روحانی در جلسه هیأت دولت اعلام کرد:

رئیس جمهور با بیان اینکه بانک مرکزی در حال تلاش برای متعادل سازی قیمت ارز است، از کمک سه کشور به ایران در زمینه تعادل بخشیدن به نرخ ارز در بازار خبر داد.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت با بیان اینکه دولت مسأله ازدواج و تشکیل خانواده را بسیار مهم می داند، اظهار کرد: تسهیلات بهتری در زمینه وام ازدواج یعنی ۳۰هزار میلیارد تومان پرداخت شد.امسال هم همین رقم پرداخت می شود، دو گام مهم در زمینه مستاجرین برداشتیم; اجاره روند صعودی غیرمنطقی پیدا کرده بود که برای آن سقف تعیین کردیم.

وی ادامه داد: اقدام دیگری که بزودی اجرا می شود، دادن ودیعه از سوی بانک به مستاجرین است، دولت برای آنهایی که دارای حقوق ثابت هستند مثل کارگران و کارمندان و خانواده هایی که تحت حمایت کمیته امداد یا بهزیستی هستند وام در نظر گرفته؛ ۵۰میلیون تومان در تهران، در شهرهای بزرگ ۳۰میلیون و شهرهای کوچکتر۱۵میلیون تومان با سود۱۳ درصد که وام می توانند بگیرند. که بعد از پایان اجاره، اصل پول را باید به بانک برگردانند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه در پاییز همسان سازی حقوق بازنشستگان را عملیاتی می کنیم، افزود: دولت ۳۲ هزار میلیارد تومان بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کرد که ین بدهی در ۱۴سال ایجاد شده بود.

وی گفت: باید برای شرایط بازار و گرانی ها چاره اندیشی کرد وبانک مرکزی در حال تلاش برای متعادل سازی قیمت ارز است.صادرکنندگان باید ارز را به سامانه نیما عرضه کنند که این کار شروع شده است.باید کاری کنیم که از ارز خود در کشورهای دیگر استفاده کنیم. حداقل سه کشور در روزهای اخیر اقدام خوبی انجام داده اند و بر این اساس باید شاهد قیمت بهتر ارز در روزهای آینده باشیم.

روحانی خاطرنشان کرد: یک وزارت خانه قادر نیست صنعت،معدن و بازرگانی را در شرایط سخت تحریم اداره کند، ما بیش از سه سال منتظر تصمیم مجلس برای تفکیک وزارتخانه صمت هستیم. باید روند چرخه کالا به صورت آنلاین اعلام شود. باید اطلاعات در این زمینه به روز باشد. باید مشخص باشد ارز چگونه در حال چرخش است.باید نظارت دقیق بر صادرات و واردات انجام شود تا قیمت ارز و اجناس متعادل شود.شرکت های دولتی حق ندارند، کالاها را گران تر از قیمت مصوب بفروشند. نباید اجازه دهیم که با کاغذبازی و مقررات گذشته،مردم تحت فشار قرار گیرند.

روحانی با بیان اینکه راه باقی مانده ما در مبارزه با کرونا بیشتر از آنی است که از آن عبور کرده ایم، گفت: پیشبینی های دقیق علمی این است که بستری ها در ماه های آینده در بیمارستان بیشتر از ماه های گذشته خواهد بود و ما باید خود را به لحاظ امکانات پزشکی آماده کنیم. پیش بینی می شود بار این بیماری سنگین تر شود. داروی قطعی برای کرونا وجود ندارد، ولی در روزهای پیش رو از یک دارو که کمک کننده است، استفاده می شود. باید بدانیم راه طولانی پیش روی ما است و هیچ راهی نداریم جز این که آداب و رسوم خود را عوض کنیم. نمی شود با این بیماری جنگید، ولی برای مراسم عروسی یا عزا همه اقوام را دعوت کرد. شستن دست و استفاده از ماسک توصیه می شود.مردم در هفته های اخیر خیلی بهتر همکاری کردند.شعار مقاومت و بهداشت و معیشت باید گفتمان ما را تشکیل دهد. ما باید در برابر فشار خارجی مقاومت کنیم، بهداشت را مراعات کرده و معیشت مردم را تامین کنیم.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهوری در ادامه صحبتهای خود گفت: می خواهم خبر خوشیبه مردم بدهم و آن اینکه در حال ورود به اینترنت نسل پنجم هستیم و از روزهای آینده این نسل کار خود را در تهران آغاز می کند و به تدریج گسترش پیدا میکند؛ این تحولی بزرگ در عرصه دیجیتال است؛ نسل پنجم فقط برای ارتباطات نیست، بلکه برای اقتصاد دیجیتال کشور است.

وی افزود: سال قبل مرکز هوش مصنوعی را افتتاح کردیم و امسال اعلام می کنیم که فعالیت نسل پنجم را آغاز کردیم و از وزارت ارتباطالت می خواهم در روزهای آینده برای مردم توضیحات لازم را ارائه کند.

روحانی همچنین با اشاره به فعالیت های دیپلماتیک ایران هفتههای گذشته خاطر نشان کرد: از سال ۹۲ از لحاظ مسیر حرکت سیاسی مسیری بسیار صحیحی را انتخاب کردیم و این مسیر را ادامه میدهیم و دستاوردهای بسیار مهمی را در روابط سیاسی، اقتصادی، مسائل امنیت منطقه، روابط چند جانبه با کشورهای مختلف در موضوعات مختلف داشتهایم؛ در هفتههای اخیر هم شاهد تلاش و فعالیت هستیم؛ که نمونخ آن هم تلاشی است که با دولت همسایه خود عراق داشتیم.

رئیس جمهوری با اشاره به سفر نخست وزیر عراق به تهران اظهار کرد: دیروز نخست وزیر این کشور به تهران سفر کرد و ملاقاتهای بسیار مهمی داشت که در راس آن با مقام معظم رهبری دیدار کردند. در جریان این سفر توافقات بسیار خوبی میان ایران و عراق در زمینه رفت و آمد های گمرکی، مسائل اقتصادی و روابط بانکی انجام شد که امیدواریم عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه « تماسها و روابط سیاسی خوبی از سالهای قبل با چین و روسیه داشتیم که در هفته های اخیر این روابط قویتر شده است»، افزود: من پیامی در زمینه تقویت روابط ایران و روسیه در زمینه مسائل منطقهای و بینالمللی داشتم که از طریق وزیر امور خارجه برای رئیسجمهور محترم روسیه فرستادم که با استقبال ایشان مواجه شد. انشاءالله امیدواریم همکاریهای ما با کشورهای دوست و همسایهمان چه در دریای خزر و خلیج فارس وچه در مرزهای غربی و شرقی از جمله روسیه، عراق، ترکیه، قطر، پاکستان، افغانستان گسترش یابد.

روحانی در پایان با اشاره به فرارسیدن ماه
ذیالحجه و موسم حج مسلمانان گفت: گرچه در این ماه بسیار ذی قیمت ذیالحجه شاهد حج پرشکوه از لحاظ جمعیت نیستیم و مردم مسلمان کشورهای مختلف از زیارت خانه خدا محرومند و فکر می کنم این اولین بار است در قرنهای گذشته که حج برای افراد غیر از ساکنان عربستان سعودی تعطیل شده است اما در این شرایط ما باید با دعا و اخلاص به ویژه در روزهای عرفه و عید قربان و احسان به مستمندان بتوانیم این نقص را جبران کنیم.

ظریف تاکید کرد:

وزیر امور خارجه درباره آخرین اخبار از سند همکاری ایران و چین گفت: به دلیل کرونا مذاکرات نهایی حضوری هنوز انجام نشده و هیچ سندی معتبر نیست و هیچ توافقی انجام نشده ولی بسیار به توافق نزدیک هستیم. به چین هم اعلام کردیم که آماده مذاکره درباره سندی که به ما داده اند هستیم تا آن را نهایی کنیم.

به گزارش ایسنا محمد جواد ظریف در حاشیه جلسه دولت با بیان اینکه احساس ما این است که بعد چند ماه می توان این سند را نهایی کرد و به امضا رساند، گفت: اگر نیاز به تصویب مجلس باشد، اقدامات قانونی لازم انجام می شود و حتما به افکار عمومی اطلاع رسانی شفاف انجام می شود. الان هم همه مراحل شفاف و اعلام شده بوده و هیچ چیز پنهانی نیست.

ظریف تاکید کرد: مردم اطمینان داشته باشند که نه این دولت و نه هیچ دولت دیگری یک وجب از خاک ایران را نه به کسی واگذار میکند و نه اجازه استفاده اختصاصی از یک وجب از خاک ایران را به کسی خواهد داد.

ظریف درباره سفر نخست وزیر عراق به تهران، گفت: این سفر یک تحول مهم دیپلماتیک بود . من یکشنبه سفر مقدماتی به عراق داشتم و با مقامات مختلف سیاسی، نظامی، قضایی و حزبی عراق و همینطور اقلیم دیدار کردم و گفتوگوهای خوبی داشتیم .

وی ادامه داد: در سفر نخست وزیر عراق به ایران توافقات خیلی خوبی بین دو طرف صورت گرفت. دیدار نخست وزیر عراق با مقام معظم رهبری و صحبتهای بسیار روشن ایشان در حمایت از دولت و حاکمیت عراق و سیاست های جمهوری اسلامی برای نخستوزیر عراق بسیار راهگشا بود.

وزیر امور خارجه درباره همکاری ایران با کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: همسایگان هر کشوری نقش اول در سیاست خارجی آن کشور دارند. برای ما که آمریکاییها انواع تحریمهای ظالمانه را اعمال می کنند، همسایگان اهمیت ویژهتر و فوق العادهتری پیدا میکنند. وی ادامه داد: امروز ما با همسایگان خود رابطه بسیار خوبی داریم البته به استثنای دو یا سه همسایه که خودشان راه دیگری انتخاب کردند و امید دارند که کشور دیگری علیه ایران اقدام کند و نگاهشان به دست و زبان دیگران است تا امنیت شان حفظ شود. روابط ما با عراق، ترکیه، روسیه، افغانستان، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس در چند دهه اخیر بی نظیر بوده است. روابط بسیار خوب ما با همسایگان کمک خوبی در مقابله با تحریم های آمریکا است.

تجارت دیدگاه کارشناسان به رونق بازار سرمایه را بررسی کرد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: رشد عجیب و سوال برانگیز بورس باعث اظهار نظرهای فراوانی شده است. برخی معتقد هستند مردم به این نتیجه رسیده اند که در بورس سرمایه گذاری کنند و برخی دیگر که البته توانایی داغ کردن بازارها را دارند، این بار به بازار سرمایه هجوم آورده اند تا مردم ترغیب به سرمایه گذاری در بورس شوند و هنگامی که این بازار را به اوج رساندند، سرمایه های خود را به بخش دیگری هدایت کنند و تازه واردها زیان ببینند. اکنون بازار سرمایه در شاخص یک میلیون و۸۰۰ هزار است هرچند که وارد یک میلیون و ۹۰۰ هزار هم شد و انتظار این بود که دو میلیون برسد، اما روند قرمز شدن شاخص این هشدار را می دهد که مبادا سفته بازها تصمیم گرفته اند از این بازار کوچ کنند.

در این رابطه یک استاد دانشگاه گفت:دولت در شرایطی از بازار سرمایه حمایت می کند که رشد بی رویه آن خطرات و مشکلات بسیار جدی در آینده نزدیک برای کشور رقم خواهد زد. نوید دادن سود آنی در بازار سرمایه اصلا با ماهیت بازار سرمایه تطابق ندارد. حیدر مستخدمین حسینی در گفت و گو با فارس افزود:بازار سرمایه بازار پرریسکی است و سودی که تاکنون نشان داده واقعی نیست، افزایش شاخص ها در بورس واقعی نیست و این مسائل موجب می شود که نقدینگی نتواند در جای درست که همان بخش تولید است قرار گیرد. حتی ریالی از سود افزایش شاخص در بورس که دولتمردان بیان می کنند در جهت حمایت از تولید است وارد تولید نمی شود.

تبلیغات نابجای دولت

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه دولت با تبلیغات نابجا برای بازار بورس، آن را تبدیل به بازاری برای سفته بازی کرده است گفت: به عبارتی دولت با تبلیغات هر چند وقت یکبار سفته بازی را در این بازار رقم می زند. تبلیغات برای بورس باعث میشود نرخ سهام افزایش یابد و دولت نیز بخشی از سهام را که در اختیار دارد با قیمت بالا در بازار عرضه می کند. وقتی مجموعه دولت و بانک از بورس حمایت می کنند و در مدت کوتاهی افرادی که در بورس سرمایه گذاری کرده اند سودهای کلانی دریافت کرده اند. طبیعی است که نقدینگی به سمت بورس حرکت کند اما باید به این نکته توجه داشت که براثر سود بالای بورس برخی از مردم دارایی ها خود از قبیل خانه و خودروی را فروخته اند و در صورت ریزش و سقوط بورس متحمل ضرر بسیار زیادی می شوند.

زمان ریزی بورس مشخص نیست

وی با تاکید بر اینکه زمان ریزش بورس مشخص نیست گفت: عوامل مختلف داخلی و جهانی بر زمان ریزش آن موثر است. در مجموع بورس همیشه تحت دو شوک قرار دارد که یکی شوک داخلی و تصمیماتی که دولت و مجلس اتخاذ می کند و دیگری هم شوک بیرونی است به عنوان مثال حتی انتخابات آمریکا نیز می تواند بر بورس تاثیر گذار باشد.در مجموع وضعیت بازار سرمایه هیچگاه به صورت قطعی قابل پیش بینی نیست اما باید این را قبول کرد که بازار سرمایه در مقابل هر شوکی واکنش نشان می دهد و تنها زمانی خنثی خواهد بود که دست های پنهان آن را مدیریت کند و اکنون این نقش مدیریتی را دولت بر عهده گرفته است.

استقابل دولت از تورم

مستخدمین حسینی با تاکید بر اینکه دولت از تورم بدش نمیآید، زیرا تورم و افزایش نرخ ارز است که بانک ها را از ورشکستگی نجات می دهد و با این شرایط است که دولت قادر به پرداخت بدهی خواهد بود گفت: با افزایش قیمت ها، دارایی های دولت به لحاظ ارزشی افزایش می یابد و بنابراین دولت قادر خواهد بود که از دارایی های خود بدهی هایش را بپردازد و بنابراین دولت از تورم استقبال می کند. اینکه بر سر مردم چه میآید، بعضی از دولتمردان مطرح کرده اند که باید دید تحمل فشار مردم تا کجاست. بنابراین یک اراده جدی برای تورم و کاهش آن وجود ندارد؛ زیرا میزان بدهیهای دولت رقم بالایی را تشکیل میدهد و اگر تورم نباشد بازپرداخت آن بدهی برای دولت سخت است.

اشتباهات تاریخی دولت در بازار سرمایه

وی با یادآوری اینکه سال ۹۲ شاخص بورس رو به افزایش بود گفت: در نیمه دوم همان سال شاخص بورس منفی شد و همه در این وضعیت فروشنده سهام شدند بطوری که برای کنترل شرایط، وزیر اقتصاد وقت با اقدامی نادر در جهان فروش سهم را سهمیه بندی و کوپن بندی کرد و اعلام کرد که هر فرد در روز قادر به فروش مقداری از سهم خود خواهد بود.لذا سهامداران برای اینکه گرفتار قوانین سختگیرانه بعدی نشوند اقدام به فروش هر چه سریعتر سهام خود کردند و بدین ترتیب شاخص بورس ریزش کرد این اتفاق اثرات منفی خود را در بازار بورس گذاشت و در نتیجه ریزش شاخص بورس در سالهای ۹۳، ۹۴ و ۹۵ نیز تداوم یافت و نمادهای جدید پذیرش مشتری در حداقل قرار گرفت.

این استاد دانشگاه افزود: بسیاری از کارگزاری ها و شاید تمام کارگزاری ها با زیان مواجه شدند و برای پرداخت حقوق کارکنان خود مجبور به اخذ وام از بانک ها شدند. اما در سال ۹۶ آرام آرام این وضعیت اصلاح شد و بورس به سمتی حرکت کرد که بتواند بخشی از نقدینگی را جذب کند تا اینکه در سال ۹۷ وضعیت بورس بهبود یافت و در سال ۹۸ نیز نتایج آن مشاهده شد و به دنبال عوامل تاثیرگذار دیگر این افزایش شاخص تاکنون نیز ادامه دارد.

بازی دو سر برد دولت

مستخدمین حسینی گفت: برخی از عواملی که باعث رشد شاخص بورس شده عبارتند از کاهش ارزش پول ملی و محدود شدن واردات و تجدید ارزیابی دارایی ها و .... لذا به غیر از این چند مورد دلیلی برای افزایش شاخص بورس وجود ندارد و با این شرایط اگر بازار سرمایه ریزش کند قطعا اثرات مخربی بر اقتصاد خواهد گذاشت. وی افزود: در حال حاضر مردم به سمت بازار سرمایه گرایش یافته اند و نقدینگی خود را به این بازار پرسود وارد کرده اند بنابراین اگر بازار سرمایه سقوط کند اگر فردی به عنوان مثال ۱۰۰ واحد پولی سهام خرید و ارزش سهام وی به ۱۴۰ واحد رسیده با سقوط بازار سرمایه ممکن است ارزش سهام وی به کمتر از ارزش خرید مثلا ۷۰ واحد پولی برسد و با این وضعیت آن فرد حتی نقدینگی کمتری نسبت به آنچه که در بورس سرمایه گذاری کرده بدست می آورد.

روند نزولی در بازار ارز پیگیری میشود

از سوی دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه ورود مردم به بورس اتفاق مطلوبی در مسیر ساماندهی وضعیت اقتصادی است گفت: مردم باید با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان امر نسبت به ورود به حوزههای مختلفی اقتصادی از جمله بورس اقدام کنند تا دچار ضرر و زیان احتمالی نشوند. محمدرضا دشتی اردکانی در گفتگو با مهر با بیان اینکه در ماههای اخیر برخی ماحصل زندگی خود را در بورس یا در بازار ارز سرمایه گذاری کرده اند، گفت: در سالهای گذشته فرود و نشیبهای عدیده نشان داده نمیتوان بدون آینده نگری به بازار اعتماد کرد.این نماینده مجلس ، با تاکید بر اینکه کارشناسان بارها هشدارهای لازم در خصوص نحوه سرمایه گذاری در بازارهای مختلف را به مردم داده اند، افزود: مردم باید با توجه به این هشدارها از هدر رفتن سرمایههای خود جلوگیری کنند.

مالیات راه برخورد با بورس بازی

در همین رابطه یکی از مسوولان سابق سازمان امور مالیاتی در نامه ای به رئیس مجلس با تاکید بر اینکه توسعه بدون رفع فساد امکانپذیر نیست، اعلام کرد: برخورد با تورم های بخشی ناشی از بورس بازی صرفا و صرفا در شرایط کشور ما، به وسیله مالیات امکان پذیر است. محمدرضا یزدی زاده در نامه ای به قالیباف اعلام کرد: ما با تورم های بخشی ناشی از بورس بازی مواجه هستیم و برخورد با این رفتارهای مخرب در اقتصاد صرفا و صرفا در شرایط کشور ما، به وسیله مالیات امکان پذیر است که متاسفانه مغفول مانده است،

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

بدست آوردن سودهای کلان و ره صدساله را یک شبه پیمودن دل بزرگ می خواهد. اما درایت و آینده نگری نیز در تجارت بسیار موثر است. البته این دل بزرگ برای کشوری است که اقتصاد منظمی داشته باشد و کسی که تصمیم می گیرد کار اقتصادی انجام بدهد، باید اطلاعات جامعی تهیه کند و پس از مطالعه و حتی گرفتن مشاور دست به یک فعالیت اقتصادی بزند. در اقتصاد سالم، بسادگی نمی توان سودهای بادآورده بدست آورد. مهمتر اینکه باید سالها تجربه داشت. اما در اقتصادهای آشفته ای مانند ایران، همه چیز امکان پذیر است. تجربیات این اقتصاد نشان می دهد که می توان یک شبه میلیاردر شد یا به فقر و فلاکت رسید که نمونه های آن را در تمامی سالهای گذشته شاهد بودیم. اما اکنون آشفته بازار کشور به نوعی است که خرید هرچیزی سود دارد. رسیدن دلار ۱۰ هزار تومانی به ۲۶ هزار تومان، سکه ۴ میلیون تومانی به ۱۱ هزار تومان، پراید۲۰ میلیون تومانی به ۹۰ میلیون تومان و... آن هم در مدتی کوتاه، نشان می دهد که علم اقتصاد در ایران لنگ انداخته و تسلیم این همه بی برنامگی شده است. در این شرایط وجود عده ای فرصت طلب که به این آشفته بازار دامن می زنند، مزیت علت شده است. اما مدتی است اصطلاح سفته بازی بر سر زبانها افتاده است. سفته بازی یک معامله دوسره است و به معامله مالی گفته می شود که ریسک بالایی برای از دست دادن بخش یا تمام سرمایه اولیه وجود داشته باشد و از سوی دیگر انتظار سود قابلتوجهی متصور است. البته سفته بازی در اقتصادهای سالم، ریسک زیان بیشتر از سود بالاست، در حالی که اقتصاد غیر قابل پیش بینی ایران، سود کلان را تایید می کند. یکی از بخشهای اقتصاد ایران که بی حساب و کتاب بودن را تایید می کند، بورس است. امروزه بازار سرمایه با رشد وحشتناکی رو به رو شده و این رشد جذابیت بالایی دارد که باعث شده افراد بی تجربه نیز وارد بازار سرمایه شوند. این در حالی است که بارها نسبت به این بازار هشدارهایی از سوی مسوولان انتظامی و کارشناسان اقتصادی و مسوولان داده شده است. این رشد سرسام آور بازار سرمایه این ذهنیت را ایجاد کرده که سفته بازان از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه کوچ کرده و آتش رونق بورس را شعله ور نگه می دارند. سفته بازها به دلیل پیش بینی هایی که برای کسب سود کلان کرده اند، به نوعی رفتار می کنند که حتی اگر شاخصهای بازار، خلاف رشد را نشان دهد، چنان تبلیغ می کنند که رشد قیمت متوقف نشود و حتی گاهی اقدام به خرید کاذب و بالاتر از قیمت واقعی برای گرم نگه داشتن بازار می کنند. با توجه به شرایطی که امروز برای بازار بورس شاهد هستیم، لازم است هرچه سریعتر نظارت بر این بازار جدی تر شود و چنانچه افرادی در این بازار سفته بازی می کنند، شناسایی و با آنان برخورد شود. زیرا همانگونه که بارها از سوی کارشناسان مطرح شده، زمین خوردن بورس بلایی به روز مردم می آورد که بار دیگر نمونه تجمع مال باختگان موسسات مالی و اعتباری رخ خواهد داد.

یادداشت

معصومه پاشایی بهرام

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

امروزه در شرایط تحریم قرار داریم و تحریم ها متوجه صنعت نفت است. همین محدودیت برای نفت باعث شده تا با کسری شدید بودجه رو به رو باشیم. بنابر این لازم است برای جبران کسری بودجه به سراغ دیگر بخشها برویم که یکی از آنها، بخش معدن است. اما متاسفانه براساس آمارهای ایمیدرو، نزدیک به نصف معادن اکتشاف شده غیر فعال هستند مشکل اینجاست که در واگذاریها و بررسی اهلیت افراد دقت لازم صورت نمیگیرد و نتیجه ی آن غیر فعال ماندن معادن که گاه به دو دهه نیز میرسد خواهد شد در حالی که اکثر این معادن در مناطق محروم قرار دارند و ورودشان به چرخه ی بهره برداری به دست افرادی که اهلیت لازم را داشته باشند، می تواند نقش محرومیت زدایی بالایی را ایفا کند و چرخه های تولید داخلی بچرخد. آمارها بیانگر آن است که از ۱۰۳۹ معدن فلزی ۴۰۶ معدن غیر فعال و از ۲۲۸۲ معدن غیر فلزی ۹۱۵ معدن غیر فعال هستند، همچنین از ۲۰۷۲ معدن سنگ تزئینی نیز ۹۳۰معدن و از ۵۰۱۱ معدن مصالح ساختمانی ۲۲۰۳ معدن غیرفعال هستند. این ارقام نشان میدهد ساز و کارهای واگذاری بسیار ضعیف بوده و نیازمند بازنگری و اصلاح است، البته ایمیدرو طبق گزارشی که به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه کرد، متعهد شد تمام معادن غیر فعال را طی چند ماه آینده تعیین تکلیف کند. اشکال دیگر اینجاست که برخی معادن جز تخریب محیط زیست و نگرش غلط به محلی های منطقه به این معنا که ساکنان را تنها در نقش کارگر تصور میکنند، آورده ای ندارند که باید پیوست های زیستی و مسئولیتهای اجتماعی آنها طرح موضوع و بررسی لازم صورت گیرد تا پاسخگوی مطالبات بحق مردم مناطق معدن خیز و محروم باشیم.

فروشندگان خودروهای خود را بر اساس قیمت دلار قیمت گذاری می کنند

گروه صنعت و تجارت: فعالان بازار خودرو می گویند که تغییر قیمت خودرو طی روزها و هفته های گذشته در بازار با نوسانات ارزی مرتبط است زیرا در حال حاضر خودرو به کالایی سرمایه ای تبدیل شده و کوچکترین نوسان در نرخ ارز باعث تغییر قیمت خودرو در بازار می شود. در این میان فروشندگان، خودروی خود را براساس نرخ ارز قیمت گذاری می کنند و با صعودی شدن روند بازار ارز، شاهد رشد قیمت خودرو در بازارها هستیم. هرچند طی روزهای گذشته قیمت دلار کاهش پیدا کرده و قیمت ها در بازار خودرو نیز کمی کاهش داشته اما بررسی وضعیت بازار نشان می دهد که در شرایط فعلی تعداد فروشندگان خودرو در بازار زیاد است، ولی خریداران فعلاً دست نگه داشته اند تا قیمتها پایین تر بیاید. با این حال زمزمه هایی از گوشه و کنار شنیده می شود که پالس هایی برای افزایش احتمالی قیمت خودرو در آینده قلمداد می شوند.

از طرف دیگر در حالی وزارت صنعت وعده مدیریت بازار خودرو با اجرای طرح های فروش ویژه و پیش فروش را داده بود که اکنون با اجرای دو مرحله از این طرح ها بازار کنترل نشده و حتی با افزایش چندباره قیمت کارخانه، خرید خودرو به رؤیایی برای مردم تبدیل شده است. اردیبهشت ماه امسال بود که بعد از چانه زنی های بسیار میان وزارت صنعت، سازمان حمایت، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار در نهایت توافقات بر سر تعیین قیمت خودروهای جدید انجام شد و در نهایت محصولات ایران خودرو بهطور متوسط ۱۰ درصد و سایپا ۲۳ درصد افزایش قیمت پیدا کرد. در آن مقطع روند صعودی قیمت ها در بازار خودرو به حدی افزایش یافته بود که ستاد تنظیم بازار علاوه بر اعلام قیمت های جدید خودرو تأکید کرد که معیار قیمت در بازار نرخ کارخانه بهعلاوه ۱۰ درصد سود خواهد بود ضمن اینکه خرید و فروش خودروها الزاما در مراجع رسمی باید صورت گرفته باشد.

علاوه بر این مسئولان وزارت صنعت از سیاست های کلان در ثبت نام و نظارت بر فروش خودرو توسط شرکت ها و فعالان بازار خبر دادند و به مردم تأکید کردند این بازار در شرایط هیجانی قرار گرفته و با فروش ویژه خودرو توسط شرکت ها تقاضا در بازار مدیریت و آرامش حاکم خواهد شد.

جالب اینجاست وزارت صنعت خط و نشان های مختلفی هم در طرح های فروش اعمال و حتی در نهایت با ابزار قرعه کشی فروش خودرو را توسط شرکت های خودروساز به مشتریان آغاز کرد. هرچند شانس مردم در این قرعه کشی ها ضعیف و حجم ثبت نامی ها بسیار بالا بود اما وزارت صنعت به طرح خوش بین بود و وعده های مختلفی در مدیریت بازار خودرو می داد.

در زمان حاضر دو مرحله از طرح فروش ویژه و پیش فروش خودرو توسط شرکت های خودروساز می گذرد اما نه تنها قیمت ها در بازار تکان نخورده بلکه با ارسال دعوتنامه های جدید شرکت های خودروساز به مشتریان فاز دوم افزایش قیمت ها در کارخانه کلید خورده و مردم مجبور شده اند در پیش فروش خودرو مابه التفاوت ها را اعمال و محصولات را با قیمت های جدید تسویه کنند و تحویل بگیرند. در این شرایط نه تنها طرح های فروش دردی از بازار دوا نکرده بلکه با افزایش دوباره قیمت ها توسط شرکت های خودروساز روند افزایش مجدد قیمت ها در بازار هم کلید خورده و در نهایت مصرف کننده رؤیای خرید خودرو آن هم با این قیمت ها را خواهد داشت.

جزییات تولید سه خودروی ارزان قیمت

در همین حال روز گذشته امیر جعفرپور، معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت در گفتگو با ایرنا گفت: با توجه به خروج پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید دو خودروساز بزرگ کشور بنا به اقتضائات استانداردی و نیاز به دگرگونی و نوگرایی در خودروسازان، مشتریان دیگر قادر به خرید خودروهایی در بازه قیمتی ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان (که این روزها با قیمت های جدید به حدود ۲ برابر افزایش یافته) نبودند. وی افزود: در این راستا، وزارت صنعت سه گزینه تولید میکروکارها (Micro Car)، تولید خودرو با موتور کممصرف و موتورسیکلتهای چهارچرخ را در دست بررسی دارد تا گزینه مناسبی را برای خانوادههای ایرانی برگزیند. جعفرپور با بیان اینکه میکروکار به خودروهای کوچکمقیاس دو، سه یا چهار نفره اطلاق میشود، ادامهداد: این خودروها میتواند پاسخگوی نیاز تردد شهری بوده و فضای پارک زیادی نیاز ندارند. وی با بیان اینکه خصیصه دوم با توجه به کمبود فضای پارک در منازل و خیابانهای شهرهای بزرگی مثل تهران میتواند قابل توجه باشد، اضافه کرد: تولید این خودروها با دو نیرو محرکه برقی یا هیبریدی برنامهریزی میشود.

به گفته این مسوول، در پنج سال گذشته تلاشهای زیادی برای تولید موتورهای کممصرف انجام شده و بهخصوص یکی از شرکتهای دانشبنیان داخلی موفق به تولید موتورهای سه سیلندر و چهار سیلندر با مصرف سوخت پنج لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش شده است.

وی خاطرنشانکرد: تولید انبوه این نوع از موتورها و خودروهای متناسب با آنها، گزینه دوم پیش رو برای تولید خودروهای ارزان است. معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، همچنین به گزینه سوم مد نظر مسوولان اشاره کرد و گفت: این گزینه، تولید خودروهایی است که در حقیقت موتورسیکلتهای چهارچرخ هستند، وزن این خودروها کمتر از ۴۵۰ کیلوگرم بوده و سرعتی کمتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت دارند. وی افزود: این خودروها برقی خواهند بود که بین سه تا ۶ ساعت زمان برای شارژ نیاز داشته و با هر بار شارژ، می توانند بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشند.

جعفرپور، در عین حال از تلاش ایران خودرو در سالهای گذشته به منظور تولید موتورهای کم مصرف و کمهزینه خبر داد و گفت: اکنون با همراهی خودروسازان و موتورسیکلتسازان، همچنین مسوولان ایدرو و وزارت صنعت، بررسی این گزینهها در دستور کار است و امیدواریم تا یکی دو ماه آینده بتوانیم به نتیجهای که برای مردم و مشتریان مناسبتر است، دست یابیم.

وی توضیح داد: شاید تلاش برای تولید میکروکارها، لزوما با کاهش هزینه همراه نباشد، زیرا این قبیل خودروها باید بتوانند استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کرده و از برخی امکانات رفاهی نیز برخوردار باشند، ضمن اینکه گاهی اوقات کوچک شدن خودروها ممکن است با هزینههای بالاتری همراه باشد. این مسوول وزرات صنعت خاطرنشانکرد: در تلاشیم با موافقت سازمان ملی استاندارد، این نوع خودروها با تعداد استانداردهای کمتری (در حد ۶۰ استاندارد) تولید شود تا هزینههای تولید کاهش یابد. وی اظهار داشت: تولید موتورسیکلتهای چهارچرخ با ۲۵ تا ۳۵ استاندارد مد نظر است و هرچند اجازه عبور از بزرگراهها و آزادراه ها را نخواهد داشت، برای عبور این خودروها از تونلها و مناطق کم سرعت با پلیس راهور در حال رایزنی هستیم.

جعفرپور ادامه داد: این خودروها با میانگین قیمتی ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان و با سیستم برقی عرضه خواهند شد و به همین دلیل شاید در ابتدا هزینه بالایی داشته باشند، اما طول عمر بالایی نیز خواهند داشت.

وی گفت: همه این طرح ها اکنون به عنوان گزینههای پیشرو مطرح است و هنوز هیچ گزینهای نهایی نشده است، ضمن اینکه با وزارت نیرو برای تامین جایگاههای شارژ با وزارت نفت برای تامین یارانه مورد نیاز از محل صرفهجویی در مصرف سوخت، همچنین تامین مبالغی به صورت بلاعوض، سود تسهیلات و غیره با سایر دستگاهها رایزنیهایی در حال انجام است. معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت با بیان اینکه مطابق آمارهای مرکز آمار ایران، میانگین مالکیت خودرو در هر خانوار به ۷۵ صدم رسیده، یادآورشد: بررسیها نشان داده ۲۰ میلیون نفر جمعیت روستایی کشور فقط دو میلیون دستگاه خودرو دارند، اما ۶۵ میلیون نفر جمعیت شهری از ۲۲ میلیون خودرو برخوردارند. وی با اشاره به مالکیت بیشترین تعداد خودرو در خانواده های کمجمعیت، ادامهداد: این در حالی است که اکثر خانوادههای بزرگ با جمعیت چهار نفر به بالا توان خرید خوردو ندارند و باید برنامهای تدوین کنیم تا عدالت بیشتری در این زمینه شاهد باشیم

اجاره نشینان تهرانی۵۰ میلیون تومان وام میگیرند
 

گروه راه و مسکن: با توجه به صحبت های رییس جمهور، ودیعه ای که به عنوان وام به مستاجران پرداخت می شود اقساط ماهیانه ندارد، بلکه اجاره نشین ها فقط اقساط سود ۱۳ درصد را به صورت ماهیانه پرداخت می کنند و پس از پایان قرارداد، اصل مبلغ به بانک برگردانده می شود.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ایسنا، بعد از هفته ها صحبت درباره پرداخت ودیعه اجاره به مستاجران، بالاخره این وعده نهایی شد و رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت خبر آن را اعلام کرد. بنا به گفته حسن روحانی، پرداخت ودیعه برای مستاجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، مستاجران شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و سایر شهر ها ۱۵ میلیون تومان با نرخ سود ۱۳ درصد خواهد بود.

پیش از این هم محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، اجاره نشین های ساکن در واحدهای کمتر از ۷۵ متر در تهران و کمتر از ۹۰ متر در دیگر شهرها را مشمول دریافت تسهیلات ودیعه مسکن اعلام کرده بود.

نکته قابل توجه آن است دولت برای آنکه تسهیلات مورد نظر، کمکی برای مستاجران باشد و تورمی در بازار اجاره ایجاد نکند آن را از مستاجر فعلی به مستاجر بعدی انتقال می دهد. بر اساس شنیده ها، این ایده وزارت راه و شهرسازی بوده که با توجه به صحبت رئیس جمهور، عملیاتی شده است. بدین صورت که اصل ودیعه بعد از اتمام قرارداد اجاره به بانک مسکن مسترد میشود. به بیان دیگر اصل مبلغ مشمول اقساط ماهیانه نمی شود بلکه اجارهنشینها فقط سود ۱۳ درصد سالیانه را به عنوان اقساط ماهیانه پرداخت می کنند.

حسن روحانی، روز چهارشنبه اول مرداد ماه ۱۳۹۹ در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: دولت درخصوص اجاره نشینان دو گام مهم در هفته های اخیر برداشت که اولین گام دولت این بود که نسبت به اضافه اجاره بها که روند صعودی و غیرمنطقی داشت در ستاد ملی کرونا، تصویب کردیم که افزایش اجاره بهاد در شهر تهران حداکثر تا ۲۵ درصد، در شهرهای بزرگ تا ۲۰ درصد و در سایر شهرها تا ۱۵ درصد مجاز است و بیش از آن مورد پذیرش نیست.

رییسجمهوری اقدام دیگر دولت را که دیروز تصویب و به زودی اجرایی و عملیاتی خواهد شد را دادن ودیعه از طرف بانک به مستاجران دانست و گفت: دولت تصمیم گرفته برای آن دسته از مستاجرانی که دارای حقوق ثابت هستند، و همچنین برای خانوارهایی که تحت حمایت کمیته امداد امامخمینی (ره) و بهزیستی هستند، در تهران ۵۰ میلیون تومان در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچکتر ۱۵ میلیون تومان، کمک ودیعه مسکن، پرداخت کند.

به گفته رییسجمهوری، افراد واجد شرایط اجارهنشین در تهران، ودیعه ۵۰ میلیون تومانی با بهره ۱۳ درصد دریافت میکنند که کمک خوبی برای مستاجران تهرانی است. این افراد، میتوانند تا ۵۰ میلیون تومان برای مدت یک سال که اجاره نامه گواه خواهد بود از بانک ودیعه مسکن، قرض بگیرند. همچنین سود ۱۳ درصد را به بانک به شکل ماهانه پرداخت کنند. پایان کار باید اجاره نشین هایی که ودیعه مسکن دریافت کرده اند اصل پول را به بانک برگردانند. روحانی تصریح کرد: از هفته آینده، جزئیات و ویژگیهای ودیعه اجاره مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی، به مردم اعلام میشود. همچنین از هفته آینده، مقررات اجرایی شدن این طرح به تمامی بانکها ابلاغ خواهد شد و مردم از جزئیات طرح، آگاه میشوند. این گام جدیدی است که دولت در شرایط سخت کرونایی برای مستاجران برمی دارد.

گفتنی است، وام ودیعه مسکن در جهت کمک به مستاجران و کاهش التهاب بازار اجاره به متقاضیانی که کد رهگیری را دریافت کنند پرداخت میشود. این تسهیلات در استان تهران به متراژهای تا ۷۵ متر و در شهرستانها تا ۹۰ متر تعلق میگیرد.

همچنین چندی پیش محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره تسهیلات ودیعه مسکن برای مستاجران گفته بود: کلیات تسهیلات ودیعه مسکن توسط هیئت دولت به تصویب رسیده و در صورتی که بانک مرکزی منابع آن را تامین کند مبلغ آن اعلام میشود.به گفته این مقام مسئول در این نوع از وام تنها سود باز میگردد که باعث افزایش ۵۰ درصدی قدرت اجاره مستاجران میشود. معاون وزیر راه وشهرسازی مطرح کرد: در این مدل تسهیلات اصل پول کامل باز میگردد و مستاجران تنها اقساط سود تسهیلات را پرداخت میکنند. محمود زاده تصریح کرد: در این نوع از تسهیلات به طور مثال اگر ۱۰۰ میلیون ودیعه معادل ماهانه ۳ میلیون اجاره است و اگر این ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۱۸ درصد پرداخت شود مستاجر تنها ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اقساط سود این تسهیلات را پرداخت میکند و در این بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به نفع مستاجر و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به نفع مالک است.او یاد آور شد: در این نوع از تسهیلات هیچ ضرری به مالک وارد نمیشود و برای هر دو طرف دارای منافع است.

٢٥ استان در وضعیت هشدار و قرمز قرار دارند

گروه جامعه: آمار قربانیان کرونا در ایران روز به روز افزایش می یابد و در چند روز گذشته با رکوردشکنی تعداد فوتی های در طول ۲۴ ساعت به مرز ۱۵ هزار نفر رسیده است. بر اساس گزارش روز چهارشنبه دکتر سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت از ۳۱ تیرماه تا روز اول مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده که یک هزار و ۹۳۴ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور هم به ۲۸۱ هزار و ۴۱۳ نفر رسید.

لاری گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۴ هزار و ۸۵۳ نفر رسید. ۳۶۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹هم در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تاکید بر لزوم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی دستها و استفاده از ماسک بهویژه هنگام خروج از منزل و حضور در مکانهای عمومی و سرپوشیده، افزود: همانند روزهای گذشته استانهای مازندران، فارس، آذربایجانهای شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند. وی همچنین گفت: استانهای تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند. رکوردشکنی آمار قربانیان کرونا و گذشتن از مرز ۲۰۰ قربانی طی یک شبانه روز نشان از تاخت و تاز ویروس کرونا در کشور دارد و البته تنها قربانیان این ویروس تنها از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نیستند و متاسفانه پزشکان و کادر درمان نیز به قربانیان بالقوه این ویروس تبدیل شده اند. در همین رابطه روز گذشته مدیر روابط عمومی کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه تا این لحظه ۱۳۸ نفر از کادر درمانی شهید شدند و جان شان را سر این کار گذاشتند، گفت: کرونای بهار، تابستانی و پاییزی داریم که بدترین نوع آن کرونای پاییزی است. حسین کرمانپور مدیر روابط عمومی کل سازمان نظام پزشکی در نشست خبری ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران افزود: ما کرونای بهار، تابستانی و پاییزی داریم که بدترین نوع آن کرونای پاییزی است. کرونای زمستانی، کرونای بهاری و کرونای تابستانی با یکدیگر متفاوت است. کرونای زمستانی شامل ترس و هیجان و نگرانی بود که کمک کرد. مردم برای خودشان و اطرافیان نگران بودند. رسانهها نیز از این ترس استفاده کردند. کرونای بهاری شامل تعطیلات نوروزی و نشاط و همدلی و با هم بودن را شامل میشد. این نشاط باعث شد در بهار کنترل قابل توجهی داشته باشیم. او ادامه داد: کرونای تابستانی، کرونای کار و کم پولی و اضطراب است. در حال حاضر اضطراب و هیجان سرکوب شده مردم را گرفتار کرده است. کادر درمانی هم در حال حاضر خسته شدهاند. مردم هم خسته شده و دچار مشکلات مالی هستند و از طرفی عادی سازی هم اتفاق افتاده است. یکی از تفاوتهای این کروناها این است که کرونای تابستانی، خانوادگی شده است. به طور مثال ۴ نفر از عضو یک خانواده گرفتار ویروس کرونا شدهاند. مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: بدترین مورد، کرونای پاییزی است. نقش رسانهها این است که کرونای پاییزی را با کمک دولت و ملت و رسانهها کنترل کنیم. کرمانپور درباره استانهایی که مدافعان سلامت بیشترین میزان ابتلا به ویروس کرونا را داشتهاند، گفت: تهران با ۶۵.۲۶ درصد بیشترین آمار ابتلای مدافعان سلامت را داشته است و گیلان، مازندران، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، مرکزی، ایلام و خراسان جنوبی در جایگاه بعدی قرار دارند.

 

 

بذرپاش وعده داد:

کاندیدای ریاست دیوان محاسبات گفت: کشف گریزگاههای قانونی و شناسایی گلوگاه های آن برای مقابله با اصراف و مبارزه با فساد و اصل بی طرفی سیاسی در دستورکار این نهاد مهم نظارتی باید قرار گیرد. اتخاذ رویکرد پیشگیرانه و فعالانه دیوان با تمرکز بر فساد ستیزی و کم کاری با شجاعت و دقت انجام می پذیرد. در این جنگ اقتصادی که سرانه مردم متاسفانه در حال کاهش است فشار برطبقات پایین در بالاترین سطح خود قرار گرفته بنابراین هیچ اغماضی درمقابل کم کاری پذیرفتنی نیست. به گزارش خانهملت، مهرداد بذرپاش ادامه داد: کسی که از خود حساب نکشد حسرتش مستمر خواهد بود، دیوان محاسبات کشور مصداق همین حسابرسی است. نهادی که در قانون اساسی با هدف نظارت ملت بر وضع مالی کشور تعبیه شده است تا به مجلس کمک کند تا نظارت بر خرج کرد منافع ملت به نحوی دنبال کند که نتیجه آن کارآمدی کشور و حذف اصراف باشد. کاندیدای ریاست دیوان محاسبات افزود: از هزاران هزار میلیارد تومان بودجه کشور چند درصد فدای ناکارآمدی کشور شده است، با منابع حاصل از ۱۰ درصد صرفه جویی در ۲ هزار هزار میلیارد تومان چه مسائلی از کشور حل می شد. تمام انتخابات دولت فعلی با چند درصد صرفه جویی مرتفع می شد. وی تاکید کرد: ۵۰ هزار میلیارد تومان، یکصد هزار میلیارد تومان و این ۲ هزار هزار میلیارد تومان می توانست چه میزان سرمایه فیزیکی برای کشور تولید کند و اکنون چه میزان سرمایه مواجه هستیم؟ دیوان محاسبات چه میزان نظارت اثربخش داشته و به شما نمایندگان درباره این موضوع کمک کرده است؟ بذرپاش بیان کرد: اگر امروز دیوان محاسبات ذیل قوه مقننه نبود و در زیرمجموعه قوه مجریه قرار داشت تفاوتی می کرد؟ اگر بودجه ناظر بر عملیات اثربخش تخصیص داده شده بود و در بیت المال اصراف رخ نمی داد، آیا باز هم کسری بودجه اینچنینی را شاهد بودیم؟ اگر امروز بودجه دولت مبتنی بر عملیات و حسابرسی و عملکرد اتفاق افتاده بود، آیا امروز این مقدار دچار کسری بودجه بودیم یا بهره مند از مازاد بودجه بودیم؟

کاندیدای ریاست دیوان محاسبات، گفت: چند درصد از ۲ هزار میلیارد تومان بودجه واقعا برای رفع نیازهای اساسی کشور قرار گرفته؟ آیا حسابرسی در کشور ما واقعا در خدمت مردم است، اگر امروز دیوان محاسبات تعطیل شود در امور تصمیم گیری شما نمایندگان چه میزان خلل وارد می شود؟ اصلا دیوان محاسبات امروز در کجای تصمیم گیری شما نمایندگان قرار دارد؟ مردم گله مندند و از مجلس انتظار حسابرسی و حساب کشی به نفع مردم و کشور را دارند. وی بیان کرد: مردم از نمایندگان می پرسند با این روش بودجه ریزی و این میزان هدررفت سرمایه چگونه می خواهید به رفاه و آسایش ملت اضافه کنید، آیا دیوان عدم الانفع حاصل از تصمیمات دیرهنگام و یا تصمیم نگرفتن ها را هم حساب کرده است. بذرپاش تصریح کرد: مردم از مجلس و آن هم مجلس انقلابی انتظار ایجاد تحول به نفع کشور را دارند، مردم از ما توقع دارند، همان قدر که از کار کردن با خطا باید جلوگیری کنیم کار نکردن ها را هم برخورد کنید، از خود بپرسید اگر دیوان محاسبات نقش نظارتی خود را به درستی ایفا کند چه میزان از منابع کشور امروز هدر نمی رفت، این روش بودجه ریزی و حسابرسی با وضعیت موجود جنگ اقتصادی کشور چه تناسبی دارد.

کاندیدای ریاست دیوان محاسبات تاکید کرد: مردم قبول نمی کنندکه دولت مقروضشان، قرض بگیرد و اصراف کند، اوراق خزانه منتشر کند و پول آن را خرج تشریفات امور غیر ضرور کند.