انتقاد عارف از رواج دروغ و نبود صداقت با مردم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رواج دروغ و نبود صداقت با مردم مشکل و چالش اصلی امروز جامعه ما است، بر ضرورت تلاش حاکمیت برای بازسازی سرمایه اجتماعی، کاهش شکاف حاکمیت و ملت و تقویت اتحاد و انسجام ملی تاکید کرد و گفت: حاکمیت اگر نتواند در مسیر تقویت و بازتولید اعتماد بین ملت و حاکمیت گام بردارد، نمی تواند بر بحرانهای کنونی و آینده فایق آید. به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف گفت: در شرایطی که وضعیت کشور هم به خاطر فشار و تحریم های ظالمانه آمریکا و هم به خاطر برخی سوءمدیریت ها و نیز شرایط کرونایی پیچیدهتر و سختتر از گذشته شده شاهد فشارهای اقتصادی و معیشتی به مردم هستیم. وی با بیان اینکه برای از بین بردن معضلات اجتماعی، همچون فقر ، فساد و تبعیض باید به یک تغییر رویه کلان دست زد، هشدار داد که ادامه این رویه بحرانهای عمیقی را برای کشور و نظام رقم میزند. عارف تاکید کرد: نه از اصلاح طلبی عبور می کنیم، نه عقب می نشینیم. معیارمان برای اصلاحات هم منافع و مصالح ملی است. برخی حرفها را بخاطر کشور، ملت و نظام تحمل میکنیم، اما اگر ببینیم مصالح کشور و ملت در خطر است، سکوت نمیکنیم.

 

از سختیها عبور می کنیم اما در مقابل آنها زانو نمیزنیم

فرمانده سپاه میدان اصلی جنگ امروز با دشمنان را عرصه اقتصاد توصیف کرد و گفت: بدخواهان نظام و ملت ایران به شدت علاقهمند هستند تا ما را بشکنند، عقب نگه دارند و وابسته خود سازند.به گزارش ایسنا، سرلشکر پاسدار حسین سلامی افزود: ایران اسلامی کشوری با فرهنگ، غنی و ثروتمند است و دشمنان ما میدانند اگر ایران قدرتمند شود، از مدار جاذبه و تأثیر قدرتها خارج و خود صاحب تأثیر شده و میدان جاذبه ایجاد میکند. وی با تاکید بر اینکه سختیها را دور میزنیم و از میان آنها عبور میکنیم اما در مقابل آنها زانو نمیزنیم و متوقف نمیشویم، گفت: سیاست فشار، محاصره، تحریم و تسلیم به عنوان اهداف سیاسی دشمن است. دشمنان ما با یک راهبرد و استراتژی این اهداف را دنبال میکنند و آن اقتصاد است؛ بنابراین میدان عملیات اقتصادی است اما فضای مواجهه سیاسی است. فرمانده کل سپاه تصویر امروز ایران را زنده و پویا توصیف کرد و گفت: کشوری که پیشرفت نکند، مرده است. نفس کشیدن به تنهایی کافی نیست حرکت مهم است و دشمن هر روز این شاخصها را اندازهگیری و با گذشته مقایسه میکند و زمانی که میبیند دستگاهها فعال و همه در حال حرکت هستند، ناامید میشود.

تلاش اتحادیه اروپا برای نجات برجام

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر ضرورت حفظ برجام تاکید کرد. به گزارش ایلنا، اتحادیه اروپا در بیانیه ای به مناسبت سالگرد برجام به نقل از جوزپ بوررل نوشت: در پنجمین سالگرد توافق جامع برنامه اقدام مشترک، حفظ توافق مهمتر از هر زمانی است. این یک دستاورد چندجانبه تاریخی برای منع گسترش سلاحهای اتمی و کمک به امنیت جهانی و منطقهای است. برجام به عنوان ابزاری برای اطمینان از برنامه هستهای ایران باقی میماند. این توافق، نظارت و راستیآزمایی بیسابقهای را توسط آژانس بینالمللی انرژی اتمی فراهم کرده است که من از تداوم اقدامات موثر، حرفهای و فنی آژانس تشکر میکنم.وی افزود: متاسفانه ایالات متحده از برجام خارج شد و از آن موقع در نشستها و تصمیمات مشارکت نکرده است. باقی طرفهای برجام به تلاش برای رفع نگرانیها در ارتباط با برنامه هستهای ایران و تاثیر مهم خروج آمریکا از توافق و بازگرداندن تحریمها ادامه خواهند داد. من هر کاری بتوانم انجام میدهم تا برجام زنده بماند.

یاوهسرایی مشاور امنیت ملی کاخ سفید

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تکرار برخی یاوهگوییها مدعی شد که ایران در حال ساخت سلاح هستهای است ولی تا زمانی که رئیسجمهوری فعلی آمریکا روی کار است، اجازه تحقق آن را نخواهد داد.به گزارش ایلنا، رابرت اوبراین با تکرار برخی یاوهگوییها مدعی شد که ایران در حال ساخت سلاح هستهای است ولی تا زمانی که دولت «دونالد ترامپ» رئیسجمهوری آمریکا روی کار است، اجازه تحقق آن را نخواهد داد. اوبراین ادامه داد: «ترامپ این مساله را کاملا روشن کرده که تا زمانی که وی رئیسجمهوری ایالات متحده باشد، ایران هرگز به سلاح هستهای دست پیدا نخواهد کرد».

جهان آمریکا را وادار به همراهی با برجام کند

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در بیانیهای در مورد برجام گفت: جهان بینالملل باید با اعمال فشار ایالات متحده به شورای امنیت برای تمدید یا بازگرداندن تحریمها علیه ایران مخالفت کند و آمریکا را وادار کند که به مسیر صحیح همراهی با برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بازگردد.به گزارش ایلنا «هوآ چونیینگ» گفت: متأسفانه، ایالات متحده با نادیده گرفتن تعهدات بینالمللی خود، از توافقها خارج میشود. چین معتقد است که حفظ برجام شیوه درستی برای حل موضوع هستهای ایران است. اما ایران در نتیجه فشار حداکثری ایالات متحده، در حال کاهش تعهداتش است. طرفین برجام باید با تقویت گفتوگو به دنبال راهی برای حل اختلافها باشند و توازن میان حقوق و تعهدات در برجام را احیا کنند.

ترامپ و پمپئو عامل اتحاد ایران و چین

استاد دانشگاه هاروارد ترامپ و پمپئو را عاملان اصلی اتحاد چین و ایران دانست.به گزارش ایلنا، استفان والت در توییتر خود نوشت: ما هشدار دادیم که چین با افزایش جاهطلبیهایش به دنبال متحدانی در خلیج فارس میگردد و ایران نیز احتمالا اولویت آن خواهد بود. ترامپ و پمپئو مسیری را انتخاب کردند و تهران و پکن را متحد کردند. کار شما عالی بود.

پاسخ به اتهامات بی اساس الحجرف

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اتهامات بی اساس نایف الحجرف دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در خصوص یمن اظهار داشت: به دبیرکل جدید شورای همکاری خلیج فارس توصیه می کنیم به جای ادامه روند فرافکنی، اتهام زنی و ادعاهای بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در پیروی از نقش مخرب برخی از اعضای این شورا، تمرکز خود را بر ضرورت توقف حملات ائتلاف متجاوزان به زنان و کودکان یمنی و کمک به حل بحران یمن از طریق گفتگوهای یمنی - یمنی بگذارد.به گزارش ایلنا، سیدعباس موسوی افزود: نحوه برخورد سعودی ها و دولت مستعفی هادی با ابتکار دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر توقف درگیری ها در سراسر جهان از جمله یمن گویای موضع ریاکارانه این متجاوزان است که علیرغم آتش بس ادعایی، به بمباران های وحشیانه خود ادامه داده و با رد طرح صلح یمن از سوی نماینده دبیرکل، همچنان بر تلاش برای حل نظامی این بحران اصرار دارند و تلاش می کنند برای منحرف کردن توجهات جهانیان از تجاوزگری هایشان، دیگران را متهم کنند.

ایران منتظر سرنوشت تحریمهای تسلیحاتی

رئیس ستاد تروریستی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا مدعی شد که ایران منتظر سرنوشت تحریم تسلیحاتی است.به گزارش ایلنا، کنث فرانک مککنزی گفت: تنشهای آمریکا با ایران ادامه دارد، ما حدس میزنیم که آنها منتظرند تا ببیند در ماه اکتبر چه اتفاقی برای تحریمهای تسلیحاتی رخ میدهد، آیا به پایان میرسد یا نه، همین موضوع احتمالا ارزیابی آنها درباره اقدام علیه نیروهای آمریکایی را تعیین میکند.

انتقال مشکلات با رعایت اخلاق به دولتمردان

نماینده یزد گفت: مجلس شورای اسلامی باید وظایف ذاتی خود را دنبال کند و در عین حال با سایر قوا یعنی قضاییه و مجریه در تعامل باشد. از اولویتهایی که رهبری برای مجلس شورای اسلامی برشمردند مسالهی اقتصاد از همه بیشتر حائز اهمیت است.محمدصالح جوکار در گفتوگو با ایسنا با اشاره به بیانات رهبری درباره توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان بیان کرد: مهم حل مشکلات مردم است. امروز مردم در تنگنای اقتصادی قرار گرفتهاند و در سطوح مختلف نظیر معیشت و اشتغال و مسکن تحت فشار هستند. طبعا این نگرانی به نمایندهها منتقل شده و نمایندگان دغدغه مردم را دارند اما نمایندگان باید این نگرانیها و مشکلات را با رعایت اخلاق و در چارچوب قانون به دولتمردان و سایر بخشها منتقل کنند و با همفکری به دنبال راه حلی برای حل مشکلات باشند.

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری اعلام کرد:

سخنگوی قوه قضاییه از مرخصی مجدد ریاست قوه قضاییه به زندانیان با موج دوم کرونا خبر داد و گفت: براساس تصمیم قوه قضاییه دستورالعمل مجددی برای اعطای مرخصی به زندانیان صادر و به واحدهای قضایی و زندانها ابلاغ شد.

به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری با اشاره به رسیدگی به پرونده های مهم اقتصادی افزود: قوه قضاییه بدون ملاحظه این و آن با انواع مفاسدی که کشف شود برخورد می کند. مردم اطمینان داشته باشند که بدون تعارف با مفاسد برخورد می کنیم و هم مردم و هم رسانهها مواظبت کنند که در دام توطئه دشمن نیفتند.

وی در مورد تایید حکم اعدام سه نفر در ارتباط با حوادث آبان ۹۸ گفت: این حکم در دیوان عالی بعد از فرجام خواهی که متهمان و وکلای آنها داده بودند به تایید دیوان عالی رسیده و به دادسرا اعاده شده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: این افراد از اعمال مجرمانه خود بهترین مستندات را تهیه کردند و همه اقرار داشتند و صحنهها بازسازی شد و بهره مند از دفاع هم خودشان و هم وکلایشان شدند.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده مهدی جهانگیری، گفت: دادگاه به اتمام رسیده و حکم صادر شده است. محکومیتهایی مطرح شده که در برخی از اتهامات، که غیر قطعی است و اعلام ان را موکول به بعد از قطعیت دادنامه می کنم اما چون حکم قطعی نیست، اعلام نتیجه و جزئیات اتهامات را باید به قطعیت حکم موکول کرد.

اسماعیلی در مورد ورود دستگاه قضا به مراسم عزا و عروسی که باعث شیوع کرونا می شود، گفت: مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا برای بخش های مختلف لازم الاجراست. در مراسم عروسی و ترحیم از نیروی انتظامی و پلیس نظارت براماکن عمومی خواستیم که از برپایی این مراسم جلوگیری کنند ولی از مردم می خواهیم خودشان مراعات کنند تا نیازی به پلیس نباشد ولی در این میان با قانون شکنانی مواجه هستیم که با آنها برخورد خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص حکم اعدام «موسوی مجد» گفت: اجرای حکم در فرایند اجرا و جزو احکام قطعی لازم الاجرای قوه است. کاری به فضاسازیها نداریم. امنیت جامعه و کشور ما خط قرمز ماست و کسانی که بخواهند امنیت شهروندان و کشور را به مخاطره بیندازند مطمئن باشند قوه قضاییه با صلابت و اقتدار با کسانی که ناامنی ایجاد می کنند برخورد می کند و فضاسازیها ما را عقب نخواهد راند، مگر می شود کسی اسرار کشور را به بیگانه بفروشد و ما بی تفاوت باشیم.

وی از ارجای حکم اعدام رضا عسگری، یکی دیگر از جاسوسانی که کارمند بازنشسته هوافضای وزارت دفاع بود خبر داد و گفت: عسگری سالها در این وزارت خانه کار کرده و در سال ۹۵ بازنشست شده بود و در سالهای پایانی خدمت و بعد از بازنشستگی به سرویس سیا وصل شده بود و به جهت اینکه آشنایی با فعالیتهای موشکی ما داشت برخی از آن را به سازمان سیا فروخت و پول گرفت که شناسایی و بازداشت و محاکمه و محکوم به اعدام شد و هفته گذشته حکمش اجرا شد.

اسماعیلی درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین گفت: این قرارداد بیش از آنچه اقتصادی باشد، ورود جریانات سیاسی مساله را به حساسیت در افکار عمومی تبدیل کرده است. شایعات در باره ماهیت قرارداد مطرح شده که صحت ندارد. یک تفاهمهای اولیه ای هست که به قرارداد لازم الاجرا نرسیده و قطعا نهادهای ناظر که بخشی جزو نهادهای قوه مثل سازمان بازرسی است و بخش دیگر که مجلس و دیوان محاسبات است، مراقبت های لازم را بعمل میآورند.

وی درباره آخرین وضعیت پروندههای «سیف» و «عراقچی» گفت: این پرونده کماکان در دادسراست و به لحاظ نیازی که به تحقیقات تکمیلی داشته و با توجه به گزارشی که دیوان محاسبات از طریق مجلس برای ما ارسال کرده، این موضوع با موضوعات ارزی ناشی از مدیران ارشد بانک مرکزی پیوند خورده و منتظر تکمیل تحقیقات هستیم. هیچ کدام از این افراد بازداشت نیستند.

وی درباره برخورد با صید ترال در آبهای جنوبی کشور گفت: صید ترال را در بخشهای مختلف آبهای سرزمینی خود به لحاظ آسیبزیست محیطی و اشکالی که در فعالیت صیادان بومی و محلی ایجاد میکند، مغایر با ضوابط و مقررات میدانیم و به ضابطین قضائی نیروی دریایی سپاه و یگانهای دریایی نیروی انتظامی در خلیج فارس و دریای عمان اعلام کردهایم، هر کجا مشاهده شد با دستور قضائی برخورد شود. متخلفین به ساحل هدایت می شوند و کشتی هایشان توقیف می شود.

اسماعیلی درباره بازگشت ارزهای صادراتی، اظهار کرد: اولا تاکید می کنم به همه کسانی که در حوزه اقتصادی فعالیت دارند در مهلت باقی مانده نسبت به رفع تعهدات ارزی و صادرکنندگان نسبت به بازگرداندن ارز ناشی از صادرات به کشور اقدام کنند و از اینکه تعلل آنها سبب شود قوه قضائیه به سراغ آنها برود، بپرهیزند. اگر به تعهدات خود عمل نکردند، مطمئن باشند با تمهید مقدماتی که انجام شده است، در دادسرا و با تشکیل کارگروه های مشترک، هماهنگی لازم انجام شده است. اگر به تعهدات خود عمل نکنند شدیدا تحت تعقیب قضائی قرار خواهند گرفت.

اسماعیلی درباره جزئیات دادگاه اخلال ارزی ۶۰ میلیون یورویی گفت: نخستین جلسه دادگاه اخلال ارزی ۶۰ میلیون یورویی در شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران ارزی و مفسدان اقتصادی و به ریاست قاضی زرگر برگزار شد.وی افزود: ۸ متهم پرونده به بهانه واردات کالا، ۶۰ میلیون یورو ارز مبادلهای از بانک دریافت کرده و بدون وارد کردن کالایی به کشور، این مبلغ ارز را در بازار آزاد به فروش رسانده و سود حاصله را میان خود تقسیم کرده بودند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره انفجار در نظنز گفت: در مورد اتفاق نظنز باید متولیان امر اعلام نظر کنند اما هیچ کس و هیچ دولتی و هیچ جنایتکاری در جهان نمیتواند از تعقیب بینالمللی در مصونیت باشد، ولو اینکه ما کشوری را به رسمیت نشناسیم. رژیم غاصب صهیونیستی به دلیل جنایات جنگی در غزه و جنوب لبنان باید مورد تعقیب بین المللی قرار بگیرد.

وی در درباره حجاب گفت: اولا حجاب و عفاف جزو باورهای دینی و ثانیا جزو فرهنگ ملی ماست. ثالثا برخی موارد بدحجابی و بی حجابی در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری و برای آن مجازات تعیین شده است. رابعا برای اینکه بتوانیم از جامعه مؤمنان کشور استفاده کنیم، قانون آمران به معروف و ناهیان از منکر تصویب شد تا اگر کسی در امر به معروف و نهی از منکر دچار آسیب شد، از او حمایت کند. نیروی انتظامی برخورد با هنجارشکنان در اتومبیل و اماکن را مورد تذکر قرار میدهد، منتها بنا را بر این گذاشتیم تا همه این موارد منجر به پرونده قضایی نباشد. مصادیقی از این موارد هم نیازمند تشکیل پرونده قضایی میشود که ما هم ورود میکنیم.

اسماعیلی گفت: مبارزه با مفاسد اقتصادی در زمره اولویتهای قوه قضائی بوده، هست و خواهد بود. به عنوان یک مجموعه کارشناسی و بر مبنای اشراف دقیق قضایی چه در پروندهها و چه در گزارشهای واحدهای نظارتی اعلام کردهایم فساد سیستمی در کشور نداریم اما اقتصاد ملی ما تحت تاثیر چند عامل است یکی تحریمهای ظالمانه و جنگ اقتصادی دشمن و دوم برخی بیتدبیری ها و سوءمدیریتها و سوم سوءاستفاده و اعمال مجرمانه برخی مجرمان.

تاکید رئیس جمهور بر کنترل قیمت ها:

رئیس جمهور گفت: اداره و مدیریت کشور در این شرایط بسیار سخت، توانمندی ملت در برابر آمریکا در دستیابی به اهداف ضد ایرانی است.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با اشاره به اجرای سیاست ها و برنامه های ویژه از سوی دولت در حد مقدورات برای گذر از مشکلات کنونی، افزود: آمریکایی ها انتظار داشتند چندی پس از آغاز تحریم ها، اقتصاد کشور متوقف شود اما امروز توانسته ایم با برنامه ریزی و اتکا به اقتصاد بدون نفت کشور را اداره کنیم که این قدرت نمایی و پیروزی بزرگی برای ملت ایران در جنگ اقتصادی است.

روحانی مقابله با بیماری عالمگیر کووید ۱۹ که نه تنها اقتصاد ایران بلکه اقتصاد همه کشورهای جهان را دچار اختلال و چالش بزرگی کرده است، مرحله دیگر موفقیت دولت برشمرد و افزود: دولت در چنین شرایطی که حتی برخی کشورهای توسعه یافته نیز در تامین و توزیع نیازهای روزمره مردم با مشکل مواجه شدند، با تدابیر ویژه و آمادگی ساختارها و دستگاه ها با همکاری مردم از این فضا نیزعبور کرده و خواهد کرد.

رئیس جمهور تامین نیازهای ضروری مردم و تولید کنندگان را از اولویت های دولت عنوان کرد و با تاکید بر تلاش همه جانبه مسئولان در این زمینه، گفت: تاکنون نیازهای اساسی و ضروری مردم و تولید کنندگان تامین شده و قطعا دستگاه های مرتبط باید با همکاری نهادهای نظارتی، قیمت ها را کنترل و از نوسانات مقطعی و بدون دلیل جلوگیری کنند. روحانی با اشاره به تامین ارز مورد نیاز تولید کنندگان، تصریح کرد: دولت در سال جهش تولید با همه ظرفیت ها و توان خود از بخش تولید حمایت می کند و به فعالان اقتصادی اطمینان می دهد که چرخ تولید کشور با قوت و با تامین ارز و مواد اولیه مورد نیاز به حرکت خود ادامه خواهد داد. در این جلسه با توجه به موجودی چشمگیر کالا در گمرکات کشور، موضوع ترخیص هرچه سریعتر کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و نیازهای اولیه واحدهای تولیدی از گمرکات مورد بررسی قرار گرفت و براساس پیشنهاد وزارت صمت تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شد.

ظریف از تشکیل کمیته کاری بین دولت و مجلس خبرداد

وزیر امور خارجه گفت: در جلسه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد رییس کمیسیون تصمیم گرفته شد که یک کمیته کاری بین بخش اقتصادی وزارت امور خارجه و این کمیسیون برای تشویق صادرات تشکیل شود.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف پس از شرکت در نشست کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این جلسه تلاش کردیم چالشها و مسائلی که در حوزه دیپلماسی اقتصادی روبرو هستیم و وظایف وزارت امور خارجه در این حوزه را بیان کنیم.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان ادامه داد: دوستان در کمیسیون سوالات خوبی را مطرح کردند، پیشنهادات و تذکرات خوبی از سوی دوستان ارائه شد و بعد از ارائه توضیحات، رییس کمیسیون پیشنهاد داد که یک کمیته کاری بین بخش اقتصادی وزارت امور خارجه به مسئولیت معاونت اقتصادی وزارت خارجه و این کمیسیون - به منظور تشویق صادرات و اینکه بتوانیم مسیر کمک به صادرات غیرنفتی را بازتر کنیم و مانع را برطرف کنیم- تشکیل شود و کمیسیون نیز از نظر قانونگذاری و ریلگذاری در این حوزه به وزارت امور خارجه و دیگر دستگاههای مربوطه کمک کند.

ظریف از مطرح شدن بحث های خوب در جلسه با اعضای کمیسیون امنیت ملی خبرداد و گفت: امیدواریم این تعامل و همکاری بین مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه ادامه پیدا کند.

وزیر امور خارجه در ارتباط با روند پیگیری تصویب سند جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین اظهار کرد: در اسفندماه چینیها پیشنویس خود را بر مبنای پیشنویسی که ما تهیه کرده بودیم ارائه کردند و در حال بررسی و نهایی کردن این دو پیشنویس هستیم.

وی ادامه داد: در گفتوگوی ویدئو کنفرانس اخیر با وزیر خارجه چین به آنها اطلاع دادم که آماده انجام مذاکره نهایی به منظور نهایی کردن پیش نویس هستیم. زمانی که این متن نهایی شود و مورد توافق دوطرف قرار بگیرد در مراجع قانونی نیز به تصویب خواهد رسید.

در نشست سخنگوی دولت مطرح شد

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه اگر کشورهای کینهتوز علیه ایران در منطقه و سایر کشورها بر سر کار نبودند، وضعیت به گونهای دیگر بود گفت: فشار تحریمهای آمریکا بر اقتصاد ایران تاکنون بر هیچ کشوری تحمیل نشده است. به گزارش ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری یادآور شد: دورههای قبل اینچنین تحریمهایی نبود، امروز تحریمها کم نیست، با آثار اقتصادی و اجتماعی هم در هم تنیده شده است، بنابراین نیازمند همدلی بین ارکان نظام برای رفع مشکلات هستیم. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: هیچ دورهای مثل این دوره جامعه ما متحول نشده بود و ضرورت پاسخ اجتماعی و اقتصادی به نیازهای جامعه از ضروریاتی است که شاید در دورههای قبل این چنین نیازمندی حس نمیشد. وی ادامه داد: فشارهای تحریم، زورگوییهای آمریکا، مشکلات اقتصادی و معیشتی، دردهایی است که برای مردم به وجود آمده است. آثار کرونا که اقتصادهای بانشاط دنیا را دچار مشکل کرده توأمان با آن مواجه هستیم و بدون تردید عبور موفق و کاستن مشکلات جامعه با کاستن با همکاری همهجانبه و هم افزا درک و فهم مسائل امکان پذیر است. سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دولت در خط مقدم مبارزه با مشکلات و حل مسائل کشور قرار دارد گفت: دولت آمادگی دارد پیرامون مسائل مهمی چون تورم، مشکلات ارزی، تولید، مشکلات ناشی از تحریم و مسایل معیشتی با همه توان و تعامل با دیگر قوا، راهکارهای اساسی برای برطرف کردن موضوعات اساسی ارائه دهد. ربیعی با اشاره به پنجمین سالگرد برجام بیان کرد: به دلیل خروج آمریکا از برجام این توافق کارکرد خودش را برای مردم از دست داد و سبب شد عدهای قضاوت غیرمنصفانهای از برجام کنند. آمریکاییها نگذاشتند مردم ایران از فواید اقتصادی برجام منتفع شوند و خود آنها نیز دچار خسارتهای زیادی در عرصه بینالملل و افکار عمومی حتی در داخل کشور شدند. وی تاکید کرد: قطعا نقض برجام نمیتواند واقعیات را تغییر دهد. جمهوری اسلامی ایران با این توافق نشان داد که تمام تبلیغات یک دهه قبل و یا بیشتر از آن درباره فعالیتهای صلح آمیز هستهای ایران که گوش جهان را کر کرده بود، بیاعتبار است.

ربیعی با بیان اینکه ما ثابت کردیم چیزی برای مخفی کردن نداریم و همه جار و جنجالها و همه تحریمهای ملت ایران را در تمام این مدت آزرده است، عنوان کرد: این تحریمها فقط به نیات سیاسی و برای تامین رضایت رژیم صهیونیستی و جنگطلبان بهانهجو بوده است. وی گفت: آمریکا با خروج از برجام که اثرات آن با خروج آنها از سایر توافقات بینالمللی قابل مقایسه نیست، خود را در جهان بیآبرو و منزوی کرد و امروز با وجود دشواریهایی که تحریمهای غیر انسانی بر مردم ما وارد کرده شاهد ایستادگی مردم در برابر این زور گویی ناعادلانه و باور ناکردنی هستیم.