تهدید نفتکش های ایران دردسر ساز می شود

گروه سیاسی - کورش شرفشاهی: حسن روحانی روزهای پرکاری را پشت سرگذاشت. وی با رییس جمهور ترکیه و امیر قطر مذکره تلفنی داشت و در جلسه سرای قوا و ستاد ملی مقابله با کرونا شرکت کرد.

فعالیت لاریجانی در دیگر عرصهها

رئیس جمهوری در پنجاهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه با تقدیر از حضور فعال و ارزشمند علی لاریجانی و نمایندگان قوه مقننه در این جلسات گفت: آقای لاریجانی به طور فعال در مباحث این جلسات و در نتیجهگیری آنها به خوبی حضور داشتند و نظرات بسیار خوبی در بخشهای مختلف ارایه میدادند و به طور جد از ایشان و ۲ نماینده مجلس که ما را در این جلسات یاری کردند، تشکر میکنم. روحانی با بیان اینکه لاریجانی از چهرههای ارزشمند نظام از ابتدای انقلاب تاکنون است، گفت: در جایگاههای گوناگون از جمله صدا و سیما، مجلس، شورای عالی امنیت ملی و بعدها در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی و این جلسه که برای همکاری و تعامل سه قوه در مباحث اقتصادی تشکیل شد، از وجود ایشان بهرهمند بودیم. روحانی با اشاره به اینکه لاریجانی انسانی صاحبنظر، اهل مطالعه، خوشفکر و فعال در عرصههای گوناگون است، خاطرنشان کرد: حضور ایشان در مجلس شورای اسلامی و ریاست ۳ دوره مجلس کاری سخت و دشوار است که ایشان به خوبی از عهده آن برآمده و جلسات مجلس را به خوبی اداره کردند.رئیس جمهور تأکید کرد: قطعاً لاریجانی همچون گذشته در دیگر عرصههای نظام فعال خواهد بود و نظام از وجود ایشان استفاده خواهد کرد.

ضرورت بازگشایی مرزهای ایران و ترکیه

همچنین روسای جمهور ایران و ترکیه همزمان با عید سعید فطر در گفتوگوی تلفنی با تبریک متقابل عید فطر به دولتها و مردم دو کشور، بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط بهویژه مناسبات اقتصادی و تجاری تأکید کردند. روحانی و رجب طیب اردوغان در این تماس تلفنی، با اشاره به مشکلات اقتصادی حاکم بر جهان براثر شیوع ویروس عالمگیر کرونا، ضرورت بازگشایی هر چه سریعتر مرزهای زمینی و هوایی با رعایت پروتکلهای بهداشتی را برای از سرگیری تبادلات تجاری و کالایی دو کشور مورد تأکید قرار دادند.روحانی و اردوغان همچنین در این تماس تلفنی ابراز امیدواری کردند با تشکیل کمیسیون همکاریهای مشترک اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک و با پایان یافتن بحران کرونا، تحرک تازه و خوبی در روابط اقتصادی دو کشور و همچنین اجرایی و عملیاتی شدن توافقات قبلی صورت گیرد.رؤسای جمهور ایران و ترکیه با اشاره به همکاریهای خوب دو کشور در مقاطع مختلف، ضرورت همکاری و تبادل دانش، اطلاعات و تجربیات در زمینه مقابله با ویروس کرونا را مورد تأکید قرار دادند.روحانی با بیان اینکه همکاریهای ایران و ترکیه در مقاطع مختلف در تاریخ دو کشور به ثبت رسیده است، گفت: در شرایط امروز، بازگشایی مرزهای زمینی و هوایی با رعایت پروتکلهای بهداشتی و از سرگیری تبادلات تجاری و کالایی برای هردو کشور یک ضرورت است.رجب طیب اردوغان نیز خاطرنشان کرد: بر این باور هستم که همکاریها و تبادل تجربیات دو کشور در زمینه مقابله با ویروس کرونا میتواند بسیار مفید باشد.رئیس جمهور ترکیه توسعه روابط اقتصادی و تجاری را مورد تأکید قرار داد و افزود: برای بازگشایی مرزهای ترکیه با ایران و از سرگیری تبادلات تجاری، دستورات لازم را صادر خواهد کرد.

آمریکا دست به اشتباه نزند

همچنین رئیسجمهور روابط با کشور دوست و همسایه قطر را روابطی دوستانه و راهبردی دانست و تاکید کرد: نگاه ما به روابط با قطر بلند مدت و راهبردی بوده و به صورت مقطعی و کوتاه مدت نگاه نمی کنیم. روحانی در تماس تلفنی امیر قطر با ایشان با تاکید بر توسعه و تعمیق روابط دو کشور در همه زمینهها بویژه روابط اقتصادی و تجاری ، افزود: برغم شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا روابط اقتصادی دو کشور در چارچوب پروتکل های بهداشتی و مراقبتی باید مجددا فعال شود.رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که برگزاری هرچه سریعتر کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور راهگشای سرعت تعاملات تهران دوحه و رفع موانع باشد و انتقال کالاها از طریق بنادر دو کشور بتدریج فعال و پروازهای خطوط هوایی دو کشور از سر گرفته شود.وی با اشاره به میزبانی قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال ، برای ارائه هرگونه کمک از سوی ایران به این کشور برای میزبانی هر چه بهتر قطر اعلام آمادگی کرد و افزود: در این زمینه ایران هم آماده است در زیرساخت ها و تامین نیازمندی های مورد نظر حضور داشته باشد.رئیسجمهور با تاکید بر اینکه «امنیت منطقه برای ما بسیار مهم است»، گفت: با توجه به برخی اقدامات آمریکا در نقاط مختلف جهان شرایط غیر قابل قبولی بوجود آورده اما به هیچ عنوان ما آغازگر تشدید تنش و درگیری نخواهیم بود.وی با اشاره به برخی تحرکات آمریکایی ها در منطقه دریای کارائیب خاطرنشان کرد: اگر نفتکش های ما در دریای کارائیب یا در هر کجا از جهان از سوی آمریکایی ها دچار مشکل شوند متقابلا برای آنها مشکل بوجود خواهد آمد.رئیس جمهور با تاکید بر اینکه «ایران هیچگاه آغاز گر درگیری نخواهد بود» افزود: ما همواره حق مشروع دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی و تامین منافع ملی را برای خود قائل هستیم و امیدواریم آمریکایی­ها دست به خطا نزنند. روحانی تاکید کرد: شرایط امروز جهان را شرایط ویژه همکاری مشترک می بینیم بویژه با شیوع این بیماری اما متاسفانه ایالات متحده آمریکا تصمیمات ناصحیح و رفتارهای غیر انسانی خود را ادامه می دهد.رئیس جمهور تصریح کرد: همچون گذشته تاکید می کنیم که امنیت منطقه ما بویژه امنیت دریایی در منطقه توسط کشورهای منطقه تامین می شود و همیشه اعلام آمادگی کرده ایم که با کشورهای همسایه آماده همکاری بیشتری هستیم و امروز هم بر این نظر تاکید می کنیم.وی با تبریک پیشاپیش عید سعید فطر به دولت و مردم قطر، ابراز امیدواری کرد که روابط و همکاری های دو کشور بیش از پیش توسعه یابد.امیر قطر نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید فطر به دولت و ملت ایران توسعه روابط با ایران را در همه زمینه ها مورد تاکید قرار داد و گفت: درمورد روابط اقتصادی بین دو کشور به شخصه اهتمام ویژه ای قائل هستم و این موضوع در اولویت برنامه های قطر است ."شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" ابراز امیدواری کرد که با برگزاری نشست مشترک اقتصادی دو کشور ، روابط اقتصادی و تجاری ایران و قطر بیش از پیش توسعه یابد.امیر قطر همچنین تاکید کرد: موضع قاطع قطر این است که امنیت منطقه باید با همکاری تمامی کشورهای منطقه حاصل شود و ما به عنوان کشورهای منطقه برای تامین امنیت گذرگاه های آبی منطقه باید با یکدیگر همکاری کنیم .شیخ تمیم افزود: ما مخالف هرگونه تنش هستیم و برای کاهش تنش ها تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه از توقیف شناورهای متخلف خبرداد
 

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: بر اساس شواهد مستند موجود، برخی از کشورهای همسایه در ورود کالای قاچاق به کشور دخالت دارند و از قاچاقچیان حمایت می کنند.

به گزارش ایلنا، دریادار علیرضا تنگسیری در مراسم به آتش کشیدن کالاهای ممنوعه توقیف شده در قشم با تاکید بر اینکه در سال جهش تولید در مقابله با قاچاق کالا ،سوخت ، مواد مخدر و همچنین صید غیر قانونی ترال کوتاه نخواهیم آمد، گفت : در صورت کشف محموله قاچاق در خلیجفارس، ابتدا قاچاقچیان را از شناور خارج می کنیم و پس از طی مراحل قانونی ، با حکم قضایی کالاهای موجود در آن را به آتش می کشیم.وی افزود: بر اساس شواهد مستند موجود، برخی از کشورهای همسایه در ورود کالای قاچاق به کشور دخالت دارند و از قاچاقچیان حمایت می کنند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به اقدامات این نیرو در مقابله با قاچاق ادامه داد: از سال ۹۸ تاکنون دریادلان نیروی دریایی سپاه ۲۳ فروند کشتی حمل سوخت قاچاق را شناسایی و توقیف کردند که این شناورها حامل بیش از ۲۳ میلیون لیتر گازوئیل بودند.

سردار تنگسیری همچنین با اشاره به ممنوعیت صید ترال و آسیب رساندن این اقدام به معیشت مردم، ماهیگیران محلی و محیط زیست افزود: در این مدت ۴۸ فروند کشتی صید ترال نیز توقیف و در بازرسی از آنها بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ کیلوگرم ماهی کشف شد. فرمانده نیروی دریایی سپاه در ادامه خاطرنشان کرد : همچنین طی یک سال اخیر بیش از ۲ تن مواد مخدر و ۱۰ هزار و ۶۰۰ قوطی مشروبات الکلی نیز کشف شده است.

وی با تاکید بر اینکه ورود کالاهای قاچاق به کشور در شرایطی اتفاق میافتد که بسیاری از آنها در داخل کشور تولید می شود، گفت: با توجه به اینکه قاچاق کالا بلای جان تولیدات داخلی است و میتواند موجب تعطیلی کارخانه ها و بیکاری جوانان کشور شود، به صورت جدی و با قاطعیت و در هماهنگی کامل با نهادهای امنیتی ، اطلاعاتی، انتظامی ،نظامی و مراجع قضایی، با موضوع قاچاق و قاچاقچیان برخورد خواهیم کرد.

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

در اینکه سالهاست از دشمنی استکبار رنج می بریم، شکی نیست، اما مهمتر اینکه یقین داریم دوران جنگ نظامی پایان یافته و دشمنان ایران به صراحت اعلام کرده اند که جنگ اقتصادی را برنامه ریزی و اجرایی کرده اند. تاکید و اصرار بر تحریم ها و تشدید آنها بیانگر اهمیت جنگ اقتصادی است. در این شرایط توان بازگرداندن دلارهای خارج از کشور را نداریم و از سوی دیگر با معضل واسطه گری و دلایل گسترده در کنار فرار سرمایه گذار در تولید رو به رو هستیم. نکته مهمتر اینجاست که بیش از ۷ میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می کنند و در شرایطی که اقتصاد کشور دچار رکود و مشکلات جدی است و باید از همه توان و ظرفیت داخلی و خارجی برای خروج از رکود استفاده کنیم، سرمایه ایرانیان خارج از کشور بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد دلار برآورد می شود که اگر حتی یک درصد آن وارد ایران شده تحول خوبی در اقتصاد رقم می زند. فرار سرمایه گذار ایرانی نشان می دهد که توفیق چندانی در جلب رضایت سرمایه گذار نداشته ایم و اصرار بر جلب سرمایه گذار خارجی داریم که در این مورد نیز ارقام فاجعه بار است، زیرا در شرایطی که تمام تلاش برای جذب سرمایه گذار خارجی صورت می گیرد و سعی می شود صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی به سرعت انجام شود، اما کمتر از ۲۰ درصد مجوزها به مرحله اجرا می رسد. این آمار و ارقام تنها گوشه ای از وضعیت اسفبار اقتصادی کشور است. نتیجه اینکه بر سر و سینه زدن دردی از اقتصاد آشفته درمان نمی کند و باید چاره اندیشی در کنار آسیب شناسی صورت بگیرد. باید یاد روزگاری بیفتیم که کارفرمایان و سرمایه گذاران بزرگ این کشور را به بهانه زالو صفت و مکنده خون کارگر جان به لب کردیم. باید به خاطر بیاوریم که چگونه با ایجاد موانع و توهین و تخریب، کارفرمایان و کارآفرینان را خسته کردیم و در نهایت باعث فرار آنان شدیم. باید نگاهی به آمار کارخانه های بزرگ مصادره شده همچون کفش ملی، مبلیران، ارج، آزمایش و دیگر کارخانه ها بیندازیم که تنها نامی از آنها باقی مانده و ظرفیت اشتغالزایی بدین بزرگی از بین رفته است. مطالب بسیاری را باید به خاطر بیاوریم، اما مهمتر اینکه باید دست از نابود کردن ظرفیت های داخلی برداریم، استعداد را بشناسیم و کسانی که با دست خالی چرخ اقتصاد را به حرکت می اندازند را محترم بشماریم. باید به خاطر بیاوریم که قبل از انقلاب ایران ناسیونال نیاز خودرو داخل را به بهترین روش ممکن تامین می کرد و ریالی به حمایت دولت چشم نداشت اما اکنون با وجود حمایتهای آنچنانی، وضعیت خودرو کشور بدین اندازه آشفته است و صنعت خودروسازی کشور لنگ می زند. به نظر می رسد زمان احترام به کارآفرین و سرمایه گذار فرا رسیده است.

یادداشت

علی بختیار

رئیس فراکسیون پاسخگویی مجلس شورای اسلامی

شرایط حسای کنونی کشور نیاز به اولویت بندی دارد اما این روزها شاهد هستیم که کسب و کارها یکی پس از دیگری فعالیت خود را از سرگرفته و ما در حال عبور از بحران کرونا هستیم. این بیماری می توانست بیش از این سلامتی جامعه را مخاطره کند و تلفات بیشتری را از ما بگیرد اما خوشبختانه با مدیریت نسبتا صحیح توانستیم تهدید این ویروس را به حداقل برسانیم.اما آنچه که بارز است این ویروس تاثیر جدی بر روی اقتصاد گذاشته و کسب و کارها به شدت آسیب دیدهاند. اکنون آنچه که باید در اولویت تمام بخش ها باشد، مدیریت دوران پساکرونا و به حداقل رساندن تبعات این ویروس است. به دنبال این ویروس بخش های مختلفی از جمله گردشگری و مشاغل وابسته به آن به شدت متضرر شدند که نیاز به توجه ویژه دارند. اما نگرانی از این است که احزاب و گروه های سیاسی دست به تقابل سیاسی بزنند در حالی که باید در تمام شرایط فعالیت های صنفی و تشکیلاتی خود را داشته و برای گره گشایی از مشکلات برنامه ارائه دهند. اینکه صرفا احزاب در زمان انتخابات سربرآورده و برای نامزد خود تبلیغات کنند قابل قبول نیست. باید برنامه هایی متناسب با شرایط کشور از سوی احزاب ارائه شده و نقدهای کارشناسی برای حل مشکلات صورت گیرد. دغدغه احزاب و تشکل های سیاسی باید مشکلات مردم باشد. اگر احزاب و تشکلات برخاسته از درون مردم باشند باید با بهره گیری از نظرات صاحب نظران و کارشناسان در جهت اندیشه سیاسی خود به دنبال برنامه برای رفع دغدغه های مردم باشند. رقابت سیاسی در همه ادوار و در همه کشورها با توجه به شکل گیری دو نوع اندیشه سیاسی باز و بسته وجود داشته و دارد اما در کشور ما رقابت ها بسیار سنگین شده و کار به تخریب کشیده است. عده ای با نام رقابت دست به هرکاری می زنند تا جریان مقابل خود را از بالا به پایین بکشند. مطرح کردن حرف ها و مسائلی که مستندی نداشته و ناصحیح هستند می تواند اعتماد عمومی را نسبت به مسئولان و حاکمیت به چالش بکشد. همه جریان ها و تشکل های سیاسی باید منافع ملی را در اولویت قرار داده و به فکر راه حل باشند. در کشمکش های سیاسی بین احزاب و جریان ها راه حلی برای مشکلات کشور پیدا نمی شود. باید در این روزها دست به دست هم داده و به دنبال راه حلی برای برون رفت از مشکلات باشیم.

«تجارت» از یک مولفه تاثیرگذار در اقتصاد ایران گزارش می دهد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: یکی از مهمترین مولفه هایی که تمامی کشورها برای تامین منابع مالی و رونق اقتصادی از آن بهره می برند، سرمایه گذاری خارجی و استفاده از توان مالی دیگر کشورهاست. بی شک کشور ما با داشتن منابع و امکانات خدادادی فراوان در همه زمینه های معادن، آب و هوایی، ذخایر زیر زمینی و جذابیت های گردشگری، برای تمامی سرمایه دارانی که در آرزوی دستیابی به درآمدهای ناشی از سرمایه گذاری هستند، یک ظرفیت ایده آل محسوب می شود. از سوی دیگر فعالان اقتصادی توانسته اند رایزنی های مناسبی برای جذب سرمایه گذار خارجی به عمل آورند و در شرایط موجود نیز به تلاش خود ادامه می دهند، اما تهدیدها و تحریمهای ظالمانه آمریکا باعث شده تا سرمایه های خارجی پشت درهای بسته بماند.

تحقق درصد ناچیز سرمایه گذاری

در این رابطه رئیس انجمن سرمایهگذاریهای مشترک خارجی ایران گفت: با توجه به مشکلاتی که برای نقل و انتقال پول وجود دارد معمولا ۱۰ تا ۲۰ درصد مجوزهای صادره سرمایهگذاری خارجی عملیاتی میشود. سیدحسین سلیمی در گفتوگو با فارس، در مورد آخرین وضعیت مجوزهای سرمایهگذاری خارجی در ایران گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در سال جاری جلسهای در این باره تشکیل نشده است و مجوزهای صادر شده مربوط به اواخر سال گذشته است که حدود ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.رئیس انجمن سرمایهگذاریهای مشترک خارجی ایران افزود: با توجه به مشکلاتی که برای نقل و انتقال پول وجود دارد چندان نمیتوان بر روی مجوزهای صادره خوشبین بود زیرا اکثر آنها عملیاتی نمیشود.وی با بیان اینکه معمولا ۱۰ تا۲۰ درصد از مجوزهای صادره سرمایهگذاری خارجی، عملیاتی میشود، بیان داشت: اغلب سرمایهگذاریها کوچک و با مبلغ حدود ۵ تا ۶ میلیون دلار است و بیشتر در بخشهای مواد غذایی و کشاورزی توسط سرمایهگذاران کشور افغانستان محقق میشود.سلیمی افزود: پروژههای سرمایهگذاری توسط چینیها در بخشهای صنعتی مانند تولید فولاد یا سرامیک است.

١٠ چالش اصلی ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران

در همین رابطه مرکز پژوهش های مجلس با تاکید بر اینکه شرایط سرمایه گذاری خارجی در کشورمان نسبت به کشورهای دیگر و منطقه در شرایط نامناسبی قرار دارد به مهمترین دلایل این شرایط نامناسب پرداخت و اعلام کرد: نبود برنامه راهبردی بازار سرمایه در ایران، نبود قانون صریح، شفاف و واحد برای سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه، زمان بر بودن فرآیند اخذ محوز و اخذ سهام داری برای خارجیان، رویه سخت احراز هویت سرمایه گذاران خارجی مطابق قانون مبارزه با پولشویی، سخت بودن و یا عدم امکان افتتاح حساب بانکی برای خارجیان، ارتباط ضعیف با نهادهای معتبر بین المللی ( منطقه ای و جهانی)، عدم اجرای استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی و حسابرسی مستقل، نبود ابزاری برای پوشش ریسک، نوسان نرخ ارز و محدودیت در خروج سرمایه توسط سرمایه گذاران خارجی از دلایل مهم محقق نشدن سرمایه گذاری خارجی در ایران است.مرکز پژوهشها به موارد لازم برای جذب سرمایه گذاران خارجی پرداخت و افزود: ارتقای حمایت از سرمایه گذاران خارجی، هماهنگی با بازارهای سرمایه بین المللی، تدوین برنامه راهبردی بازار سرمایه، ایجاد ساختار مناسب نهادی د قانونی برای حمایت از سرمایه گذاران خارجی، تسهیل در قوانین مرتبط با سرمایه گذاری خارجی، متنوع سازی ابزارها، رعایت استاندارسازی گزارشگری های بین المللی مالی و بهبود قواعد حاکمیت شرکتی عوامل مهم در این زمینه است.مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد کرد: روانسازی و تسهیل ورود و خروج سرمایه گذاران و سرمایه ها و اطمینان بخشی به سرمایه گذاران خارجی از این بابت، تدوین چارچوب مناسب در پیوست های قانون با هدف شفافیت در فرآیند سرمایه گذاری خارجی به نحوی که کلیه فرآیندها را از ابتدا تا انتها به تصویر بکشد، یک نهاد متولی تعیین شود که در گام اول کلیه شرکت ها را موکلف به ارائه اطلاعات مورد نیاز کند و تدوین یک قانون واحد و جامع و مانع برای سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه می تواند راهگشا باشد.

ادعای رشد سرمایه گذاری خارجی

اگرچه تمامی آمارها حکایت از شکست سرمایه گذاری دارد اما وزیر اقتصاد در سال گذشته ادعای رشد جذب سرمایه گذاری در کشور را مطرح کرده و گفته بود: از ابتدای سال جاری تاکنون جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور ۲۰ درصد نسبت به گذشته رشد داشته است.فرهاد دژپسند افزوده بود: این وضعیت نشان میدهد که ما میتوانیم و همه باید کمک کنند تا با عبور از تلاطم، با برنامه ریزی بهتر برای افزایش رفاه مردم تلاش کنیم.وی گفت: دولت با وجود همه مشکلات تلاش کرده است تا مخاطرات سرمایه گذاری به حداقل برسد و بخش خصوصی، دولتی و دیگر بخش ها و مردم ما با صبوری در هر لباس و موقعیتی کمک کردند تا اقتصاد کشور ما از آنچه دشمن می خواست فاصله بگیرد و روندی رو به رشد داشته باشد.

آفت نگاه بدبینانه و سختگیرانه

از سوی دیگر عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه تسهیلاتی که برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده باید در فرصت بهتری به آنان اختصاص پیدا می کرد، افزود: باید زمانی که برجام اجرایی بود و حتی قبل از تحریم های اولیه که سازمان ملل و اتحادیه اروپا علیه ما تصویب کرد، تسهیلات و مشوق های لازم برای سرمایه گذاران در نظر گرفته می شد تا در این شرایط و خروج آمریکا از برجام کشورها به راحتی درباره تحریم ما تصمیم نگیرند. علی ابراهیمی در گفتوگو با خانه ملت افزود: یکی از شروط اساسی برای ایجاد تعامل با دنیا، داشتن منافع مشترک به صورت سرمایه گذاری شرکت های مختلف در ایران است. اما متاسفانه دیدگاه بسیار منفی در کشور تاکنون در زمینه سرمایه گذاری خارجی وجود داشته و بعضا عده ای انحصارطلب به این مساله دامن می زدند و اجازه ورود و فعالیت شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی را در ایران نمی دادند.عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به مشوق های سرمایه گذاری در کشور خاطرنشان کرد: اعطای مجوز اقامت ۵ ساله، معافیت های مالیاتی و دیگر سیاست های تشویقی می تواند کمک کند که سرمایه گذاران در کشور مستقر شوند؛ چراکه در شرایطی که منافع مشترک وجود داشته باشد حتی با وجود وضع تحریم ها، چون منافع دیگر کشورها به خاطر سرمایه گذاری در ایران ممکن است به خطر بیفتد دست تنها نمی مانیم. نماینده مجلس دهم، ادامه داد: نگاه بدبینانه و سخت گیرانه در خصوص مشارکت اقتصادی با سایر کشورها باعث شده تمایلی برای سرمایه گذاری خارجی در کشور وجود نداشته باشد و در واقع ما در این زمینه فرصت سوزی های فراوانی کرده ایم. در صورتی که کشورهایی موفق هستند که در جهت ایجاد منافع مشترک با سایر کشورها گام برداشته اند.وی به ترکیه به عنوان نمونه موفق در زمینه سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: برای نمونه کشور ترکیه که در همسایگی ماست سرمایه گذاری های زیادی با شرکت های اروپایی انجام داده و یا دیگر کشورها در حوزه خلیج فارس که سرعت رشد اقتصادی آن ها از ما پیشی گرفته، سعی کرده اند با سایر نقاط دنیا ارتباط بهتری داشته باشند؛ در صورتی که مزیت های اقتصادی کشور ما را ندارند.نماینده شازند تاکید کرد: اینکه من از سرمایه گذاری خارجی استقبال می کنم به این معنی نیست که به توانمندی داخلی بی توجه هستم، بلکه معتقدم در کنار بهره گیری از توان داخلی آنچه باعث سرعت بخشیدن به جریان رشد اقتصادی در کشور می شود، تعامل و همکاری با سایر کشورهاست. در واقع همان طور که ما تمایل داریم در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کنیم، باید از حضور سرمایه گذاران خارجی نیز در کشور استقبال کنیم.

همتی از تایید نهایی شورای عالی هماهنگی اقتصادی خبر داد

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه روز سهشنبه بیانیه رسمی «چارچوب هدف گذاری تورم» از سوی بانک مرکزی منتشر خواهد شد، از نهایی شدن ادغام دو بانک «مهر اقتصاد» و «حکمت ایرانیان» در بانک سپه تا ۱۰ روز آینده خبر داد. به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی در اینستاگرام نوشت: روز سهشنبه بیانیه رسمی «چارچوب هدف گذاری تورم» از سوی بانک مرکزی منتشر خواهد شد. در این رویکرد پیشنگرانه و فعال سیاستگذاری پولی، قطب نمای سیاست گذاری پولی، کاهش انحرافات نرخ تورم از نرخ تورم هدفگذاری شده است و برای رفع انحراف ایجاد شده، بانک مرکزی، نرخ سود سیاستی و یا دالان نرخ سود را تعدیل کرده و با استفاده از عملیات بازار باز، نرخ جاری ومؤثردربازار پول را تنظیم میکند. وی ادامه داد: با تأئید نهایی شورای عالی هماهنگی اقتصادی، کسری بودجه سال ۱۳۹۹، درکنار عرضه سهام شرکتهای دولتی و اموال مازاد دولت، از طریق انتشار اوراق بدهی دولت دربازار پول و سرمایه تأمین خواهد شد. طبق اطلاع واصله از همکاران خزانهداری کل کشور، در روزهای آینده شاهد عرضه اوراق بدهی برای تأمین کسری بودجه و بالتبع، تعمیق بیشتر بازار بدهی خواهیم بود. همتی افزود: در ادامه روند ادغام بانکهای وابسته به نیروهای مسلح ظرف ده روز آینده با برگزاری مجامع «بانک مهر اقتصاد» و «بانک حکمت ایرانیان» ادغام این دو بانک در بانک سپه نهایی شده و مجمع سه بانک باقیمانده دیگر نیز، بتدریج برگزار خواهد شد. بانک مرکزی مسیر اصلاح نظام بانکی و ارتقای سلامت مالی بانکها را با جدیت ادامه خواهد داد. وی گفت: نظام بانکی کشور طبق وعدهای که داده است، آماده پرداخت ۵۰ هزارمیلیارد تومان تسهیلات بانرخ سود ۱۲ درصد به مشاغل و واحدهای کسب وکار، که به خاطر شیوع ویروس کرونا آسیب دیدهاند، است.

حذف صفرها باعث تورم بیشتر کالاهای اساسی

نماینده مشهد در مجلس طی نامهای به دبیر شورای نگهبان تاکید کرد که حذف صفرها از پول ملی کشور باعث تورم بیشتر و افزایش قیمت کالاهای اساسی میشود.به گزارش فارس،در نامه نصراله پژمانفر آمده است:ازجنگ جهانی اول تاکنون جمعا ۴۷ کشور واحد پولی خود را عوض کردهاند که دلایل عمده آن وقایع مهلک نظیر جنگ تا تغییر رژیم و تورمهای بسیار بالا و انجام گسیخته بالای ۱۰۰ درصد و ۱۰۰۰ درصد بوده است که چنانچه روشن است کشور ما در هیچ کدام از این دو گروه قرار ندارد، زیرا بحمدالله دچار وضعیت ویژه و خطرناک نیستیم و تورم نیز در ۱۰ سال گذشته، ۱۸.۵ درصد بوده است.برخی کشورهایی که به حذف صفر دست زدهاند به خاطر تورم های حاصل بعدی، مجبور شدهاند چندین بار این کار را تکرار کنند.

بنابراین این کار عواقب بعدی نیز دارد. لذا با این شرایط امکان ایجاد تورم بیشتر پس از حذف صفرها وجود دارد و هیچ تضمینی نیست که قیمت چند صد کالا مورد استفاده خانوادهها و چند صد هزار کالای مورد استفاده در بخش اقتصادی به همین میزان کاهش یابد. لذا تلاطم اجتماعی احتمالی و احتمال بروز ناامنیها و مشاجرات و نارضایتی عمومی دور از ذهن نیست.

 

اظهارنامه صادقانه مبنای رسیدگی مالیاتی

معاون سازمان امور مالیاتی کشور ضمن تشریح برنامههای این سازمان برای اخذ مالیات به صورت سیستماتیک، گفت: اظهارنامه مالیاتی مودیانی که با رعایت مقررات و مبتنی بر واقعیتهای مترتب با فعالیتهای بنگاه اقتصادی تهیه و تنظیم شود، بدون مراجعه و رسیدگی ماموران مالیاتی مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.محمد مسیحی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به برخط شدن مالیات نقلوانتقال املاک، اظهار کرد: برونسپاری نقلوانتقال مالیات املاک اعم از مسکونی و تجاری در قالب تبصره ۴ ماده ۱۸۷ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال ۹۴ پیشبینی شده است که در حال حاضر صرفا برونسپاری مالیات نقلوانتقال املاک مسکونی عملیاتی شده و روند توسعه خود را طی میکند، در فاز بعدی و با رفع برخی خلاهای قانونی و اجرایی برونسپاری نقلوانتقال املاک تجاری نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مسیحی با اشاره به حذف صدور گواهی مالیات بر ارزش افزوده، گفت: با این اقدام تنها ثبتنام در سیستم مالیات بر ارزش افزوده کفایت میکند که در نتیجه، یک گام دیگر در جهت سیستمی کردن و به حداقل رساندن مراجعات مردم به سازمان امور مالیاتی برداشته شده است.

«تجارت» شرایط اثرگذاری تسهیلات دولت برای بنگاه های تولیدی بررسی کرد؛

گروه صنعت و تجارت: فضای کسب و کار کشور سال هاست که تحت فشارهای داخلی و بین المللی قرار دارد. مشکلات ساختاری اقتصاد ایران از یک سو، شوک ارزی، تورم، رکود و تحریمهای بین المللی از سوی دیگر، فضا را برای فعالیت کسب و کارها به ویژه بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط دشوار کرده است. کسب و کار های کوچک و متوسط در اکثر نقاط جهان پیشرو در نوآوری و استفاده از فناوری های جدید، کارآفرینی و ایجاد اشتغال با سرمایه اندک هستند. از طرف دیگر آنها در بخش تولید و خدمات نقش موثری در تولید ناخالص داخلی و توسعه پایدار کشورها را برعهده دارند.

طی ماه های گذشته مشکل جهانی دیگری بر سایر سختی های مسیر فعالیت کسب و کارها در ایران اضافه شده است. ویروس کرونا به جان دنیا افتاده و نه تنها سلامت مردم را به خطر انداخته، بلکه تبعات اقتصادی و اجتماعی آن نیز در حال قربانی گرفتن است. در این میان بسیاری از فعالیت های تولیدی و خدماتی بنگاه های اقتصادی و کسب و کارها یا به طور کامل تعطیل شده و یا به حالت نیمه تعطیل و یا دورکاری درآمده است.

یکی از آسیب های مهم کرونا و تعطیلی مشاغل، از بین رفتن زنجیره تامین کسب و کارهاست. حتی اگر بنگاهی بخواهد به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهد، برای تامین مواد اولیه و تجهیزات خود، چه داخلی و چه وارداتی، دچار مشکلات عدیده ای است. از سمت تقاضا نیز به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و هم صرف نظر از خریدهای غیرضروری، کسب و کارها به ویژه بنگاه های کوچک و متوسط، مشتری های نهایی خود را از دست داده اند. این مسئله برای کسب و کارهای داخلی فعال در اقتصاد ایران که حتی پیش از شیوع کرونا نیز با مشکلات اقتصادی مختلفی مواجه بودند، جدی تر است. با این حال دولت تاکنون راهکارهای بسیاری برای برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در حوزه های مختلف مطرح کرده است.

*دولت چطور از کسب و کارها حمایت کند؟

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی در حوزه مالیات دولت باید مدت زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی را به تعویق بیاندازد و برای پرداخت بدهی های مالیاتی حداقل چند ماهی را به عنوان مهلت تعیین کند. دولت همچنین می تواند برای کسب و کارهای آسیب دیده ای که نیروی کار خود را حفظ کرده اند، تخفیفاتی را در نظر بگیرد. مشابه این پیشنهادها برای حوزه بیمه و پرداخت حق بیمه سهم کارفرما نیز باید در نظر گرفته شود. بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط برای ادامه حیات اقتصادی خود و حفظ اشتغال نیازمند سرمایه در گردش هستند و دولت باید با توجه به شرایط این بنگاهها، باید پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و یا بدون بهره را در دستور کار قرار دهد.

دولت می تواند با اختصاص کارت های اعتباری خرید به کارمندان، موجب تحریک تقاضا در کسب و کارهای کوچک و متوسط شود. بخشودگی جریمه های دیرکرد که و استمهال بدهی های بانکی نیز باید در اولویت برنامه های دولت قرار گیرد. بخشودن هزینه های سربار بنگاه ها شامل عوارض و انواع قبوض خدماتی از دیگر حمایت های دولت از کسب و کارهای آسیب دیده است.

*شرط اثرگذاری تسهیل ات برای بنگاه های اقتصادی

در همین ارتباط جمشید عدالتیان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» درخصوص ارائه تسهیلات دولتی به بنگاههای تولیدی گفت: نکته دارای اهمیت این است که تسهیلات فقط به بنگاههای آسیب دیده تعلق خواهد گرفت و برای همه بنگاهها نیست. اما در اقتصاد نمی توان گروه های آسیب دیده و آسیب ندیده را از هم تفکیک کرد، زیرا همه بنگاه ها به طور زنجیره وار به یکدیگر متصل هستند.

این عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: از زمانی که دولت تصمیم به ارائه خدمتی گرفت تا زمانی که اساسنامه و شیوه نامه اجرای آن را ابلاغ کند زمان زیادی طی می شود، به نظر من اینکه دولت بخواهد تسهیلات را در اختیار بانک ها قرار داده و آنها شرکت ها را براساس آسیب دیده و آسیب ندیده تفکیک کنند و بعد خدمات ارائه دهند پروسه طولانی خواهد بود؛ در حالی که موثرترین عامل در این زمینه مسئله سرعت است. تجربیات گذشته مشابه نیز در اقتصاد کشور وجود دارد که در آن بسته های حمایتی و تسهیلات پیش بینی شده آنقدر دیر در اختیار کسب و کارها و بنگاه های تولیدی قرار می گیرد که دیگر کار از کار گذشته و اثرگذاری خود را از دست داده اند. بنابراین اگر قرار است که تسهیلاتی به بنگاه های اقتصادی داده شود باید با سرعت اتفاق بیفتد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: به دلیل گریبانگیر بودن بانک ها با مشکلات خود نمی توان از آنها انتظار کمک داشت، بنابراین دولت باید منابع خود را در اختیار سیستم های بانکی ذیربط خود قرار دهد تا آنها بطور مستقیم این تسهیلات را پرداخت کنند. اگر قرار است که دولت تسهیلاتی ارائه کند این اتفاق به سرعت و به میزانی باشد که بتوان کسب و کارها را راه اندخت نه با مبالغ اندکی که حتی هزینه اجاره بهای شرکت ها نیز نخواهد شد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی همچنین تصریح کرد: بهترین حالت این بسته های حمایتی دولت این است که این کمک ها و تسهیلات به بنگاه های اقتصادی و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا بلاعوض باشد. در شرایطی که مشکلات مختلفی در مسیر تولید وجود دارد نباید شرکت ها را با وام و اقساط درگیر کرد و باید تسهیلات به گونه ای پرداخت شود که شرکت ها بعد از به فعالیت خود ادامه دهند و بعد از آن مبالغ از طریق مالیات و یا سود آنها کسر شود. باید به این نکته توجه کرد که اگر شرکت ها متضرر شوند درآمد دولت نیز کاهش خواهد یافت.

عدالتیان خاطرنشان کرد: آنچه بر اقتصاد کلان و البته تجارت ما گذشته است را باید مورد واکاوی قرار دهیم، در شرایط حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا، تحریم ها و کاهش صادرات نفت و افت قیمت آن و نیازهای ارزی کشور، توسعه صادرات برای تامین نیازهای ارزی و افزایش تولید و پایداری در اشتغال امری لازم و ضروری است که در این حوزه ضمن رفع محدودیت های موجود در مسیر صادرات برای افزایش هرچه بیشتر آن نیازمند افزایش دیپلماسی فعال اقتصادی و توسعه تعاملات بین المللی برای شناسایی نیازهای بازارهای صادراتی هستیم. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کسب و کارها و اقتصاد ایران روزهای سختی را سپری میکند، افزود: در شرایط بحرانی دولت و نهاد سیاست گذار باید از اقتصاد کشور و کسب و کارها با برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت حمایت کند. این حمایتها باید چند حوزه را شامل شود؛ اولین حوزه مالیات، بیمه و تأمین اجتماعی است. به نظر می رسد در این شرایط باید فشارهای مالیاتی و بیمه ای محدود شود؛ پرداخت ها با تخفیف انجام شود؛ به عنوان مثال می توان سهم کارفرما با شروطی مثل عدم تعدیل کارگر با تخفیف هایی همراه باشد؛ مالیات با درصد پایین تر وصول شود.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: حوزه دوم مربوط به بانک است؛ دولت و بانک مرکزی می تواند با شرایط سهل تری تسهیلات در اختیار بخش خصوصی قرار دهند. همچنین برای مواعد انجام تعهدات فعالان اقتصادی همراهی لازم را انجام دهند. بانک ها می توانند سررسید پرداخت اقساط را تمدید کنند؛ سرمایه در گردش در اختیار شرکت ها قرار دهند؛ مشکل اصلی شرکت ها کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است و باید برای حوزه فکری اساسی کرد. باید سخت گیری استاندارد و غیرمتعارف برای مجوزها در این شرایط تا حدودی تعدیل شود. قوانین دست و پا گیر برای دوره ای معلق شود تا فضا برای فعالیت اقتصادی بیشتر فراهم شود.

بیژن زنگنه خبر داد؛

گروه انرژی: وزیر نفت گفت: ظرفیت تولید پتروشیمی کشور با بهرهبرداری از طرحهای جهش دوم به ۱۰۰ میلیون تن و ارزش ۲۵ میلیارد دلار در سال خواهد رسید

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه اظهار کرد: طرح توسعه میادین غرب کارون، بهرهبرداری از طرح های جهش دوم صنعت پتروشیمی، تکمیل بخش دریایی پارس جنوبی، شروع عملیات فاز ۱۱ پارس جنوبی، اتمام پایانه جاسک، تکمیل طرحهای گازرسانی روستایی، بهینهسازی مصرف گاز در داخل کشور از برنامههای اصلی امسال وزارت نفت است. وی اظهار کرد: ظرفیت تولید پتروشیمی کشور با بهرهبرداری از طرحهای جهش دوم به ۱۰۰ میلیون تن و ارزش ۲۵ میلیارد دلار در سال خواهد رسید. وزیر نفت همچنین گفت: از دیگر برنامههای این وزارتخانه اینکه دیگر میعانات گازی کشور بطور مستقیم روی ریل صادرات قرار نگیرد. تمامی این میعانات با توجه به برنامهریزی های صورت گرفته در پالایشگاههای ستاره خلیج فارس و سیراف پالایش خواهد شد. زنگنه اظهار کرد: پالایشگاه سیراف سوخت تولید نمیکند بلکه محصولاتی مثل نفتا تولید می کند که دوباره برای خوراک واحدهای پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد. وی ادامه داد: تولید حداکثری میعانات گازی در کشور اعم از پارس جنوبی و میادین کناری آن یک میلیون بشکه است. وزیر نفت گفت: تمامی این میعانات گازی در پالایشگاههای ستاره خلیج فارس و سیراف مصرف و تبدیل به بنزین و خوراک واحدهای پتروشیمی خواهد شد. وی افزود: پالایشگاه سیراف پالایشگاهی که با کمترین هزینه میتواند به تولیدات با ارزش برسد اما بقیه پالایشگاهها طبق معمول به ازای هر بشکه معادل ۳۰ هزار دلار سرمایه گذاری نیاز دارند، در حالیکه سیراف ۷ تا ۸ هزار دلار سرمایه گذاری نیازمند است اگر تازه بخواهد بنزین تولید کند. زنگنه تاکیدکرد: اگر این پالایشگاه فقط بخواهدنفتا تولیدکند، به عنوان خوراک پترو پالایشگاهها ۵ تا ۶هزار دلا بیشترسرمایه گذاری نیازندارد.

وضعیت صادرات گاز ایران به ترکیه

وی همچنین در خصوص وضعیت صادرات گاز ایران به ترکیه هم گفت: انفجاری که اوائل سال جاری در خطوط انتقال گاز ایران به ترکیه در خاک این کشور اتفاق افتاد هنوز خطوط آسیب دیده ترمیم نشده است. وزیر نفت که در یک برنامه رادیویی سخن میگفت، اظهار کرد: این در حالی که ترمیم خطوط مدنظر به چند روز بیشتر زمان نیاز نبود. وی افزود: ایران برای کمک به ترمیم خطوط لوله گاز اعلام آمادگی کرد اما این پیشنهاد با استقبال طرف مقابل مواجه نشد. زنگنه بیان کرد: هم اکنون روزانه یک میلیون متر مکعب گاز به ارمنستان و همچنین از دو مسیر گاز به عراق صادر می شود. جدا از این مقدار کمی گاز بین آذربایجان و نخجوان سوآپ یا در حال معاوضه است. وزیر نفت در خصوص اینکه خط لوله ای که کمک می کند گاز به بصره عراق برود، قرار بود محور بیشتری از بصره را پوشش دهد یعنی این لوله از بصره به سمت بندر لاذقیه در سوریه امتداد پیدا کند، گفت: تاکنون برنامه ای برای لاذقیه نبوده اگر قرار بر چنین کاری باشد ایران به لحاظ تامین گاز مشکلی ندارد. فعلا این موارد ایده های که از سوی برخی ها مطرح می شود.

هیچ کس نمیتواند قیمت نفت را پیش بینی کند

زنگنه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا در شرایط فعلی می توان قیمت نفت را پیش بینی کرد، اظهار کرد: هیچ کس نمی تواند در وضعیت فعلی قیمت نفت را پیش بینی کند چون قیمت نفت تابع عرضه و تقاضاست؛ واقعیت امر اینکه طرف تقاضا خیلی مبهم است، به سبب اینکه معلوم نیست چه زمانی اقتصاد جهانی فعال می شود.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی بزرگترین اقتصادهای جهان در حال حاضر منفی است، افزود: گاز صنایع و پتروشیمی با اولویت تامین خواهد شد تا از نظر توسعه صنعتی مشکلی برای کشور ایجاد نشود.وی اظهار کرد: بدون بهینه سازی در تمامی بخش ها بویژه در مصارف سرمایشی در آینده کشور از نظر تامین گاز دچار مشکل خواهد شد. شرایطی که اکنون کشور در آن بهسر می برد بسیار دشوارتر از دوران هشت ساله جنگ تحمیلی است، با این تفاوت که کشته و زخمی خیلی ملموس و قابل ملاحظه ای ندارد. وی افزود: رفتاری که آمریکا امروز با ایران می کند یک جنایت علیه بشریت است. اگر دنیا حساب و کتابی داشت می بایست آمریکایی ها به خاطر ارتکاب این جنایتها محاکمه می شدند.او ادامه داد: بدون روحیه جهادی و فداکارانه در این شرایط نمی تواند صنعت نفت کشور را اداره کرد. تمامی بخش های وزارت نفت با روحیه جهادی در حال خدمت هستند تا فشار کمتری از ناحیه تحریم ها و دشمن به مردم و جامعه وارد شود. زنگنه افزود: کرونا هم در اثر تعطیلی کسب و کارها و فعالیت های اقتصادی در سطح دنیا و ایران و به تبعه آن کاهش تقاضا و همینطور افت قیمت نفت خام و فرآورده های نفتی آسیب جدی به این صنعت وارد کرده است. وزیر نفت اظهار کرد: همه باید در این شرایط سخت با تعامل و روحیه جهادی در مسیر رفع مشکلات مردم و توسعه کشور قدم بردارند اکنون زمان درگیری و پرداختن به مسائل حاشیه ای نیست. وی در ادامه از افتتاح خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی به همراه مخازن آن از مسیر شازند اراک - قم تهران، نائین- تهران کاشان و تبریز -خوی - ارومیه طی مراسمی در کشور خبر داد.