حواشی یکشنبه مجلس، مظهر بیاخلاقی بود

نماینده بناب در مجلس شورای اسلامی حواشی جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر امور خارجه را مظهر بیاخلاقی توصیف کرد و گفت: این رفتارها نشانه این است که ما هنوز به عقلانیت کامل نرسیدهایم.محمد باقری در گفتوگو با ایسنا افزود: براساس آییننامه داخلی مجلس پیش از تشکیل کمیسیونهای تخصصی وزرا باید به مجلس بیایند و گزارشی از عملکرد خود بدهند؛ آقای ظریف هم در همین راستا در جلسه علنی حضور یافت و گزارشی از عملکرد خود ارائه کرد، اما متاسفانه حواشی این جلسه در شأن نظام و مجلسی با ادعای انقلابیگری نبود.وی گفت: باید اخلاقمداری را رعایت کنیم آنچه اتفاق افتاد شبیه یکی از جلسات مجلس نهم با احمدینژاد بود؛ این مشی برای به حاشیه بردن کشور باعث میشود همه ما ضرر کنیم.نماینده بناب در مجلس با بیان اینکه مردم از نظر اقتصادی زیر فشار هستند و باید به دنبال حل مشکلات آنها بود نه تعیین مقصر گفت: مجلس باید در این دوره اخلاقمداری را سرلوحه کار خود قرار دهد. همکاران نماینده باید صحبتهای ایشان را گوش میدادند و بعد با منطق و استدلال صحبت میکردند.

 

تقاضای مساعدت روشن شدن وضعیت دیپلماتهای ربوده شده

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در نامهای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواست در روشن شدن سرنوشت چهار دیپلمات ایرانی که در تیرماه سال۱۳۶۱ در لبنان ربوده شده اند، مساعدت کند.به گزارش ایسنا، مجید تخت روانچی در این نامه اعلام کرد: طبق اخبار و اطلاعات موجود، این افراد بلافاصله پس از ربوده شدن در نزدیکی بیروت در منطقهای که آن زمان تحت اشغال نیروهای رژیم اسرائیل بوده، به نیروهای این رژیم تحویل داده شده و شواهد بعدی نیز نشان می دهد که آنها در زندانهای رژیم مذکور زنده هستند.نماینده کشورمان ضمن اشاره به اعلام آمادگی دبیرکل وقت سازمان ملل برای مساعدت به روشن شدن سرنوشت این دیپلمات ها و استقبال ایران از این پیشنهاد، از دبیرکل سازمان خواسته تا در این زمینه مساعدت کند.در این نامه به پیشنهاد ایران به کمیته بینالمللی صلیب سرخ مبنی بر تشکیل کمیتهای حقیقت یاب در این باره اشاره و از دبیرکل خواسته شده از فعالیت های آن حمایت کند.روانچی ربودن دیپلمات های ایرانی را مغایر حقوق بینالملل دانست و مسئولیت سازمان ملل در برخورد با این موضوع را مورد تأکید قرار داده است.

کاندیدهای ریاست کمیسیون اصل ٩٠

سخنگوی هیات رییسه مجلس با اعلام اینکه پنج کاندیدای ریاست کمیسیون اصل ۹۰ به صحن علنی معرفی میشوند گفت: میرسلیم، نبویان، پژمانفر، شجاعی و سید نظامالدین موسوی پنج گزینه ریاست هستند که مجلس یک نفر را انتخاب خواهد کرد..محمدحسین فرهنگی در گفتوگو با ایسنا گفت: طبق آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی هیات رییسه حداقل میتواند دو نفر را به عنوان گزینه ریاست کمیسیون اصل ۹۰ به صحن علنی مجلس پیشنهاد کند اما با توجه به اینکه پنج نفر داوطلب بودند و هیات رییسه هم تاکیدی بر هیچ کدام از آنها نداشت مقرر شد این پنج کاندیدا به صحن علنی مجلس شورای اسلامی معرفی شوند تا نمایندگان از بین این پنج نفر یک نفر را انتخاب کنند. سخنگوی هیات رییسه درباره بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب گچساران اظهار کرد: در اصل موضوع یعنی رایگیری در مورد این اعتبارنامه در هیات رییسه موافقت شد اما نحوه آن و مذاکرات مربوطه در جلسه هیات رییسه نهایی خواهد شد.

کرونا مانع حضور وزرا در مجلس

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: به دلیل ممانعت رئیس ستاد مبارزه با کرونا حضور وزرای نفت و نیرو در جلسات کمیسیون انرژی لغو شد.مالک شریعتی در گفتوگو با فارس افزود: به دلیل ممانعت رئیس ستاد مبارزه با کرونا حضور زنگنه و اردکانیان وزرای نفت و نیرو در جلسات کمیسیون انرژی لغو شده است.وی افزود: قرار بود زنگنه و اردکانیان در کمیسیون انرژی در باره مسائل مرتبط با حوزه کاری وزارت نفت و نیرو در این کمیسیون مباحثی را مطرح و اعضا نقطه نظرات خود را در باره مباحث مطرح شده بیان کنند.

نقض منشور سازمان ملل

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر با تاکید بر اینکه ترور سردار شهید سلیمانی و نه تن دیگر از همراهانش تخطی از قوانین بین المللی بوده، گفت: دولت آمریکا تا کنون نتوانسته مدرکی قانع کننده ارئه کند که نشان دهد حملهای ادامه دار یا قریب الوقوع منافع این کشور را تهدید میکرده تا از این طریق حمله به خودروی حامل سردار شهید سلیمانی را توجیه کند. به گزارش ایسنا از رویترز، اگنس کالمرد در این گزارش نوشت: این اقدام نقض منشور سازمام ملل بوده و خواستار پاسخگویی در قبال ترورهای هدفمند با پهپاد و وضع مقرارتی کاملتر برای استفاده از این تسلیحات شد.او به رویترز گفت: جهان از نظر به کارگیری پهپادها در موقعیت مهمی است که در آستانه دیدن نتیجه آن هستیم. شورای امنیت اقدامی انجام نمی دهد. جامعه جهانی هم خواسته یا ناخواسته سکوت اختیار کرده است.

چین آماده پیشرفت همکاریهای با ایران

سخنگوی وزارت خارجه چین در مورد همکاری ایران و چین در توئیتر خود گفت: چین آماده همکاری با ایران برای پیشرفت مداوم در همکاریهای عملی دوجانبه است. به گزارشش ایلنا، جائو لی جیان افزود: چین و ایران به عنوان دوستان سنتی و دیرینه، در زمینه توسعه روابط دوجانبه با یکدیگر ارتباط دارند.

همکاری با چین نشانه ضعف نیست

مشاور رئیسجمهور با بیان اینکه داشتن یک طرح برای همکاری ۲۵ ساله با یک کشور دیگر نشانه ضعف نیست، اظهار کرد: ضعف در این است که قراردادهای همکاری بلند مدتمان محدود به یک کشور بماند.به گزارش ایسنا، حسامالدین آشنا در توئیتر با اشاره به عزم ایران و چین برای امضای یک سند همکاری ۲۵ ساله نوشت:«‏داشتن یک طرح برای همکاری ۲۵ ساله با یک کشور دیگر نشانه ضعف نیست.ضعف در این است که قراردادهای همکاری بلند مدتمان محدود به یک کشور بماند. داشتن قراردادهای همکاری ۲۵ سالهی با دهها کشور مهم دیگر نشان قدرت و ضامن ثبات ما است.»

پاسخ به استعلامات دادگستریها

معاون مجلس قوه قضاییه از ایجاد کارگروه مشورتی برای پاسخ به استعلامات دادگستریهای کشور خبر داد.به گزارش ایلنا، محمد مصدق با بیان اینکه معاونت، طی مکاتبهای از دادگستریهای سراسر کشور نسبت به ابهامات و پرسشهای موجود در خصوص اجرای آن استعلام کرد، گفت: پس از دریافت سوالات و استعلامهای دادگستریهای سراسر کشور، کارگروهی با حضور اینجانب، برخی صاحبنظران منتخب از قضات دیوان عالی کشور و دادگاههای تجدید نظر استان تهران و همچنین مدیران این معاونت ایجاد شد که با تشکیل جلسات متعدد اقدام به پاسخگویی به استعلامات واصل شده میکند.وی با بیان اینکه در کمتر از دو هفته، این کارگروه مشورتی ۹ جلسه تشکیل داده است، افزود: در این جلسات که به صورت فشرده و در خارج از ساعات اداری تشکیل میشود به بالغ بر ۴۰ سوال و ابهام در خصوص قانون یادشده پاسخ داده شده است.

برجام افتخاری برای کشور نداشت

نماینده هویزه و دشت آزادگان گفت: برجام هیچ گونه منفعت و افتخاری برای کشورمان نداشته و متاسفانه در این سالهای اخیر نیز وقت کشور صرف این موضوع بی ثمر شد.قاسم ساعدی در گفتگو با خانه ملت گفت: صحبتهای وزیر امورخارجه در صحن علنی مجلس درباره برجام اغراق آمیز بود و به این موضوع نیز نگاه یکسویه داشت.وی افزود: یکی از دلایل اصلی که ظریف برجام را سند افتخار دانستند این بود که این معاهده را با دوستان خود پیگیری میکردند و هیچ وقت نمیخواهد ضعفهای آن را بپذیرد.

ذخایر اسکناس ارزی در تاریخ ایران بی سابقه است

معاون اول رییس جمهور با اعلام اینکه بانک مرکزی به میزان زیادی در برخی کشورها ارز دارد که می تواند ارز مورد نیاز چند سال کشور را تامین کند ادامه داد: میزان ذخایر اسکناس ارز در بانک مرکزی در تاریخ این بانک بی سابقه است اما اگر بتوانیم به منابع ارزی کشورمان که در کشورهای دیگر مسدود شده است نیز دست پیدا کنیم در بخش تامین ارز به صورت حواله ای نیز مشکلی نخواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در نشست ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی گفت: برای عبور از شرایط دشوار و خطیر کنونی باید بر رفع موانع تولید و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم متمرکز شویم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه امروز توسعه اقتصادی همه کشورها به صورت ملموس با سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی گره خورده است، گفت: برای توسعه و جذب سرمایه گذاری و نیز سرپا نگه داشتن واحدهای تولیدی که محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر می کنند، نیازمند دیپلماسی اقتصادی فعال هستیم. باید در این مقطع اولویت های ارتباطی خود را به ویژه با کشورهای همسایه که پیوندهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی داریم، تقویت کنیم.

وی افزود: ۸۰ درصد صادرات ایران به کشورهای همسایه و چند کشور بزرگ انجام می شود و در جلساتی که با حضور اعضای ستاد برگزار شد تصمیم گرفتیم به منظور افزایش صادرات، بسته حمایتی صادرات را تدوین و ابلاغ کردیم تا نشان دهیم که در سال ۹۹ چه حمایت هایی در این حوزه انجام خواهیم داد.

جهانگیری با اشاره به هدف گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صادرات ۴۱ میلیارد دلاری در سال ۱۳۹۹ گفت: این رقم عدد بزرگی است که باید همه برای رسیدن به این هدف تلاش کنیم. قطعا دستیابی به این رقم نشان می دهد که کشور از ظرفیت لازم برای انجام کارهای بزرگ برخوردار است.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر ارائه تسهیلات لازم در مرزها و فعالیت شبانه روزی گمرکات و پایانه های مرزی، گفت: اگر بتوانیم میزان صادرات امسال را از صادرات در سال گذشته بالاتر ببریم موفقیت بزرگی است. علاوه بر همسایگان روابط اقتصادی ما با کشورهای چین، هند و روسیه تعیین کننده است. ما روابط مهم و راهبردی با این کشورها داریم.

جهانگیری با بیان اینکه چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا است، گفت: باید با شهامت از توسعه روابط راهبردی کشورمان با پکن دفاع کنیم و وزارت خارجه می تواند در حوزه های مختلف از انرژی تا فناوری روی این تفاهم نامه کار کند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: هند هم کشور بزرگی است و باید با دقت بیشتری بر مناسبات اقتصادی با این کشور متمرکز شد. وزارت امور خارجه باید برای توسعه روابط اقتصادی با کشورهای هدف برنامه ریزی ویژه ای انجام دهد و اگر لازم باشد برای تقویت کادر نمایندگی ایران در این کشورها تصمیمات جدی بگیرد.

وی با اشاره به آثار مثبت اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در تاب آوری کشور مقابل تحریم ها نظیر رفع نیازهای کشور به فرآورده های نفتی و کالاهای اساسی نظیر بنزین و گندم، گفت: باید اقتصاد کشور به مردم سپرده شود و مردم میدان دار اقتصاد باشند. باید با شهامت از بخش خصوصی که سالم کار می کند و سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند، دفاع و حمایت کنیم. معاون اول رییس جمهور یکی از اصلی ترین رویکردهای اقتصاد مقاومتی را برون گرایی دانست و گفت: به همین دلیل باید دیپلماسی اقتصادی تقویت شود و وزارت امور خارجه در این خصوص نقش محوری بر عهده دارد. جهانگیری با اشاره به ظرفیت های گسترده کشورمان در بخش های مختلف، گفت: علاوه بر اقتدار نظامی که باعث بازدارندگی دشمنان شده است، اگر از ظرفیت های دیگر کشور نظیر ترانزیت نیز به خوبی استفاده کنیم نقش موثری در بازدارندگی اقدامات دشمنان خواهد داشت.

معاون اول رییس جمهور گفت: قرار بود ایران مرکز ترانزیت کالا در منطقه باشد. نباید اجازه دهیم موقعیت استثنایی و ویژه ترانزیتی ایران از طریق ایجاد راه های فرعی و غیراقتصادی که با هدف حذف ایران از مسیر کریدورهای شمال-جنوب و شرق و غرب از دست برود. وی با اشاره به حساسیت های موجود نسبت به مسائل بهداشتی در مرزها، اظهار داشت: باید برای رفع دغدغه های داخلی و نیز دغدغه های کشورهای همسایه، پروتکل های بهداشتی را در مرزها رعایت کنیم چرا که بسته شدن مرزها اگرچه در ظاهر اتفاقی ساده است اما برای کشور بسیار پرهزینه بوده و تاثیرات منفی در تجارت خارجی به همراه خواهد داشت.

وی توجه به موافقت نامه های موجود نظیر موافقت نامه اوراسیا، اکو و دی ۸ را برای توسعه صادرات کشور پراهمیت خواند و از ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی خواست بر موافقت نامه های موجود کشورمان تمرکز جدی داشته باشد.

جهانگیری بر ضرورت صادرات و واردات بدون نیاز به مبادلات بانکی و در قالب تهاتر تاکید کرد و گفت: تهاتر کالاهای اساسی با نفت برای کشور جزو ضروری ترین نیازها است و دولت با قاطعیت از این برنامه حمایت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه میزان رشد اقتصادی سال گذشته بدون احتساب نفت مثبت ۱.۱ درصد بوده است، تصریح کرد: با وجود تحریم ها و فشارهای اقتصادی رشد مثبت اقتصادی سال گذشته اتفاق مهمی بود و البته برخی بخش ها از جمله بخش کشاورزی تاثیر تعیین کننده در این زمینه داشتند چرا که رشد بخش کشاورزی ۸ درصد بود و سایر بخش ها نظیر صنعت و خدمات نیز با رشد مواجه بودند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه کشور از ظرفیت های گسترده ای برخوردار است، افزود: در اوج راهبرد فشار حداکثری آمریکا، سال گذشته ۱۳۴ میلیون تن کالا به ارزش ۴۱ میلیارد دلار از کشور صادر شد و ۳۵ میلیون تن کالا به ارزش ۴۳.۷ میلیارد دلار واردات انجام شد که در مجموع میزان وزنی صادرات و واردات حدود ۱۷۰ میلیون تن و از نظر ارزش بدون نفت حدود ۸۵ میلیارد دلار بوده که این یعنی حجم تجارت خارجی با نفت و خدمات کشور بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است و این عدد در سالهای گذشته به ۲۰۰ میلیارد دلار هم رسیده بود.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید از همه ابزارها و ظرفیت ها برای رشد اقتصادی و توسعه صادرات کشور استفاده کنیم، از ایرانیان مقیم خارج بعنوان سرمایه های کشور یاد کرد و از وزارت امور خارجه خواست اقدامات لازم را برای مشارکت ایرانیان مقیم خارج در امور اقتصادی فراهم کند.

وی ضرورت فعال شدن کمیسیون های مشترک اقتصادی با کشورهای هدف را مورد تاکید قرار داد و افزود: ملاک جا به جایی مسئولین کمیسیون های اقتصادی در وزارت خانه ها این است که هر دستگاه اجرایی چه میزان انگیزه برای پیگیری کارها و فعال کردن این کمسیون ها داشته است.

رئیس جمهور تمامی دستگاهها را موظف کرد

رئیس جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت، مدیریت بازار سرمایه و افزایش عرضه های اولیه را اقدامی اصولی و دقیق جهت ایجاد ثبات، توسعه و رونق بخشی به بازارهای مالی و اقتصاد کشور دانست.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی با بیان اینکه این اقدام دولت مورد استقبال نخبگان، فعالان اقتصادی و مردم قرار گرفت افزود: رویه سازی و تداوم جدی عرضه سهام بنگاه های بزرگ و متوسط به ویژه بنگاه های دولتی در بورس با یک برنامه و طرح دقیق برای مردم محور شدن اقتصاد کشور و خروج جدی دولت از بنگاه داری، شفافیت بخشی به اقتصاد و تولید کشور است که رونق، پویایی و فسادزدایی جدی را در پی خواهد داشت.

روحانی افزود: تمامی دستگاه های دولتی موظف به عرضه سهام شرکت های خود در بورس هستند و تداوم بنگاه داری و مالکیت اموال مازاد از سوی دستگاه های دولتی برای شکوفایی اقتصاد، لازم است سریع تر به بخش خصوصی و مردم واگذار شود و به خصوص سازمان بورس باید نسبت به اجرای تعهدات شرکت ها مبنی بر تکمیل سهام شناور آنها اقدام کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه عرضه سهام باید توسط مسئولین وزارت اقتصاد و سازمان بورس با دقت، ظرافت و حساسیت بالا تعقیب شود گفت: نظارت دقیق بر بازار سهام و متعادل سازی عرضه و تقاضای سهام در بورس و رشد منطقی سهام از طریق تسهیل پذیرش و رفع موانع حقوقی پذیره نویسی ها و صندوق پروژه باید به دقت مدنظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هیجان زدگی کاذب نباید بورس را متاثر کند گفت: مدیریت بازار بورس باید با اعمال مقررات احتیاطی لازم و مراقبت دقیق به جامعه و مردم این اطمینان را بدهد که سرمایه گذاری آنها در بورس استحکام لازم را دارد، لذا بهتر است در این زمینه با جدیت بیشتر عمل کنند.

روحانی ساماندهی بازار سرمایه و نوسانات ارزی را از مباحث مهم و تعیین کننده ای دانست که در روزهای اخیر فضای اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داده است و گفت: از عوامل مهمی که می تواند نوسانات را کنترل کند، عرضه ارز صادرکنندگان به بازار است.

استاد دانشگاه سانفرانسیسکو تشریح کرد

استاد دانشگاه سانفرانسیسکو تاکید کرد: تلاش ترامپ برای تمدید تحریمهای تسلیحاتی با مخالفت شرکای ایران یعنی روسیه و چین مواجه میشود و بینتیجه خواهد بود. رابرت اسمیت در گفتوگو با ایلنا دلیل دشمنی ترامپ با برجام را دو مورد دانست و گفت: مورد اول ایدئولوژی حزب محافظهکار و جمهوریخواه است که این حزب در تلاش برای نابودی برجام است. دومین دلیل هم تمایل ترامپ برای نابودی دستاوردهای دولت قبلی است.

وی هم چنین در مورد تلاش ترامپ برای تمدید تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران گفت: درواقع هیچ توجیهی برای تمدید ممنوعیت و تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران وجود ندارد. آمریکا از برجام خارج شده است و در واقع این ایالات متحده است که بدون توجیه از برجام خارج شد و این توافق و تعهداتش را نادیده گرفت.

رابرت اسمیت هم چنین با انتقاد از اروپا برای کوتاهی در کمک به ایران گفت: اروپا یعنی آلمان، فرانسه و انگلستان برای اجرای تعهدات برجامی خود و مقابله با فشارهای مالی و دیپلماتیک آمریکا تاکنون خود را غیرقابل اعتماد نشان دادهاند. وی در ادامه تاکید کرد: آمریکا موفق به تمدید تحریمهای تسلیحاتی نخواهد شد؛ همانطور که نشست اخیر شورای امنیت نشان داد، آمریکا برای تمدید تحریمهای تسلیحاتی با مخالفت روسیه و چین مواجه است. روسیه و چین از حق وتوی خود در این موضوع استفاده خواهند کرد.

این استاد دانشگاه در مورد آینده ترامپ و برجام گفت: به احتمال زیاد ترامپ بازنده انتخابات است و این احتمال وجود دارد که بایدن نماینده حزب دموکرات جایگزین ترامپ شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که بایدن به برجام بازگردد و مذاکرات پیرامون برجام از سرگرفته شود. رابرت اسمیت هم چنین با ابراز نگرانی از شیوع گسترده کرونا در ایران گفت: کرونا در ایران شدت یافته است اما نگرانی اندکی در بین رهبران سیاسی یا رسانههای آمریکایی برای رفع تحریمها علیه ایران در این شرایط وجود دارد. این موضوع غم انگیز و نگرانکننده است.

این در حالی است که درخواست پمپئو با حمایتی از سوی اعضای شورای امنیت همراه نشد به طوری که دیپلمات ها اعتراف کردند آمریکا تمام تلاش خود را به کار گرفت اما در شورای امنیت شکست خورد.

ربیعی طرح سوال از رییس جمهور را اقدامی شتاب زده توصیف کرد

سخنگوی دولت درباره طرح طرح سوال از رییسجمهور گفت: سوال از رئیسجمهور یک حق سلب ناشدنی مجلس است، اما به طور جدی نگران هستیم که سوال شتابزده از رئیسجمهور در شرایطی که مجلس به تازگی کار خود را شروع کرده و به جنبههای سیاستگذاری دولت هم اشراف کامل ندارد، به جای کمک کردن به اصلاح و پیشبرد امور، به حاشیهها دامن بزند.

به گزارش ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری درباره رفتن مجدد پرونده ایران به شورای امنیت گفت: این کار را نقص آشکار و نابخشودنی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت میدانیم اما در صورت وقوع این اتفاق به همه شرکتکنندگان در برجام و آمریکا واکنش ایران اعلام شده و همه آنها ما به جدیت ایران اشراف دارند.

سخنگوی دولت در مورد شبهات قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین گفت: در قرارداد با دولت چین هیچ موضوع محرمانهای وجود ندارد، در ملاقاتی که آقای شی با رهبری داشتند این قرارداد مطرح شد، در سفر سال گذشته آقای ظریف به چین هم این موضوع مطرح شد و اصلا چیز جدید و پنهانی نیست. این قرارداد از ابتدای شکلگیری تا امروز پله پله همواره اعلام شده و آنگاه که توافق نهایی حاصل شود هم قطعا اعلام خواهد شد. این قرارداد ۲۵ ساله مورد توجه و حمایت رهبری بوده و نقشه راهی برای همکاریهای بلندمدت طرفین است.

سخنگوی دولت درباره روند صعودی بورس گفت: همیشه هیجانات و بالا و پایین رفتن در بورس وجود داشته اما هرچه ریسک بالا برود، بازدهی آن نیز بیشتر میشود. در جلسه ستاد اقتصادی دولت همواره درباره بورس صحبت میشود و تلاش دولت همواره به این است که هیجانزدگی کاذب نباید در بازار سرمایه اثرگذار باشد.

نوسانات ۲۵ سال اخیر بورس نشان میدهد که هیچکس متضرر نشده است.

سخنگوی دولت با اشاره به اهتمام دولت و نتایج تصمیماتی که درباره بورس میگیرد، بیان داشت: دولت برنامه جدی برای بورس دارد و به دنبال این هستیم که شرکتهای جدیدی را وارد بورس کنیم. ربیعی ادامه داد: برنامه جدیدی برای بازار بورس و اوراق بهادار ادامه پیدا خواهد کرد.

دارایی دوم نیز به زودی اعلام خواهد شد. در «ای تی اف» پالایشگاهها و پتروشیمیها تدارک دیده شدهاند که ادامه خواهند آمد.

وی درباره نوسانات قیمت ارز گفت: وقتی عرضه و تقاضا ارز به هم میریزد باید با سیاستگذاریها کنترل شوند. افزایش نرخ ارز معلول یکسری علتها است. رشد نقدینگی ناشی از دخالت دولت مانند دادن وام ۲۵ و ۷۵ هزار میلیارد تومان به مردم و شرکتهای آسیب دیده این حجم این نقدینگی را وارد جامعه کرد که البته برای حفظ معیشت میلیونها نفر لازم بود.