صادرکنندگان واقعی از سوءاستفادهگران تفکیک شوند

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر ضرورت بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: در موضوع بازگشت ارز، باید با توجه به معضلات و مشکلات، صادرکنندگان واقعی را از افرادی که از شرایط فعلی سوء استفاده میکنند، جدا کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم با اشاره به اینکه براساس برنامهریزیهای صورت گرفته با صادرکنندگانی که به هر دلیل موفق به بازگشت ارز خود به چرخه اقتصادی کشور نشدهاند، جلساتی برگزار میشود، اظهار داشت: این سازمان به عنوان متولی تجارت خارجی و در راستای همکاری با نهادهای ذیربط از جمله بانک مرکزی تلاش میکند ضمن پیگیری مشکلات مربوط به بازگشت ارز در سطح کلان، از طریق کمیته اقدام صادراتی نیز موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات را پیگیری کند. وی با تاکید بر ضرورت بازگشت ارز حاصل از صادرات، توجه به این مهم را شامل نگاه به گذشته و برنامهریزی برای آینده دانست و گفت: در بحث بازگشت ارز، باید به معضلات و مشکلات فراوری صادرکنندگان نیز توجه کرد و صادرکنندگان واقعی را از افرادی که از شرایط فعلی سو استفاده میکنند، جدا کرد.

 

اجرای سند ملی توسعه گوهرسنگ ها پس از نهایی شدن

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: سند نهایی توسعه صنعت گوهر سنگ ها، پس از نهایی شدن، از امسال به اجرا گذاشته میشود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خداد غریب پور تصریح کرد: ایمیدرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی، گمرک و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، معافیت از پرداخت حقوق دولتی توسط معدنکاران، اصلاح نظام تعرفهای و حذف مالیات بر ارزش افزوده را برای رونق بخشهای تولیدی و تجاری، تسهیل صادرات و جلوگیری از ورود قاچاق اجرایی میکند. معاون وزیر صنعت معدن و تجارت پس از ارایه نسخه نهایی سند ملی توسعه گوهرسنگها برای حاضران، افزود: این سند پس از نهایی شدن، از امسال به اجرا گذاشته میشود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه نسخه فعلی سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگها و برنامه ریزی عملیاتی آن حاصل ماهها برنامه ریزی و برگزاری جلسات مشترک با تمامی ذی نفعان این صنعت است، گفت: ساز و کارهایی در این سند ملی تعریف شده که بخش خصوصی میدان دار اصلی، و دولت حامی و تسهیل گر باشد.

مخالفت مجلس با تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی

نمایندگان مجلس با تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس مخالفت کردند. به گزارش خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی روز گذشته (چهارشنبه ۱۸ تیرماه) مجلس در جریان بررسی تقاضای عدهای از نمایندگان برای تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس، با تشکیل این کمیسیون با ۱۱۱ رأی موافق، ۹۰ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند. کاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه سرا در مجلس یازدهم تاکید کرد که هر یک از کمیسیون های تخصصی مجلس می توانند در حوزه «جهش تولید» کار کارشناسی را انجام دهند و ضرورتی برای تشکیل کمیسیون ویژه وجود ندارد.

۳.۵ میلیارد یورو در سامانه نیما فروخته شد

بررسی عملکرد سامانه نیما نشان میدهد که از ابتدای فروردین امسال تا پایان روز ۱۵ تیرماه رقمی معادل ۳.۵ میلیارد یورو در این سامانه به فروش رفته است. به گزارش تسنیم، معاونت بررسیهای اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به عملکرد سامانه نیما از ابتدای فروردین ۱۳۹۹ تا پایان ۱۵ تیرماه پرداخته و نوشته است: از اول فروردین ماه امسال تا پایان روز ۱۵ تیرماه رقمی معادل ۳ میلیارد و ۵۹۱ میلیون یورو در سامانه نیما به فروش رفته که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۳۲.۱ درصد کمتر است. این رقم در مدت زمان مشابه سال گذشته برابر با ۵ میلیارد و ۲۸۸ میلیون یورو بود. همچنین در مدت زمان مورد بررسی، دو میلیارد و ۲۷۸ میلیون یورو ارز برای واردات از طریق سامانه نیما به فروش رفته است. این رقم نیز نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۹۸ معادل ۵۲.۳ درصد کاهش یافته است. صادرکنندگان سال ۹۸ تا روز ۳۱ تیرماه فرصت دارند تا ارز حاصل از صادرات خود را برای بهرهمندی از معافیتهای مالیاتی و استرداد مالیات بر ارزش افزوده به چهار روش اعلامی بانک مرکزی به کشور بازگردانند.

رشد ۱۴ درصدی تجارت
ایران و اتحادیه اوراسیا

در نشست ویدئو کنفرانس مشترک ایران با پنج کشور اتحادیه اوراسیا و وزیر تجارت این اتحادیه، آمار تجارت ایران و کشورهای عضو از ابتدای اجرای موافقتنامه تا انتهای خردادماه با رشد ۱۴ درصدی مواجه شده است. به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، اولین نشست کارگروه مشترک موافقتنامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از طریق ویدئو کنفرانس بین روسای مشترک حمید زادبوم معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران و اسلپنف وزیر تجارت اوراسیا و مشارکت کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو و نمایندگان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دستگاههای ذیربط از ایران در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد. در این نشست مشترک نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در خصوص عملکرد موافقتنامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو و راهکارهای توسعه تجارت میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

همکاری خودروسازان با شرکتهای دانشبنیان برای داخلیسازی قطعات

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: با هدف بومیسازی قطعات مورد نیاز صنعت خودرو با ۴۸ مجموعه دانشبنیان قرارداد همکاری امضا کردهایم. به گزارش سایپانیوز، سیدجواد سلیمانی با اشاره به اقدامات این گروه خودروسازی در یک سال اخیر برای افزایش همکاری با استارتآپها و مجموعههای دانش بنیان، افزود: بهترین و کوتاهترین مسیر برای برطرف کردن کمبودها و نیازهای فناورانه صنعت خودرو، افزایش همکاری با مراکز علمی کشور است و گروه سایپا این مهم را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده است. وی گفت: صنعت خودرو در بخش طراحی و تولید خودرو به پیشرفتهای مطلوبی رسیده، اما هنوز در تولید برخی از قطعات بهویژه قطعات «هایتک» نتوانسته به سمت خوداتکایی برود. مدیرعامل سایپا خاطرنشانکرد: این گروه خودروسازی در مسیر تکمیل پروژه بومیسازی قطعات خودرو قرار گرفته و در این مسیر پرپیچ و خم نیازمند همکاری بخشهای مختلف همچون معاونت علمی ریاست جمهوری، سازمان ملی کارآفرینی و پارکهای علم و فناوری است. وی تاکیدکرد: در سال «جهش تولید» به دنبال این هستیم که حجم کارهای مشترک با مجموعههای دانشبنیان با هدف تولید قطعات هایتک را افزایش دهیم و به اعتقاد ما رسیدن به تولید داخلی همه قطعات خودرو دور از دسترس نیست.

زنجیره شکر در سامانه تجارت
داخلی ثبت میشود

تمامی فعالان اقتصادی زنجیره شکر مکلف به ثبت مقادیر واردات، تولید، توزیع، موجودی و قیمت در سامانه تجارت داخلی شدند. به گزارش شاتا، براساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده در کمیته تنظیم بازار شکر که با حضور محمدرضا کلامی، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی و دبیر ستاد تنظیم بازار تشکیل جلسه داد، مقرر شد فروش شکر نیز در شبکه توزیع و مصرف دارای مجوز مطابق با برنامه زمانی ابلاغی وزارت صمت صورت گیرد. به منظور تنظیم بازار شکر، شرکت بازرگانی دولتی ایران مکلف شد، نسبت به عرضه ۱۳۵ هزار تن شکر سفید با نرخهای مصوب اقدام نماید. قیمت عرضه شکر سفید از محل ذخایر برای بخش خانوار ۶۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم، درب کارخانه و برای مصارف صنف و صنعت ۶۷۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم درب کارخانه تعیین و تصویب گردید

هشدار فولادسازان نسبت به کاهش شدید درآمدهای صادراتی

گروه صنعت و تجارت: تحریمهای ظالمانه از سوی آمریکا در عرصههای مختلف اقتصادی در چهار دهه گذشته به اشکال مختلف جریان داشته، اما تولیدکنندگان به ویژه فعالان صنعت فولاد همواره راه خود را در پیش گرفتهاند که این موضوع، ناکارآمدی سیاست تحریم را نشان میدهد. فولادسازان کشور، پارسال در عرصه صادرات عملکرد رکوردگونه برجای گذاشتند و با تولید نزدیک به ۱۱ میلیون تن دستاورد قابل توجهی داشتند که ۳.۵ میلیارد دلار درآمدزایی کرد. این مهم درحالی تحقق یافت که کشورمان در اوایل دهه ۹۰ در بین واردکنندگان فولاد جای داشت و بطور متوسط سالیانه پنج تا هفت میلیون تن واردات را در برنامه خود اختصاص میداد.

تازهترین اقدام آمریکا که از سوی وزارت خزانهداری این کشور اعلام شد، تحریم هشت شرکت جدید مرتبط با ایران بود که بین این شرکتها نام چهار شرکت غیرایرانی نیز قید شد. آمریکا که از حدود دو سال قبل به شکل رسمی از توافقنامه جامع مشترک (برجام) خارج شده بود، صنعت فولاد ایران را آماج تحریمهای خود قرار داد بدان امید که با از کارانداختن این صنعت راهبردی، زنجیروار دیگر صنایع از قبیل خودرو، لوازم خانگی و ... یکی پس از دیگری از حرکت بازخواهند ایستاد، اما گذشت زمان آشکار کرد که این صنعت میتواند از پس تحریمها برآید و به مسیر دشوار خود ادامه دهد. با وجود این محدودیتها، آمار عملکرد پارسال فولادسازان گویای رشد ۱۰ درصدی شمش نسبت به سال ۹۷ بارقم ۲۷ میلیون و ۲۴۰ هزار تن بود. ضمن اینکه تولیدات فولادی هم با افزایش ۶ درصدی به رقم ۲۰ میلیون و ۱۸۲ هزار تن رسید. آهن اسفنجی تولیدی هم در سال گذشته، با رشد ۶ درصدی به حدود ۲۸ میلیون تن رسید. صادرات فولاد ایران نیز در سال ۹۸، رشد قابل توجه ۲۲ درصدی را تجربه کرده است.

مرور سوابق تحریم فولادسازان گویای آن است که آمریکا پیش از این در آبانماه ۱۳۹۷ شرکت فولاد مبارکه را به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد کشورمان تحریم کرده بود و پس از آن نیز در اواسط دیماه همان سال برخی دیگر از شرکتها را از جمله «فولاد صبا»، «فولاد هرمزگان»، «فولاد اصفهان»، «فولاد کاوه جنوب»، «فولاد آلیاژی ایران»، «فولاد خوزستان» و «شرکت آهن و فولاد غدیر»، «آهن و فولاد ارفع» و شرکتهای صنعتی و معدنی «شرکت صنعتی و معدنی گلگهر»، «شرکت صنعتی و معدنی چادرملو»، آلومینیومسازان و مس «شرکت آلومینیوم ایران»، «شرکت آلومینیوم المهدی»، «شرکت ملی مس ایران» را به فهرست شرکتهای تحت تحریم خود افزوده بود.

وزارت خزانهداری آمریکا اوایل تیرماه جاری از تحریم هشت شرکت جدید مرتبط با ایران خبر داد که بین این شرکتها نام چهار شرکت غیرایرانی نیز دیده میشود، این امر در واقع تلاشی مضاعف برای تحریم محسوب می شود، هرچند که حاصلی در پی ندارد. وزارت خزانهداری آمریکا در ارتباط با تحریمهای جدید خود در بیانیهای اعلام کرد نام هشت شرکت که بهگفته این وزارتخانه با شرکت فولاد مبارکه در ارتباط هستند، به فهرست شرکتهای تحت تحریم دفتر کنترل داراییهای خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه وزارت خزانهداری آمریکاست، اضافه میشود. بین این شرکتها، نام چهار شرکت ایران از جمله شرکت «سنگ آهن مرکزی ایران» و چهار شرکت غیرایرانی که در امارات، آلمان و هنگکنگ به ثبت رسیدهاند دیده میشود.

روند رو به رشد تولید فولاد پاسخی آشکارا و محکم در برابر دشمن و نقشههای شوم آن محسوب میشود و تولیدکنندگان فولادی بر این نکته تاکید دارند که با وجود اینکه تحریمهای فولادی از مرداد سال گذشته آغاز شده، اما تاکنون اتفاق خاصی برای تولید این محصول رخ نداده و روند تولید بدون مشکل ادامه دارد؛ به همین دلیل اعمال تحریمهای جدید نمیتواند چندان برای تولیدکنندگان نگرانکننده باشد. تولیدکنندگان فولادی بر این موضوع نیز اتفاق نظر دارند که قوانین داخلی سختتر از تحریمهاست و با توجه به شرایط کنونی باید راهکاری برای تسهیل قوانین داخلی در نظر گرفت تا به این وسیله عبور از تحریمها آسان شود. به گفته فعالان فولادی در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از قطعات بخش فولادسازی بومیسازی شده است. به نحوی که در حوزه مکانیک و انرژی بالای ۸۰ درصد، در حوزه برق و اتوماسیون نزدیک به ۴۰ درصد و در حوزه مواد مصرفی تکنولوژی و نسوز نزدیک به ۸۵ درصد بومیسازی انجام شده است. امروز دشمن تمام قد برای اختلال و از حرکت انداختن چرخ تولید کشور مصمم است، پس نباید با مقررات و قوانین یک شبه در روند تولید و صادرات کشور اختلال ایجاد کرد، اتخاذ تصمیم در پشت درهای بسته، گرهی از پیش روی تولید بازنخواهد کرد و باید با عزم جدی ضمن گذر از تحریمها، از تشکلهای ذیربط بیشتر مشورت بگیریم و راه های موفقیت را با هم افزایی و همگرایی برگزینیم و منیتها را کنار بگذاریم، زیرا ما بودن عامل پیشرفت محسوب میشود.

در همین حال اواسط خردادماه سال جاری بود که انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اوایل اردیبهشت طی نامهای به وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه به شرایط ایجادشده توسط بحران کرونا و همچنین محدودیتهای شدید داخلی مرتبط با ستاد تنظیم بازار، نسبت به کاهش صادرات فولاد کشور و کاهش درآمدهای ارزی صنعت فولاد اعلام خطر کرده بود. انجمن تولیدکنندگان فولاد در نامه خود عنوان کرده بود که در حالی که علاوه بر تحریمها، بحران کرونا محدودیتهای خارجی پیش روی صادرات فولاد ایران را به حداکثر رسانده، «فرآیندهای محدودکننده متعدد داخلی از جمله دریافت مجوزهای محموله به محوله از وزارت صمت و همچنین الزام به عرضههای سنگین فولاد در بورس کالا، باعث شده تا صادرات به سختترین امور واحدهای تولیدی فولاد کشور تبدیل شود».

آمارها نشان میدهد که تحلیل و پیشبینی انجمن فولاد درست بوده و حالا مشخص شده که حجم صادرات فولادسازان بزرگ کشور در دوره دو ماهه نخست سال ۹۹، بهطور بیسابقهای کاهش یافته است. انجمن فولاد در نامه هشدارآمیز سه درخواست را وزارت صمت مطرح کرده بود. این انجمن درخواست کرده بود که ۱) تمامی محدودیتهای صادراتی آهن و فولاد کشور به فوریت مرتفع گردد؛ ۲) توسعه صادرات به عنوان یکی از اهداف اصلی کارگروه تنظیم بازار (حداقل در خصوص فولاد) در اولویت قرار گیرد؛ و ۳) همانند سایر کشورهای فولادساز دنیا، مشوقهای صادراتی وضع و به سرعت اجرایی گردد.

محدودیتهای صادرات فولاد کشور همچنان پابرجاست و با توجه وضعیت صادرات فولاد در دو ماه ابتدایی سال و همچنین نیاز کشور به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی، به نظر میرسد زمان تسهیل صادرات فولاد فرا رسیده است. نگاه کارشناسانه به موضوع نشان میدهد که در شرایط جاری شاید راهحل این باشد که درخواست سهگانه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در حوزه صادرات فولاد عملیاتی شود تا کشور بیش از این از کاهش صادرات فولاد متضرر نشود. کاهش صادرات فولاد و محدودیتهای صادراتی، تهدیدی برای صنعت فولاد در سال جهش تولید است و در شرایطی که در داخل کشور رکود وجود دارد، این احتمال وجود دارد که با تداوم کاهش صادرات فولاد، تولید فولاد در کشور نیز نزولی شود. فراموش نکنیم که بنا به آمارهای انجمن فولاد، تولید محصولات فولادی کشور در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین سال ۹۸، کاهش ۸ درصدی را تجربه کرده است و ادامه این روند، میتواند به ضرر اقتصاد کشور باشد. صنعت فولاد کشور بیش از هر زمانی دیگر به سیاستهای صادراتگرا نیاز دارد.

گمرک ایران اقدام به اعلام مشخصات کارتهای بازرگانی مشکوک به سازمان توسعه تجارت ایران، دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی کرده و از احتمال اجارهای بودن آنها خبر داده است.

به گزارش گمرک ایران، مهرداد جمال ارونقی معاون گمرک ایران اظهار داشت: تمامی کارتهای بازرگانی مشکوک، در مسیر قرمز انتخاب مسیر اظهارنامه قرار گرفته و هیچگونه تسهیلاتی از سوی گمرک به این کارتهای بازرگانی اعطا نشده و همچنین اقدامات تنبیهی لازم نیز در خصوص این کارتهای بازرگانی، اِعمال و اجرا شده است.

وی با اشاره به اقدامات گمرک درباره پیگیری برگشت ارز صادراتی تصریح کرد: با توجه به لزوم تودیع تعهد صادرکنندگان جهت بازگشت ارز حاصل از صادرات، با عنایت به شائبه افزایش صادرات غیرمتعارف توسط برخی از صاحبان کالاهای صادراتی و احتمال اجارهای بودن کارتهای بازرگانی آنها، احصاء شاخصهای عمومی عملیات مشکوک در رویه صادرات در دستور کار قرار گرفته و شاخصهای اشاره شده در ۱۰ بند طی بخشنامه ای طبقهبندی شده در دیماه سال ۹۷ به کلیه گمرکات اجرایی کشور ابلاغ شده است. ارونقی افزود: متعاقب این امر، گمرک ایران علاوه بر الزام تمام صادرکنندگان به سپردن تعهد فروش ارز حاصل از صادرات به صورت سیستمی، طی ۱۳ فقره نامه طبقهبندی شده، اقدام به اعلام مشخصات کارتهای بازرگانی مشکوک به سازمان توسعه تجارت ایران، دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت و بانک مرکزی کرده و در نامههای صادره به صادرات غیرمتعارف صاحبان کالاهای صادراتی ارایه و احتمال اجارهای بودن آنها تصریح شده است. ارونقی همچنین با اشاره به کارگروه تشکیل شده در این خصوص بیان کرد: چنانچه در طول دوره اعتبار کارت بازرگانی، گزارشی مبنی بر رفتار سوء دارنده کارت بازرگانی دریافت شود، وزارت صنعت، معدن و تجارت در صورت احراز میتواند تا زمان حصول رسیدگی توسط مراجع ذیربط، نسبت به تعلیق یا ابطال کارت بازرگانی اقدام کند.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش ۸۰ درصدی ضریب خوداتکایی صنعتی در تولید مکمل های غذایی خبر داد و گفت: سیاست اصلی وزارت صمت، بر توسعه عمق ساخت داخل در تولید مواد اولیه وارداتی مورد نیاز صنایع متمرکز شده است. به گزارش شاتا، مهدی صادقی نیارکی، بیان کرد: به رغم محدودیت ها و مشکلاتی که پیش روی تولید قرار داشت ضریب خوداتکایی صنعتی در صنایع غذایی و دارویی از ۲۰ درصد در سال های قبل به ۸۰ درصد افزایش یافته است. وی با تاکید بر مدیریت صحیح واردات و توسعه تولید مواد اولیه وارداتی افزود: در سال های گذشته عمدتا محصول نهایی وارد کشور می شد و وزن واردات در این صنعت بیش از ۸۰ درصد بود و واردات مواد اولیه در این صنعت به ۲۸ میلیون دلارمی رسید، این در حالی است که امروز با تلاش صنعتگران این بخش، وزن تولید در صنایع مکمل های غذایی افزایش و واردات مواد اولیه به۱۹۰ میلیون دلار افزایش یافته است که این نشان از توسعه تولید داخل این صنعت در این بخش دارد. صادقی نیارکی به تشریح فضای صنعتی کشور در زمان مواجهه با شیوع بیماری کرونا در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: شیوع ویروس کرونا، همه کشورها را در شرایط یکسانی قرار داد و در چنین فضایی، کشورما با عزم ملی و تلاش صنعتگران توانست ظرف مدت کوتاهی در تولید محصولات مقابله با این بیماری، به خوداتکایی برسد. معاون امور صنایع وزارت صمت تصریح کرد: ما با تکیه بر توانمندی های صنعتگران کشورمان توانستیم فضای بحرانی را مدیریت کرده و با کمترین آسیب از این شرایط عبور نماییم معاون امور صنایع وزارت صمت تصریح کرد: صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع پیشران کشور از اولین صنایعی بود که مورد تحریم قرار گرفت واین زنجیره صنعتی با تکیه بر ظرفیت های داخلی توانست روند تولید را طی سه ماهه اخیر افزایشی کند. صنعت لوازم خانگی نیز به رغم خروج دو برند بین المللی از ایران توانست به تکیه بر پتانسیل های داخلی ظرفیت تولید را افزایش داده و امروز شاهد رشد مناسب در تولیدات این بخش هستیم.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور ضمن تاکید بر لزوم اصلاح قرارداد قطعهسازان با خودروسازان از داخلی سازی ۵۵ قطعه خودرو با کاهش ارزبری ۶۶ میلیون یورویی در میز چهارم خبر داد. مهدی مطلبزاده در گفتگو با خبرخودرو در خصوص قطعاتی که در میز چهارم داخلیسازی در دستور کار قرار گرفته و اهداف این میز اظهار داشت: هدف از برگزاری میز چهارم همانند میزهای قبلی، داخلی سازی قطعاتی که تاکنون در داخل ساخته نشده و برخوردار از تکنولوژیهای بالاتر نظیر فرمان الکتریکی است. وی افزود: میز چهارم به صورت نیمه مجازی مشتمل بر انعقاد چهار قرارداد با شرکت ایران خودرو و چهار قرارداد به طرفیت خودروسازی سایپا و با حضور سرپرست وزارت صمت در وزارتخانه برگزار شد و سایر قطعات مرتبط با ایران خودرو و سایپا در دفتر مدیران عامل این شرکتها از طریق تلکنفرانس برگزار خواهد شد. نایب رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور درخصوص روند اختصاص ارز صادراتی به قطعهسازان بیان کرد: تخصیص ارز صادراتی به کندی پیش میرود و صفهای تشکیل شده و نوبتهای طولانی دریافت ارز، شرایط آزاردهندهای را برای قطعهسازان ایجاد کرده است. مطلب زاده درخصوص اصلاح قیمت قطعات و تصمیمات اتخاذ شده در این باره بیان کرد: اصلاح قیمت قطعات در دستور کار قرار دارد اما تاکنون تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است؛ با توجه به ارزشگذاری اکثر قطعات با دلار ۹ تا ۱۱ هزار تومانی، نرخ مواد اولیه وارداتی همچنان به روز نشده و توافقی برقرار نشده است. وی درخصوص اصلاح قیمت قطعاتی که ارزبری نداشتهاند و تعداد زیادی را نیز شامل میشوند، گفت: با توجه به تورم، افزایش شدید بهای نهادههای تولید و مواد اولیه داخلی و با توجه به اینکه دستمزدها نیز افزایش یافته، میبایست توافقی با خودروسازان در خصوص افزایش قیمت قطعات انجام شود. این مقام مسئول ادامه داد: پس از آغاز به کار تولید خودرو در کارخانجات خودروسازی از سوم فروردین ماه سال جاری و شروع به کار قطعه سازان از ۲۳ فروردین ماه، انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودرو کشور از اردیبهشت ماه تقاضای به روزآوری قیمت قطعات و برگزاری جلسات با خودروسازان را داشتهاند که تا امروز شاهد وقوع آن نبودهایم. مطلبزاده در خصوص چالشها و نحوه خریداری مواد اولیه از سوی قطعهسازان در حال حاضر گفت: مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعهسازی در حال حاضر از طریق بورس و به صورت نقدی انجام میشود و تحویل محصول در چهار ماه آینده مبتنی بر نرخ آزاد جهانی صورت میگیرد بنابراین در این شرایط، چگونه میتوان انتظار کاهش قیمت را داشت.