بی توجهی به حل مشکلات معیشتی باعث دلسردی مردم

یک فعال سیاسی اصلاحطلب با تاکید بر اینکه اگر مردم احساس کنند که ارادهای برای حل مشکلات معیشتی آنها وجود ندارد، دلسرد می شوند گفت: حل مشکلات اقتصادی برای مردم اهمیت بیشتری دارد تا اینکه کدام جریان در قدرت قرار گیرد. اگر مردم اراده ای بر حل مشکلات خود ببینند، سختی کرونا را تحمل می کنند، در غیر این صورت مراقبت از خود را بر مسایل سیاسی و انتخاباتی ترجیح میدهند. غلامرضا ظریفیان در گفتوگو با ایسنا ادامه داد: هر چه به پایان این دولت و انتخابات ریاست جمهوری نزدیکتر شویم، به تنازعات سیاسی هم نزدیکتر می شویم. در حالی که کشور درگیر مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها و کروناست، برخی جریان ها همچنان بر طبل اختلاف می کوبند.این فعال سیاسی با بیان اینکه کرونا در اختلاف های سیاسی یک توقف کوتاه ایجاد کرد، گفت: عوامل مختلفی بر مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ تاثیر دارد. اگر کرونا تا زمان انتخابات ادامه داشته باشد، بر مشارکت در انتخابات تاثیر می گذارد. اگر جریان های سیاسی دست از اختلاف برداشته و به دنبال حل مشکلات مردم باشند، آنها را به مشارکت در انتخابات تشویق می کنند.

 

تاکید ظریف بر اعتقاد همیشگی ایران به گفتوگو

وزارت امور خارجه گفت: ایران با آنکه شریکی قابل اعتماد برای همسایگان خود و فراتر از آن بوده و خواهد بود، خود را متعهد به تعامل دیپلماتیک میداند. به گزارش ایسنا محمدجواد ظریف در یک رشته توییت به مناسبت فرا رسیدن روز ملی«گفتوگو و تعامل سازنده با جهان» نوشت : " امروز در ایران، روز ملی گفتوگو و تعامل سازنده با جهان است. جمهوری اسلامی ایران از زمان تاسیس، روابط دوستانه و متوازنی با جهان برقرار کرده و چالش ها را از طریق گفتوگوهای واقعی بر اساس احترام متقابل حل و فصل کرده است.سابقه گفتوگوها در موضوعات کلیدی نمایانگر جدیت و عملگرایی ایران در برقراری صلح و ثبات در جهان است. برجام محصول استقبال ایران از تعامل است، اما خروج بیمسئولیت آمریکا از این توافق به این دستاورد چندجانبه آسیب جدی وارد ساخت.به رغم این چالش، ایران همزمان با آنکه شریکی قابل اعتماد برای همسایگان خود و فراتر از آن بوده و خواهد بود، خود را متعهد به تعامل دیپلماتیک میداند. ایران برای مدتها طرحهای صلح فراگیری در خاورمیانه پیشنهاد داده که آخرین آن «پویش امید» است. اعتقاد همیشگی ایران به گفتوگو."

قرارداد ایران و چین را نمی توان مخفی کرد

تحلیلگر مسائل بینالملل درباره سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین، گفت: در عصر دیجیتال و ارتباطات نمیشود یک قرارداد را مخفی کرد ضمن اینکه مجلس چین و ایران میبایست راجع به آن نظر دهند تا به تصویب نهایی برسد. حسن بهشتیپور در گفت وگو با ایلنا افزود: فضاسازیها در مورد این قرارداد به واسطه رقابتهایی که بین چین با اروپا و آمریکا وجود دارد، شکل گرفته به طوری که چینیها یک بازار بزرگ ۸۰ میلیونی را بدست میآورند در حالی که آنها، خودشان را به دلیل خروج آمریکا از برجام و تحریمهای ایران از این بازار محروم کردهاند. وی تاکید کرد: حجم پولی این بازار سالانه از ۵ میلیارد تا بیش از ۱۰۰ میلیارد و حتی با کششپذیری بیشتری هم میتواند باشد، بنابراین وقتی کشورهای دیگر میبینند که چنین فضایی برای چین مهیا شده است، شروع به جوسازی و تبلیغات علیه آن میکنند. البته همه موضوع را نمیتوان گردن خارجیها انداخت؛ چراکه در داخل نیز رقابتهای سیاسی، جناحی و گروهی وجود دارد که هرکدام یک سمت این موضوع را گرفته و میکشند و مسائل مختلفی را مطرح میکنند.

پیروزی ایران و چین مقابل آمریکا

مقام سابق سیا به توافق ایران و چین واکنش نشان داد. به گزارش ایلنا مایکل مورل در توییتر نوشت: «چین و ایران پیروز میشوند، ما میبازیم. این نتیجه سیاست ما درباره ایران است. این دلیل مهمی است که چرا افراد زیادی مانند تیلرسون و متیس مخالف خروج آمریکا از توافق هستهای ایران بودند. سیاست اشتباه عواقب جدی و بدی دارد.»

رسیدگی به موقع و دقیق به شکایت مردم

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد و بازرسی سازمان ثبت گفت: پاسخگویی و رسیدگی به موقع و دقیق به شکایات مردمی مطابق زمانبندی تعیین شده در اجرای ماده ۲۵ قانون ارتقاء سلامت نظام اداری باید با جدیت و بدون هیچ اغماضی از سوی رؤسای ادارات بازرسی استانها مورد توجه قرار گیرد.به گزارش ایلنا، مهدی اقبال با اشاره بر تلاش مضاعف و جهادی جهت نظارت بر عملکردها به نحو مطلوب و با هدف تسریع در درخواست های ارباب رجوع، بر تشدید بازرسی های محسوس و نامحسوس از واحدهای ثبتی و دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق با رعایت پروتکل های بهداشتی در ایام شیوع ویروس کرونا و اتخاذ تدابیرلازم برای تسهیل دریافت گزارش های مردمی تأکید کرد.وی از رؤسای ادارات بازرسی ثبت استانها خواست تا با جدیت بیشتر نسبت به حفظ اسرار پرونده ها و مالکیت اشخاص و بهره گیری از کلیه امکانات نسبت به تکریم مراجعین و شاکیان و جلب اعتماد و رضایت آنان بطورکامل و در چارچوب قوانین و مقررات، نسبت به تدوین برنامه سنجش و اندازه گیری میزان رضایت مندی و تکریم ارباب رجوع اقدام نمایند.

دستگیری عناصر بیگانه و گروهکهای معاند

رییس دادگاه انقلاب کرمان گفت: تعدادی از عناصر وابسته به سرویسهای اطلاعاتی بیگانه در کرمان دستگیر و پس از طی مراحل تحقیق و رسیدگی حکم قانونی صادر گردید و نیز تعدادی از اعضای گروهک های معاند نیز در کرمان دستگی شده و در دادگاه انقلاب اسلامی کرمان به جرم آنها رسیدگی و منجر به صدور حکم شده است. به گزارش ایلنا، احمد قربانی با اشاره به این که در این دادگاه پرونده های امنیتی زیادی رسیدگی و منتهی به صدور حکم شده است، گفت: از جمله این پرونده ها می توان به پرونده شرور «یحیی احمد یوسفی» و شرور «آریا جاویدان» اشاره کرد که نامبردگان در منطقه جنوب استان کرمان سالها شرارت و آدم کشی می کردند و با اقدامات ایذائی خود علاوه بر از بین بردن امنیت منطقه باعث از بین رفتن رشد اقتصاد آن منطقه نیز شده بودند.

جهان در آستانه بحرانی بزرگ و مرگبار

گزارشگر سازمان ملل گفت: ترور سردار سلیمانی نشان میدهد که جهان به یک بحران بزرگ و مرگبار نزدیک شده است ممکن است کشورها دست به حذفی مقامهای نظامی خارج از جنگ بزنند و چنین اقدامی را با «تروریست» دانستن هر کسی توجیه کنند. به گزارش ایلنا اگنس کالامارد افزود: به طور کلیتر، استفاده از پهپادها خطرات بدی برای همه دارد. مدارس و بیمارستانها به طور مداوم توسط طرفهای درگیر در یک درگیری هدف قرار گرفته میشوند. همچنین این خطر وجود دارد که جنگ به عنوان یک عامل مشروع و ضروری عادیسازی شود. ما باید هر کاری میتوانیم بکنیم و در برابر این شرایط مرگبار مقاومت کنیم.

 

زدودن قوانین مانعتراش برای جهش تولید

رئیس دیوان عدالت اداری در نشست جهش تولید در رویه قضایی دیوان عدالت اداری گفت: یکی از مهمترین راه های کمک به جهش تولید اصلاح قوانین بانکی، مالیاتی و زدودن قوانین مانع تراش است.به گزارش ایلنا، محمدکاظم بهرامی، به الزامات تحقق شعار جهش تولید در دیوان اشاره کرد و گفت: وظایفی که دیوان در راستای تحقق این شعار برعهده دارد را به بهترین نحو انجام می دهیم و با بکارگیری سرمایه ها و ظرفیت های داخلی دیوان از چرخه تولید حمایت می کنیم. وی با اشاره به اینکه دشمن با تمام قوا درصدد ضربه زدن به توان اقتصاد و صنعت هست، گفت: شناسایی مشکلات و چالش های این بخش و حمایت از تولید داخل در سال جهش تولید یک ضرورت برای مقابله با دشمن است.وی به پروندههایی که با شکایت تولیدکنندگان در دیوان تشکیل می شود، اشاره کرد و گفت: قاضی رسیدگی کننده باید با این موضوعات با هوشمندی برخورد کند و در صورت درخواست دستور موقت، اگر به روند و جهش تولید لطمه وارد می کند از صدور این دستور خودداری کنند یا به جهت حمایت از چرخه تولید روند رسیدگی تسریع شود.

رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه:

رئیس قوه قضائیه، لازمه به ثمر نشستن همدلی در جهت حل مشکلات مردم را اعتقاد به حل مسائل مردم با نگاه به داخل عنوان کرده و گفت: حل مشکلات کشور را باید در دست توانای مردان وزنان این کشور جستجو کنیم و اگر با اتکال به خدا و اعتماد به نفس این کار دنبال بشود، به رفع مشکلات مردم یقین داریم.

آیت الله سید ابراهیم رییسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع نمایندگان مجلس را سرلوحه کار مسئولان دانست و افزود: ضرورت انسجام و وحدت ملی به ویژه همکاری قوای سه گانه از جمله نکات مورد تاکید رهبر انقلاب است و ما در قوه قضائیه خود را موظف به همکاری با دولت، مجلس و همه نهادهای انقلاب اسلامی می‎دانیم تا توطئه دشمنان انقلاب اسلامی را خنثی کرده و از زندگی مردم به ویژه در حوزه مسائل معیشتی و اقتصادی گره گشایی کنیم.

آیت الله رئیسی بر لزوم سیاست گذاری صحیح در استفاده از منابع بانکی برای حل مشکلات مردم اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال اگر آنچه که از پول مردم در اختیار نظام بانکی است، در تولید به کار گرفته شود، حتما گره گشایی از کشور خواهد بود، اما اگر این سرمایه تبدیل شد به برج سازی و انباشت سرمایه در بخش‎های مختلف بانک شد بدون اینکه سرمایه درتولید به کار گرفته شود، حتما برای کشور مشکل ایجاد میکند.

رئیس قوه قضائیه عزم دستگاه قضاء برای برخورد قضائی با متخلفین، متجاسرین به قانون، قانون شکنان و مفسدین را جدی دانست و گفت: برخورد قضایی حتما جایگاه خودش را دارد، اما این برخوردها به هیچ عنوان جایگزین سستی مدیریتی نخواهد شد. در حوزه مدیریتی باید یک کار مقتدرانه، برنامه ریزی شده و قوی برای حل مشکلات مردم شکل بگیرد.

آیت الله رئیسی، لازمه شکل گیری ایران قوی را مدیریت قوی عنوان کرده و افزود: مدیران ما در سراسر کشور یقین بدانند که مدیر قوی میتواند اقتصاد قوی را رقم بزند و این اقتصاد قوی است که میتواند ایران قوی را رقم بزند؛ لذا حمایت از مدیران کارآمد، خطر پذیر، مسئولیت پذیر و شجاع، در دستور کار قوه قضائیه است. همواره گفته ایم که دستگاه‎های ما در حوزه قضاوت و نظارت حتما از مدیر قوی کاردان شجاع خطر پذیر حمایت میکنند و خواهند کرد تا کار پیش برود.

رئیس قوه قضائیه به تجربه پرونده هسته‎ای ایران به عنوان نمونهای عبرت آموز اشاره کرده و گفت: هفده سال است که پرونده هستهای ما که در دنیا مطرح شده، اما هر جا که ما ایستادگی کردیم دشمن مجبور به عقب نشینی شد و هر جا که امتیاز دادیم باج خواهی شان بیشتر شد و دنبال تضعیف کشور افتادند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فراخوان رهبر معظم انقلاب برای «نهضت تعاون و احسان» و یاری به آسیب‎دیدگان بیماری کرونا، این نهضت را برای شرایط امروز کشور یک ضرورت دانسته و افزود: مردم و نهادهای مختلف در حرکت کشوری «کمک مومنانه» خوش درخشیدند و در نهضت تعاون و احسان نیز لازم است با همه ظرفیت حضور پیدا کنیم، البته حضور دستگاه ‎های مختلف در این حرکت ممکن است متفاوت و متناسب با ماموریت هر دستگاه باشد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: مثلا یک کارهایی از دستگاه قضا بر میآید مثل توجه به محرومین بویژه در مسائل قضایی و حقوقی، مانند کاری که همکاران ما در مرکز آمار و فناوری اطلاعات با همکاری کمیته امداد و بهزیستی برای عدم دریافت هزینه دادرسی از افراد تحت پوشش این نهادها انجام دادند و بسیار ارزشمند و قابل تقدیر بود تا دسترسی به عدالت را برای محرومین و مستضعفین آسان کنند. رئیسی با اشاره به سالروز حادثه مسجد گوهرشاد گفت: این روزها یاد آور ماجرای مسجد گوهرشاد و ایستادگی مردم برای حفظ ارزشهای اسلامی و حجاب و عفاف نیز هست. امروز حفظ ارزشهای اخلاقی در جامعه هم اقتضا شرع است، هم اقتضاء قانون و هم حقوق شهروندی است. حریم شکنی در این زمینه مورد پذیرش هیچ کس نیست، به هیچ عنوان با قانون و فرهنگ ملی ما تطابق ندارد. حفظ ارزشهای اسلامی است که میتواند خانواده را حفظ کند و فرد و جامعه را مصون بدارد.

رئیس قوه قضائیه برخی فضاسازی‎های رسانه‎ای در روزهای اخیر را نیز ناشی از عزم راسخ قوه در برخورد با مفسدین و قانون‎شکنان دانسته و تاکید کرد: امروز عملکرد قوه قضائیه پیش روی همه است. ضابطین قوه قضائیه برابر قانون زیر نظر دادستانها و قضات ما مقید و موظف به حفظ حقوق مردم، حتی حفظ حقوق متهم و ارباب رجوع هستند. اگر جایی هم ضابط تخلف کرد، قبل از هر کس و هر چیز خود ضابطین موظفند تخلف را پیگیری کنند و برابر قانون به سازمان قضائی برای پیگیری ارائه دهند. قضات ما در سیر دادرسی نیز خود را موظف میدانند که مطابق با موازین آئین دادرسی عمل کنند. رئیسی، حفظ امنیت جامعه را خط قرمز دستگاه قضا عنوان کرده و افزود: هجمه‎های اخیر به قوه قضائیه مربوط به عزم راسخ این قوه و قضات شریف ما نسبت به برخورد با مفسدین و قانون شکنان و افرادی است که می‎خواهند امنیت کشور را به خطر بیاندازند. حفظ امنیت جامعه برای همه ما یک مساله بسیار حیاتی است و اجازه نمیدهیم که دشمنان توفیق پیدا کنند امنیت جامعه را مختل کنند. رئیس قوه قضائیه با مقایسه عملکرد جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای مدعی حقوق بشر در موضوع حقوق زندانیان در ایام کرونا گفت: کرونا که تنها مساله کشور ما نبود، اما ببینید که رفتار ما با زندانیان چگونه بود، رفتار دیگر کشورها چطور بود؟ کاری که توسط جمهوری اسلامی شد برای همه کشورها خیره کننده بود که بیش از ۱۰۰ هزار نفر به مرخصی رفتند و امروز مرحله دوم در دست بررسی است. این کاری است به خاطر اعتقاد ما به دین، قانون، و حقوق انسانی صورت گرفته و جز مبانی انقلاب اسلامی است.

آیت الله رئیسی ادامه داد:، اما ببینید رفتار آنها با زندانی چطور است؟ اصلا ببینید بازداشتها و بازجویی هایشان چطور انجام می‎شود. رفتار ما با افراد مختلف با زندانی، با متهم با ارباب رجوع چگونه هست و آنها چطور در خیابانها با مردمشان رفتار میکنند. حقوق مسلم مردم را ضایع میکنند و مدعی حقوق انسان هم شده اند. مردم میفهمند که اینها بزرگترین ناقضان حقوق بشر در عالم هستند. رئیس قوه قضائیه با تاکید بر این که در عمل به وظایف شرعی و قانونی هیچ ملامتی از ملامت کننده نمیتواند دست اندر کاران اجرای عدالت را دچار سستی کند افزود: ما در اجرای عدالت وظیفه قانونی خودمان را انجام میدهیم، هر کسی هم ملامت کند، به هیچ وجه در دل و جان ما اثر نخواهد کرد و ما در اجرای عدالت و انجام وظیفه و حفظ حقوق مردم را مصممتر خواهد کرد.

نماینده همدان از عملکرد ضعیف دولتها در سال پایانی خبرداد

نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم همکاری قوای سهگانه برای رفع موانع تولید و تسهیل امور و حل مشکلات مردم اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی حق سوال و انتقاد از دولت را دارد اما باید به دور از توهین باشد.

احمدحسین فلاحی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط ویدئوکنفرانس با نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بیاناتشان ارتباط مجلس شورای اسلامی با دولت را مطرح کردند؛ ایشان ضمن تاکید بر رابطه مجلس با دولت در یکسال پایانی تاکید هم داشتند که مجلس شورای اسلامی حق سوال و انتقاد و توضیح از دولت البته بدون توهین را دارد.وی با اشاره به گزارش رییس مجلس شورای اسلامی گفت: این گزارش در حوزههای مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی میتواند راهگشا باشد. تلاش مجلس آن است که در یکسال پایانی کار دولت، دولت را به سمت انجام کار همراهی کند؛ معمولا دولتها در سال آخر عمرشان به خوبی کار نمیکنند در این وضعیت وظیفه مجلس شورای اسلامی آن است که دولت را وادار به فعالیت نماید.فلاحی با تاکید بر همکاری قوای سهگانه برای رفع مشکلات مردم اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی از وزرا سوال و انتقاد میکنند تا نقاط ضعف را برطرف کنند؛ البته گاهی برخی وزرا تعمدا گوش نمیدهند و پای کار نمیآیند. در این وضعیت مجلس شورای اسلامی از ابزارهایش برای خوب کار کردن آن وزارتخانه استفاده مینماید. به هرحال مجلس طبق تاکیدات مقام معظم رهبری حق سوال و انتقاد از دولت را دارد اما باید به دور از توهین باشد.این نماینده مجلس شورای اسلامی یکی از اهداف مجلس یازدهم را رفع موانع قانونی دانست و گفت: همانطور که مقام معظم رهبری هم اشاره کردند قوانین دست و پاگیری در راه تولید وجود دارد که باید آن را حذف کرد. این یکی از وظایف اداره کل قوانین است تا این موارد را احصاء کرده و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه کند با این کار میتوان موانع کسب و کار و تولید را شناسایی و رفع کرد. به گزارش ایسنا، حضرت آیت الله خامنهای در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کردند: روابط مجلس با دولتمردان باید مطابق قانون و شرع باشد، یعنی سؤال و تفحص به عنوان حق مجلس وجود داشته باشد اما توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هیچ وجه جایز نیست و برخی از این نسبتها حرام شرعی است.

سفیر ایران در روسیه:

سفیر ایران در روسیه گفت: در هنگام انعقاد برجام تقریبا اکثراً اعضا اذعان داشتند که این یک توافق برد- برد است، اما بعد از پنج سال وارد کردن ضربات پی در پی به برجام و اجرای نامتوازن آن، این ویژگی سند مذکور از بین رفته است. اما هنوز فرصت برای نجات برجام باقی است و تنها اراده سیاسی و اقدام عملی اعضای باقیمانده برجام را برای ایجاد توازن میطلبد. به گزارش ایلنا، کاظم جلالی با تاکید بر اینکه برجام بر سه پایه اصلی اقتصادی، فنی و سیاسی (وحقوقی) بنا شد گفت: نگاهی به تحولات ۵ سال گذشته نشان میدهد که روند اجرایی برجام فراز و نشیبهای زیادی را طی کرده است. وی گفت: خروج آمریکا از برجام، احیای تحریمها در دو مرحله ۹۰ و ۱۸۰ روزه و وضع تحریمهای جدید توسط آمریکا موجب شد اجرای این توافق بینالمللی با پیچیدگی بیشتر روبرو شود. در مدت کوتاهی پس از عهدشکنی آمریکا، کشورهای باقیمانده در برجام در نشستهای کمیسیون مشترک در بروکسل و نیویورک شرکت کردند و با صدور بیانیه بر حفظ برجام و اجرای تعهدات خود و انجام برخی اقدامات جهت متنفع شدن ایران از مزایای برجامی تأکید نمودند، اما علیرغم همکاری و همراهی روسیه و چین، عدم اجرای کامل تعهدات از سوی سه کشور اروپایی در سایه محدودیتهای اعمال شده بعد از خروج آمریکا از برجام و وضع تحریمهای ثانویه موجب شد اوضاع بیشتر پیچیده شود و عملاً ایران از منافع اقتصادی برجام بهرهای نبرد و در نتیجه یکی از پایههای مهم برجام (اقتصادی) سست گردد. وی با اشاره به دیگر اقدامات تحریکآمیز آمریکا که پایه فنی برجام را هدف گرفت گفت: آمریکا با تمدید نکردن معافیتهای در نظر گرفته شده برای برخی از پروژههای صلحآمیز هستهای، سعی نمود بخش دیگری از مزایای برجام را نابود نماید. سفیر ایران در روسیه گفت: بدون شک سست کردن ستون برجام بسیار مخاطرهآمیز بوده و میتواند ثبات، صلح و امنیت جهانی را تخریب نماید. شرمآور این است که آمریکا به عنوان کشور ناقض قوانین بینالمللی، از سایر کشورهای عضو برجام میخواهد به تعهدات بینالمللی خود پایبند نباشند. وی گفت: هرچند روسیه و چین، هم از نظر سیاسی و هم در عمل نشان دادند که بسیار مصمم هستند برجام همچنان به حیات خود ادامه دهد، ولی از سوی دیگر، اروپائیان علیرغم تمایلات مثبت سیاسی، هنوز نتوانستند در عمل پایبندی به تعهدات خود را ثابت نمایند. کانال مالی اروپا موسوم به اینستکس فعال شده، ولی به دلیل معدود و محدود بودن معاملات تحت فشارهای آمریکا، نتوانسته است کارایی لازم را داشته باشد.

موسوی بهانه پرداخت نکردن ٧ میلیارد دلار پول ایران را غیرقابل قبول دانست

سخنگوی وزارت خارجه گفت: بر اساس سند همکاری، روابط ایران و چین در یک ریلگذاری صحیح و اصولی وارد مرحله جدیدی میشود.به گزارش ایسنا ، سید عباس موسوی در نشست خبری در مورد آخرین وضعیت طلب ۷ میلیارد دلاری ایران از کره جنوبی و اقداماتی که برای طلب این پول انجام شده گفت: هم در سطح سفرا و هم مقامات وزارت خارجه این کشور و همچنین مقامات اقتصادی و بانکی دو کشور رایزنیها و گفتوگوهایی انجام شده و ما این روند را ادامه خواهیم داد.

موسوی گفت: به صراحت به مقامات کره جنوبی گفتهایم بهانهای که آنها برای عدم پرداخت بدهی ملت ایران مطرح میکنند قابل قبول نیست ایران تحت تحریم هیچ نهاد بینالمللی نیست بلکه یک کشور قلدر و یاغی اقدام به اعمال تحریمهای یکجانبه علیه ایران کرده است و کره جنوبی موظف به اجرای تحریمهای آمریکا نیست. بنابراین بهانهای که کره جنوبی مطرح میکنند قابل قبول نیست و در هیچ محکمهای قابل پذیرش نیست.وی افزود: اگر روزنههایی که در این زمینه وجود دارد بسته شود حتما سایر اقدامات براساس دستور رئیس جمهور در دستور کار وزارت خارجه و بانک مرکزی قرار میگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد آخرین وضعیت پرونده قاضی منصوری گفت: به تازگی مقامات ذیربط در سفارت کشورمان در رومانی ، دیداری با مقامات پزشک قانونی این کشور داشته و آنها اعلام کرده اند که جسد متوفی با ذکر دلایل مرگ به دادگاهی در این کشور ارجاع داده شده و پس از بررسی این دادگاه، اجازه داده خواهد شد که جسد متوفی با وکالت خانوادهاش و با کاهش محدودیتهای پروازی در پی شیوع ویروس کرونا ، طی پروازی به ایران منتقل شود.

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اظهارنظرهای یکی از کاندیداهای مطرح این انتخابات در ارتباط با موضوع برجام و تعامل با ایران گفت: هم دولت و هم وزارت خارجه مجری دستورات و منویات مجموعه نظام هستند و با توجه به شرایط و منافع ملی به موقع در ارتباط با امور تصمیم گیری میشود.وی ادامه داد: در مجموع برای ایران مسائل داخلی آمریکا و اینکه کدام فرد یا حزب به پیروزی میرسد چندان اهمیتی ندارد. دولتهای مختلف و افراد مختلفی را در طول این سالها تجربه کردهایم اما فراموش نمیکنیم که تحریمهای ظالمانه علیه ایران در زمان اوباما تشدید شد و فشارها بر ایران افزایش پیدا کرد و اکنون نیز ترامپ آن مسیر را ادامه میدهد.