مطالبات بر زمین مانده زمینه ساز چالش دولت و مجلس

یک فعال سیاسی با تاکید بر اینکه روسای دولت و مجلس باید دائم مراقب باشند و اختلافات بین دو قوا را حل کنند گفت: در یکسال باقی مانده از دولت، قوه مجریه و مقننه باید اصل را بر همکاری بگذارند، اما ممکن است اگر دولت نتواند توقعات مجلس را برآورده کند، مجلس به سمت استیضاح دو نفر از وزرا برود تا دولت مجبور شود یکبار دیگر کل کابینه را برای رأی اعتماد به مجلس معرفی کند.علی محمد نمازی در گفت و گو با ایسنا گفت: دولت منتسب به اصلاح طلبان بوده و اکثریت قاطع مجلس هم در اختیار اصولگرایان است، بنابراین شاید تصور شود که زمینه همکاری میان این دو قوه وجود ندارد. نمایندگان مجلس مدعی هستند که منتخب مردم بوده و دنبال تحقق مطالبات مردم هستند.رییس جمهور هم می گوید منتخب مردم است و مطالبات آنها را نمایندگی میکند. نمایندگان به مردم وعده داده اند که مطالبات آنها را که دولت محقق نکرده است را دنبال می کنند و همین می تواند بین دولت و مجلس اختلاف ایجاد کند.در این شرایط روسای دو قوه مجریه و مقننه باید دائم مراقب باشند و اختلافات ایجاد شده را حل کنند.رهبری هم در پیامی که به مناسبت افتتاح مجلس دادند، بر همکاری قوا تاکید داشتند.

 

دولت در عرصههای مختلف کُند عمل میکند

منتخب پاکدشت در مجلس گفت: دولت در عرصههای مختلف کُند و لَخت است. رئیس جمهور مانند نمایندگان قسم خورده که از هیچ اقدامی مضایقه نکند. به گزارش ایسنا، فرهاد بشیری در جلسه علنی گفت: امیدوارم مجلس یازدهم در تراز انقلاب اسلامی از همه ظرفیتهایش برای خدمت به مردم استفاده کند. بر اساس اصل ۱۲۱ رئیس جمهور مثل نمایندگان در خانه ملت قسم خوردند که در زمینه استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از هیچ عملی مضایقه نکنند.منتخب پاکدشت خطاب به رئیس جمهور افزود: با توجه به سوگندتان امروز ضرورت دارد که دولتی چابک داشته باشید. دولت شما در عرصههای مختلف کند و لخت است. ما نمایندگان نیز آمادهایم برای حل مشکلات به دولت کمک کنیم.

ما نباید دچار خودباختگی بشویم اقتصاد ما ظرفیتهای زیادی دارد.بشیری ضمن تاکید به «خودباوری» و نقش آن در پیشرفت کشور گفت: میتوانیم تلاش کنیم که علی رغم تهدیدها و تحریمها از حداکثر ظرفیتها استفاده کنیم. مرکز پژوهشهای مجلس گزارشی راجع به وضعیت اقتصادی ارائه کرده که بسیار دقیق است. از هیات رئیسه تقاضا میکنم که این گزارش را با جدیت دنبال کند.

خشم پمپئو از توییت ظریف

ساعاتی پس از آنکه محمدجواد ظریف از دنیا خواست تا در مقابل نژادپرستی حکومت آمریکا متحد شود، مایک پمپئو با عصبانیت به توییت وزیرخارجه ایران واکنش داد.به گزارش ایسنا، وزیرخارجه آمریکا با تکرار ادعاهای پوچ حکومت این کشور علیه ایران نوشت: «شما همجنسگرایان را اعدام، زنان را سنگسار و یهودیان را نابود میکنید»!پمپئو این ادعاها را در پاسخ به توییت ظریف در صفحه شخصی خود در توییتر منتشر کرده است.پیش از این ظریف در توئیتی با انتشار تصویر بیانیه ۲۷ ژوئن ۲۰۱۸ مایک پمپئو علیه ایران با عبارات مشابه مردم آمریکا را مخاطب قرار داد و نوشت: «عدهای فکر نمیکنند که جان سیاهان اهمیت دارد. قابل توجه کسانی از ما که جان سیاهان را مهم میدانند: زمان آن است دنیا با نژادپرستی مقابله کند. جهان علیه نژادپرستی»قتل جورج فلوید، رنگین پوست آمریکایی توسط پلیس آمریکا موجی از اعتراض را در شهرهای مختلف این کشور علیه نژادپرستی و نبود عدالت در این کشور به وجود آورده است.

دیپلماسی اقتصادی فعال نیست

نماینده ارومیه در مجلس با تذکر به وزیر امور خارجه، تاکید کرد: امروز دیپلماسی اقتصادی کجا مانده است، ۸۰ بازارچه مرزی بسته شده است و یک بازارچه باز است، صادرکنندگان و واردکنندگان الان نمی دانند چه کنند.به گزارش فارس، سیدسلمان ذاکر در تذکر شفاهی، گفت: برخی ۲ میلیارد تومان و برخی یک میلیارد تومان هزینه گذاشته اند. دیپلماسی اقتصادی کجاست و چرا فعال نیست. آیا کشاورز باید رایزنی کند و با وزیر خارجه ترکیه صحبت کند؟ پس وظیفه شما چیست؟ خواهش می کنم حق و حقوق مردم را بدهید و حق و حقوق نمایندگان باید حفظ شود.نماینده ارومیه تاکید کرد: ۲۰ هزار تن هندوانه از ارومیه به وان ترکیه رفته، واگن ها هنوز باز نشده و این محصولات فاسد و خراب شده اند.وی تاکید کرد: چه کسی باید پاسخ کشاورزان را بدهد و احقاق حقوق کشاورزان را چه کسی باید انجام دهد؟ به جز نمایندگان مردم؟ به جز وزیر امور خارجه؟

ارتقای توان رزمی متناسب با تهدیدها

فرمانده کل ارتش در بازدید از قرارگاه عملیاتی لشکر ۲۳ نزاجا گفت: ارتقای توان رزمی هم از نظر کیفیت و هم کمیت و متناسب با ماموریت و تهدیدات در دستور کار دائمی ما است. ارتقای آمادگی رزمی به این معنی که آنچه را که داریم به بهترین شکل نگهداری و آماده کنیم.به گزارش ایلنا، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی گفت: همه باید حداکثر توان خود را به کار بگیریم تا عدالت را رعایت کرده و از خداوند متعال توفیق اجرای عدالت مسألت کنیم.وی ادامه داد: همچنین تعالی معنوی و بصیرتی دو بال قدرتمند برای اوجگیری و تشخیص صحیح مسیر و هدف است که همه آحاد کارکنان و خانواده های آنها مشمول این فرمان هستند و سکاندار این موضوع سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با کمک سلسه مراتب فرماندهی است.سرلشکر موسوی با اشاره به زیباسازی منازل سازمانی و زدودن کهنگی از چهره منازل و پادگانها نیز تاکید کرد: موضوع زیباسازی از دستورات فرماندهی معظم کل قوا است و باید در اولویت برنامه ها قرارگیرد.

ریاکاری در پس دادن کارت هدیه

نماینده گناباد در مجلس شورای اسلامی از اعلام پس دادن کارت هدیه تعدادی از نمایندگان در فضای مجازی انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، محمد صفایی در تذکری گفت: قوه مقننه هویت جمعی دارد اما تعدادی به این موضوع توجه نمیکنند و هرچه به ذهنشان میرسد را در فضای مجازی و توییتر مطرح مینمایند.وی ادامه داد: مثلا نمایندهای در جلسهای کارت هدیه میگیرد و آن را پس میدهد قطعا این کار خوبی بوده اما آیا حتما باید ریا کنید و اعلام کنید کارت را پس دادهاید این کار تنها در افکار عمومی ذهنیتی نسبت به قوه مقننه ایجاد میکند.این نماینده مجلس شورای اسلامی از نمایندگان درخواست کرد که به هویت جمعی قوه مقننه توجه کنند.وی نمایندگان را دعوت به صیانت از مجلس شورای اسلامی و هویت آن کرد و گفت که بحث من محافظهکاری نیست بلکه توجه به هویت مجلس شورای اسلامی است.

بایدن قول عمل به برجام را داد

مشاور ارشد جو بایدن درباره احتمال بازگشت آمریکا به برجام در صورت پیروزی بایدن در انتخابات سخن گفت.به گزارش ایلنا از نشنال اینترست، «تونی بلینکن»، گفت: «اگر ایران به توافقنامه عمل کند، جو بایدن نیز قول داده که در صورت پیروزی در انتخابات ما هم همین کار را میکنیم. اما ما از این فرصت به عنوان زمینهای استفاده میکنیم تا با همکاران خود، توافق نامهای قویتر و طولانیتر ایجاد کنیم» بلیکن مدعی شد: «من فکر میکنم شانس مناسبی برای انجام این کار خواهیم داشت، زیرا شرکایمان با ما هستند و از ما دور نیستند. در عین حال، خیلی بیشتر احتمال دارد که شرکایمان برای جلوگیری از اقدامات دیگر ایران که به نظر ما قابل انتقاداست، به ما ملحق شوند»

دولت برای مشکلات معیشتی لایحه بدهد

نماینده اردبیل در مجلس گفت: وضعیت عمومی مردم به لحاظ معیشت در تنگنا است. به گزارش فارس، سید کاظم موسوی در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور، اظهار داشت: وضعیت عمومی مردم به لحاظ معیشت در تنگنا است و به خصوص در بحران کرونا آن ها را با مشکل مواجه کرده که نیاز به ارائه لوایح قوی از سوی دولت در این خصوص دارد.وی افزود: ساختمان های اردبیل با یک زلزله ۵ ریشتری تخریب می شود و جان مردم در خطر است لذا لازم است برای اصلاح وضعیت ساختمانها، تسهیلات ارائه شود.

قالیباف در اولین نطق پیش از دستور تأکید کرد:

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز به کار مجلس یازدهم گفت: مجلس یازدهم با همدلی و وحدت میان نمایندگان، برای حل مشکلات مردم آغاز به کار می کند.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور گفت: ناکامیهای گوناگون در عرصههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متاسفانه به سرمایه اجتماعی نظام آسیب وارد کرده و بر این اساس انقلاب اسلامی در آغاز گام دوم خود برای رسیدن به هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی با مجموعهای از تهدیدها و فرصتها روبهروست.

رییس یازدهمین دوره مجلس با اشاره به تهدیدهایی که این روزها نظام اسلامی را هدف گرفته است، اظهار کرد: تهدید نخست کاهش سرمایه اجتماعی نظام است که در نتیجه ناکارآمدی اشباع شده مدیریتی کشور و فاصله گرفتن مسئولان از اصول انقلاب ایجاد شده است و متاسفانه چالش اقتصادی و معیشتی را به وجود آورده که زمینهساز آسیبهای اجتماعی فراگیر شده است. تهدید دیگر فساد نگران کنندهای است که در تار و پود ساختارهای مختلف نفوذ کرده و موجب افزایش تبعیض، نارضایتی و عدم تحقق عدالت شده است. همچنین نظام اداری - اجرایی متورم و بهم ریخته کشور تهدید دیگری است که امکان حکمرانی خوب را سلب کرده است. تضعیف نهاد مهم خانواده از طریق گسترش روزافزون سبک زندگی غربی تهدید نگران کنندهای تلقی میشود که نیازمند توجه ویژه و فوری است.

رییس مجلس با تاکید به «خودباوری ملی» گفت: گسترش نفوذ جریان غربزده که با امید بستن به دشمن مانع خودباوری ملی و توجه به ظرفیتهای عظیم داخلی شده است تهدید مهم دیگری است که باید در مورد آن هوشیار بود. اگرچه مواردی که برشمردم میتواند تهدید جدی برای حاکمیت ایران باشد اما تجربههای پیشین انقلاب اسلامی در وضعیتهای بحرانی نشان داده که اگر الگوی موفق گذشته به ویژه در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و در تقویت توان نظامی و توسعه قدرت منطقهای مبنای عمل قرار بگیرد از تهدیدهای موجود نیز میتوان فرصتهای بزرگ ساخت.

وی در تشریح مولفه های الگوی مدیریت جهادی گفت: بر اساس نظام فکری رهبر انقلاب اسلامی برای استفاده از فرصتها و جلوگیری از اثرگذاری و تشدید تهدیدها تنها راه این است که الگوی مدیریت جهادی در پیش گرفته شود؛ این الگو به اصول ذیل استوار است، باور به معنای قرآنی و سنتهای الهی و استعانت از آنها. دوم مردمی سازی حکمرانی به ویژه مردمی کردن اقتصاد که ظرفیت های عظیم انسانی، مادی و معنوی را وارد عرصه مدیریت می کند، سوم تلاش و کوشش مجاهدانه و امیدوارانه است که کمبودها و نقص های ساختاری و کاستی ها را جبران می کند و چهارم توجه ویژه به معنویت و اخلاق اسلامی که زمینه ساز توجهات ویژه حضرت ولی عصر (عج) می شود، پنجم وحدت کلمه مردم و همگرایی نخبگان که به تعبیر امام بزرگوار، رمز پیروزی و بقای جمهوری اسلامی است، ششم توجه و میدان دادن به نسل جوان پر انگیزه و توانمندسازی آنان، که می تواند هر مانعی را از سر راه بردارد، هفتم توجه ویژه به عدالت است، با اولویت دادن به محرومین و مستضعفین و همچنین طبقه متوسط ضعیف شده، که صاحبان اصلی انقلاب هستند و خواهند بود.

قالیباف ادامه داد: اکنون که مجلس در آغاز راه خود قرار دارد، آنچه شرایط را خطرناک تر میکند، الگوی مدیریتی دستگاه های اجرایی کشور است، که علاوه بر ناکارآمدی و آشفتگی مدیریتی، و تمرکز بر نگاه به بیرون، به بسیاری از اصول و مولفه های الگوی مدیریت جهادی باور ندارد، در چنین شرایطی است که مجلس یازدهم می تواند، با رویکردی منطقی و انقلابی نسبت به دولت، و با استفاده از ظرفیت های تقنینی و به خصوص نظارتی خود در چارچوب پیام رهبر انقلاب، دولت را به سمت مطلوب هدایت کند، مجلس، نقشه راه خود را پیام رهبر حکیم انقلاب قرار می دهد و به عنوان یک نهاد مردمی و انقلابی که هدف خود را تشکیل مجلسی قوی و کارآمد قرار داده، حل مسائل ملی و محلی مردم را به عنوان یک وظیفه انقلابی و مطلوب، وجهه همت خود قرار خواهد داد و با این شاخص، تعامل خود با دولت فعلی و دولت آینده را تنظیم می کند .

قالیباف تاکید کرد: مجلس یازدهم نه بنای تقابل و مچگیری دارد و نه در پیگیری منافع و حقوق مردم مسامحه میکند، مجلس یازدهم تلاش می کند موانع قانونی دولت در مسیر خدمت رسانی به مردم را حذف و اصلاح کند، اما در عین حال اجازه نخواهد داد دولت در اجرا و پیاده سازی قوانینی که حل کننده مسائل مردم است، سهل انگاری کند، رهبری در پیام روشنگرانه خود در حوزه اقتصادی بر توجه به معیشت طبقات ضعیف و تحقق عدالت تاکید داشتند و اشاره فرمودند که مطابق نظر صاحب نظران این هدف با اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملّی محقّق می شود.

رییس مجلس عنوان کرد: امروز امراض اصلی اقتصاد ملی ما مانند رشد نقدینگی، بهینه نبودن قیمت های نسبی و تخصصی نبودن تولید، بر هیچ صاحب نظری پوشیده نیست، از مهمترین دلایل آن هم حذف حضور موثر مردم، مداخلات غیرمنطقی دولت، انحصارات، امضاهای طلایی، پول سازی، کسری بودجه و نظام مالیاتی معیوب است، متاسفانه باید بپذیریم انقلاب مردمی ما به اقتصاد مردمی منجر نشد، علت هم این بود که آرمان های متعالی انقلاب مانند پیشرفت و عدالت را در ظرف دیوان سالاری یک صد ساله کشور ریختیم و چنانکه رهبری هم اشاره کردند، نمره قابل قبولی نگرفتیم.

قالیباف در همین خصوص تصریح کرد: این رخداد بیش از همه محصول نبود تفکر جامع، منسجم و نظام مند به اقتصاد ملی است، اقتصاد مردمی مردم بنیاد است و با اراده، حضور، سرمایه و فعالیت مستقیم مردم تحقق پیدا می کند و دولت در آن تنها نقش زمینه سازی ظرفیت سازی و نظارت دارد. در این اقتصاد هدف تنها کسب سود بیشتر و رشد اقتصادی به هر قیمتی نیست بلکه اقتصاد وسیله ای است برای تحقق آرمانهای والاتر انسانی و اخلاقی که یکی از آنها تحقق عدالت است.

وی تاکید کرد: مجلس یازدهم خود را نماینده همه مردم ایران میداند، حتی کسانی که به هر دلیل سیاسی یا نارضایتی از شرایط کشور به آن رای نداده اند و بر اساس نگاه بلند رهبرحکیم انقلاب معتقد است که تمام دستگاه های حاکمیتی باید مثل خورشید بدون تبعیض بر همه شهروندان ایران عزیز بتابند و به آن ها خدمت کنند، مجلس یازدهم با توجه به نقشی که برای خود در جایگاه تمدن ساز انقلاب اسلامی قائل است بر سر آرمانهای اصلی انقلاب هیچ مسامحه ای را نمی پذیرد و مقابله مقتدرانه در برابر دشمن خارجی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی را جزو اصول اساسی خود قرار می دهد.

وی اضافه کرد: مجلس یازدهم در عین باور به درون زایی و مردم باوری برونگرایی را نیز مد نظر قرار می دهد، اما معتقد است برونگرایی باید با تمرکز بر کشورهای منطقه بویژه همسایگان و در کنار آنها قدرت های بزرگی باشد که در سختی ها با ما دوستی کردند و منافع راهبردی قابل توجهی با ما دارند؛ اما اعتماد به حکومت هایی که چه در سابقه تاریخی خود و چه در تجربه ی دوران جمهوری اسلامی کارنامه ی سیاهی دارند را خطای راهبردی می داند؛ البته مجلس یازدهم حامی گسترش ارتباط با جامعه جهانی است.

رییس مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر لزوم ارتباط با کشورهای جهانی، اظهار کرد: اعتماد به حکومتهایی که چه در سابقه تاریخی خود و چه در تجربه جمهوری اسلامی کارنامه سیاهی دارد را خطایی راهبردی میدانم.

وزیر کشور مطرح کرد

وزیر کشور با تاکید بر اینکه آمریکا دشمن ماست و دخالتهایش از روز اول انقلاب اسلامی شروع شده گفت: آخرین مورد هم خروج از برجام بود. ما از دشمن نباید توقع حمایت داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی با بیان اینکه آنها طرح سوریسازی ایران داشتند، تصریح کرد: در آبان ۹۸ تمام رسانههای آمریکا و مخالف ایران از جمله سلطنتطلبان، مناققین و داعش آموزش مسلحانه میدادند. میگویند رحمانی اینترنت را در اعتراضها قطع کرد. وقتی از طریق اینترنت آموزش نظامی میدهند، باید اینترنت قطع شود. آنها میخواستند در ایران جنگ داخلی راه بیندازند. از چند ماه قبل آبان، آموزش نظامی را آغاز کرده بودند و حتی ورود سلاح قاچاق در مرزها بیشتر شده بود ولی ما این اقدامات را رصد کرده بودیم. گران شدن بنزین بهانه برای ایجاد آشوب در ایران شد. اگر بنزین دلیل ناآرامیها بود، سطح نا آرامیها خیلی گستردهتر میشد. وی ادامه داد: در اعتراضات آبان هیچ مقابله مسلحانهای با مردم نشد و به خویشتن داری و مراعات توصیه میشد و اسناد آن هم موجود است. ولی وقتی به پاسگاه حمله میکنند، باید با آنها مقابله شود زیرا اگر نیروی انتظامی دفاع نکند، مردم قربانی میشوند. امنیت کشور برای ما ارزش دارد و در چارچوب قانون باید از امنیت کشور دفاع شود. اگر تخلفی هم در این زمینه شده، رسیدگی شده است. رهبری هم به دبیرخانه شورای امنیت ملی دستور بررسی حوادث آبان را دادهاند. نیروهای مسلح هم گزارشهای مختلفی در این زمینه ارائه کردهاند. من هم چندین گزارش ارایه کردهام. رحمانی فضلی گفت: همین روزها تعداد کشتههای آبان اعلام میشود. حوادث غمباری رخ داد و حدود ۴۰ یا ۴۵ نفر یعنی حدود ۲۰ درصد کشتهشدگان، افرادی بودند که با سلاحهایی کشته شدند که سلاح سازمانی نبود و آنها شهید شدند. الان ترامپ میگوید با سگ شکاری به مقابله با معترضان میرود ولی میگویند چون رحمانی دستور قطع اینترنت را داده است، تحریم میشود.

انصاری از تجارت یک میلیارد دلاری بین طرفین خبرداد

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه گفت: در صورت درخواست ونزوئلا همکاریهای ایران و آن کشور در بخشهای مختلف ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، غلامرضا انصاری با اعلام اینکه همکاری بسیار خوبی میان ایران با ونزوئلا وجود دارد گفت: ونزوئلا یکی از بازارهای خوب برای تولیدات پایین دستی و نفت ما به شمار می رود و در صورتی که متقاضی باشند می توانیم در بخش های مختلف این همکاری ها را ادامه دهیم .

وی گفت : ونزوئلا درخواست تعمیر تاسیسات خود را از جمهوری اسلامی ایران و به دست متخصصان کشورمان داشته که این موضوع در حال بررسی است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه با تاکید بر اینکه ویروس کرونا آثار تخریبی جدی بر تجارت ایران با اوراسیا نداشته است، گفت : مذاکرات جدید ایران با اوراسیا درباره تجارت آزاد در ماههای آینده آغاز می شود . انصاری در حاشیه جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی روابط خارجی به موضوع این جلسه که بررسی روند فعالیت تجارت ایران با کشورهای عضو این اتحادیه بود اشاره کرد و افزود : در این نشست موافقتنامه ترجیحی ایران با اوراسیا که آبان ماه به پایان می رسد مورد ارزیابی قرار گرفت و بر اساس گزارشها تجارت میان دو طرف مثبت است .

وی ادامه داد : بر اساس گزارشها، در مقایسه با ماههای اول این موافقتنامه رشد قابل توجهی داشتهایم بنابراین با توجه به پایان دوره یک ساله این موافقتنامه در آبان ماه از دستگاههای مرتبط مانند وزارت صمت که سهم بیشتری در زمینه صادرات و تجارت دارند خواستیم برای مذاکرات اصلی آمادگی های لازم را داشته باشند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت : مدت مذاکرات تجارت آزاد دو سال است و در این مدت فرصت داریم به رشد قابل توجهی در تجارت با کشورهای اوراسیا برسیم و پس از پایان سه سال وارد موافقتنامه آزاد تجارت شویم.

موحد خواستار شفافیت در ابهام مدارک تحصیلی منتخبان شد

منتخب کهگیلویه و بویر احمد درباره رسیدگی به اعتبارنامه منتخبان مجلس یازدهم گفت: باقی ماندن ابهامات بزرگ و اساسی چون ابهامات مطرح شده درباره مدارک تحصیلی برخی نمایندگان، در روزهای آغازین مجلس یازدهم به مثابه خشت اولی است که برای این مجلس کج گذاشته میشود و بعد از آن هر چه تلاش کنیم، بازگشت به مسیر اصلی بسیار سخت است. سیدمحمد موحد در گفتوگو با ایلنا، درباره رسیدگی به اعتبارنامه منتخبان مجلس یازدهم گفت: در روزهای اخیر ابهاماتی جدی درباره مدارک و شرایط برخی از نمایندگان مجس یازدهم مطرح شده که مطمئنا بدون توضیح گذاشتن این موضوع میتواند اولین ضربه به حیثیت مجلس جدید باشد. نماینده کهگیلویه گفت: دو چیز میتواند باعث شود که افکار عمومی باور کند که موضوع نامعتبر بودن مدارک تحصیلی برخی نمایندگان جدید، به احتمال زیاد حقیقت دارد؛ اول اینکه این مساله درباره یکی از منتخبان مجلس یازدهم صحت داشت و باعث ممانعت از ورود او به مجلس شد و دیگر هم اینکه این مساله را یک مقام رسمی در مجلس مطرح کرده و روی آن تاکید دارد و انتشار آن کار کانالهای تلگرامی ناشناس و نامعتبر نیست. وی ادامه داد: امروز که ما در مرحله بررسی اعتبارنامهها قرار داریم ضرورت دارد که هم برای ملت ایران و هم برای وکلای ملت در مجلس مشخص شود که واقعیت این موضوع چیست و ادعایی که مطرح شده چقدر صحت دارد. مرحله بررسی اعتبارنامهها بهترین موقعیت است تا این موضوع راستیآزمایی شود و مدارک آن توسط کسانی که مساله را مطرح کردهاند، در اختیار شعب بررسی اعتبارنامهها قرار بگیرد. وی با بیان این که «مجلس یازدهم مدعی شفافیت، کارآمدی و مردمگرایی است»، گفت: بی پاسخ گذاشتن این مساله نه تنها تمام این شعارها را بر باد میدهد و باطل میکند بلکه سبب میشود بخش زیادی از مردم در همین ابتدای راه از مجلس قطع امید کنند؛ چراکه هم اکنون با این ادعای مطرح شده، چون هیچ اسم و نشانی در میان نیست، اتهام تقلبی بودن مدرک تحصیلی متوجه همه نمایندگان است نه فقط چند نفر انگشت شمار. وی تاکید کرد: باقی ماندن ابهامات بزرگ و اساسی چون ابهامات مطرح شده درباره مدارک تحصیلی برخی نمایندگان، در روزهای آغازین مجلس یازدهم به مثابه خشت اولی است که برای این مجلس کج گذاشته میشود و بعد از آن هر چه تلاش کنیم، بازگشت به مسیر اصلی بسیار سخت است. این منتخب مجلس یازدهم افزود: مواردی مطرح است که اگر مجلس از خودش درباره آنها شروع نکند، اگر حتی اقدامات بعدیاش هم کاملا علمی، منطقی و پاک باشد، باز هم پذیرش آنها از سوی افکار عمومی آسان نخواهد بود.