تدوین بسته مالی مسکن تا هفته آینده

معاون ساختمان و مسکن وزیر راه و شهرسازی گفت: طی دو هفته گذشته جلساتی در خصوص تامین مالی مسکن که تسهیلات اجارهبها نیز شامل آن می شود ، برگزار شد و نتیجه نهایی تا هفته آینده به جلسه اصلی که با مدیریت معاون اول رییس جمهور برگزار می شود ارسال و بسته تامین مالی مسکن عرضه خواهد شد.به گزارش وزارت راه و شهرسازی محمودزاده درباره قیمت مسکن نیز گفت: باید بیشترین تشویق را در تولید داشته باشیم اگر چه قیمت مسکن تاثیرپذیری بسیاری از فضای بیرونی مسکن دارد اما با توجه به کاهش ساخت مسکن در سالهای اخیر در نظر داریم یک جهش در تولید مسکن داشته باشیم و امسال با توجه به استراتژی سال این امر تقویت شد.او افزود: علاوه بر کاری که دولت انجام می دهد، ساخت یک میلیون واحد را در دستور کار داریم که ۴۰۰ هزار واحد آن تعهد رسمی است و مابقی برای دهکهای اول تا سوم و برخی نهادهاست که به شکل انعقاد تفاهمنامه با آنها ساخته می شود.محمود زاده همچنین درباره آورده متقاضیان نیز گفت: آورده متقاضی در ابتدای شروع پروژه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است و بعد از شروع پروژه بر اساس درصد پیشرفت، بخشی از آن از طریق آورده متقاضی و بخشی توسط تسهیلات تکمیل می شود.

 

پایان آسفالت راههای روستاهای بالای ۵۰ خانوار تا سال ۱۴۰۰

وزیر راه و شهرسازی با حضور در شرکت کندوان پارس مجری طرحهای روکش آسفالت منطقه الموت، تصریح کرد: در شرایط کنونی منابع مالی باید به گونهای تقسیم شود تا راههای اولویت دار هرچه سریعتر به مرحله تکمیل و بهره برداری برسند.به گزارش ایرنا، محمد اسلامی تصریح کرد: تمامی راه های روستاهای بالای ۵۰ خانوار باید تا سال ۱۴۰۰ آسفالت شوند و هرگونه عقب ماندگی در این زمینه باید توسط راهداری و راه و شهرسازی مورد پیگیری قرار گیرد.اسلامی اضافه کرد: اعتبارات لازم برای آسفالت راههای روستایی از محل منابع استان و وزارتخانه تامین میگردد.وی بر تسریع در آسفالت راه ۲۰ روستای بالای ۵۰ خانوار در قزوین تاکید کرد و افزود: اولویت بعدی ما روستاهای بالای ۲۰ خانوار است و برای بهسازی و روکش آسفالت راهها نیز باید طرحهای ارتقای کیفی آسفالت منعقد شود.اسلامی اضافه کرد: دستگاههای اجرایی باید از ظرفیت تبصره ۱۹ که بر مشارکت همگانی دستگاهها در این زمینه تاکید دارد، استفاده کنند.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جاده رحیم آباد- کلاچای، گفت: وزیر نفت تقبل کرده است تا ادامه این مسیر در بودجه این وزارتخانه که جزو قانون و دستورالعمل نیز هست، قرار گیرد تا مطالبات قرارگاههای احداث راه جبران شود.

افزایش ۶۰ درصدی پروازها
در فرودگاه کرمانشاه

مدیرکل فرودگاه کرمانشاه گفت: میزان پروازها در خرداد نسبت به فرودین سال جاری ۶۰ درصد و نسبت به اردیبهشت ۵ درصد افزایش داشته است.مجتبی بیاتی در گفت و گو با وزارت راه و شهرسازی از افزایش پروازها خبر داد و گفت: قبل از شیوع کرونا هفته ای ۱۲۰ تا ۱۳۰ پرواز از طریق فرودگاه کرمانشاه انجام می شد، مقاصد پروازی ما بیشتر تهران، مشهد، کیش، عسلویه، بندرعباس و قشم بود، اما بعد از شیوع کرونا پروازها منوط به تهران شد.او ادامه داد: اکنون هفته ای ۲ پرواز به مشهد، ۳ پرواز به بندرعباس و یک پرواز هم به عسلویه انجام می شود، باقی پروازها نیز در مسیر تهران است. میزان پروازها در خرداد نسبت به فرودین سال جاری ۶۰ درصد و نسبت به اردیبهشت ۵ درصد افزایش داشته است.

انعقاد دو تفاهمنامه در حوزه بازآفرینی شهری در استان تهران به ارزش ۲۲۰ میلیارد ریال

مراسم امضای تفاهمنامه ساخت ٢٠ هزار واحد طرح اقدام ملی در استان تهران مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از انعقاد دو تفاهمنامه به ارزش ۲۲۰ میلیارد ریال در حوزه بازآفرینی شهری در این استان خبر داد.خلیل محبت خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در گفت و گو با وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به انعقاد دو تفاهمنامه به ارزش ۲۲۰ میلیارد ریال در حوزه بازآفرینی در این استان اظهار داشت: بر این اساس تفاهمنامه اول با شهرداری اسلامشهر به ارزش ۷۲ میلیارد ریال منعقد شده است تا اقدامات لازم جهت ساماندهی و بازگشایی معابر و اصلاح هندسی محلات طالقانی و مبعث انجام گیرد.وی افزود: تفاهمنامه دوم با سازمان نوسازی شهرداری تهران به ارزش ۱۴۵ میلیارد ریال منعقد شده است. این تفاهمنامه در خصوص ۱۰ پروژه این سازمان است که از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: این ۱۰ پروژه در ۸ محله تهران شامل محلات بلورسازی، اتابک، سیروس، سنگلج، راه آهن، سلسبیل، شکوفه و عودلاجان است.مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در ادامه تصریح کرد: این تفاهمنامه ها مطابق با تخصیص اعتبارات نقدی بوده و پیشرفت فیزیکی ۱۰ پروژه مذکور توسط نمایندگانی از اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، شرکت بازآفرینی شهری و سازمان نوسازی شهرداری تهران رصد خواهد شد تا به نسبت پیشرفت فیزیکی طرح ها، پرداختها محقق شود.

رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرد:

گروه راه و مسکن: رئیس بنیاد مستضعفان گفت: ۱۵۰ میلیارد تومان ودیعه را بدون کارمزد و بسیار سریع در اختیار مستاجران قرار میدهیم. همچنین در بخش اجاره هم ۸۰ میلیارد تومان بلاعوض به مستاجران کمک میکنیم.

به گزارش صدا و سیما؛ پرویز فتاح گفت: برای ودیعه و اجاره مسکن افراد تحت پوشش و نیازمند، از طریق دو سازمان حمایتی کمیته امداد امام و سازمان بهزیستی, ۲۳۰ میلیارد تومان به صندوق قرض الحسنه کمیته امداد واریز میکنیم.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به گزارشهای دریافتی از جامعه در زمینه معیشت و موضوع رهن و اجاره که فشار مضاعفی به اقشار ضعیف آورده است افزود: با مجوز هیئت امنا‏, ۱۵۰ میلیارد تومان ودیعه بدون کارمزد و دو ساله در اختیار خانوادههای تحت پوشش دو سازمان حمایتی و سایر نیازمندان در شهرها و روستاها قرار میگیرد. وی با بیان اینکه از این مبلغ، صد میلیارد تومان در اختیار کمیته امداد و ۵۰ میلیارد تومان نیز در اختیار سازمان بهزیستی قرار میگیرد گفت: براساس توافق با صندوق قرض الحسنه کمیته امداد، قرار است ۵۰ درصد مبلغ پرداختی بنیاد مستضعفان یعنی ۷۵ میلیارد تومان نیز سازمانهای حمایتی به مبلغ ودیعه اضافه کنند و آن را در اختیار نیازمندان قرار دهند. فتاح تصریح کرد: بنیاد مستضعفان درباره نحوه پرداخت ودیعه مسکن و اجاره بهاء، مسئولیتی ندارد بلکه تامین مالی آن را برعهده گرفته و دو سازمان حمایتی درباره نحوه پرداخت، دستورالعملی دارند که طبق آن اولویت بندی میکنند و مبالغ را به نیازمندان پرداخت خواهند کرد.

ودیعه تا سقف ٣٠ میلیون تومان

وی افزود: این دو سازمان براساس اولویت بندی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون برای هر خانواده نیازمند در نظر گرفته اند.رئیس بنیاد مستضعفان گفت: برای اجاره هم ۸۰ میلیارد تومان به صورت بلاعوض و نقد به حساب دو سازمان حمایتی واریز میکنیم تا بتوانند برای اجاره مسکن افراد نیازمند کمک کنند، سازوکار نحوه انجام ودیعه با سازمانهای حمایتی است.

وی افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا اقدام به کمک رسانی کردیم و باکمک ۲۳۰ میلیاردی به حساب صندوق قرض الحسنه کمیته امداد واریز میشود مجموع کمکهای ما در این زمان به این دو سازمان به ۵۷۰ میلیارد تومان میرسد که به صورت نقد پرداخت شده است.

فتاح گفت: درمجموع تاکنون هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان به صورت نقد پرداخت کردیم که بیش از یک سوم آن از طریق دو سازمان حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی بوده است. این کمکها بنا به مراجعه و تشخیص ادامه خواهد داشت.

وی در زمینه ودیعه مسکن افزود: در دو ماه اخیر مشکلات ودیعه مسکن شدت یافته، اما در وضعیت کرونایی نخستین بار است که به این دو سازمان در این زمینه کمک میکنیم و اطمینان میدهیم با همه ظرفیت در پسا کرونا که شرایط سخت اقتصادی تحمیل میشود در کنار مردم باشیم.

فتاح در پاسخ به سوالی مبنی بر کمک بنیاد مستضعفان به تامین اراضی طرح مسکن ملی دولت اظهار داشت: در این باره مذاکراتی را با آقای اسلامی وزیر راه و شهرسازی داشتهایم و اعلام کردهایم که در هر نقطهای که بنیاد زمین داشته باشد و وزارت راه و شهرسازی در آن منطقه برنامه احداث مسکن داشته باشد، آن اراضی را در اختیار دولت قرار میدهیم.

رئیس بنیاد مستضعفان درباره تامین اراضی مسکن ملی گفت: پیشنهاد کردیم در زمینه تامین زمین و یا سایر موارد به اقشار ضعیف کمک کنیم و دولت هم برای مسکن و اجاره، طرحهایی دارد، اما کار ما موازی کاری نیست بلکه تکمیل کننده آن طرح هاست.

وی افزود: با وزیر مسکن گفتگو کردیم که بنیاد مستضعفان میتواند برای تامین زمین و یا احداث مسکن برای اقشار مستضعف کمک کند.

فتاح اضافه کرد: علاقه مندیم در کمک به تامین مسکن نیازمندان شریک باشیم و الان نیز در بنیاد علوی برای اقشار ضعیف و مستضعف مسکن تامین میکنیم.وی ادامه داد: با سازمان بهزیستی توافق نامهای امضا کردیم تا مسکن خانوادههای بیش از دو معلول را تامین کنیم.

فتاح همچنین درباره امضای توافق نامهای با وزارت نیرو و مپنا در زمینه تبدیل نیروگاههای حرارتی به سیکل ترکیبی گفت: از منابع مالی بنیاد مستضعفان برای تبدیل نیروگاه حرارتی به سیکل ترکیبی با استفاده از توربینهای تولیدی مپنا بتوانیم تا پایان سال یک واحد بخار در نیروگاه چاربهار و یک واحد بخار در خرم آباد تا زمان اوج مصرف سال آینده وارد مدار کنیم و نیروگاه خرمشهر را به سیکل ترکیبی تبدیل کنیم.وی افزود: نیروگاههای بنیاد مستضعفان با همه ظرفیت در مدار است تا بتوانیم اوج مصرف پیک تابستان را سپری کنیم.