معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی اعلام کرد:

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: ۵۵ درصد کودکان کار و خیابان غیر ایرانیاند که این میزان در تهران به بیش از ۸۰ درصد رسیده است. هم باید اداره اتباع با ما همکاری کند و هم باید این ورودهای غیرقانونی مدیرت شود.به گزارش مهر، حبیب الله مسعودی فرید اظهار داشت: ۷۰ درصد کودکان غیر ایرانی که وارد کشور میشوند، اوراق هویتی ندارند یا اگر دارند هم این اوراق اعتبارش تمام شده است. جلساتی با اداره اتباع گذاشتیم تا تعیین تکلیف شود. تعداد زیادی از کودکان کار غیرایرانی با خانوادههای خود برای کار کردن به کشور آمدند. در واقع وقتی به گذشته خانواده نگاه می کنیم می بینیم به خاطر فقر به کشور آمده اند. از مسئولان وزارت بهداشت درخواست کردیم که سیاستهای مهاجرتی شفافتر باشد. موضوع دیپلماسی خارجی به بهزیستی ربطی ندارد اما اگر مرز باز شود و عدهای به بهانه تور سیاحتی و زیارتی وارد کشور شوند اما از کشور خارج نشوند، بار رفاهی آن به سازمان بهزیستی وارد میشود.وی ادامه داد: برای مثال سال ۸۴ عمده کودکان خیابانی در کشور ایرانی بودند، اما به مروز زمان و در سالهای اخیر ۵۵ درصد کودکان کار و خیابان که جذب شده بودند غیر ایرانیاند که این میزان در تهران به بیش از ۸۰ درصد رسید. برای اینکه چرخه آسیب را متوقف کنیم باید فرایند ساماندهی و توانمندسازی را تا انتهای آن انجام دهیم. در حوزه مسائل اجتماعی بخشی تحت عنوان شناسایی و جذب وجود دارد، اما بعد باید با اقدامات توانمندسازی باید کاری کنیم مجدداً شاهد ورود فرد به خیابان نباشیم.مسعودی فرید گفت: ۴ الی ۵ مرکز برای ساماندهی و توانمندسازی کودکان کار و خیابان آماده کردهایم. ۲ الی ۳ مرکز برای غربالگری آماده شده است و ۲ الی ۳ مرکز نیز برای نگهداری آماده کردهایم این کودکان توسط نهادهای همکار با ما شناسایی و جذب و بعد از آن معاینه میشوند.

 

 

کارگردان فیلم «زیر سقف دودی» گفت: در حال حاضر کمی پروسه ساخت فیلم با توجه به موج دوم کرونا سخت شده است، اما به هر صورت امیدوارم که بتوانم فیلم سینمایی جدیدم با نام «سارا عروس کرونا» هر چه سریعتر جلوی دوربین ببرم. پوران درخشنده در گفتوگو با میزان، پیرامون ساخت فیلم جدید خود با مضمون بیماری کرونا گفت: در حال حاضر در صدد ساخت فیلم جدیدم هستم و پیگیر جذب سرمایه و شروع پیش تولید این اثر با موضوع ایثار پزشکان در ایام شیوع کرونا است. وی در همین راستا ادامه داد: در حال حاضر کمی پروسه ساخت فیلم با توجه به موج دوم کرونا سخت شده است، اما به هر صورت امیدوارم که بتوانم فیلم سینمایی جدیدم با نام «سارا عروس کرونا» هر چه سریعتر جلوی دوربین ببرم. درخشنده با اعلام مخالفت خود نسبت به بازگشایی سینماها خاطرنشان کرد: در حال حاضر به هیچ عنوان موافق باز بودن سینماها و فعالیت آنها نیستم، بحث من سر این است که نه تنها سینما بلکه تمام اماکنی که لزوم به باز بودن آنها نیست باید بسته شوند، زیرا رعایت پروتکلهای بهداشتی در این قبیل اماکن ممکن نیست، از نظر من باید تمامی اماکنی که از رعایت نکات بهداشتی تخطی می کنند پلمپ شوند. وقتی جان مردم در خطر است باز بودن بسیاری از اماکن به هیچ عنوان تعریفی ندارد. به شخصه با تعطیلی کامل اکثریت اماکن عمومی موافقم مگر آنکه شیوه نامه بهداشتی به دقت و مو به مو اجرا شود.

سرمقاله

مهدی طغیانی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

متاسفانه بازار مسکن درگیر آشفته بازار است و نیاز به ساماندهی دارد. ساماندهی بازار مسکن در گام اول نیاز به یک برنامه بلند مدت دارد ما تا زمانی که مشکل عرضه مسکن را حل نکنیم و به راحتی مسکن عرضه نشود با مشکل روبرو خواهیم شد. تا زمانی که زمین که مهمترین عامل تاثیرگذار در قیمت مسکن است با قیمت پایین در اختیار تولید کنندگان قرار نگیرد ما در عرضه با مشکل روبرو خواهیم بود، ولی زمانی که این مشکل را حل کنیم متوسط به طور دو سال طول می کشد تا خانه هایی که با زمین ارزان ساخته شده اند به بازار عرضه شوند.

مسئله اصلی مسکن که بحث عرضه است در کمیسیون عمران در حال دنبال شدن است. اما نکته مهم این است که سوداگران را از بازار مسکن بیرون بکشیم. یعنی فقط کسانی در بازار مسکن بمانند که مصرف کننده هستند.

اکنون طرحی در حال تهیه است که به جای اینکه کار را به اطلاعات دستگاه های مختلف گره بزنیم که ممکن است نواقصی داشته باشد و ما را به هدف نرساند، مهلتی تعیین می شود تا مردم در سامانه املاک و اسکان راه و شهرسازی وضعیت خود را روشن کنند.

به عنوان مثال بنده سرپرست خانوار هستم و کدملی و کدپستی خود را وارد و موجر یا مستاجر بودن خود را تعیین می کند. هرکس پس از مهلت معین شده در سامانه ثبت نام نکرده باشد و هر محل ثبت نشده از نظر ما خانه خالی تلقی و مشمول مالیات می شود.

هدف این است که دو و نیم میلیون واحد مسکونی ساخته شده که در دست سوداگران است بازگردد به چرخه استفاده مردم. همچنین بحث مالیات بر عایدی سرمایه را دنبال می کنیم تا حرکت های سوداگرانه ای که در بازار مسکن دنبال می شود و عایدی که از این محل بدست می آید و بیشتر از نرخ تورم است، از بین برود.

گاهی ما ۶ ماه تورم داریم می گوییم هرچه شما در این ۶ ماه ضرر کردی اشکال ندارد ولی مازاد آن مشمول مالیات است. در سایر کشورها نیز ۹۰ درصد عایدی سرمایه های غیر مولد را مالیات می گیرند.

نرخ آن معلوم نیست اما باید عایدی از این حوزه ها حذف شده و به سمت حوزه تولید و کسب کار برود.

یادداشت

سید غنی نظریخانقاه

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس

بی شک در حوزه قوانیـــن مـالیاتی مشکلات بسیاری داریم و برای اثبات این ادعا کافی است بدانیم بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد در بدبینانه ترین حالت فرار مالیاتی داریم. فراموش نکنیم که مالیات باید از ثروتمندان گرفته شود و در این شرایط قطعا باید ابزارهایی تعبیه شود تا از فرار مالیاتی جلوگیری شود، اینکه بخواهیم از طبقات کمتر برخوردار و یا کسبه مالیات بگیریم در هدف گذاری دچار خطا شدهایم. برای رفع این مشکلات به قانون نیاز داریم و دولت باید درخواست و مجلس تصویب کند. بنابر این دولت اگر در ارسال لوایح مالیاتی به مجلس تأخیر کند کمیسیون اقتصادی حتما در این زمینه برنامههایی خواهد داشت.در این راستا کمیسیون اقتصادی موضوع مالیات بر عایدی سرمایه را مورد پیگیری قرار خواهد داد و در این زمینه با کسی تعارف نداریم.

البته مجلس در زمینه کاستیها در زمینه قوانین مالیاتی منتظر لوایح دولت نخواهد ماند چرا که مجلس موظف است تا مشکلات کشور را از طریق تدیون قوانین حل و فصل کند.

در اهمیت مالیات همین بس که۷۰ درصد بودجه متکی به منابع مالیاتی است که اگر به درستی اجرا شود بودجه کشور دچار تحول خواهد شد. در این راستا تغییر و اصلاح نظام مالیاتی حتما میتواند در اصلاح نظام بودجه ریزی کشور موثر باشد چرا که یکی از منابع اصلی بودجه سالیانه از طریق مالیات تامین میشود و اگر این موضوع اصلاح شود حتما بودجه سالیانه هم اصلاح خواهد شد.