سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری اعلام کرد:

سخنگوی قوه قضاییه از مرخصی مجدد ریاست قوه قضاییه به زندانیان با موج دوم کرونا خبر داد و گفت: براساس تصمیم قوه قضاییه دستورالعمل مجددی برای اعطای مرخصی به زندانیان صادر و به واحدهای قضایی و زندانها ابلاغ شد.

به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری با اشاره به رسیدگی به پرونده های مهم اقتصادی افزود: قوه قضاییه بدون ملاحظه این و آن با انواع مفاسدی که کشف شود برخورد می کند. مردم اطمینان داشته باشند که بدون تعارف با مفاسد برخورد می کنیم و هم مردم و هم رسانهها مواظبت کنند که در دام توطئه دشمن نیفتند.

وی در مورد تایید حکم اعدام سه نفر در ارتباط با حوادث آبان ۹۸ گفت: این حکم در دیوان عالی بعد از فرجام خواهی که متهمان و وکلای آنها داده بودند به تایید دیوان عالی رسیده و به دادسرا اعاده شده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: این افراد از اعمال مجرمانه خود بهترین مستندات را تهیه کردند و همه اقرار داشتند و صحنهها بازسازی شد و بهره مند از دفاع هم خودشان و هم وکلایشان شدند.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده مهدی جهانگیری، گفت: دادگاه به اتمام رسیده و حکم صادر شده است. محکومیتهایی مطرح شده که در برخی از اتهامات، که غیر قطعی است و اعلام ان را موکول به بعد از قطعیت دادنامه می کنم اما چون حکم قطعی نیست، اعلام نتیجه و جزئیات اتهامات را باید به قطعیت حکم موکول کرد.

اسماعیلی در مورد ورود دستگاه قضا به مراسم عزا و عروسی که باعث شیوع کرونا می شود، گفت: مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا برای بخش های مختلف لازم الاجراست. در مراسم عروسی و ترحیم از نیروی انتظامی و پلیس نظارت براماکن عمومی خواستیم که از برپایی این مراسم جلوگیری کنند ولی از مردم می خواهیم خودشان مراعات کنند تا نیازی به پلیس نباشد ولی در این میان با قانون شکنانی مواجه هستیم که با آنها برخورد خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص حکم اعدام «موسوی مجد» گفت: اجرای حکم در فرایند اجرا و جزو احکام قطعی لازم الاجرای قوه است. کاری به فضاسازیها نداریم. امنیت جامعه و کشور ما خط قرمز ماست و کسانی که بخواهند امنیت شهروندان و کشور را به مخاطره بیندازند مطمئن باشند قوه قضاییه با صلابت و اقتدار با کسانی که ناامنی ایجاد می کنند برخورد می کند و فضاسازیها ما را عقب نخواهد راند، مگر می شود کسی اسرار کشور را به بیگانه بفروشد و ما بی تفاوت باشیم.

وی از ارجای حکم اعدام رضا عسگری، یکی دیگر از جاسوسانی که کارمند بازنشسته هوافضای وزارت دفاع بود خبر داد و گفت: عسگری سالها در این وزارت خانه کار کرده و در سال ۹۵ بازنشست شده بود و در سالهای پایانی خدمت و بعد از بازنشستگی به سرویس سیا وصل شده بود و به جهت اینکه آشنایی با فعالیتهای موشکی ما داشت برخی از آن را به سازمان سیا فروخت و پول گرفت که شناسایی و بازداشت و محاکمه و محکوم به اعدام شد و هفته گذشته حکمش اجرا شد.

اسماعیلی درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین گفت: این قرارداد بیش از آنچه اقتصادی باشد، ورود جریانات سیاسی مساله را به حساسیت در افکار عمومی تبدیل کرده است. شایعات در باره ماهیت قرارداد مطرح شده که صحت ندارد. یک تفاهمهای اولیه ای هست که به قرارداد لازم الاجرا نرسیده و قطعا نهادهای ناظر که بخشی جزو نهادهای قوه مثل سازمان بازرسی است و بخش دیگر که مجلس و دیوان محاسبات است، مراقبت های لازم را بعمل میآورند.

وی درباره آخرین وضعیت پروندههای «سیف» و «عراقچی» گفت: این پرونده کماکان در دادسراست و به لحاظ نیازی که به تحقیقات تکمیلی داشته و با توجه به گزارشی که دیوان محاسبات از طریق مجلس برای ما ارسال کرده، این موضوع با موضوعات ارزی ناشی از مدیران ارشد بانک مرکزی پیوند خورده و منتظر تکمیل تحقیقات هستیم. هیچ کدام از این افراد بازداشت نیستند.

وی درباره برخورد با صید ترال در آبهای جنوبی کشور گفت: صید ترال را در بخشهای مختلف آبهای سرزمینی خود به لحاظ آسیبزیست محیطی و اشکالی که در فعالیت صیادان بومی و محلی ایجاد میکند، مغایر با ضوابط و مقررات میدانیم و به ضابطین قضائی نیروی دریایی سپاه و یگانهای دریایی نیروی انتظامی در خلیج فارس و دریای عمان اعلام کردهایم، هر کجا مشاهده شد با دستور قضائی برخورد شود. متخلفین به ساحل هدایت می شوند و کشتی هایشان توقیف می شود.

اسماعیلی درباره بازگشت ارزهای صادراتی، اظهار کرد: اولا تاکید می کنم به همه کسانی که در حوزه اقتصادی فعالیت دارند در مهلت باقی مانده نسبت به رفع تعهدات ارزی و صادرکنندگان نسبت به بازگرداندن ارز ناشی از صادرات به کشور اقدام کنند و از اینکه تعلل آنها سبب شود قوه قضائیه به سراغ آنها برود، بپرهیزند. اگر به تعهدات خود عمل نکردند، مطمئن باشند با تمهید مقدماتی که انجام شده است، در دادسرا و با تشکیل کارگروه های مشترک، هماهنگی لازم انجام شده است. اگر به تعهدات خود عمل نکنند شدیدا تحت تعقیب قضائی قرار خواهند گرفت.

اسماعیلی درباره جزئیات دادگاه اخلال ارزی ۶۰ میلیون یورویی گفت: نخستین جلسه دادگاه اخلال ارزی ۶۰ میلیون یورویی در شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران ارزی و مفسدان اقتصادی و به ریاست قاضی زرگر برگزار شد.وی افزود: ۸ متهم پرونده به بهانه واردات کالا، ۶۰ میلیون یورو ارز مبادلهای از بانک دریافت کرده و بدون وارد کردن کالایی به کشور، این مبلغ ارز را در بازار آزاد به فروش رسانده و سود حاصله را میان خود تقسیم کرده بودند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره انفجار در نظنز گفت: در مورد اتفاق نظنز باید متولیان امر اعلام نظر کنند اما هیچ کس و هیچ دولتی و هیچ جنایتکاری در جهان نمیتواند از تعقیب بینالمللی در مصونیت باشد، ولو اینکه ما کشوری را به رسمیت نشناسیم. رژیم غاصب صهیونیستی به دلیل جنایات جنگی در غزه و جنوب لبنان باید مورد تعقیب بین المللی قرار بگیرد.

وی در درباره حجاب گفت: اولا حجاب و عفاف جزو باورهای دینی و ثانیا جزو فرهنگ ملی ماست. ثالثا برخی موارد بدحجابی و بی حجابی در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری و برای آن مجازات تعیین شده است. رابعا برای اینکه بتوانیم از جامعه مؤمنان کشور استفاده کنیم، قانون آمران به معروف و ناهیان از منکر تصویب شد تا اگر کسی در امر به معروف و نهی از منکر دچار آسیب شد، از او حمایت کند. نیروی انتظامی برخورد با هنجارشکنان در اتومبیل و اماکن را مورد تذکر قرار میدهد، منتها بنا را بر این گذاشتیم تا همه این موارد منجر به پرونده قضایی نباشد. مصادیقی از این موارد هم نیازمند تشکیل پرونده قضایی میشود که ما هم ورود میکنیم.

اسماعیلی گفت: مبارزه با مفاسد اقتصادی در زمره اولویتهای قوه قضائی بوده، هست و خواهد بود. به عنوان یک مجموعه کارشناسی و بر مبنای اشراف دقیق قضایی چه در پروندهها و چه در گزارشهای واحدهای نظارتی اعلام کردهایم فساد سیستمی در کشور نداریم اما اقتصاد ملی ما تحت تاثیر چند عامل است یکی تحریمهای ظالمانه و جنگ اقتصادی دشمن و دوم برخی بیتدبیری ها و سوءمدیریتها و سوم سوءاستفاده و اعمال مجرمانه برخی مجرمان.

تاکید رئیس جمهور بر کنترل قیمت ها:

رئیس جمهور گفت: اداره و مدیریت کشور در این شرایط بسیار سخت، توانمندی ملت در برابر آمریکا در دستیابی به اهداف ضد ایرانی است.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با اشاره به اجرای سیاست ها و برنامه های ویژه از سوی دولت در حد مقدورات برای گذر از مشکلات کنونی، افزود: آمریکایی ها انتظار داشتند چندی پس از آغاز تحریم ها، اقتصاد کشور متوقف شود اما امروز توانسته ایم با برنامه ریزی و اتکا به اقتصاد بدون نفت کشور را اداره کنیم که این قدرت نمایی و پیروزی بزرگی برای ملت ایران در جنگ اقتصادی است.

روحانی مقابله با بیماری عالمگیر کووید ۱۹ که نه تنها اقتصاد ایران بلکه اقتصاد همه کشورهای جهان را دچار اختلال و چالش بزرگی کرده است، مرحله دیگر موفقیت دولت برشمرد و افزود: دولت در چنین شرایطی که حتی برخی کشورهای توسعه یافته نیز در تامین و توزیع نیازهای روزمره مردم با مشکل مواجه شدند، با تدابیر ویژه و آمادگی ساختارها و دستگاه ها با همکاری مردم از این فضا نیزعبور کرده و خواهد کرد.

رئیس جمهور تامین نیازهای ضروری مردم و تولید کنندگان را از اولویت های دولت عنوان کرد و با تاکید بر تلاش همه جانبه مسئولان در این زمینه، گفت: تاکنون نیازهای اساسی و ضروری مردم و تولید کنندگان تامین شده و قطعا دستگاه های مرتبط باید با همکاری نهادهای نظارتی، قیمت ها را کنترل و از نوسانات مقطعی و بدون دلیل جلوگیری کنند. روحانی با اشاره به تامین ارز مورد نیاز تولید کنندگان، تصریح کرد: دولت در سال جهش تولید با همه ظرفیت ها و توان خود از بخش تولید حمایت می کند و به فعالان اقتصادی اطمینان می دهد که چرخ تولید کشور با قوت و با تامین ارز و مواد اولیه مورد نیاز به حرکت خود ادامه خواهد داد. در این جلسه با توجه به موجودی چشمگیر کالا در گمرکات کشور، موضوع ترخیص هرچه سریعتر کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و نیازهای اولیه واحدهای تولیدی از گمرکات مورد بررسی قرار گرفت و براساس پیشنهاد وزارت صمت تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شد.

بررسی های تجارت از تبدیل ارزهای صادراتی به خانه و اقامت در خارج کشور حکایت می کند

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: مدتی است قیمت دلار سیر صعودی را در پیش گرفته و به تبع آن همه چیز را به بحران کشیده است. امروزه کالایی نیست که دنباله رو دلار نباشد و تمامی کارشناسان، از ضعف در عرضه و تقاضا خبر می دهند. همگان اعتقاد دارند که اگر میزان عرضه دلار در بازار به وفور صورت بگیرد و خریداران هرگاه اراده کردند، بتوانند ارز بخرند، دیگر دلیلی برای خرید ارز باقی نمی ماند. نکته دیگر بی ارزش شدن پول ملی است. امروزه سخنرانی انتخاباتی روحانی بارها دست به دست می چرخد که می گفت این نمی شود که مردم صبح از خواب بیدار شوند و ببینند ارزش پول توی جیبشان نصف شده و این در حالی است که امروزه هرگاه که از خواب بیدار می شویم می بینیم بخشی از ارزش پول توجیبمان را از دست داده ایم. به همین دلیل مردم در هر سطحی به دنبال خرید هر چیزی هستند برای اینکه حاضر نیستند ریال را در بانک یا خانه نگهداری کنند. اما دولت برای آنکه بتواند جلوی این گرانی دلار را بگیرد، از صادرکنندگان خواسته تا ارزهای ناشی از صادرات را به کشور بازگردانند و بنا بر ادعای حسن روحانی و همتی رییس بانک مرکزی، در حال حاضر ۲۷ میلیارد دلار ارز ناشی از صادرات به کشور بازنگشته که بانک مرکزی ماموریت یافته اقدامات لازم را برای بازگشت این ارز انجام دهد. اما سوال اینجاست که این حجم عظیم از ارز کجا جا خوش کرده است.

تبدیل ارز صادراتی به خانه در خارج

در این رابطه وزیر راه و شهرسازی گفت: تمام افرادی که نسبت به خرید ملک در هر کشور خارجی اقدام کردهاند، باید منشا ارز را معرفی و مشخص کنند. محمد اسلامی به ایلنا گفت: اگر فردی بابت صادرات کالایی ملک خریده و درآمد حاصل از صادرات کالا را به مسکن در کشور خارجی تبدیل کرده، باید این ارزی که صرف خرید ملک کرده است را برگرداند و این یک الزام است.وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه صادرات جزو منابع ملی کشور محسوب میشود، ادامه داد: صادرکننده از مزیت سوخت و انرژی ارزان، مواد اولیه و نیروی کار ارزان برای صادرات کالا استفاده کرده است و نمیتواند ارزی که با استفاده از این مزیتها به دست آورده به کشور برنگرداند.اسلامی در پاسخ به این که آیا مشخص شده چه تعداد از صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را به ملک خارجی تبدیل کردهاست، گفت: وزارت راه و شهرسازی در این حوزه ورود نکرده و بررسی این موارد جزو وظایف وزارتخانه نیست اما بانک مرکزی اسامی این افراد را استخراج کرده و به آنها بابت برگشت ارز صادراتی اخطار داده و لیست اسامی این افراد را به قوه قضاییه هم تحویل داده است.

هدف بسیاری از افراد از خرید ملک، گرفتن اقامت در یک کشور خارجی است. خرید ملک در اروپا در سال ۲۰۲۰ یکی از برترین راه های اخذ اقامت برای شهروندان محسوب می شود که کشورهای پرتغال و اسپانیا در زمره گزینه های پرتقاضا هستند. مهاجرت از طریق سرمایه گذاری و خرید ملک این روزها به دلیل بی دغدغه ترین راه و زود بازده بودن، انتخاب بسیاری از اشخاص برای مهاجرت است، خرید ملک در اروپا به علت نزدیک بودن مسافت و همچنین به منظور اقتصادی بودن کشورهای اروپایی و دارا بودن سطح بالای زندگی، در اولویت برای خرید ملک نیز قرار دارد. حداقل قیمت ملک در کشور پرتغال۵۰۰ هزار یورو، در اسپانیا ۱۶۰ هزار یورو، در اتریش ۲۰۰ هزار یورو، در ترکیه۲۵۰ هزار یورو، در قبرس ۳۰۰ هزار یورو و در مجارستان ۲۰۰ هزار یورو است.

دلایل علاقه به خرید ملک در خارج

در این رابطه رئیسکل اسبق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه سیاستگذار باید به پدیده به عنوان رفتار طبیعی اقتصادی مردم در شرایط نااطمینانی اقتصادی نگاه کند گفت: بهجای اینکه سیاستگذار با سیاستهای سرکوبکننده انگیزه سرمایهگذاری در داخل کشور را از مردم بگیرد، باید شرایطی در کشور فراهم شود تا سرمایهگذار با امتیازاتی که داده میشود تشویق به سرمایهگذاری در داخل کشور شود نه اینکه در این شرایط سخت اقتصادی دولت نهتنها انگیزهای برای آنها ایجاد نمیکند بلکه با سختتر کردن قوانین و ایجاد محدودیتهای بیشتر دست و پای آنها را هم به غل و زنجیر بسته است.

طهماسب مظاهری افزود: اگر شرایط مناسب سرمایهگذاری در بازار مسکن فراهم باشد واقعاً چه نیازی است که مردم ما بروند ریسکهای بالای سرمایهگذاری در کشورهای همسایه را متقبل شوند؟وی یک زاویه علاقه برای سرمایهگذاری در قالب خرید ملک در خارج از کشور را فرهنگی دانست و گفت:زاویه دیگر عامل اقتصادی است. در شرایطی که اقتصاد دچار بحران ارزی و بیثباتی میشود مردم به تکاپو میافتند تا به هر طریقی ارزش پولشان را حفظ کنند. یکی از راههای آن برای حفظ ارزش دارایی تبدیل آن به ارز است. در چنین مواقعی ممکن است هریک از افراد به تناسب سرمایهای که دارند آن را به ارز تبدیل کنند. حالا ممکن است با پولشان دلار خریداری کنند یا در خارج از کشور با خرید ملک، سرمایهگذاری کنند. به همین دلیل یکی از دلایل افزایش تقاضای مردم جامعه ما برای سرمایهگذاری در بازار مسکن کشورهای همسایه به همین مساله برمیگردد.

رییس کل اسبق بانک مرکزی تاکیدکرد: در مجموع خریدن ملک در خارج از کشور به جهت سرمایهگذاری در شرایطی که اقتصادمان دچار نااطمینانی یا ناامنی و بیثباتی است به عنوان یک اقدام منطقی برای مردم در جهت حفظ ارزش داراییهایشان است. در حقیقت فردی که ملکی را در خارج از کشور خریداری میکند دارایی خود را تبدیل به ارز کرده تا از سرمایه خود در شرایط بحران اقتصادی در داخل کشور محافظت کند. به همین جهت اگر میبینیم استقبال ایرانیها برای خرید خانه در ترکیه، گرجستان یا دیگر کشورها افزایش یافته در واقع آن را مانند قلکی میدانند که در شرایط بحران اقتصادی داخل کشور از این طریق پولشان را پسانداز و ارزش آن را حفظ کنند.

بی توجهی به سود مسکن در داخل

از سوی دیگر نایبرئیس اول اتحادیه مشاوران املاک گفت: «طبق اعلام رسانههای ترکیه در سال ۹۷ میزان خرید ملک در این کشور توسط ایرانیها به اندازه خرید ملک در ۱۰ سال گذشته بود. حسام عقبایی با یادآوری اینکه «در سال ۹۷ و نیمه اول ۹۸ رشد قیمت مسکن در ایران بالاتر از تمام کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای همسایه، کانادا و حتی مناطقی مانند منهتن آمریکا بوده است گفت: بنابراین اگر افراد میخواهند در بخش مسکن سرمایهگذاری کنند هیچ کجای دنیا به اندازه ایران سوددهی نخواهد داشت چرا که از سال ۷۴ تا به امروز قیمت مسکن در ایران ۱۰۴ برابر رشد داشته است».

تاسف از سرمایه گذاری خارجی

در همین رابطه کارشناس و فعال بازار مسکن با اعلام اینکه در سال ۲۰۱۸ ایرانیان در ترکیه حدود ۳۶۵۰ واحد مسکن خریداری کردند گفت: خرید ملک در ترکیه با پول کامل انجام نمیشود. سرمایهگذاران مقداری از پول را نقدا پرداخت میکنند و مابقی را اقساطی میپردازند. مهدی سلطانمحمدی با ابراز تاسف شدید از اینکه این حجم از سرمایه داخلی به سمت بازارهای خارجی میرود گفت: برخی از افراد نگاهی به سمت مهاجرت دارند، افرادی هم به دنبال متفاوت کردن سبد سرمایهگذاریشان هستند که بخشی از سرمایهشان را به صورت دلار یا ملک در خارج از کشور نگهداری میکنند. دلیل دیگر افزایش ناگهانی قیمت مسکن در داخل ایران بود. در این شرایط با مقایسه قیمت مسکن در ایران و کشوری همانند ترکیه متقاضیان به نتیجه رسیدند که در خارج از مرزها قیمتها پایینتر است و این موقعیت را فرصت مناسبی دیدند، پس اقدام به سرمایهگذاری کردند. دلیل دیگر افزایش ریسکها سیاسی و مشکلاتی ناشی از تحریمها بود. این جریان نگرانی عدهای را به دنبال داشت و آنها را راغب به انتقال بخشی از سرمایهشان به خارج از مرزها کرد تا از حاشیه امنیتی بیشتر برخوردار شوند.

ادعاهای غیر واقعی صادراتی

در این رابطه مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در حالی که برخی از صادرکنندگان ادعا میکنند با ارز حاصل از صادرات خود، مواد اولیه وارد کردهاند اما ۳۰ میلیارد دلار از ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در بین هیچ کدام از موارد مربوط به واردات مواد اولیه نبوده و عملاً مشمول صادرات بدون بازگشت ارز میشوند. حسین میرشجاعیان با بیان اینکه بخش زیادی از ارز حاصل از صادرات هنوز در خارج از کشور است، ادامه داد: در شرایطی که دولت به خاطر فشارها برای صادرات نفت دچار مشکل است این بخش خصوصی است که باید کمک کند چرخه تجارت خارجی بچرخد و این زمانی است که ما بتوانیم ارز را به صورت کالا یا به صورت ارز وارد کنیم.

وی عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات در قالب کالا یا پول را مصداق فرار سرمایه ارزیابی کرد. وی با تاکید بر اینکه قرار است معافیتهای مالیاتی صادرکنندگانی که ارزشان را برنمیگردانند لغو شود گفت: عمده بازگشت ارز حاصل از صادرات از محل محصولات پتروشیمیها و فولادیها بوده است و سایر حوزهها مانند صادرات مواد غذایی کمترین ارزآوری را داشتهاند. اکنون این سوال مطرح می شود که آیا صادرکنندگان حق دارند ارز را در کشورهای دیگر به هر شکل ممکن سرمایه گذاری کنند و ایران در شرایط تحریم و تهدید، با آشفته بازار ارزی رو به رو شود. نکته دیگر اینکه لازم است دولتمردان به صراحت اعلام کنند چند درصد صادرکنندگان ارز ناشی از صادرات را به خرید ملک در خارج از کشور یا هر نوع سرمایه گذاری دیگر اختصاص داده اند و راهکار برخورد با این متخلفان چقدر است؟

وزیر راه و شهرسازی خبر داد

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بحث مسکن، با تمهیداتی که در بافتهای فرسوده و حاشیهها انجام شده است شاهد تحرک بخشی به امر تولید مسکن در سالجاری در این بافتها هستیم.

محمد اسلامی گفت: در بحث مسکن، با تمهیداتی که در بافتهای فرسوده و حاشیهها انجام شده است شاهد تحرکبخشی به امر تولید مسکن در سالجاری در این بافتها هستیم.وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مشکل زمین در این مقطع زمانی برای تولید مسکن و بازسازی بافتهای فرسوده حل شده است، افزود: با حل مشکل زمین در بافتهای فرسوده و حاشیه شهرها، این امیدواری وجود دارد تا نوسازی بافتهای حاشیهای با سرعت انجام شود. عضو کابینه دولت دوازدهم توضیح داد: طرح ملی مسکن با مدلهای گوناگونی تامین مالی خواهد شد که هماکنون نیز در حال اجراست. درعین حال، این مدلها با طرحی که در مجلس پیشنهاد شده است میتواند نیاز جامعه به مسکن را تامین کند و التهابات حباب گونه بخش مسکن را که در حال حاضر شاهد آن هستیم، از بین ببرد.

محمد اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت بازار اجاره مسکن، اظهار داشت: مصوبه ستاد ملی، بازار پر التهاب و حبابدار اجاره مسکن را آرام کرده است. قیمت ا تحت کنترل و قیمت های پیشنهادی چند برابری مالکان مهار شده است.وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر اساس گزارش روزانه ای که اتحادیه آژانس های املاک به وزارت راه و شهرسازی ارئه می دهد در همه قراردادهای اجاره از مصوبه ستاد ملی تبعیت شده است.اسلامی در خصوص طرح دو فوریتی اخذ مالیات از خانه های خالی که دو روز پیش در صحن علنی مجلس به تصویب رسید، گفت: این طرح پیشنهاد خود دولت است تا مالیات بر خانه های خالی سختگیرانه تر اجرایی شود.وی گفت: اکنون سامانه املاک و اسکان بارگذاری شده است و خانه های خالی شناسایی شده است و سازمان امور مالیاتی در حال صدور قبض های مالیات است.به گفته وزیر راه و شهرسازی مصوبه دو روز پیش مجلس به کمک اجرای سختگیرانه تر این قانون می آید تا عرضه مسکن های خالی به بازار زودتر و با سرعت بیشتری انجام شود.

کارشناس صنعت خودرو گفت: در شرایط فعلی نه تنها بازار خودرو با اخذ مالیات مدیریت نخواهد شد بلکه بیشتر هیجان زده میشود. امیرحسن کاکایی در گفتگو با میزان اظهار کرد: مالیات یک مفهوم ارزشمند است شکی نیست که دولتهای مدرن از طریق مالیات هزینههای خود را مدیریت و درآمد کسب میکنند. کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه اصل مالیات موضوع خوبی است، افزود:، اما شرایط فعلی جامعه پیچیده است و نه تنها مالیات در مورد خودرو بلکه برای سایر مسائل نیز باید مراقب باشیم که اثرات آن چگونه است. وی گفت: بازار خودرو به دلیل اتفاقاتی که افتاد در دو سال گذشته به شدت بهم ریخت. کاکایی با اشاره به دو دلیل بهم ریختگی بازار خودرو، بیان کرد: تحریم موجب شد ظرفیت تولید کاهش یابد که در حال مدیریت آن هستند، اما دلیل دوم قیمت گذاری غلط خودرو است که به واسطه آن سعی در کنترل قیمت داشتند، اما نه تنها قیمت کنترل نشد بلکه زیان به صنعت خودرو وارد شد و صنعتی که میتوانست با سرمایه گذاری تکمیلی داخلی سازی را توسعه دهد از دست رفت و موجب شد تولید کمتر از نیازی است در بازار وجود دارد.

کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: یک حلقه باطلی اتفاق افتاد در حالی که با افزایش قیمت میتوانست یک فرصت سازی شود برای ایجاد ظرفیتهای تکمیلی متاسفانه با چالش جدی در تولید مواجه شد. وی تصریح کرد: علت اصلی معضل بازار خودرو کماکان ادامه دارد و به جای اینکه دولتمردان مشکل اصلی را حل کنند هر روز یک ایده جدید میدهند. کاکایی گفت: قرعه کشی قرار بود بازار را کنترل کند، اما توفیق چندانی نداشت و موجب تحریک بیشتر بازار شد.

کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه مالیات در مقطع کنونی به افزایش قیمت دامن میزند، افزود: به دلیل اینکه تولید کم است و سرمایه سرگردان زیاد و عرضه کننده هزینه مالیات را از مصرف کننده میگیرد. وی تاکید کرد: در شرایط فعلی نه تنها بازار خودرو با اخذ مالیات مدیریت نخواهد شد بلکه بیشتر هیجان زده میشود.

وزیر نفت تاکید کرد

گروه انرژی: وزیر نفت از تدوین چهار سند در بخشهای مختلف نفت و گاز شامل چشمانداز تولید نفت، گاز، پتروشیمی و مصرف سوخت تا افق ۱۴۲۰ خبرداد و گفت: این اسناد، ریلگذاری صنعت نفت برای آینده است.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه پس از نشست با اعضای کمیسیون انرژی مجلس در جمع خبرنگاران این نشست را با ارزش توصیف و اظهار کرد: دوستان در این نشست با دقت به گزارشها گوش کردند و دیدگاههایی که هم ارائه دادند مفید، پخته و حرفهای بود. وی با بیان اینکه پایه خوبی برای همکاریهای مؤثر در کشور در زمینه انرژی در این نشست بنا شد، تصریح کرد: نمایندگان کمیسیون انرژی در این نشست حساسیت خود را نسبت به بعضی از موارد اعلام کردند که تصمیم بر آن شد موارد بر اساس همکاری و نظر کمیسیون انرژی تنظیم شود.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه حل بعضی از موارد حتی نیازمند قانون نیست و حمایتهای سیاسی و همدلی میتواند کارها را در کشور پیش ببرد، افزود: برای نمونه نمایندگان کمیسیون انرژی در موضوع پتروپالایشگاهها از فعالیتهایی که وزارت نفت انجام داده، استقبال کردند و قرار شد حمایت سیاسی انجام شود که بسیار ارزشمند است.

بهینهسازی مصرف سوخت

زنگنه یکی از دغدغههای اعضای کمیسیون انرژی را بهینهسازی مصرف انرژی در مصرف سوختهای مایع و گاز دانست و افزود: قرار شد در این زمینه چهار سند تنظیمشده از سوی وزارت نفت به دوستان در کمیسیون انرژی تقدیم شود.وی از سند مربوط به مصرف سوخت حملونقل تا افق ۱۴۲۰ بهعنوان نخستین سند نام برد و گفت: این سند بینبخشی است و شامل بهینهسازی خودروها، اصلاح ساختار حملونقل درونشهری و برونشهری کشور و نوع خودروهایی که ساخته میشود، خواهد بود.

وزیر نفت ادامه داد: سندهای بعدی به ترتیب مربوط به عرضه و تقاضای گاز تا افق ۱۴۲۰، سند تولید نفت تا ۱۴۲۰ و سند مربوط به پتروشیمی است. وی از این سندها بهعنوان ریلگذاری برای آینده صنعت نفت یاد کرد و گفت: درست است که این موارد در یک سال به انجام نمیرسد، اما در تلاشیم تجربه خودمان را با تجربه و خواست نمایندگان همراستا کنیم.

ضرورت توجه به حقوق کارکنان نفت

زنگنه با بیان اینکه حقوق کارکنان صنعت نفت دیگر موضوع مطرحشده در این نشست بود که ارزیابی شد، اظهار کرد: همیشه صنعت نفت زیر فشار بود که چرا حقوق کارکنان آن بالا است، اما در این نشست برای نخستین بار بود که گفتند شما باید به کارکنان و مسائل رفاهی آنها توجه کنید و فاصله حقوق کارکنان کم شود. وی از کمک نفت به توسعه مناطق نفتخیز بهعنوان دیگر موضوع مطرحشده در این نشست یاد کرد و گفت: اگرچه کارهایی از سوی نفت انجام میشود، اما منابع شرکت ملی نفت کافی نیست و بهطور حتم باید فکر جدیدی شود.

وزیر نفت ادامه داد: همچنین کمک به صنایع پاییندستی، توجه به ساخت داخل، حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی و مشکلات دانشگاه نفت نیز ارزیابی شد.

زنگنه با تأکید بر اینکه کمک برای تأمین منابع نفت برای سرمایهگذاریها باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا صنعت نفت پیشران اقتصاد است، افزود: اگر منابع مورد نیاز برای توسعه تأمین شود، بخشهای دیگر صنعت کشور و بخش پیمانکاری فعال خواهد شد.

افزایش قیمت گازوئیل یک دروغ بزرگ است

وزیر نفت شایعه افزایش قیمت گازوئیل را جنگ روانی دشمنان علیه مردم ایران عنوان کرد و گفت: هیچ برنامه، ایده، طرح و پیشنهادی در هیچ سطحی برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد و باوجود تکذیبهای مکرر باز هم این جنگ روانی را علیه مردم ایران ادامه میدهند. پیش از این و در خردادماه سخنگوی دولت به صراحت اعلام کرده بود که تصمیم برای افزایش نرخ گازوئیل صحت ندارد؛ ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا افزایش قیمت گازوئیل صحت دارد، تاکید کرده بود چنین چیزی صحت ندارد و ما برنامهای در این زمینه نداریم.

شیوع کرونا در ۱۲ استان به اوج رسید

کرونا این روزها دوباره در موجی وحشت آور شهرها و روستاها را در می نوردد و صدای آژیر هشدار را در جامعه به صدا درآورده است. بر اساس آخرین آمارها تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به گفته سخنگوی وزارت بهداشت افزایش یافت و به ۲۶۲ هزار و ۱۷۳ نفر رسید. سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا در ایران، اظهار کرد: در ۲۴ ساعت منتهی به روز سه شنبه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۲۰ نفر از آنها بستری شدند.

لاری افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۶۲ هزار و ۱۷۳ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت منتهی به ظهر سه شنبه ۱۷۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳ هزار و ۲۱۱ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: خوشبختانه تا کنون ۲۲۵ هزار و ۲۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. ۳۳۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

او گفت: تا کنون دو میلیون و ۲۳ هزار و ۷۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری تصریح کرد: استانهای آذربایجانهای شرقی و غربی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مازندران و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت یادآوری کرد: استانهای تهران، فارس، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، همدان، یزد و خراسان شمالی نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. با این شرایط آنچه در روزهای اخیر مردم را در وحشت فرو برد انتشار فیلم های بود که نشان از جمع آوری ماسک های استفاده شده از سوی زباله گردها داشت و ادعا می شد این ماسک ها دوباره با شستشو و اتو به صورت غیرقانونی به چرخه استفاده باز می گردند.

در همین رابطه کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فیلم منتشرشده مبنی بر جمعآوری ماسکهای استفاده شده مردم به دست زبالهگردها و ایجاد موج نگرانی برای عرضه احتمالی ماسکهای استفاده شده در بازار، اظهار کرد: نباید زمینه سوءاستفاده افراد از ماسک را فراهم کرد، باید توجه داشت ماسک زباله عفونی تلقی میشود و در روزهای کرونایی باید با ماسک مانند زباله عفونی بیمارستانی رفتار شود. جهانپور ادامه داد: نهادهای درگیر در حوزه امحای زباله باید به عفونی بودن ماسکها توجه کنند، همچنین توصیه ما به مردم این است که ماسکهای مصرف شده را با قیچی یا وسیله اینچنینی امحا کنند و آن را داخل کیسه پلاستیکی دربسته قرار دهند و درون سطل زباله بیندازند. این مقام مسئول درباره استفاده از ماسکهای پارچهای گفت: مردم میتوانند از ماسک سه لایه پارچهای یا خانگی استفاده کنند، این ماسکها قابلیت شستوشو دارند و میتوان آنها را اتو و بارها مصرف کرد و باید توجه داشت که ماسکهای جراحی قابلیت شستوشو و مصرف دوباره ندارند. جهانپور گفت: اگر افرادی ماسکهای مصرف شده را جمعآوری کنند و برای استفاده مجدد به فروش برسانند معضل بهداشتی صورت رخ میدهد و این اقدام جرم محسوب میشود و مراجع قضایی و انتظامی میتوانند با متخلفان آن برخورد کنند. مردم در صورت مشاهده موارد این چنینی موضوع را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت گزارش کنند. سخنگوی سازمان غذاودارو درباره تهیه ماسک از مراکز مجاز، گفت: توصیه ما این است که مردم از داروخانهها و فروشگاههای تجهیزات پزشکی ماسک تهیه کنند و برای تهیه ماسک به مراکز غیرمجاز و غیرمعتبر مراجعه نکنند.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت زبالهگردی را در دوران شیوع کرونا یک اقدام پرخطر دانست و گفت: باید توجه داشت که تماس با ماسک و وسایل عفونی میتواند موجب انتقال آلودگی شود و افرادی که اقدام به جمعآوری زباله به ویژه ماسکهای مصرف شده میکنند ممکن است از نظر بهداشتی دچار مشکل شوند.

 

 

سرمقاله

جعفر قادری

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

امروزه قیمت ارز رشد لجام گسیخته ای داشته و چنین به نظر می رسد که هیچ کس توان کنترل ومدیریت آن را ندارد به همین دلیل پرسش افکار عمومی درباره این است که آیا مسئولان دولتی قادر به کنترل و کاهش نرخ ارز هستند یا خیر. باید بدانیم که این یک معادله چند مجهولی است و کاهش نرخ ارز به متغیرهای متعددی بستگی داردنکته اول این است که بخش عمدهای از نحوه تامین ارز کشور از طریق ارز نفتی است و باید به این سوال پاسخ بدهیم که آیا اکنون امکان صادرات نفت به راحتی وجود دارد و آیا صادرات غیرنفتی در این شرایط امکانپذیر است؟ انچه که نادیده گرفته می شود این است که در صورت صادرات و فروش نفت، میتوان ارز بیشتری را در بازار تزریق کرد که اکنون این ظرفیت وجود ندارد. نکته دوم این است که بحث تقاضا هم در تعیین نرخ ارز در جامعه تاثیرگذار است و با توجه به نیاز کشور به کالاها و مواد اولیه، بخش قابل توجهی از ارز باید صرف تامین این موارد شود. در این شرایط باید پرسید مسئولان دولتی تا چه حد میتوانند واردات کالا را تحت کنترل خود دربیاورند؟ اما نکته ای که نباید از آن غافل باشیم، بی توجهی به تولید داخل و کاهش وابستگی به کالای خارجی است. اگر تاکنون توانسته بودیم افزایش تولید داخل و کاهش واردات تقاضا را به نوعی رقم بزنیم که نیاز داخل را پوشش دهد، تقاضا برای ارز در بسیاری از بخشها کاهش می یافت. نکته دیگر تورم داخلی است که رشد سرسام آوری داشته و در صورت کنترل تورم زمینه را برای افزایش نرخ ارز فراهم میکند. اما تورم به تنهایی مطرح نیست بلکه اینها یک چرخه هستند به نوعی که افزایش نقدینگی در جامعه موجب تورم داخلی میشود و اگر نرخ ارز متناسب با تفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی تعدیل نشود، تبدیل به یک فنری میشود که در صورت فشار بر روی آن برای کاهش نرخ ارز، بعد از مدتی و به دلایلی دوباره با شدت بیشتری جهش پیدا خواهد کرد. نکته پایانی این است که رعایت موارد ذکر شده، تعیین کننده نرخ ارز در کشور است. کاهش نرخ ارز امکانپذیر است اما مباحث اقتصادی بسیار پیچیده و مستلزم یک برنامهریزی اصولی است زیرا اقتصاد اصطلاحا با یک تزریق درمان نمی شود، بلکه انجام جراحی در حوزه اقتصادی زمانبر است، البته گاهی هم مشکلی را حل میکند و در جای دیگر مشکل بزرگتری را بوجود میآورد.

یادداشت

عزت الله اکبری تالارپشتی

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی

اکنون در سالگرد امضای برجام هستیم و اظهار نظرهای گوناگونی در این زمینه مطرح می شود که یکی از آنها ادعای اخیر محمود واعظی مبنی بر این بود که اساس مذاکره با آمریکا بر بی اعتمادی بوده است. این گفته که اساس مذاکره با آمریکا از روی بی اعتمادی بود، جزء کلمات قصار است. بالاخره این مذاکره از روی هرچه که بود، دو طرف نشستند و با هم مذاکره کردند و این مذاکره باید در چارچوب قواعد بین المللی انجام میشد. در توافق برجام به دلیل خودباختگی که از طرف ما وجود داشت، سر ما کلاه رفت. نمیخواهم بگویم برجام هیچ فایده و خاصیتی نداشت اما اگر در همین قرارداد برجام ضمانت اجرایی متصور میشدند، میتوانست اثرگذار باشد. در نتیجه مشخص است که در ساختار مذاکره و بیانیهای که صادر و توافق شد نقصی وجود داشته است که طرف دیگر توانسته است کنار برود. مذاکره ما با آمریکا، باید براساس بی اعتمادی باشد. آمریکا چند بار علیه ایران و ملت های آزادی خواه کار و کودتا کرده است؟ آیا آمریکا کسی است که بنشینیم مانند بچه آدم با آن صحبت کنیم؟ آمریکا نه تنها برای ما بلکه برای تمام دنیا مورد اعتماد نیست. شاید دولتمردان به آمریکا بیعتماد بودند اما چگونه ما توافق کردیم که آمریکا به راحتی کنار رفت؟ روند مذاکرات تا حصول نتیجه، سه سال طول کشید، توافق ما بر سر چه و با چه ضمانت اجرایی بود که آمریکا توانست راحت کنار برود؟ اگر بحث دولتمردان این است که آمریکا قابل اعتماد نیست که ما هم نظرمان همین است. آمریکا در همه موارد مورد اعتماد نیست. اروپا هم همین وضعیت را دارد. اروپا مصداق همان ضرب المثل ملانصرالدین است زمانی که روی پشت بامی ایستاده بود که یک طرف آن عروسی و طرف دیگرش عزا بود و با یک دست سینه و با دست دیگر بشکن می زد. اروپا اکنون ما را می بیند و متاثر می شود و می گوید آمریکا کار بدی کرده است و از طرف دیگر آمریکا را می بیند و می گوید من با تو متحد هستم و هر چه تو بگویی قبول میکنم.

پنجاه و یکمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا حاشیه ساز شد

آنچه از جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا خبر شد، رنگ و بوی هماهنگی و تعامل می داد اما یک باره خبر مشاجره بین روحانی و قالیباف مطرح شد. در این رابطه سخنگوی دولت با انتشار توییتی در حساب کاربری خود به شایعه درگیری لفظی روحانی و قالیباف واکنش نشان داد. علی ربیعی نوشت:باکمال ناباوری خبری جعلی از جلسه سران قوا دیدم. دیروز از ابتدا تا انتهای جلسه حضور داشته و تمام مذاکرات را نوشتهام. ۱۵ نفر از سه قوه در آن جلسه بودیم، حتی یک کلمه از این خبر کذب صحت ندارد.نهتنها صحت ندارد بلکه این آغازین صحبتهای قالیباف بود: "شرایط اداره کشور سخت است. با همه وجود و توان پای کار هستیم. نیاز به همدلی و همراهی هر سه قوه یک اصل است."

در این جلسه رئیس جمهور با اشاره به شرایط سخت اقتصادی و معیشتی مردم بواسطه تحریمها و شیوع بیماری کرونا، بر ضرورت همکاری، همدلی و تلاش سه قوه در راستای حل مسائل و مشکلات اقتصادی و بهبود اوضاع زندگی مردم تاکید کرده بود. روحانی با اشاره به اینکه این شورا پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریمهای ظالمانه علیه ملت ایران و تحمیل جنگ اقتصادی تشکیل شد، گفت: در جلسهای رهبر معظم انقلاب با تاکید بر ضرورت آمادگی و هماهنگی همه ارکان کشور در مقابله با جنگ اقتصادی دشمن فرمودند که فرمانده این جنگ باید رئیس جمهور باشد و سایر قوا نیز می بایست در کنار
دولت به میدان بیایند.وی با بیان اینکه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به منظور اتخاذ تصمیمات خاص و مناسب در شرایط ویژه اقتصادی تشکیل شد، گفت: بر این اساس مقرر شد تصمیماتی که نیاز به هماهنگی میان قوا دارد با تایید رهبر معظم انقلاب، برای همه لازمالاجرا باشد.رئیس جمهور با اشاره به تصمیمات مهمی که طی دو سال گذشته در این جلسه اتخاذ شده است، گفت: تاکنون با همه مشکلات موجود با هماهنگی و همدلی توانستهایم از شرایط مشکل پیش آمده در گذشته عبور کنیم و در فرصت یکساله پیش رو نیز سه قوه میتوانند در کنار یکدیگر تصمیمات موثری را برای شکوفایی اقتصاد کشور اتخاذ کنند.روحانی با بیان اینکه امروز به واسطه تحریمها و شیوع بیماری کرونا، کشور در شرایط سختی از لحاظ اقتصادی قرار دارد، تاکید کرد: علیرغم همه مشکلاتی که در بخشهای مختلف اعم از واردات، صادرات، فروش نفت و تامین ارز با آنها مواجه هستیم، اما دولت مصمم است که در راستای رفع مشکلات و بهبود شرایط سخت زندگی مردم با همه توان تا آخرین لحظه تلاش کند.رئیس جمهور با ابراز تشکر از بیانات راهگشای مقام معظم رهبری که نقشه راه سه قوه را در مسیر همکاری و همافزایی ترسیم کردند، اظهار امیدواری کرد مسوولان قوای سه گانه با همدلی و هماهنگی و اتخاذ تصمیمات مناسب بتوانند شرایط کشور را به بهترین وجه پیش برده و موجب کاهش مشکلات مردم و بهبود معیشت آنها شوند.

درادامه سید ابراهیم رییسی، رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت همکاری همه ارکان کشور برای حل معضلات اقتصادی گفته بود: مردم از همه مسوولان انتظار دارند تا برای حل معضلات معیشتی و اقتصاد کشور اقدامات موثری انجام داده و همه مسوولان در هر سه قوه باید در کنار یکدیگر با یک برنامه منسجم در مسیر رفع مشکلات مردم اقدام کنند.

همچنین محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی حل مشکلات اقتصادی کشور را دغدغه اصلی قوه مقننه و نمایندگان مجلس برشمرد و با تاکید بر آمادگی مجلس شورای اسلامی با دولت در جهت حل مشکلات افزوده بود: با هماهنگی، همراهی و انسجام در تصمیمگیریها از سوی همه قوا و مسوولان در سطوح مختلف کارشناسی، تصمیمسازی و تصمیمگیری، اقدامات موثری برای حل این مشکلات اقتصادی انجام داد.

در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و روند تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی و ضروری کشور ارائه کرد.

روسای سه قوه ضمن حمایت از برنامههای بانک مرکزی برای ایجاد ثبات در بازار ارز، بر لزوم تشویق و حمایت همهجانبه از رشد صادرات غیرنفتی و بازگشت ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصاد تاکید کردند.