دستکاری مصوبات مجلس، نشانه بیاطلاعی از قانوننویسی

عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد کسانی که ادعای دستکاری در مصوبات مجلس را دارند، به مجلس توهین کرده و شناخت درستی از فرآیند قانون نویسی ندارند. علی اصغر یوسف نژاد در گفت و گو با خانه ملت افزود: هیات رئیسه نمی تواند در مسیر تصویب قوانین در محتوای طرح یا لایحه دخل و تصرفی داشته باشد.وی توضیح داد: قانون نویسی فرآیند و تشریفاتی دارد که در تصویب بودجه، طرح یا لایحه این مراحل طی می شود، پس از آن که طرح از سوی نمایندگان یا شورای عالی استان ها یا لایحه از طرف دولت به مجلس ارسال می شود، هیات رئیسه موضوع را به کمیسیون مربوطه ارجاع می دهد و کمیسیون درباره آن گزارشی تهیه می کند که قبل از قرائت و بررسی در صحن در اختیار سایر نمایندگان قرار می گیرد.

نماینده ساری ادامه داد: بنابراین مصوبه کمیسیون واضح است و همان مصوبه به صورت جز به جز در صحن علنی قرائت می شود، ثبت و ضبط می شود با این حساب آنچه که تصویب می شود شفاف و واضح است.اگر کسی ایراد و اشکالی داشته باشد می تواند به متنمشروح مذاکرات رجوع کند.

 

آسیب جدی از نادیده گرفتن ظرفیت جناح مقابل

نماینده سابق مجلس گفت: ما برخلاف کشورهای پیشرفته در حوزههای جناحی بیروا رقبای خودمان را کنار میزنیم؛ در شرایط فعلی و با توجه به مشکلات ایجاد شده در جامعه تکرار این امر، نادرست است.ابراهیم نکو در گفتوگو با ایسنا گفت: متاسفانه طی سالهای اخیر شاهد به حاشیه رفتن برخی احزاب از سوی جناحهای مقابلشان بودهایم. هر کدام از جناحها که روی کار آمدند سعی کردند طرف مقابل را ترد کنند یا اجازه ایفای نقش کلان در سیاست، فرهنگ و اقتصاد را از آنها بگیرند.وی ادامه داد: این آفت در کشور ما ریشه دارد و می تواند به عنوان آسیب جدی تلقی شود؛ چرا که نادیده گرفتن ظرفیت جناح مقابل امری همیشگی شده است. ما برخلاف کشورهای پیشرفته در حوزه های جناحی بی پروا رقبای خودمان را کنار میزنیم؛ در شرایط فعلی و با توجه به مشکلات ایجاد شده در جامعه تکرار این امر، نادرست است.این فعال سیاسی گفت: وقتی جناحی به قدرت میرسد از برنامههای احزاب خودش بهره میبرد، اما در عین حال باید از فرصت حضور احزاب مخالف خودش نیز استفاده کند. با توجه به اینکه در کشور ما همه احزاب و گروهها و جناحها در پیروزی انقلاب سهیم بودند حذفشان معنی نمی دهد. پیشنهاد من این است به جای حذف یکدیگر تساهل و هماهنگی بین آن ها ایجاد شود.

موافقت رهبری با عفو محکومان

به گزارش ایلنا، سیدابراهیم رئیسی به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر در نامهای به رهبر انقلاب پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات ۳۷۲۱ نفر از محکومان را که در کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی واجد شرایط لازم تشخیص داده شدهاند، ارائه کرد که این پیشنهاد در اجرای بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی مورد موافقت حضرت آیتالله خامنهای قرار گرفت.مرکز رسانه قوه قضائیه در اطلاعیهای اعلام کرد: هرساله و همزمان با فرارسیدن عید سعید فطر، رییس قوه قضاییه با ارسال نامه به مقام معظم رهبری خواستار موافقت با عفو و یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی میشود. نکته حائز اهمیت در عفو اخیر، حضور تعدادی از محکومان امنیتی در میان عفوشدگان است.

جنگی نابرابر و رقابتی نابرابر

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با نگارش متنی به شباهت دو تاریخ سیاسی، دوم خرداد سالگرد پیروزی اصلاحطلبان در انتخابات و سوم خرداد سالگرد آزادی خرمشهر پرداخت.به گزارش ایسنا، مصطفی معین نوشت:«هر چند میان دو رخداد تاریخی ۲ خرداد ۷۶ و ۳ خرداد ۶۱ پانزده سال فاصله وجود داشت، اما از ویژگی های مشترکی برخوردار بودند!یکی در شرایط جنگی نابرابر و دیگری در رقابتی نابرابر، پیروزی ملت را در پی داشتند. بهترین جوانان کشور از نظر خلوص، آگاهی و آرمانخواهی نقش اول را در هر دو پیروزی بر عهده داشتند. فتح خرمشهر را امام "نصرت الهی" (خرمشهر را خدا آزاد کرد) دانستند و انتخابات دوره هفتم ریاست جمهوری (فتح قلوب) را رهبری "حماسه مردمی" نامگذاری کردند. شاخص ترین چهرههای آن نبرد نظامی(علی صیاد شیرازی) و آن رقابت سیاسی(سید محمد خاتمی)، شخصیت هائی اخلاقی، متعهد، مظلوم و محبوب بودند.ولی قدرناشناسی و کفران نعمت، باعث محروم ماندن مردم از سرمایههای نمادین و ارزشمند ملی خود میگردد.»

بی طرفی دولت در انتخاب رییس مجلس

معاون پارلمانی رییس جمهور با بیان اینکه تاکید رییس جمهور این است که دولت با مجلس در چارچوب قانون اساسی کمال همکاری را داشته باشند، گفت: دولت هیچ مداخله ای در انتخاب رییس و هیات رییسه مجلس یازدهم ندارد.حسینعلی امیری در گفتوگو با ایسنا گفت: براساس پروتکل وزارت بهداشت ابلاغی به مجلس، امسال تعداد مهمانان مجلس در روز افتتاحیه کمتر خواهد بود و به همین دلیل از اعضای دولت هم افراد کمتری نسبت به دوره های گذشته در مجلس حضور می یابند.وی درباره موضع دولت نسبت به انتخاب رییس و هیات رییسه مجلس ،تصریح کرد: این موضوع ،بحث داخلی نمایندگان مجلس بوده و دولت هیچ گونه مداخله ای در انتخاب رییس یا هیات رییسه مجلس ندارد و هرکسی را که نمایندگان انتخاب کردند، برای دولت محترم خواهد بود.دولت قطعا به انتخاب نمایندگان مجلس احترام می گذارد و با رییس و هیات رییسه و کل نمایندگان مجلس همکاری خواهد کرد.

بولتون نگران ارسال سوخت به ونزوئلا

مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا نسبت به همکاری قانونی ایران و ونزوئلا در حوزه انرژی هشدار داد و حتی آن را خطرناک توصیف کرد. به گزارش ایسنا، جان بولتون در توئیتر با تکیه بر ادعاهای واهی و ساختگی آمریکا علیه کشورمان نوشت: ما همگی از مداخله مجدد چین، روسیه، کوبا و ایران در ونزوئلا ناراحت هستیم. انتقال بنزین ایران برای کمک به دولت شکست خورده مادورو برای ایالات متحده و تمام کشورهای آمریکای جنوبی خطرناک است. ما در مخالفت با نفوذ ایران در کنار خوان گوایدو (رهبر مخالفان ونزوئلا) ایستاده ایم.بولتون در گذشته نیز در توئیتر، نارضایتی اش را از ارسال کشتی های حامل سوخت ایران به ونزوئلا اعلام کرد و نوشت: ایران با سرپیچی از کارزار فشار حداکثری آمریکا و برای کمک به ونزوئلا و رها کردن مادورو از کمبود سوخت، پنج نفتکش بزرگ ارسال کرد. باید با تلاش ایران برای مخالفت با اولویتهای آمریکا برخورد شود. چین، ایران و ونزوئلا نمیتوانند موفق شوند.

ایمان راسخ به توانایی امت اسلامی

وزیر امور خارجه در پیامی به زبان عربی به مناسبت عید فطر تاکید کرد: ما به توانایی ها و پیروزی امت اسلامی ایمان راسخ داریم.به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف در توییتر خود نوشت: "در روز عید سعید فطر از خداوند متعال مسئلت میکنیم امت اسلامی در مسیر مستمر خود به سوی وحدت، عزت، کرامت و ایجاد الگوی تمدنی انسانی درخشان حرکت کند. ما به تواناییهای این امت ایمان راسخ داریم و مطمئنیم فداکاریهای ملتها در آینده به عید پیروزی بر اشغالگری، سلطه و تحریمهای ظالمانه مبدل خواهد."

ترامپ دنباله رو هیلی

رئیس جمهور آمریکا با بازنشر توییت نیکی هیلی درباره خبر تصویب قانون ضد صهیونیستی در مجلس کشورمان به این اقدام ایران واکنش نشان داد.به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ در حساب کاربری خود در توئیتر پیامی را که پیشتر نیکی هیلی نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل درباره تصویب قانون ضد صهیونیستی در مجلس ایران منتشر کرده بود، بازنشر داد.نیکی هیلی این خبر را در یک حساب توئیتری تحت عنوان "ایستادن برای آمریکا" (Stand For America) که خود نیز آن را ایجاد کرده است، منتشر کرد. در این پیام آمده است: مجلس ایران یک قانون جدید ضد صهیونیستی تصویب کرده است که حمایت این کشور از گروههای فلسطینی را دو برابر می کند

تهدید نفتکش های ایران دردسر ساز می شود

گروه سیاسی - کورش شرفشاهی: حسن روحانی روزهای پرکاری را پشت سرگذاشت. وی با رییس جمهور ترکیه و امیر قطر مذکره تلفنی داشت و در جلسه سرای قوا و ستاد ملی مقابله با کرونا شرکت کرد.

فعالیت لاریجانی در دیگر عرصهها

رئیس جمهوری در پنجاهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه با تقدیر از حضور فعال و ارزشمند علی لاریجانی و نمایندگان قوه مقننه در این جلسات گفت: آقای لاریجانی به طور فعال در مباحث این جلسات و در نتیجهگیری آنها به خوبی حضور داشتند و نظرات بسیار خوبی در بخشهای مختلف ارایه میدادند و به طور جد از ایشان و ۲ نماینده مجلس که ما را در این جلسات یاری کردند، تشکر میکنم. روحانی با بیان اینکه لاریجانی از چهرههای ارزشمند نظام از ابتدای انقلاب تاکنون است، گفت: در جایگاههای گوناگون از جمله صدا و سیما، مجلس، شورای عالی امنیت ملی و بعدها در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی و این جلسه که برای همکاری و تعامل سه قوه در مباحث اقتصادی تشکیل شد، از وجود ایشان بهرهمند بودیم. روحانی با اشاره به اینکه لاریجانی انسانی صاحبنظر، اهل مطالعه، خوشفکر و فعال در عرصههای گوناگون است، خاطرنشان کرد: حضور ایشان در مجلس شورای اسلامی و ریاست ۳ دوره مجلس کاری سخت و دشوار است که ایشان به خوبی از عهده آن برآمده و جلسات مجلس را به خوبی اداره کردند.رئیس جمهور تأکید کرد: قطعاً لاریجانی همچون گذشته در دیگر عرصههای نظام فعال خواهد بود و نظام از وجود ایشان استفاده خواهد کرد.

ضرورت بازگشایی مرزهای ایران و ترکیه

همچنین روسای جمهور ایران و ترکیه همزمان با عید سعید فطر در گفتوگوی تلفنی با تبریک متقابل عید فطر به دولتها و مردم دو کشور، بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط بهویژه مناسبات اقتصادی و تجاری تأکید کردند. روحانی و رجب طیب اردوغان در این تماس تلفنی، با اشاره به مشکلات اقتصادی حاکم بر جهان براثر شیوع ویروس عالمگیر کرونا، ضرورت بازگشایی هر چه سریعتر مرزهای زمینی و هوایی با رعایت پروتکلهای بهداشتی را برای از سرگیری تبادلات تجاری و کالایی دو کشور مورد تأکید قرار دادند.روحانی و اردوغان همچنین در این تماس تلفنی ابراز امیدواری کردند با تشکیل کمیسیون همکاریهای مشترک اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک و با پایان یافتن بحران کرونا، تحرک تازه و خوبی در روابط اقتصادی دو کشور و همچنین اجرایی و عملیاتی شدن توافقات قبلی صورت گیرد.رؤسای جمهور ایران و ترکیه با اشاره به همکاریهای خوب دو کشور در مقاطع مختلف، ضرورت همکاری و تبادل دانش، اطلاعات و تجربیات در زمینه مقابله با ویروس کرونا را مورد تأکید قرار دادند.روحانی با بیان اینکه همکاریهای ایران و ترکیه در مقاطع مختلف در تاریخ دو کشور به ثبت رسیده است، گفت: در شرایط امروز، بازگشایی مرزهای زمینی و هوایی با رعایت پروتکلهای بهداشتی و از سرگیری تبادلات تجاری و کالایی برای هردو کشور یک ضرورت است.رجب طیب اردوغان نیز خاطرنشان کرد: بر این باور هستم که همکاریها و تبادل تجربیات دو کشور در زمینه مقابله با ویروس کرونا میتواند بسیار مفید باشد.رئیس جمهور ترکیه توسعه روابط اقتصادی و تجاری را مورد تأکید قرار داد و افزود: برای بازگشایی مرزهای ترکیه با ایران و از سرگیری تبادلات تجاری، دستورات لازم را صادر خواهد کرد.

آمریکا دست به اشتباه نزند

همچنین رئیسجمهور روابط با کشور دوست و همسایه قطر را روابطی دوستانه و راهبردی دانست و تاکید کرد: نگاه ما به روابط با قطر بلند مدت و راهبردی بوده و به صورت مقطعی و کوتاه مدت نگاه نمی کنیم. روحانی در تماس تلفنی امیر قطر با ایشان با تاکید بر توسعه و تعمیق روابط دو کشور در همه زمینهها بویژه روابط اقتصادی و تجاری ، افزود: برغم شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا روابط اقتصادی دو کشور در چارچوب پروتکل های بهداشتی و مراقبتی باید مجددا فعال شود.رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که برگزاری هرچه سریعتر کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور راهگشای سرعت تعاملات تهران دوحه و رفع موانع باشد و انتقال کالاها از طریق بنادر دو کشور بتدریج فعال و پروازهای خطوط هوایی دو کشور از سر گرفته شود.وی با اشاره به میزبانی قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال ، برای ارائه هرگونه کمک از سوی ایران به این کشور برای میزبانی هر چه بهتر قطر اعلام آمادگی کرد و افزود: در این زمینه ایران هم آماده است در زیرساخت ها و تامین نیازمندی های مورد نظر حضور داشته باشد.رئیسجمهور با تاکید بر اینکه «امنیت منطقه برای ما بسیار مهم است»، گفت: با توجه به برخی اقدامات آمریکا در نقاط مختلف جهان شرایط غیر قابل قبولی بوجود آورده اما به هیچ عنوان ما آغازگر تشدید تنش و درگیری نخواهیم بود.وی با اشاره به برخی تحرکات آمریکایی ها در منطقه دریای کارائیب خاطرنشان کرد: اگر نفتکش های ما در دریای کارائیب یا در هر کجا از جهان از سوی آمریکایی ها دچار مشکل شوند متقابلا برای آنها مشکل بوجود خواهد آمد.رئیس جمهور با تاکید بر اینکه «ایران هیچگاه آغاز گر درگیری نخواهد بود» افزود: ما همواره حق مشروع دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی و تامین منافع ملی را برای خود قائل هستیم و امیدواریم آمریکایی­ها دست به خطا نزنند. روحانی تاکید کرد: شرایط امروز جهان را شرایط ویژه همکاری مشترک می بینیم بویژه با شیوع این بیماری اما متاسفانه ایالات متحده آمریکا تصمیمات ناصحیح و رفتارهای غیر انسانی خود را ادامه می دهد.رئیس جمهور تصریح کرد: همچون گذشته تاکید می کنیم که امنیت منطقه ما بویژه امنیت دریایی در منطقه توسط کشورهای منطقه تامین می شود و همیشه اعلام آمادگی کرده ایم که با کشورهای همسایه آماده همکاری بیشتری هستیم و امروز هم بر این نظر تاکید می کنیم.وی با تبریک پیشاپیش عید سعید فطر به دولت و مردم قطر، ابراز امیدواری کرد که روابط و همکاری های دو کشور بیش از پیش توسعه یابد.امیر قطر نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید فطر به دولت و ملت ایران توسعه روابط با ایران را در همه زمینه ها مورد تاکید قرار داد و گفت: درمورد روابط اقتصادی بین دو کشور به شخصه اهتمام ویژه ای قائل هستم و این موضوع در اولویت برنامه های قطر است ."شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" ابراز امیدواری کرد که با برگزاری نشست مشترک اقتصادی دو کشور ، روابط اقتصادی و تجاری ایران و قطر بیش از پیش توسعه یابد.امیر قطر همچنین تاکید کرد: موضع قاطع قطر این است که امنیت منطقه باید با همکاری تمامی کشورهای منطقه حاصل شود و ما به عنوان کشورهای منطقه برای تامین امنیت گذرگاه های آبی منطقه باید با یکدیگر همکاری کنیم .شیخ تمیم افزود: ما مخالف هرگونه تنش هستیم و برای کاهش تنش ها تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد.

وزیر کشور با اشاره به بحران کرونا

وزیر کشور گفت: آمریکا تمام ملت ایران را حتی در این شرایط سخت ناشی از شیوع بیماری کرونا تحریم کرده و بنده و فرماندهان ناجا هم بخشی از مردم هستیم که تحریم شدیم. به گزارش ایسنا عبدالرضا رحمانی فضلی در تماس تلفنی «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه گفت: دولت امریکا درصدد است به هر طریق در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت کند.وزیر کشور ریشه اصلی اعلام تحریم های اخیر آمریکا را شکست طرح آنها برای مداخله داخلی در ایران دانست و گفت: آمریکا در ایجاد بی ثباتی، نا امنی و جنگ داخلی در ایران شکست خورده است. رحمانی فضلی با یادآوری حمایت های آمریکا از تروریست های دشمن مردم ایران از جمله منافقین و سلطنت طلب ها و سایر معاندین گفت: در جریان اغتشاشات آبان ماه سال گذشته، رسانه های آمریکایی در تحریک اغتشاشات و کمک به آن، هر آنچه که در توان داشتند به میدان آوردند اما به نتیجه مطلوبشان نرسیدند. رئیس شورای امنیت کشور یادآوری کرد: امنیت داخلی کشور برای مردم ما، دولت و برای رهبری ما امر بسیار مهمی است و به هیچ وجه به کشورهای بیگانه بویژه امریکا اجازه مداخله در مسائل کشور، داده نمی شود. رحمانی فضلی گفت: اقدامات اخیر دولت امریکا، مصرف داخلی دارد و مرتبط با انتخابات آمریکا است و به طور قطع، نتیجه ای برای طراحان در پی نخواهد داشت. رحمانی فضلی با تاکید بر لزوم ممانعت از انجام اقدامات خرابکارانه از سوی نیروهای تروریستی در مرزهای مشترک ایران با کشور های همسایه افزود: در این زمینه، برای انجام هر گونه همکاری آماده هستیم و دغدغه های طرفین حتماً در تعاملات سطوح ذیربط دو وزارتخانه پیگیری خواهد شد. وی با اشاره به توفیقات جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با بیماری کرونا و یادآوری اینکه به یاری خدا بسیاری از شهرهای ایران در وضعیت سفید قرار گرفته است، گفت: در تمامی زمینه ها مخصوصا مقابله با کرونا آمادگی کمک به کشور دوست و برادر ترکیه را داریم. وزیر کشور ترکیه نیز با اشاره به اقدام اخیر آمریکا در تحریم رحمانی فضلی گفت: از نظر ما، این اقدام صحیح نیست و ما این اقدام را محکوم می کنیم. سلیمان سویلو با اشاره به اینکه امریکایی ها هر زمان که ذهنشان با مساله ای مواجه می شود، به تهدید و تخریب و تحریم دست می زنند، خاطر نشان کرد: ما در کنار شما هستیم و بر این موضع ثابت قدم هستیم.

تاکید لاریجانی بر تبعیت همگان از تصمیمات قوه مقننه

رئیس مجلس گفت: مجلس همان کل ایران است و تصمیماتش، تصمیم مردم کل ایران است؛ بر این اساس همه باید از تصمیمات مجلس تبعیت کنند.

به گزارش فارس، علی لاریجانی در جمع کارکنان مجلس شورای اسلامی گفت: توهین به مجلس موجب افول جایگاهش میشود بر این اساس باید از جایگاه این نهاد مقدس صیانت شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه ملتی میتواند در برابر مشکلات استوار باشد که خود تصمیمگیری کند، افزود: تصمیمات اصلی کشور باید در مجلس شورای اسلامی گرفته شود و تخریب مجلس موجب حوادث ناگواری در آینده خواهد شد زیرا نهاد مردمسالاری است.

وی تأکید کرد: جامعهای موفق است که در آن آزادی تحقق پیدا کرده باشد و بتوانند افراد آزادانه اظهارنظر کنند. بر این اساس نباید در سطح جامعه خفگی باشد تا آن جامعه رشد پیدا کند.

وی تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی میتواند جلوی بیگانگان را بگیرد و زمینه حضور مردم را در عرصههای مختلف فراهم کند. رئیس مجلس با اشاره به این سخن امام راحل که مجلس در رأس امور است، بیان کرد: این سخن درستی است که از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی مطرح شده، با وجود اینکه برخی افراد در رابطه با جایگاه مجلس سخنانی را گفتند اما نباید آنها را جدی گرفت.

لاریجانی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی جایگاه مهمی در کشور دارد، بیان کرد: هر وقت رخوتی به وجود بیاید به سرمایههای ملی لطمه خواهد خورد بر این اساس باید با همه وجود از جایگاه مجلس شورای اسلامی صیانت کرد. رئیس مجلس با تقدیر از عملکرد مرکز پژوهش های مجلس در دوره دهم گفت: این مرکز حضوری پررنگ در عرصههای مختلف داشت و دوره پرکاری را با نیروهای زبده خود پشت سر گذاشت. لاریجانی ادامه داد: همانطور که قبلا هم گفتم مرکز پژوهشها باید با انجمنهای علمی و بینالمللی و دانشگاهها ارتباط داشته باشد و نظرات کارشناسی را دریافت کند. وی افزود: از این رو عملکرد خوب مرکز پژوهشها باعث شد که تا نظرات این مرکز به خوبی در تصمیمگیریها جا بیفتد که امید میرود این روند ادامه داشته باشد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه از توقیف شناورهای متخلف خبرداد
 

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: بر اساس شواهد مستند موجود، برخی از کشورهای همسایه در ورود کالای قاچاق به کشور دخالت دارند و از قاچاقچیان حمایت می کنند.

به گزارش ایلنا، دریادار علیرضا تنگسیری در مراسم به آتش کشیدن کالاهای ممنوعه توقیف شده در قشم با تاکید بر اینکه در سال جهش تولید در مقابله با قاچاق کالا ،سوخت ، مواد مخدر و همچنین صید غیر قانونی ترال کوتاه نخواهیم آمد، گفت : در صورت کشف محموله قاچاق در خلیجفارس، ابتدا قاچاقچیان را از شناور خارج می کنیم و پس از طی مراحل قانونی ، با حکم قضایی کالاهای موجود در آن را به آتش می کشیم.وی افزود: بر اساس شواهد مستند موجود، برخی از کشورهای همسایه در ورود کالای قاچاق به کشور دخالت دارند و از قاچاقچیان حمایت می کنند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به اقدامات این نیرو در مقابله با قاچاق ادامه داد: از سال ۹۸ تاکنون دریادلان نیروی دریایی سپاه ۲۳ فروند کشتی حمل سوخت قاچاق را شناسایی و توقیف کردند که این شناورها حامل بیش از ۲۳ میلیون لیتر گازوئیل بودند.

سردار تنگسیری همچنین با اشاره به ممنوعیت صید ترال و آسیب رساندن این اقدام به معیشت مردم، ماهیگیران محلی و محیط زیست افزود: در این مدت ۴۸ فروند کشتی صید ترال نیز توقیف و در بازرسی از آنها بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ کیلوگرم ماهی کشف شد. فرمانده نیروی دریایی سپاه در ادامه خاطرنشان کرد : همچنین طی یک سال اخیر بیش از ۲ تن مواد مخدر و ۱۰ هزار و ۶۰۰ قوطی مشروبات الکلی نیز کشف شده است.

وی با تاکید بر اینکه ورود کالاهای قاچاق به کشور در شرایطی اتفاق میافتد که بسیاری از آنها در داخل کشور تولید می شود، گفت: با توجه به اینکه قاچاق کالا بلای جان تولیدات داخلی است و میتواند موجب تعطیلی کارخانه ها و بیکاری جوانان کشور شود، به صورت جدی و با قاطعیت و در هماهنگی کامل با نهادهای امنیتی ، اطلاعاتی، انتظامی ،نظامی و مراجع قضایی، با موضوع قاچاق و قاچاقچیان برخورد خواهیم کرد.