۱۴ پروژه ریلی و آزادراهی بورسی میشوند

امیرمحمود غفاری معاون برنامه ریزی و منابع وزارت راه و شهرسازی درباره جزییات بورسی شدن پروژههای عمرانی اظهار داشت: این اقدام اولین تجربه وزارت راه و شهرسازی است و در حال طراحی مدل و الگوی پیاده سازی آن هستیم.امیرمحمود غفاری در گفتوگو با ایلنا گفت: مطالعات ۱۴ پروژه زیرساختی برای ورود به بازار سرمایه آماده شده است و شرکتهای سرمایهگذاری در حال بررسی انواع روش و مدلهای بورسی شدن آنها هستند.وی با بیان اینکه جلسات فشرده با سازمان بورس برای طرحی مدل و الگوی ورود این پروژهها به بورس داریم، گفت: شرکتهای سرمایهگذاری در حال تدوین پروپزال آن با ادبیات بازار سرمایه برای سازمان بورس است و تا یک ماه آینده نهایی خواهد شد.غفاری در تعداد پروژههایی که از طریق بازار سرمایه تامین مالی خواهند شد، اظهار داشت: ۷ پروژه ریلی و ۷ پروژه آزادراهی وارد بازار سرمایه خواهند شد و در حال بررسی هستیم که کدام از اینها پروژهها باید در اولویت قرار بگیرند.وی با اشاره زمان ورود این پروژه ها به بورس ادامه داد: تلاش ما این است که نیمه اول امسال این پروژه ها وارد بازار سرمایه شوند البته قرار نیست برای تمام این پروژهها به طور همزمان اقدام شود و در مرحله اول دو پروژه بورسی می شوند.

 

تامین زمین برای ساخت اقدام ملی مسکن استان تهران

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران از تامین زمین برای اقدام ملی تولید مسکن خبر داد.به گزارش وزارت راه و شهرسازی،خلیل محبت خواه در کنفرانس ویدیویی و اختصاصی با محمدمهدی بلوردی عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن ضمن ارائه گزارش از آخرین اقدامات ملی استان تهران اظهار داشت:تامین زمین برای ۲۳۵۳۰ واحد مسکن اقدام ملی به متراژ ۱.۸ میلیون متر مربع در تمام شهرستانهای استان تهران انجام شده است.وی افزود: به زودی فراخوان انتخاب سازنده برای واحدهای اقدام ملی تولید مسکن براساس جدول مشخصات فنی سازندگان که شامل سنجش امتیازات فنی، مالی و مدیریتی است،اعلام خواهد شد و چهارچوب این اقدام با نظارت سازمان ملی زمین ومسکن صورت خواهد پذیرفت.محبت خواه درباره پروژه تهرانسر گفت: طرح اقدام ملی زمان اتلاف وقت نیست و پس از ابلاغ کار به پیمانکاران می بایست، سازندگان و پیمانکاران کار را به سرعت و در سه شیفت کاری شروع کنند. در این زمینه همراه با شروع کار، مراحل اخذ مجوز و پروانه و هیچ پروژه ای نباید معطل پروانه بماند. محبت خواه همچنین از ارائه قیمت ساخت مسکن در طرح اقدام ملی به شورای مسکن استان تهران و طرح در شورای فنی استانداری خبر داد و گفت: در این زمینه تابع قوانین و تصمیمات شورای فنی استانداری و تامین شورای مسکن استان هستیم.

دسترسی به شبکه حمل و نقل ترکیبی

و ایجاد زیرساخت های مناسب

در پسکرانه بنادر

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص راهکارهایی که از سوی این سازمان به منظور افزایش میزان سرمایهگذاری بخش خصوصی در بنادر کشور مدنظر قرار گرفته است، بیان کرد: امروزه بنادر به عنوان دروازه های اصلی ورودی و خروجی کالا در هر کشور محسوب می شوند و عملکرد مناسب و کارایی بالای آنها می تواند در شکوفایی اقتصاد کشورها نقش بسیار تعیین کننده ای داشته باشد.به گزارش وزارت راه و شهرسازی، فرهاد منتصر کوهساری افزود: در این میان دسترسی بنادر به شبکه حمل و نقل ترکیبی و ایجاد زیرساخت های حمل و نقل مناسب در پسکرانه ها، نقش بسزایی در تسهیل و تسریع عملیات بنادر ایفا می کند و در حقیقت لازمه عملکرد مطلوب بنادر در گرو وجود یک زنجیره لجستیکی متناسب با توان و ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر است.

آغاز مطالعات فرونشست زمین در فرودگاه امام خمینی (ره)

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آغاز مطالعات فرونشست زمین در محوطه فرودگاهی امام(ره) خبر داد.محمد شکرچی زاده در گفتگو با وزارت راه و شهرسازی بخشی از فعالیت های پیش روی آن مرکز را در تفاهمی که با دیگر زیرمجموعه های وزارتخانه از جمله شرکت شهر فرودگاهی امام (ره) در دست انجام دارد، برشمرد. به گفته شکرچی زاده، موضوع مقاوم سازی تعدادی از ساختمان های فرودگاه امام از دیگر مواردی است که از سوی مرکز پیگیری می شود که قراردادهای آن در حال انعقاد است. رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین از نصب و استقرار یک دستگاه شتاب نگار نسل جدید در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: سال گذشته به دستور وزیر راه و شهرسازی، یک دستگاه شتاب نگار نسل جدید در فرودگاه امام (ره) نصب شد. وی افزود: با توجه به حساسیتی که محوطه فرودگاهی و ساختمانهای فرودگاه دارد، می توانیم اطلاعات دقیقی را از وضعیت لرزه نگاری منطقه فرودگاهی داشته باشیم و اطلاعات آن آنلاین در اختیار مرکز تحقیقات و شرکت شهر فرودگاهی قرار میگیرد.

مدیر عامل شرکت عمران پردیس انتقاد کرد؛

گروه راه و مسکن: "بعضی افراد در پردیس صدها واحد مسکونی خریدهاند"؛ این صحبت مدیر عامل عمران پردیس است که میگوید افزایش حدود ۲۵ میلیون تومانی قیمت واحدها که از ابتدای خرداد اعمال میشود صرفاً شامل صاحبان ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ واحدی است که دائم بر طبل گرانی میکوبند؛ دلالانی که حالا میتوان از آنها به عنوان سلطانهای مسکن پردیس نام برد.

به گزارش ایسنا، شرکت عمران شهر جدید پردیس در روزهای اخیر اعلام کرد نقل و انتقال واحد های مسکن مهر که از اول خرداد ماه ۱۳۹۹ انجام می شود شامل ۲۵ میلیون تومان افزایش قیمت خواهد بود. مدیرعامل عمران پردیس گفته این هدف صرفاً در جهت مقابله با دلالان که مرتباً قیمت ها را بالا می برند انجام شده و شامل متقاضیان واقعی نخواهد بود.

روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ دلالان و سوداگران بازار مسکن پردیس به یکباره غافلگیر شدند؛ زیرا دولت تصمیم گرفت ۲۵ درصد یارانه ای را که تا الان به سفته بازان پرداخت میشده را از آنها دریافت کند و همچنین سود وام آنها را از ۴ درصد به ۱۸ درصد افزایش دهد. این تصمیم چندان به مذاق سفته بازان و بورس بازان در بازار مسکن پردیس خوش نیامده؛ تا جایی که گفته میشود طی دو روز گذشته مراجعات بسیاری را به کارگزاری مسکن مهر پردیس داشتهاند. تجربه نشان داده این افراد معمولاً هم خود را پشت سر متقاضیان واقعی پنهان می کنند؛ متقاضیانی که البته طبق گفته هدایت مدیرعامل عمران پردیس، عمدتاً از تصمیم اخیر خشنود هستند.

متقاضیان مصرفی نگران نباشند

سید مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران پردیس در توضیح مصوبه اخیر گفت: دولت تا کنون به طور متوسط ۱۰۰ میلیون تومان یارانه برای تکمیل هر واحد مسکونی در پردیس پرداخت میکرده و تمامی واحدها از وام ارزان قیمت ۴ درصد استفاده کردهاند. با این حال تعداد قابل توجهی از مالکان که کارشان صرفا خرید و فروش است از سکونت خودداری میکنند. بنابراین تصمیم گرفتیم از ابتدای خردادماه جاری ۲۵ درصد یارانه ای را که دولت به این گروه پرداخت میکند را از آنها دریافت کنیم. یارانه وام آنها را نیز برمیداریم و سود وام آنها به ۱۸ درصد میرسد.وی افزود: اولاً افزایش اخیر قیمت، هزینه نقل و انتقال نیست. دوماً شامل وکالت نامه هایی که قبل از ابتدای خرداد ۹۹ منعقد شده نخواهد بود. یعنی متقاضیان اولیه و کسانی که قبل از از ابتدای خرداد اقدام به تنظیم وکالتنامه کرده بودند با همان رقم یک میلیون تومان میتوانند خرید و فروش خود را انجام دهند.

واحدهایی که دهها بار معامله شدهاند ولی همچنان خالی هستند

مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با بیان اینکه برای تکمیل هر واحد مسکن مهر در این شهر جدید مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان از منابع اختصاصی دولت هزینه میشود، گفت: از اول خردادماه، خریداران واحدهای مسکن مهر باید ۲۵ درصد از یارانه ۱۰۰ میلیون تومانی اختصاصی دولت برای هر واحد را باید به شرکت عمران شهر جدید پردیس پرداخت کنند.او با اشاره به اینکه بازگرداندن این یارانه مشمول افرادی میشود که نفر دوم به بعد هستند، افزود: هماکنون واحدهایی وجود دارند که دهها بار خرید و فروش شدهاند اما همچنان خالی هستند؛ خریداران این واحدها دلالان و کسانی هستند که واحدهای مسکن مهر را به قصد سود مالی خرید و فروش میکنند.

خیزش بی سر و صدای قیمت مسکن در پردیس

این صحبت هدایت نشان میدهد دلالان کماکان از ۷۵ درصد یارانه بهره خواهند گرفت؛ در حالی که سودهای کلانی از التهابات بازار مسکن پردیس به جیب زده اند. قیمت واحدها در پردیس طی حدود ۲.۵ سال گذشته حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. دلالان فقط از دی ماه گذشته تاکنون به طور چراغ خاموش قیمت ها را تا ۳۰ درصد افزایش داده اند؛ بنابر ادعای یکی از کارکنان شرکت عمران پردیس، برخی متقاضیان واقعی در تماس با مسئولان خواستار برداشته شدن تمامی کمک های یارانه ای به دلالان و نه فقط ۲۵ درصد شده اند.

سلطان های مسکن در پردیس چه کسانی هستند؟

روز گذشته خبر رسید سلطان خودرو و همسرش بالغ بر ۶۷۰۰ خودرو خریداری کرده اند که این قبیل فعالیتها به التهاب بازار خودرو دامن زده است. حال باید پرسید با سلطان های مسکن در پردیس چه برخوردی میشود؟طبق اعلام مدیرعامل عمران پردیس تعداد واحدهای در دست دلالان ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ واحد است. از سوی دیگر عنوان میشود بعضی افراد در پردیس ۱۰۰ و حتی ۲۰۰ واحد مسکونی دارند؛ بنابراین تعداد افرادی که دائماً بر طبل گرانی مسکن پردیس می کوبند و احتمالاً پشت اعتراضات اخیر پنهان شدهاند نباید زیاد باشد.بنا به گفته هدایت، سه گروه از تصمیم اخیر شرکت عمران ناراحت هستند؛ محتکران، دلالان و مغرضان

مدیرعامل فرابورس تشریح کرد؛

گروه بورس: مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به استقبال بینظیر عموم مردم از بازار سرمایه این موضوع را نشانه حرکت این بازار به سمت مردمی شدن عنوان کرد و گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی بر مردمی کردن بازار سرمایه تاکید شده است و این امر در کشورهای توسعهیافته به کمک صندوقهای سرمایهگذاری و نهادهای مالی حرفهای محقق شده است.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، امیر هامونی گفت: بازار سرمایه کشور نیز در این زمینه در حال گذار به سمت مردمی شدن است که موضوعاتی نظیر آزادسازی سهام عدالت و نیز عرضههای اولیه بزرگ به خوبی مصداق این موضوع است.

او با تاکید بر اینکه حضور مردم در بازار سرمایه باید بر اساس پسانداز آنها و نه از طریق فروش ملک، خودرو یا دریافت وام باشد، عنوان کرد: قرار نیست به هر قیمتی مردم در بازار سرمایه حضور پیدا کنند مثلا خانه یا اتوموبیل خود را بفروشند؛ چرا که این روش غلطی است و سرمایه اصلی زندگی آنها را در معرض ریسک زیادی قرار میدهد.

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه مردم و سرمایهگذاران باید با شناخت کافی از ماهیت بازار سرمایه و کسب آگاهی و دانش در این بازار حضور پیدا کنند، بیان کرد: در دنیا بحث نهضت سواد آموزی مالی قدمت چند ده ساله دارد و استانداردهای بینالمللی برای آن تعریف شده است که مجموعهای از دانشها، مهارت و رفتار و گرایشات مالی را شامل میشود.

او با اشاره به اینکه داشتن سواد مالی موجب ارتقای رشد مالی فرد و در نهایت رشد اقتصادی جامعه میشود، اظهار کرد: این روزها خیلی از افراد در مورد بورس و بازار سرمایه و نحوه ورود به آن سوال میکنند و در محافل مختلف صحبتهای زیادی در مورد این بازار مطرح میشود، اما باید توجه کرد که رشد بیسابقه اخیر در بازار سرمایه را نمیتوان همواره برای آینده نیز تضمین کرد زیرا بروز نوسان در این بازار همیشه محتمل است. مدیرعامل فرابورس ادامه داد: ضروری است سرمایهگذاران با علم به این موضوع و توجه به این نکته که نوسان قیمتها ذات این بازار است، اگر تسلط و آشنایی کافی و کامل با مباحث بورسی و بازار سرمایه ندارند از مشورت افراد خبره برای ورود به این بازار استفاده کنند. به گفته هامونی شرکتها و نهادهای مالی، مشاوران سرمایهگذاری، صندوقهای سرمایهگذاری و سبدگردانهای دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار از مهمترین نهادهایی هستند که برای ورود به بازار سرمایه از مشورت و تخصص آنها میتوان بهره برد و فهرست آنها در سایت سازمان به نشانی www.Seo.ir قابل مشاهده است.

مدیرعامل فرابورس همچنین به شبکههای مجازی که اقدام به سیگنالفروشی میکنند، اشاره کرد و افزود: اعتماد به سیگنالهای ارائهشده در فضای مجازی و در شرایط صعودی بازار شاید بازدهی کوتاهمدتی را نصیب سرمایهگذاران کند، اما غفلت سرمایهگذاران تازهوارد از دریافت مشاوره و تخصص نهادهای مالی دارای مجوز برای سرمایهگذاری صحیح و اصولی در بازار سرمایه طبیعتا مشکلات و تبعاتی را برای آنها در میان مدت تا بلندمدت به همراه دارد.

هامونی با تاکید بر این موضوع که بازار سرمایه یک بازار حرفهای است و نگاه به آن باید میانمدت تا بلندمدت و پرهیز از هیجان باشد، خاطرنشان کرد: در خصوص بحث هیجان در بازار سهام باید گفت در چند روز پس از شهادت سردار سلیمانی شرایط خاصی در بازار سرمایه حاکم بود و به ویژه افراد تازهوارد، صفهای فروش سنگینی را در بسیاری از سهام مختلف رقم زده بودند، در این زمینه نتایج بررسی ما نشان داد ۴۷ درصد از سرمایهگذارانی که در صفهای فروش قرار داشتند کمتر از ۸ ماه و ۶۷ درصد کمتر از ۱۸ ماه سابقه فعالیت در این بازار را داشتند که این افراد طبیعتا با مشاهده افت و خیزهای بازار دچار استرس میشوند و هیجان خود را به صورت سفارشهای خرید و فروش سنگین وارد سامانه میکنند. مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه در آن روزها هلدینگها، حقوقیهای بزرگ و ... با خرید سهام از بازار حمایت کردند، اشاره کرد: پس از فروکش کردن هیجانات بازار خریداران بازدهی ۱۵ تا ۲۰ درصدی را کسب کردند که به خوبی نشان میدهد به این بازار باید با دید میانمدت تا بلندمدت نگاه کرد و از هیجانات پرهیز کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اداره پیشگیری و ارتقای سلامت بازار سرمایه و مرکز عدالت ترمیمی در سازمان بورس تشکیل می شود.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسن قالیباف گفت: پیشگیری از تخلف در بازار سرمایه، بهتر و کم هزینهتر از آن است که پس از وقوع جرم یا تخلف با تشکیل پرونده و صدور حکم در صدد برخورد باشیم.قالیباف بیان کرد: امروز شرایط بورس شرایط بی نظیری است که تاکنون تجربه نشده است و میتوان گفت خصوصیسازی که از طریق بازار سرمایه انجام شده است، بهترین نوع خصوصی­سازی است.او همچنین با ذکر این نکته که امروز حدود ۱۲ میلیون کد معاملاتی فعال داریم، گفت: این آمار در دنیا بی ‎نظیر است و باید با سوق دادن این سرمایه به سمت تولید از این ظرفیت در تقویت تولید بهره گرفت.قالیباف در پایان گفت: باید اعتماد به سرمایه را در بورس جلب کنیم.