مسیر خوب توسعه کشور در صنعت مس

شهباز حسنپور، نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس یازدهم درخصوص پتانسیلهای بخش معدن برای رشد و توسعه اقتصادی کشور گفت: بدون شک و بنا به گفته مقام معظم رهبری معادن جایگزینی خوبی برای اقتصاد نفت محسوب میشود و برای به شکست کشاندن طرحهای دشمن نیاز به حمایت ویژه از بخش معدن داریم. به گزارش اقتصادآنلاین، حسنپور با بیان اینکه هماکنون شاهد حرکتهای خوبی در بخش توسعه معادن هستیم اظهار داشت: هماکنون در راستای رونق بخشی به تولید و جهش تولید در بخش معدن هماهنگی خوبی بین مجلس و وزارت صنعت و شرکتهای معدنی وجود دارد و امیدواریم بر پایه این تعامل امسال تولید معادن جهش ویژهای داشته باشد. وی با اشاره به اینکه معادن مطابق با برنامه ششم توسعه باید پیشران تولید و توسعه اقتصادی کشور باشند گفت: در این راستا باید از تمام ظرفیتهای معدنی کشور استفاده کنیم و در این راستا اقدامات قابلتقدیری برای توسعه و افزایش تولید در معادن مس انجام شده است. وی تأکید کرد: امیدواریم با هماهنگی بین بخشی در سال جهش تولید شاهد تأمین یکسوم ارز موردنیاز کشور از سوی بخش صنایع معدنی کشور باشیم.

 

پایان مسابقههای چند ثانیهای طرح قرعه کشی خودرو

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: واگذاری خودرو با روش قرعه کشی در راستای برخورداری همه متقاضیان از شانس یکسان و حمایت از حقوق مصرف کنندگان واقعی است و عملاً از ایجاد فرصت ویژه و نابرابر دارندگان امکانات بهتر اینترنتی از سوی وزارت صمت ممانعت شده است. به گزارش ایدرو، امیر بیات یکی از نارضایتیهای جدی متقاضیان در سالهای اخیر را مشکلات شیوههای فروش دانست و گفت: چون با هجوم لحظهای افراد به درگاههای فروش اینترنتی شاهد اشکالات فنی و از دسترس خارج شدن سایتها بودیم و موفقیت فرد در خرید خودرو تا حد زیادی به کیفیت ابزارهای مورد استفاده وی و نیز کیفیت میزان پوشش شبکه براساس جغرافیا و یا حتی ISP مورد استفاده ارتباط داشت که این موضوع خود گو نهای از نابرابری غیرمنطقی و غیرمنصفانه بین متقاضیان بوده است. وی افزود: در طرح جدید فروش خودروها فشار روانی یا فشار سامانهای ناشی از هجوم متقاضیان و مسابقههای چند ثانیهای خرید را شاهد نیستیم و حق طبیعی مصرف کننده است که اگر در لحظهای از زیرساخت اینترنت برخوردار نباشد بتواند بدون نگرانی و دغدغه نسبت به ثبت نام خرید خود اقدام نماید.

حوزه تولید میتواند پیشتاز عمق بخشیدن

به بازار سرمایه باشد

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: می خواهیم هر هفته یک شرکت تولیدی در بورس عرضه اولیه یا انتشار اوراق داشته باشد و هدفگذاری برای ورود ۱۰۰ شرکت به بورس تا پایان امسال انجام شده ست. به گزارش شاتا، سعید زرندی در جلسه توسعه تأمین مالی بخش تولید از طریق بازار سرمایه، بیان کرد: در بررسیهای سال گذشته مشخص شد که مهمترین مشکل و مسأله بخش صنعت و در کل بخش تولید و تا حدودی بخش تجارت موضوع نقدینگی است و این در حالی است که کشور با حجم بالایی از نقدینگی مواجه است که این یک پارادوکس ویژه ای را به وجود آورده است. وی با یادآوری اینکه روشهای متعددی برای سوق دادن سرمایه به سمت تولید وجود دارد که دنیا از این روشها بهره می برد، گفت: سوق دادن سرمایه های خرد به سمت واحدهای تولیدی یکی از این روش ها است که بهترین ابزار برای موضوع بازار سرمایه است. معاون طرح و برنامه وزارت صمت با تأکید بر اینکه عزم جدی برای رقم زدن شرایط جدید برای اقتصاد ایران وجود دارد، گفت: حوزه تولید میتواند پیشتاز عمق بخشیدن به بازار سرمایه باشد و عزم جدی هم در بخش خصوصی و هم مجموعه حاکمیت و دولت برای تحقق این موضوع وجود دارد.

قرعهکشی خودروهای فروش فوق العاده، شنبه انجام میشود

مدیرعامل ایران خودرو گفت: ثبت نام پیش فروش ایران خودرو تا ۱۴ خرداد ادامه دارد و شنبه هفته بعد، قرعه کشی انجام خواهد شد. فرشاد مقیمی در نشستی خبری با اشاره به فرایند ثبت نام متقاضیان خودرو بیان کرد: ثبت نام فروش محصولات ایران خودرو تا ۱۴ خرداد ماه ادامه خواهد داشت و شنبه قرعهکشی انجام میشود و حداقل تا ٣ ماه آینده تحویل خواهیم داد. پیش فروش دیگری هم در هفته آینده خواهیم داشت که موعد تحویل آن سال ۱۴۰۰ خواهد بود. وی درخصوص بهسازی برنامهریزی برای گروه صنعتی ایران خودرو گفت: از اسفندماه امسال ورود مشتری به داخل نداریم و در تلاش هستیم آن را بهسازی کنیم. در ایران خودرو کارهای مثبتی درخصوص مدیریت هزینه انجام گرفته است. مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: از شهریور سال گذشته در تلاش بودیم که تعدیل نیرو نداشته باشیم، اما در نهایت تا کنون ۷۷۰ نفر تعدیل نیرو داشتیم که آنها هم بازنشسته بودند. از نیروی پیمانکار یک نفر هم تعدیل نداشتهایم و حدود ۱۴۰ هزار نفر در شبکه قطعه سازی جذب شدند. او در پایان با اشاره به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی تصریح کرد: بانک اطلاعاتی داریم و بحث فاصلهگذاری اجتماعی در ایران خودرو رعایت میشود.

تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید

و کسب و کار در دستورکار مجلس جدید

یک نماینده مجلس یازدهم از در دستور کار قرار گرفتن تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید و فضای کسب و کار در مجلس خبر داد. رحیم زارع در گفتگو با تسنیم درخصوص برنامه مجلس برای حمایت از تولید و شعار سال، اظهار داشت: در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلات موجود و همچنین تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت جایگاه تولید در اقتصاد، پیشنهاد تشکیل یک کمیسیون ویژه را امروز در دستور کار مجلس قرار دادیم. وی افزود: بر این اساس تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید و فضای کسب و کار را امروز در دستور کار قرار دادیم که احتمالاً امروز اعلام وصول شده و در روزهای آینده با تصىویب نمایندگان، این کمیسیون تشکیل خواهد شد. براساس این گزارش، مجلس یازدهم به صورت رسمی کار خود را در ٧خرداد ماه شروع کرد و البته هنوز کمیسیون های تخصصی مجلس تشکیل نشده و احتمالاً در هفته آینده این کمیسیون ها تشکیل شده و کار تخصصی هر کمیسیون شروع خواهد شد. اما با توجه به این شرایط، برخی از نمایندگان پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید را مطرح کرده که با تصویب نمایندگان، یک کمیسیون به سایر کمیسیون های تخصصی مجلس اضافه می شود.

ضرورت اتخاذ ساز و کار لازم جهت رعایت حق کپی رایت در طراحی فرش

به منظور ساماندهی مسائل و مشکلات طراحان قالی، سلسله نشست تخصصی حوزه طراحی فرش دستباف در مرکز ملی فرش ایران تشکیل شد. به گزارش شاتا، فرح ناز رافع در اولین نشست تخصصی حوزه مرمت فرش دستباف در مرکز ملی فرش ایران با موضوع بحث و بررسی پیرامون مسائل و مشکلات حوزه طراحی فرش و حضور جمعی از اساتید این حوزه تشکیل شد. رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه خلاقیت در ذهن اساتید طراحی فرش است نه در قلم نوری، پیشنهاداتی مبنی بر تشکیل انجمن یا شورای طراحان فرش، اتخاذ ساز و کار لازم جهت رعایت حق کپی رایت، ارتقا سلیقه یابی و سلیقه سازی مطرح و افزود: طراحان ما نیازمند به روز رسانی هستند و بایستی سلیقه سازی و سلیقه یابی را مد نظر قرار دهند. وی افزود: برگزاری جشنواره قصه گویی و مد و لباس با همکاری انجمن طراحان کشور را در دستور کار داریم و جمع آوری و بازسازی نقشه های قدیمی و اصیل از دیگر برنامه های این مرکز است. ارتقای سطح برگزاری مسابقات طرح و نقش و حمایت از طراحان فرش در شرایط کرونا برای ادامه کار فعالین این عرصه از جمله مسائلی بود که توسط اساتید بیان شد.

فعالان صنعتی از اجرایی نشدن مصوبات ستاد مقابله با کرونا انتقاد کردند

گروه صنعت و تجارت: کارشناسان اقتصادی معتقدند که نام گذاری سال ۹۹ به عنوان «جهش تولید» در حقیقت ادامه و امتداد سیاست پیش بینی شده در نام گذاری سال گذشته (رونق تولید) است. با این حال برای تحقق شعار «جهش تولید» واحدهای تولیدی و بنگاههای اقتصادی راه دشواری پیش رو دارند. افزایش هزینههای تولید نیاز تولیدکنندگان به منابع مالی را بیشتر از گذشته کرده است. در چنین شرایطی شیوع ویروس کرونا در جهان و کاهش توان تولید و بر هم خوردن چرخه عرضه و تقاضا در حقیقت عاملی است که سختیهای پیش رو را مضاعف کرده است.

هفتم فروردین سال جاری بود که حسن روحانی، رئیس جمهوری در پی شیوع کرونا از تخصیص ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۱۰ رسته شغلی که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیدهاند، خبر داد. همین موضوع موجب شد که برخی کارشناسان نسبت به کمبود منابع دولت و آيند فروشي به عنوان بخشي از مشکلات مربوط به ارائه این تسهيلات صحبت کنند. از طرف دیگر نحوه شناسايي مشمولان اين طرح نیز مورد توجه بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی قرار گرفت و آنها نسبت به احتمال تکرار تجربههای تلخ گذشته در اعطای تسهیلات به بخش تولید و سوءاستفاده صورت گرفته هشدار دادند.

یکی از مهمترین راهکارهای پیش رو برای رفع نیاز واحدهای تولیدی و بنگاههای اقتصادی به منابع مالی، استفاده از ظرفیتهای جدید برای هدایت سرمایه و نقدینگی در کشور است. به عبارت سادهتر میتوان با استفاده از ابزارهای در اختیار بازار سرمایه مانند انتشار اوراق و دیگر ابزار نقدینگی سرگردان در جامعه را به سمت تولید مولد جذب کرد. جذب این نقدینگی کمک خواهد کرد تا منابع مالی مورد نیاز بنگاههای تولیدی و اقتصادی را تأمین شده و تولید رونق بیشتری بگیرد.

*کرونا عامل کاهش تقاضای داخلی و خارجی

در همین حال مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت می گوید: شیوع بیماری کرونا منجر به بروز دو چالش اصلی شامل کاهش تقاضای داخلی و خارجی شد که برای مدیریت آثار آن؛ برنامه­ هایی در این وزارتخانه مدنظر قرار گرفته است. آنطور که شاتا گزارش داده احمد تشکینی گفت: در راستای مقابله با چالش کاهش تقاضای داخلی؛ برنامه تحریک تقاضای خرید کالاهای مصرفی با دوام ساخت داخل شامل یخچال و فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، کولر آبی و فرش (برنامه سال ۹۹)، توسعه تجارت الکترونیکی شامل (تحریک تقاضای خرید اینترنتی، تقویت اعتماد مصرف‏کنندگان به خرید اینترنتی، حمایت از ورود اصناف آفلاین به فضای تجارت الکترونیکی، تسهیل اخذ مجوزهای کسب‏ و کارهای الکترونیکی) و حمایت از ایجاد و توسعه استارتآپها در حوزه تأمین و توزیع کالا و خدمات در برنامههای سال ۱۳۹۹ مورد توجه است. وی تصریح کرد: موضوع کاهش تقاضای خارجی نیز از طریق برنامههایی شامل مدیریت واردات، افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی کالا و خدمات (به ۱۵ کشور همسایه و هند و چین)، گسترش قرارداد تهاتر کالا- کالا برای مبادلات وارداتی و صادراتی و توسعه مؤثر صادرات و تأمین امنیت مالی صادرکنندگان به کشورهای هدف (۱۵ کشور همسایه+ اوراسیا+ هند و چین) دنبال میشود.

*گلایه از اجرایی نشدن مصوبات ستاد مقابله با کرونا

در این میان روز گذشته بود که اعضای کمیسیون صنایع اتاق ایران از اجرایی نشدن مصوبات ستاد مقابله با کرونا انتقاد کردند. به گزارش اتاق بازرگانی ایران، اعضای کمیسیون صنایع اتاق ایران در نشستی با موضوع آسیبشناسی و بررسی علل ناکارآمدی حمایتهای دولت از تولید، از نبود استراتژی توسعه صنعتی، نبود نظارت کافی بر نوع و شیوه اجرای حمایتها و در نتیجه گسترش رانت و فساد و همچنین اجرایی نشدن مصوبات ستاد مقابله با کرونا انتقاد کردند. به باور آنها آنچه دولت در دوران شیوع ویروس کرونا در قالب مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ کرد نیز به عاقبت حمایتهای قبل دولت دچار شد و به دلیل نبود ضمانت اجرایی، هیچکدام به ویژه در سایر استانهای کشور، عملیاتی نشدند. اعضای این کمیسیون از عملکرد بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی و تأمین اجتماعی در برخورد با صنعت به ویژه در دوران رکود حاکم بر اقتصاد کشور انتقاد کردند و خواستار اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا شدند.

براساس اظهارات ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، پس از شیوع این ویروس و تأثیر مستقیم و غیرمستقیم آن بر انواع کسبوکارها، انتظارات فعالان اقتصادی از دولت طی بیانیهای ۳۰ مادهای برای تمام مسئولان ارسال شد. هرچند در ستاد ملی مقابله با کرونا تعداد قابل توجهی از بندهای این بیانیه مطرح و بررسی شد اما در نهایت مصوبات به مرحله اجرا نرسیدند. این فعال اقتصادی از فقدان ضمانت اجرایی کافی برای مصوبات این ستاد سخن گفت و یادآور شد: دیگر حمایتهای دولت از تولید و صنعت طی سالیان گذشته نیز به همین سرانجام دچار شدند و در نهایت هیچیک به هدف نهایی خود که توسعه تولید و صنعت بود، نرسیدند. رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران در ادامه به آغاز فعالیت دور یازدهم مجلس شورای اسلامی اشاره و از نمایندگان جدید مجلس درخواست کرد: در این دوره تمرکز جدی خود را به جای تصویب قانون جدید بر نظارت و بررسی چگونگی اجرای قوانین موجود بگذارند. در حال حاضر قوانین خوبی توسط نمایندگان دورههای قبل به تصویب رسیده که متأسفانه هنوز اجرایی نشدهاند.

*دولت چاره ای جز صرفه جویی ندارد

باید بپذیریم که همزمانی تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه اقتصاد ایران و شیوع ویروس کرونا سال سختی را برای اقتصاد کشور خواهد ساخت و از این امر با توجه به شرایط کشور اجتناب ناپذیر است. در چنین شرایطی به نظر می رسد که چاره ای نیست جز اینکه به جای کمال طلبی و ایده آل خواهی پیشنهادهای عملی به دولت داده شود که از شدت مشکلات اقتصادی کاسته شود. به بیان دیگر دولت چاره ای ندارد جز اینکه در هزینه های جاری صرفه جویی کند و از طرف دیگر برای بودجه عمرانی که معادل ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری در نظر گرفته شده؛ تعویق دو تا سه ماهه درنظر گرفته شود. درست است که این اقدامات بر اقتصاد تاثیر خواهد گذاشت اما اولویت دولت باید سلامت مردم باشد تا مردم بتوانند کار کنند و تولید ناخالص داخلی را افزایش بدهند. باید در این شرایط حساس بخشی از اعتبارات طرح های بزرگ را به مقابله با کرونا یا جبران خسارات اقتصادی این ویروس اختصاص داده شود. آنچه در این زمینه حائز اهمیت است عبور از این مرحله و جبران خسارات وارد کرده این ویروس بر بخش های مختلف کشور است تا بتوان در آینده با نیرو و سلامت بیشتر به فعالیت پرداخت و در پیشرفت کشور تاثیر گذار بود که در این زمینه، باید دیدگاه ها و پیشنهادهای کارشناسان اقتصادی مورد توجه و بررسی قرار بگیرد.

سخنگوی گمرک گفت: تجارت خارجی کشور در دو ماهه اول امسال به ۲۱ میلیون تن رسید که از این حجم ۱۴.۵ میلیون تن صادرات و حدود ۶.۵ میلیون تن واردات بوده اما سهم ارزشی واردات بیشتر از صادرات شده است. همچنین عراق که در مدتی جایگاه سوم مقصد صادراتی ایران شده بود به جایگاه قبلی خود (دومین مقصد صادراتی ایران) برگشت. به گزارش ایسنا، سید روح الله لطیفی اظهار کرد: ارزش کارنامه ۲۱ میلیون تنی ایران در این دو ماه نیز به ۹ میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار میرسد که سهم صادرات از مجموع این رقم چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و واردات نیز پنج میلیارد و ۴۱ میلیون دلار است.

وی درخصوص کارنامه تجارت خارجی در اردیبهشت ماه افزود: در این ماه شاهد صادرات ۹ میلیون و ۱۷۶ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۶۴۸ میلیون دلار بودیم که از لحاظ وزنی نسبت به فروردین ۷۱ درصد و از لحاظ ارزشی ۶۰ درصد رشد داشتیم.

در رویه واردات نیز در این ماه سه میلیون و ۸۷۹ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار وارد کشور شده است که از لحاظ وزنی نسبت به فروردین ۵۳ درصد و از لحاظ ارزش نیز ۶۱ درصد رشد را شاهد بودیم.

لطیفی درخصوص عمده مقاصد صادراتی کشور در دو ماهه نخست سال گفت: پنج کشور مقصد صادرات کالاهای غیرنفتی ایران در این مدت به ترتیب چین با یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون دلار و سهم بیش از ۲۷ درصد، عراق با یک میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار و سهم بیش از ۲۵ درصد، امارات با ۶۸۲ میلیون دلار و سهم بیش از ۱۵ درصد، افغانستان با ۳۴۱ میلیون دلار با حدود هشت درصد و ترکیه با ۱۴۴ میلیون دلار با سهم بیش از سه درصدی قرار دارند.

دبیر شورای اطلاعرسانی گمرک در خصوص کشورهای طرف معامله در رویه واردات نیز گفت: پنج کشور نخست واردات کالا در این مدت به ترتیب چین با یک میلیارد و ۲۳۴ میلیون دلار، امارات با یک میلیارد و ۷۸ میلیون دلار، ترکیه با ۵۳۵ میلیون دلار، روسیه با ۳۵۶ میلیون دلار و هند با ۳۳۵ میلیون دلار قرار دارند.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق از صادرات روزانه ۲۰۰۰ کامیون کالا به عراق خبر داد و گفت: در حال حاضر وضعیت تجارت دو کشور نسبت به فروردین ماه بهتر شده و بنابر وعده مسئولان عراقی در آینده نزدیک به روال عادی بازخواهد گشت. حمید حسینی در گفتگو با اقتصادآنلاین درباره شرایط فعلی تجارت ایران و عراق توضیح داد: شرایط تجارت دو کشور نسبت به فروردین ماه که مرزها به دلیل شیوع ویروس کرونا بسته شده بود، بهتر شده و درحال حاضر علاوه بر مرز کردستان عراق، چهار بازارچه مرزی نیز برای نقل و انتقال کالا به به این کشور بازگشایی شده است. حسینی ادامه داد: بسته بودن مرزها در فروردین، زیان بسیاری به تجار دو کشور تحمیل کرد و به این ترتیب با کاهش یافتن حجم تجارت دو کشور، جایگاه عراق از دومین مقصد صادراتی ایران تغییر منفی کرد. این فعال بخش خصوصی درباره حجم فعلی نقلوانتقالات، تصریح کرد: تا چند ماه پیش متوسط صادرات ما به این کشور ماهانه ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون دلار بود که این رقم از فروردین ماه تا کنون به دلیل شیوع ویروس کرونا با ۴۵۰ میلیون دلار کاهش به حدود ۳۰۰ میلیون دلار رسیده؛ البته در حال حاضر روزانه ۲۰۰۰ کامیون کالا به عراق صادر میشود و مسئولان عراقی امید دادهاند که در آینده نزدیک شرایط تجاری دو کشور به روال عادی باز خواهد گشت. حسینی درباره چشمانداز تجارت ایران و عراق تا پایان سال، افزود: به رغم ظرفیت بسیار بالای تقاضا در عراق برای اقلام کشاورزی و صنعتی ایران، حجم صادرات به این کشور در سال ۹۸ نسبت به سال گذشتهاش تنها ۰.۳ درصد افزایش یافت که دلیل عمده آن وجود برخی مشکلات از جمله عدم تطابق استانداردهای ایران با عراق، اعمال ممنوعیتهای وارداتی از جانب این کشور و افت تقاضا برای خرید کالاهای ایرانی بوده است. وی با اشاره به میزان تجارت دو کشور در سال ۹۸، گفت: طبق آمار گمرک، مجموع تجارت ایران و عراق طی سال ۹۸ بیش از ۲۵ میلیون و ۶۸۶ هزارتن به ارزش ۸ میلیارد و ۹۹۰ میلیون دلار بود، اما حالا با توجه به مبهم بودن شرایط کرونا، فعلا چشمانداز دقیقی از آینده تجارت دو کشور تا پایان امسال وجود ندارد.

قیمت گذاری محصولات ایران خودرو و سایپا بعد از کش و قوس های بسیاری بین شورای رقابت، خودروسازان و وزارت صنعت بالاخره در اردیبهشت ماه نهایی شد و بنا بر اعلام مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، نرخ های جدید خودرو عیناً مطابق با نرخ های تعیین شده از سوی شورای رقابت به خودروسازان ابلاغ شد. در این میان براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، خودروی صفر در بازار آزاد فقط ۱۰ درصد بیشتر از قیمت کارخانه می تواند فروخته میشود. این در حالی است که هنوز قیمت کارخانهای خودروهای دیگر (به جز محصولاتی که در فروش فوق العاده عرضه شدند) اعلام نشده و مشخص نیست که آیا نرخ اعلامی شورای رقابت برای این خودروها هم دستخوش تغییر قرار خواهد گرفت یا خیر؟

مدتی قبل بود که با تعیین فرمول قیمتگذاری در شورای رقابت محصولات ایران خودرو و سایپا که پیش از این مشمول قیمتگذاری بود بین ۱۰ تا ۲۳ درصد گران شد. با این حال تازهترین اعلام رییس شورای رقابت از این حکایت دارد که برای هشت محصول دیگر ایران خودرو، فرمول قیمتگذاری تعیین و افزایش چهار تا ۴۸ درصدی و متوسط ۲۳ درصد مصوب شده است. این محصولات قرار است با شرایطی که برای دیگر خودروها تعیین شده بود به صورت قرعهکشی در آینده نزدیک پیشفروش شود. رضا شیوا در گفتگو با ایسنا، با اشاره به آخرین جلسه شورای رقابت برای تعیین فرمول و دستورالعمل قیمتگذاری محصولاتی که تاکنون برای آنها قیمتگذاری نشده بود، توضیح داد: تا پیش از این برای محصولات پژو، پراید و سمند فرمول قیمتگذاری تعیین و براساس آن قیمتگذاری میشد ولی یکسری از خودروها با توجه به اینکه واردات باز بود و شرایط رقابتی وجود داشت مشمول قیمتگذاری نمیشدند اما با توجه به توقف واردات اکنون محاسبات قیمتگذاری آنها در شورای رقابت انجام شد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه برای قیمتگذاری باید تورم بخشی را از بانک مرکزی گرفته و در محاسبات لحاظ کنیم خودروهایی که تا پیش از این مشمول قیمتگذاری نبودند تورم بخشی در بانک مرکزی نداشتند و خواستهایم تا با ارائهی اطلاعات خودروسازها به آنها این تورم را مورد محاسبه قرار دهند اما در دو هفته گذشته کارشناسان این شورا تورم خودروهای غیرمشمول قیمتگذاری را که حتی تا ۵۰ درصد ارزبری دارند را مورد محاسبه قرار دادند که در نهایت به تصویب رسید. به گفته شیوا براساس مصوبه شورای رقابت هشت محصول دیگر ایران خودرو مشمول افزایش خودرو شدند که پژوپارس اتوماتیک تیوفایو، هایما s۵، s ۷، سورن بنزینی، پژو ۲۰۷ دندهای و اتوماتیک، دنا و دنا پلاس از چهار تا ۴۸ درصد و متوسط ۲۳ درصد افزایش قیمت دارد، که این افزایش قیمت نسبت به قیمت گذاری سازمان حمایت تا بهمن ۱۳۹۷ است. وی ادامه داد: این محاسبات در شورای رقابت نهایی و به سازمان حمایت اعلام شده است و نامه آن را به سرپرست وزارت صمت اعلام میکنیم.