بورس مسکن آماده طرح در صحن دولت

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سرمایهگذاری در بورس مسکن میتواند با کمترین سرمایه از طریق خرید یونیت انجام شود، گفت: عرضه پروژههای مسکن و حمل و نقل آماده طرح در صحن دولت است.محمود محمودزاده در گفتوگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت موضوع بورس مسکن و حمل و نقل که طی روزهای اخیر مطرح شده گفت: در بحث بورس مسکن موضوع اصلی صندوقهای زمین و ساختمان است که یک مشکل آییننامهای داشت و به همین دلیل سال ها متوقف بود. این اصلاح آییننامه در کمیسیون تخصصی دولت انجام شد. حال باید در صحن دولت مطرح شود تا بتوانیم پروژههایی را از طریق بورس معرفی کنیم.وی افزود: ما میتوانیم پروژههای متعددی را با راهاندازی این سیستم در بورس معرفی کنیم و امکان تقویت آن نیز وجود دارد.محمودزاده با بیان اینکه سرمایه گذاری در بورس مسکن میتواند با کمترین سرمایه انجام شود گفت: عرضه پروژهها به صورت متری خواهد بود و در واقع متقاضیان میتوانند یونیتهای بورس را خریداری کنند.معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مسکن همیشه ارزش افزوده خود را دارد و ضرر در آن نیست. پروژههای مسکونی، سرمایهگذاری بلندمدتتری نسبت به سایر سرمایهگذاریها است و بازدهی خوبی را هم خواهد داشت.

 

۵ هزار کیلومتر راه در حال بهسازی است

رئیس سازمان راهداری گفت: طرح سراسری ارتقای کیفی روکش آسفالت راههای شریانی کشور با اعتبار دو هزار میلیارد تومان برای بهبود وضعیت راهها در سطح ۵ هزار کیلومتر از راههای کشور در حال اجراست.عبدالهاشم حسن نیا در گفتگو با صدا و سیما، افزود: با توجه به بارش شدید باران و برف در دو سال گذشته، جادههای کشور آسیب زیادی دیدند و مطالعات سامانه مدیریت روسازی راههای شریانی کشور (PMS) که پیش از عید امسال انجام شد، نشان میدهد ۱۸ هزار کیلومتر از بزرگراهها، ۲۰ هزار کیلومتر از راههای اصلی و ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر از اتوبانهای کشور دچار مشکل هستند.معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: امسال با تخصیص دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای ارتقای کیفی راههای کشور، عملیات بهسازی در ۵ هزار کیلومتر از راهها در دستور کار است و هم اکنون ۳۵۰ کارگاه ارتقای کیفیت آسفالت در سطح جادههای کشور بخصوص راههای شریانی و کریدورهای اصلی نظیر بندرعباس تهران، اصفهان شیراز، بوشهر تهران، تهران تبریز و تهران مشهد مشغول فعالیت ترمیم و بهسازی هستند.وی با اعلام اینکه این فرایند و عملیات، تا پایان آبان امسال ادامه خواهد داشت گفت: در این عملیات گسترده علاوه بر امکانات سازمان راهداری از پتانسیل بخش خصوصی نیز استفاده کرده ایم.

رشد بازار مسکن ادامه نمییابد

یک کارشناس بازار مسکن گفت: مجموعه عواملی همچون انباشت تقاضا بعد از رکود ناشی از کرونا، انتظارات تورمی، رشد بازارهای موازی، تحریمها و افزایش نقدینگی؛ منجر به ورود بازار مسکن به کانال ۱۷ میلیون تومان شد اما این روند ادامهدار نخواهد بود و در تابستان بازار به ثبات میرسد.مهدی سلطان محمدی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: در ماههای اسفند و فروردین به دلیل شیوع ویروس کرونا بازار مسکن دچار رکود شده بود و به یکباره با بازگشایی دفاتر املاک و افزایش خرید و فروش ها قیمت ها بالا رفت.این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این که تحریم های ظالمانه به رشد نقدینگی در کشور دامن می زند، گفت: نقدینگی سرگردان برای محافظت از کاهش ارزش، معمولاً به بازارهای ارز، طلا و مسکن ورود می کند.سلطان محمدی تصریح کرد: مجموعه این عوامل التهابی را در بازار مسکن در اردیبهشت ماه ایجاد کرد اما انتظار نداریم که این روند در ماههای آینده ادامه پیدا کند. رشد قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت سال قبل حدود ۳۴ درصد بود که با نرخ تورم عمومی تقریباً در یک سطح قرار دارد.

عزم دولت برای ساماندهی

خانههای خالی از سکنه

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: با اشاره به دستور رئیس جمهور برای ساماندهی خانه های خالی در کشور، گفت: رئیس جمهور طی دستوری خواستار رفع موانع اجرای طرح ساماندهی خانه های خالی شده است، این مسئله نشان می دهد که عزم دولت برای تعیین تکلیف این مساکن جزم است.مجید کیان پور در گفتوگو با خانه ملت، ادامه داد: براساس آمارها، حدود دو و نیم تا سه میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور وجود دارد، همچنین طبق این آمارها حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت موجود است که باید ساماندهی شوند.وی با اشاره به ظرفیت های اقتصادی ساماندهی خانه های خالی برای کشور، افزود: دولت در شرایط کنونی با کسری بودجه مواجه است، از این رو ساماندهی خانه های خالی و اخذ مالیات از این مساکن می تواند بخشی از کسری بودجه دولت در سال جاری را جبران کند.وی ادامه داد: در شرایط کنونی زیرساختهای ساماندهی خانه های خالی در کشور فراهم شده، وزارت راه و شهرسازی در یک سال اخیر تمام تلاش خود را برای طراحی سامانه املاک و اسکان انجام داد و خوشبختانه این مهم در پایان سال ۹۸ محقق شد، پس از آن وزارتخانه، سامانه مذکور را برای اجرای به سازمان امور مالیاتی واگذار کرد تا این سازمان اطلاعات مالیاتی مالکان را در سامانه مذکور درج کند.

مديرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوايی ايران خبر داد؛

گروه راه و مسکن: رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در آیین افتتاح دو پروژه فرودگاهی استان مازندران گفت: با افتتاح باند بتنی جدید فرودگاه رامسر، امکان استفاده ۱۶ ایرلاین کشور با نشست و برخاست ۷۰ درصد ناوگان هوایی در این فرودگاه فراهم شد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، سیاوش امیرمکری در آیین افتتاح باند جدید فرودگاه رامسر با اشاره به مصوبه دولت تدبیر و امید مبنی بر تعیین سه لکه به عنوان منطقه آزاد افزود: نقش فرودگاه رامسر در کنار این اتفاق به عنوان پیشران گردشگری در سطوح داخلی و بین المللی اقتصاد گردشگری منطقه حایز اهمیت است.

وی گفت : با توجه به ظرفیت بالای گردشگری منطقه از نظر تاریخی ، تفریحی ، فرهنگی و طبیعی ، از طرح توسعه فرودگاه رامسر می توان در جهت جذب گردشگران از کشورهای مختلف اسلامی خصوصا از حوزه خلیج فارس بهره برداری کرد.

مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری کشور با اشاره به ظرفیت بالای گردشگری و صنایع ۲ استان هم جوار مازندران و گیلان گفت: شبکه پروازهای مشهد، اهواز، ایلام، تبریز ،شیراز، کرمانشاه و کیش و همچنین مقاصد پروازی خارجی در نجف، دوحه قطر و آستاراخان نقطه عطفی در اعتلای گردشگری اسلامی این منطقه به شمار می رود.

امیر مکری در خصوص باند جدید فرودگاه رامسر هم گفت : با افتتاح این باند از این پس امکان پذیرش هواپیماهای باریک پیکر با ظرفیت ۱۵۰ مسافر در این فرودگاه فراهم شده است. وی همچنین احداث یک و نیم هکتار و ایجاد موج شکن بتنی با عرض ۷۰ متر احداث و ۲ دهنه پل به طول ۲۱۰ متر ، احداث تاکسی وی به طول ۱۱ هزار و ۶۰۰ مترمربع و نصب چراغ روشنایی را از دیگر مشخصات این طرح دانست.

عملیات اجرایی طرح توسعه ملی فرودگاه رامسر از سال ۱۳۸۸ آغاز شد و طبق وعده مسئولان وقت قرار بود این طرح به مدت ۲ سال به بهره برداری برسد ولی بنا به دلایلی از جمله کمبود اعتبار و نیز وجود برخی از موانع این طرح به سرانجام نرسید و نیمه کاره باقی ماند. طرح توسعه باند فرودگاه رامسر از یک هزار و ۵۰۰ متر به ۲ هزار و ۷۵۰ متر، ساخت پایانه جدید، ساختمان های جانبی، اختصاص ۴۰ هکتار زمین برای استقرار دستگاه کمک ناوبری و سالن ترانزیت از مهمترین مشخصات این طرح بوده است. فرودگاه شهرستان گردشگرپذیر رامسر با قدمتی بیش از۵۰ سال یکی از زیباترین فرودگاه های شمال کشور است که در ضلع شمالی شهر و در حاشیه دریا خزر قرار دارد و طبق اسناد موجود ساخت آن به سال ۱۳۴۲ باز می گردد .

شهرستان ۸۰ هزار نفری رامسر به دلیل موقعیت های خاصی گردشگری و آب و هوایی همه ساله پذیرای میلیونها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است. او افزود: پیش از این فقط ۲ ایرلاین امکان پرواز به رامسر را داشتند، اما اکنون با افتتاح این باند ۱۶ ایرلاین و ۷۰ درصد ناوگان هوایی کشور امکان برقراری پرواز را به رامسر دارند که هدیهای بزرگ برای مردم این استان است.

  • افزایش هشت برابری خطوط پروازی هدیه دولت به مردم غرب مازندران

    همچنین محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در آیین بهرهبرداری از باند جدید فرودگاه رامسر در استان مازندران گفت : افزایش هشت برابری خطوط پروازی در فرودگاه رامسر به معنای افزایش خدمات رسانی قابل لمس دولت برای مردم و بهره مندی از خدمات مناسب است. وی افزود: فرودگاه رامسر به عنوان یکی از قطب های گردشگری کشور و میزبان کنوانسیون بین الملی تالاب ها نقش مهمی در جهت رونق و شکوفایی غرب مازندران و شرق گیلان ایفا می کند. اسلامی روزهای تعطیلی این فرودگاه و محدودیت های اعمال شده برای ان را برای مردم این منطقه ناخوشایند توصیف کرد و افزود: با توجه به اینکه توسعه فرودگاه به صورت گام به گام انجام می شود رفع موانع باقی مانده را نیز از اقدامات پیش روی دولت خواند. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای مدتی با اعمال محدودیت ها پرواز در فرودگاه رامسر متوقف شد، افزود: در جریان اقدامات انجام شده برای برطرف کردن موانع باند جدید و ایمنی پروازه ها مدتی پروازها انجام نگرفت ولی روز دوشنبه اولین پرواز ایرباس به این فرودگاه انجام شده که امیدوارم به مرور تمامی ۱۶ خط پروازی برای آسایش مردم در دسترس مردم قرار گیرد. عملیات اجرایی طرح توسعه ملی فرودگاه رامسر از سال ۱۳۸۸ آغاز شد و طبق وعده مسئولان وقت قرار بود این طرح به مدت ۲ سال به بهره برداری برسد ولی بنا به دلایلی از جمله کمبود اعتبار و نیز وجود برخی از موانع این طرح به سرانجام نرسید و نیمه کاره باقی ماند.

رئیس اتاق اصناف تهران گفت: فعالیت اصناف پرخطر تهران از امروز سه شنبه بلامانع است.به گزارش اتاق اصناف تهران، قاسم نوده فراهانی افزود: بر اساس تصمیم ستاد مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا، همه اصناف حتی صنوفی که از آنها به عنوان صنوف پرخطر یاد میشد، از سهشنبه این هفته (۶ خرداد) میتوانند فعالیت خود را آغاز کنند.فراهانی تاکید کرد: تمام واحدهای صنفی باید در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام و کد مجوز بهداشت را دریافت و در واحد صنفی خود نصب کنند. فعالیت این واحدها بدون ثبت نام و دریافت کد مجوز غیرمجاز خواهد بود.رئیس اتاق اصناف گفت: رستوران ها، اغذیهفروشی، طباخی و فست فود، گرمابه، سونا و ماساژ، تالار پذیرایی و سالن مراسم، قهوهخانه، چایخانه و تریا از جمله صنوف پرخطر به شمار میروند که پس از تعطیلات عید سعید فطر امکان بازگشایی با رعایت کامل شیوه نامههای بهداشتی ابلاغی را دارند.

رئیس اتحادیه صنف دستگاههای مخابراتی و ارتباطی افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا از بهمن ماه سال گذشته در کشورهای همسایه و کشور خودمان و تعطیلی کسب و کارها و همچنین برنامههای آموزشی که وزارت آموزش و پرورش برای ادامه روند آموزش با نام "شاد" در کشور ارائه کرد مصرف گوشی در کشور به شدت بالا رفت و باعث کمبود گوشی تلفن همراه در کشور شد.مهدی محبی در گفتگو باصدا و سیما گفت: نیاز کشور ماهیانه یک و نیم میلیون گوشی بود که در ماههای فروردین و اردیبهشت امسال فقط ۷۰۰ هزار گوشی وارد کشور شده که خودش یک و نیم میلیون کسری دارد.رئیس اتحادیه صنف دستگاههای مخابراتی و ارتباطی افزود: بانک مرکزی باید برای جبران این کمبود وارد این بازار شود و از این صنف حمایت و ارز مورد نیاز واردات گوشی را تامین کند تا واردکنندگان بتوانند گوشی به اندازه کافی وارد بازار کنند.

تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر مشارکت کشاورزان در تصمیمگیریها

وزیر جهاد کشاورزی با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی بر نقشآفرینی کشاورزان در تصمیمگیریها تاکید کرد.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، متن پیام کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی به این شرح است:برآنم که کشاورزان و نمایندگان آنها باید در تصمیمگیریهای وزارت جهاد کشاورزی نقش داشته باشند.وی همچنین با انتشار پیامی دیگر، تصریح کرد: با وجود شرایط پیچیده کرونا در کشور هیچ خللی در تولید و تامین مایحناج اولیه و اساسی مردم به وجود نیامد که این امر را مدیون تولیدکنندگان بخش کشاورزی هستیم.

افتتاح جدیدترین خط تولید محصولات صوت و تصویر ایرانی

خطوط تولید محصولات صوت و تصویر سام الکترونیک با حضور سرپرست وزارت صمت ،استاندار تهران و جمعی از مدیران صنایع و روسای اتحادیه های صنفی فردا افتتاح می شود.متخصصین و کارشناسان جوان کشورمان در گروه سام، پس از یکسال تحقیق و مذاکره با برترین تامین کنندگان قطعات و مواد اولیه بین المللی و با بهره گیری از تکنولوژی و تجربه بیش از دو دهه همکاری مستمر و موفق با متخصصین شریک تجاری کره ای خود، سرانجام در سال جهش تولید با تکیه بر توانمندی و دانش تولید شده، موفق به راه اندازی مجدد خطوط تولید تلویزیون سام الکترونیک با حفظ کیفیت و تنوع پیش از تحریم ها شدند.

گروه سام، گام به گام مراحل تکمیل زنجیره تولید را با انتقال تکنولوژی و دانش از متخصصان کره ای به نیروهای ایرانی طی کرد تا جایی که سالها محصولات برترین برند الکترونیک دنیا را با همان کیفیت و تنوع بین المللی و همزمان با کره جنوبی در پایتخت ایران تولید کرد و بازار مصرف با اطمینان از کیفیت به آن اقبال نشان میداد.

عضو اتاق تهران تاکید کرد؛

گروه اصناف و کشاورزی: نایبرئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران معتقد است: اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان، امکان دارد در نیمه دوم امسال در تامین نهادههای صنعت مرغ و تخممرغ کشور با مشکلات جدی روبرو شویم، بنابراین در ۶ ماهه نخست سال ۹۹ اقدامات لازم برای واردات این نهادهها باید انجام شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران،« مهدی معصومی اصفهانی» در نشست آنلاین و ویدئو کنفرانس کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون، دولتها خود را ملزم به دخالت در تصمیمگیریها در صنعت مرغ و تخممرغ کشور دانسته و به تشکلهای این بخش بها داده نشده، افزود: اختیار عملکرد تشکلهای این صنعت همواره تا زمانی مورد توجه بوده که تشکلها در چارچوب منافع دولت حرکت کرده باشند.

وی تصریح کرد: اتحادیهها و انجمنهای مرتبط با صنعت مرغ و تخممرغ کشور، عملا به کارگزار دولت تبدیل شدهاند و به هر میزان که دولت تشخیص دهد، تولید و صادرات در این صنعت باید ایجاد شود و قیمتها را نیز دولت دیکته میکند.معصومی افزود: اکنون ۲۰ هزار مرغدار در کشور به ثبت رسیده و افزود: این صنعت هیچگاه رشد اقتصادی نداشته و کارآفرینان این بخش علاوه بر آنکه همچنان به بانکها بدهی دارند، نتوانستهاند ذخایر مالی مناسبی نیز داشته باشند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: اقدامی که تشکلهای حوزه مرغ و تخممرغ کشور میتوانند انجام دهند، تذکر به دولت است و اینکه دستگاههای دولتی در تصمیمات خود دقت بیشتری به خرج دهند.

آزادی صادرات مرغ زنده تا اطلاع ثانوی

در ادامه مهدی کاظم نژاد معاون توسعه صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی نیز در جلسه یاد شده از آزاد سازی صادرات مرغ زنده تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی مخالف سرسخت ممنوعیتهای صادراتی است.وی پیرامون صادرات مرغ توضیح داد: شیوع ویروس کرونا در کشور و بروز مشکلات ناشی از آن، عوارض صادرات مرغ را از پنج هزار تومان به یکهزار و ۵۰۰ تومان کاهش داد، با این حال بخش خصوصی از این فرصت نتوانست به خوبی استفاده کند.به گفته کاظم نژاد، وزارت جهاد کشاورزی به طور جدی به دنبال این بود که برای نهادهها، ارز دولت کماکان پابرجا بماند، اما تلاش ها موثر نشد و به ناچار باید به سمت ارز نیمایی رفت.معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه وضعیت امروز صنعت مرغ و تخممرغ کشور به مانند سایر صنایع کشور، در پی شیوع ویروس کرونا نابسامان شده، اضافه کرد: بروز این مشکلات را نباید به گردن دولت نهاد.

ارزش ۱۰ میلیارد دلاری صنعت مرغ و تخم مرغ

همچنین غلامعلی فارغی، عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ایران گفت: ارزش تولیدات مرغ گوشتی و تخم گذار حدود ۱۰ میلیارد دلار است و نابسامانی و بینظمی در صدور پروانههای بهرهبرداری معضل ریشهدار این صنعت محسوب می شود به طوری که در طول چهار دهه گذشته، بیش از دو برابر ظرفیت موردنیاز کشور، مجوز صادر شده است.

به اعتقاد وی، حدود ۲۵ هزار بهرهبردار مختلف در صنعت مرغ گوشتی و تخمگذار در کشور وجود دارد که هیچیک از آنان قیمتگذار نیستند و عموما قیمتپذیر هستند.

فارغی یادآور شد: بازده صنعت مرغ داری کشور کمتر از ۱۵ درصد است و دلیل افت بازدهی در این صنعت هم دخالتهای دستوری از سوی دولت در تولید و بازار است.وی مدعی شد: مداخلات دولتها در این صنعت، موجب شده که بخش مرغ گوشتی و مرغ مادر سالیانه یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ضرر داشته باشد.

ضرورت حضور بخش خصوصی در تصمیم سازی ها

و در پایان سید فرزاد طلاکش، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخمگذار ایران نیز در این نشست، یکی از معضلات پیش پای واحدهای تولیدی این بخش را نبود نظام توزیع مناسب نهادهها بیان کرد و خواستار حضور نمایندگان بخش خصوصی این صنعت در جلسات تصمیمسازیها شد.وی با اشاره به اینکه صنعت تخممرغ کشور طی پنج سال گذشته، بازار صادراتی آسیای میانه را از دست داد در حالی که بازارهای عراق و افغانستان نیز دستکم تا پنج سال آینده به طور کامل از دست ایران خارج خواهد شد

مهدی کریمی تفرشی رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی از میان نمایندگان کشورهای مختلف جهان موفق به کسب عنوان، سفیر حسن نیت بحران قرن جهان شد، عنوانی که افتخار بی نظیر برای کشورمان محسوب میشود.به گزارش فارس،هیأت داوران ۵ گانه پروژه سفیر حسن نیت بحران قرن جهان، مرکب از سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری اقتصادی اکو، نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر و نیز کمپین ایران همدل، دکتر مهدی کریمی تفرشی را از میان کاندیدهای دیگر این سمت، انتخاب و معرفی کرده است.گفتنی است بیستم خردادماه، با پوشش رسانه ای گسترده، در مراسمی با حضور مقامات سازمان های بین المللی و نیز میهمانانی از ستاد ملی مقابله با کرونا، پاسداشت جاودان ایشان در شبکه بین المللی موزه های صلح، دارای مقام مشورتی شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، نصب و تاسیس می شود.نکته مهم اینکه در هر یک از چهل شعبه این مرکز بین المللی و در کشورهای مختلف، نمونه ای از این قاب برای بزرگداشت این نیکوکار، قرار گرفته و نگهداری خواهد شد.