مافیاهای اقتصادی را از دولت دور کنید

یک نماینده مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: اعتراف دیرهنگام شما در کوتاهی از ساخت مسکن، قیمت آن را نجومی و دست نیافتنی کرد؛ آیا از قیمت گوشت، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و غیره خبر دارید و می دانید که از سفره مردم حذف شده؟ آیا این همان رونق اقتصادی شما است که به مردم وعده داده اید؟به گزارش ایلنا، سیدجواد حسینیکیا در نطق میان دستور گفت: هدف از برجام برداشتن تحریم های ظالمانه بود که نتیجه ای جز تحریم های شدیدتر و فشار اقتصادی بر مردم نداشته که حاصل آن دلار بالای ۲۰ هزار تومان و سکه بالای ۱۰ میلیون تومان و قیمت مسکن دست نیافتنی است.نماینده سنقر ادامه داد: آیا از وضعیت اسفبار زندگی کارگران و بازنشستگان باخبر هستید که برای ادامه زندگی باید دوشیفت کار کنند؟ از وضعیت نیمه جان صنعت خبر دارید که وارداتچی های دولت دنبال بسته شدن طومار آن هستند؟ بیایید مافیاهای اقتصادی را از دولت دور کنید تا مردم کمی لذت زندگی را احساس کنند. این همان برجامی است که شما گفتید مسئولیت آن با من است؛ این همان رونق اقتصادی است که به واسطه برجام راه انداخته اید اما ارزش یارانه تنها ۲ دلار شده است.

 

بهانه تراشی در مسیر اقتصاد دیجیتال پذیرفتنی نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بهانه تراشیهایی همچون الزام به دریافت مجوزهای بیمورد در مسیر اقتصاد دیجیتال پذیرفتنی نیست، گفت: باید تمامی مشاغل برای فعالیت خود مجوز داشته باشند، اما نباید با بهانهتراشیهایی مانند الزام به دریافت مجوزهای متعدد و بیمورد در جهت حذف فروشندگان حقیقی زیرمجموعه فروشگاههای آنلاین حرکت کرد؛ چراکه فروشگاههای آنلاین مجوز اختصاصی اتحادیه استارتاپها را دارند.سمیه محمودی در گفتوگو با ایسنا مقابله با علم روز و کسب و کارهای جدید را مضر خواند و افزود: در شرایطی که تمایل مردم به خرید آنلاین افزایش پیدا کرده نباید برای فعالیت فروشندگان حقیقی فروشگاههای آنلاین محدودیت ایجاد شود.این نماینده مجلس گفت: پذیرفتنی نیست که دولت به جای پذیرش فناوریهای جدید با آنها به مقابله و مخالفت بپردازد؛ آن هم فروشگاههای آنلاین که رونقشان باعث اشتغالزایی و رونق تولید میشود. اکنون دنیا به سمت استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای رونق کسب و کارها میرود؛ در کشور ما هم رونق کسب و کارهای اینترنتی موجب جهش تولید، کمک به معیشت و آسودگی خیال مردم می شود.

غفلت مسوولان از پتانسیل مرز

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: مسولان هنوز به این باور نرسیده اند که مرزها می توانند به کمک اقتصاد کشور بیایند و آن را نجات دهند.سید سلمان ذاکر در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره اهمیت دیپلماسی اقتصادی و دادوستد با کشورهای همسایه، گفت: در دوره هشتم مجلس و در بودجه سالانه تصویب شد که فروش نفت، میعانات گازی و حاملهای انرژی توسط مرزداران با رعایت تعرفه های گمرکی، خیلی کمک برای دولت باشد و جلوی تحریمها را خواهد گرفت و تحریم هارا دور خواهد زد.وی با تاکید براهمیت دادوستد مرزی و روابط تجاری با کشورهای همسایه،تاکید کرد: متأسفانه ما نه تنها گمرکات را فعال نکردیم؛ بلکه برخی بازارچههای مرزی را تعطیل کردیم بدون اینکه مسولان اقتصادی وزارت امور خارجه رایزنی کنند. ذاکر با اشاره به پتانسیل بسیار بالای اقتصادی مرزها، مطرح کرد: در این موضوع، طبیعت مرز این است که مردم از مرزها امرار معاش کنند و اما الان با وجود بیماری کرونا هزاران نفر الان بیکار هستند،به این علت که بسیاری از مرزها و بازارچه های مرزی به روی مردم مرزنشین بسته است .این موضوع به چه کسی ربط دارد؟ سهل انگاری و ضعف مدیریت باعث این موضوع شده است.

تجارت از آغاز فعالیت رسمی ماینرها در کشور گزارش می دهد

گروه اقتصادی - کورش شرفشاهی: هنگامی که نسبت به خواب سنگین مسوولان انتقاد می شود، بسیاری از افراد حاضر به پذیرفتن این خواب سنگین نیستند اما وقتی که بدرستی بررسی می کنیم و نیم نگاهی به اقتصاد جهان می اندازیم، تازه متوجه می شویم که مسوولان تا چه اندازه نسبت به علم روز بی تفاوت هستند و در بسیاری از موارد نسبت به آن موضع گیری می کنند. یکی از این موارد رمز ارزهاست. هنگامی که کشورهای بسیاری با استخراج رمز ارزها به درآمدهای کلانی دست پیدا کردند، ما به دنبال آن بودیم که درست یا غلط بودن آن بررسی کنیم و زمانی بیدار شدیم که عده ای با درک درست به سودهای کلانی دست یافتند. این در حالی بود که مانند بسیاری از موارد مانند ویدئو یا ماهواره، عده ای به صورت غیر قانونی اقدام به این کار کردند و اکنون نیز شاهد هستیم که عده ای در باغها و منطق متروکه با برق دزدی بیت کوین استخراج می کنند در حالی که دولت می توانست با فروش برق به صورت قانونی، کسب درآمد خوبی داشته باشد. اگرچه دولت مانند گذشته دیر از خواب بیدار شد، اما همین هم جای شکر دارد که از ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ مصوبه هیات وزیران در خصوص استخراج رمز ابلاغ و در این ابلاغ نوع فعالیت و نرخ انرژی(برق و گاز) و مسئول صدور مجوزها (وزارت صمت) تعیین شد.

درخواست گسترده مجوز

از آنجا که رمز ارز درآمد خوبی دارد، به محض قانونی شدن، با استقبال قابل توجهی رو به رو شد به نوعی که مدیرکل دفتر طرحها و تامین مالی وزارت صمت بیان کرد: از زمان ابلاغ مصوبه هیات وزیران در خصوص استخراج رمزها، حدود ۷۹۰ بنگاه و شخص درخواست خود را در سامانه بهین یاب قطعی کرده اند و حدود ۵۸۴ بنگاه نیز جواز تاسیس خود را دریافت کرده اند و در حال انجام مراحل تکمیلی جهت دریافت پروانه بهره برداری هستند. علیرضا هادی گفت: دو مجوز عمومی برای واحدهای صنعتی وجود دارد که یکی جواز تاسیس برای آماده سازی مقدمات از جمله زمین، زیرساختها، برق و... خرید و نصب و راه اندازی دستگاهها و دیگری پروانه بهره برداری است که وقتی مرحله اول تکمیل شد، پروانه بهره برداری صادر میشود. وی گفت: متقاضیان از طریق سامانه بهین یاب و لینک درخواست مجوز تاسیس رمز ارز، ثبت نام و اطلاعات حداقلی و مشخصات دستگاه ها را ثبت میکنند، با فراهم شدن زیرساختهای لازم با هماهنگی وزارت نیرو کار شروع می شود تا به مرحله صدور پروانه بهره برداری مانند دیگر مجوزهای صنعتی برسد.مدیرکل دفتر طرحها و تامین مالی وزارت صمت یک بنگاه صرفاً در خارج از مناطق آزاد و ویژه تجاری و ۱۳ بنگاه در مناطق آزاد و ویژه تجاری پروانه بهره برداری استخراج رمز ارز را دریافت کرده و در حال فعالیت و تولید رمز ارز هستند.

انرژی مهمترین عامل هزینه ای

هادی با اعلام اینکه مهمترین عامل هزینه ای تولید انواع رمز ارزها انرژی است گفت: با توجه به انرژی یارانه ای در کشورمان، پتانسیل استفاده از این انرژی یارانه ای به صورت غیرمجاز هم وجود دارد که باید مورد توجه و نظارت قرار بگیرد. وی یکی از مهمترین مسایل برای روی آوردن به استخراج رمز ارزها با استفاده از انرژی غیرمجاز را تعرفه دانست و گفت: به ازای هر کیلوبایت ساعت حدود ۹۶۴ تومان هزینه مصرف است که در هشت ماه سال این هزینه نصف و در چهار ماه پرمصرف سال دو برابر می شود که مردم علاقه ای با این تعرفه بالا برای استخراج بیت کوین ندارند و برخی ممکن است به سمت استفاده غیرمجاز از انرژی بروند.وی افزود: نرخ بیت کوین در چند ماه گذشته به ۳۵۰۰ دلار نیز کاهش یافته بود که با در نظر گرفتن قیمت انرژی، استخراج آن به صرفه نبود، با توجه به اینکه مخاطرات استخراج رمزارز رو به افزایش است باید بسمت حرفه ای شدن و ورود بنگاههای بزرگ برویم تا افرادی که روی مخاطرات و تغییرات ناگهانی استخراج شناخت کافی دارند، در این حوزه وارد شوند.وی تصریح کرد: بنگاه های دارای مجوز وارداتشان مشکلی ندارد، تعرفه واردات پایین و ۴ درصد است و دستگاههایی که غیرقانونی وارد شده اند که پیش بینی می شود حدود ۷۰ هزار ماینر بصورت غیرمجاز در کشور وجود دارد، نیز با ارایه فرم خوداظهاری وارد چرخه فعالیت قانونی خواهند شد که با تداوم این روند صدور پروانه بهره برداری ارتقا می یابد.

درآمد ٧٠٠ میلیون دلاری

مدیرکل دفتر طرحها و تامین مالی وزارت صمت با بیان اینکه شهرکهای صنعتی سراسر کشور (حدود ۹۶۰شهرک) مجاز به استقرار این واحدها هستند و در نیروگاهها، مناطق آزاد و ویژه تجاری نیز منعی برای استقرار این دستگاهها بصورت قانونی وجود ندارد گفت: پیش بینیها این است که بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار سالانه تولید واحدهای استخراج رمز ارز باشد که برای تامین ارز مورد نیاز کشور عدد قابل اعتنایی است و پتانسیل رشد در این حوزه وجود دارد.

نقش رمز ارز در اقتصاد مقاومتی

از سوی دیگر رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای گفت: تحولات صنعت رمز ارز بسیار سریع است و ما با کسب و کارهای جدید در بحث فناوری همیشه روبرو هستیم. باقر اثنی عشری گفت: اقتصاد دیجیتال ۱۵ درصد اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده و تا سال ۲۰۳۰ به ۲۵ درصد میرسد و فعالیتهای قابل توجهی در خصوص فناوریهای نوظهور شکل میگیرد که کشور ما هم بی نصیب نخواهد بود.رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای افزود: زمانی که استارتآپ ها، هوش مصنوعی و پیام رسانها هم که آمدند ابتدا نمیدانستیم چه کنیم و در مورد رمز ارز هم جامعه و حاکمیت ابتدا با بهت روبرو شد و نخستین عکس العمل دولت مسدود سازی بود، اما به تدریج قانع شد که باید تغییر رویکرد دهد.وی افزود: تولید و استخراج رمز ارز غیر قانونی نیست، اما یک سال طول کشید تا قوانین تصویب شود.

از توقیف تا زندان

رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای گفت: بخشی از تولید کنندگان رمز ارز دچار توقیف، تحریم، مصادره شدند و به زندان افتادند و بالاخره معاون اول رئیس جمهور ۱۷ شهریور امسال دستورالعملی در خصوص رمز ارز صادر کرد. اثنی عشری با اشاره به این که رمز ارز و استخراج آن میتواند کمک قابل توجهی در تحقق اقتصاد مقاومتی و رفع تحریمها کند، افزود: در این خصوص مذاکرات ما باید با وزارتخانههای نیرو و صنعت، معدن و تجارت ادامه پیدا کند تا مسائل در چارچوب عملیاتی به نتیجه برسد. از سوی دیگر میزان تخلف در زمینه رمز ارز نیز جالب است به نوعی که معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر گفت: تاکنون بیش از یکهزار مزرعه غیرمجاز استخراج رمز ارز شناسایی شده است که در کشور پراکنده اند.مصطفی رجبی مشهدی گفت: پیش از این وزارت اقتصاد از مردم برای معرفی مراکز غیرقانونی استخراج رمز دعوت کرده بود و پس از آن بود که وزارت نیرو نیز از مردم خواست که مزارع غیرمجاز ارز را شناسایی و معرفی کنند. وی با ابراز تاسف از اینکه عده ای با سوءاستفاده، از تعرفه های دیگری مانند کشاورزی ،خانگی و حتی صنعتی برای استخراج رمز ارز استفاده می کنند که این تعداد باعث ورود آسیب های زیادی به شبکه می شوند گفت: به منظور جلب مشارکت مردم و شناسایی بیشتر استفاده کنندگان غیرمجاز، دستورالعمل پرداخت پاداش به افرادی که این مراکز غیرقانونی را شناسایی و معرفی کنند، تدوین شده است.وی با اشاره به افزایش ۴ هزار مگاواتی مصرف برق گفت: با توجه به این که میزان رشد مصارف در همه بخش ها به دلیل در اختیار داشتن تعداد انشعاب های فروخته شده مشخص است، می توان گفت که بخشی از این افزایش مصرف به دلیل استفاده های غیرمجاز است.وی درباره تعرفه برق استخراج رمز ارز در ایران گفت: استخراج رمز از در ایران با دو نوع تعرفه انجام می شود که براساس آن در ۸ ماه خنک سال، استخراج با تعرفه ۴۸۰ تومان و در ۴ ماه گرم با تعرفه بالاتر صورت می گیرد اما صنعت برق به منظور حمایت از این کسب و کار، راهکارهایی برای اعمال تخفیف در نظر گرفته است.

معاون سازمان امور مالیاتی از فرار۳۵ هزار میلیارد تومانی خبرداد

معاون سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه مردم فرارهای مالیاتی را گزارش دهند، گفت: عدهای از معافیتهای مالیاتی سوء استفاده میکنند. به گزارش ایلنا، محمود علیزاده درباره افتتاح سامانه دریافت گزارشات مردمی فرار مالیاتی اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که سازمان امور مالیاتی دنبال میکند جلوگیری از فرار مالیاتی است که بخشی از این اقدامات را از طریق استفاده از گزارشات مردمی پیگیری میکنیم. وی ادامه داد: قبل از این سامانه گزارشات مردمی از طریق سیستم سنتی و کاغذی برای سازمان ارسال میشد که این روش هم برای مردم مشکل بود و هم کنترل گزارشات را برای سازمان سخت کرده بود. معاون سازمان امور مالیاتی افزود: بر مبنای سیستم جدید، مردم میتوانند فرار مالیاتی را با ارائه اطلاعات و اسناد در درگاه سامانه ثبت و مدارک را ضمیمه کنند. علیزاده از ۳۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی خبر داد و گفت: در بخش فرار مالیاتی با دو مفهوم مواجهیم؛ اول کتمان درآمد و دوم اجتناب از پرداخت مالیات است که با راهاندازی این سامانه به دنبال کنترل این موضوعات هستیم. وی اظهار داشت: گزارشات توسط سامانه به طور سیستمی رسیدگی میشود و تمام مردم میتوانند فرارهای مالیاتی را گزارش دهند. معاون سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه ۱۱۰ ذینفع در سطح کشور داریم که اطلاعات فعالان اقتصادی را در اختیار دارند، گفت: به ویژه نهادهایی که اقدام به صدور مجوز میکنند میتوانند اطلاعات موثری برای جلوگیری از فرار مالیاتی به سازمان ارائه دهند. علیزاده با تاکید بر موضوع ساماندهی معافیتهای مالیاتی اظهار داشت: از آنجایی که بخشی از کانالهای معافیتها روشن نیست، عدهای برای اجتناب از پرداخت مالیات از مقررات معافیتهای مالیاتی سواستفاده و خود را مشمول دریافت معافیتها عنوان میکنند. با ساماندهی بحث معافیتهای مالیاتی به دنبال جلوگیری از این سواستفادهها هستیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس مطرح کرد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از اینکه رد پای بانکها در خرید و فروش سکه و ارز وجود دارد، تصریح کرد: اگر همه چیز بر پایه کد ملی باشد و شفافیت عملکرد بانکها و حسابهای بانکی را داشته باشیم جلوی دلالیها گرفته میشود؛ معیشت و اقتصاد با تزریق پول و مسکن افزایش دادن حقوقها درست نخواهد شد بلکه بدتر خواهد شد؛ باید چند سیستمهایی طراحی کنیم که جابجایی ریالی را بتوانیم رصد کنیم.به گزارش ایلنا، معصومه پاشایی بهرام در نطق میان دستور گفت: هیجانات و احساسات تند و کور چاره کشور نیست.

نماینده مرند در مجلس با تاکید بر اینکه باید فتیله احساسات را پایین بکشیم تا عقل بیشتر از این حاکم شود، افزود: در این یک ماه و اندی که گذشت به چشم دیدیم که احساسات در این مجلس حاکم شده پس اول درد خودمان را چاره کنیم. وی وظیفه اصلی مجلس را مدیریت مطالبات مردم دانست و ادامه داد: امروز اقتصاد پاشنه آشیل ما است و باید برای مدیریت آن طرحی داشته باشیم و مردم را از این تشویش و نگرانی عبور دهیم؛ چشم امیدهایی که به ما دوخته شده را با اشتباهات راهبردی نابود نکنیم. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: پس از جمعآوری اطلاعات چند موضوع باید در صدر امور باشند؛ مورد اول جمعآوری تمامی اعداد، ارقام و کدها در تمامی سازمانها و بانکها و جایگزینی کد ملی است، در تمام دنیا مردم تنها با یک کد شناسایی میشوند و با همان کد به همان جا مراجعه میکنند تا جلوی مخفی کاری سازمانها و بانکها گرفته شود. نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید تمامی سامانههای ثبت اسناد به روی مردم باز باشد تا آنها خود مراقب ما و یکدیگر باشند و تمامی سازمان ها باید اسناد خود را بارگذاری کنند.

رسولی زاده عملکرد سامانه در مدت کوتاه را تشریح کرد

مدیرعامل شرکت دانشبنیان پارت گفت: در حالی که تنها یک ماه و نیم از آغاز احراز هویت غیرحضوری در کشور میگذرد، بیش از یک میلیون و صد هزار نفر با استفاده از سامانه سیگنال احراز هویت شدهاند. علی رسولیزاده گفت: استقبال گسترده از بازار سرمایه همچنان ادامه دارد و بازدهی بالای بورس طیف متنوعی از مردم را متوجه خود کرده است. امری که برای اقتصاد کشور بسیار ارزشمند است. افزایش شمول مالی در بازار سرمایه، سالهای طولانی، هدف و دغدغه بوده است که اکنون محقق شده و شاهد ورود افراد بسیاری به این بازار هستیم. وی افزود: این حضور گسترده، پیشنیازهایی دارد که مهمترین آنها ساده کردن فرایندهاست. ورود افراد به بورس نیازمند ثبتنام در سامانه سجام، احراز هویت و دریافت کد بورسی و در نهایت دریافت کد معاملات آنلاین است. شرکتهای دانشبنیان به کمک شرکت سپردهگذاری مرکزی و بورس آمدند و ظرف مدت کوتاهی دو گام اول به صورت غیرحضوری قابل انجام شد. امیدواریم هر چه زودتر این امکان برای مرحله آخر نیز فراهم شود. مدیرعامل این شرکت دانشبنیان گفت: چند مجموعه، سامانههایی را برای احراز هویت غیرحضوری مهیا کردند که یکی از آنها شرکت دانشبنیان پارت بود که بر بستر سامانه سیگنال، پرمخاطبترین اپلیکیشن بازار سرمایه، این خدمت را ارائه کرد. در حالی که تنها یک ماه و نیم از آغاز احراز هویت غیرحضوری در کشور میگذرد، بیش از یک میلیون و صد هزار نفر با استفاده از سامانه سیگنال احراز هویت شدهاند.

رسولیزاده افزود: اهمیت این موضوع زمانی دوچندان میشود که بدانیم این کار تنها در ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام میشود و افراد را از بیرون آمدن از خانه و قرار گرفتن در صفهای طولانی پیشخوان و بانک و ... رها میکند. انجام چنین کاری با بهرهگیری از هوش مصنوعی ممکن شده است.

سرمقاله

دکتر حامد قادرزاده

کارشناس اقتصاد

بحث بازار ارز در ایران به شدت بدون مدیریت صحیح پیش رفته و از همان ابتدای انقلاب تا امروز بدون سیاست گذاری، مستقیما در بازار ارز ورود کرده و شاید بدترین نوع دخالت تاکنون اعلام قیمت قاطع ارز بوده است. این در حالی است که هر روز شکاف طبقاتی در کشور گسترده تر می شود و مسئله این است که با چند نرخی کردن قیمت ارز نتوانسته ایم شکاف طبقاتی را در جامعه که هدف اصلی توسعه است حل کنیم.

چند نرخی شدن ارز همواره برای تعدادی که بازار را می شناسند و بیشتر به زمان حال توجه می کنند رانت ساز بوده و این افراد نسبت به اثرات مخرب ساختار اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه دانشی ندارند.

البته کمتر از یک صدم درصد از جمعیت کشور فرصت رانت خواری را در سیاست چند نرخی ارز داشته اند و این موجب افزایش شکاف های طبقاتی شده است.

همیشه وقتی بازار، قیمت ها را بالا برده دولت هم تسلیم شده است. در واقع دولت نباید در قیمت گذاری دخالت کند، بلکه باید با افزایش زمینه چانه زنی در اقتصاد و شناسایی قشر آسیب پذیر جامعه بر اساس اطلاعات درست، به جامعه هدف خدمات درست ارائه دهد، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است، کشور ما در مدیریت ارز موفق عمل نکرده چرا که عدم تقارن اطلاعاتی در جامعه به حدی بالا است که سیل عظیم مردم همواره در جهتی که نباید بروند حرکت می کنند.

دو سال قبل اعلام کردیم که نرخ واقعی ارز ۷ هزار تومان است اما ارز هرگز نتوانست به این قیمت برگردد، چون وقتی که گروهی محدود در بازار هستند که منافعشان به صورت صریح و روشن در هم تنیده است، با ایجاد همگرایی، انحصاری را از نظر فکری در جامعه در دست می گیرند. لذا در این صورت به هیچ عنوان نمی توان با هیچ قدرتی، به جز با سیاست گذاری درست بر اساس بهینه سازی نظام اقتصادی در داخل، در بحث ارز مقابله کرد.

مردم می خواهند ارزش پول و داراییشان حفظ شود، بنابر این در مقطعی به سمت بورس، طلا و ارز روی می آورند و جالب اینجاست که اکنون به صورت جمعی مورد استقبال قرار گرفته است.

شاخص بورس از آبان ماه سال گذشته به بالای یک میلیون و ۷۰۰ هزار رسیده و این میزان افزایش شاخص سهام و ارز، نشان می دهد که آنچه در بازار حاکم است شاخص های اقتصادی نبوده، بلکه بحث های روانی است که مدیریت نمی شود، چون دولت معمولا تسلیم افزایش قیمت شده و بر همین اساس اتهاماتی به آن وارد می شود که به معنای مجرم بودن نیست، بلکه باید با سیاست گذاری درست رفع اتهام کند.

در شرایط کنونی در بازار به هم ریختگی زیادی وجود دارد و همه می دانند که گروه بسیار معدودی به شدت برنده منفعت و سود بوده و در نهایت بیشتر مردم زیان خواهند دید؛ به هم ریختگی بازار یک اوریب بزرگ اقتصادی در جامعه ایجاد کرده و دارایی های ثابت را افرادی با پول بادآورده می خرند و قدرت های بزرگی در سیستم اقتصادی به وجود می آورند که مدیریت آن بسیار سخت تر است.

یادداشت

ولی اسماعیلی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی

تورم رشد وحشتناکی داشته و به تبع بالا رفتن تورم، شاهد افزایش قیمتها هستیم. از سوی دیگر بیشتر افراد جامعه را حقوق بگیران تشکیل می دهند و چون درآمد ثابتی دارند و نمی توانند زندگی خود را با رشد تورم تنظیم کنند، با چالش بزرگی رو به رو می شوند. به همین دلیل اهمیت تقویت معیشت جامعه به ویژه خانوارهای کم درآمد بشدت احساس می شود. با نگاهی به گذشته متوجه می شویم که در سال های اخیر افزایش مشکلات اقتصادی در کشور موجب شده که مشکلات معیشتی مردم افزایش یابد، از این رو به طور حتم رفع و کاهش این مشکلات باید در دستور کار دستگاههای متولی به ویژه مجلس شورای اسلامی قرار گیرد. آنچه بر نقش مجلس به یافتن راهکار کمک می کند، تاکید مسوولان عالی کشور به ویژه مقام معظم رهبری است.

اتفاقی که در دیدار نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب صورت گرفت، بسیار اهمیت دارد زیرا ایشان بر ضرورت حمایت از خانوارهای آسیب دیده ناشی از شیوع بیماری کرونا تأکید کردند. از این رو قطعا یکی از محورهای فعالیت مجلس در ماه های آتی باید توجه به خانوارهای آسیب دیده باشد.

بی شک تقویت خانوارهای آسیب دیده ناشی از شیوع بیماری کرونا در کمیسیون های تخصصی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد که در گام نخست برای تحقق این مسئله باید در راستای تقویت سازمان های بهزیستی و کمیته امداد اقدام کرد.

یکی دیگر از راه کارهای تقویت معیشت جامعه به ویژه خانورهای کم درآمد، همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی است، زیرا مستمری بگیرانی که حقوق حداقلی دارند باید حمایت شوند. از آنجا که نمایندگان از نزدیک با مردم در تماس هستند و از مشکلات آنان خبر دارند، بهبود معیشت مردم اولویت نخست نمایندگان مجلس است، از این رو نمایندگان از هر تلاش برای بهبود وضعیت و کاهش مشکلات اقتصادی مردم استفاده می کنند.