پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی حادثه کلینیک درمانی شمال تهران

درپی حادثهی بسیار تلخ آتشسوزی در یکی از مراکز درمانی تهران که به جانباختن جمعی از شهروندان انجامید حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیام تسلیت، دستگاههای مسئول را موظف کردند ضمن بررسی موضوع، تدابیر لازم را برای کاستن از آسیبها و خسارتها بکار گیرند.

متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حادثهی بسیار تلخ آتش سوزی در یک مرکز درمانی را که به جانباختن تعدادی از مردم عزیزمان انجامید به خانوادههای مکرّم آنان صمیمانه تسلیت عرض میکنم و تسلّا و آرامش قلبی آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را از خداوند متعال مسئلت میکنم. دستگاههای مسئول باید همهی تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع چنین حوادث دلخراش و نیز تدابیر لازم برای کاستن از آسیبها و خسارتهای آن بهکار گیرند و مانع چنین ضایعات بیجبرانی شوند. بررسی درست این حادثهی مرکز درمانی نیز باید بهوسیلهی دستگاههای مسئول سریعاً انجام گیرد.

سیّد علی خامنهای

۱۱ تیر ماه

۱۳۹۹

 

" عادلخواه" و " زم " متناسب با جرایم ارتکابی محکوم شدهاند

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ورود وزارت امور خارجه فرانسه در پرونده قضایی ایران را فاقد هرگونه موضوعیت و وجاهت دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگونه مداخله در امور داخلی خود را نمیپذیرد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به موضع اخیر مقامات فرانسوی در خصوص دو تن از مجرمان ایرانی اظهار داشت: رسیدگی و صدور احکام در خصوص جرایم اتباع ایرانی در یک فرآیند دادرسی عادلانه و در چارچوب مقررات و حقوق شهروندی در جمهوری اسلامی ایران در صلاحیت محاکم قضایی ایران است و خانم عادلخواه و روح الله زم متناسب با جرایم ارتکابی محکوم شده و در حال گذراندن محکومیت خود هستند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ورود وزارت امور خارجه فرانسه در پرونده قضایی ایران را فاقد هرگونه موضوعیت و وجاهت دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه مداخله در امور داخلی خود را نمیپذیرد.

روحانی در اجلاس فوق العاده صلح آستانه بر حمایت از سوریه:

رییس جمهور ایران قانون سزار را غیرانسانی و یک تروریسم اقتصادی خواند و تاکید کرد: این اقدامات نامشروع و غیر انسانی رژیم آمریکا هیچ خللی در اراده ملت های دوست با سوریه ایجاد نمیکند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی طی سخنانی در اجلاس فوق العاده روسای جمهور کشورهای ضامن صلح آستانه ایران روسیه و ترکیه که به میزبانی تهران برگزار شد، با بیان اینکه تعیین سرنوشت سوریه تنها به دست مردم این کشور و بدون مداخله خارجی ممکن است، اظهار کرد: امروز در حالی این نشست را برگزار میکنیم که جهان با پاندمی ویروس کرونا مواجه هستند و مردم سوریه هم از این قاعده مستثنی نیستند.

وی افزود: از آن روز که چنین اتفاقی افتاد تلاش برای تسکین آلام مردم سوریه و بهبود اوضاع بهداشتی آنان لازم بوده است اما آمریکا تحریمهای تازهای موسوم به سزار را برای فشار بیشتر به مردم سوریه اعمال کرده است که غیرانسانی و یک تروریسم اقتصادی است.

رییس جمهوری ادامه داد: در شرایط شیوع کرونا، این تحریمهای تحمیلشده به سوریه توسط رژیم آمریکا از سوی جمهوری اسلامی محکوم است و تاکید میکنیم که به حمایتهای خود از مردم و دولت مشروع سوریه با قدرت بیشتری ادامه خواهیم داد.

روحانی تاکید کرد: آمریکا مطمئن باشد آنچه از طریق فشار نظامی و توسل به گروههای تروریستی به دست نیاورده، نمیتواند از طریق ابزار فشار اقتصادی با مجازات مردم سوریه به دست بیاورد.

وی گفت: این اقدامات نامشروع و غیر انسانی رژیم آمریکا هیچ خللی در اراده ملت های دوست با سوریه ایجاد نمیکند. مسئله آوارگان داخلی و پناهجویان سوری موضوع مهمی است که ما باید به آن کمک کنیم.

روحانی با یادآوری اینکه راهحل بحران سوریه نه نظامی که سیاسی است اظهار کرد: ما به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه همواره از گفتوگوهای سوری - سوری در چارچوب توافقات ایجاد شده در روند آستانه حمایت میکنیم و بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم داعش و القاعده و سایر مجمموعههای ذیل آنها در تمام منطقه از جمله سوریه تاکید داریم.

ریس جمهوری با بیان اینکه امروز با گذشت بیش از نه سال از آغاز جنگ سوریه جمهوری اسلامی ایران معتقد به راهحل سیاسی برای حل آن است، گفت: ما از مذاکرات ایجاد شده در روند آستانه حمایت میکنیم. ما امروز در شرایطی از مبارزه با تروریسم سخن میگوییم که تا کنون تلاشهای زیادی در این زمینه رخ داده و جا دارد از سپهبد قاسم سلیمانی یاد کنیم که مبارزه با تروریسم داشت و در این راه جان خود را گذاشت. روحانی تصریح کرد: این در حالی است که آمریکا خود را مدعی مبارزه با تروریسم میداند اما قهرمان این مبارزه در منطقه و همراهانش را به شهادت رسانده که این نشانه ادعای دروغین رژیم آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم است.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه مبارزه با تروریسم تا محو کامل آن از سوریه و به طور کلی از منطقه ادامه خواهد داشت، تاکید کرد: در این مسیر نباید امنیت جان غیر نظامیان به خطر بیافتد و نباید اجازه دهیم تروریستها از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده کنند.

وی افزود: سوریه مستقل و متحد و گفتن از آن یک اصل کلی است و در این شرایط است که ثبات و امنیت منطقه تامین میشود. پس حضور نیروهای آمریکایی در سوریه به بیشتر شدن درگیری ها منجر شده و از سویی در حال غارت منابع این کشور هستند و لازم است این نیروها زودتر از منطقه و سوریه خارج شوند.

روحانی در پایان تاکید کرد: احترام به حاکمیت ملی و استقلال سوریه اصلی خدشه ناپذیر است و سوریهای متحد و مستقل و بدون حضور نامشروع قدرتهای خارجی است که منجر به بازگشت آرامش به این کشور پس از سالهای طولانی رنج مردم میشود و به ثبات و امنیت همسایگان نیز کمک میکند.

پوتین: حفظ حاکمیت ملی سوریه هدف اعضای نشست آستانه است

همچنین رئیس جمهوری روسیه با اشاره به برگزاری نشست آستانه به میزبانی ایران گفت: حفظ حاکمیت ملی سوریه هدف اعضای نشست آستانه است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه طی سخنانی در اجلاس فوق العاده روسای جمهور کشورهای ضامن صلح آستانه ایران روسیه و ترکیه که به میزبانی تهران برگزار شد، با تسلیت به رئیس جمهوری اسلامی ایران به دلیل بروز حادثه در یک مرکز درمانی در تهران، اظهار کرد: سال قبل به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه در آنکارا جمع شدیم و قرار بود در دور فعلی در تهران باشیم، اما به دلیل شرایط کرونا این اتفاق امکان پذیر نبود با این حال میدانیم ایران آمادگی برگزاری این نشست را داشت. وی گفت: در این مدت توانستیم اقدامات بسیاری انجام و میزان خشونتها را کاهش دهیم و زمینه لازم را برای حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه با کمک سازمان ملل را فراهم کنیم. رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: مطمئنا حفظ استقلال و حاکمیت ملی سوریه از جمله اهداف اصلی ما است که باید دنبال شود.

پوتین با بیان اینکه «میتوانیم کارهای تکمیلی را انجام دهیم تا گام های روبه جلوی بیشتری برای عادی سازی برداشته شود»، خاطر نشان کرد: باید اقدامات تکمیلیتری برای خنثی سازی اقدامات تروریستهایی که همچنان در سوریه حضور دارند، انجام دهیم. همچنین باید به حاکمیت دولت سوریه بر کل کشور کمک کنیم. امروز همچنان در شرق فرات مشکلاتی وجود دارد که بر اساس تفاهم نامه سال ۲۰۱۸ با همکاران ترک خود در حال فعالیت در این منطقه هستیم. در این منطقه برای کاهش خشونت ها فعالیت خواهیم کرد.

وی پیگیری پروسه آتش بس در مناطق کاهش تنش، پیگیری کمیته قانون اساسی در ژنو و همچنین کمک به اعضای این کمیته جهت دستیابی به اهداف مربوطه را از جمله اقداماتی عنوان کرد که نشست آستانه باید پیگیری کند و اظهار کرد: این مسأله ای است که در چارچوب گفتوگوی ملی در سال ۲۰۱۸ به آن پرداختیم و کشورهای ضامن روند آستانه نیز در آن حضور داشتند و آن را مورد تایید قرار دادند.

رئیس جمهوری روسیه گفت: توسعه اقتصادی بازگشت آوارگان و توسعه زیرساخت های سوریه می طلبد که سه کشور ایران، روسیه ترکیه اقدامات خود را هماهنگ تر کنند و همکاری فعالانه تری با یکدیگر داشته باشند. مشکلات در سوریه همچنان باقیست به ویژه در زمینه اقتصادی و تحریم های که با دور زدن سازمان ملل علیه سوریه اعمال میشود و مشکلات را بیشتر میکند.

پوتین با تاکید بر اینکه تحریم های اعمالی علیه سوریه غیر قانونی هستند خاطرنشان کرد: با توجه به همه این مسائل و فشارهایی که تحریم ها به سوریه وارد میکند، باید تلاش خود را در جهت کمک بیشتر به این کشور انجام دهیم به ویژه اینکه الان صحبت از اعمال تحریم های جدید است و مطمئناً این تحریمها در راستای وخیم تر کردن شرایط اقتصادی در سوریه پیشبینی شده اند؛ بنابر این ما باید از طریق کانالهای موجود بتوانیم کمکهای انسان دوستانه را به این کشور انجام دهیم.

وی گفت: در بیانیه پایانی که تهیه شده به مسئله مناطق کاهش تنش و لزوم خنثی سازی تمامی گروه ها و اقدامات تروریستی میپردازیم و طرف روسی از این اعلامیه مشترک که توسط کارشناسان سه کشور تهیه شده حمایت میکند و میتواند به ایجاد ثبات هرچه بیشتر در این کشور رئیس جمهوری روسیه در پایان برای انجام سفر به تهران پس از فراهم شدن شرایط اعلام آمادگی کرد.

اردوغان: برای تامین استقلال سوریه تمام تلاش خود را میکنیم

پس از سخنان رییس جمهور روسیه رجب طیب اردوغان نیز طی سخنانی با تسلیت به مردم ایران به خاطر حادثه رخ داده در یکی از مراکز درمانی شهر تهران، با بیان اینکه ما برای امنیت سوریه و حفاظت تمامیت ارضی این کشور گامهای بزرگی برداشتیم، گفت: برای تامین استقلال سوریه تمام تلاش خود را میکنیم و امروز هم به همین مسیر ادامه میدهیم و آغوش باز خود را برای پناهجویان سوری باز کردیم و دربرابر اقدامات تجزیه طلبانه ایستادگی میکنیم

تجارت طرح مالیاتی پرحاشیه مجلس یازدهم را بررسی میکند

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: بزرگترین اشکال مدیریت در کشور این بوده که هیچگاه برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نداشته ایم بلکه هرگاه با چالش یا مشکلی رو به رو شده ایم، دست به تصمیمات احساسی و تصویب قوانین مقطعی زده ایم که نه تنها چاره ساز نبوده بلکه چون خلق الساعه صورت گرفته ، تبعات خاص خودش را داشته است.

در اینکه تحریم های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان مشکلات بسیاری را رقم زده، شکی نیست. اینکه امروزه نمی توانیم نفت بفروشیم و هر آنچه را که می فروشیم امکان بازگشت دلارهای آن را به کشور نداریم هم معضل بزرگ دیگری است. در اینکه ناچار شده ایم به دلیل خواب سنگین برنامه ریزان کشور، بار هزینه های جاری و عمرانی و... را بر دوش مالیات بگذاریم هم شکی نیست. اما سوال اینجاست که تا چه اندازه می خواهیم در این زمینه پیش برویم؟ امروزه کشور ما به مجمع الجزایر مالیاتی تبدیل شده و آقایان به هر بهانه ای سعی می کنند از مردم پول بگیرند. مالیات بر درآمد، مالیات بر نقل و انتقال، مالیات بر دارایی، مالیات بر ارزش افزوده و... باعث تعجب مردم شده است. همین تعدد عناوین مالیاتی باعث نارضایتی بین مردم می شود. مردم نگران این هستند که اگر فردا از خواب بیدار شوند، عناوین دیگری تحت عنوان مالیات بر دوششان گذاشته شود.

بی توجهی به فرار مالیاتی

نکته مهم اینجاست که آقایان بجای دریافت مالیات از فرصت طلبان و سودجویان، سعی دارند سنگ سرراه تمامی مردم بیندازند. در اینکه فرار مالیاتی معضل اصلی جامعه و اقتصاد کشور است، شکی وجود ندارد و بر اساس اعلام مدیرکل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی، میزان فرار مالیاتی در کشور سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است.هادی خانی با اشاره به اینکه فرار مالیاتی جرم محسوب میشود گفت: هنوز عدد و رقمی از فرار مالیاتی استانها نداربم چون تخمین زدن مقدار آن مستلزم دسترسی به ریزدادههای تمام فعالیتهای اقتصادی است.وی با بیان اینکه بیشترین فراوانی ریشه فرار مالیاتی جعل هویت است که ناشی از عدم آگاهی از قوانین و مقررات اقتصادی در کشور است گفت: در ۲ سال اخیر تراکنش مالی بیش از ۱۸ هزار نفر مشکوک به فرار مالیاتی که توسط دستگاههای امنیتی و انتظامی یا به همت واحد عملیاتی سازمان امور مالیاتی شناسایی و معرفی شدند، از بانکها اخذ شده است.وی گفت: از این تعداد حدود هفت هزار نفر پرونده مالیاتی نداشتند. هنوز چالش مالیات در بسیاری از بخشها بدرستی مدیریت نشده که نمایندگان تازه وارد مجلس یازدهم، طرح دیگری باعنوان طرح مالیات بر عایدی سرمایه را برای کسب درآمد دولت تهیه و تقدیم هیئت رئیسه مجلس کردند. پایههای مالیاتی با اهداف مختلفی مانند افزایش منابع عمومی، ایجاد عدالت اجتماعی، کاهش فاصله طبقاتی و تنظیم فعالیت بخشهای مختلف اقتصادی به کار گرفته میشود. مالیات بر عایدی سرمایه نیز یکی از پایههای مالیاتی است که اگرچه میتواند به افزایش منابع عمومی بیانجامد، ولی عمدتاً کارکرد تنظیمگری داشته و میتواند با تضعیف فعالیتهای غیرمولد و کاهش انگیزههای سوداگرانه نقش موثری در تنظیم بازارهای مختلف از جمله مسکن، خودرو، طلا و ارز ایفا کند.این پایه مالیاتی از دیرباز (بیش از ۱۰۰ سال) در بسیاری از کشورها وجود داشته است. بدون شک وجود حجم بالای نقدینگی در کشور و ورود آن به بازارهایی از جمله خودرو و مسکن که مورد تقاضای آحاد جامعه است میتواند مشکلات فراوانی در این بازارها ایجاد کند.در همین راستا طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه با هدف حمایت از تولید و سرمایهگذاری مولد، کاهش نوسانات بازارهای دارایی از جمله خودرو، مسکن، طلا و ارز همچنین جلوگیری از افزایش قیمت ناگهانی این بازارها پیشنهاد میشود.

اعتقاد بر این است که اعمال این مالیات موجب خواهد شد انگیزه سوداگری در بازارهای دارایی کاهش یافته و در نتیجه منجر به جلوگیری از افزایش قیمت نامتعارف در این بازارها خواهد شود، با خروج سوداگران از این بازارها متقاضیان واقعی این داراییها از جمله اقشار با درآمدهای متوسط و پایین راحتتر خواهند توانست خودرو و مسکن که از جمله داراییهای ضروری خانوار محسوب میشود را خریداری کنند و همچنین افرادی که در اثر سوداگری در این بازارها از افزایش قیمت این داراییها منتفع شدهاند، مکلف خواهند شد، بخشی از سود خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند تا به نفع عموم مردم هزینه شود.

اشخاص و اموال مشمول مالیات

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و غیر ایرانی اعم از مقیم و غیرمقیم نسبت به مجموع عایدی حاصل از واگذاری اموال و داراییهای موضوع این قانون که در ایران واقع است، مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه هستند. اموال و داراییهای مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیز بدین شرح است: الف) اموال و داراییهای غیرمنقول ۱. املاک۲. حق واگذاری محل، موضوع قانون مالیاتهای مستقیم ب) اموال و داراییهای منقول۱. خودرو و وسایل نقلیه موتوری، جادهای، ریلی، دریایی و هوایی ۲. سکه ۳. ارز ۴. سهام، سهمالشرکه، حق تقدم و سایر اوراق بهادار .البته مواردی نیز زیر مشمول پرداخت مالیات موضوع این قانون نیست که شامل ۱. اولین نقل و انتقال املاک و حق واگذاری محل کسب که پیش از اجرای این قانون تحصیل شدهاند به مدت دو سال پس از لازم الاجرا شدن این قانون؛۲. انتقال آخرین واحد مسکونی تحت تملک اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال؛۳. انتقال املاک نوساز موضوع ماده ۷۷ قانون مالیاتهای مستقیم اعم از ساخته شده و ناتمام؛۴. انتقال بلاعوض به والدین، همسر دائم و فرزندان و اعطای وکالت به آنها؛۵. انتقال به صورت ارث یا وصیت؛۶. املاک مشمول مقررات ماده ۶۸ و ۷۰ قانون مالیاتهای مستقیم؛۷. اولین خودرو و اولین موتورسیکلت توسط اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال در هر دو سال شمسی؛۸. اموال و داراییهای مربوط به اشخاص موضوع ماده ۲ قانون مالیاتهای مستقیم؛۹. اموال و داراییها اعم از منقول و غیرمنقول که به عنوان جهیزیه یا مهریه واگذار میشوند.

تفاوت نرخهای مالیاتی

البته نرخ مالیاتی عایدی سرمایه موضوع این قانون نیز متفاوت است و شامل ۱. نرخ مالیات موضوع قانون برای داراییهای غیر منقول بر اساس مورد مدت تملک مطابق نرخهای زیر اعمال میشود که کمتر از یکسال، ۲۸ درصد / پس از یک سال، سالانه دو واحد درصد کاهش مییابد/ ۱۲ سال و بیشتر، ۶ درصد است و۲. اموال و داراییهای منقول به استثنای سهام، سهمالشرکه، حق تقدم و سایر اوراق بهادار به نرخ ۲۰ درصد ۳. سهام، سهمالشرکه، حق تقدم و سایر اوراق بهادار که برای دوره تملک کمتر از ۶ ماه، به نرخ ۲۰ درصد و دوره تملک بیش از ۶ ماه تا سقف ۲ سال، به نرخ ۱۰ درصد و دوره تملک بیشتر از دو سال به نرخ ۵ درصد است. در موارد خرید و فروش متعدد یک چند نوع سهام، سهم الشرکه و حق تقدم، محاسبه عایدی سرمایه و تعیین دوره تملک آن بر اساس ترتیب تاریخ خریدهای انجام شده از اولین خریدهای همان سهم صورت میگیرد. البته مالیات بر سرمایه در جهان همه گیر است. در این رابطه کارشناس اقتصادی گفت: «در بسیاری از کشورهای جهان، بر درآمد حاصل از سرمایهگذاری در تملک داراییهای سرمایهای مالیات وضع میشود که تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یکی از اجزای نظام مالیاتی شناخته میشود. مسیح سفارزاد افزود: اگرچه از معرفی مالیات بر عایدی سرمایه در جهان بیش از یک قرن میگذرد، اما سرعت گسترش خیرهکننده این مالیات در ۵۰ سال اخیر نشاندهنده اهمیت و اثرگذاری بالای آن در اقتصاد یک کشور است. بر اساس آمارهای موجود تا سال ۲۰۰۱ تنها ۱۱۴ کشور از عایدی سرمایه مالیات دریافت میکردند، اما این تعداد در پایان سال ۲۰۱۷ به ۱۸۷ کشور افزایش یافته است. این کارشناس اقتصادی گفت: بسیاری از صاحب نظران اقتصادی معتقدند از علل عمده آشفتگی بازار برخی داراییها نظیر بازار مسکن، سکه، ارز و خودرو فقدان یک نظام کارآمد مالیات بر عایدی سرمایه در کشور بوده و سبب شده تا سفته بازان علاوه بر کسب درآمدهای سرشار به افزایش هرچه بیشتر قیمت دامن بزنند. لذا به تعبیری میتوان مالیات بر عایدی سرمایه را نوش دارویی برای مقابله با غارت دسترنج مردم تعبیر کرد. خالی از لطف نیست بدانیم مجموعاً در سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا تنها ۱۱ کشور نظام مالیات بر عایدی سرمایه را نداشته و ایران یکی از این کشورها است که مالیات مذکور در آن پیادهسازی نشده است. وی از مهمترین دلایل اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در کشورها را افزایش شفافیت مالی و کنترل سوداگری و سفتهبازی در بخشهای سرمایه پذیر از جمله مسکن، طلا و … دانست و گفت: سهم ناچیز این پایه مالیاتی از کل مالیات بر درآمد در بسیاری از کشورها (در حدود کمتر از ۴ درصد)، نشاندهنده این است که نوسانات شدید درآمدی این نوع مالیات، اتکا به آن را به عنوان منبع درآمدی تضعیف میکند.

نیاز به آینده نگری

نکته مهم در مالیات بر سرمایه این است که شرایط برای همگان یکسان در نظر گرفته شده است. مالیاتی که برای اموال منقول و غیر منقول در نظر گرفته شده، نباید برای همگان یکسان باشد. فراموش نکنیم که بسیاری از اقشار پایین جامعه در صورت بروز مشکلات مالی ناشی از بیماری یا وضعیت خاص، ناچار به فروش اموال و دارایی های خود می شوند و تصور اینکه این افراد ناچار باشند بخش قابل توجهی از نقدینگی خود را به جای درمان درد در قالب مالیات به دولت بپردازند، ظلمی مضاعف در حق این اقشار است. بی شک دریافت مالیات در وهله اول باید متوجه ثروتمندان و افرادی باشد که از داریی بیشتری برخوردار هستند. بنابر این انتظار می رود هنگام بررسی این طرح به چالشها و مشکلات تمامی اقشار جامعه توجه شود و قانونی تصویب نشود که اشک طبقات محروم جامعه را در آورد.

شوک خبرهای سیاسی سکه را گران کرد

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه روند قیمت سکه همچنان سینوسی است، علت افزایش عجیب قیمت سکه را ناشی از اخبار جلسه شورای امنیت ملی دانست که پس از آن و آرام بودن شرایط، روند قیمت برعکس شد و کاهش یافت.محمد کشتی آرای در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه نوسانات و روند سینوسی قیمتها همیشه حاکم بر بازار است، اظهار کرد: قیمت انس جهانی پایین تر و ارز نیز در نوسان بود. این نوسانات سینوسی در ارز و قیمت طلای جهانی وجود دارد. این عوامل و نوسانات آن غیرقابل انکار و جزو لاینفک بازار شدهاند. قیمت ارز بالا و پایین میرود و این نوسان بلافاصله بر روی قیمت سکه و طلا تاثیر میگذارد. کشتی آرای افزود: البته قیمت جهانی امروز افزایشی بوده است اما به دلیل کاهش قیمت ارز، به نسبت روز گذشته که قیمت سکه تا ۹ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان هم پیش رفت، قیمت سکه کاهش پیدا کرد و اکنون در محدوده هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قرار گرفته است که نسبت به آخرین معاملات روز گذشته تقریبا ۲۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

 

تصویب دستورالعمل نحوه تولید رمز ارزها

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت:دستورالعمل نحوه تولید رمز ارزها در هیئت دولت تصویب شده است و به زودی ابلاغ خواهد شد.به گزارش صداوسیما، علی مویدی خرم آبادی افزود: دستورالعمل نحوه تولید رمز ارزها پس از پیگیریهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کمیسیون تخصصی اقتصادی هیئت دولت تنظیم شد و به تصویب هیئت دولت رسیده است.وی گفت: این دستورالعمل که بر نحوه تولید رمز ارز و به طور مثال نحوه محاسبه برق مصرفی آنها نظارت دارد به زودی ابلاغ خواهد شد و تولیدکنندگان رمز ارز پس از این مصوبه با رعایت این دستورالعملهای مصوبه، اقدام به تولید رمز ارز کنند.در ایران هنوز مانند بسیاری از کشورهای دیگر، تصمیم قطعی درباره استفاده و تولید از این نوع پول گرفته نشدهاست. البته به تازگی استخراج رمز ارزها به عنوان یک صنعت به رسمیت شناخته شده و صحبتهایی مبنی بر تولید یک رمز ارز ملی در دولت رئیسجمهور روحانی به میان آمده است.اداره نظامهای پرداخت معاونت فناوریهای نوین بانک مرکزی، نسخه قوانین حوزه رمزارز را بر روی سایت خود قرار داد.

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

هر روز مردم از تصمیمات مسوولان بیشتر در شوک فرو می روند و بدتر اینکه هرچقدر مشکلات بیشتر می شود، مسوولانی که سهمی از مدیریت نداشته اند و یک باره به پست و مقامی رسیده اند، اظهاراتی می کنند که باعث خنده افراد خوش ذوق و خشم محرومان و طبقات فرودست جامعه می شود. یکی از این موارد

طرح پیشنهادی برای ساخت مسکنهای ۲۵ تا ۴۰ متری است. از هنگامی که این موضوع مطرح شده، اظهار نظرهای گوناگونی عنوان می شود. برخی دولتمردان را مخاطب قرار داده و سوال می کنند وقتی خودتان در خانه های رویایی سکونت دارید، چگونه به خودتان اجازه می دهید این پیشنهاد را مطرح کنید؟ البته گرانی مسکن دلایل فراوانی دارد اما تا زمانی که به مسکن به عنوان یک کالای سرمایهای نگاه شود و نگاه کالای مصرفی به آن نداشته باشیم مشکلات این حوزه همچنان پابرجاست. مشکل دیگر رشد سرسام آور نقدینگی است به نوعی که هر از چندگاهی در بخشی از اقتصاد متبلور می شود و اکنون با رسیدن نقدینگی به ۲۶۰۰ هزار میلیارد تومان، این پولها به سمت بازار مسکن، طلا و ارز رفته و نابسامانی و افزایش قیمت را رقم زده است. بنابر اعتراف تمامی مسوولان و کارشناسان در تمامی دولتها از جمله دولت روحانی، زمین بخش عمدهای از هزینه مسکن را در بر میگیرد. از طرف دیگر شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی هستیم که توان ساخت تولید کنندگان را کاهش داده است. همه این موارد نشان می دهد که باید زمین ارزان قیمت در اختیار تولید کنندگان قرار داده شود تا هزینه زمین از قیمت ساختمان برداشته شود از سوی دیگر باید تسهیلات مناسبی برای ساخت مسکن به انبوهسازان اختصاص داد. با وجود این همه راهکار، ساخت واحدهای کوچک و محدود کردن محرومان در محرومیت باید به عنوان آخرین راهحل ساماندهی بازار مسکن باشد. متاسفانه اشکال در این است که دولت برای مدتها خواب بوده و هیچکدام از راههای خانه دار کردن مردم را دنبال نکرده اما یکباره سراغ ساخت واحدهای کوچک میرود و این امر کارشناسی شده ای نیست. به عبارت بهتر نامناسب ترین راه را برگزیده اند تا خودشان را از پیمودن راههای منطقی اما سخت تر رهایی بخشند.

یادداشت

مهدی عسگری

عضو کمیسیون صنایع مجلس

در سالهای اخیر بخشی از سرمایههای انسانی متخصص کشور به حضور در شرکتهای دانشبنیان سوق پیدا کرده و توجه به استارتآپهای نوپا و بهرهگیری از تجارت دیگر جوامع در چارچوب هدایت استارتاپهای موفق بازارهای سرمایه میتواند زمینه رشد اقتصاد با بهره گیری از این قابلیتها رادر سال جهش تولید فراهم آورد.

ورود استارتآپها به بازار سرمایه و بورس از چند جهت حائز اهمیت است؛ اول اینکه نامگذاری سال ۹۹ بنام جهش تولید که نقش قطب نما را برای ما دارد، گواه این مطلب است که بسیار بیشتر از سال رونق تولید باید تلاش و جهش داشته باشیم. ثانیا رویکرد درونزایی و برونگرایی که در اسناد بالا دستی تاکید شده، جهت گیری اقتصاد و تولید ملی را در سال جهش تولید به ما مینمایاند. بینالمللیسازی و توسعه استارتآپها در سطح جهانی باید در هسته اولیه تولد یک استارآپ ایرانی قرار داشته باشد، همچنین حرکت برروی مرزهای دانش برای رشد و جهش تولید، بهرهوری در عرصه تولید و خدمتدهی نوین و فرصت رقابت در سطوح جهانی را فراهم میکند. در شرایط فعلی اقتصاد که روزهای سختی بر کسب وکارها می گذرد هدایت استارتاپها به بازار سرمایه حلقهمفقوده جهش تولید خواهد بود.ورود استارتآپها به بورس نشان دهنده بلوغ کسب و کارهای نوین است اما در این مسیر باید مراقب دو اتفاق بود؛ نخست هیجانی که در بازار سرمایه ایجاد میشود، به مثابه حبابی نباشد که با ترکیدن آن اکوسیستم استارتآپها تضعیف شود. دوم اینکه واکنش پرهیجان و ذوق زده دولت را به همراه نداشته باشد چون دولت صرفا باید در جایگاه ناظر ظاهر شود. ورود مطلوب به بورس جنبههای مثبت فراوانی را در سال جهش تولید داراست. اول اینکه سرمایهگذارانی که نسبت به شفافیت سرمایه گذاری در افق این اکوسیستم مردد بودند را خوشبین به سرمایهگذاری می کند و در وهله بعدی ثروت نامشهود کارآفرینانی که تا بهحال روی کاغذ بوده را به دارایی مشخص، تبدیل میکند، بنابراین بخشی از ثروت کارآفرینان به آنها بازگشته و موجب میشود دیگر کارآفرینان استارتآپی نیز برای ورود به بورس ترغیب شوند.

۸۰ درصد بودجه مشوق های صادراتی به توسعه زیرساخت های تجاری تخصیص می یابد

گروه صنعت و تجارت: در حالی که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از هدف گذاری و برنامه ریزی و برنامه ریزی برای ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در سال جاری صحبت می کنند، صندوق بینالمللی پول پیشبینی کرده که کل صادرات ایران در سال جاری میلادی به ۴۶ میلیارد دلار برسد. آنطور که پیش از این حمید زادبوم، رییس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرده است، توسعه صادرات به ۱۵ کشور همسایه، در کنار کشورهای چین و هند، توسعه زیرساختهای تجاری و تهاتر کالا به کالا با برخی از شرکای تجاری از جمله برنامه های کلانی است که سیاست گذار تجاری برای نیمه نخست سال جاری طراحی کرده است. ضمن آنکه برقراری تجارت ترجیحی و آزاد با کشورهایی از جمله پاکستان، هند، اندونزی، جمهوری آذربایجان، مالزی و صربستان نیز همچنان در دستور کار خواهد بود. در همین حال بررسی جزئیات صادرات به ۲۰ کشور هدف صادراتی در سال گذشته نشان می دهد که ایران بیشترین صادرات را به کشور چین داشته و صادرات کشورمان به فدراسیون روسیه در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ از نظر وزنی و ارزشی رشد داشته است.

مهمترین بازارهای هدف کالاهای صادراتی ایران طی سال های ۱۳۹۸ - ۱۳۹۷ چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی، افغانستان، هند، پاکستان، تایلند و امارات بوده است. ارزش صادرات ایران به چین در سال گذشته ۹ میلیارد و ۵۲۰ میلیون دلار و ارزش صادرات به کشور عراق در همین سال ۸ میلیارد و ۹۹۲ میلیون دلار بوده است. با توجه به صادرات ۹ میلیارد و ۲۸۸ میلیون دلاری کالا به چین در سال ۹۷ ارزش صادرات به چین در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ در مجموع ۲ درصد رشده داشته است. صادرات ایران به ترکیه به عنوان سومین شریک تجاری ایران در سال گذشته به لحاظ ارزشی ۵ میلیارد و ۴۶ میلیون دلار و به امارات متحده عربی در همین سال ۴ میلیارد و ۵۰۱ میلیون دلار بوده است.

صادرات ایران به افغانستان که پنجمین شریک تجاری ایران در سال ۹۸ بوده است از نظر ارزشی ۲ میلیارد و ۳۶۱ میلیون دلار بوده است، همچنین میزان صادرات ایران در سال ۹۷ به افغانستان از نظر ارزشی ۲ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار بوده است که مقایسه این ارقام نشان می دهد که صادرات ایران به افغانستان به لحاظ ارزشی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ در مجموع ۲۰ درصد کاهش داشته است. صادرات ایران به هند و پاکستان در سال ۹۸ به ترتیب یک میلیارد و ۵۷۹ میلیون دلار و یک میلیارد و ۱۰۸ میلیون دلار بوده است.

گفتنی است صادرات ایران در سال گذشته به هر یک از ۷ کشور چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی، افغانستان، هند، و پاکستان بیش از یک میلیارد دلار بوده و به کشورهایی مانند اندونزی، تایلند، عمان، فدراسیون روسیه، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، جمهوری کره، قطر، ازبکستان، آلمان، مالزی و کویت کمتر از یک میلیارد دلار بوده است. این گزارش می افزاید صادرات ایران به کشورهای اندونزی، تایلند و عمان در سال ۹۸ به ترتیب ۹۱۴، ۶۳۴ و ۵۲۷ میلیون دلار بوده است. همچنین میزان صادرات ایران به فدراسیون روسیه در سال گذشته ۴۵۸ میلیون دلار و در سال ۹۷ به میزان ۲۸۴ میلیون دلار بوده که مقایسه این ارقام رشد ۶۱ درصدی صادرات ایران به فدراسیون روسیه از نظر ارزشی را نشان می دهد همچنین صادرات ایران به فدراسیون روسیه در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ به لحاظ وزنی ۸۱ درصد رشد داشته است.

گفتنی است تنها کشور اروپایی هدف صادراتی ایران در سال ۹۸ از میان ۲۰ کشور هدف صادراتی، آلمان بوده که صادرات ما به این کشور در سال گذشته نسبت به سال ۹۷ از نظر ارزشی ۲۲ درصد و از نظر وزنی ۳۸ درصد کاهش یافته است بقیه ۲۰ کشور اول هدف صادراتی ایران اغلب در مناطق اوراسیا و مناطق مختلف قاره آسیا قرار دارد. صادرات ایران به آلمان در سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار و در سال ۹۷ در مجموع ۲۵۷ میلیون دلار بوده است. گفتنی است به لحاظ وزنی صادرات ایران به آلمان در سال گذشته ۷۴ هزار تن و در سال ۹۷ نیز ۱۲۰ هزار تن بوده است. در مجموع صادرات ایران به ۱۲ کشور از ۲۰ کشور هدف در سال ۹۸ نسبت به سال پیش از آن به لحاظ ارزشی منفی بوده و به لحاظ وزنی نیز صادرات ایران در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ به ۶ کشور منفی شده است.

میزان صادرات ایران در سال ۹۸ به ۲۰ کشور هدف در مجموع ۳۸ میلیارد و ۶۳ میلیون دلار و به سایر کشورها ۳ میلیارد و ۳۰۷ میلیون دلار بوده است لذا مجموع صادرات در سال گذشته به لحاظ ارزشی ۴۱ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار رسیده است. صادرات ایران به ۲۰ کشور هدف صادراتی در سال ۹۷ در مجموع ۴۰ میلیارد و ۱۳۶ میلیون دلار و به سایر کشورها ۴ میلیارد و ۵۳۴ میلیون دلار بوده که مجموع صادرات ایران به لحاظ ارزشی در سال ۹۷ معادل ۴۴ میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار بوده است. گفتنی است ارزش صادرات در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ در مجموع بین ۲۰ کشور هدف صادراتی ۵ درصد کاهش داشته اما به لحاظ وزنی ۱۴ درصد رشد داشته است.

برنامه ریزی برای تقویت زیرساخت های صادراتی

در همین حال مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت از افزایش بودجه صندوق ضمانت صادرات و همچنین تخصیص ۲۰۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و ۶۰۰ میلیارد تومان از بودجه سازمان توسعه تجارت به مشوقهای صادراتی در بسته حمایت از صادرات غیرنفتی خبر داد و گفت که با توجه به مشخص شدن محدودیتهای زیرساختی در دوره شیوع کرونا، ۸۰ درصد بودجه مشوقهای صادراتی به توسعه زیرساختهای صادرات تخصیص مییابد. احسان قمری در گفتگو با ایسنا، با اشاره به ابلاغ بسته حمایت از صادرات غیرنفتی در تیرماه سال جاری از سوی معاون اول رئیسجمهوری و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: برخلاف سال گذشته تدوین این بسته طولانی نشد و همچنین دو متغیر مهم یعنی تحریمهای ناجوانمردانه و غیرقانونی و شیوع ویروس کرونا در این بسته در نظر گرفته شده است. وی با بیان اینکه این بسته ابتدا در شورای اقتصاد غیرنفتی تایید و هفته گذشته از سوی آقای جهانگیری ابلاغ شد، تصریح کرد: در سالهای گذشته فقط دو دسته مشوق صادراتی یعنی از منابع صندوق توسعه ملی و سازمان توسعه تجارت ایران دیده شده بود، اما امسال همه مشوقهای صادراتی در بسته حمایت از صادرات غیرنفتی دیده شده و علاوه بر دو منبع یاد شده، عوارض صادرات به کمک مشوقها میآید و همچنین افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات به عنوان یک نهاد بیمهگذار در دستور کار قرار گرفته که سرمایه آن تا حدود ۱۰۰ میلیون یورو افزایش پیدا میکند.

به گفته مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت، ۲۰۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی در بانکهای عامل سپردهگذاری میشود و بانکهای عامل موظف هستند به همین اندازه از منابع خود را در اختیار صادرکنندگان قرار دهند و مجموعا ۴۰۰۰ میلیارد تومان با نرخ ترجیحی در اختیار صادرکنندگان قرار خواهد گرفت. بودجه مشوقهای صادراتی معادل ۶۰۰ میلیارد تومان هم از منابع سازمان توسعه تجارت با اولویت زیرساخت تجاری و کمک به صادرکنندگان در شرایط تحریم های ناجوانمردانه و ویروس کرونا در نظر گرفته شده است. وی از ابلاغ شیوه نامهها و آیین نامهها در این زمینه تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: شیوع ویروس کرونا نشان داد بیشترین مشکل صادرکنندگان در بحث زیرساختهای تجاری است و به ویژه در مناطق مرزی که باید تسریع و تسهیل در صادرات انجام شود. قمری از تخصیص ۸۰ درصد بودجه مشوقهای صادراتی به توسعه زیرساختها خبر داد و گفت که ۲۰ درصد باقیمانده صرف سایر برنامهها از جمله حضور در نمایشگاه، اعزام هیأتهای تجاری بازاریابی، پذیرش هیاتهای تجاری، تبلیغات شرکتها و برندسازی میشود.

تشدید اقدامات پیشگیرانه در بخش حمل و نقل هوایی

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: نظارتها و اقدامات پیشگیرانه این سازمان به منظور اطمینان از اجرای صحیح مقررات و پروتکلهای مصوب بهداشتی در بخش حمل ونقل هوایی تشدید می شود.به گزارش روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری رضا جعفرزاده اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری با عنایت به نقش حاکمیتی و نظارتی برای کمک به مهار انتشار بیماری COVID-۱۹؛ و با توجه به اهمیت و در اولویت قرار داشتن سلامت مسافران، توسط بخشهای نظارتی خود از جمله دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتها و موسسات هوانوردی، دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی و دفتر عملیات پرواز به صورت مستمر بازرسیهای لازم از تمامی بخشهای فرودگاهی، هندلینگ و ... به عمل میآورد.سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: از آنجا که افزایش پروازها و رفع محدودیتها میتواند تنها راهکار مقاومتها در این شرایط سخت به شمار آید لذا چنانچه شرط محوری این موضوع نادیده گرفته شود لطمه اقتصادی ناشی از آن غیرقابل جبران خواهد بود بنابراین برای استمرار پروازهای داخلی و فراهم شدن زمینههای انجام پروازهای بین المللی نیاز به انجام پروازهای ایمن و سلامت مسافر، رعایت مقررات بهداشتی بی چون و چرای بهداشتی میسر نخواهد شد.

 

جلوی قیمتهای کاذب در بازار مسکن را گرفتیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق مصوباتی که اتحادیه مشاوران املاک داشته، خوشبختانه بازار اجاره به آرامش رسیده است و جلوی قیمتهای کاذبی که از سوی برخی از سایتها اعلام میشد را گرفتیم.به گزارش ایلنا، محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به بسته تنظیمگیری دولت برای بازار اجاره گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، شرایط به شدت تغییر کرده است و ملاحظات ستاد ملی مبارزه با کرونا تشدید شده و مردم باید بیشتر از گذشته مسائل بهداشتی را رعایت کنند.وی ادامه داد: از آنجایی که در اسبابکشیها و در جریان نقل و انتقالات مسکن، یک سهلانگاری هم ممکن است شرایط را سختتر کند، بنابراین ستاد ملی مبارزه با کرونا، بسته تنظیمگری برای بازار اجاره را اعلام کرده است.وزیر راه و شهرسازی درباره جزئیات این بسته گفت:طبق مصوبات، حداکثر افزایش قیمت اجارهها در تهران ۲۵ درصد، در ۷ کلانشهر با جمعیت بالای یک میلیون نفر حداکثر ۲۰ درصد و در سایر شهرها حداکثر ۱۵ درصد است که به صورت جدی بر بازار برای اعمال این مصوبات، نظارت داریم.اسلامی با بیان اینکه تمام قراردادهای اجاره تا یک سال تمدید میشوند، ادامه داد: تنها در صورتی مستاجران باید واحد را تخلیه کنند که واحد به فروش رفته باشد یا نسبت به تعهدات خود در قرارداد عمل نکرده باشد.