زیان مردم و اقتصاد از طرح اقدام ملی مسکن

یک کارشناس اقتصادی با انتقاد و تحلیل طرح اقدام ملی مسکن گفت: با این طرح، بر اثر استفاده از منابع بانک مرکزی پایه پولی افزایش پیدا میکند که در نهایت با افزایش تورم نه مردم و نه اقتصاد از این طرح سودی نمیبرند. حیدر مستخدمین حسینی به ایسنا گفت: اگر چنین طرحهایی مورد بررسی کارشناسانه قرار نگیرند، میتوانند آثار تخریبی بر اقتصاد با افزایش پایه پولی داشته باشند. درحالیکه اکنون باید دولت و مجلس با همکاری یکدیگر نقدینگی را کنترل کرده و آن را به سمت تولید به خصوص ساخت مسکن هدایت کنند.وی با بیان اینکه از این طرح نمیتوان به نیازهای مردم و اقتصاد پاسخ داد، گفت: از آنجا محل تامین مالی این طرح که منابع بانک مرکزی است، منجر به افزایش پایه پولی و تورم میشود مردم هم از آن متضرر و باید با افزایش قیمت محصولات و گرانی دستو پنجه نرم کنند. وی گفت: دراین شرایط مجلس باید برای کنترل نقدینگی کمک حال دولت باشد و با هدایت آن به سمت تولید مسکن و ساختوساز، زمینهای را فراهم کند تا تولید مسکن مورد توجه سرمایهگذاران قرار گیرد. اینگونه طرحها تنها در حرف خوشایند است و در عمل اجرا نمیشود.

 

طلا در تعقیب دلار به بالاترین قیمت رسید

نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: انس جهانی طلا با افزایش حدود ۴۰ دلاری از ۱۷۷۵ دلار در ابتدای هفته به ۱۸۱۵ دلار در انتهای هفته رسید. بالاترین نرخ ثبت شده برای انس جهانی ۱۸۱۲ دلار در سال ۲۰۱۱ میلادی بوده است؛ بنابراین در هفتهای که گذشت، قیمت انس جهانی پس از ۹ سال رکود قیمتی را شکست و بالاترین قیمت را در روز گذشته (پنجشنبه) ثبت کرد. محمد کشتیآرای در گفتوگو با ایسنا افزود: از سوی دیگر در این هفته مجددا شاهد افزایش نرخ ارز در بازارهای داخلی بودیم. در طول هفته قیمت ارز روند صعودی داشت و باعث شد که قیمت سکه و طلا تا پایان هفته صعودی پیش رود. البته اواسط هفته، قیمت ارز باتوجه به صحبتهای رییس کل بانک مرکزی در یک روز افت کرد که به دنبال آن، قیمت سکه و طلا و حباب سکه به شدت کاهش پیدا کرد اما این کاهش یک روز بیشتر دوام نداشت و از سهشنبه به بعد دوباره صعودی شد.وی گفت: با توجه به قیمت انس جهانی طلا و قیمت دلار آمریکا، قیمت سکه و بهویژه قیمت طلا به نسبت طلای جهانی بالا بوده و افزایش داشته است

برخورد با ارز حاصل از پولشویی

مدیرکل مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرک در مورد تعیین ارز قابل حمل و مبادله داخل کشور و پولشویی بخشنامهای صادر کرد. به گزارش مهر، در این نامه خطاب به گمرکات اجرایی کشور دستورالعمل اجرایی مربوط به تعیین ارز قابل حمل، نگهداری و مبادله در داخل کشور به عنوان بخشی از مجموعه مقررات ارزی خدمات ارزی و سایر مبادلات ارزی بین المللی صادره از سوی اداره سیاستها و مقررات ارزی بانک مرکزی ابلاغ شده است.بر اساس این دستورالعمل، چنانچه مشخص شود منشأ ارزهای موضوع این دستورالعمل حاصل از پولشویی و تأمین مالی تروریسم است، برابر قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم اقدام لازم و قانونی به عمل میآید.در این ابلاغیه آمده: بدیهی است کلیه اقدامات مذکور در این دستورالعمل هیچ گونه اثری در خصوص منشأ ارزهای حاصله ایجاد نخواهد کرد و چنانچه در هر مرحله مشخص شود ارزهای نگهداری شده حاصل از جرایم یا پولشویی بوده و با به قصد تأمین مالی تروریسم نگهداری میشود، مشمول ضوابط مقرر در خصوص مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم خواهند بود.

چین رمزارز یوآن را تست میکند

بانک مرکزی چین با غول تاکسی اینترنتی چین، دیدی چاکسینگ شریک میشود تا استفاده از ارز دیجیتال دولتی خود را تست کند. یوآن دیجیتال ممکن است در همین سال آینده برای استفاده عمومی عرضه شود. به گزارش مهر،شرکت دیدی اعلام کرد که بانک مرکزی در حال همکاری با این شرکت است تا درگاه پرداخت الکترونیکی ارز دیجیتالی خود (دیسیایپی) را روی نرمافزار موبایلی تاکسی اینترنتی دیدی فعال کند.شرکت دیدی که در حال حاضر بیش از ۵۵۰ میلیون نفر کاربر فعال دارد و به عنوان اوبر چینی شناخته میشود، یکی از اولین شرکتهای جهان خواهد بود که از ارز دیجیتال ساخته شده توسط یک دولت استفاده میکند.به جز خدمات تاکسی اینترنتی دیدی تقاضا برای کرایه ماشین از این شرکت (اشتراک خودرو) از ۳۰ میلیون در روز فراتر رفته است و بخش کرایه دوچرخه (اشتراک دوچرخه) این شرکت به ۱۰ میلیون تقاضا در روز رسیده است.

افزایش انتشار گواهی سپرده بانکها

بانک مرکزی ضمن موافقت با افزایش انتشار گواهی سپرده عام ۱۸ درصدی توسط بانکها، اعلام می کند: سقف انتشار «گواهی سپرده عام بانک ها» در سال جاری تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹، حداکثر به میزان ۲۰ درصد سپرده های بلندمدت آنها در پایان اسفند ماه ۱۳۹۸ خواهد بود. پیرو مکاتبات پیشین این بانک با شبکه بانکی درخصوص سقف انتشار اوراق گواهی سپرده مدت دار، ویژه سرمایه گذاری (عام) بانکها در سال جاری براساس تصمیمات متخذه در این بانک، با افزایش سقف انتشار اوراق یاد شده ،علاوه بر سقف تعیین شده قبلی موافقت به عمل آمده است.برهمین اساس، سقف انتشار گواهی سپرده عام بانکها در سال جاری تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹، حداکثر به میزان ۲۰ درصد سپرده های بلندمدت خواهد بود.

خانه خریدن کارگران بیشتر رویاست

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در شرایط اضطراری چارهای جز پیشبینی راهکارهای موقت برای خانهدار شدن نداریم، گفت: کارگران دستکم باید ۱۰ سال پس انداز کنند و هیچگونه هزینهای نداشته باشند تا شاید بتوانند خانههای ۲۵ متری خریداری کنند.حمید نجف در گفتوگو با ایسنا، راهکارهای خانه دار شدن کارگران در شرایط فعلی اقتصاد را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: دریافتی کارگران کفاف هزینههای اجاره بها را نمیدهد. وی یادآورشد: اینکه زمانی ایران خودرو در پیکان شهر آپارتمانهای نقلی و کوچک برای کارگران خود در نظر گرفته بود و کارکنان با مسکنی که برایشان فراهم شده بود، صبح ها سرکار می رفتند و بالای سر خانواده هایشان بودند و بدون دغدغه توانستند حقوق خود را پس انداز کنند و بعدها صاحبخانه شوند لذا بحث امروز در حوزه مسکن بحث پس انداز است ولی وقتی حداقل دستمزد را زیر خط فقر در نظر می گیریم کارگر چیزی برای پس انداز ندارد.

معرفی بانکها به دستگاه قضا

معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی با اشاره به نامه نگاری با بانکها برای دریافت اطلاعات تراکنشها گفت: در صورتی که بانکها تمکین نکند بدون استثنا به عنوان متخلف و جرم در چهارچوب قانون به دستگاه قضا معرفی میشوند.محمود علیزاده در گفتوگو با فارس در مورد تفاهم با شهرداری راجع به شناسایی خانههای خالی، اظهار داشت: در اجرای بند ۳ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۹، آیین نامه اجرایی شناسایی خانههای خالی با شهرداری نهایی و در هفته جاری برای تصویب به دولت میرود. چهار دستگاه در این کار دخیل هستند و شهرداری میتواند از ظرفیتهای خود و سامانه مربوطه جهت شناسایی خانههای خالی اقدام کند تا مالیات آن در فرآیند رسیدگی قرار گیرد.معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه ظرفیت قانون بودجه سال ۹۹ به مراتب بهتر از ماده ۵۴ قانون مالیاتهای مستقیم برای شناسایی خانه های خالی است،گفت: ماده ۵۴ قانون مالیاتی خانهها را صرفاً منوط به اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان کرده، اما در قانون بودجه قیدی وجود ندارد و با هر روشی میتوان به آن رسید. هنوز سامانه ملی املاک و اسکان عملیاتی نیست. علیزاده در مورد میزان ثبت نام مشمولان ثبت کارت خوان مشاغل (۱۵ گروه و حرف) که شهریورماه سال ۹۸ فراخوان شد، عنوان کرد: تعداد ثبت نامها به غیر از پزشکان بسیار پایین بود. به موجب قانون صاحبان مشاغل و آنهایی که فراخوان شدند مکلف هستند، از ابتدای سال ۹۹ تمامی فعالیتهای اقتصادی را از طریق سامانه و کارتخوان ثبت شده انجام دهند و در صورتی که این اتفاق رخ ندهد، متخلف هستند که در چارچوب قانون با آنها برخورد میشود.

تجارت از بخشنامه بدون پشتوانه بانک مرکزی گزارش می دهد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: سالهاست بنگاههای اقتصادی با کم لطفی رو به رو هستند و چنانچه به آمار بنگاههای ورشکسته نگاه کنیم و دلیل بحران این بنگاهها را جویا شویم، مشکل نقدینگی اصلی ترین و بزرگترین مشکل بنگاههای اقتصادی است. به همین دلیل ناچار به دریافت تسهیلات از بانکها می شوند و چون میزان بهره بانکی بسیار بالاست و سود تولید پاسخگوی بهره بالای بانکی نیست، بنگاه اقتصادی ابتدا از پرداخت مالیات خودداری می کند، سپس حق بیمه تامین اجتماعی را نمی پردازد، در ادامه از پرداخت قبوض آب و برق و دیگر هزینه های جاری خودداری می کند، در گام های آخر حقوق کارگر را نمی پردازد و در نهایت نیز اعلام ورشکستگی و حراج دستگاهها و کارخانه رقم می خورد. البته بزرگترین معضل بنگاه اقتصادی، نبود یا کمبود سرمایه در گردش است که بحران بنگاه اقتصادی را رقم می زند. به همین دلیل تامین سرمایه در گردش اصلی ترین نیاز یک بنگاه اقتصادی است.

دستورالعمل تأمین مالی

با توجه به معضل کمبود نقدینگی، بانک مرکزی «دستورالعمل تأمین مالی بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط در سال ۱۳۹۹» را با هدف هموارسازی مسیر تولید ملی و حمایت از بنگاههای اقتصادی در راستای تحقق شعار جهش تولید، هدایت نقدینگی جامعه به سمت بخشهای مولد و تامین مالی تولیدکنندگان داخلی و تأمین سرمایه در گردش بنگاههای اقتصادی به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد. البته بانک مرکزی اعلام کرد براساس اطلاعات دریافتی از سامانه ثبتنام واحدهای تولیدی، آمار عملکرد اجرای این طرح در سال ۱۳۹۸، حاکی از تامین مالی ۳۷ هزار و ۴۶۲ بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط با تخصیص مبلغی معادل ۵۴۴ هزار و ۷۰۳ میلیارد ریال توسط شبکه بانکی است. بر اساس این دستور العمل بانک های عامل ملزم شده اند با توجه به حساسیت شرایط اقتصادی، بیشتر از گذشته و با احساس مسئولیت افزونتر، به موضوع تأمین مالی بنگاههای کوچک و متوسط توجه جدی داشته باشند و علیرغم محدودیت منابع و مشکلات و تنگناهای اعتباری موجود، نسبت به اولویت بندی تسهیلات به گونهای اقدام کنند که امکان دستیابی به اهداف تعیین شده در سال جهش تولید میسر شود.

اعتماد به نفس نظام بانکی

البته بانک مرکزی اعتقاد دارد وضعیت بنگاههای اقتصادی در نتیجه حمایت بانکی بهبود یافته و اعلام می کند پیرو ابلاغ دستورالعمل تامین مالی بنگاههای کوچک و متوسط در چهار سال گذشته و اتخاذ رویکرد مساعدت مقرراتی، زمینه مناسبتری به منظور تأمین مالی واحدهای یاد شده فراهم شده و عملکرد مزبور نشان از همراهی و اهتمام نظام بانکی در اجرای تاکیدات مقام معظم رهبری و سیاستهای دولت برای حمایت هرچه بیشتر از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط دارد تا به این ترتیب امکان هدایت بهینه و صحیح منابع مالی موجود در راستای بهبود وضعیت اشتغال و رشد اقتصادی در کشور فراهم شود. بانک مرکزی اعلام می کند که در سال جاری نیز با توجه به شرایط ویژه اقتصادی و اعمال تحریمهای ظالمانه علیه کشور، بانک مرکزی به منظور هموارسازی مسیر تولید ملی و حمایت از بنگاههای اقتصادی در راستای تحقق شعار جهش تولید، هدایت نقدینگی جامعه به سمت بخشهای مولد و تامین مالی تولیدکنندگان داخلی و تأمین سرمایه در گردش بنگاههای اقتصادی را هدفگذاری کرده است.

بی خاصیتی نظام بانکی برای تولید

اگرچه نظام بانکی به دنبال حمایت از عملکرد خودش است اما آمار شرکتهای بحران زده ناشی از مشکلات نقدینگی و فشار نظام بانکی وحشتناک است. به نوعی که یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: کمبود نقدینگی به زخم کهنه نظام بانکی در ایران تبدیل شده است. با هر بحران اقتصادی این زخم سر باز کرده و بیش از همه تولید را با خود درگیر کرده است. بحران نقدینگی بانکها به اندازهای پیش رفته که به اعتقاد بسیاری از دستاندرکاران اقتصادی، دستکم طی ۱۰ سال گذشته تاکنون نظام بانکی هیچ خاصیتی برای بخش تولید نداشته است. جواد نقوی گفت: ادامهدار شدن رکود تولید از یک سو و ناتوانی بانکها برای تامین نقدینگی بنگاههای اقتصادی از سوی دیگر موجب شده است اقتصاد از توسعه صنعتی جا بماند.وی افزود: در سالهای گذشته، قدرت بازارهای دلالی به بخش تولید غلبه کرده که آمارها هم موید این مسئله هستند. آمارهای سال ۹۷ حاکی از آن است که حاشیه سود تولید، ۱۵ درصد زیر سود سپردههای بانکی بوده است. همچنین دیگر بر کسی پنهان نیست که در ایران همواره بازارهای طلا، ارز، سکه و مسکن بیشترین اقبال را از جانب سرمایهگذاران خرد و خانگی داشتهاند. اگرچه سرمایهگذاران کلان هم بیشتر بازار مسکن و ارز را برای سرمایهگذاری انتخاب میکنند. کارشناس اقتصادی بیان کرد: در این میان هدایت نقدینگی به سوی تولید میسر نشده و حالا کار به جایی رسیده که واحدهای کوچک صنعتی برای ادامه بقا و نه حتی رونق، به رقمی در حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز دارند. این در شرایطی است که بانکها فعلاً توان تامین این حجم از نقدینگی را ندارند، زیرا خود رقمی در حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق از مردم و دولت دارند.

بی خاصیتی بانکها حتی در شرایط کرونا

یکی از زمانهایی که انتظار توجه خاص تمامی دستگاهها از جمله بانکها متصور است، شرایط خاص همچون شیوع کروناست. در این شرایط درصد قابل توجهی از بنگاههای اقتصادی با مشکل رو به رو شدند و انتظار می رفت با تخصیص تسهیلات، به یاری آنها شتافت و این اتفاقی است که در بسیاری از کشورها رخ داد. پس از شیوع کرونا در کشور، بسیاری از کسب و کارها تعطیل و کارگران و کارفرمایان خانه نشین شدند. بنابراین دولت تصمیم گرفت با اعطای تسهیلات از بیکار شدن دایمی افرادی که تحت تاثیر ویروس کرونا خانه نشین شده بودند، جلوگیری و از فرصتهای شغلی حمایت کند. پس از بررسیهای انجام شده در ستاد ملی کرونا و برابر اعلام بانک مرکزی، ۱۴ رسته اصلی با ۵۵ زیررسته که یک میلیون و ۲۰۰ بنگاه را دربرمیگیرد مشمول دریافت وام شناسایی شدند و برای کارفرمایان این بنگاهها پیامک برای ثبت اطلاعات در سامانه کارا ارسال شد. اما با کمال تاسف بسیاری از این بنگاهها هنوز موفق به دریافت این تسهیلات نشده اند و این در حالی که است که ۵ ماه از بحران کرونا می گذرد و اگر قرار به حمایت باشد، می بایست تاکنون این حمایت صورت گرفته باشد. اگرچه معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون گفته پرداخت تسهیلات به مشاغل آسیبدیده از کرونا آغاز شده و ۴۰ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است، اما این تسهیلات برای بنگاههایی است که بیمه دارند و هنوز بنگاهها و افراد بدون بیمه هنوز موفق به دریافت تسهیلات نشده اند و تازه ثبت نام آنها آغاز شده است.

کم لطفی بانکها به تولید

کلمه کم لطفی به تولید امری عادی است اما بانکها در راس کم لطفی به تولید قرار دارند. به نوعی که نماینده کرمان از بانکها خواست نباید در شرایط جنگ اقتصادی، حالت عادی داشته و به فکر سود بیشتر باشند و تاکید کرد: حتی اگر درازمدت فکر کنیم، به نفع بانک هاست که به تولید کمک کنند. محمدمهدی زاهدی با بیان اینکه متاسفانه شاهد کم لطفی بانکها هستیم، افزود: چرا در قانون ۴۰ درصد برای حمایت از تولید گذاشته شده، اما این موضوع اجرایی نمی شود؟ بانک ها باید پای کار بیایند. جالب است که بانک ها برای رونق تولید تسهیلات پرداخت نمی کنند یا تولید کننده را با موانع زیادی روبرو می کنند، اما ۱۰۰ میلیارد تومان به افراد مجهول الهویه تسهیلات میدهند.نماینده کرمان حوزه دفاعی، امنیتی و نظامی بوده و بخش دیگر مربوط به انسجام ملی در سایه مقام معظم رهبری بوده است که در کشور یک اتحاد در راستای مقابله با جنگ اقتصادی به وجود آمده اما در این بین معتقدیم تولیدکنندگان خط مقدم این جنگ اقتصادی هستند و هیچ عنوان نباید به گونه ای رفتار کرد که واحدهای تولیدی در سطح کشور تعطیل شوند

وزیر کار اثرات منفی کرونا را تشریح کرد

وزیر کار گفت: مردم ایران تحت شدیدترین رژیم تحریم ها با ویروس کرونا جنگیدهاند وخوشبختانه نظام درمان، سلامت و نیز اقتصاد ما در سختترین شرایط توانسته است این بحران را با موفقیت مهار کند.به گزارش مهر، محمد شریعتمداری در اجلاس جهانی سازمان بین المللی کار، با بیان اینکه شیوع کرونا مجالی برای محک باور و اراده جامعه جهانی برای تعاون، نوعدوستی و عدالت خواهی بود، گفت: ویروس کووید ۱۹ نه فقط تابآوری نظامهای سلامت را، بلکه تابآوری نظامهای اقتصادی- اجتماعی همه کشورها را بدون تبعیض به چالش کشید. کووید ۱۹ بر ما مسلم کرد جهان نتوانسته است در مسیر امنیت، عدالت و ثبات واقعی گام بردارد.

شریعتمداری افزود: پیامدهای اقتصادی ویرانگر این بیماری به واسطه تشدید کاستیهای پیشین نظامهای اقتصادی اجتماعی کشورها در زمینه کار شایسته، کار و اقتصاد غیررسمی، زنجیرههای تأمین ناپایدار، نظام حمایت و تأمین اجتماعی ناکافی، فقر و تبعیض گسترده خود ر ا نشان داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه اکنون کشورها در مراحل مختلف مدیریت این پاندمی هستند، اظهار داشت: آنچه مسلم است ناهمزمانی ورود کشورها به این مراحل میتواند در صورت فقدان یک نظام همکاری چندجانبه گرا و هماهنگ منجر به تداوم بحران شود. بنابر این از هم اکنون باید اقداماتی برای مصونسازی بازار کار کشورها در برابر بحرانهای همهگیر مشابه در سازمان بین المللی کار برای ساختن دنیای کار مقاومتر، فراگیر تر و پایدار تر همزمان با بهبود و بازیابی کشورهای عضو از اثرات منفی پاندمی کووید ۱۹ آغاز شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه ایران با جدیت موضوع را در همه ابعاد انسانی، اجتماعی، اقتصادی، درآمدی و حمایتی مورد توجه ویژه قرار داده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در چهار بخش تقویت اقتصاد و اشتغال، پشتیبانی از بنگاهها، مشاغل و درآمدها، حمایت از کارگران در محل کار و گفت وگوی اجتماعی برای یافتن راه حلها را در دستور کار خود قرار داده است.

 

سخنگوی گمرک از افزایش چشمگیر تخلفات خبرداد

سخنگوی گمرک گفت: بهبود فرآیندهای گمرکی همواره در چند سال اخیر مرهون الکترونیکی شدن گمرک و سیستمی شدن رویه های گمرکی و به کارگیری هوش مصنوعی و بلاک چین در تحلیل و هشدار لازم در رویه هاست که می تواند خطاهای انسانی را به حداقل برساند با این وجود اگر به آمار کشفیات گمرک طی چند سال اخیر به ویژه در سال ۹۸ نگاه شود با افزایش چشمگیری مواجه بوده است.

به گزارش ایلنا، سید روح الله لطیفی افزود: جلوگیری از قاچاق و تخلفات، ارتباط مستقیمی با رویه الکترونیکی و هوشمندسازی گمرک دارد و در کنار توانمندسازی پرسنل، راهکار موثر در این خصوص، تسریع در تکمیل زنجیره سامانه های گمرکی و نهایتا هوشمند سازی گمرک است.

وی اظهار داشت: گمرک با ایجاد رویه های الکترونیکی و پیشروی به سمت گمرک هوشمند به دنبال ایجاد تسهیل و تسریع در تجارت خارجی از یک سو واز سوی دیگر شفافیت و دقت در اقدامات خود هست، لذا گمرک به عنوان کاشف این پرونده ونیز به عنوان گزارش کننده قاچاق در مراجع رسیدگی کننده به دنبال حفظ و استیفای حقوق دولت و مردم بوده و همچنین به عنوان یک سیستم هوشمند بدنبال شناسایی گلوگاه ها و آسیب شناسی موضوع به صورت کارشناسی در سطوح مختلف و برطرف کردن گلوگاه ها و مشکلات در مرحله گذار از اقدامات سنتی به مدرن است. وی افزود: با عنایت به اینکه شناسایی ابعاد کامل پرونده منوط به انجام تحقیقات قضایی از سوی مرجع رسیدگی کننده است لذا درصورت کشف دلایل و مستندات جدیدی که مستلزم رسیدگی در مرجع قضایی باشد یا در هر مرحله که مرجع رسیدگی کننده، سازمان یافته بودن پرونده را محرز بداند، نسبت به ارجاع به مرجع ذیصلاح قضایی اقدام خواهد کرد.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: اقدامات گمرک در خصوص کشف قاچاق کاملا شفاف است. اینکه گمرک از معدود سازمان هایی است که مکاتبات داخلی آنها در اختیار بسیاری از رسانه ها قرار دارد و اتفاقا اعلام این خبر به رسانه ها نیز با تصویری از این نامه ها همراه بوده است, که این خود گواه شفافیت این سازمان در دوره جدید مدیریتی اش است.

یک اقتصاددان تبعات رونق بورس را تشریح کرد

یک کارشناس پولی و مالی گفت: رشد ظاهری بورس طی ماههای گذشته سبب شکل گیری انتظارات تورمی شده است که این تورم به سایر بازارها نیز سرایت کرده است. کامران ندری در گفتوگو با فارس، در مورد رکوردهایی که این روزها در بورس شکسته میشود، اظهار داشت: با کاهش نرخ سپردههای کوتاه مدت و بلند در بانکها، شاهد حرکت نقدینگی از بانکها به سمت بورس بودیم که این مساله میتواند در آینده نزدیک سبب شکل گیری نوع سومی از نقدینگی شود. ندری با اشاره به سپردههای مردم در بانکها که در حال تبدیل شدن به سهام شرکتها در بورس است، ادامه داد: سپردههای مردم در بانکها تا پیش از این علاوه بر وسیله مبادله به عنوان ذخیره ارزش نیز محسوب میشد، اما در حال حاضر این سپردهها به سهام تبدیل شده و با توجه به نقدشوندگی بالای بورس، شاهد شکل نوع سوم از نقدینگی هستیم. وی تصریح کرد: تاکنون دو نوع نقدینگی توسط بانک مرکزی و بانکها در کشور تولید می شد که بانک مرکزی میتوانست به تغییر نرخ سود بانکها و تغییر نرخ بهره بین بانکی تورم این نقدینگی ایجاد شده را کنترل کند، اما امروز شاهد تولید نقدینگی توسط بورس هستیم که کمترین اثر آن افزایش تورم است. در گذشته نگرانی اقتصاددانان به دلیل ایجاد و رشد پول و شبه پول در نظام بانکی بود، اما هم اکنون این نقدینگی در حال تولید در بازار سرمایه بوده و خودش می تواند مشکلات فراوانی را به وجود بیاورد . وی تصریح کرد: سهامی که طی ماههای گذشته ۲۰۰ درصد رشده داشته، سبب تولید نوعی نقدینگی شده که به سمت بازارهای دیگر مانند مسکن، ارز، خودرو و طلا سرایت میکند و یک موج تورمی را برای کشور به وجود میآورد.