تخصیص وام برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا

وزیر تعاون در مورد شناسه کسب و کارهای آسیبدیده از کرونا گفت: برخی از کسب و کارها که بنا به ماهیتشان در شرایط کرونا آسیب دیدند یا کسب و کارهایی که با دستور ستاد ملی کرونا تعطیل شدند شناسایی شده و همچنین کسب و کارهایی که در ۱۴ رسته شغلی مصوب ستاد کرونا بودهاند، اطلاعات آنها در اختیار سازمان تأمین اجتماعی بوده که این اطلاعات به اپراتورهای تلفن همراه اعلام شده و از طریق پیامک به این افراد اطلاع داده میشود تا برای گرفتن وام کسب و کارهای کرونایی به بانکها مراجعه کنند.به گزارش مهر محمد شریعتمداری افزود: رئیسجمهور به خاطر تأخیر ارسال پیامک به کسب و کارها کرونایی تذکر داده و قرار شد اپراتورهای تلفن همراه برای باقی مانده دارندگان مشاغل آسیبدیده از کرونا پیامک برای دریافت وام ارسال کنند.وزیر کار در مورد اینکه سازمان بازرسی گفته دولت قول داده که در نیمه دوم سال، مزد کارگران را بازنگری کند گفت: شورای عالی کار طبق قانون مکلف است سالیانه نسبت به افزایش ایتمهای مختلف مزدی تصمیم بگیرد که این کار در سال ۹۹ انجام شد. و همین روال ادامه پیدا خواهد کرد.

 

فروش ٢٤ هزار میلیارد اوراق بدهی دولت

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه رشد نقدینگی در هفته پایانی سه ماهه اول سال جاری ۷.۳ درصد بوده که در مقایسه با هفته مشابه سال قبل ۲ واحد درصد بیشتر شده است، گفت: افزایش حدود ۲ واحد درصدی رشد نقدینگی در قیاس با فشارهای واردآمده بر اقتصاد کشور بسیار محدود است و نیز الزامی برای تداوم آن در ماههای آتی وجود ندارد.پیمان قربانی در گفتوگو با فارس با بیان اینکه بانک مرکزی با علم به شرایط حاکم بر محیط اقتصاد کلان کشور تلاش کرده تا با طراحی، اعلام و اجرای چارچوب جدید سیاست پولی، مدیریت موثرتری بر رشد نقدینگی داشته باشد گفت: بانک مرکزی در چارچوب اجرای دستورالعمل عملیات بازار به دنبال جذب منابع مازاد بانکها براى کنترل آثار تورمى آن بوده و تعیین و افزایش کف دالان نرخ سود در این راستا صورت گرفته و اقدام دیگر، برگزاری پنج مرحله از حراج اولیه اوراق دولت است که حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان منابع برای دولت از نقدینگی موجود جامعه با نرخ پایین تامین شده است.قربانی افزود: عدم تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق در شرایط فعلی اقتصاد کشور مفهومی جز تامین مالی از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی ندارد.

ارز و طلا دوباره جدا شدند!

روز گذشته در بازار ارز شاهد تغییر روند قیمتها و کاهش نرخ دلار و یورو بودیم اما در بازار طلا و سکه قیمتها صعودی ماند.
براساس اعلام اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار روز (سه شنبه) به ۱۰ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان رسید که ۳۱۰ هزار تومان نسبت به روز قبل از آن افزایش یافت.

تجارت واکنش سخنگوی دولت به طرح سوال از رئیس جمهور را بررسی کرد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: هرگاه که کشور با چالش جدی رو به رو می شود، به دنبال عامل یا باعث آن شرایط می گردیم و اکنون در بدترین شرایط اقتصادی قرار داریم. در این شرایط هیچ کس پاسخگو نیست در حالی که مردم زیر بار فشار تورم و گرانی کمر خم کرده اند و دنبال کسی می گردند که بتوانند دلیل این همه فشار را توضیح دهد. از آنجا که رییس جمهوری مسوول دستگاه اجرایی کشور است، باید پاسخگوی این وضعیت اسفبار باشد و چون تمایلی به پاسخگویی ندارد، نمایندگان مجلس به نمایندگی از مردم طرح سوال از رییس جمهور را در ۵ بند با ۲۰۰ امضا تقدیم هیات رییسه مجلس کرده اند.

سوالات کاملا اقتصادی

طرح سوال که به امضای ۲۰۰ نماینده رسیده، شامل ۵ بند می شود که تقدیم هیات رییسه مجلس شده است. این ۵ بند شامل۱- چرا و به چه دلیل قیمت ارزهای خارجی به سرعت در حال افزایش و ارزش پول ملی در حال کاهش است؟۲- علت از هم گسیختگی اوضاع بازار مسکن و خودرو و تورم عجیب و غریب چند صد درصدی بازار مسکن چیست و چرا دولت طی ۷ سال گذشته هیچ اقدام جدی برای تأمین مسکن مردم و کنترل قیمت و کیفیت خودرو انجام نداده است؟۳- در کجای برجام اشتباه استراتژیک مرتکب شدید که آمریکا بدون کوچکترین هزینه از این توافق خارج و اروپا هم با پررویی تمام همچنان خواستار اجرای کامل برجام از سوی ایران است، بدون آنکه خود به تعهداتش عمل نماید حتی در عملیاتی کردن طرح حقیرانه اینستکس!۴- قرار شد دولت بخاطر مشکلات ناشی از بیماری کرونا، به واحدهای تولیدی و بخشهای آسیب دیده وام اعطا کرده و کمک نماید. اما صدای اعتراض همه بخشها بلند است. دولت در این زمینه چه کاری کرده و چقدر کمک کرده است؟۵- از فروردین ۹۷ که قیمت دلار دولتی ۴,۲۰۰ تومان اعلام شد، تا امروز چند میلیارد دلار به این قیمت عرضه شده است. به چه کسانی داده شده و سرنوشت این دلارها چه شده است و چه تأثیری بر کنترل تورم داشته است؟

ترس از به حاشیه رفتن سوال

اما از آنجا که در کشور ما پاسخگو بودن همواره نگران کننده بوده یا بهتر بگوییم مسوولان به دنبال فرافکنی هستند، سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره طرح سوال از رییسجمهور گفت: سوال از رئیسجمهور یک حق سلب ناشدنی مجلس است، اما به طور جدی نگران هستیم که سوال شتابزده از رئیسجمهور در شرایطی که مجلس به تازگی کار خود را شروع کرده و به جنبههای سیاستگذاری دولت هم اشراف کامل ندارد، به جای کمک کردن به اصلاح و پیشبرد امور، به حاشیهها دامن بزند.

درخواست تفهیم حاشیه

از آنجا که بنابر حاشیه سازی نداریم، لازم است ابتدا از سخنگوی دولت بپرسیم منظورشان از حاشیه سازی چیست؟ آقای ربیعی باید پاسخ بدهد که رسیدن دلار به ۲۲ هزار تومان که یکی از سوالات نمایندگان است، حاشیه است؟ آیا مردم حق ندارند بدانند چه بلایی سر این مملکت آمده که در مدت کوتاهی ارزش پول ملی از مرز فلاکت نیز عبور کرده است؟ آقای ربیعی مسکن از ابتدای سال تاکنون ۱۰۰درصد گران شده و خرید خانه به رویا تبدیل شده است. از سوی دیگر افزایش اجاره بهای منزل باعث شده تا مردم بخش عمده ای از درآمدشان را به صاحب خانه ها تقدیم کنند و بدتر اینکه طبقات متوسط جامعه به طبقات فقیر تبدیل شده و از شهرها کوچ کرده به حاشیه نشینی روی آورده اند! آیا این آشفته بازار مسکن سوال حاشیه ای است؟ جناب آقای سخنگو ارز ۴۲۰۰ تومانی یا همان ارز جهانگیری چه شده است ؟ افرادی که این ارزها را گرفتند تا کالای مورد نیاز مردم را وارد کشور کنند اما در ترکیه و دبی آپارتمان خریدند یا ارزها را وارد بازار آزاد کردند، چه کسانی هستند، چه ارتباطی با دولت دارند و چگونه توانسته اند این همه ارز بگیرند و هیچ ردی از خود باقی نگذارند یا دولت به دنبال گرفتن آنها نیست؟ آیا فساد در ارز جهانگیری که مورد سوال نمایندگان قرار گرفته، حاشیه است؟ خودرو به تنهایی مرکز بزرگترین فساد کشور شده است چرا که مدیرعامل سابق سایپا به ۸ سال زندان محکوم شده، دو نماینده مجلس به ۶۱ ماه زندان محکوم شده اند، افرادی در وزارت صمت نیز به این افتخار نایل شده اند و از سوی دیگر بسیاری از واردکنندگان خودرو نیز سردیگر فساد شده اند! آقای ربیعی آیا پراید ۹۰ میلیون تومانی سوال حاشیه ای و مشکل تراشی برای حسن روحانی است؟ آقای ربیعی در حالی که بیش از ۵ ماه از بحران کرونا می گذرد، هنوز بسیاری از کسب و کارها نتوانسته اند تسهیلات دریافت کنند، اگر نمایندگان مردم از رییس جمهور سوال کند که چرا بانکهای زیر نظر شما با وجود مصوبه دولت و دستور بانک مرکزی تسهیلات به کسب و کارها نمی دهند، حاشیه سازی است؟

مجلس تازه کار

نکته دیگری که در اظهارات ربیعی مطرح شده، نگرانی از مجلس تازه کاری است که با سیاست های دولت آشنایی ندارد! سوال اینجاست که مگر دولت سیاست و برنامه هم دارد؟ تبدیل اقتصاد مملکت به آشفته بازار دلالی، گرانی، تورم، فساد، رانت خواری و... مگر برنامه ریزی و سیاست گذاری می خواهد؟ براستی نمایندگان تازه کار با کدام بخش از سیاست گذاری آشنایی ندارند؟ البته امیدواریم که منظور از آشنایی نمایندگان، عملکرد دو نماینده قبلی که هر کدام به ۶۱ ماه زندان محکوم شده اند، نباشد؟!

اعتراض به تریبون پاسخگویی

نکته ای که همواره مورد اقبال مسوولان است، امکان پاسخگویی است. کافی است به اظهارات تمامی دولتمردان در انتقاد از صدا و سیما توجه کنیم تا متوجه شویم که تا چه اندازه دنبال تریبون بوده و هستند. مگر غیر از این است که سخنگوی دولت، سخنگوی وزارت امور خارجه، نشست های خبری و ارتباط با رسانه ها برای آن است که دولت از خودش دفاع کند و برای این دفاع قصد دارد از ظرفیت رسانه ها استفاده کند.

اکنون نمایندگان مجلس هرچند تازه کار این فرصت را برای رییس جمهوری فراهم کرده اند که به صورت زنده و بدون نگرانی از انتخاب گزینشی جملات، از عملکرد خودش دفاع کند. نمایندگان به روحانی این فرصت را داده اند تا بگوید چرا دلار ۲۲ هزار تومان، سکه طلا بیش از ۱۰ میلیون تومان و پراید ۹۰ میلیون تومان شده است؟ مردمی که یک کوزه آب و یک بقچه نان بر میدارند و بنگاههای معاملات ملکی را زیر پا می گذارند تا شاید سرپناهی موقتی برای خود پیدا کنند، آیا حق ندارند بدانند چه کسی با کدام سیاست این بلا را بر سرشان آورده است؟ مگر این
مردم همانهایی نیستند که به انقلابی بودنشان افتخار می کنید و هر وقت تریبونی به دست می آورید، اعتراف می کنید از جان و مالشان مایه گذاشته اند؟ اگر به این اظهارات اعتقاد دارید، چرا نگران پاسخگویی هستید؟ اگر حرف پشت پرده ای وجود دارد که مردم نامحرم هستند و نباید بدانند، به صراحت بگویید اما اگر تاوان تمام این مشکلات که به عقیده تمامی نمایندگان مجلس و کارشناسان ناشی از سومدیریت است را مردم باید بدهند، بهتر است بدانند والبته همه چیز را به صورت شفاف بدانند.

معاون سازمان امور مالیاتی در مورد داغ شدن بازار خرید و فروش کد ملی به منظور صدور فاکتورهای خرید و فروش از ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان، تصریح کرد: کارهایی برای جلوگیری از این اتفاقات انجام شده است. محمود علیزاده در گفتگو با فارس در مورد اینکه معمولاً سازمان امور مالیاتی اینگونه فاکتورهای خرید و فروش را قبول نمیکند و در نهایت مالیات را به روش خودش حساب کتاب میکند، یادآور شد: حساب کتاب دستی نداریم و همه در سیستم سامانه تعریف می شود. از طرفی بحث های
کنترلی نیز وجود دارد. همچنین تفاهمنامه سه جانبه میان دادستانی تهران وزارت اطلاعات و سازمان مالیاتی در خصوص فاکتورهای صوری و کارتهای بازرگانی اصطلاحا یکبارمصرف به منظور پیگیری و ردیابی آنها امضا شده و فایل های مالی آن تهیه شد.