پکیج برقی سازی خودروها در آستانه تولید انبوه

مدیر عامل شرکت مپنا از ساخت پکیج برقی سازی خودروها در کشور خبر داد. عباس علی آبادی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه به زودی خط تولید این تجهیزات رونمایی میشود افزود: با استفاده از این تجهیزات برای برقی سازی خودروهای درحال تولید و همچنین خودروهایی که تولید شده و اشخاص متقاضی برقی سازی آنها هستند؛ امکان پذیر است. وی ساخت الکترونیک قدرت و موتورهای الکترونیکی را از جمله بخشهای این پکیج دانست و گفت: اگر خودرو از اساس برقی شود فرایند راحتتر خواهد بود امابا رعایت استانداردها امکان برقی کردن بخشی از ظرفیت خودروهای تولید شده نیز وجود دارد. مدیرعامل مپنا با تاکید بر اهمیت راه اندازی زیر ساختهای برقی سازی خودروها گفت: ما درحال نصب شارژهای این نوع خودروها در کشور هستیم و آمادگی توسعه این تجهیزات را داریم البته این شارژها تاکنون در تهران و مشهد نصب شده و سپس در دیگر شهرها اجرا خواهد شد. وی با اشاره به وجود قابلیت تأمین نیاز کشور برای ساخت این تجهیزات در مپنا گفت: این کالا کاملاً ایرانی است و ما با هماهنگی وزارت نیرو در هر منطقه امکان نصب آن را داریم البته طبق برنامه مشخص شده در هر استان دو دستگاه و در جادههای بین شهری نیز راه اندازی خواهد شد.

 

قیمت برق مراکز استخراج رمز ارز مشخص شد

سخنگوی صنعت برق در مورد نرخ برق رمزارزها گفت: تعرفه بابت هر کیلووات ساعت برق مصرفی در ۸ ماه از سال ۴۶۰ تومان و در ۴ ماه گرم سال دو برابر قیمت متوسط محاسبه میشود. مصطفی رجبیمشهدی در گفتوگو با ایلنا، درباره تغییر احتمالی نرخ برق رمزارزها اظهار داشت: قیمت برق و قوانین برای تولیدکنندگان رمزارز تغییر نکرده است و تعرفه بابت هر کیلووات ساعت برق مصرفی در ۸ ماه از سال ۴۶۰ تومان و در ۴ ماه گرم سال دو برابر قیمت متوسط یعنی دو برابر ۹۶۰ تومان محاسبه میشود. وی افزود: برای ۳۰۰ ساعت در سال در فصل تابستان و ساعتهای بحرانی و پیک مصرف برق، امکان تأمین برق رمزارزها را نداریم. او با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۰۰ مگاوات انشعاب به این تولیدکنندگان اختصاص یافته گفت: در حال حاضر از استفاده از برق مجاز از سوی این تولیدکنندگان استقبال خوبی شده، ظرفیت کل دنیا هم عدد قابل ملاحظهای نیست، شاید ۶ تا ۷ هزار مگاوات به رمزارزها از جمله بیتکوین اختصاص دادهاند. بنابراین رقم اختصاصی از سوی ایران مناسب است. وی درباره روند استفاده غیرمجاز از برق از سوی تولیدکنندگان رمزارز نیز خاطرنشان کرد: استفاده غیرمجاز کم شده اما اگر در جایی شناسایی شود نسبت به قطع و جمعآوری اقدام خواهد شد.

تمام جایگاهها به کارت آزاد سوخت

۱۰ هزار لیتری مجهز شدند

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: به جایگاههای سوخت سراسر کشور کارتهای سوخت با سهمیه آزاد تعلق گرفته است واین کارتها روزانه تا ۱۰ هزار لیتر بنزین محدودیت دارند. فاطمه کاهی در گفتوگو با ایسنا، با بیان این که بعضاً دیده میشود در برخی از جایگاهها اپراتورها از کارتهای شخصی افراد برای سوخت گیری استفاده میکنند اظهار کرد: معمولاً با قیمت کمتری بنزین را به متقاضی با استفاده از این کارتها به فروش میرساند که این مسئله امری غیر قانونی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمام جایگاههای سوخت به کارتهای سوخت با سهمیه آزاد مجهز شدهاند، گفت: این مساله از گذشته نیز وجود داشت اما برای مقابله با برخی سو استفادههای احتمالی تمام جایگاهها را به کارت سوخت مجهز کردیم.

درآمد ۲۳۵ میلیارد تومانی با کاهش زمان تعمیرات اساسی پارس جنوبی

مدیر بازرسی فنی مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به کاهش زمان تعمیرات اساسی مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: صرفه اقتصادی ناشی از افزایش تولید از این مسیر، ۲۳۵ میلیارد تومان برآورد میشود. علیرضا برزگر در گفت و گو با ایرنا گفت: یکی از دستاوردهای مجتمع، کاهش زمان تعمیرات اساسی در سالیان گذشته است. وی افزود: یکی از نتایج این کاهش زمان تعمیرات اساسی، رشد درآمد ناشی از افزایش تولید فازهای مختلف مجتمع است.

برزگر ادامه داد: با اجرای بازرسی هدفمند و پیادهسازی آن بهصورت گام به گام در پالایشگاههای اول تا پنجم با مشارکت همه ارکان پالایشگاه اعم از بهره برداری، تعمیرات و مهندسی و ... خالص صرفه اقتصادی ناشی از افزایش تولید اجرای آن بیش از ۲۳۵ میلیارد تومان محاسبه شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به روند ثابت زمان تعمیرات اساسی در طی سالهای بعد از آن، میتوان انتظار داشت در سالهای اخیر نیز این میزان صرفه اقتصادی از طریق کاهش زمان تعمیرات ایجاد شده باشد

رویترز چالش کمبود مشتری را بررسی کرد؛

گروه انرژی: رویترز در گزارشی تأیید نشده نوشت صادرات نفت ایران به خاطر بحران کرونا و تأثیر تحریمهای آمریکا به پایینترین حد رسیده است.

رویترز طی گزارشی تأیید نشده نوشت صادرات نفت ایران به خاطر بحران کرونا و تأثیر تحریمهای آمریکا به پایینترین حد رسیده است. طبق آمار شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش های کپلر، متوسط صادرات نفت ایران در ماه آوریل ۷۰ هزار بشکه در روز بود. این کشور در ماه مارس ۲۸۷ هزار بشکه در روز صادر میکرد. در عین حال برآورد میزان صادرات نفت ایران آسان نیست و شرکت کپلر اعلام کرده ممکن است رقم واقعی صادرات نفت ایران حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز باشد. دانیل گربل، مدیر اجرایی شرکت پترولاجیستیکس میگوید: «ما شاهد کاهش صادرات نفت ایران بودهایم که نتیجه پایین آمدن میزان خرید چین است. صادرات نفت ایران در ماه مه پیشرفتی نخواهد داشت». کاهش تقاضای نفت به خاطر تعطیلی اعلام شده توسط دولتها برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت، حق انتخاب بیشتری به خریداران میدهد و پیدا کردن مشتری برای نفتی که دونالد ترامپ ۲ سال پیش تحریم کرده بسیار سخت شده است. سارا وخشوری از شرکت مشاوره اس وی بی انرژی اینترنشنال گفت: «پیدا کردن مشتری چندان آسان نیست. در حال حاضر با عرضه بیش از حد نفت به بازار مواجه هستیم و نفت ارزان بسیاری در بازار وجود دارد». همچنین اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود، برآوردش از میزان نرخ رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ را پایینتر برد و پیش بینی کرد جهان در سه ماهه دوم تحت تأثیر قرنطینه، با شدیدترین کاهش تقاضا برای نفت مواجه خواهد شد. اوپک انتظار دارد در سه ماهه دوم شاهد بزرگترین کاهش تقاضا برای نفت باشد و پیش بینی خود از میزان تقاضا طی مدت مذکور را ۵.۴ میلیون بشکه در روز کمتر و ۸۱.۳۰ میلیون بشکه در روز برآورد کرد. طبق گزارش اوپک، ریسکهای نزولی برای مصرف در آمریکا، اروپا و کره جنوبی مشاهده میشود. قرنطینه فعلی که به صورت کامل یا جزئی در آمریکا وضع شده است، موانع قابل توجهی را برای رشد تقاضای این کشور برای نفت در سال میلادی جاری ایجاد کرده است. اوپک که در آوریل ۳۰.۴۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد، در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد که تقاضا برای نفت این گروه در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به ۱۶.۷۷ میلیون بشکه در روز بالغ میشود. اما دورنمای اوپک برای نیمه دوم سال روشنتر شده و این گروه پیش بینی کرده که تقاضا برای نفت اوپک در سه ماهه سوم به ۲۷.۸۹ میلیون بشکه در روز و در سه ماهه چهارم به ۳۱.۱۸ میلیون بشکه در روز بهبود پیدا میکند و برای کل سال به طور میانگین به ۲۴.۲۶ میلیون بشکه در روز میرسد. بر اساس گزارش اوپک، اقدامات دولتهای جهان برای تقویت احیای اقتصادی به رشد مصرف نفت کمک خواهد کرد. اوپک در گزارش ماهانه خود با توجه به این که تداوم شیوع بیماری کووید ۱۹ باعث تجدیدنظر نزولی در نرخ رشد اقتصادی جهانی شده است، پیش بینی کرد این گروه باید تولید نفت خود را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ تقریباً به نصف کاهش دهد تا بازار متعادل شود. حتی با وجود این که توافق کاهش عرضه جهانی به اجرا درآمده است، بعید است اوپک چنین اقدام شدیدی را انجام دهد اما به نظر میرسد این گروه روی بهبود سریع اوضاع در نیمه دوم سال حساب میکند.

در این گزارش آمده است: رشد منفی تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ میتواند با تسهیل زودهنگام محدودیتهای دولتها و واکنش سریعتر رشد اقتصادی به بستههای محرک مالی که به اجرا گذاشته شدهاند، خنثی شود. وزیران اوپک پلاس قرار است در ۱۰ ژوئن به منظور بازبینی بازار و ارزیابی پایبندی اعضا به سهمیه تولید و تصمیم گیری درباره اقدامات بعدی، از طریق وبینار دیدار کنند. چندین نماینده اوپک به "اس اند پی گلوبال پلاتس" اظهار کردند که آنها پیش از بررسی هر گونه کاهش بیشتر تولید نفت، منتظر مشاهده آمار بیشتر درباره تأثیر ویروس کرونا بر بازار هستند و فعلاً هیچ مذاکراتی درباره استراتژی تولید در جریان نیست. اوپک و شرکایش که به گروه اوپک معروف هستند، از ماه مه بزرگترین توافق تاریخی کاهش تولید را به اجرا گذاشتند و با فرض پایبندی همه اعضا به سهمیه تولیدشان و ثابت ماندن تولید ایران، ونزوئلا و لیبی که از مشارکت در کاهش تولید معاف هستند، تحت این توافق، تولید اوپک باید حدود هفت میلیون بشکه در روز نسبت به سطح تولید آوریل کاهش پیدا کرده و به حدود ۲۳.۴ میلیون بشکه در روز برسد. بر اساس گزارش رویترز، طبق گزارش اوپک، کشورهای خارج از گروه اوپک پلاس کاهش ۳.۶ میلیون بشکه در روز تولید نفت به دلیل عدم وجود تقاضا، قیمتهای اندک، عرضه فراوان و محدودیت فضای نگهداری نفت را اعلام کردهاند.

مدیرعامل پشتیبانی امور دام خبر داد؛
 

گروه اصناف و کشاورزی: مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: روزانه ۲۰ تا ۲۵ هزار تن خوراک دام از گمرک ترخیص میشود که تا یک هفته آینده قیمت در بازار متعادل میشود.

حسن عباسی معروفان در گفتگو با صدا و سیما با اشاره به اینکه روند واردات خوراک دام بدلیل مشکلات ارزی و گمرکی حدود سه ماه متوقف بود افزود: از ابتدای امسال بتدریج این مشکلات برطرف و بیست و پنج روز است که روال عادی شده و در مجموع از ابتدای سال تاکنون شرکت پشتیبانی امور دام بیش از یک میلیون و چهارصد هزار تن و بخش خصوصی هم هفتصد هزار تن نهاده وارد کرده است.

وی اضافه کرد: ماهانه بطور متوسط یک میلیون و پانصد هزار تن نهاده دامی در کشور مصرف میشود که یک میلیون تن آن از طریق واردات تامین میشود و نهایتا تا دو هفته آینده با ادامه روند واردات، عرضه پاسخگوی تقاضا شده و بازار به تعادل میرسد.

معروفان تاکید کرد: قیمت مصوب نهادههای دامی تغییر نداشته، اما بدلیل کمبود آن، قیمتهایی در بازار آزاد شکل گرفته که فراتر از قیمت مصوب است و به هیچ وجه مورد تایید شرکت پشتیبانی امور دام نیست، اما با ادامه روند واردات در دو هفته آتی، این مشکل هم برطرف شده و نهادهها با نرخ مصوب به دست دامداران و مرغداران میرسد.

وی با بیان اینکه به طور دائم نهاده وارد گمرکات میشود گفت: هم اکنون بیش از دو میلیون و پانصد هزار تن نهاده در گمرک موجود است ضمن اینکه هیچ مشکلی در ترخیص آن وجود ندارد و با همکاری بانک مرکزی و گمرک این نهادهها در حال ترخیص هستند.

مدیرعامل پشتیبانی امور دام ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اینکه در زمان اوج (پیک) برداشت سبزی، سیفی و برخی دیگر از محصولات هستیم استفاده از کامیون اوج گرفته و تنها مشکل، کمبود کامیون است که از وزارت راه درخواست میکنیم در خصوص تامین کامیونهای مورد نیاز، یاری رسان ما باشد. وی افزود: هم اکنون روزانه بیست تا بیست و پنج هزار تن نهادههای دامی از بنادر تخلیه میشودکه در صورت تخصیص کامیونهای مورد نیاز، این رقم به روزانه پنجاه هزار تن میرسد، اما اگر این اتفاق هم نیفتد در بدبینانهترین حالت باز هم بازار در دو هفته با روند فعلی به تعادل خواهد رسید. همچنین بهمن محمدیاری مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی اعلام کرد که قیمت ذرت در بازار سیاه کیلویی ۲ هزار و ۵۰۰ و سویا ۵ هزار تومان است، در حالی که قیمت مصوب دولت به ترتیب هزار و ۳۵۰ و ۲ هزار و ۷۰۰ تومان میباشد. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در واکنش به این اظهارات گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد خوراک دام مورد نیاز در بازارگاهی که برای فروش نهاده در نظر گرفتهایم با قیمت مصوب دولتی به فروش میرسد و حدود ۱۰ درصد خوراک دام در بازار سیاه خرید و فروش میشود.

  • عوارض صادرات مرغ کاهش یافت

    مدیرعامل پشتیبانی امور دام با اشاره به اینکه بدلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تالارها و رستورانها مصرف مرغ کاهش سی و هفت درصدی داشته و میزان مازاد شکل گرفته گفت: برای جلوگیری از ضرر مرغداران، شرکت پشتیبانی امور دام بیش از هشتاد و هفت هزار تن خرید تضمینی از مرغداران داشته و این روند همچنان ادامه دارد تا زمانی که مرغ مازاد به حداقل برسد.