ترامپ به دنبال نابودی دستاورد اوباما یعنی برجام است

استاد روابط بین الملل گفت: ترامپ سعی دارد دستاورد اصلی اوباما یعنی برجام را قبل از انتخابات آمریکا نابود کند. او به دنبال این است و تلاش زیادی برای نابودی این دستاورد و استفاده انتخاباتی از این اقدام میکند ریچارد اندرسون در گفتوگو با ایلنا گفت: آمریکا مدعی است که ایران تامینکننده سلاح برای بسیاری از سازمانها است و ایالات متحده تمایل دارد به هر طریقی از این اقدام جلوگیری کند.این استاد دانشگاه به ناتوانی اروپا در مقابله با آمریکا در موضوع ایران اشاره کرد و گفت: اروپاییها قادر به مقابله با ایالات متحده نیستند و نمیخواهند با ترامپ درگیر شوند. آنها میخواهند که ایالات متحده همچنان رهبری جهانی را داشته باشد تا اروپا بتواند از آن استفاده کند.اندرسون در مورد واکنش روسیه و چین در مقابله با تمدید تحریمهای تسلیحاتی گفت: مطمئناً آنها میتوانند حق وتوی خود را در شورای امنیت اعمال کنند، سفیر روسیه گفته است که مسکو از تمدید تحریمهای تسلیحاتی پشتیبانی نخواهد کرد، روسها و شاید چینیها این کار را انجام خواهند داد تا از آمریکا انتقام بگیرند.وی در مورد بیانیه اخیر آژانس گفت: بسیاری از قدرتها میخواهند تصدیق کنند که ایران در حال انجام تعهدات خود است اما مخالفان برجام سعی دارند، این توافق را بیاعتبار کنند.

 

حل مشکلات اقتصادی از طریق مذاکره با توان داخلی

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: خیلی از آقایان معتقدند که مشکلات اقتصادی و تحریم از طریق مذاکره و تعامل قابل حل است، بنده هم همین اعتقاد را دارم منتهی نه با آمریکا و دشمنان، بلکه این مذاکره و تعامل باید با ظرفیتهای بسیار بینظیر داخل کشور مثل دانشگاهها و شرکتهای دانش بنیان باشد. به گزارش فارس، امیرعلی حاجیزاده با اشاره به گذشت ۶۰ سال از تاسیس صنعت خودروسازی در کشور، گفت: امروز میبینیم مدیران بسیار خوبی در صنعت خودروسازی کشور و وزارتخانه مربوطه حضور دارند و مصمم هستند وابستگی را قطع کنند. وی درباره نحوه ورود نیروهای مسلح و سپاه به خودروسازی گفت: کار ساخت با خودروسازان است، ما به رفع کاستیهایی که در صنعت خودرو دارند کمک میکنیم.فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه در بخشهای فناوری و برخی قطعات که وابستگی وجود داشته، برای بومیسازی آنها کمک خواهیم کرد، تاکید کرد: از سویی آدرس صنعتگران و شرکتهای دانش بنیان داخل را ما بیشتر از دیگران میدانیم، در این زمینه در حال کمک به خودروسازان هستیم و بنا نیست تصدیگری کنیم و وارد خودوسازی شویم، ما میخواهیم کمک کنیم.

شکایت از رسایی در دادگاه روحانیت

وکیل علی اکبر ناطق نوری گفت: علیه حمید رسایی در دادگاه ویژه روحانیت طرح شکایت کردیم و اقدامات بعدی هم از حیث تعقیب ایشان در حال پیگیری است.علی اصغر نیکنهاد، در گفتوگو با ایلنا گفت: به عنوان وکیل ناطقنوری علیه رسایی در دادگاه ویژه روحانیت طرح شکایت کردم، دستور ثبت صادر شده و شعبه رسیدگیکننده نیز تعیین شده و اقدامات بعدی هم از حیث تعقیب ایشان در حال پیگیری است. این در حالی است که چندی پیش رسایی با انتشار مطلبی در صفحهای در توئیتر، ادعا کرده که اکبر طبری با سابقه عضویت در ‎گروهک منافقین در زمانی که بشارتی وزیر کشور بوده، با اصرار ناطقنوری و بدون نیاز به استعلامات رایج از مراکز امنیتی، به فرمانداری شهرستان نور منصوب میشود و در نیمه دهه ۷۰ باز با همان لابی به قوه قضائیه کوچ میکند.

ابوطالبی از مشاوره روحانی استعفا داد

حمید ابوطالبی مشاور رئیس جمهور از استعفای خود از این سمت خبر داد.به گزارش ایسنا، حمید ابوطالبی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:‏با سپاس فراوان، استعفای خود از سمتِ «مشاوررییس جمهور» را تقدیم ریاست محترم جمهوری کردهام.

دستگیری کلاهبردار ۶۰۰ میلیارد تومانی

جانشین پلیس بینالملل ناجا از استرداد یکی از مجرمان اقتصادی به کشور خبر داد.به گزارش ایلنا، کاظم مجتبایی افزود: این متهم از سال ۲۰۱۶ حدود ۴ سال پیش تحت تعقیب بود.وی با اشاره به اتهامات این متهم ادامه داد: این متهم به جرم کلاهبرداری و خیانت در امانت تحت تعقیب بود.جانشین پلیس بینالملل ناجا خاطرنشان کرد: این فرد در این مدت به ۵ الی ۶ کشور سفر کرده بود و ما او را در ردیابیهایمان تحت تعقیب قراردادیم و توانستیم با هماهنگی خوبی که با پلیس بینالملل داشتیم این متهم را در کشوری که پناه گرفته بود شناسایی و دستگیر و به کشور برگردانیم. مجتبایی خاطرنشان کرد: این فرد حدود ۱۲۰ میلیون درهم برابر با ۶۰۰ میلیارد تومان از یکی از شرکتهای دولتی کلاهبرداری کرده بود.وی با اشاره به فرآیند استرداد مجرمان به کشور تصریح کرد: فرآیند استرداد مجرمان به ویژه مجرمانی که میزان کلاهبرداریشان بالاست فرآیند سخت، پیچیده و مشکلی است و ما توانستیم با ردیابی و رصد اطلاعاتی و اقدامات عملیاتی این کار را انجام دهیم.

مجلس آماده بروزرسانی قوانین ناجا

محمدباقر قالیباف رییس مجلس با تشکر از عملکرد نیروی انتظامی بر ضرورت توجه بیشتر به ارتقا و تقویت این نیرو تاکید کرد و گفت: مجلس آمادگی لازم برای به روز رسانی قوانین مرتبط با مأموریتهای ناجا را دارد.به گزارش ایلنا، اشتری در دیدار با محمدباقر قالیباف ضمن ارائه گزارشی از وضعیت انتظامی- امنیتی کشور، گفت: با هدایت های داهیانه مقام معظم رهبری، هوشیاری دستگاه های امنیتی و انتظامی و همچنین همکاری بسیار خوب مردم، وضعیت امنیتی کشور مطلوب است.وی به ضرورت توجه مجلس یازدهم به معیشت مردم و نیز مقابله جدی با قاچاق کالا در راستای اجرایی شدن جهش تولید در کشور اشاره کرد.

به دنبال غرامت قربانیان هواپیمای اوکراینی

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: به صورت ویژه پیگیر پرداخت غرامت و خسارت به خانواده‎های قربانیان هواپیمای اوکراینی هستیم و در این زمینه درخواست برگزاری نشستی با رئیس جمهور هم ارائه شده است تا مشکلات موجود برای پرداخت این خسارات برطرف شود.به گزارش ایلنا، بهرامی گفت: به مناسبت هفته قوه قضاییه میزبان ۴۱ خانواده از قربانیان حادثه هواپیمای اوکراینی بودیم که در فضایی صریح و شفاف به بیان مسائل و دغدغه‎های خود پرداختند که البته با توضیحات مسئولان سازمان، بسیاری از نگرانی‎های این خانواده‎ها رفع و این جلسه منجر به ثبت ۸۱ شکایت خانواده‎های قربانیان برای رسیدگی به این حادثه شد.

تقویت اسراییل باخروج آمریکا از برجام

نتانیاهو از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام دفاع کرد.به گزارش ایلنا از عاروتص شوآ، بنیامین نتانیاهو با تمجید از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام مدعی شد: این توافق یک توافق بیفایده بود. بعد از خروج آمریکا از برجام، امنیت ما تقویت شد.وی مدعی شد: ما مصمم هستیم ایران را که وعده داده است که ما را به عنوان تنها دولت یهودی حذف کند، از ساخت تسلیحات اتمی باز داریم. وقت آن رسیده که اکنون کشورهای مسئولیتپذیر به آمریکا ملحق شوند و ایران را تحریم کنند.

تصدی گری دولت باعث بهم ریختگی بازار

نماینده یزد در مجلس گفت: تصدیگری دولت در اقتصاد باعث بهم ریختگی و افزایش قیمت در بازار شده و اگر دولت به تصدیگری خود در این حوزه پایان دهد قطعا وضعیت بازار بهتر خواهد شد. محمد صالح جوکار در گفتوگو با فارس، با اشاره به تلاطم پیش آمده در بازار به ویژه در حوزه مواد غذایی گفت: امروز قیمت مرغ به کیلویی بیش از ۲۰ هزار تومان رسیده و در شهری مثل یزد بزرگترین مرکز تولید تخم مرغ است، این محصول یافت نمیشود.

وی افزود: این وضعیت نتیجه عملکرد ضعیف دستگاههای نظارتی است که ما شاهد این جهش قیمتها و همچنین نبود کالا در بازار هستیم.نماینده یزد گفت: دولت با تصدی گری خود در حوزه اقتصاد به دنبال افزایش قدرت خود است نه خدمت به مردم. اصلاً این وضعیت به نفع مردم نیست و موجب تحمیل ضرر و زیان به مردم میشود.

تاکید رییس قوه قضاییه بر حمایت از تولیدکنندگان:

رییس قوه قضاییه گفت: مسئله مبارزه با فساد امری مقطعی نیست؛ بلکه امری مستمر است که به صورت پیگیر دنبال میشود.

سیدابراهیم رییسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به بیانات رهبری که در ارتباط تصویری با رییس و مسئولان عالی قضایی و همچنین رؤسای کل دادگستریهای سراسر کشور ایراد شد، با یادآوری موضوع تحول، اظهار کرد: همه بخشهای قوه قضاییه باید در تحول نقش آفرینی کنند تا جریان تحول برای مردم ملموس شود و مردم، مسئولان و همکاران در قوه قضاییه احساس کنند که تحول در حال ایجاد است.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب در رابطه با رویکرد مبارزه با فساد در قوه قضاییه گفت: مسئله مبارزه با فساد امری مقطعی نیست؛ بلکه امری مستمر است که به صورت پیگیر دنبال میشود.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: دادسراها و شعبی که پروندههای اقتصادی را رسیدگی میکنند و دادگاههایی که در امر مبارزه با فساد اقتصادی، پروندههایی را مورد رسیدگی قرار میدهند، با قوت باید کار خودشان را ادامه دهند و بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب، حق و عدالت، محور کار آنها در تصمیم سازی و تصمیم گیری و پیگیری و اقدام باشد.

رییسی افزود: همه بخشهای دادسرایی و دادگاهی به ویژه در تهران که مرکزیت این رسیدگی وجود دارد، باید کارشان را با قوت دنبال کنند.

وی با تاکید بر اینکه مسئله رسیدگی به مفاسد اقتصادی امر موسمی، مقطعی و تشریفاتی نیست، بلکه امری واقعی است که همواره باید با قوت ادامه یابد تا سلامت نظام اداری در کشور را تضمین کند، گفت: بدون تردید لازمه مبارزه با فساد اقتصادی، سلامت درون دستگاه قضایی است و ارتقاء سلامت درون دستگاه قضایی و حفظ سلامت آن یک الزام است که به هیچ عنوان نباید از آن غفلت کرد.

رییس قوه قضاییه خطاب به کارکنان و قضات دستگاه قضایی، اظهار کرد: هرگونه ناسلامتی در دستگاه قضایی باید بزرگ تلقی گردد و نسبت به آن عکس العمل مناسب نشان داده شود.

رییسی حفظ سلامت دستگاه عدلیه را یک الزام و ضرورت دانست و بیان داشت: لازمه موفقیت آمیز بودن مبارزه با فساد آن است که سلامت اداری و سازمانی دستگاه قضایی کاملا حفظ و تضمین شود.

وی با خاطرنشان کردن تاکید رهبر انقلاب در ارتباط با گزارشگران و اعلان کنندگان فساد و ناهیان از منکر گفت: ناهیان از منکر باید بدانند نظام حقوقی کشور پشتیان آنهاست.

رییسی با اشاره به دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه ادامه داد: سازوکار حقوقی و قانونی حمایت از گزارشگران فساد در این دستورالعمل پیش بینی و ساختار حقوقی مبتنی بر قانون تهیه و ابلاغ شد.

وی با تاکید بر اینکه همکاران در قوه قضاییه این دستورالعمل را با دقت مورد توجه قرار دهند و تقسیم کار در مورد آن صورت گیرد، تصریح کرد: دستورالعمل و همه بندهای آن مستند به قانون و مبتنی بر قوانین مصوب است.

رییس قوه قضاییه یادآور شد: گزارشگران فساد و ناهیان از منکر مورد حمایت قرار میگیرند و به لحاظ حقوقی و قضایی مجموعه قضایی حامی آنهاست و هیچکس نباید متعرض آنها شود و اقدامشان مورد حمایت و پیگیری قرار میگیرد.

وی حمایت از تولید را مورد تاکید قرار داد و افزود: هیچ کارگاه و کارخانهای در کشور نباید دچار توقف و تعطیلی شود و همچنان که همت صورت گرفته در سال ۹۸ باعث شد که با موفقیت کارگاهها و کارخانههایی از تعطیلی و توقف حفظ شوند، با همین قوت نیز در سال جاری کار دنبال شود.

رییسی با بیان اینکه حفظ اشتغال و رونق و جهش تولید در دستور کار قوه قضاییه است، اظهار کرد: اگرچه در همه بخش های کشور باید اینگونه باشد، ولی در دستگاه قضایی این موضوع باید توسط بخشهای نظارتی مثل سازمان بازرسی و دادستانها در سراسر کشور با جدیت دنبال شود و امری ضروری است.

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در سال جاری هم کمک دستگاه قضایی به دولتمردان و مسئولان در این میدان آن است که مساعدت کنند که هیچ کارگاه و کارخانه ای تعطیل نشود و رونق تولید در عمل و اجرا وجود داشته باشد.

رییسی با بیان اینکه وضعیت قیمتها و بازار و لجام گسیختگی قیمتها در حوزه مسکن امر قابل تحملی برای مردم نیست، بر پیگیری جدی مسئولین مختلف در این زمینه تاکید کرد.

وی آمادگی دستگاه قضایی برای همکاری در این زمینه را یادآور شد و افزود: وضعیت و شرایط فعلی یک کار انقلابی و جهادی را میطلبد.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: چند سال است که مسئله مسکن مورد بی توجهی قرار گرفته است و در حال حاضر که اقداماتی در حال انجام است، باید این اقدامات شکل جهشی داشته باشد تا بتواند مشکل مردم را مرتفع کند و از گرفتاریهای مردم بکاهد.

رییسی تاکید کرد: مردم باید احساس کنند که مسئله مسکن و قیمتهای لجام گسیختهای که در بازار شاهد هستند، با کنترل و قیمت گذاری و نظارت بر بازار از ناحیه دولتمردان دنبال می‎شود.

وی با اشاره به هفته حقوق بشر آمریکایی، گفت: ماهیت حقوق بشر آمریکایی امروز بر همه مردم آمریکا و مغرب زمین و اروپا و بر ملتهای مستضعف عالم روشن شده است که چگونه حقوق انسان را ضایع و حق حیات و آزادی و عدالتخواهی و حق خواهی را در نطفه خفه میکند و مردم را آزار میدهد و قتل و غارت و کشتار راه میاندازد؛ ولی مدعیان حقوق انسان در آمریکا و اروپا نسبت به دستگیریهای گسترده در این کشورها و تضییع حقی که بصورت روشن صورت میگیرد، دم بر نمیآورند.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: آنها تصور میکنند که میتوانند فشارهایی را به ما نیز وارد کنند و سه کشور اروپایی علیه ما قطعنامه به آژانس و شورای حکام پیشنهاد میدهند. ما این سه کشور را به خوبی میشناسیم. اینها همانهایی هستند که بعد از شهادت سردار سلیمانی، از آمریکا حمایت کردند.

رییسی با تاکید بر اینکه باید به این کشورها بی اعتماد بود، گفت: موضوعی که امروز باید مورد اعتماد قرار گیرد، داشتههای ملت بزرگ ایران است.

وی خاطرنشان کرد: خطایی که اتفاق افتاد، این بود که برخی تصور کردند با اعتماد به اروپاییها و بی اعتمادی به داشتههای خودمان میتوانند کار را پیش ببرند؛ درحالی که باید به اروپایی بی اعتماد بود و به داشتههای کشور اعتماد کرد.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: الان هم همچنان وقت باقی است برای اینکه به داشتههای بسیاری که در کشور داریم، به ویژه نیروی جوان متراکم و کارآمد اعتماد کرد و یقینا اتکال به خدا و اعتماد به داشتهها میتواند کشور را پیش ببرد و در مقابل همه فتنهها و توطئهها حفظ نماید

انتقاد عضو کمیسیون اجتماعی از تبعات فساد در کشور

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه با مذاکره مخالف نیستم و معتقدم که میتوان بر اساس حکمت، عزت و مصلحت مذاکره کرد گفت: چیزی که به آن اعتراض دارم، ساختن چنین تصویری از نظام و مردم است. مردم هم بدانند اصلا دعوا سر مذاکره کردن و نکردن نیست. بلکه دعوا سر این است که عدهای میخواهند با قدرت و عزت سر میز مذاکره بنشینند و عدهای میخواهند ذلیلانه پای میز مذاکره بنشیند و همه چیز را به تاراج بدهند.اردشیر مطهری از جریان وادادگی خبرداد که به دنبال چیدن قطعه به قطعهی یک پازل است گفت: صندوق فرهنگیان یکی از قطعات این پازل است که با یک فساد گستردهی چند هزار میلیاردی سبب از بین رفتن قشر عظیمی از مردم فرهنگی و اثرگذار جامعه بود. ابتدا آمدند با یک فساد گسترده، نا امیدی و ناراحتی را در فرهنگیان کشور بسط دادند. وی قطعه دوم این پازل را بی تدبیری در حوزه بانک ها دانست و گفت: بانکهای خصوصی که بعضا با رانت و بدون شرایط قانونی لازم آغاز به کار کرده بودند، پول مردم را جمع و بعد نابود کردند. وی با اشاره به فسادهایی که مردم مشاهده کردند گفت: قطعهی بعدی این پازل فساد گستردهای بود که جریان وادادگی در کشور رقم زد. در حالی که مردم عادی برای دریافت یک وام چند میلیونی باید دست به دامان نماینده و بقیه شود و سرانجام هم به نتیجه نمیرسد، عدهای وامهای چند هزار میلیاردی گرفتند و بعد هم پول مردم را به باد دادند. هر فسادی کردند و پول مردم را از کشور خارج کردند و به کشورهایی مثل کانادا پناهنده شدند. وی با تاکید بر اینکه عدهای در کشور زیر خط فقر باشند و عدهای دیگر با سرمایههای مردم در کشورهای دیگر مشغول خوش گذرانی، ایجاد نارضایتی میکند گفت: قطعهی دیگر این پازل فساد در پتروشیمیها، خودروسازی، پوشک و سایر اقلام مورد نیاز و ضروری مردم بود که هر بار در یک بخشی بحران درست کردند و مردم را نگران و مضطرب کردند.وی گفت: قطعهی بعدی این پازل را در بخش مسکن میبینیم که مسکن مهر را تعطیل کردند ولی خودشان هم آجر روی آجر نگذاشتند. عملا در این چند سال بخش مسکن و نیازهای مردم در این زمینه نادیده گرفته شده است.

بادامچیان:

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه برجام و امیدهای کاذب به آن سیاست بی ثمر هم تمام شده است، گفت: دولت به دلسوزیهای دلسوزان واقعی مردم هم بیاعتناست و این قابل قبول نیست. به گزارش فارس، اسدالله بادامچیان با اشاره به افزایش بی رویه قیمت کالاها و کاهش ارزش پول ملی و مشکلات گرانی بی حساب مسکن، نرخ ارز و سکه و طلا گفت: دولت روحانی می خواهد این مشکلات را حل کند ولی باید قبول کند که با این مدیران و سیاست های این دولت، امکان حل مشکلات وجود ندارد. رییس بانک مرکزی هر روز وعده می دهد که نرخ ارز واقعی نیست و کاهش خواهد یافت ولی همه شاهد هستند که هرروز قیمت ها بدون دلیل بالا می رود. پس ایشان نتوانسته و نمی تواند ارز را سامان دهد. یا باید سیاست و برنامه اش را تغییر دهد و یا کار را برعهده دیگری بسپارد. یا وزیری که نمی تواند مشکلات تحت مسئولیتش را حل کند، چرا باید در همان مسئولیت باقی بماند؟ وی افزود: رییس جمهور در سال ۹۲ گفت چرا هر روز دست در جیب مردم می کنیم و نصف پول مردم را برداشت می نماییم؟ و پرسیدند که چرا ارزش پول ملی را نصف کردیم؟ حالا ایشان می توانند پاسخ بدهند که چه تدبیری برای حل مشکلات دارند تا مردم بتوانند در صحنه به ایشان کمک کنند؟ بادامچیان گفت: اگر دولت، گرانی روزافزون کالاها را می بیند ولی نمی تواند از آن جلوگیری نماید و عوامل این گرانی ها را چاره نماید و نارضایتی شدید مردم را می بیند و به آن بی اعتناست، بگوید چه باید کرد؟ تمام این مشکلات از بی مدیریتیهاست. برجام و امیدهای کاذب به آن سیاست بی ثمر هم تمام شده است. دولت به دلسوزی های دلسوزان واقعی مردم هم بی اعتناست و این قابل قبول نیست. وی با اشاره به مواضع ترامپ تأکید کرد: موضع ترامپ در التماس برای مذاکره با ایران از روی واقعیت طلبی نیست. از روی عجز است. سیاست و مواضع ایران هم کاملا صریح است. آمریکا اگر دست از سیاستهای کینه توزانه اش بردارد و دارایی ها و تحریم ها را رها کند و از تجاوزات و تعدی ها نسبت به ایران عذرخواهی کند، آنگاه می شود بررسی کرد که چه سیاستی را باید پیش گرفت وگرنه ایران نیازی به مذاکره با آمریکا ندارد و مگر در برجام کار به جایی رسید که دوباره برخی هنوز در پی این هستند که با مذاکره با آمریکا کاری بکنند.

سخنگوی وزارت خارجه به اقدامات اخیر اروپا واکنش نشان داد

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد انتقاداتی که برخی افراد به سند همکاریهای جامع و راهبردی ایران و چین وارد کردهاند، تصریح کرد: این سند در راستای منافع دو کشور و سندی افتخارآمیز است.

به گزارش ایسنا، سید عباس موسوی در نشست خبری درباره طرح متوقف کردن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی مجلس گفت: وزارت خارجه مشکلی برای اجرای طرحها و لوایحی که قانون میشود ندارد ما نظرات کارشناسی خود را در این زمینه منتقل کردهایم و چنانکه طرحی نهایی شود، وزارت امور خارجه استقبال کرده و آن را اجرایی میکند. وی در باره بیانیه سه کشور اروپایی برای مذاکره با ایران گفت: مواضعی که اروپاییها اخیرا در مورد موضوعات مختلف میگیرند را نمیپسندیم و مواضع آنها را یک مواضع مذبذبانه میدانیم. آنها در حالی که عضو برجام هستند و ادعا میکنند که میخواهند برجام را حفظ کنند اقداماتی را انجام میدهند که خلاف روح برجام است. وی گفت: راه نجات برجام بازگشت طرفین به تعهداتشان است و حرکات نمایشی و سیگنالهای غلطی که اروپاییها به طرفین میفرستند کار درستی نیست و باعث حفظ برجام نمیشود.وی تصریح کرد: کشورهای عضو برجام بهتر است آنچه که در توافقهای بینالمللی آمده را حفظ کنند و از آن کوتاه نیایند و از اتخاذ مواضع زیگزاکی و غیرسازنده دست بردارند. موسوی در مورد تحریمهای دارویی گفت: تحریمهای یک جانبه و ظالمانه آمریکا باعث مشکلاتی برای ورود دارو و کالاهای انسان دوستانه به کشور شده گفت این گونه کالاها نباید تحریم شوند و آنها ادعا میکند که این کالاها را تحریم نکردند، ولی با اقداماتی که در حوزه مبادلات بانکی انجام میدهند و تهدیداتی که علیه شرکتهای دارویی پخش و ترانزیت آن انجام میدهند عملا راه ورود دارو و کالاهای بشر دوستانه را بستهاند.وی گفت: تحریمها و محدودیتها را پیگیری کرده و حتی در دادگاههای بین المللی شکایاتی را مطرح کردیم و دادگاههای بین المللی رای دادند که نباید دارو و کالاهای بشر دوستانه تحریم شوند و آمریکا نباید موانعی برای ورود این کالاها به ایران ایجاد کنند ولی متاسفانه میبیند که کماکان این موانع وجود دارد. سخنگوی وزارت خارجه در مورد واکنش احتمالی ایران به تمدید تحریمهای تسیلحاتی کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: دو سه اقدام ویژه طراحی شده که در صورت لزوم در زمان مشخص خود در مورد آن تصمیم گیری میشود. البته امیدواریم کار به آن جا نکشد و طرفهای مقابل براساس عقلانیت و درایت تصمیم بگیرند و ما فکر میکنیم که اقدام آمریکایی ها در این زمینه به نتیجهای نمیرسد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه آمریکاییها اعلام کردند اگر تحریمهای تسلیحاتی ایران تمدید نشود مکانیزم ماشه را با همراهی اروپا فعال خواهند کرد.