۲ قطعه از راه آهن «چابهار - زاهدان» تا پایان امسال تکمیل میشود

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: دو قطعه از سه قطعه راه آهن «چابهار - زاهدان» تا پایان سال جاری تکمیل می شود.به گزارش مهر، محمدباقر نوبخت اظهار داشت: خط آهن «چابهار - زاهدان» یکی از طرحهای مهم و اولویت دارد دولت تدبیر و امید است که میتواند تنها بندر اقیانوسی کشور را به شبکه ریلی کشور متصل کند.وی با اشاره به جایگاه استراتژیک بندر چابهار ادامه داد: طرح راه آهن «چابهار - زاهدان» در سه قطعه «چابهار- ایرانشهر»، «ایرانشهر - خاش» و «خاش - زاهدان» در حال انجام است که به امید خداوند در دهه فجر امسال قطعه «زاهدان - خاش» به شبکه ریلی کشور متصل میشود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه قطعه «چابهار - ایرانشهر» نیز تا پایان سال ۹۹ تکمیل میشود، ادامه داد: طبق برنامهریزی انجام شده قطعه «ایرانشهر - خاش» نیز تا خرداد سال آینده به مرحله بهرهبرداری میرسد.وی با اشاره به اینکه بیشاز ۴ هزار میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته است، تصریح کرد: انشاالله تا خرداد ماه سال آینده تمام ۷۳۰ کیلومتر این مسیر به اتمام خواهد رسید و موجب تحولی عظیم در استان سیستان و بلوچستان میشود.

 

افزایش تدریجی سفرهای هوایی داخلی

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از افزایش تدریجی سفرهای هوایی داخل کشور ناشی از کاهش محدودیت برای برخی مشاغل و بالا رفتن تقاضای مردم پس از ماه رمضان خبر داد.رضا جعفرزاده در این باره به ایسنا گفت: از آن جایی که ستاد مقابله با کرونا برخی از کسب و کارها مانند رستورانها و برخی خدمات را داخل کشور برای بسیاری از استانها مجاز دانسته و آنها فعالیتشان را از سر گرفتند، تقاضا برای سفر به آن مناطق افزایش پیدا کرده است.وی افزود: این مسائل سبب شده که سفرهای هوایی و فعالیت ایرلاینهای داخلی و فرودگاهها به مرور افزایش یابد که البته همه اینها با رعایت تمامی پروتکل ها و دستورالعملهای بهداشتی ابلاغ شده است.وی ادامه داد: یکی از اصلی ترین دلایل برای افزایش تدریجی سفرهای هوایی و فعالیت شرکتهای هواپیمایی برداشته شدن محدودیتها البته با رعایت همه پروتکل های بهداشتی در استانهای مختلف است اما در کنار آن نباید تمام شدن ماه رمضان را هم نادیده گرفت چرا که هر ساله در ماه رمضان سفرهای هوایی کمتر از ماههای دیگر میشود.جعفرزاده اعلام کرد: برای بهبود کامل وضعیت صنعت حملونقل هوایی و و بازگشتن سفرهای هوایی به حالت طبیعی قبل از کرونا باید منتظر ماند و صبر کرد تا بسیاری دیگر از عوامل موثر در این زمینه بهبود پیدا کند.

اعلام نتایج پالایش ثبتنام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در مرحله دوم ثبتنام طرح اقدام ملی مسکن حدود ۵۳۰ نفر از طریق سامانه اینترنتی و بیش از ۸۰۰ هزار نفر از طریق پیامک ثبتنام کردند، گفت: افرادی که در مرحله دوم ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن از طریق پیامک ثبت نام کردند به محض مناسب شدن شرایط بهداشتی جامعه، به آنها اعلام میشود تا مدارک خود را در سایت tem.mrud.ir کامل کنند تا امکان پالایش آنها وجود داشته باشد.محمود محمودزاده در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: افرادی که در مرحله دوم ثبت نام اقدام ملی مسکن از طریق سامانه اینترنتی ثبتنام کردند که در حدود ۵۳۰ هزار نفر بودند پالایش اصلی آنها که موضوع فرم ج بوده تمام شده و ظرف چند روز آینده باقیمانده پالایشها که شامل مالکیت سندی و ملکی است انجام میشود و به آن دسته از متقاضیان که پالایش آنها مثبت ارزیابی شود پیامکی ارسال خواهد شد تا برای تشکیل پرونده اقدام کنند.

آغاز مجدد پروازهای مسافری

فرودگاه پیام از نیمه خرداد ماه

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بینالمللی پیام ضمن اعلام خبر آغاز مجدد پروازهای مسافری فرودگاه بینالمللی پیام از نیمه دوم خردادماه، گفت: اهواز ، کیش و مشهد مقصدهای پروازی فرودگاه بینالمللی پیام هستند.به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بینالمللی پیام، «نادر مطلق ثناگو» گفت: وقفه ایجاد شده در پروازهای مسافری پیام به دلایل محدودیتهای پروازی در شرایط کرونا بوده است که از اواسط خردادماه و در صورت عادی شدن شرایط، پروازهای مسافری فرودگاه پیام از سرگرفته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با برنامهریزی صورت گرفته و استفاده از ظرفیت سرمایهگذار خارجی، کیش، مشهد و اهواز از مقصدهای پروازی فرودگاه بینالمللی پیام خواهند بود. وی ادامه داد: با توسعه پروازهای مسافری در استان البرز کسب و کار مشاغل مرتبط با این حوزه رونق خواهد گرفت، بنابراین نهادها و دستگاههای اجرایی استان برای تحقق این مهم باید برنامهریزی داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد در اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا، خودروهای بالای ۵۰ سال سن در اولویت قرار دارند.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه آیین رونمایی از سامانه ثبت نام متقاضیان نوسازی ناوگان حملونقل کالا در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص این طرح اظهارداشت: هدفگذاری این طرح نوسازی ۵۳ هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل در این مقطع است که شامل خودروهایی با سه سال کارکرد که در قانون پیش بینی شده و همچنین خودروهای تولید داخل میشود.

وی افزود: به همین منظور و برای این هدف چهار گروه می توانند در این سامانه اقدام کنند که یکی از آنها سازندگان تولید داخل هستند و در این مرحله حداقل ۱۰۰۰ دستگاه برای هرکدام در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد: دومین گروه شرکتهای توانمند حملونقل هستند که هرکدام از آنها از این ظرفیت میتوانند برای ۱۰۰ دستگاه استفاده کنند. سومین گروه شرکتهای واردکنندهای هستند که مجوز وزارت صمت را دارند. هرکدام از این شرکتها اجازه وارد کردن ۵۰ دستگاه دارند و در گروه چهارم هم اشخاص حقیقی هستند که از یک تا ۱۰ دستگاه میتوانند از این ظرفیت استفاده کنند. اسلامی تصریح کرد: بابت مجموع اقداماتی که براساس این سامانه که از روز سه شنبه ۶ اردیبهشت آغاز شده است که، لازم است در ابتدا در سامانه ثبتنام کرده تا پس از گرفتن تاییدیه به مراحل بعدی آن بروند. موضوع مهم دیگر هم در این طرح برای خودروهای وارداتی این است که این کامیونها حتما باید خدمات پس از فروش داشته باشند و منشأ ارز آنها نیز مورد تایید بانک مرکزی باشد.

وی افزود: در همین خصوص در اقدامی فوری ۸۶۳ کامیون بالای ۵۰ سال که بالاترین پیمایش را داشتند، انتخاب شدند. وزیر راه و شهرسازی در ادامه درخصوص وجود تعدادی کامیون با عمر سه سال در غرب کشور در پاسخ به این سوال که آیا این تعداد بابت این طرح وارد شده و آیا واردکنندگان از این مساله آگاه بودهاند، تصریح کرد: این طرح در اجرای قانون بوده که مصوبه دولت را دارد و مطابق آن باید مراحل مشخصی طی میشده است. برخی هماهنگیها باید در کشور انجام میگرفت که این مساله کار را کمی زمانبر کرد و نتیجه آن با شروع این طرح به ثمر رسید.

دست دلالان و سوداگران در طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل قطع شد

وی افزود: تعدادی تصویر دیده شد که کامیون وارد کشور شده اما نکته مهم این است که در این طرح دست دلال، واسطه و سوداگر قطع شده و کار کاملا براساس دستورالعملها انجام میگیرد.وی تصریح کرد: مردم و رانندگان همه باید طبق این دستورالعمل کار کنند. به همین خاطر نه کسی مجوز واردات داشته و نه اینکه اجازه داشته از مردم برای آوردن خودروی تا سه سال کارکرد پولی بگیرد. همه چیز از طریق این سامانه بوده و شرکت، اشخاص، شرکت تولید کننده و وارد کننده و حتی شرکتهای بزرگ حمل و نقل باید به یک شکل کار کنند. به همین خاطر این پروسه باید سپری شود و اگر افراد خودرویی را وارد کردند تا مورد تاییدسازمان راهداری قرار نگیرد، غیرقابل استفاده خواهد بود.

جلوی سرقت ها از شبکه ریلی گرفته می شود

در ادامه وزیر راه و شهرسازی در خصوص سانحه ریلی اخیر که به واسطه دزدی تجهیزات ریلی بوده با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای کاهش این اتفاقات اظهار داشت: خوشبختانه در این سانحه کسی آسیب ندید اما متاسفانه سرقت از تجهیزات عمومی در ماههای اخیر افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در این زمینه برای هر سانحهای به غیر از اینکه در خود سازمان مربوطه یک هیات بررسی سانحه وجود دارد، در مجموعه وزارت راه و شهرسازی هم به موجب تکلیف یک کارگروه بررسی و ارزیابی در همه مدلهای حمل و نقل تشکیل شده که به این موضوع ورود داشته تا اتفاق را بررسی و ارزیابی کند.

وی تصریح کرد: در این زمینه در مشاهدات اولیه مشخص شد که اتفاق به خاطر باز شدن پیچها از ریل بوده است. اینها جزو مواردی است که اخیرا مشاهده شده و تکرار میشوند.پلیس خیلی از این افراد را دستگیر کرده و بیشتر دستگیریها در سال ۹۸ در اطراف تهران بوده است.

وی ادامه داد: امیدواریم سیستم نظارت متفاوتی ایجاد شود تا شرایطی به وجود آید که این تجهیزات قابل برداشتن و دست زدن نباشند. این کار یک اقدام پرهزینه اما ضروری است که تصمیم آن گرفته و در حال ابلاغ به شرکت راهآهن است تا تمهیدات ویژهای را در نظر بگیرند.

معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار، از ایجاد «مرکز عدالت ترمیمی» و انتصاب سرپرست این مرکز خبر داد.جعفر جمالی، در گفت وگو با بازار سرمایه ،با بیان اینکه هدف سازمان بورس و اوراق بهادار از ایجاد ساختار عدالت ترمیمی، حمایت و صیانت از محیط کسب و کار و فعالان این بازارهاست، افزود: در عدالت ترمیمی حمایت از بزه دیده و بازگرداندن وضع به حالت قبل از وقوع جرم، یا حالتی نزدیک به حالت قبل از وقوع جرم با مشارکت فعال بزهکار، از طریق انعقاد توافقنامه ها و قراردادهای ارفاقی یا استفاده از ظرفیت های قانونی موجود نظیر قانون رفع موانع تولید، از اهداف مهم ما است.وی ادامه داد: عدالت ترمیمی نه به عنوان جایگزین عدالت کیفری، بلکه به عنوان مکمل ضروری آن وظیفه حمایت از ایجاد بازاری شفاف، کارآمد و سالم و حمایت از حقوق عامه را برعهده دارد.

یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در حال حاضر با ریسک سیستمی روبرو نیست و روند شاخص به زودی منطقی می شود به سرمایه گذاران توصیه کرد بر اساس شایعات و جو عمومی بازار تصمیم گیری نکنند.علی اسلامی بیدگلی، در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه، ضمن تحلیل حرکت روزهای گذشته شاخص چشم انداز آتی بازار سرمایه را ترسیم کرد و گفت: بازار سهام طی چند ماه گذشته رشد پرشتابی را تجربه کرد و انتظار می رفت شاخص به مدار اصلاح وارد شود.وی افزود: باید توجه کنیم که داد و ستد در بازار سرمایه فرآیند پیچیده و تخصصی است که به دانش، آگاهی و تجربه نیاز دارد و افراد بدون کسب تخصص و تجربه لازم در روزهای اصلاح بازار هیجانی عمل می کنند و باعث تشدید نوسان شاخص می شوند.

فرایند تحویل قراردادهای آتی زیره سبز

مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای فرایند تحویل قراردادهای آتی زیره سبز سررسید خرداد ۹۹ را اعلام کرد.به گزارش «کالاخبر»،مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران اعلام کرد که فرآیند تحویل در قرارداد آتی زیره سبز تحویل خرداد ۹۹ در روز یکشنبه ۱۸ خرداد ماه و از طریق گواهی سپرده زیره سبز مطابق ضوابط انجام خواهد شد. بنابراین کلیه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز موظفند بر اساس ضوابط اعلام شده جهت انجام فرایند تحویل اقدام کنند.براساس این اطلاعیه، کلیه مشتریان فروشنده موظفند حداکثر تا روز دوشنبه ۱۲ خرداد ۹۹ برای تبدیل زیره سبز به گواهی سـپرده به انبار "دانش " و " کیمیا بذر تربت حیدریه"و "شرکت صادرات و واردات زیره پـاک کنـی بیهـق" و تعاونی مینوبذر گلستان مراجعه کنند.

بورس های آسیایی صعودی شدند

با اعلام پایان وضعیت اضطراری از سوی نخستوزیر ژاپن و اعلام آغاز آزمایش انسانی واکسن کرونای شرکت نوواواکس آمریکا، سرمایهگذاران به بازگشت اقتصاد امیدوار شده و سهام آسیایی جهش کردند.به گزارش «کالاخبر» به نقل از سیانبیسی، در معاملات روز سه شنبه ۶ خرداد۹۹، نیکی ژاپن ۲.۵۸ درصد جهش کرد در حالی که گستردهترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه اماسسیآی در خارج از ژاپن ۱.۶۱ درصد بالا آمد.در بازار چین، شاخص کامپوزیت شانگهای ۰.۷۸ درصد رشد کرد و هانگسنگ در هنگکنگ ۲.۰۸ درصد جهش کرد.

رشد ۲۹ درصدی شاخص و ارزش بازار فرابورس

ارزش کل بازار فرابورس و شاخص این بازار(آیفکس) در پایان معاملات دومین ماه بهار امسال رشد ۲۹ درصدی را به ثبت رساندند.به گزارش ایبِنا، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در دومین ماه امسال نشان میدهد طی ۲۳روز معاملاتی تعداد ۶۹میلیارد و ۴۹۸میلیون ورقه بهادار در ۲۰میلیون و ۷۹۰هزار نوبت به ارزش ۱۱۲۸هزار و ۳۰۰میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از رشد ۷۹درصدی حجم، افزایش ۳۷۸درصدی نوبتهای معاملات و رشد ۶۶۶درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

با افت ٣٣ هزار واحدی رقم خورد؛

گروه بورس: یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه معاملات بورس در وضعیت کنونی بیشتر تحت تاثیر آزادسازی سهام عدالت است، گفت: اگر در وضعیت کنونی برنامهریزی خوبی برای مدیریت بازار صورت نگیرد موج اصلاحی تبدیل به ریزشهای سنگینی خواهد شد که باعث ترس و خروج همه سهامداران از بازار میشود.این در حالی است که حرکت چراغ قرمز شاخص بورس همچنان ادامه دارد و در معاملات روز سه شنبه ۶ خردادماه، با ریزش بیش از ۳۳ هزار واحدی شاخص کل به پایان رسید.

نوید قدوسی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه آزادسازی سهام عدالت در بدترین زمان ممکن در مرحله اجرا قرار گرفت، افزود: موجی که اکنون در بازار وجود دارد در ادامه موج مثبتی است که در اردیبهشت ماه ایجاد و باعث وسوسه
بسیاری از افراد تازهواردی شد که با هدف کسب سود بدون هیچ اطلاعاتی به این بازار ورود کردند.

وی با اشاره به اینکه نقدینگیهایی که از سوی این افراد وارد بازار شد زمینه افزایش پرشتاب قیمت سهام در بازار را فراهم کرد، افزود: افراد تازهوارد یا به صورت مستقیم اقدام به خرید سهام کردند یا از طریق صندوقهای
سرمایهگذاری و شرکتهای سبدگران برای نخستین بار دست به سرمایهگذاری در بورس زدند.

قدوسی با تاکید بر اینکه نقدینگی سهامداران تازهوارد بیشتر به سمت سهمهای بزرگ و شاخصساز سوق پیدا کرد، گفت: بعد از رشدهای چشمگیری که بازار تجربه کرد سهامداران تصمیم به فروش این سهم‍ها و شناسایی سود گرفتند و فشار فروش اصلی در بازار در چند روز اخیر بر روی اینگونه سهمها ایجاد شد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اکنون نقدینگی سهامداران تازه وارد در حال خروج از بازار است که متاسفانه مدیریت خوبی هم برای جلوگیری از این اتفاق صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: احتمال افزایش فشار فروش در بازار هفته جاری به دلیل تعطیلاتی که در پیش داشتیم قوت گرفته بود اما وجود مشکل در سیستم معاملاتی در کنار فشار فروش باعث شد تا بازار روز شنبه به طرز شدیدی در مسیر روند نزولی قرار بگیرد.

قدوسی با بیان اینکه اکنون بازار که وارد فاز اصلاحی شده است نیازمند مدیریتی است که بتواند اصلاح را فقط به شکل اصلاح در بازار ظاهر کند، گفت: مدیریت بازار باید به گونهای باشد که بعد از منطقی شدن قیمتها و انجام معاملات به میزان دست به دست شدن
سهام، به مرور قیمتها برای موج حرکت بعدی آماده شوند.

وی با اشاره به اینکه نحوه مدیریت بازار در وضعیت کنونی باعث افزایش سطح ترس در بازار شده است، گفت: بازار در معاملات خود از ریتم حرکتی مشخصی برخوردار است، در صورت بهم ریختن این هماهنگی برگرداندن جسارت خرید به بازار دیگر کار راحتی نخواهد بود.

قدوسی افزود: امیدواریم نهادهایی همانند سازمان بورس، صندوق توسعه بازار و حقوقیهای فعال در بازار با هماهنگی بیشتر و قدرت بالاتر سعی در کنترل هیجانات ایجاد شده در بازار داشته باشند. این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: نقدینگی وارد شده به بازار از سوی تازه واردهایی است که تحلیل درستی از بازار ندارند؛ بنابراین در زمان وجود هیجان این نقدینگیها باید به گونهای مدیریت شوند که اتفاق خطرناکی برای بازار رخ ندهد. وی معتقد است که با توجه به وضعیت قیمت ارز و وجود انتظارات تورمی، ریزش بازار چندان منطقی نباشد و شاخص بورس به زودی دوباره به مدار صعود بازخواهد گشت.

وی با بیان اینکه به نظر میرسد دیگر نشاطی که قبلا در معاملات بازار حاکم بود وجود نداشته باشد و بازار دچار رکود نسبی شود، اظهار داشت: اگر جو منفی در بازار ادامه پیدا کند بازار تا مدتی با حجم معاملات به نسبت پایین همراه می شود مگر اینکه اطلاعات بنیادی بیشتر و جدیدتری از فروش و معامله شرکتها منتشر شود که بتواند بر روند بازار تاثیرگذار باشد.

افت ٣٣ هزار واحدی شاخص بورس تهران

با این حال روز سه شنبه ۶ خرداد۹۹، شاخص کل با ۳۳ هزار و ۱۵۱ واحد کاهش ۹۲۶ هزار و ۶۸۸ واحد، شاخص قیمت با افت ۸۸۰۹ واحدی ۲۴۶ هزار و ۲۳۷ واحد و شاخص کل همزن _ ارزش با ۳۸۰۸ واحد کاهش ۲۰۶ هزار و ۹۳۵ واحد شد.

همچنین شاخص هموزن به ۳۱۲ هزار و ۵۲۸ واحد رسید که نسبت به روز کاری قبل ۵۷۵۲ واحد افت داشت. شاخش بازار آزاد شناور ۴۴۲ هزار و ۵۰۳ واحد کاهش یافت و به یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۷۹۸ واحد رسید.

در پایان معاملات دیروز سه شنبه شاخص بازار اول با ۲۵ هزار و ۷۵۷ واحد کاهش ۶۷۹ هزار و ۶۰۹ واحد و شاخص بازار دوم با ۶۰ هزار و ۷۸۵ واحد کاهش به یک میلیون و ۸۶۷ هزار و ۴ واحد رسید. حجم معاملات بازار سرمایه ۴ میلیارد و ۸۷۷ میلیون سهم در ۷۸۷ هزار و ۴۸۴ دفعه بوده است. ارزش معاملات روز سه شنبه هم ۶ هزار و ۳۸۲ میلیارد و ۸۴۶ میلیون تومان بود.بیشترین تاثیر در شاخص را شرکتهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، شستا و معدنی و صنعتی گل گهر داشتند.