رشد ۲۰ درصدی تخلیه انواع کالای اساسی نسبت به سال٩٨

مدیر کل بنادر ودریا نوردی هرمزگان میزان تخلیه کالاهای اساسی را از بندر شهید رجایی بیش از یک میلیون تن اعلام کرد و عنوان داشت: تخلیه این کالاها در همسنجی با مدت مشابه سال قبل از رشد ۲۰ درصدی برخوردار بوده است.اله مراد عفیفیپور در گفتوگو با وزارت راه و شهرسازی با تشریح میزان کالای اساسی تخلیه شده در بندر شهید رجایی از ابتدای سال جاری تا نیمه تیرماه اظهار داشت : طی این مدت ۲۰ فروند کشتی حامل کالاهای اساسی دراین بندر پهلو گرفتهاند که در مجموع حدود یک میلیون تن انواع کالاهای اساسی از این کشتیها تخلیه و پس از طی فرایندهای قانونی وارد بازار مصرف شده است.وی با اشاره به رشد ۲۰درصدی کالاهای اساسی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تصریح کرد: آنچه موجب تسهیل در فرآیند تخلیه کالاهای اساسی و رشد دراین حوزه شده است، ابتکار عمل مبنی برتشکیل کارگروهی تحت عنوان کارگروه تسهیل فرآیند ورود و خروج کالای اساسی با عضویت کلیه سازمانها ودستگاههای ذیربط با مدیریت اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بوده است .مدیر کل بنادر ودریا نوردی هرمزگان عمده کالاهای اساسی تخلیه شده در بندر شهید رجایی را روغن، گندم، شکر، کود شیمیایی و خمیر کاغذ عنوان کرد .

 

راهآهن زاهدان-چابهار، تکیهگاهی اساسی در ترانزیت می شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه راهآهن زاهدان به چابهار را یکی از محورهای اصلی کریدور شمال به جنوب کشور خواند که تنها بندر اقیانوسی کشور را به شبکه ریلی متصل میکند.به گزارش وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، با تاکید بر اینکه این مسیر ریلی معاهدات موجود به ویژه توافق سهجانبه ایران افغانستان و هندوستان را تقویت خواهد کرد، گفت: بدون شک این مسیر ریلی بهرهبرداری حداکثری از ظرفیت شهید بهشتی را به همراه خواهد داشت.او روند توسعه و بهرهبرداری بندر شهیدبهشتی از سال ۹۶ تاکنون را مناسب ارزیابی کرد و گفت: این خط ریلی در زمان بهرهبرداری میتواند حدود هفت میلیون تن بار را جابهجا کند و یک تکیهگاه اساسی در ترانزیت و صادرات و واردات کشور باشد.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دیگر پروژههای شرق کشور که گامهای تکمیلی آن با آغاز عملیات اجرایی و قراردادی در حال پیگیری است، تصریح کرد: یکی از این پروژهها اتصال راهآهن از زاهدان به بیرجند است که در این خصوص در حال رایزنی هستیم تا با مذاکرات به توافقات لازم دست یابیم.اسلامی ابراز امیدواری کرد، با تکمیل پروژههای زیرساختی شرق کشور شاهد شکوفایی اقتصادی در این منطقه باشیم و گفت: قطعا این اتفاق با توسعه زیربناهای حمل و نقل به دست میآید.

صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده شهر تهران رایگان است

عضو هیاتمدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به رایگانبودن صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده شهر تهران، گفت: متقاضیانی که واحدشان در بافت فرسوده قرار داشته باشد، پس از تایید شرکت بازآفرینی برای اخذ تسهیلات مشارکت مدنی به بانک معرفی میشوند.به گزارش وزارت راه و شهرسازی، عباس شفیعی در تشریح تسهیلات درنظرگرفته شده برای نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری به متقاضیان ساکن کلانشهرها، مراکز استانها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر گفت: از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ به انبوهسازانی که در سطح کلانشهر تهران با استفاده از فناوریهای نوین مبادرت به ساخت و ساز کنند، تسهیلات نوسازی به ازای هر واحد ۲۵۰ میلیون تومان بهصورت ۵۰ میلیون تومان با نرخ بهره ۹ درصد(قرارداد عاملیت) ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ بهره ۱۸ درصد(بدون سپرده) و ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ بهره ۱۶ درصد(خرید اوراق) توسط بانک عامل(بانک مسکن) پرداخت میشود.

مجوز پرواز فوقالعاده هما
به بلاروس صادر شد

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» برای انتقال ایرانیان و دانشجویان شاغل به تحصیل در کشور بلاروس، پرواز فوقالعاده را در روز ٢٠ تیر ماه انجام خواهد داد.به گزارش روابط عمومی هما، در پی شیوع ویروس کووید ۱۹ در جهان و تقاضای شماری از هموطنان مقیم از جمله ایرانیان و دانشجویان شاغل به تحصیل در کشور بلاروس، مجوز انجام پرواز فوقالعاده برای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" برای انتقال ایرانیان و دانشجویان شاغل به تحصیل در این کشور صادر شده است.

تعهد بنیاد مستضعفان برای حل مشکل مسکن محرومان

رییس بنیاد مستضعفان گفت: بنیاد مستضعفان می توان زمین، سیمان، میلگرد و کاشی رایگان برای ساخت مسکن در اختیار دولت قرار دهد تا بار دولت در تولید مسکن تا حدودی کاهش یابد.به گزارش خانه ملت، پرویز فتاح، گفت:در شرایط اقتصادی کنونی بنیاد مستضعفان همراه مجلس شورای اسلامی و دولت خواهد بود تا بتوان بخشی از این مشکلات را
ساماندهی کند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی:

گروه راه و مسکن: دولت دوازدهم در آخرین سال حضورش، ایده تراکم فروشی برای حل مشکل کمبود مسکن را مطرح کرده، اما شهرسازان معتقدند زیرساخت های شهری تهران فاقد ظرفیت برای پذیرش جمعیت جدید است.

به گزارش مهر، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی دولت که اوایل تیر ماه به ریاست رئیس جمهور و با موضوع التهاب بازار مسکن و اجاره بها برگزار شده بود، یکی از مصوبات این ستاد را تسهیل در صدور تراکم بیشتر برای افزایش تعداد واحدهای مسکونی و حمایت از سمت عرضه اعلام کرده بود.

موضوعی که با واکنشهای مختلف کارشناسان شهرسازی مواجه شده و حتی برخی از آن به بازگشت دولت به راهکار مدیریت شهری جهادی که دولتهای یازدهم و دوازدهم همواره از آن انتقاد میکردند و آن را «شهرفروشی» مینامیدند، تعبیر کردند.

این در حالی است که برخی کارشناسان ساخت و ساز و توسعه شهری معتقدند اگرچه توسعه افقی پایتخت و دیده نشدن توسعه عمودی آن، یکی از ضعفهای شهرسازی تهران است که ریشه در دهههای گذشته دارد، اما به دلیل ضعف زیرساختهای شهری خصوصاً در بخشهای آب، فاضلاب و انرژی، امکان افزایش تراکم و توسعه عمودی شهر به خصوص در مناطق میانی و بافتهای نابه سامان و فرسوده تهران وجود ندارد.

چند طبقه کردن پایتخت، اساساً غیر ممکن است

غزال راهب رئیس پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره اینکه آیا توسعه عمودی شهر، میتواند یکی از راهکارهای جبران کمبود مسکن در نظر گرفته شود یا خیر؟ اظهار داشت: برای تغییر رویکرد در شهرسازی باید به اسناد بالادستی که طرحهای جامع و تفصیلی است، مراجعه کرد؛ در طرح جامع، اولین اقدامی که صورت میگیرد، برآورد جمعیت فعلی و ظرفیت جمعیت پذیری شهر در یک برآورد ۲۰ ساله است.

وی ادامه داد: منظر از ظرفیت جمعیت پذیری، انطباق وضعیت فعلی شهر بر اساس زیرساختهای موجود و امکان افزایش آن یا سقف تعیین شده و باز هم بر اساس زیرساختهای شهری در ۲ دهه آتی است. عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تأکید کرد: اینکه بیاییم چند طبقه روی شهر بسازیم، اساساً غیر ممکن است چون نه تنها زیرساختهای شهری پاسخگوی این موضوع نیست، بلکه حتی زیرساختهای اکولوژیک ما هم نمیتواند به این خواسته ما، پاسخ مناسب بدهد.

ظرفیت جمعیت پذیری تهران ۷ میلیون نفر بود

وی یادآور شد: ظرفیت جمعیت پذیری تهران کمی بیش از ۷ میلیون نفر برآورد شده بود؛ اما در حال حاضر به بیش از ۱۲ میلیون نفر در حال خدمت رسانی است که درنتیجه با مشکلات متعددی روبه رو شده است.

راهب با تأکید بر اینکه محاسبات انجام شده در طرحجامع-تفصیلی تهران، دقیق است و پس از تصویب در شورای عالی شهرسازی، باید در همان چارچوب حرکت کند، تصریح کرد: برای هر منطقه از
تهران نیز طرحهای جامع و تفصیلی مجزا در نظر گرفته شده و مثلاً سقف جمعیت پذیری در آن، یک و نیم میلیون نفر در نظر گرفته شده است که با توجه به زیرساختهای آن منطقه، امکان ساخت بلندمرتبه یا سازههای کوتاه و حیاطهای انفرادی فراهم شده است.

تراکم فروشی به سوداگری زمین و مسکن دامن میزند

وی یکی دیگر از دلایل اشتباه بودن تفکر افزایش ساخت و ساز با تراکم بالا برای کنترل قیمت مسکن را ارزش گذاری بیشتر بر روی یک قطعه زمین و ایجاد سفته بازی و سوداگری زمین عنوان کرد و گفت: با افزایش قیمت زمین، قیمت مسکن ساخته شده در آن منطقه هم بیشتر میشود و موضوع کمبود مسکن اقشار کم درآمد حل نمیشود.

این کارشناس شهرسازی درباره ایده ساخت بلندمرتبههای مصرفی نیز گفت: این ایده در شهرهای جدید پرند، پردیس و هشتگرد شکل گرفته است؛ اما تعدد بلندمرتبههای مصرفی یک شکل و ارزان، اساساً شهرسازی ایرانی را به
فراموشی میکشد.

راهب تأکید کرد: من مخالف ساخت بلندمرتبه سازی نیستم، اما باید همه مسائل پیرامونی آن حل شود تا اجازه بلندمرتبه سازی داده شود که همه شرایط آن در مصوبه شورای عالی شهرسازی آمده است؛ اما به عنوان راهکار کمبود مسکن، صرفاً معضلی به معضلات شهری میافزاید.