پاسخ صریح ایران به یاوهگوییهای آمریکا

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در دیدار با علی ایوب، وزیر دفاع سوریه گفت: مردم و کشورهای منطقه از حضور آمریکا استقبال نمیکنند و پاسخ ما به یاوهگوییهای آمریکا ادامه دارد.به گزارش ایلنا سرلشکر محمد باقری در این دیدار با تاکید بر اینکه سامانههای پدافند هوایی سوریه را در راستای تحکیم همکاریهای نظامی میان دو کشور، تقویت خواهیم کرد،گفت: ترکیه در اجرای تعهدات آستانه مبنی بر خارج کردن گروههای تروریستی از سوریه تأخیر داشته است.وی افزود: ترکیه باید بداند که حل مشکلات امنیتی کشور از طریق مذاکره و ایجاد تفاهم با طرف سوری و نه از طریق حضور نظامی در خاک سوریه صورت میپذیرد. باقری تاکید کرد: توافق امضا شده اراده ما را برای همکاری مشترک در زمینه مقابله با فشارهای آمریکا بالا میبرد.علی ایوب نیز با بیان اینکه اگر دولت آمریکا میتوانست ایران، سوریه و محور مقاومت را به زانو در بیاورد، یک لحظه هم درنگ نمیکرد، گفت: هر چه هزینه پایداری بالاتر برود، کمتر از هزینه تسلیم شدن است.وی در ارتباط با تحریم آمریکا علیه سوریه موسوم به «سزار» گفت: سزار با سوریها در [تهیه] خوراک، دارو و غذای کودکانشان میجنگد.

 

انتخابات پیشرو تابع تصمیم ستاد مقابله با کرونا

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: در سال آینده چهار انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان دوره ای مجلس و خبرگان را داریم که در حال فراهم کردن زمینهها برای برگزاری این انتخاباتها هستیم. در برگزاری انتخابات پیشرو، تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم.به گزارش ایسنا، جمال عرف با تاکید بر اینکه «طبق برنامه دولت در تلاش برای توسعه فعالیت احزاب در کشور هستیم»، تصریح کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم به سمت تسهیل فعالیتهای حزبی حرکت کردیم تا احزاب حضور پر رنگی در نظام مدیریتی کشور داشته باشد.عرف به کار ویژه دیگر معاونت سیاسی وزارت کشور در حوزه رصد و پایش فضای سیاسی کشور اشاره کرد و گفت: تلاش داریم با تحلیل درست و واقعی از اوضاع و احوال سیاسی کشور، اقدامات لازم را برای مدیریت اتفاقات سیاسی در کشور صورت دهیم.وی افزود: مساله انتصابات از دیگر حوزه های مهم کارکردی معاونت سیاسی وزارت کشور است که سعی داریم از رهگذر تعامل سازنده با سایر نهادها به خصوص مجلس با حفظ استقلال دولت، انتصابات را در فرمانداری ها و حوزه های اجرایی در بخش های استانداری انجام دهیم.

دژکام تولیت آستان شاهچراغ(ع) شد

رهبر معظم انقلاب ضمن قدردانی از زحمات حاج علیاصغر دستغیب، لطفالله دژکام را به عنوان سرپرست آستان مقدس حضرت احمد بن موسی (شاه چراغ) منصوب کردند.به گزارش ایلنا، در متن حکم رهبر معظم انقلاب خطاب به دژکام آمده است: با توجه به استعفای جناب حجتالاسلام آقای سید علیاصغر دستغیب از تولیت آستان مقدس حضرت احمد ابن موسی، از جنابعالی میخواهم بطور موقت عهده دار وظائف تولیت مذکور گردیده و امور را کما هو حقها تمشیت بفرمائید تا وقفهای در کارها ایجاد نشود.مقام معظم رهبری در این نامه فرمودند: لازم است از زحمات جناب آقای دستغیب در طول این مدت تشکر و قدردانی نمایم. توفیقات همگان را از خداوند متعال خواستارم.سیدعلی اصغر دستغیب تا پیش از این تولیت استان مقدس شاه چراغ(ع) را به عهده داشت.

رد مذاکره، از دست دادن فرصت خوب

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران طی مواضعی مضحک مدعی شد که تهران با رد مذاکره مستقیم با واشنگتن، فرصتهای خوبی را از دست میدهد.به گزارش ایلنا، برایان هوک که کشورش بارها خواستار مذاکره با مستقیم با ایران شده گفت که بهرغم پیشنهادهای مکرر آمریکا برای مذاکرات مستقیم، ایران حاضر به مذاکره نیست.این مقام آمریکایی با اعلام اینکه درخواست گفتوگوی کنسولی حضوری با ایران داده افزود: اگر ایران مذاکرات دوجانبه مستقیم را میپذیرفت، میتوانست پیشنهاد «توافق بزرگتر» ترامپ را واکاوی کند.

پشت پرده قتل قاضی منصوری

برادر قاضی منصوری گفت: با توجه به اینکه اراده قاضی منصوری صد درصد بازگشت به کشور بود، به سفارت ایران در رومانی مراجعه کرد که مورد تأیید سخنگوی وزارت خارجه قرار گرفت و دو روز منتظر هماهنگی جهت بازگشت به ایران بود اما متأسفانه با کارشکنیهای صورت گرفته، هماهنگی جهت بازگشت به کشور صورت نگرفت و در اقدامی تأملبرانگیز با وجود اینکه برادرم در اختیار سفارت بود، تحویل پلیس رومانی شد. برادر غلامرضا منصوری در گفتوگو با ایلنا افزود: برادرم با آنکه مصمم به بازگشت بود، در اتفاق غیرمنتظرهای خبر قتل او از رسانههای رومانی پخش و مورد تأیید مسئولان قضایی و پلیس بینالملل کشور قرار گرفت.وی بیان کرد: علی رغم پیگیریهای مجدانه خانواده و مراجعات و مکاتبات مکرر با مسئولان در خصوص استرداد جسد که حداقل مطالبه یک خانواده است، هیچ نتیجهای حاصل نشده و خواسته خانواده بعد از تحمل رنج و محنت فراوان، استرداد جسد آن مرحوم برادرم است.

تمرکز آمریکا بر تحریم تسلیحاتی ایران

نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت که دولت آمریکا در حال مذاکره با کشورهای اروپایی درباره تمدید این تحریم علیه ایران است و روسیه و چین هم که با پیشنویس قطعنامه آمریکا درباره این تحریم مخالفت کردهاند به خوبی میدانند که اگر این تحریم تمدید نشود چه اتفاقی میافتد و میدانند که خطر نه تنها متوجه مردم ایران بلکه متوجه منطقه ، سراسر جهان و ارتش آمریکا میباشد که در تمام آن منطقه مستقر است. به گزارش ایسنا از العربیه، کلی کرافت با اشاره به این که فعلا بر به کارگیری سازوکار اعمال دوباره تحریمها که از ابزارهای موجود در توافق هستهای میباشد تمرکز ندارد، گفت که دولت آمریکا قصد دارد از تمامی ابزارهای دیگری استفاده کند و در حال حاضر او بر تمدید تحریم تسلیحاتی متمرکز است و دولت ترامپ تمامی ابزارهایش را به کار گرفته و از پای نخواهد نشست تا این تحریم تسلیحاتی را تمدید کند.

خشم آمریکا از گزارش سازمان ملل

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش اخیر گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر مبنی بر این که آمریکا با به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی، قوانین بین المللی را نقض کرده است، با مطرح کردن ادعاهایی گفت: تباهی فکری ویژهای لازم است که بتوان گزارشی در زمینه محکوم کردن آمریکا در اقدامی دفاعی ارائه کرد. به گزارش ایسنا از الجزیره، مورگان اورتاگوس گفت: این گزارش که دارای جهت گیری بوده و خسته کننده است، با دادن مجوز به تروریست ها کارشکنی در حقوق بشر بوده و به همین دلیل است که آمریکا حق داشت از شورای حقوق بشر خارج شود.

حقه قابل انتظار، رنگباخته و بیفایده

سخنگوی وزارت خارجه از ادعای کشف یک قایق حامل سلاح به مقصد یمن انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، سیدعباس موسوی در پیامی توییتری در واکنش به ادعای مقامات آمریکا مبنی بر توقیف شناور ایرانی حامل سلاح به یمن نوشت: دقیقا همزمان با تلاش مذبوحانه و غیرقانونی رژیم آمریکا برای تمدید محدودیتهای تسلیحاتی ایران، ایالات متحده با آن سابقه طولانی راهزنی- یک «قایق حامل سلاح» [به مقصد یمن] کشف و ضبط میکند. چه تصادفی! حقهای قابل انتظار، اما رنگباخته و بیفایده».

واشنگتن متعهد به تامین امنیت اعراب

وزیر خارجه آمریکا با تکرار برخی یاوهگوییهای ضدایرانی، گفت: واشنگتن متعهد به تامین امنیت اعراب در برابر ایران است.به گزارش ایلنا مایک پامپئو گفت که واشنگتن با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با «تهدید موشکی ایران» همکاری میکند. وی با ابراز نگرانی مجدد از انقضای قریبالوقوع تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران، گفت: پایان این محدودیتها میتواند به صورت غمانگیزی برای خاورمیانه خطرناک باشد.وی مدعی شد که برنامه موشکی ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بوده و تهدیدی حیاتی است که نشاندهنده لزوم تمدید تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران است که ۱۸ اکتبر منقضی خواهد شد

رییس جمهور خواستار بازگشت هرچه سریعتر ارزهای صادراتی شد

رئیس جمهور گفت: در سال ۹۸، بیست میلیارد یورو کالا صادر شده، اما ارز آن هنوز به کشور بازنگشته است.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در مراسم افتتاح طرحهای صنعتی و معدنی با اشاره به دلایل افزایش قیمت ارز گفت: در اسفند، فروردین و اردیبهشت همه مرزهای ما با همسایگان بسته و صادرات ما دچار مشکل شد، اما مرزها به تدریج بازگشایی شدند با این حال در صادرات وقفه ایجاد شد که امروز آثار آن را می بینیم.

وی با بیان اینکه ما صادرکنندگان را سربازان و سرداران خط مقدم مبارزه با تروریسم اقتصادی آمریکا می دانیم، افزود: برخی صادرکنندگان، ارز حاصل از صادرات را سر وقت بازگرداندند که از آنها تشکر می کنم. آنها میلیونها دلار وارد کشور کردند اما متاسفانه صادرکنندگانی هستند که ارز را سر موقع بازنگرداندند. طبق اعلام بانک مرکزی، بیست میلیارد یورو در اواخر سال ۹۸ کالا صادر شده، اما ارز آن بازنگشته و ما ناچاریم تصمیمهای حادی بگیریم. ما هیچ وقت دلمان نمی خواست که برخورد قضایی با صادرکنندگان شود.

رئیسجمهور خاطرنشان کرد: امسال میتوانیم ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم که اگر ارز آن سر موقع وارد کشور شود، همه نیازهای وارداتی خود را حل می کنیم. اگر همه به وظایف خود عمل کنیم، قیمت ارز متعادل شده و کالاهای اساسی سر موقع وارد کشور می شود؛ البته الان هم کالاهای اساسی را خریدهایم و این کالاها در حال ورود به کشور است و مشکلی نداریم.

وی تاکید کرد: با وجود برخی فضاسازیها در فضای مجازی، به مردم عرض می کنم که با وحدت، اتحاد، کوشش و همفکری و فعالیت در زمینه تولید می توانیم در برابر دشمن ایستادگی کنیم.

روحانی با بیان اینکه ۱۳ هفته مداوم است که طرحهای صنعتی را افتتاح می کنیم، تصریح کرد: به طور متوسط تولید سنگ آهن، کنستانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد در هفت سال گذشته ۲ برابر قبل از سال ۹۲ شده است، یعنی حرکت ۷ سال معادل تاریخ فعالیت صنعتی و معدنی کشور بوده است. در ریسندگی هم تولید کشور در هفت سال گذشته دو برابر شده است.

وی با اشاره به برخی سنگاندازیها و تحریف واقعیات در فضای مجازی گفت: این افراد مشاهده کنند که ۵۸۸۰ میلیارد تومان طرح و پروژه در یک روز افتتاح می شود. در سه ماه اخیر تولید پتروشیمی ۷ درصد، خودروی سواری ۵. ۸ درصد، وانت ۲۳ درصد، لاستیک خودرو ۳۱ درصد، شمش آلومینیوم ۳۲ درصد، سیمان ۵/ ۱۰ درصد و فولاد خام ۵/۵ درصد افزایش داشته است.

روحانی ادامه داد: تلاش ما این است که آزادراه اصفهان شیراز تا پایان این دولت افتتاح شود زیرا کوتاه شدن و امن شدن این مسیر برای ما مهم است. در استان سیستان و بلوچستان نیز شاهد تحولات بسیار خوبی هستیم. این استان اکنون دارای گاز و راه آهن است. ما تلاش می کنیم که راه آهن چابهار به زاهدان را متصل کنیم. همچنین آبادانی سواحل مکران برای ما اهمیت دارد.

رئیس جمهور بیان کرد: در زمان اولین سفر خود به استان سیستان و بلوچستان رهبری به من فرمودند که بافت بلوچ فعال شود. رهبری به این مناطق آشنایی داشته و آنها را دیده بودند و مایل بودند که بافت بلوچ فعال شود. این آرزو و دستور ایشان امروز اجرایی شد و بخش بافندگی آن ها تکمیل می شود. برای ما مهم است که این استان به قطب پارچه تبدیل شود. از معادن استان نیز باید استفاده شود. سرمایه گذاری در زمینه بنادر، راه آهن، کشاورزی، صنعت و معدن سیستان و بلوچستان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت قول داده است که تا پایان سال شاهد افتتاح ۲۰۰ طرح بزرگ صنعتی و معندی به ارزش ۱۷۰ هزار میلیارد تومان باشیم، گفت: مردم با وجود سختی های امسال، شاهد تحولات مهم و بزرگی در کشور خواهند بود.

روحانی با بیان اینکه باید تولید افزایش یافته تا اشتغال بیشتر شده و قیمت اجناس متعادل شود، اظهار کرد: وقتی عرضه زیاد شد، قیمتها هم متعادل می شود البته ما به فکر حل سایر مسائلی که موجب افزایش قیمت می شود هم هستیم. باید در کنار افزایش تولید، صادرات خود را نیز افزایش دهیم. فشار دشمن هم برای این است که ما در زمینه ارزی دچار مشکل شویم اما فعال شدن همه ما در بخش تولید و صادرات میتواند توطئه دشمن را خنثی کند.

رئیس جمهور گفت: دولت برای برداشتن موانع تولید در حال تلاش است. توسعه دولت الکترونیک برای جهش تولید و مقابله با کرونا لازم است و باید دولت الکترونیک را با سرعت به پیش ببریم. بسیاری از امور در زمینه تولید و خدمات با دولت الکترونیک تسهیل می شود.

همچنین روحانی در جلسه رؤسای کمیتههای تخصصی ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به جایگاه ایران از لحاظ میزان شدید آلودگی در اوایل شیوع کرونا، اظهار داشت: خوشبختانه با سیاستگذاری و اجرای دقیق و عملی برنامههای طراحی شده و انسجام بخشی و هماهنگ سازی تمام بخشها و دستگاههای کشور و تلاش بی وقفه و افتخار آمیز کادر درمانی توانستیم موج اول شیوع کرونا را در مراکز استان ها مهار کنیم و در اردیبهشت و خرداد ماه به آرامش نسبی برسیم.رئیس جمهور با اشاره به شرایط دوهفته اخیر و انتقاد از جدی نگرفتن محدودیت ها و دستورالعملها از سوی مردم بویژه در گردهم آیی های دوستانه و محافل گوناگون بویژه عروسی ها و عزاها، آن را عامل اصلی و مهم در شیوع دوباره در هفته های اخیر خواند و خاطرنشان کرد: در این موج جدید دو خطر بزرگ فرسودگی و خستگی کادر درمان کشور و بالا رفتن تعداد بستری ها در بیمارستان ها و بخش های ویژه و تکمیل بخش بزرگی از ظرفیت پذیرش بیمارستانی است که نباید اجازه بدهیم این وضع ادامه یابد.رئیس جمهور با اشاره به برخی گزارشها مبنی بر افزایش ابتلای تعدادی از پرستاران و پزشکان به کرونا در نقاط مختلف کشور و تاکید بر ضرورت جلوگیری از این روند، گفت: کمیته اجتماعی -امنیتی ستاد مبارزه با کرونا باید برنامه هایی را برای ممانعت از برگزاری تجمعات و محافل گوناگون، به عنوان اصلی ترین عامل شیوع بیماری با دقت اجرا کند.روحانی با اشاره به تجربه موفق برگزاری مراسم شب های قدر در ماه مبارک رمضان، کمیته های اجتماعی - امنیتی و درمان را موظف کرد با رایزنی و مشورت دستگاه های مرتبط دستورالعملهای دقیق و شفاف برای برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)در ماه محرم را طراحی و تدوین کرده و برای تصویب به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه کنند.

معاون وزیر خارجه بر پیشبرد روابط تهران و پکن تاکید کرد

معاون اقتصادی وزیر خارجه با بیان اینکه برخی اظهارات درباره سند همکاری های راهبردی ایران و چین مسخره است افزود: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که کشورش شدیدترین تحریم ها را حتی در زمان کرونا بر ایران تحمیل کرده این سند را با ترکمنچای مقایسه کرده و دلسوز مردم ایران شده است.به گزارش ایلنا، غلامرضا انصاری با یادآوری اینکه در دیدار رئیس جمهور چین با رهبر معظم انقلاب در سال ۹۴ روابط راهبردی بلند مدت مطرح شد گفت: چون روابط با چین جدی است و محور اصلی همکاری های دو کشور در سند ۲۵ ساله اقتصادی و راهبردی است طبیعی است که کشورهای غربی نگران این روابط باشند.وی افزود: با توجه به ظرفیت های جغرافیایی و روابط تاریخی اقتصادی طبیعی است که به روابط با چین توجه داشته باشیم و برای روابط بلند مدت برنامه ریزی کنیم.وی گفت: برخی حرف ها مانند واگذاری جزیره کیش به چینی ها در قالب این سند بسیار مسخره است زیرا اکنون در دنیا هیچ کس با جمهوری اسلامی ایران درباره واگذاری سرزمینش صحبتی نمی کند.معاون وزیر خارجه گفت: پیش از انقلاب اسلامی روابط کشورها با پیشران ایدولوژیک، نظامی یا امنیتی بود اما روابط با چین از گذشته دور روابط عمیق اقتصادی بوده است.وی با بیان اینکه تنوع روابط تجاری با چین داریم افزود: در سال ۲۰۱۹ و اوج تحریم ها مبادلات تجاری ایران و چین به ۲۴ میلیارد دلار رسید و روابط دو طرفه در زمینه های کشاورزی، دانش بنیان، جهانگردی و ... بسیار خوب و قابل توجه است.انصاری گفت: اکنون در روابط اقتصادی دو کشور چرخه تولید وجود دارد و چین تنها کشوری است که به طور رسمی از ما نفت می خرد .وی اضافه کرد: سیاست آمریکا و انگلیس و در کل انگلوساکسون ها تمرکز بر فشار بر ایران برای جلوگیری از رابطه ما باچین و روسیه است.

انصاری با تاکید بر اینکه برای پیشبرد روابط ایران و چین مصمم هستیم گفت: کمربند راهی که چینی ها سال پیش آن را مطرح کردند و فعالیت های خوبی در این زمینه انجام داده اند یادآور جاده ابریشم سابق و نشان دهند موقعیت جغرافیایی راهبردی ایران است.معاون اقتصادی وزیر خارجه گفت: با تکمیل جزئیات سند همکاری های ۲۵ ساله ایران وچین این طرح به طور کامل برای مردم بیان می شود.انصاری افزود: ایران نخستین سال اقتصاد بدون نفت را آغاز کرده که از نظر تاریخی نقطه مهمی است و مردم ایران در این زمان کشوری را که به طور رسمی از ایران نفت می خرد فراموش نمی کند.

قالیباف از روسای مجالس آسیایی خواست

رییس مجلس شورای اسلامی در نخستین نشست مجازی مجمع مجالس آسیایی (APA) با تاکید بر اینکه دنیای ما درحال تجربه یک دوره خاصی از تغییر و تحولات ناشی از همهگیری کووید ـ ۱۹ است گفت: مواجهه اصولی و توسعهگرا با مسائل اقتصادی و تجاری در دوران همهگیری بیماری کووید-۱۹ بین کشورها اهمیت زیادی دارد که ضرورت بازنگری و بازاندیشی راهبردهای مناسبات بازرگانی و تجاری برای بازسازی اقتصاد را ایجاب می نماید.به گزارش ایلنا محمدباقر قالیباف افزود: بدون تردید، نقش مجالس عضو و نحوه تعامل نظام قانونگذاران با چنین مسئلهای، اهمیت زیادی دارد. باید «دیپلماسی اقتصادی پارلمانی» و نقش آن را در پیشبرد رونق اقتصادی بین اعضای پارلمانهای آسیایی، مد نظر قرار داده و از آن حمایت کنیم. رییس مجلس دو پیشنهاد مطرح کرد و گفت: دبیرخانه مجمع مجالس آسیایی گزارش جامعی از نقش و ظرفیتهای بالقّوه پارلمانهای آسیایی برای نزدیک کردن افقهای تجاری و اقتصادی کشورها و پارلمانها و همافزایی اقدامات میان آنها تهیه و ارائه کند.

همچنین بایستی محور اصلی قانونگذاری پارلمانها در عصر پساکرونا، ارائه و تدوین چارچوبهای قانونی، پیدا کردن راهحلهای توسعهگرا، تسهیلگر و تسریع کننده روابط اقتصادی و حمایت از توافقنامههای دوجانبه و چندجانبه، ایجاد سازوکارهای حمایتی و تشویقی، حمایت از ایجاد چارچوبهای نوین در پلتفرمهای جدید و جلوگیری از هر نوع محدودیت و جهتگیریهای غیرقانونی همچون تحریمهای ظالمانه که مانع از گسترش روابط اقتصادی باشد، متمرکز شود. این امور وقتی شتاب مییابد که سیاستها و اتخاذ رویکردهای جمعی ما در مسیر درستی قرار گیرند.

وی گفت: در زمانِ همهگیری این ویروس خطرناک، علیرغم فشارها و درخواستهای سازمانهای بینالمللی برای رفع یا کاهش تحریمهای اقتصادی امریکا علیه ملتها، ازجمله ایران، سیاست فشار حداکثری امریکا در شرایط بحران کرونا علیه ملتها - همچنان رو به افزایش است و این مسأله، شرایط مبارزه با این ویروس خطرناک و تلاشهای جمعی را تا حدودی با مشکل مواجه ساخته و ضرورت دارد که در بررسی مسائل مربوط به همهگیری ویروس کرونا، اقدام غیرانسانی آمریکا قویّاً محکوم شود.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر اقدام آمریکا را تشریح کرد
 

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، به شهادت رساندن شهید سلیمانی را «قتلی مستبدانه» دانست که «آمریکا مسئول آن است» و تاکید کرد: آمریکا هیچ مدرکی که نشان دهد سردار شهید سلیمانی «در حال برنامهریزی برای حملهای غریبالوقوع علیه منافع آمریکا بوده » ارائه نداده است. به گزارش ایسنا از المیادین، انییس کالامار در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارش را درباره اقدام غیرقانونی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی ارائه کرد و با گفتن این که مقام رسمی یک کشور در کشور مستقل دیگری مورد هدف قرار گرفت، تاکید کرد که ترور سردار شهید سلیمانی در زمینه درگیریهای مسلحانه بیسابقه بوده است.کالمرد با توجه به این که عملیات به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی طی حملهای پهپادی انجام شد مطرح کرد که در زمینه عملیاتهایی که با پهپادها انجام میگیرند تحقیقای صورت نمیگیرد و اشاعه لجامگسیخته و سازمان نیافته پهپادها به ویژه پس از رسیدن به «تروریستها» در عراق ایجاد خطر میکند.او تاکید کرد که اشاعه پهپادها یک خطر برای امنیت بینالمللی محسوب میشود.گزارشگر ویژه سازمان ملل مطرح کرد: نیروهای غیردولتی در سراسر جهان از پهپادها استفاده میکنند و هیچ استانداردی برای مدیریت اشاعه آنها وجود ندارد، با توجه به اینکه محدودیتهای جغرافیایی و زمانی عملیات به کارگیری پهپادها را در چهارچوب قرار میدهد و تعداد کمی از کشورها وجود دارند که به دنبال تعریف دوباره اقدامات دفاعی بوده باشند و این را هم باید در نظر گرفت که این پهپادها تنها در موقعیت برطرف کردن خطری مرگبار مورد استفاده قرار نمیگیرند.کالامار با مطرح کردن این که شورای امنیت باید به دنبال تعیین استانداردهایی برای به کارگیری برخی سلاحها باشد، افزود: اگر اشاعه پهپادها را کنترل نکنیم، قربانی خواهیم شد.هیئت ایرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل در واکنش به این گزارش اعلام کرد که به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی امنیت و ثبات بینالمللی را تهدید کرده و تخطی از قوانین بینالمللی است و «سردار شهید سلیمانی یک خط مشی باقی میماند و به شهادت رساندن او این مسیر را مسدود نخواهد کرد».هیئت عراقی نیز گفت که «به شهادت رساندن سردار سلیمانی و مهندس در خاک ما حملهای آشکار و تخطی از استقلال ما است».نماینده انگلیس در ژنو نیزاین اقدام دولت آمریکا را خارج از چارچوب قانون و تخطی از قوانین بینالمللی تلقی کرد.علاوه بر این نماینده کشور فرانسه مطرح کرد که ترورهای گزینشی با پهپادها باید در راستای قانون باشد.