دریافت ۶۰ هزار قطعه زمین برای ساخت مسکن ملی

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از دریافت ۶۰ هزار قطعه زمین از سازمان ملی زمین و مسکن برای طرح اقدام ملی خبر داد. به گزارش وزارت راه و شهرسازی، جواد حق شناس با اعلام این خبر گفت: هم اکنون در مرحله لینک شدن سامانه بنیاد مسکن و سامانه tem.mrud.ir هستیم تا به این طریق متقاضیان به بانک برای دریافت تسهیلات معرفی شوند. وی درخصوص اقدامات بنیاد مسکن در طرح اقدام ملی مسکن، افزود: بنیاد مسکن تاکنون ۶۰ هزار قطعه زمین از سازمان ملی زمین و مسکن دریافت کرده است تا اقدامات ساخت مسکن اقدام ملی را برای این زمینها آغاز کند.

وی ادامه داد: از ۶۰ هزار قطعه زمینی که از سوی وزارت راه و شهرسازی به بنیاد برای ساخت مسکن ملی واگذار شده تاکنون موقعیت ۳۷ هزار قطعه سنجش شده و برای قطعات سنجش شده در حال تهیه طرح هستیم در عین حال تولید مسکن برای ۱۰ هزار واحد مسکن ملی آغاز و طراحی حدود ۶ هزار واحد به پایان رسیده است. حق شناس افزود: هم اکنون در مرحله لینک شدن سامانه بنیاد مسکن و سامانه tem.mrud.ir هستیم تا به این طریق متقاضیان به بانک برای دریافت تسهیلات معرفی شوند.

 

آغاز فصل جدیدی از همکاری ایران و عراق در حوزه حمل و نقل

وزیر راه و شهرسازی در گفت و گوی تلفنی با همتای عراقیاش اظهار امیدواری کرد تا فصل جدیدی از همکاری بین دو کشور در حوزه حمل و نقلی آغاز شود. به گزارش وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفت وگوی تلفنی با «ناصر حسین الشبلی» وزیر حمل و نقل عراق با اشاره به این که اطمینان دارم با حضور شما در این منصب دوران متفاوت و پر رونقی را تجربه خواهیم کرد، گفت: آمادهام هم در تهران و هم در عراق دیدار داشته و بتوانیم سنگ بنای همکاریهای بلندمدت را پایه گذاری کنیم. اسلامی با اشاره به خط آهن- شلمچه بصره اظهار کرد: سالهاست خطآهن را به شلمچه رساندهایم و مجدداً آمادگی خود را به منظور سرمایه گذاری خطآهن تا بصره اعلام میکنم، با هماهنگی و همکاری شما میتوانیم شاهد تردد قطارها در دو خاک کشور باشیم. او خطاب به وزیر حمل و نقل عراق گفت: برای ما و شما مهم است که عراق بتواند به آسیای میانه، پاکستان و روسیه بار جابهجا کند، امیدواریم با توجه به پیوند دیرینه فرهنگی و تاریخی که بین ملتهای ایران و عراق برقرار است این ریل بتواند فصل جدیدی از گستره همکاریهای ۲ کشور را فراهم کند.

آغاز پرداخت وام ۶ میلیون تومانی

به ۱۱۳ هزار راننده از هفته آینده

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از آغاز پرداخت وام ۶ میلیون تومانی به ۱۱۳ راننده بخش مسافری کشور خبر داد.

شهرام آدمنژاد در گفتوگوبا تسنیم، اظهار کرد: حملونقل کشور جزو حوزههایی بوده که به دلیل شیوع ویروس کرونا تحت تأثیر قرار گرفت و محددیتهایی در تردد طی ماههای اخیر به وجود آمد.

وی ادامه داد: برای جبران بخشی از خسارتهای وارد شده به رانندگان بخش مسافری، به آنهایی که دارای بیمه تأمین اجتماعی هستند پیامک ارسال میشود و از هفته آینده پرداخت وام به این رانندگان آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: سازمان راهداری و حملونقل جادهای تأییدیه عملکرد این رانندگان را به وزارت کار ارسال کرد، پس از این مرحله نیز پیامک مراجعه به بانک برای آنها ارسال خواهد شد.

نیاز به اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی

برای ساخت راه آهن چابهار-زاهدان

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء گفت: برای تأمین ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه مورد نیاز ساخت راه آهن چابهار- زاهدان با دولت به توافق رسیدیم.

به گزارش ایلنا، سردار سعید محمد با تأکید بر تسریع در تکمیل طرح راهآهن چابهار - زاهدان گفت: این پروژه ماهانه به بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با توجه به رقم بالای آن نیازمند تخصیص مناسب هزینهها از سوی دولت هستیم.

وی افزود: این پروژه یکی از طرحهای مهم کشور است که کریدور شمال به جنوب و بخشی از طرح یک کمربند یک جاده را به هم متصل میکند. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) اظهار داشت:
با توجه به اعتبار بالای مورد نیاز برای اجرای این طرح، تخصیص مناسب هزینه باعث سرعت بیشتر این پروژه خواهد شد که توافقهای خوبی در این مورد انجام شده است.

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی خبر داد؛

گروه راه و مسکن: دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد که برخی پروازهای خارجی طبق روال گذشته در حال انجام است و برای برخی دیگر نیز مذاکراتی شده که امیدواریم گشایشهایی برای آن به وجود بیاید اما پروزاهای داخلی به تدریج در حال افزایش بوده اما فاصله زیادی با گذشته دارد.

به گزارش ایسنا، اوایل اسفند ماه سال گذشته بود که شیوع ویروس کرونا در کشور از سوی وزارت بهداشت تأیید و اعلام شد. به تدریج بسیاری از مشاغل و صنایع با تعطیلی در راستای فاصله گذاری اجتماعی و شکستن زنجیره انتقال این ویروس مواجه شدند که در این میان صنعت هوانوردی و ایرلاینها از این محدودیتها بی نصیب نبودند. چرا که در پی اعلام وزیر راه و شهرسازی مردم بدون پرداخت جریمه بلیت سفرهای خود را کنسل کردند و بسیاری دیگر از پروازهای خارجی هم به دلیل شیوع ویروس لغو شد. اما حالا به نظر میرسد وضعیت پروازهای داخلی و خارجی در حال تغییر و دگرگونی است. چرا که مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: وضعیت پروازهای داخلی به تدریج در حال تغییر و بهبودی است. چرا که با کاهش و رفع محدودیتها از برخی کسب و کارها و مشاغل پروازهای داخلی نیز افزایش یافتند. وی با اشاره به اینکه پروازهای داخلی نیز با وضعیت قبل از شیوع ویروس کرونا فاصله بسیار زیادی دارد گفت: در حال حاضر همه ایرلاینها و فرودگاههای کشور فعال شدند و بر اساس آخرین آمارهای رسمی منتشر شده از اول تا پنجم خرداد ماه ۱۲۱۷ نشست و برخاست در فرودگاه مهرآباد انجام شده و ۱۰۹ هزار و ۵۳۰ مسافر در این بازه زمانی جابجا شده است که این نشان دهنده انجام بیش از ۲۰۰ پرواز در روز بوده اما باز هم باید منتظر ماند و بهبود کامل پروازهای داخلی را دید.

لندن، پاریس و آمستردام تنها مقاصد خارجی

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پروازهای خارجی گفت: مذاکرات بین کشورهای مختلف برای از سرگیری پروازهای مسافری در حال انجام بوده و باید منتظر باشیم تا دیگر کشورها به تدریج شرایط لازم را فراهم کنند تا این پروازها از سر گرفته شود اما در حال حاضر تنها مقاصد خارجی برای پروازهای مسافری لندن، پاریس و آمستردام است. وی افزود: مذاکرات با کشورهای مختلف مانند ترکیه در حال انجام است و بر اساس اعلام این کشور محدودیتهای ترکیه از ۲۶ خرداد ماه برداشته شد و پروازها به این کشور از سر گرفته میشود اما باید منتظر ماند و به صورت عملی آن را مشاهده کرد. برای کشورهای دیگر نیز باید گفت: مذاکرات در حال انجام بود و برخی از آنها محدودیتهای خودشان را کاهش میدهند که امیدواریم هر چه سریعتر پروازهای خارجی نیز البته با رعایت پروتکلهای بهداشتی و تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به حالت سابق باز گردد.

آخرین وضعیت پروازهای فرودگاه مهرآباد و امامخمینی (ره)

دیروز چهارشنبه ۷ خردادماه، بیش از ۱۸ شرکت هواپیمایی از مبدأ فرودگاه مهرآباد به مقاصد مختلف به پرواز درامد و بنابر اعلام روابط عمومی فرودگاه مهرآباد از ابتدای سومین ماه بهار، ترافیک پروازها در فرودگاه قدیمی پایتخت به روزانه ۲۰۰ پرواز رسیده است. با این حال، شهر فرودگاهی امامخمینی روز هفتم خرداد ماه تنها میزبان ۳ پرواز ورودی و همچنین ۲ پرواز خروجی از شرکت هواپیمایی «ماهان» و «قطر» به مقاصد کوالامپور و دوحه از ترمینال یک این فرودگاه بود و ترمینال «سلام» نیز همچنان به صورت تعطیل و بدون پرواز است. مذاکرات برای از سرگیری پروازهای اروپایی به ایران ادامه دارد و بازگشایی مرزهای زمینی ایران و ترکیه قریب الوقوع است، اما فعلاً خبری از آغاز سفرهای هوایی ایران و ترکیه و بازگشایی مسیرهای اروپایی از دروازه ترکیه نیست. هواپیمایی قطر این روزها به بزرگترین میزبان جابجایی مسافران بین ایران و کشورهای اروپایی تبدیل شده است و البته مسافران مجبور هستند از مبدأ ایران به کشورهای اروپایی با انجام پرواز ترانزیت از مرز هوایی قطر بلیت ۳۰۰ یورویی را بیش از هزار یورو خریداری کنند. وضعیت در فرودگاه مهرآباد متفاوت است، از اول تا پنچم خرداد ماه یک هزار و ۲۱۷ نشست و برخاست در فرودگاه مهرآباد انجام گرفته که با این تعداد پرواز ۱۰۹ هزار و ۵۳۰ مسافر در این بازه زمانی جا به جا شده است و اکنون به صورت روزانه بیش از ۲۰۰ پرواز در فرودگاه مهرآباد انجام میگیرد. از ابتدای هفته تاکنون نیز پروازها در بیش از ۷ فرودگاه کشور که به دلیل اعمال محدودیتهای سفر ناشی از شیوع کرونا، نیمه تعطیل شده بود از سرگرفته شده است، علاوه بر از سرگیری پروازها در فرودگاههای استانهای شمالی از اواخر اردیبهشت ماه، اکنون پروازها در فرودگاههای همدان، بجنورد، بیرجند و نیمه جنوبی کشور نیز از سر گرفته شده است؛ با اینحال هنوز محدودیت پروازی در بخش سفرهای خارجی وجود دارد.

با رشد ١٠ هزار واحدی شاخص :

گروه بورس: شاخص کل بازار سرمایه روز چهارشنبه ۷ خردادماه، پس از یک کاهش چشمگیر و رسیدن به مرز ۹۱۳ هزار واحد، روند صعودی به خود گرفت و بیش از ۱۰ هزار واحد رشد کرد.

براساس معاملات دیروز چهارشنبه، بیش از ۱۳ میلیارد و ۱۸۹میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۸ هزار و ۴۱۸میلیارد ریال داد و ستد شد.

شاخص کل (هم وزن) با ۴۲۶ واحد کاهش به ۳۱۲هزار و ۳۹واحد رسید و شاخص قیمت (هموزن) با ٢٨٢ واحد افت در عدد ٢٠٦ هزار و ٥١٨ واحد رسیدند.شاخص بازار اول ۹هزار و ۶۴۳ واحد و شاخص بازار دوم ۲۲ هزار و ۸۲۲ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۱۵۰۱ واحد، سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۱۴۵۷ واحد، سرمایه گذاری امید (وامید) با ۱۱۸۳ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس
(فارس) با ۱۰۸۸ واحد، پتروشیمی پارس(پارس) با ۹۳۹ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با
۹۳۸واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل نماد مخابرات (اخابر) با یک هزار و ۱۸۹ واحد تاثیر منفی بر شاخص، مانع رشد بیشتر این متغیر شد.

سبقت خودروسازان در جاده بورس

برپایه این گزارش، نماد بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان، بانک تجارت، مخابارت ایران، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات صدرنشین برترین گروههای صنعت شد و در این گروه چهار میلیارد و ۳۵۹ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۱هزار و ۶۳۷ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص فرابورس نیز دیروز چهارشنبه مثبت شد و بیش از ۳۷ واحد بالا رفت تا در کانال ۱۰ هزار و ۸۶۴ واحد به کار خود پایان دهد.

در این بین، عرفان هودی کارشناس بازار سرمایه عامل نخست افت چند روز اخیر شاخص بورس را عدم صبوری سهامداران در خرید و فروش سهام اعلام کرد و گفت: سهامداران متاسفانه صبوری لازم و تفکراتی که در گذشته داشتند را اکنون دیگر ندارند، به محض ورود شاخص بورس به مسیر نزولی اقدام به فروش سهمهایی خواهند کرد که رو به منفی است و آن را با پایین ترین نرخ به فروش میرسانند.

عرفان هودی آزادسازی سهام عدالت را دیگر عامل افت شاخص بورس و ایجاد ترس و وحشت بین سهامداران حتی فعالان قدیمی بازار دانست و گفت: جمع کثیری از مشمولان سهام عدالت ممکن است از دانش و صبوری لازم در بازار سهام برخوردار نباشند و همچنین بیش از نیمی از این افراد ممکن است به دلیل احتیاجات مالی خود بدون هیچگونه تحلیلی اقدام به فروش سهام خود کنند که این موضوع باعث شد تا بازار در وضعیت کنونی به پیشواز آزاد سازی سهام عدالت برود و در مسیر نزولی قرار گیرد.به گفته هودی، بازار نیازمند چنین اصلاحی بود و اصلاح شاخص بورس به عنوان اصلی ترین ذات این بازار تلقی میشود.

هودی با بیان اینکه توصیه ما به سهامداران صبوری در سهامداری و جلوگیری از تصمیمات هیجانی در این بازار است، گفت: اکنون سهمهای شاخص ساز به لحاظ نموداری به کف قیمتی خود نزدیک شدهاند، به همین دلیل روند صعودی به سهم های شاخص ساز باز می گردد.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران از اجرایی شدن طرح پیش فروش متری مسکن از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد خبر داد و گفت: در جلساتی که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار گردید، مقرر شد تا این طرح در چارچوب ساختارهای بازار سرمایه و از طریق معاملات سلف موازی استاندارد در بورس کالا راه اندازی شود.علیرضا ناصرپور به «کالاخبر» گفت: در خصوص پیش فروش متری مسکن چارچوبی که در بازار سرمایه می توانیم برای آن پیاده سازی کنیم، اوراق سلف موازی استاندارد است زیرا تجربه خوبی در این حوزه وجود دارد و طرح پیش فروش متری مسکن می تواند بر مبنای این ابزار مالی اجرایی شود.وی در خصوص نحوه اجرایی شدن پیش فروش مسکن متری گفت: در این طرح شرکت سازنده و انبوه ساز و یا هر مجموعه ای که در حال ساخت مسکن است می تواند با هدف تامین مالی و حتی فروش ملک اقدام به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد کند که این اوراق قابل تحویل در سررسید است یعنی فرد می تواند در سررسید به ازای متراژهای معینی که تعیین شده، اوراق را تامین کرده و اقدام به تحویل گرفتن واحد مسکونی کند.

معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران گفت: بازار سرمایه بازاری است که با تورم رشد میکند اما خودش عامل تورم نیست.محمد گودرزی در گفتوگو با ایلنا درباره احتمال خروج نقدینگی از بازار سرمایه با ادامه ریزش شاخص اظهار داشت: در طول چندین ماه گذشته به تمام سهام داران، سرمایهگذاران به ویژه تازهواردها توصیه کردیم و تذکر دادیم که به صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه گذاری کنند، یعنی افرادی که اطلاعات و آگاهی کافی از بورس و بازار سرمایه ندارند باید حتما از تخصص مشاوران سرمایهگذاری و تحلیل گران بازار استفاده کنند.وی با بیان اینکه تازهواردها و مبتدیان بهتر است پول و سرمایه خود را در قالب سبدگردانی در صندوقهای سرمایه گذاری وارد بورس کنند، ادامه داد: اما کسانی که قصد سرمایه گذاری به صورت مستقیم را دارند باید با نگاه بلند مدت وارد این بازار شوند.معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران گفت: با توجه به بازدهی که شاخص بورس تهران از ابتدای امسال داشت بدیهی بود که این روند بازار قرار نیست ادامه پیدا کند به همین دلیل گفته میشود که ورود به بورس باید با نگاه بلند مدت باشد. گودرزی ادامه داد: نگاه سرمایه گذاری بلند مدت به معنای سرمایه گذاری برای مدت بیشتر از یک سال است.