پاسخ مقام معظم رهبری

به نامه اسماعیل هنیه

رهبر انقلاب به نامه رییس دفتر سیاسی حماس پاسخ دادند. به گزارش ایلنا، مقام معظم رهبری در پاسخ به «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، نوشتند: مرقومه جنابعالی در خصوص تحولات اخیر در عرصه فلسطین عزیز را با دقت ملاحظه کردم. از اینکه حرکت مقاومت فلسطین با مجاهدت و ایستادگی خود در برابر توطئههای آمریکا و رژیم صهیونیستی موجبات ضعف و ناکامی آنها را فراهم آورده و در مقابل، عزت و سربلندی امت اسلامی را باعث گردیده است خداوند متعال را شکر می گزارم و از شما مجاهدان شجاع تشکر و قدردانی میکنم.ایشان فرمودند: دشمن زبون که در عرصه میدانی شکستهای غیر قابل جبرانی متحمل شده است راهبرد توسعه طلبی خود و تضییع حقوق مسلم فلسطینیها را ابتدا با فشار اقتصادی و محاصره غزه مظلوم و آنگاه با نیرنگ مذاکره و طرح صلح و سازش دنبال مینماید و لکن جریان مقاومت و ملت شجاع فلسطین با منطق عقل و تجربه تهدید و تطمیع آنها را بر نتافته و همچون گذشته با ایستادگی مثال زدنی خود مسیر عزت و شرف را رقم زده و از این پس هم در همین صراط مستقیم حرکت خواهد کرد. ان شاء الله قطعاً حفظ هوشیاری، وحدت و یکپارچگی مردم و جریانهای فلسطینی در خنثی سازی نقشههای شوم دشمن مؤثر بوده و جلب نصرت الهی را به همراه خواهد داشت.رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی همچون گذشته به حکم وظیفه دینی و انسانی و مبتنی بر اصول ارزشی انقلاب اسلامی از هیچ کوششی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و استیفای حقوق آنان و هم چنین دفع شر رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی دریغ نخواهد کرد. امیدوارم پروردگار متعال بر عزت و قدرت شما بیافزاید.

برجام در وضع بدی قرار دارد

نماینده دائمی روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به شرایط برجام ابراز نگرانی کرد.به گزارش ایلنا، میخائیل اولیانوف در توئیتر نوشت: اتحادیه اروپا تلاش میکند با نظرهای متفاوت مکانیسم حل اختلافات در برجام را فعال کند؛ این ایده خیلی خوبی نیست.وی افزود: همه اعضای برجام باید به جای چنین بحثهای بیفایده و احتمالا مخرب به فکر حفظ توافق هستهای باشند که در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.

مقابله رژیم صهیونیستی با ایران

به گزارش ایلنا از یورو نیوز، وزارت دفاع اسرائیل در بیانیهای اعلام کرد: وزارت دفاع و صنایع هوافضای اسرائیل ماهواره شناسایی افق ۱۶ را در ساعت ۴ بامداد به وقت محلی با موفقیت پرتاب کرد.هدف از این ماهواره ارزیابی فعالیت های ایران عنوان شده است.

اوکراین همچنان در انتظار جعبه سیاه

معاون وزیر امور خارجه اوکراین گفت: جعبههای سیاه پرواز سانحه هواپیمایی اوکراین هنوز به فرانسه ارسال نشدهاند. این قول داده شده که این کار در ۲۰ جولای انجام شود. چند روز پیش ما رضایت مقامات فرانسوی را برای پذیرش دو نفر از متخصصانمان دریافت کردیم. این افراد به عنوان اعضای گروه تحقیق فنی در روند شرکت خواهند کرد. به گزارش ایلنا،این دیپلمات ارشد گفت: طرفهایی که در اثر این سانحه خسارتهایی متحمل شدهاند، سرانجام در مورد مواضع و رویکردهای خود در مورد روند مذاکره با طرف ایرانی توافق کردند تا ایران را درمورد غرامت به خانوادههای قربانیان پاسخگو کنند. موضوع جبران خسارت خانوادههای اوکراینی نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

توقف نماز جماعت به دلیل کرونا

امام جمعه موقت اهواز گفت: بیشتر شهرهای استان خوزستان در مواجهه با کرونا وضعیت قرمز و زرد دارند که در مساجد این شهرها نمازهای جماعت برگزار نمیشود. آیتالله محسن حیدری در گفتوگو با میزان افزود: در برخی مساجد شهرهای استان خوزستان که در وضعیت سفید هستند با رعایت پروتکلهای بهداشتی نماز جماعت برگزار میشود.امام جمعه موقت اهواز گفت: بیشتر شهرهای استان خوزستان در مواجهه با کرونا وضعیت قرمز و زرد دارند که در مساجد این شهرها نمازهای جماعت برگزار نمیشود.بر اساس اطلاعیه شماره ۱۵ شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در خصوص اقامه مجدد مراسم عبادی - سیاسی نمازجمعه در سراسر کشور، مقرر شده بود در شهر تهران اقامه مجدد نماز جمعه از ششم تیرماه و همزمان با بازگشایی رسمی نمازهای جمعه در مناطق زرد آغاز شود که به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی و مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا تا اطلاع ثانوی برگزار نمیشود.

رویکرد دفاعی ایران در حوزه سایبری

رییس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه رویکرد ایران در حوزه سایبری یک رویکرد دفاعی است نه تهاجمی، گفت: استراتژی رسانههای آمریکایی این است که ایران را در فضای سایبری به عنوان یک مهاجم آنارشیست معرفی کنند. غلامرضا جلالی در گفتوگو با میزان، اظهار کرد: استراتژی رسانههای آمریکایی این است که ایران را در فضای سایبری به عنوان یک مهاجم آنارشیست معرفی کنند و اتهامزنیهای مقامات آمریکایی و صهیونیسم در حوزه سایبری به ایران ناشی از همین رویکرد است.رییس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه سایبری نیز یک رویکرد دفاعی است نه تهاجمی، گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قدرت آفندی در حوزه سایبری است اما این قدرت را در مقام پاسخ به اقدام دشمن به کار میبرد.

رئیس قوه قضائیه نوسانات بازار و افزایش بی رویه قیمت ها را موجب رنجش مردم دانست

رییس قوه قضاییه گفت: بی انضباطی مالی به کشور آسیب میزند؛ نباید منابع کشور در اختیار افراد بی صلاحیتی قرار بگیرد که به تعهدات خود عمل نمیکنند.

آیت الله سید ابراهیم رییسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با تشکر از زحمات همکاران دستگاه قضا بابت رسیدگی جهادی به پروندههای قضایی همزمان با شیوع کرونا گفت: تلاش همکاران دستگاه قضایی که با وجود شیوع بیماری کرونا و مشکلات ناشی از آن تلاش میکنند تا پرونده ‎های مردم به موقع رسیدگی شده و دچار اطاله دادرسی نشود قابل تقدیر است.

رییس قوه قضاییه رعایت مسائل بهداشتی در سراسر کشور و در جریان رسیدگی به این پرونده ‎ها را یک ضرورت دانسته و گفت: همکاران قضایی در سراسر کشور به نحوی اقدام کنند که هم کار مردم راه بیافتد و هم سلامتی مردم و کارکنان دستگاه قضا تامین شود. تامین سلامت مراجعه کنندگان و همکاران قضایی برای ما اولویت است و در این زمینه هر اقدامی که از جانب مرکز لازم باشد انجام خواهیم داد.

رییسی به شرایط اقتصادی این روزهای کشور نیز اشاره کرده و گفت: آنچه که این روزها موجب رنجش مردم شده عدم مدیریت بازار، عدم مدیریت قیمت ‎ها و نوسانات بازار است. اما این اولین کار دشمن نیست و بارها دیده شده دشمن از طریق اخلال در نظام ارزی و پولی کشور به دنبال دشمنی کردن است.

رییس قوه قضاییه افزود: برخی راه حل این مساله را در مذاکره با امریکا و اروپا می دیدند، که البته برای همگان روشن شد که راه نادرستی است و باید به دستان پرتوان مردان و زنان این کشور دل بست. هیچ مشکلی نداریم الا اینکه راهکار آن در درون کشور وجود دارد و این همان اصلی است که رهبر معظم انقلاب در همه این سال ها بر آن تاکید داشتند.

رییسی لازمه برون رفت از این شرایط و ایجاد ثبات اقتصادی در بازار را فعالیت جهادی دانسته و ادامه داد: این شرایط تلاش جدی و سریع را می طلبد. وجود طرح‎ هایی برای برون رفت از شرایط فعلی اقتصادی یک ضرورت است و تبیین این طرح ها برای مردم از ضرورت های بعدی است.

رییس قوه قضاییه گفتگو با مردم و نخبگان اقتصادی و دانشگاهی را شرط لازم موفقیت طرح ‎های اصلاح اقتصادی عنوان کرده و افزود: دولتمردان باید با مردم حرف بزنند؛ باید با نخبگان اقتصادی و دانشگاهی و صاحب نظران گفتگو کرد، هم سخن آنها را شنید و هم با آنها سخن گفت. اگر با مردم دقیق روشن و واضح سخن گفته شود و ابعاد این طرح ‎ها روشن شود، مردم در این رابطه با مسئولین و دولتمردان همراه و همگام خواهند شد.

رییسی یکی دیگر از ضرورت ‎های عبور از شرایط خاص اقتصادی را نیز برخورد با تخلف از ناحیه برخی واردکنندگان و صادرکنندگان دانسته و گفت: وارد کننده یا صادرکننده متخلف فرقی نمیکند هم برخورد با آنها هم افشاء نام آنها یک ضرورت است که مسئولین بانک مرکزی باید آن را دنبال کنند. مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند که دنبال معرفی صادرکنندگان متخلف هستند، اما من معتقدم واردکننده ای که ارز دریافت کرده و کالا وارد نکرده هم باید معرفی شود.

رییس قوه قضاییه بی انظباطی مالی را عامل خسارت به کشور و ایجاد هزینه‎ های اضافی عنوان کرده و تاکید کرد: همه می دانند که امروز دستگاه قضایی نسبت به معوقات بانکی تلاش ویژه‎ ای به کار گرفت و با همت همکاران ما هزاران میلیارد معوقه به نظام بانکی کشور بازگشت، اما همین معوقات با اخذ ضمانت های لازم و پیگیری ضمانت‎ ها، می توانست به معوقه مبدل نشود و زحمت ایجاد نکند.

رییسی افزود: دستگاه قضایی مصمم است که با همکاری بخش بانکی اجازه ندهد برخی افراد پولی بگیرند و تعهدات را انجام ندهند و بعد برای کشور مشکل ایجاد کنند. ولی از آن طرف هم دستگاه‎ های مسئول نباید اجازه دهند که اعتبارات به دست افرادی سپرده شود که یا صلاحیت و توانایی لازم برای انجام تعهدات را ندارند و یا تضمینات لازم را نمی توانند بسپارند.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به برخورد خشونت آمیز دولت آمریکا و برخی دولت های اروپایی با معترضین در این کشورها پرداخته و گفت: شرایطی که در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی وجود دارد مایه ننگ برای دستگاه هایی است که مدعی حقوق بشر و حقوق انسان هستند. این کشورها با بازداشت های پرتعداد و ضایع کردن حقوق اولیه و مسلم مردم کشورهای مختلف به صورت روشن مشغول ضایع کردن حقوق انسان هستند، اما کسی دم بر نمی آورد. حمایت از مردم عدالت خواه در آمریکا و اروپا وظیفه دستگاه های مدافع حقوق بشر و حقوقدانان آزاد است و باید در دستور کار آن ها قرار گیرد.

رییس قوه قضاییه در واکنش به تذکر یکی از اعضای شورای عالی قوه قضاییه درباره برخی اظهارنظرهای سیاسی پیرامون شرایط کشور گفت: در تمامی این سال‎ ها این ما مسئولان بوده ‎ایم که گره ایجاد کرده ‎ایم و در شرایط خاص آن جایگاه و شخصیتی که گره گشایی کرده تا مشکلات ساخته شده به دست مسئولان حل شود، رهبر معظم انقلاب بوده است. در این زمینه می توان نمونه ‎های بسیار زیاد حتی در همین یکی دو سال اخیر را مثال زد. اینطور نشود که گره‎گشایی‎ ها نادیده گرفته شود و آنها که مسئول ایجاد مشکلات و گره‎ ها بوده ‎اند، نقصان خود را متوجه آن جایگاهی کنند که همواره گره گشایی کرده است.

رییس قوه قضاییه در واکنش به این گزارش و گزارش برخی اعضا درباره حوادث اخیر کشور گفت: مدیری که مسئولیت داشت باید پاسخگو باشد و مورد مواخذه قرار بگیرد. نمی توانیم همیشه منفعلانه برخورد کنیم تا باز هم یک مورد مشابه ساختمان پلاسکو شکل بگیرد. در زمینه حوادث مختلفی که در این مدت داشتیم و همه را اسم نمی آورم، باید عوامل را شناسایی کنیم که آیا پیش بینی لازم، پیشگیری لازم و اقدام لازم را کرده اند؟

رییسی افزود: من این را به سازمان بازرسی، سازمان قضایی نیروهای مسلح و دادستان تهران هم گفته ام که سیاست دستگاه قضایی پیگیری و مواخذه مدیری است که مسئولیت قانونی و شرعی دارد که ببینیم کار را در زمان خودش انجام داده یا نه وگرنه هر روز باید به ما یک گزارش بدهند که این اتفاقات افتاد. باید نسبت به این قصور یا تقصیر خصوصا ترک فعل ها حساس بود چرا که ما مواردی داریم که ترک فعل ها قابل پیگیری قانونی است و بسیاری از ترک فعل ها خسارتش از فعل ها بیشتر است. مردم انتظار دارند که هر کس نسبت به مسئولیتش پاسخگو باشد.

گزارش "تجارت" از نام و نشان گروه هایی که قوانین مالیاتی را دور می زنند

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: در شرایطی که کشور با مشکلات ناشی از فروش نفت و ناتوانی در تامین هزینه ها رو به رو شده، دولت ناچار به بهره گیری از ظرفیت های دیگر از جمله مالیات شده است. اما مشکل اینجاست که دریافت مالیات از حقوق بگیران و افراد صادق بسادگی صورت می گیرد در حالی که زیاده خواهان از پرداخت مالیات شانه خالی می کنند تا بار اداره کشور بر دوش آنهایی باشد که به قانون احترام می گذارند یا هنوز با راهکارهای دورزدن قانون آشنایی ندارند. امروزه بسیاری از قشرهای جامعه و کسب و کارها از خدمات و امکانات دولتی استفاده می کنند اما هنگام پرداخت مالیات برای مشارکت در هزینه اداره کشور، خود را به موش مردگی می زنند. به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده این متخلفان مورد شناسایی جدی قرار بگیرند و مهمتر اینکه برخورد لازم با آنان صورت پذیرد. به همین دلیل برخی از این فرصت طلبان مورد بررسی و شناسایی قرار می گیرد.

تهدید فراریان مالیاتی

طبق ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم همه دستگاهها باید اطلاعات خود را برای دریافت مالیات عادلانه و شفاف در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهند اما هنوز بسیاری از دستگاه ها به بهانه محرمانگی اطلاعات از اجرای این قانون سرپیچی می کنند. در این رابطه رییس سازمان امور مالیاتی علاوه بر تعیین ضرب الاجل، دستگاهها را تهدید کرده در صورت عدم همکاری، بودجه آنها نیز قطع خواهد شد. همچنین این ادعا را مطرح کرده که اسامی دستگاه ها را رسانه ای می کند. امیدعلی پارسا گفت: دستگاههای اجرایی که هنوز آن گونه که شایسته اداره کشور است، اطلاعات را به سازمان امور مالیاتی نداده اند، بودجه آن دستگاههای اجرایی را معلق یا متوقف میکنیم تا زمانی که این کار را انجام دهند. سازمان امور مالیاتی تا پارسال، راهبرد تعامل داشت، اما اکنون بر طبق مصوبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی عمل میکنیم و باید همه اطلاعات ریز اقتصادی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد. دو هفته دیگر، دستگاههای اجرایی را که همکاری کرده اند و یا نکرده اند اعلام خواهیم کرد».

فرارمالیاتی در ورزشکاران

از آنجا که مدتهاست از قراردادهای کلان ورزشکاران که مخفی می ماند، سخن به میان می آید اما هیچ اقدام عملی برای برخورد با آنان صورت نگرفته، سازمان امور مالیاتی در نامه ای از معاون وزیر ورزش و جوانان خواسته تا طبق قانون و ظرف ۲ هفته، وضعیت قرارداد ورزشکاران شفاف شود. در این نامه رئیس کل سازمان امور مالیاتی خواسته تا ظرف ۱۵ روز نسبت به اجرای تعهدات این وزارتخانه اقدام شود. همچنین گوشزد شده در صورتی که به دلیل در اختیار قرار ندادن تمام یا بخشی از اطلاعات، خسارت یا زیانی متوجه دولت شود به استناد قانون مالیاتهای مستقیم و مواد آیین نامه اجرایی موضوع تبصره (۵) ماده قانونی مذکور متخلف یا متخلفین علاوه بر مجازات های مقرر در قانون، مسئول جبران خسارت وارده به دولت خواهند بود. این در حالی است که قراردادهای ورزشکاران و مربیان ورزشی به ویژه در فوتبال برای یک سال به چندین میلیارد تومان می رسد در حالی که عدد مکتوب حتی به ۵۰۰ میلیون تومان هم نمی رسد.

سلبریتیهای فراری

یکی دیگر از گروههایی که بسادگی از پرداخت مالیات طفره می روند سلبریتیها هستند. این افراد با وجود آنکه درآمدهای کلانی دارند، اما مورد حمایت شدید قرار می گیرند بنوعی که در بودجه سال جاری نیز این چهره های همیشه متفاوت، از پرداخت مالیات معاف شدند، در حالی که در بحث مالیات بخصوص در صنوف پردرآمد نمی توان تبعیض قائل شد. سلبریتی ها به اشکال مختلف پردرآمد هستند زیرا به هر بهانه ای پول می گیرند. در سریالهای تلویزیونی بازی می کنند، فیلم سینمایی بازی می کنند، سر از بازی در تاتر در می آورند، مجری گری می کنند، آواز می خوانند و در قالب قرارداد با کارخانه ها و موسسات فعالیتهای تبلیغی دارند. بنابر این درآمدشان بسیار زیاد است. البته این را قبول داریم که همه هنرمندان درآمد بالایی ندارند، اما شناسایی آنان بسادگی امکان پذیر است.

وکلا نیز مالیات نمی پردازند

از مشاغل دیگری که سازمان امور مالیاتی نتوانسته آنها را متقاعد به شفاف سازی عملکرد مالی کند، مشاغل حقوقی از جمله وکالت، مشاوره و کارشناسی است. این مشاغل میگویند در صورتی حاضرند نسبت به نصب و راه اندازی دستگاه کارتخوان در دفاتر حقوقی اقدام کنند که قانون آنها را ملزم کرده باشد. این در حالی است که پژوهشگر حوزه فرار مالیاتی می گوید: یک پرونده حقوقی ۲ میلیارد تومان و یک پرونده ۵ میلیون تومان است. سید احسان حسینی از ۳ میلیون تقاضای قضایی در سال خبر می دهد و می گوید: اگر میانگین حق الوکاله را ۳ میلیون تومان حساب کنیم و این دو رقم را ضرب کنیم، حجم بازار خدمات قضایی در کشور ما سالانه حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که اگر این ۶۰ هزار میلیارد تومان را بین تعداد وکلا تقسیم کنیم، تقریباً درآمد هر وکیل چیزی حدود یک میلیارد تومان خواهد شد که مالیات آن بسیار چشمگیر است.

پزشکان در کنار دیگر فراریان مالیاتی

گروه دیگر فراریان مالیاتی را پزشکان تشکیل می دهند. تخمین ظرفیت مالیاتی پزشکان با استناد به حرفهای خودشان اعداد و ارقام بسیار بالایی را نشان می دهد. اما نماینده شورای حل اختلاف مالیاتی سازمان امور مالیاتی تهران از پرداخت مالیات ۱۵۰ میلیارد تومانی پزشکان در سال ۹۶ خبر داد. سیاوش غیبی پور گفت: درآمد واقعی پزشکان ۷۰۰ میلیارد تومان بودهاست.» همچنین رئیس سازمان امور مالیاتی کشور هم رقم مالیاتی قشر پزشکان غیردولتی را حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از این رقم پرداخت میشود و بقیه را میتوان فرار مالیاتی محسوب کرد.

درآمدهای کلان فضای مجازی

مشاغل اینترنتی در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی فرصتی برای درآمدزایی ایجاد کرده است به طوری که برخی از این شغلهای کاذب از صفحات مجازی خود درآمد هنگفتی کسب میکنند. یکی از این مشاغل «سین کار» است که از افراد بیکار درخواست میشود از طریق بازدید برخی از صفحات مجازی درآمد کسب کنند( یعنی تعداد بازدیدکنندگان هر صفحه را بالا ببرند و آن را در گروههای مختلف ارسال کنند تا یک پست خاص بیش از آن چیزی که باید دست به دست و دیده شود) کف قیمت حقوق یک سین کار حدود ۳ میلیون تومان در ماه است. «پول میگیرم، فحش میدهم». افرادی هستند که در ازای گرفتن پول در شبکههای اجتماعی به شخصیتهای مطرح و سلبریتیها فحش میدهند و اتفاقا روزانه مبالغ هنگفتی هم دریافت میکنند. یعنی هرچه فحشها بیشتر و رکیکتر باشد، حقوق بیشتری میگیرند! برحسب میزان رکیک بودن فحش و تعداد بیشتر فحش در کامنتها، میزان حقوق دریافتی آنها بهطور متوسط در ماه تا ۵ میلیون تغییر میکند، ما هم با واسطه این قیمت را بهدست آوردیم! «کپشن نویس» کپشن بسیاری از پستهای اینستاگرامی چهرههای شناخته شده و سلبریتیها توسط خودشان نوشته نمیشود.آنها در ازای اختصاص مبلغی، از برخیها که قلم خوبی دارند میخواهند برای پستهایشان کپشن بنویسند. کپشن نویسی بهطور متوسط از ۵ تا ۵۰ میلیون تومان در ماه درآمد دارد که به تعداد لایک و شهرت نویسنده کپشن هم بستگی دارد. «تیمهای هشتگ زن»این نمونه بیشتر مصداقهای سیاسی دارد. این عده به صورت گروهی برای راهبردهای خاصی در شبکههای اجتماعی و بهخصوص توییتر هشتگهای مخصوص میزنند و تلاش میکنند یک هشتگ یا یک ماجرا هرچه بیشتر دیده شود. در توییتر از توییتی یک میلیون تومان بسته به بالا رفتن تعداد هشتگها، تا روزانه ۲۰ میلیون تومان بر اساس تعداد بازدید دراینستاگرام پرداخت میشود.جالب اینجاست که هیچکدام از فعالان عرصه مجازی ریالی بابت مالیات نمی پردازند.

با رشد ٨٢ هزار واحدی شاخص کل بازار سرمایه رقم خورد
 

گروه بورس: شاخص بورس روز یکشنبه ۱۵ذتیرماه، با رقم بیسابقه ۸۲ هزار واحد صعود کرد و وارد کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد شد این درحالی است که یک کارشناس بازار سرمایه از آغاز موج جدید صعود شاخص بورس خبر داد و گفت: در چند روز گذشته اصلاح در قالب اصلاح زمانی و دست به دست شدن سهام اتفاق افتاده که این موضوع باعث شده تا بازار خود را آماده موج بعدی صعود شاخص بورس کند.

به گزارش ایسنا، شاخص بورس دیروز یکشنه با ۸۲ هزار و ۵۴۴ واحد صعود به رقم یک میلیون و ۷۳۷ هزار واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۱۳ هزار و ۹۲۶ واحد صعود کرد و در رقم ۴۸۳ هزار و ۸۴۶ واحد ایستاد. در این بازار یک میلیون معامله به ارزش ۱۳۶ هزار و ۶۱۳ میلیارد ریال انجام شد.

سرمایه گذاری تامین اجتماعی، فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، س نفت و گاز و پتروشیمی تامین، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید و گسترش نفت و گاز پارسیان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس داشتند و بانکهای ملت و تجارت، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و بانک صادرات ایران نمادهای پربیننده این بازار بودند.

شاخص کل فرابورس نیز ۵۱۸ واحد صعود و رقم ۱۷ هزار و ۸۰۴ واحد را ثبت کرد. هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سهامی ذوب آهن اصفهان، سرمایه گذاری صبا تامین، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی مارون و بیمه پاسارگاد نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند و سهامی ذوبآهن اصفهان، گروه صنایع کاغذ پارس، بانک دی، سیمان لار سبزوار، گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و صنایع ماشینهای اداری ایران نمادهای پربیننده این بازار بودند.

  • بورس، آماده موج جدید صعود

    نوید قدوسی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایرنا به علت اصلی رشد این روزهای بورس اشاره کرد و افزود: علت اصلی این موضوع وضعیت پولی اقتصاد کلان و افزایش رشد نقدینگی در کشور است و مهمتر از آن روندی است که نشان میدهد در حالا تبدیل شدن فرآیند شبه پول به پول هستیم.

    وی ادامه داد: با توجه به بالا بودن انتظارات تورمی و پایین بودن نرخ سود سپردهها انگیزه در اقتصاد کشور برای نگهداری سپردههای مدتدار کاهش پیدا کرده و در نتیجه روند قوی برای تبدیل شدن شبه پول به پول اتفاق افتاده که این موضوع تاثیر خود را به شکلهای مختلف در کشور گذاشته است.

    به گفته قدوسی، رشد عجیب حدود ١٠ درصدی قیمت دلار که تقریبا در سه روز کاری گذشته رخ داد اکنون در حال رقابت با بورس است که روزانه بیش از دو درصد رشد را تجربه میکند. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، روند اتفاقاتی که در وضعیت پولی کشور در حال رخ دادن است اثر خود را در بازارهایی مانند بازار طلا، ارز و سکه میگذارد و به مرور شاهد تاثیرگذاری آن بر بازار مسکن هم خواهیم بود.

سرمقاله

حسینعلی حاجی دلیگانی

عضو هیئت رئیسه مجلس  شورای اسلامی

یکی از مهمترین دلایل تغییر و تحولات ارزی در کشور، وابستگی اقتصاد جهان به دلار است. امروز بدون آنکه مبنای خاصی وجود داشته باشد، همه چیز با دلار سنجیده می شود بنابر این باید هرچه سریعتر دلار از مبادلات حذف شود کاری که سالهاست جهان به دنبال آن است.تأثیر کنار گذاشتن دلار در مبادلات فرهنگی، اقتصادی و روانی است. از سوی دیگر برای بیاثر کردن تأثیر تحریمها بر زندگی مردم علاوه بر بهرهگیری از اقتدار جمهوری اسلامی باید با خارج کردن دلار آمریکا از چرخه مبادلات، روند تبادلات اقتصادی را اصلاح کنیم. به دلیل درک این مهم مجلس شورای اسلامی به دنبال قانونی کردن حذف دلار بود اما طرح الزام دولت مبنی بر انجام مبادلات پایاپای، چند جانبه و رونق بخشی به مبادلات در کمیسیون اقتصادی مجلس به دلیل فقدان احساس ضرورت و نیاز در سنوات گذشته رد شد.

نکته دیگر مبارزه قاطعانه با قاچاق است. راههای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور کاملاً ساماندهی و تنها راه حل مقابله مؤثر با آن راهاندازی ستاد ارز به صورت فرابخشی در بانک مرکزی به دبیری ریاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی است که باید با هماهنگی، تعامل و همافزایی بین نهادها اعم از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، گمرک، ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز، وزارت کشور، نهادهای امنیتی سپاه، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی، تشکیل شود.

از آنجا که بسیاری از کشورها به ویژه ایران از قاچاق کالا رنج می برند، سیاست اقتصادی آنها مبنی بر ایجاد ثبات در ارزش پول ملی خودشان نیست، زیرا کاهش ارزش پول داخلی یک راه برای جلوگیری از قاچاق کالا بوده و در بخشهای تولیدی نیز در راستای تولید و صادرات، شرایط مساعدی برای تولید کننده داخلی فراهم کرده است.

البته اکنون شاهد رشد بی رویه ارز هستیم که به نظر می رسد برای حل مسائل و مشکلات در دستگاههای مختلف، ارز باید تک نرخی باشد و دولت با حفظ نقش نظارتی خود، از طریق پرداخت یارانه مستقیم و خدمات بیمهای به مصرف کننده، اثرات و آسیبهای حاصل از تک نرخی شدن ارز به مشاغل را کاهش دهد.

مبحث تکنرخی شدن ارز آغازی بر شیطنتها و تحرکات ظاهری برخی افراد و دستگاهها خواهد بود زیرا جریانات و افرادی خاص در کشور با واردات کالا و نرخ دولتی بیشترین منفعت مالی را کسب و با خروج منابع و ارز، وابستگی اقتصادی و نابودی تولید، صدمات جبرانناپذیری به کشور وارد کردهاند.

یادداشت

مجید گودرزی

کارشناس مسایل اقتصادی

ناترازی در قدرت، آفت دموکراسی است. فرقی هم نمی کند به کدام سو و در جهت منافع کدام گروه منحرف شود. وقتی قدرت ناتراز و نامتعادل شد، قدرت قانون جای خود را به قانون قدرت می دهد و منافع ملی جای خود را به منافع فردی و گروهی و حزبی می دهد. اصلاح طلبان از آینده کاملا ناامید هستند و این چیز خوبی نیست زیرا برنامه های رقیب می دهد. روحانی به جایی رسیده که هم رفتن و هم ماندنش به صلاح نیست و این کار تصمیم گیری را سخت می کند.

مردم از شرایط سخت کنونی بشدت ناراضی و معترض این هستند که دولت به شعارها و اهدافش نرسیده است، اما بیشتر نگران این هستند که شاید اهداف دولت همین وضع موجود بوده و اتفاقا به اهدافش رسیده است. اشتباهات دولت در سطح کلان آنقدر پیش پا افتاده، کودکانه و عجیب است که سر سوزنی نمی توان آنها را به سهوی بودن و یا عدم آگاهی دولت نسبت داد.

اکثر کارشناسان معتقدند اشتباهات دولت عمدی است. سند این ادعا هم حراج و تاراج ۶۲ تن طلا از پشتوانه پول ملی است که باعث سقوط ارزش پول ملی شد.اینکه دولت و کارشناسان او نمی دانسته اند برای کنترل بازار سکه باید اوراق سکه بفروشد نه خود سکه را، دور از ذهن و غیر قابل قبول است.

بسیاری از تنش ها هم یقینا عمدی است که از آن جمله می توان از شوک بنزینی انتقاد کرد. متاسفانه شوکهای بزرگتری هم ایجاد شد و یا خواهد شد. بنظر می رسد دولت با رفتارهایش تلاش می کند اعتراضات عمومی را گسترش دهد و بر دامنه اعتراضات آبان ۹۸ اضافه کند.

یکی از مهمترین موارد بازار مسکن است که ظرفیت خوبی داشت و دولت نهایت بی سلیقگی و سومدیریت از این ظرفیت را کرد.

بازنشستگان و کارگران هم از سومدیریت بی نصیب نبودند که نمونه آن را می توان در بررسی دوباره دستمزد و تبعات آن مشاهده کرد.

اعتقاد تمامی صاحب نظران از جمله نمایندگان مجلس یازدهم بر این است که باید جلوی سومدیریتها و رفتارهای سلیقه ای دولت گرفته شود، چرا که در غیر این صورت با اعتراض های مردمی اوضاع از کنترل خارج می شود. از سوی دیگر در سیاست خارجی نیز نگرانی هایی وجود دارد و به نظر می رسد نیازمند رفتار جدی تر، عاقلانه تر و آینده نگرانه در عرصه سیاست خارجی هستیم.

صادرکنندگان بدحساب تنها دوهفته برای بازگرداندن تعهدات ارزی خود فرصت دارند

گروه صنعت و تجارت: بانک مرکزی تا پایان تیرماه به صادرکنندگان فرصت داده تا نسبت به ایفای تعهدات ارزی صادراتی سال ۱۳۹۸ خود اقدام کنند و در غیر این صورت، محدودیتهای مندرج در بسته سیاستی بازگشت ارز حاصل از صادرات و نحوه رفع تعهد ارزی آن، برای این دسته از صادرکنندگان اجرا میشود. از آنجا که یکی از دلایل افزایش قیمت دلار و نابهسامانی این بازار در روزهای اخیر، عدم بازگشت ارزهای صادراتی دانسته شده، عدم رفع تعهدات ارزی با دو نوع واکنش یا برخورد مواجه میشود که اولین مورد از سمت بانک مرکزی در جهت انتشار اسامی متخلفان در رسانهها و دیگری تعلیق دارندگان کارتهای بازرگانی است که نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود تاکنون اقدامی نکردهاند. با افزایش مجدد نرخ دلار، دوباره از سوی مسئولان چه رئیس جمهوری و چه رئیس کل بانک مرکزی برای بازگشت ارزهای صادراتی و نقش مهم صادرکنندگان در ارزآوری برای کشور تاکید شد.

از آنجا که به گفته مسئولان بازگشت ارزهای صادراتی میتواند نابهسامانیها و مشکل عرضه در بازار ارز را حل کند، همتی در جدیدترین اظهارات خود دوباره به صادرکنندگان زمان پایانی رفع تعهدات ارزی که تا پایان تیرماه است را، گوشزد و تاکید کرده که این فرصت در دو هفته آتی تمام و به هیچوجه تمدید نمیشود. علاوه بر این، این مقام مسئول اعلام کرده که از امروز با هماهنگی بانک مرکزی، قوه قضائیه، وزارت صمت و نهادهای نظارتی، صادر کنندگانی که تاکنون تعهد خود را ایفا نکردهاند، در لیستهای ۱۰ نفره برای توضیح درمورد نحوه ایفای تعهدات خود دعوت میشوند.

در همین حال روز گذشته کمیته ارزی اتاق ایران تشکیل جلسه داد و در این جلسه پیرامون نحوه بازگشت ارز صادراتی و انتخاب روشهایی که جنبه تشویقی برای صادرکنندگان داشته باشد، لغو محدودیتهایی که امروز موجب شده گروههای غیرحرفهای و بینام و نشان به عرصه صادرات ورود و از فرصت ایجاد شده به نفع خود استفاده کنند، تمدید مهلت بازگشت ارز صادراتی به دلیل شیوع بیماری کرونا و کاهش سطح مبادلات تجاری در دنیا و در نهایت اعتماد به بخش خصوصی، مسائلی مطرح شد. اعضای این کمیته که پس از راهاندازی سامانه نیما و دیگر سیاستگذاریهای دولت و بانک مرکزی در مورد ارز، دیدگاههای بخش خصوصی را طی نامههای مختلفی برای رئیسجمهور و دیگر مسئولان کشور فرستادند، بارها تأکید کردند که برای بهبود اوضاع اقتصادی باید از فرصت به وجود آمده به نفع صادرات استفاده کرد.

اختلاف قیمت ها مانع بازگشت ارز صادراتی

در همین حال یک عضو اتاق بازرگانی تهران فاصله نرخ نیما و آزاد را یکی از دلایل عدم بازگشت ارز صادراتی عنوان کرد و گفت: اسامی شرکتها و صادرکنندگانی که ارز برنگرداندهاند باید اعلام شود. محمدرضا انصاری در گفتگو با اقتصادآنلاین به تاکیدات رییس کل بانک مرکزی بر بازگشت ارز صادراتی و تاثیر آن بر افزایش قیمت دلار اشاره کرد و افزود: با توجه به اظهارات همتی، طی دو سال گذشته از مجموع ۷۲میلیارد صادرات غیرنفتی صورت گرفته تنها ۴۵میلیارد دلار آن بازگشته و ۲۷میلیارد دلار هنوز وارد چرخه اقتصادی نشده و این موضوع باعث افزایش نرخ ارز طی روزهای اخیر شده است. او ادامه داد: در این زمینه بانک مرکزی باید شفاف عمل کند و انگشت اتهام به سوی همه صادرکنندگان و آنهایی که کارشان را به درستی انجام میدهند نگیرد؛ ضمن اینکه یکی از دلایل عدم بازگشت ارزهای صادراتی چند نرخی بودن و فاصله نرخ ارز در نیما و بازار آزاد است. به گفته این فعال بخش خصوصی، بانک مرکزی بارها صادرکنندگان را متهم به بازنگرداندن ارز صادراتی کرده درحالیکه تاکنون اسامی کسانی که اقدام به این مسئولیت نکردهاند منتشر نشده است بنابراین اولا باید این دسته از صادرکنندگان معلوم شوند ثانیا تا زمانی که نرخ ارز در بازار آزاد بیش از سامانه نیما است، صادر کنندگان تمایل به عرضه ارز با نرخ کمتر در سامانه نیما ندارند.

انصاری همچنین خاطرنشان کرد: فاصله بین نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد نه تنها منجر به عدم بازگشت ارز صادراتی شده بلکه به تعداد کارتهای بازرگانی یک بار مصرف هم اضافه کرده است. این عضو اتاق بازرگانی در پایان تاکید کرد: دولت حق دارد در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات مطالبهگر باشد اما نکته اینجاست، آن بخش از ارز صادراتی که به کشور بازنگشته مربوط به بخشهای دولتی و یا خصولتیهای وابسته به دولت است.

تشکیل هیات حسابرسی ویژه برای ارز صادراتی

از طرف دیگر رییس دیوان محاسبات از تشکیل "هیات حسابرسی ویژه جهت رسیدگی و نظارت بر شرکتها جهت بازگشت ارزهای صادراتی" خبر داده است. براساس گزارش خانه ملت، عادل آذر با اشاره به اقدامات دیوان محاسبات کشور برای برگشت ارز حاصل از صادرات گفت: از آنجا که حوزههای صادراتی را عمدتا بخش خصوصی و پتروشیمیها پوشش میدهند به طور مستقیم در حوزه رسیدگی و نظارت دیوان محاسبات نیستند، چرا که دیوان بر عملکرد مالی دستگاههایی نظارت دارد که از بودجه کل کشور استفاده میکنند. رییس دیوان محاسبات در عین حال از تشکیل "هیات حسابرسی ویژه جهت رسیدگی و نظارت بر شرکتها جهت بازگشت ارز صادراتی" خبر داد، افزود: این هیات از طریق دستگاههای متولی دولتی، موضوع مذکور را مورد بررسی قرار میدهد تا مشخص شود کدام یک از دستگاهها در بازگشت ارز صادراتی کوتاهی کردهاند. آذر ادامه داد: هیات حسابرسی ویژه نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات این شرکتها" به تازگی تشکیل شده است و هنوز گزارشی برای ارائه ندارد. رییس دیوان محاسبات کشور خاطرنشان کرد: اکثر شرکتهایی که برگشت ارز حاصل از صادرات آنها دچار مشکل شده است خصوصی هستند و این مهم حتی شامل شرکتهای پتروشیمی نیز میشود.

پیشنهاد اعلام صادرکنندگان متخلف توسط بانک مرکزی

در این میان یک عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران میگوید دولت و بانک مرکزی باید مشخصات کسانی که ارز خود را به کشور باز نگرداندهاند اعلام کند. عباس آرگون در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور با تحریمهای شدید آمریکا مواجه است، امروز صادرات محصولات و بازگرداندن ارز حاصل از آن، یک وظیفه ملی و اقدامی حیاتی از سوی صادرکنندگان است و هر فرد یا شرکتی که به عمد در روند بازگشت این ارزها خلل ایجاد کند، باید پاسخگوی عملکرد خود باشد. وی با بیان اینکه صادرکنندگان شناسنامهدار تمام تلاش خود را کردهاند که در ماههای گذشته ارز به کشور بازگردد، بیان کرد: وقتی میگوییم مشخصات آنهایی که ارز را به ایران نیاوردهاند معلوم شود، یعنی در چند مرحله شرایط ارزیابی شده و به طور دقیق مشخص شود که ایراد کار کجا بوده است. این عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: افرادی بودهاند که با استفاده از کارتهای بازرگانی یک بار مصرف یا اجارهای صادر کردهاند و دیگر برنامهای برای بازگشت ارز ندارند و عملا باید از آن به عنوان فرار سرمایه یاد کرد. از این رو مشخص شدن ابعاد ماجرا و نحوه مواجهه با آن اهمیت زیادی دارد. آرگون با اشاره به شرکتهای دولتی یا خصولتی که هنوز ارز خود را بازنگرداندهاند، گفت: بخشی از این ارز حاصل از صادرات مربوط به همین شرکتهاست و قطعا اگر بنا بر افزایش فشار برای رسیدن ارز به کشور است، دولت میتواند از شرکتها و مجموعههای زیرنظر خود بخواهد که این ارز را برگردانند و در کنار آن بخش خصوصی نیز مانند ماههای گذشته تمام تلاش خود را به کار خواهد بست

قیمت هر بشکه نفت تا پایان سال از ٤٠ دلار بالاتر نمی رود

گروه انرژی: بررسیها نشان میدهد که با بهبود تقاضا در سه ماه چهارم و در حالی که اقتصادها از محدودیتهای ناشی از ویروس کرونا رها میشوند، قیمت نفت امسال حدود ۴۰ دلار برای هر بشکه خواهد بود.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، بررسیها نشان میدهد که با بهبود تقاضا در سه ماه چهارم و تا سال ۲۰۲۱ به دلیل کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به «اوپک پلاس» و در حالی که اقتصادها از محدودیتهای ناشی از ویروس کرونا رها میشوند، قیمت نفت امسال حدود ۴۰ دلار برای هر بشکه خواهد بود. بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش از این اعلام کرده بود افزایش رفتوآمدها، تغییر رویکرد مردم به استفاده از وسایل حملونقل شخصی و تلاش دولت برای بهبود اقتصادهایی که هزینههای زیرساختی بالاتری دارند سبب خواهد شد تقاضای جهانی نفت تا سال ۲۰۲۲ به سطح پیش از ویروس کرونا بازگردد. این بانک آمریکایی در یادداشتی اعلام کرد: انتظار میرود تقاضا در سال جاری ۸ درصد کاهش یابد و در سال ۲۰۲۱، ۶ درصد بهبود یابد و در سال ۲۰۲۲ به سطح پیش از همهگیری ویروس کرونا برسد. گلدمن افزود: بهبود تقاضای نفت پیش از این نیز آغاز شده است و سرعت اولیه بهبود آن در اقتصادهایی مانند چین و هند شگفتآور است. تقاضا هنوز کمتر از حد معمول است و برآورد میشود میزان تقاضای نفت در ماه ژوئن ۱۲ درصد کمتر از سال گذشته باشد. این بانک پیشبینی میکند که بنزین سریعترین میزان بهبود تقاضا را در بین فرآوردههای نفتی خواهد داشت، این در حالی است که مصرف سوخت جت که بیشترین آسیب را از این بیماری دیده است، میتواند بیش از این تضعیف شود، زیرا احتمال دارد سطح اعتماد مسافران به تعداد سفرهای هوایی در صورت نبود واکسن همچنان پایین بماند. دادههای صنعتی هفته گذشته نشان دادند در حالی که تقاضای سوخت با کاهش محدودیتهای اعمالشده برای مهار ویروس کرونا بهتدریج بهبود مییابد، موج دوم ویروس میتواند بهسرعت روند بهبود را تضعیف کند. با این حال شرکت ریستاد انرژی هشدار داده که به دلیل خوش بینی بازارها در دو ماه گذشته که روی بهبود پایدار تقاضا برای نفت حساب کرده بودند، موج دوم کرونا ریسکهای جدی ایجاد میکند و ممکن است باعث سقوط قیمت نفت شود.

نوسانات بازار نفتی تا پایان سال ادامه دارد

همچنین سعید مرادی کارشناس حوزه انرژی در گفتوگو با میزان با اشاره به آخرین تغییرات قیمت نفت در بازارهای جهانی اظهار کرد: قیمت نفت در معاملات ماههای گذشته به دلیل کاهش تقاضا ناشی از بیماری کرونا با افت محسوسی مواجه شد. کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: شیوع بیماری کرونا باعث کوچک شدن اقتصاد بسیاری از کشورهای واردکننده نفتی شده است و این موضوع تا پایان سال میلادی پیش رو بر قیمت نفت تاثیر گذار خواهد بود. وی با اشاره به تصمیم سازمان اوپک پلاس افزود: تصمیم سازمان اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید توانست بخشی از افت قیمت نفت را جبران کند و مانع از سقوط بیشتر قیمتها شود. مرادی عنوان کرد: نرخ رشد اقتصادی در بسیاری از کشورها کاهش یافته و تقاضا برای خرید مواد اولیه کاهش محسوسی داشته است، این موضوع موجب کاهش تولید و به طبع آن کاهش درآمد دولتها می شود. این کارشناس حوزه انرژی عنوان کرد: تاثیرات بیماری کرونا در اقتصاد جهان به قدری محسوس بوده است که میتوان گفت تا زمانی که درمان قطعی این بیماری توسط پزشکان کشف نشود نمیتوان به دوران پیش از کرونا بازگشت.به گفته وی؛ افزایش قیمت نفت در روزهای گذشته ناشی از تصمیم برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس برای فروش بالاتر نفت خود به بازار است. وی افزود: فعالیتهای اقتصادی و حمل و نقل تحت تاثیر این بیماری کاهش یافته و از سوی دیگر موج دوم کرونا نیز بار دیگر کشورهای فراوانی را درگیر کرده و عملا روند فعالیت اقتصادی را با سکتههای متعددی مواجه کرده است.مرادی تاکید کرد: رکود اقتصادی در کشورهای پیشرفته، خبر خوشایندی برای کشورهای نفتی نمیتواند باشد و بازارهای نفتی نیز طی سالهای آینده از این موضوع متضرر خواهند شد. این کارشناس حوزه انرژی افزود: بیشترین زیان ناشی از کاهش قیمت نفت گریبانگیر کشورهای تولیدکننده نفت شده است و این موضوع میتواند علاوه بر کاهش سرمایه گذاری، بازار را به نفع کشورهای حوزه خلیج فارس تثبیت کند

رییس کل بانک مرکزی به خریداران هشدار داد

شدت رشد قیمت ارز در هفته های اخیر به اندازه ای زیاد بود که انگیزه برای تمامی کسانی بود که هراس نسبت به کاهش ارزش دارایی شان داشتند. به عبارت بهتر بازار ارز در شرایط کنونی از سوی تقاضای منطقی تحت فشار نیست بلکه از سوی دو متغیر تقاضای احتیاطی و تقاضای حواله ای تحت فشار قرار گرفته است. بدین معنا که مردم دلار کاغذی می خرند تا مانع بی ارزش شدن ریال کاغذی بشوند به نوعی که مردم هر مقدار پس انداز دارند تبدیل به دلار می کنند زیرا نگهداری آن زیاد هم مشکل نیست.

اما در این رابطه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: گزارشات خوبی از افزایش قابل توجه صادرات نفت و فرآوردههای نفتی و صادرات غیرنفتی و خبرهای مثبت از آزاد شدن منابع مسدودی بانک مرکزی دریافت کردهام که روند تأمین ارز را متحول خواهد کرد. عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:۱- قبلاً هم تأکید کردهام، تلاطم این روزهای بازار، عمدتاً از عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله ارز، به خاطر مشکلات ناشی از کرونا در ابتدای سال، نشأت گرفته است. با فروکش کردن تدریجی تقاضاهای تجمیع شده ماههای قبل و افزایش عرضه در نیما تعدیل خواهد شد.۲-گزارشات خوبی از افزایش قابل توجه صادرات نفت و فرآوردههای نفتی و صادرات غیرنفتی و خبرهای مثبت از آزاد شدن منابع مسدودی بانک مرکزی دریافت کردهام که روند تأمین ارز را متحول خواهد کرد.