انجام خدمات بیمه ای بدون ارایه نسخه فیزیکی

کلیه شرکت های بیمه ای از اول خرداد ماه زیر ساخت های لازم را برای دسترسی الکترونیکی بیمه گذاران بیمه شخص ثالث به اطلاعات مورد نیاز را فراهم آورند. دکتر غلامرضا سلیمانی رییس کل بیمه مرکزی در این ابلاغیه شرکت های بیمه ای راموظف کرده است تا زیرساختهای لازم برای دسترسی و اخذ الکترونیکی کلیه اطلاعات بیمهنامه شخص ثالث صادره را با حفظ امنیت اطلاعات شخصی اشخاص، برای بیمهگذاران خود فراهم نمایند. رییس شورای عالی بیمه هم چنین به شرکت های بیمه ای تاکید کرده است که کلیه بیمهنامههای شخص ثالث خود را پس از دریافت کد یکتا از بیمه مرکزی ایران صادر نموده و لینک دریافت نسخه قابل چاپ بیمهنامه را از طریق ارسال پیامک، کد یکتا، آدرس الکترونیکی صفحه استعلام اصالت بیمهنامه از بیمه مرکزی ایران و نیز از آن شرکت را به بیمهگذاران خود اعلام نمایند. شرکت های بیمه ای کلیه فرآیندهای صدور و پرداخت خسارت بیمهنامه شخص ثالث از جمله فروش و تمدید بیمهنامه، اعمال تخفیف عدم خسارت و رسیدگی و پرداخت خسارت را بدون نیاز به ارائه بیمهنامه فیزیکی انجام دهند. شرکت های بیمه ای موظف اند که این موارد را از طرق مقتضی به اطلاع بیمهگذاران و سایر ذینفعان برسانند.

 

بیمهگران باید در پوشش ریسکها در سال ٩٩ دقت کنند

محمدابراهیم تحسیری مدیرعامل شرکت بیمه معلم میگوید: بدون شک شرکتهای بیمه باید در پوشش ریسکها در سال ۹۹ دقت بیشتری به خرج دهند. محمدابراهیم تحسیری مدیرعامل شرکت بیمه معلم گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا عرصة اقتصادی جهان تحت تأثیر قرارگرفته است. قیمت نفت به شدت سقوط کرده و بورسهای معتبرجهانی با افت شاخص روبهرو شدند. دولتها مجبور هستند سهم بیشتری از ذخایر خود را صرف پوشش زیانهای ناشی از کرونا کنند، ادامة فعالیت مشاغل با وقفه روبهرو شده و از طرفی صادرات و واردات کالاها به دلیل ترس از احتمال آلودهبودن کاهش یافته است. سیستم درمانی کشورها تحتالشعاع قرارگرفته است و کروناویروس نشان داد که جهان حتی دنیای توسعهیافته به شدت نیازمند تجهیز سیستم درمانیاش است. بدونشک صنعت بیمه نیز از آنجا که یکی از زنجیرههای اقتصاد کلان است خارج از شمول شرایط موجود نیست. شرکتهای بیمه باید در پوشش ریسکها در سال ۹۹ دقت بیشتری به خرج دهند. محتاطتر رفتار کنند و در نرخدهی به سمت دامپینگ حرکت نکنند؛ چراکه میتواند در بلندمدت آنها را دچار زیان کند. حرکت به سمت پرتفویهای سودده، نرخدهی معقول و مدیریت ریسک بهینه باید بیش از گذشته در دستور کار شرکتهای بیمه قرار گیرد.

تضمین کسب و کار

با مشارکت فعالانه بانک ملی

صاحبان بنگاه ها و فعالان اقتصادی می توانند با تسهیلات مشارکت مدنی بانک ملی ایران، موفقیت کسب و کار خود را تضمین کنند. تسهیلات مشارکت مدنی راهی مطمئن برای اشخاص حقیقی و حقوقی است که به توسعه فعالیت های تولیدی، بازرگانی و خدماتی خود می اندیشند. اشخاص در قالب این تسهیلات، برای ایجاد، توسعه، تکمیل و نوسازی واحدهای تولیدی اعم از صنعتی، معدنی، کشاورزی، مسکن و همچنین توسعه امور وارداتی و صادراتی خود طرف معامله بانك قرار می گیرند.

در این تسهیلات سهم الشرکه نقدی یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی، به نحو مشاع و به منظور انتفاع طبق قرارداد با بانک، تقسیم می شود. بانک ملی ایران در یک ماه نخست امسال بالغ بر یک هزار و ۶۸۲ فقره تسهیلات مشارکت مدنی به ارزش ۲۹ هزار و ۷۷۹ میلیارد ریال پرداخت کرده است. همچنین این بانک در مدت مذکور، ۱۱ هزار و ۲۹۱ فقره تسهیلات در قالب عقود اسلامی پرداخت کرده است که ارزش ریالی این تسهیلات به ۴۶ هزار و ۴۲۱ میلیارد ریال بالغ می شود.

اهدا بسته های معیشتی

توسط کارکنان بانک سینا

به مناسبت ماه مبارک رمضان و در راستای رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه، مدیران و کارکنان بانک سینا با اختصاص بخشی از حقوق خود، زمینه تهیه و اهدای تعداد ۲۰۰۰ بسته معیشتی برای اهدا به نیازمندان و ایتام را فراهم کردند. همزمان با ماه مبارک رمضان و در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه به منظور تامین هزینه مایحتاج اولیه زندگی اقشار نیازمند و ایتام، مدیران و کارکنان بانک سینا، بخشی از حقوق خود را جمعا به ارزش حدود ۸ میلیارد ریال جهت تهیه ۲۰۰۰ بسته کمک معیشتی اهدا کردند. این بسته ها شامل برنج ایرانی، روغن، چای، خرما، پنیر، ماکارونی، حبوبات، مرغ، گوشت و قند و شکر است که با همکاری بسیج سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهران بزرگ در بین نیازمندان توزیع خواهد شد.

بانک سینا پیش تر نیز با توجه به شرایط خاص ایجاد شده ناشی از کرونا در کشور برای حمایت از اقشار مختلف آسیب دیده، طرح مهر آفرین را برای اعطای وام قرض الحسنه به اصناف و مشاغل مختلف اجرایی کرد.

مدیر امور اعتباری بانک مسکن تشریح کرد؛

گروه بانک و بیمه: مدیر امور اعتباری بانک مسکن با اعلام خبر پرداخت تسهیلات جدید به مالکان مسکن مهر شرایط و جزییات پرداخت این تسهیلات را اعلام کرد.

محمد حسن علمداری اعلام کرد: براساس مصوبه جدید بانک مسکن، به مالکان خوش حساب مسکن مهر تسهیلات جدیدی اعطا خواهد شد. این تسهیلات در قالب تسهیلات جعاله(تسهیلات تعمیرات مسکن مهر) به مالکان خوش حساب مسکن مهر پرداخت می شود و منظور از مالکان خوش حساب آن دسته از مالکان مسکن مهر است که طی سال های گذشته تاکنون اقدام به فروش اقساطی واحد مسکونی کرده،کارت قسط دریافت کرده و به صورت مرتب و مستمر اقدام به پرداخت اقساط ماهانه تسهیلات مسکن مهر خود کرده اند. به این گروه از افراد تسهیلات جدیدی در قالب تسهیلات تعمیرات مسکن مهر-در صورت تمایل و ارائه درخواست به بانک مسکن-تعلق خواهد گرفت. علمداری با بیان اینکه ملاک و معیار پرداخت این تسهیلات به متقاضیان این است که متقاضی حتما کارت قسط دریافت کرده و اقدام به پرداخت اقساط ماهانه خود کرده باشد، است، خاطرنشان کرد:سقف این تسهیلات همانند تسهیلاتی که هم اکنون به سایر واحدهای مسکونی از بابت تعمیرات(تسهیلات جعاله) پرداخت می شود همان ۴۰ میلیون تومان با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار یعنی ۱۸ درصد است. مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات نیز مانند تسهیلات جعاله ای که هم اکنون در بانک مسکن به متقاضیان واجد شرایط همه واحدهای مسکونی تعلق می گیرد ۵ ساله بوده و اکثر قریب به اتفاق این تسهیلات با استفاده و ارائه اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن قابل پرداخت است. وی همچنین رقم اقساط ماهانه این تسهیلات را حدود یک میلیون تومان اعلام کرد. متقاضیان واجد شرایط برای دریافت تسهیلات تعمیرات واحدهای مسکونی مهر می توانند با مراجعه به شعب بانک مسکن اقدام به ارائه درخواست برای دریافت این تسهیلات کنند و فرآیند پرداخت این تسهیلات به مالکان مسکن مهر همچون مالکان سایر واحدهای مسکونی به شرط واجد شرایط بودن متقاضی از هم اکنون برقرار است.

علمداری یکی از دلایل این موضوع را کمک به مالکان آن دسته از واحدهای مسکن مهر اعلام کرد که به دلیل سکونت چند ساله در واحدهایشان، هم اکنون تمایل به انجام تعمیرات و بازسازی واحدشان دارند. وی همچنین پرداخت این تسهیلات برای واحدهای نوساز مسکن مهر را نیز بلامانع اعلام کرد به شرط آنکه فرآیند فروش اقساطی و دریافت کارت قسط از سوی مالک انجام شده باشد و فرد به صورت مرتب و مستمر در حال پرداخت اقساط ماهانه خود به بانک باشد

مجتبی باقری مدیرعامل شرکت پیشگامان فناوری هوداد در یادداشتی با عنوان کیف پول آنلاین راهگشای سهولت در پرداخت آورده است. صاحب نظران حوزه بانکی و فین تکی کشور، کیف پول الکترونیکی را تنها راهکار مدیریت پرداختهای خرد در کشور میدانند، در برخی کسب و کارها داشتن ابزارهای فیزیکی مانند دستگاههای پوز به دلیل هزینههای بالای بانکی و شتابی، مقرون به صرفه نبوده و کیف پول آنلاین میتواند در این قبیل تراکنشها به میزان بسیار زیادی راهگشا باشد. اسکناسها محل خوبی برای رشد و نمو میکروبها هستند. ویروسها و باکتریها روی بیشتر سطوح حداکثر ۴۸ ساعت عمر میکنند، اما روی سطح پولهای کاغذی تا ۱۷ روز هم باقی میمانند. با شیوع ویروس کرونا در جهان و ماندگاری بالای این ویروس مرگبار بر روی پول و به موازات آن پیشرفت در حوزهی بانکی و فین تکی در جهت حذف پول کاغذی از مراودات مالی، اکنون بهترین زمان برای حذف پول نقد از مبادلات مالی روزمره و سنجش میزان پیشرفت در حوزه پرداخت کشور است.

سرعت بالای دست به دست شدن پول کاغذی در خریدهای کوچک، سلامت ما را به خطر انداخته و این مسئله، ضرب المثل قدیمی "پول چرکِ کف دست است" را بار دیگر برای ما تداعی میکند. در عصر جدید با توجه به پیشرفت ابزارهای بانکی و رشد اقتصاد دیجیتال در کشور و با وجود ارائه راهکارهای گوناگون توسط بانکها و فین تک ها، راهکاری به عنوان کیف پول آنلاین مطرح گردیده که با حذف مشکلات ناشی از دست به دست شدن پول به صورت فیزیکی، منجر به تحول جدیدی در صنعت پرداخت شده است. صاحب نظران حوزه بانکی و فین تکی کشور، کیف پول الکترونیکی را تنها راهکار مدیریت پرداختهای خرد در کشور میدانند، چرا که در برخی از کسب و کارها داشتن ابزارهای فیزیکی مانند دستگاههای پوز به دلیل هزینههای بالای بانکی و شتابی، مقرون به صرفه نبوده و کیف پول آنلاین میتواند در این قبیل تراکنشها به میزان بسیار زیادی راهگشا باشد.

مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: مجتمعهای پتروشیمی کشور از ابتدای امسال تا بیستم اردیبهشتماه رشد ۶ درصدی تولید را نسبت به مدت مشابه پارسال محقق کردند.به گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سیدجلال میرهاشمی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی ایران امسال با توجه به ظرفیتهای موجود و اقدامهای در حال انجام آمادگی دارد جهش تولید را محقق کند، گفت: تمامی شرایط و زیرساختها برای تحقق جهش تولید در صنعت پتروشیمی ایران فراهم شده است و افزون بر راهاندازی و بهرهبرداری از طرحهای جدید، با اقدامهای انجامشده از ظرفیتهای خالی تولید برخی مجتمعهای موجود نیز استفاده خواهد شد.وی اظهار کرد: صنعت پتروشیمی بهعنوان یکی از صنایع مادر از مهمترین ارکان توسعه و موتور محرک بخشهای گوناگون اقتصاد کشور است.

نماینده پیشین ایران در اوپک با اشاره به اینکه آمریکا چندین ناو جنگی به همراه هواپیما به سمت ۵ نفتکش ایرانی در حال حرکت به سمت ونزوئلا اعزام کرده است، گفت: نفتکش های ایرانی که به سمت ونزوئلا حرکت کرده اند؛ شامل سوخت بنزین هستند. این مبادله از جمله تجارت همیشگی بین ایران و ونزوئلا بوده و هست.سید محمد علی خطیبی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، ادامه داد: با توجه به نزدیکی جغرافیایی ونزوئلا با ایالات متحده و تحریم هر دو کشور، نفتکش ایرانی با پرچم جمهوری اسلامی در حال حرکت به سمت مقصد است و اگر کشور آمریکا بخواهد مانع تردد این کشتیها شود قوانین کشتیرانی را در آبهای آزاد را نقض کرده است.نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: ایران به اعتبار قدرت راهبردی موشکی خود در حال شکستن علنی تحریمهای آمریکاست.

واریز مابه التفاوت سهمیه سوخت ۲۹۱ هزار آژانس و تاکسی اینترنتی

طبق اعلام اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور، مرتضی ضامنی با اشاره به کاهش سفرهای درون شهری، اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در کشور با کاهش ۶۰ درصدی سفرهای درون شهری مواجه بودیم.به گزارش میزان، مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور ادامه داد: ما به التفاوت ریالی سهمیه اعتباری سوخت فروردین ماه ۲۹۱ هزار خودروی آژانس تاکسی تلفنی (زیر نظر شهرداریها و صنفی) و تاکسیهای اینترنتی در ۲۷ اردیبهشت به حسابشان واریز شد.وی افزود: این سهمیه با اعتباری بالغ بر ۴۸۰ میلیارد ریال شامل رانندگان آژانسهای تحت پوشش شهرداری و اصناف و تاکسیهای اینترنتی است. ضامنی در رابطه با نحوه استفاده از این اعتبار بیان داشت: اعتبار فوق در کلیه کارتهای بانکی رانندگان شارژ میگردد و در زمان سوختگیری میتوانند از هر یک از کارتهای بانکی خود، به منظور پرداخت هزینه سوخت در جایگاه استفاده کنند.

مصرف برق به مرز۴۴ هزار مگاوات نزدیک شد

مصرف برق شب گذشته از مرز چهل و سه هزار مگاوات فراتر رفت و به ۴۳ هزار و ۹۷۳ مگاوات رسید .تازه ترین گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران نشان می دهد مصرف برق شب گذشته کشور نسبت به مدت مشابه پارسال که چهل هزار و ۵۷۳ مگاوات بود رشدسه هزار و چهارصد مگاواتی دارد.مصرف برق شب گذشته کل کشور نسبت به مدت مشابه هفته پیش که ۳۸ هزار و ۹۵۹ مگاوات مصرف شده بود از رشد پنج هزار و ۱۴ مگاواتی برخودار شده است. میزان مصرف برق در عین حال به چهار هزار و ۶۵۸ مگاوات کاهش یافت که بیانگر رشد بیش از حد مصرف در بخش خانگی و کارکرد و سایل سرمایشی است.ذخیره نیروگاه های کشور روز گذشته سه هزار و ۵۳۱ مگاوات اعلام شد و این درحالی است که کل تولید برق کشور به بیش از ۸۳ هزار مگاوات رسیده است.تولید برق از محل انرژی های تجدیدپذیر نیز به رقم سه هزار و ۶۰۸ مگاوات رسید.

حمید حسینی ابراز امیدواری کرد؛

گروه انرژی: سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی گفت: در حال حاضر قیمت فراوردههای نفتی و پتروشیمی افزایش نسبی یافته است و میتوان نسبت به بهبود وضعیت این بازار امیدوار بود.

حمید حسینی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه صادرات فراوردههای نفتی و پتروشیمی با دو مساله روبرو است، اظهار کرد: ارزش صادرات این محصولات به دلیل تغییر تحولات ایجاد شده در بازار نفت کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر قرنطینه و تعطیلی بازارها در روند فروش فراوردههای نفتی اثر گذاشته است.

وی با اشاره به آمار منتشر شده از سوی گمرگ، تاکید کرد: جدیدترین آمار گمرک نشان میدهد آمار صادرات در فروردین ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل هم به لحاظ وزنی افت نزدیک به ۳۹ درصدی داشته و هم به لحاظ ارزشی بیش از ۳۶ درصد کاهش را ثبت کرده است. همچنین حجم تجارت ایران در فروردین امسال معادل ۳میلیارد و ۵۸۳ میلیون دلار ثبت شده است.

به گفته سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی در یک ماه نخست سال ۱۳۹۹ بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد چین، با رقمی بیش از ۵۲۳ میلیون دلار و سهم نزدیک به ۳۲ درصد از کل ارزش صادرات صورت گرفته است. دومین مقصد کالاهای ایرانی نیز امارات بوده که صادرکنندگان توانستند ارزش صادرات خود به این کشور را به ۳۵۵ میلیون دلار برسانند.

حسینی با بیان اینکه سهم امارات از کل ارزش صادرات، نزدیک به ۲۱.۵ درصد است، اظهار کرد: عراق که در ماههای اخیر دومین مقصد صادرات ایران بود، در ماه نخست سال ۱۳۹۹ به پله سوم تنزل کرده است. ارزش صادرات به عراق در ماه فروردین ۲۵۹ میلیون دلار و سهم آن از صادرات به نزدیک ۱۶ درصد میرسد.

وی تاکید کرد: افغانستان با ۱۲۵ میلیون دلار صادرات و سهم ارزشی بیش از ۵. ۷ درصدی در پله چهارم و ترکیه با ۷۲ میلیون دلار ارزش صادراتی و سهم بیش از ۴ درصدی از کل ارزش، در پله پنجم ایستاده است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه میزان صادرات در کشور کاهش یافته است، تصریح کرد: در سبد صادراتی کشور فراوردههای نفتی و پتروشیمی یک سوم را به خود اختصاص می دهند و آمار موجود حاکی از کاهش صادرات است.

حسینی افزود: آماری که از مبادلات ایران با چین وجود دارد نیز حاکی از کاهش ۵۰ درصدی صادرات ایران به این کشور است. در واقع باید گفت که ویروس کرونا بیشترین ضربه را به صنعت نفت و گاز و پتروشیمی زده است.

وی با تاکید بر اینکه این مساله در ایران به عنوان کشوری که بخش عمده صادرات آن شامل فراورده های نفتی و پتروشیمی می شود آسیب زیادی وارد کرده است، تصریح کرد: خوشبختانه اکنون وضعیت صادرات فراورده های نفتی بهبود یافته تا جایی که بنزین از بشکه ای ۱۵ دلار به ۲۵ دلار افزایش یافته است. سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه این روند افزایشی تولید کنندگان را ترغیب کرده تا قبل از اینکه قیمتها بیش از این افزایش یابد اقدام به خرید و انبار محموله کنند که همین مساله موجب شده تا حدودی فشار از نیروگاهها کاسته شود. حمید حسینی تصریح کرد: در حال حاضر بازار فراورده ها بهبود یافته است.

وزیر انرژی و معادن الجزایر ضمن تأکید بر پایبندی کامل این کشور به توافق کاهش تولید اوپک پلاس گفت: به لطف آغاز رشد اقتصادی و اقدامهای کشورهای عضو اوپک پلاس، شرایط بازار بهسرعت بهبود مییابد.به گزارش مهر به نقل از دبیرخانه اوپک، الجزایر تأیید کرده است که تولید نفت خود را بهعنوان بخشی از تعهدش به ثبات بازار نفت، مطابق با توافق حاصل شده در نشست فوقالعاده سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به «اوپک پلاس» در ماه آوریل، کاهش داده است.

محمد عرقاب، در بیانیهای اعلام کرد که الجزایر تولید نفت خود را مطابق با توافق ۱۲ آوریل ۲۰۲۰، کاهش داده است و ابراز اطمینان کرد که همه کشورهای امضاکننده توافق، به تعهدهای داوطلبانه خود احترام خواهند گذاشت.وی تأکید کرد که شرایط و چشمانداز بازار نفت برای همه تولیدکنندگان نگرانکننده است و نیازمند پایبندی کامل همه اعضای اوپک پلاس به این توافق کاهش تولید داوطلبانه است.

معاون سابق وزیر نفت به سهم بزرگ ایران از ذخایر گاز جهان اشاره و بیان کرد: ایران ۱۶ تا ۱۸ درصد از ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد اما کشورهایی با درصد کمی از ذخایر گازی، سهم بالاتری از صادرات دارند.به گزارش رادیو گفت وگو؛ سید مهدی حسینی با بیان اینکه در ماه های اخیر با یک بازار کاملاً ساقط شده نفت به دلیل کرونا و رکود اقتصاد بین المللی روبرو بودیم، گفت: با وجود بازار آشفته نفت، اما شاهد کاهش قیمت گاز نبودیم. ولی پیشبینیهایی که برای دو سال آینده صورت می گیرد، نشان از کاهش قیمت گاز ندارد.

وی از صادرات گاز به عنوان یک حرکت بزرگ اقتصادی یاد کرد و گفت: ایران می تواند به پاکستان
صادرات گاز داشته باشد اما این موضوع هنوز رخ نداده درحالیکه از زمان «بی نظیر بوتو»، مسئله صادرات گاز از ایران به پاکستان مطرح بود.