اقدام خوب بانک مرکزی در کنترل تورم

دکتر مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران، با اشاره به هدفگذاري تورمي بانک مركزي، اين اقدام را به جا و مناسب در شرايط فعلي عنوان كرد. مرتضی اکبری اظهار داشت: سياست كنترل تورم يكي از وظايف اصلي بانك مركزي در گام نخست و در فاز دوم گذر از ركود است، اما وظيفه اصلي كنترل تورم است. با توجه به اينكه تورم ايران بايد اقدامي جدي و اساسي از سوي بانك مركزي انجام مي شد.

وی افزود: همانطور که شاهد هستیم از شش ماه گذشته با اقداماتی از جمله بازار باز، تغیير سياست پولي و ... وارد زيرساخت کنترل وتورم شده، اما يکي از راه هاي کنترل تورم سياست انقباضي است كه اگر اين سياست اجرا شود با ركود بيشتري مواجه خواهيم شد؛ به همين دليل بهترين تصميم استفاده از اوراق بدهي است. این سیاست در بانک مرکزي اجرايي شده و بدون افزايش پايه پولي، دولت در تلاش است از نقدينگي موجود در کشور استفاده كند و نقدينگي را به سمت قيمت هاي مولد كشور هدايت كند. با اين سياست دولت و بانك مركزي خلق پول نداريم، اما از نقدينگي موجود با فروش اوراق بدهي استفاده و به سمت كسب و كارهاي كوچك هدايت مي شود.

 

لزوم بهبود عملکرد و جلب رضایت مشتریان بیمه

دکتر عبداله رحیم لوی بنیس عضو هیئت مدیره و سرپرست بیمه میهن در نخستین سفر استانی به خراسانی رضوی رفت و از سرپرستی شعبه این شرکت در مشهد بازدید و با کارکنان و شبکه فروش و همچنین با مقامات شهرداری مشهد دیدار و گفتگو کرد. سرپرست بیمه میهن همچنین با تشریح سیاست ها و برنامه های بیمه میهن در سالجاری، بر لزوم بهبود عملکرد، جلب رضایت مشتریان، شناسایی پتانسیل های بیمه ای استان و استفاده از این پتانسیل ها، جذب پرتفوی متوازن بیمه ای و ارائه خدمات مطلوب به بیمه گذاران و نیز ایجاد شبکه فروش توانمند برای توسعه فروش تاکید کرد. مدیرعامل کارگزاری رسمی بیمه آرکا بیمه رسان بارثاوا مجری قرارداد نظام مهندسی خراسان رضوی نیز با دکتر رحیم لو دیدار کرد و موضوع تفاهم نامه نظام مهندسی خراسان رضوی و بیمه میهن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و ابعاد مختلف تفاهم نامه منعقده و نحوه سرویس دهی به مهندسان ناظر ساختمان بررسی و راهکارهای پیشنهادی برای اجرای مطلوب آن ارائه شد. بر اساس تفاهم نامه ای که سال گذشته فیمابین سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی و شرکت بیمه میهن منعقد شد، امکان صدور بیمه نامه مسئولیت مهندسین با شرایط ویژه برای مهندسان ناظر فراهم شده است.

بیمه ایران معین در فرابورس عرضه میشود

داریوش محمدی مدیرعامل شرکت بیمه ایران معین: عرضه سهام ایران معین در فرابورس، از اولویتهای نخست برنامههای ارائه شده به سهامدار عمده شرکت و مورد تاکید و مطالبه هیات مدیره شرکت بوده و هماکنون مقدمات این کار در حال انجام است.

در مرحله اول سرمایه شرکت افزایش یافته و ان شالله با افزایش سرمایه دیگری که با موافقت سهامدار به زودی انجام خواهد شد، بیمه ایران معین آماده عرضه در فرابورس خواهد شد.

٦١٠٠ میلیارد ریال حقبیمه تولیدی بیمه کوثر

حجم حقبیمههای تولیدی شرکت بیمه کوثر در سهماهه نخست سال۱۳۹۹ به ۶هزارو۱۰۰میلیارد ریال رسید.

طی این مدت، سهم رشته­های غیرزندگی ۸۲درصد و سهم بیمههای زندگی ۱۸درصد از کل حقبیمههای تولیدی را تشکیل دادهاند. لاله کریمی خاطرنشانکرد: در طی این دوره رشتههای عمروسرمایهگذاری، باربری، ثالث و بدنه اتومبیل هر کدام بهترتیب با رشد ۶۹، ۵۰، ۴۹ و ۳۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشترین درصد رشد فروش را میان سایر رشتهها داشته است. وی اظهارکرد: خسارت پرداختی شرکت به بیمهگذاران در سهماه ابتدای سال۱۳۹۹ مبلغ ۴هزارو۲۸۰میلیارد ریال بوده است که سهم رشته­های غیرزندگی ۸۱درصد و سهم بیمههای زندگی ۱۹درصد از کل پرداختی خسارتها بوده است.

طرح ملی بخشودگی جرائم بیمه نامه شخص ثالث موتورسیکلت

شرکت بیمه پاسارگاد طرح بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم بیمه نامه شخص ثالث ویژه موتورسیکلت و ماشین آلات کشاورزی را از تاریخ اول تیر تا ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹ (به مدت سه ماه) اجرایی کرده است.

با هدف گسترش فرهنگ بیمه و با توجه به قانون اجباری بیمه شخص ثالث و الزام دارندگان وسایل نقلیه به اخذ این بیمه نامه، در راستای ایجاد پوشش همگانی برای دارندگان وسایل نقلیه با رعایت ضوابط و محدودیت های تکلیفی این قانون، صندوق تأمین خسارت های بدنی امکان پوشش همگانی بیمه نامه شخص ثالث را با رعایت جنبه های اقتصادی برای دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی فاقد بیمه نامه در اقصی نقاط کشور به عنوان “طرح ملی بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم بیمه نامه شخص ثالث“ مهیا نموده است.

رحیم طاهری خبر داد:

گروه بانک و بیمه: عضو هیئت مدیره بانک دی از سودآوری بانک در سه ماهه اول سال جاری خبر داد.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی بانک دی، رحیم طاهری، عضو هیئت مدیره بانک با اعلام این خبر به تشریح دستاوردها و موفقیت های اخیر بانک دی در زمینه کاهش زیان انباشته و حرکت پرشتاب بانک در مسیر بهبود شاخص های عملیاتی پرداخت. بر اساس این گزارش طاهری ضمن قدردانی از همت و تلاش های هیئت مدیره و کارکنان خدوم بانک در تحقق برنامه های استراتژیک بانک گفت: یکی از مهمترین برنامه های استراتژیک بانک دی در سال ۱۳۹۹ کاهش زیان انباشته متراکم شده از سالیان گذشته در ترازنامه بانک است که به لطف خدا و اقدامات عملیاتی انجام شده پس از استقرار تیم جدید مدیریتی شاهد سودآوری بانک در سه ماهه اول سال جاری بودیم که این میزان افزایش سود یک موفقیت بزرگ در صنعت بانکداری است. وی همدلی و یکپارچگی استراتژیک را مهمترین رمز موفقیت بانک دی در ماههای اخیر دانست و تصریح کرد: بانک دی با آمیزه ای از سرمایه انسانی جوان و باتجریه نظام بانکی کشور و در سایه استراتژی یکپارچه هدفمند نقطه تمرکز خود را بر ۸ محور اساسی قرار داده است که دستیابی به اهداف تصریح شده در این محورها بدون شک زمینه خروج بانک از شمولیت ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت را فراهم خواهد کرد. طاهری افزود: ۱. افزایش مانده و سهم سپرده های غیرهزینهزا، ۲. کاهش بهای تمام شده پول، ۳. کاهش NPL و افزایش وصول مطالبات، ۴. فروش سودآور سرمایهگذاریها، ۵. بهینهسازی شبکه شعب و کاهش شبکه شعب زیانده، ۶. افزایش درآمدهای غیرمشاع از طریق گسترش خدمات در بخش ریالی و ارزی، ۷. فروش سودآور املاک و دارایی ثابت و ۸. تلاش برای تحقق شعار سال ۹۹ یعنی جهش تولید با ارائه بسته های اعتباری برای واحدهای تولیدی، هشت محور استراتژیک بانک دی را تشکیل میدهند که با وجود تمامی مشکلات اقتصادی جامعه و شرایط رکود نسبی ناشی از شیوع ویروس کرونا، نتیجه اقدامات انجام شده در این محورها حاکی از موفقیت در بهبود شاخص ها و ساختار مالی بانک بوده است. عضو هیئت مدیره بانک دی، افزایش حجم نقدینگی بانک در سه ماه ابتدایی سال، رشد سپرده های غیرهزینه زا و بهبود فرآیندهای تجهیز و تخصیص منابع را از دیگر دستاوردهای بانک برشمرد و ابراز امیدواری کرد که با تلاش مضاعف همکاران تلاشگر و اعتماد روزافزون مشتریان بتوانیم گشایش بزرگی در مسیر حرکت هدفمند و پرشتاب بانک رقم بزنیم.

سعید معادی معاون بازاریابی و شعب بانک توسعه تعاون بهاتفاق حمیدرضا البرزی مدیر امور اعتباری و سرمایهگذاری و احمد محمدی مدیر امور شعب و استانها پیش از ظهر امروز با تعدادی از مدیران عامل شرکتها در محل اداره شعب استان کرمان دیدار داشتند. در این جلسه که باهدف بررسی نقایص و درخواستهای شرکتهای متقاضی اعتبار و خدمات برگزار شد درخواست شرکت معدنی جنوب شرق ایران که دریافت تسهیلات ۱۵۰ میلیارد ریالی از محل منابع اشتغال پایدار روستایی و ۲۴۰ میلیارد ریالی از محل منابع داخلی بانک در زمینه کنسانتره جهت تولید فولاد میباشد تصویب گردید، طرح مذکور بهعنوان یک طرح معدنی بزرگ با تسهیلات ۳۹۰ میلیارد ریالی از سوی بانک توسعه تعاون تا ظرف مدت سه ماه آینده به بهرهبرداری خواهد رسید. همچنین مدیران شرکت تعاونی اعتبار کارکنان و بازنشستگان مس پیش رو نیز در چارچوب تفاهمنامه منعقده و کمک به توسعه و گسترش میزان خدمات با ۲۵ هزار عضو مواردی را مطرح نمودند که مقرر شد توسعه کمی و کیفی ارتباطات فیمابین با رویکرد حمایت از بخش تعاون اجرایی گردد. جلسه نماینده شرکت مجتمع صنعتی رفسنجان در ارتباط با تسهیلات موردنیاز جهت ایجاد محدثات کارخانه کود سوپر فسفات مواردی را مطرح نمودند که مقرر شد بلافاصله موردبررسی و اجرا قرار گیرد. در این بازدیدها ضمن بررسی وضعیت عملکرد شعب مذکور طی سهماهه اول سال جاری و میزان تحقق برنامه ابلاغی، مواردی در جهت بهبود کمی و کیفی عملکرد شعب، جلب رضایتمندی مشتریان و بهرهمندی صحیح از ظرفیت طرحهای ملی و تخصیص تسهیلات اعتباری خرد و مرابحه عمومی و همچنین فراهم نمودن شرایط محیطی با رعایت ضوابط بهداشتی در جهت صیانت از حقوق مشتریان و کارکنان مطرح شد.

 

معاون وزیر نفت با اشاره به ثبت رکوردهای جدید تولید، انتقال، توزیع و صادرات گاز در سال ۹۸، از ثبت رکورد بیسابقه صادرات گاز طبیعی کشور در این سال خبر داد و گفت: مصرف تجمعی گاز مشترکان خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده پارسال حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب افزایش یافت. به گزارش شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی، با بیان اینکه در چهار ماه پایانی پارسال، میانگین مصرف گاز خانگی روزانه ۵۵ میلیون مترمکعب نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ افزایش داشت، تصریح کرد: با وجود جهش مصرف گاز خانگی اما پارسال رکوردی جدید برای صادرات گاز کشور ثبت شد. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه سال ۹۸ میانگین صادرات تجمعی گاز حدود ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب نسبت به سال ۹۷ افزایش داشته، افزود: در مجموع سال ۹۸ صادرات گاز ایران جهشی ۲۶ درصدی نسبت به سال ۹۷ تجربه کرده است.

مدیر عامل شرکت توانیر گفت: افزایش بهرهوری و راندمان نیروگاهها یکی از اولویتهای وزارت نیرو تعریف شده و به علت اینکه ساخت نیروگاه ۱۰ برابر کاهش تلفات هزینه دارد، اولویت با انجام راهکارهای افزایش راندمان است.محمدحسن متولیزاده در گفتوگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه در شرایط تحریم اقتصادی استفاده بهتر از سرمایهگذاریهای صورت گرفته اهمیت زیادی دارد که این مساله در قالب افزایش بهرهوری خود را نشان می دهد و با اشاره به سیاستهای وزارت نیرو در این راستا، اظهار کرد: اگر راندمان افزایش یابد، از میزان تلفات کاسته و از این طریق مصرف مدیریت محقق خواهد شد.وی تصریح کرد: هدف این است که بتوانیم از سرمایهگذاری انجام شده اعم از نیروگاه، شبکههای برق انتقال و توزیع با ضریب بار بهتر استفاده کنیم و این مساله موجب کاهش قیمت تمام شده نیز میشود.

نفت ۵۰ دلاری تا پایان سال دور از ذهن است

کارشناس انرژی گفت: کاهش تولید نفت در بلندمدت می تواند به احیای بازار کمک کند اما رسیدن قیمت نفت به بالای ۵۰ دلار تا پایان سال میلادی ۲۰۲۰ کمی دور از ذهن است.رضا مقیمی در گفتوگو با میزان با اشاره به وضعیت بازار نفتی اظهار کرد: قیمت نفت طی روزهای گذشته با نوسانات فراوانی همراه بوده که این موضوع به نگرانی ها در خصوص موج دوم کرونا باز می گردد.این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: در صورت ادامه روند قیمت نفت در بازار احتمال کاهش سطح تولید وجود دارد اما برای تحلیل وضع بازار نیاز است تا فروکش کردن بیماری کرونا منتظر ماند.

تراز سطح آب دریای خزر ۱۵ سانتیمتر
کاهش یافت

دامنه نوسانی تراز آب این دوره، در مقایسه با دورههای مشابه اخیر بسیار کم بوده است، این مساله نشان میدهد شدت سیر کاهشی تراز آب در بهار و تابستان گذشته، با شیب کمتری در دو فصل پایانی سال ۹۸ ادامه یافته و در پایان دی ماه، روند افزایشی تراز آب آغاز شده است.به گزارش مؤسسه تحقیقات آب، براساس گزارش منتشر شدهٍ مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر، میانگین تراز سطح آب دریای خزر در فصل پاییز ۹۸ برابر با ۲۷.۳۳ - متر بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل (پاییز سال ۹۷) ۱۶ سانتیمتر کاهش یافته است.بررسی تغییرات تراز آب در این فصل نسبت به تابستان ۹۸، کاهش ۲۶ سانتیمتری سطح آب را نشان میدهد.

پیک مصرف برق در محدوده ٥٣ هزار مگاوات

با توجه به کاهش نسبی دما، روند افزایش مصرف در روز گذشته تا حدودی تعدیل شده و به حدود ۵۳ هزار مگاوات رسید.بهگزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو، روز یکشنبه ۸ تیرماه، پیک مصرف برق کشور در ساعت ۱۲:۵۰ دقیقه به ۵۳ هزار و ۹۳۴ مگاوات رسید که این رقم در مقایسه با میزان مصرف روز قبل از آن ۲۹۱ مگاوات کاهش و در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۲ هزار و ۱۹۶ مگاوات افزایش داشته است.این گزارش حاکی است، میزان مصرف برق در زمان مشابه سال گذشته ۵۱ هزار و ۷۳۸ مگاوات بوده است.

با هدف کاهش قاچاق سوخت و رونق مناطق مرزی مصوب شد؛

گروه انرژی: هیات دولت سهمیه ۴۵۰ میلیون لیتر گازوئیل صادراتی به مرزنشینان را تصویب کرد که بر اساس آن به هر خانوار مرزنشین سالانه ۱۵۰۰ لیتر سوخت تعلق میگیرد که پول آن پس از صادرات توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی به حساب آنها واریز میشود. با تصویب دولت و با هدف ارتقای توان اقتصادی ساکنین روستاهای مرزی شعاع ۲۰ کیلومتری مرز و تخصیص سهمی از درآمدهای حاصل از صادرات زمینی فرآورده های نفتی، سهمیه فروش سوخت به مرزنشینان تعیین شد.

به گزارش میزان، کرامت ویس کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با اشاره به تخصیص سهمیه برای خاوارهای مرز نشین اظهار کرد: تعداد خانوارهای ساکن در ۲۰ کیلومتری شهرهای مرزی مشخص است و این طرح در گذشته به شیوه متفاوتی اجرا میشد به این صورت که وزارت نفت سهمیه برای هر استان مشخص میکرد و استاندار مربوطه به صورت رسمی مزایدهای برای صادرات انجام میداد و بخشی از درآمد آن به خانوارهای مرزنشین تعلق میگرفت. کرامت ویس کرمی تصریح کرد: شیوه جدید این طرح به این گونه است شرکت ملی پالایش و پخش به نمایندگی از تمام خانوادههای مرزنشین نسبت به صادرات محصولات اقدام میکند و بخشی از درآمد به خانوارهای ساکن تا شعاع ۲۰ کیلومتری مرزها کشور ارائه میشود.

سهم مرزنشین ها ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر گازوئیل در ماه تعیین شد

وی افزود: سهمیه در نظر گرفته شده برای خانوارهای مرز نشین از محل صادرات گازوئیل به صورت ماهیانه ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر گازوئیل محاسبه می شود و ۲۰ درصد ارزش ریالی آن به سازمان هدفمندی سازی یارانه واریز میشود و پس از آن ۸۰ درصد منابع که در دست سازمان هدفمندسازی یارانه است به حساب خانوارهای مرز نشین واریز میشود.

ویس کرمی ادامه داد: طرحی که برای هییت وزیران ارسال شده به ابتدای سال ۹۹ باز میگردد، میزان صادرات از ابتدای سال کاملا مشخص است و با محاسبه سهم خانوارهای مرزنشین این مبلغ به صورت یکجا به حساب سازمان هدفمندسازی یارانهها واریز میشود.مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: در صورت ابلاغ مصوبه به سازمان پالایش و پخش محاسبه انجام و پرداختها آغاز خواهد شد.

بر اساس این گزارش بحث تخصیص سوخت به مرزنشینان از سالها قبل مطرح بوده و در نهایت مقرر شد تا به ازای هر مرزنشین هر ماه یک هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت اختصاص داده شود.

روز گذشته نیز، با تصویب دولت و با هدف ارتقای توان اقتصادی ساکنین روستاهای مرزی شعاع (۲۰) کیلومتری مرز و تخصیص سهمی از درآمدهای حاصل از صادرات زمینی فرآورده های نفتی، سهمیه فروش سوخت به مرزنشینان تعیین شد.

به موجب این تصمیم، از ابتدای سال ۱۳۹۹، سهمیه کل سوخت نفت گاز تخصیصی به ساکنین روستاهای مرزی مشمول این تصویب نامه، در سال، برابر ۴۵۰ (ماهانه برابر با ۵/۳۷) میلیون لیتر نفت گاز خواهد بود و سهمیه هر خانوار مرزنشین مشمول این تصویبنامه، در سال حداکثر ۱۵۰۰ لیتر نفت گاز (مجموعاً در سقف مذکور) تعیین میشود. البته در ابتدای اجرای این طرح، در سال های گذشته و بدون تشریفات قانونی این میزان سوخت به مدت ۲ سال با ارتباطات ویژه به برخی از افراد در قالب حوالههای سوخت واگذار شد. اما بر اساس مصوبه هیات دولت و برای جلوگیری از این اتفاق، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به نمایندگی از کلیه خانوارهای مشمول، اقدام به صادرات سهمیه نفت گاز آنها از مرزهای زمینی میکند و ۲۰ درصد از ارزش ریالی صادرات را در سقف مقرر به صورت ماهانه به حساب تعیین شده به نام سازمان هدفمندسازی یارانه ها نزد خزانه داری کل کشور به عنوان (سهمیه مرزنشینان) واریز می کند. سازمان هدفمندسازی یارانه ها نیز مکلف است نسبت به واریز ۸۰ درصد منابع مذکور به حساب خانوارهای تحت پوشش و نیز واریز ۲۰ درصد این منابع به حساب تعیین شده وزارت کشور نزد خزانهداری کل کشور اقدام و گزارش آن را به سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت کشور ارائه کند.با این تصمیم، رانتهایی که به واسطه حضور دلالان در مناطق مرزی ایجاد میشد، متوقف میشود زیرا سهمیه سوخت تنها به خانوارهای مرزنشین تعلق خواهد گرفت.

سهم نفت خام خاورمیانه در واردات نفت کره جنوبی برای نخستین بار در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ به پایینترین حد در ۳۲ سال گذشته سقوط خواهد کرد که منعکس کننده کاهش تولید عمیق از سوی تولیدکنندگان این منطقه در بحبوحه شیوع ویروس کرونا است.به گزارش ایسنا، محاسبات رویترز بر مبنای آمار شرکت ملی نفت کره و آمار رفینیتیو آیکان نشان میدهد که مجموع واردات نفت کره جنوبی از خاورمیانه در فاصله ژانویه تا ژوئن ۶۷ درصد معادل ۱.۹۱ میلیون بشکه در روز بود.این رقم در مقایسه با ۷۲ درصد در مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده و پایینترین میزان واردات نفت خاورمیانه در نیمه اول سال از سال ۱۹۸۸ تاکنون خواهد بود.لی دال سئوک، محقق ارشد در موسسه اقتصادی انرژی کره در این باره گفت: سهم نفت خاورمیانه کاهش پیدا کرده زیرا تولیدکنندگان نفت این منطقه کاهش تولید خود را تشدید کرده اند و تقاضای داخلی کره جنوبی برای نفت خام هم کاهش پیدا کرده است.کره جنوبی پنجمین واردکننده بزرگ نفت در جهان است و معمولا بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از خاورمیانه و عمدتا کشورهای عربستان سعودی، کویت و عراق وارد میکند.کاهش واردات نفت خاورمیانه در شرایطی روی داده که اوپک و متحدانش شامل روسیه توافق کرده اند محدودیت تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز را تا پایان ژوییه ادامه دهند.در این بین، سهم آمریکا و مکزیک از بازار نفت کره جنوبی در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به ۱۹.۶ درصد افزایش یافت.بر اساس گزارش رویترز، در همین راستا منابع آگاه اظهار کرده اند که شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) قصد دارد فروش نفت به مشتریانش را در ماه اوت مطابق با توافق کاهش تولید اوپک پلاس کاهش دهد.