ریل گذاری راه آهن چابهار-زاهدان با ریل ایرانی

معاون وزیر راه با اشاره به آغاز ریلگذاری راهآهن چابهار ــ زاهدان بهعنوان طولانیترین خط آهن در دست اجرای کشور، گفت: ریل، تجهیزات و ادوات این پروژه تماماً ایرانی است.خیرالله خادمی در گفت وگو با ایلنا با اعلام اینکه ریلگذاری خط آهن زاهدان ــ چابهار امروز دوشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء(ص آغاز میشود، اظهار کرد: این خط ریلی طولانیترین مسیر ریلی در دست اجرای کشور است که ریلگذاری خواهد شد.وی ادامه داد: عملیات زیرسازی ۶۰ درصد این پروژه انجام شده است. بخشی از عملیات زیرسازی این خط ریلی بهطول ۱۰۰ کیلومتر از زاهدان بهسمت خاش انجام شده که عملیات روسازی و ریلگذاری این مسیر همزمان با عملیات زیرسازی در بخشهای دیگر آن شروع میشود.وی با اشاره به اینکه این پروژه بزرگترین مسیر ریلی در حال اجرای کشور است که مؤثرترین پروژه ریلی هم در داخل شبکه و هم ترانزیت آسیای میانه و افغانستان بهشمار میرود، گفت: یکی از مهمترین اهداف اجرای خط آهن چابهار ــ زاهدان اتصال بندر چابهار بهعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران به شبکه ریلی است. این پروژه بخشی از کریدور شمال ــ جنوب در شرق کشور است که چابهار را به مشهد مقدس و سرخس متصل میکند.

 

اعلام جزییات وام ودیعه به مستاجران

معاون وزیر راه وشهرسازی درباره جزییات ارایه تسهیلات حمایتی به مستاجران اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی پیشنهادات خود را در این باره اعلام کرده است و بانک مرکزی درباره سقف این تسهیلات و محل این منابع تصمیم گیری میکند اما ساز و کار پرداخت اقساط این تسهیلات کمی متفاوت از سایر وامها خواهد بود.محمود محمودزاده، در گفت وگو با ایلنا در ادامه گفت: هنوز تصمیم گیری نشده است که این وام به مالک داده شود یا به مستاجر اما به هر صورت، قرار بر این است که مستاجر به جای پرداخت اصل پول و سود آن، فقط سود را بپردازند. در پایان دوره قرارداد اگر مالک و مستاجر برای تمدید به تفاهم برسند، باز این مبلغ در اختیار مالک یا مستاجر به صورت امانی خواهد بود و نیازی به بازگرداندن مبلغ وام نیست در غیر این صورت تمام پول باید بازگردانده شود.محمودزاده درباره افرادی که در اولویت دریافت این تسهیلات حمایتی از مستاجران هستند، اظهار داشت: به طور قطع از آنجاییکه منابع محدود است اولویت برای دریافت وام ودیعه با خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی خواهد بود. البته عموم مردم و کسانی که با مشکل تامین ودیعه مواجه هستند میتوانند درخواست دریافت این وام را داشته باشند.

احتمال تعویق در ازسرگیری
پروازهای تهران-استانبول

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی اعلام کرد: با توجه به افزایش شیوع کرونا در ایران، از سر گیری پروازهای تهران-استانبول که قبلا ۱۱ مرداد اعلام شده بود، به احتمال زیاد منتفی خواهد شد.مقصود اسعدی سامانی در گفتگو با مهر. درباره پروازهای استانبول گفت: در حال حاضر به صورت موردی پرواز به استانبول انجام میشود و اتباع ترکیه که در ایران هستند، میتوانند با این پروازها به کشور خود بازگردند و از آن طرف هم ایرانیان مقیم ترکیه را به تهران منتقل کنند.

از پذیرش مسافران بدون ماسک معذرویم

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اعلام کرد: با وجود این که در گذشته نیز استفاده از ماسک را تاکید و اجباری کرده بودیم اما با توجه به دستور رئیس جمهور، از این به بعد از پذیرش مسافران بدون ماسک در پایانههای مسافربری و ناوگان جادهای بین شهری معذرویم.داریوش باقر جوان در گفتوگو با ایسنا، تاکید کرد: مسلما از ۱۵ تیر به بعد برای جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا همه باید استفاده از ماسک را از لحظهای که از منزل خارج میشویم، جدی بگیریم و از این به بعد از پذیرش مسافرانی که ماسک ندارند، در پایانههای مسافربری، شرکتهای حمل و نقل مسافری بین شهری و ناوگان حمل و نقلی از جمله اتوبوس، مینی بوس و سواری های کرایهای بین شهری معذرویم و به هیچ وجه اجازه نمیدهیم از اجرای این قانون غفلت شود.

تخلفات شرکتهای حمل و نقل مسافر لحظهای پایش می شود

رئیس مرکز مدیریت اطلاعات راهها و حمل و نقل جادهای کشور گفت: با استقرار میز حمل و نقل در مرکز مدیریت اطلاعات راهها و حمل و نقل جادهای کشور تخلفات شرکتهای حمل و نقل مسافر و رانندگان اتوبوس به صورت مستمر رصد و پایش میشود.به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، علی اکبر آشوری خاطرنشان کرد:در صورتی که با بررسی کارشناسان موارد تخلف محرز شود، به دفاتر ذیربط در استانها اعلام میشود تا با شرکتهای حمل و نقل متخلف و رانندگان به نحو مقتضی برخورد انجام شود.وی یکی دیگر از سامانهها را سامانه داده کاوی پلاک خوانهای کل کشور اعلام کرد که اطلاعات آن هر ۱۰ دقیقه به روز رسانی میشود و تخلفات سرعت اتوبوسها رصد میشود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد؛

گروه راه و مسکن: رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه وام مسکن روستایی ۵۰ میلیون شده است و به زودی به بانک ها ابلاغ می شود، گفت: زمین ۵۳۰۰۰ واحد مسکونی اقدام ملی تامین شده است که این سقف به زودی به ۱۳۰ هزار واحد خواهد رسید.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مراسم امضای تفاهم نامه تخصیص ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات مسکن روستایی
برای تکمیل واحدهای باقیمانده روستایی که با بانک قرض الحسنه مهر ایران، در بنیاد مسکن به امضا رسید، گفت: این تفاهم نامه در راستای تکمیل واحدهای
مسکونی روستایی و واحدهای کوچک شهری به امضا رسیده است و مالکان واحدهای روستایی که تسهیلات قبلی کفاف تکمیل واحدهای آنها را نمیدهد از
تسهیلات این تفاهم نامه بهرهمند می شوند تا واحدهای مسکونی خود را تکمیل کنند. رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: وام تکمیلی برای این افراد به شکل قرض الحسنه پیش بینی شده است و اعتباری که بنیاد برای این تفاهم نامه در نظر گرفته ۳۰ میلیاردتومان و اعتبار بانک قرض الحسنه مهر ایران نیز ۶۰ میلیاردتومان است
که در مجموع ۹۰ میلیاردتومان تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی به حدود ۶۰۰۰ خانوار روستایی برای تکمیل واحدهایشان تعلق میگیرد. تابش نرخ سود این تسهیلات را ۴ درصد عنوان کرد و افزود: مدت بازپرداخت تسهیلات ۳۶ ماه پیش بینی شده است.به گفته وی، سهم استانی و شهرستانی تعیین شده که در اختیار بانک قرار می گیرد و این تسهیلات برای معیشت نیز در نظر گرفته شده است.

برنامهریزی برای تکمیل ۵۴ هزار واحد مسکن محرومان

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه پاسخگوی پرسشهای خبرنگاران شد و در بیان اینکه تاکنون چه تعداد واحد مسکن محرومان به این اقشار تعلق گرفته است، گفت: احداث حدود ۵۴ هزار واحد مسکن محرومان در ۱۴ استان آغاز شده است که برخی از واحدها نیز همین اواخر کلنگ زنی شدند.

تکمیل ۲۰ هزار واحد مسکن محرومان در سراسر کشور توسط بنیاد مسکن

تابش توجه به مسکن محرومان را از اهداف دولت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برشمرد و توضیح داد: تاکنون ۲۰ هزار واحد مسکن محرومان تکمیل و تحویل
متقاضیان شده است.

وی مدت زمان تکمیل واحدهای مسکن محرومان را حداکثر یکسال عنوان کرد و گفت: مسکن محرومان در استانهای اردبیل، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، گلستان، لرستان، آغاز شده است. همچنین، اخیرا حدود ۵۰۰۰ واحد مسکن محرومان در سیستان آغاز شده است.رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از انعقاد تفاهمنامههای بیشتر مسکن محرومان در ماههای آتی خبر داد.

تابش همچنین از رایزنی و انتظار برای افزایش وام مسکن روستایی به ۵۰ میلیون تومان خبر داد و افزود: افزایش وام مسکن روستایی به مبلغ ۵۰ میلیون تومان در دولت تصویب شده است که با ابلاغ بانک مرکزی به سایر بانک ها این مبلغ برای واحدهای مسکونی روستایی عملیات و اجرایی می شود.

وی در عین حال بخشی از برنامه های بنیاد را تکمیل واحدهای مسکونی در حاشیه شهرها و ساماندهی به مسکن این قشر از جامعه عنوان کرد و توضیح داد: ساماندهی و ساخت مسکن حاشیه برخی از شهرها نیز برعهده بنیاد مسکن قرار گرفته است که حدود ۱۴۵۰۰ واحد در حاشیه شهرهای مشهد، چابهار، زاهدان و حدود ۳۰۰۰ واحد در دوگنبدان از جمله آنهاست که در دست احداث است.

تابش در بخش دیگری از صبحتهای خود به طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و گفت: طرح اقدام ملی مسکن به تازگی آغاز شده است و در جلساتی که با وزارتخانه راه و شهرسازی داشتیم تاکنون زمین معادل ۵۳ هزار واحد طرح اقدام ملی توسط آن وزارتخانه تامین و در اختیار بنیاد
مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است.رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی بدین شیوه است که اراضی طرح اقدام ملی مسکن که احداث آنها تحت مسئولیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به ۱۳۰ هزار واحد برسد.وی با اشاره به اینکه تاکنون طراحی ۶۰۰۰ واحد مسکونی اقدام ملی برای ۱۲۰۰۰ واحد طراحی و برای ۶۰۰۰ واحد آغاز شده است، گفت: پیشرفت فیزیکی واحدهای آغاز شده طرح اقدام ملی مسکن توسط بنیاد ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.