خروج آمریکا از برجام علت وضعیت آشفته فعلی است

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، روابط ایران و چین را دارای قدمتی طولانی دانست و افزود: توافق ایران و چین، موضوعی غیرعادی نیست. ایران و چین، متحدان طبیعی هم هستند که همکاری آنها با یکدیگر، در راستای منافع هر دو آنهاست.به گزارش ایسنا، مجید تخت روانچی به راشاتودی آمریکا گفت: خروج آمریکا از برجام علت وضعیت آشفته فعلی است، ضمن این که آمریکایی ها بودند که با خروج از برجام، میز مذاکره را ترک کردند. وی افزود: ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر معاف بودن دارو و غذا از تحریم ها نیز ادعایی بی ربط است و واردات غذا و دارو، کماکان هدف تحریم های آمریکا هستند.روانچی با رد ادعای دخالت ایران در حمله به نفتکش ها در خلیج فارس، این اتهامات غیرموجه است که تاکنون هیچ مدرکی در این رابطه ارائه نشده است.سفیر ایران، ترور سردار سلیمانی، قهرمان مبارزه با تروریسم را بزرگترین هدیه آمریکا به تروریست ها در منطقه دانست و ادامه داد: داعش و متحدانش، این ترور را جشن گرفتند، چرا که سردار سلیمانی روش مقابله موثر یا این جریانات افراطی را به خوبی می دانست.

 

حضور در انتخابات در شرایط کرونا نیازمند انگیزه خیلی قوی

دبیرکل حزب جمهوریت با اشاره به تاثیر کرونا بر مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰، گفت: انگیزه خیلی قوی میخواهد که مردم خطر کرونا را به جان خریده و در صف رای گیری حاضر شوند. رسول منتجب نیا در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: احزاب مقید به برگزاری جلسات شورای مرکزی، کمیته ها و دفاتر خود هستند اما به دلیل شیوع کرونا، بسیاری از جلسات یا برگزار نشده یا از طریق فضای مجازی برگزار می شود، ولی تبادل نظر و گفت و گوها از طریق فضای مجازی تاثیر جلسات حضوری را ندارد.این فعال سیاسی با بیان اینکه این شرایط اگر ادامه یابد بر انتخابات سال آینده تاثیر خواهد گذاشت، تصریح کرد: تشکل ها و احزاب باید ساعت ها دور هم نشسته و درباره اصل انتخابات و کاندیدا ها تبادل نظر کنند، اما وقتی امکان برگزاری جلسه نباشد، اثر منفی بر فعالیت های سیاسی و انتخاباتی می گذارد.منتجب نیا خاطر نشان کرد: این وضعیت بر میزان مشارکت هم اثر منفی دارد، زیرا مسئولان و متخصصین مردم را از حضور در اجتماعات برحذر کرده اند و مردم هم خطر حضور در اجتماعات را متوجه شده اند و چه بسا از ترس کرونا در صف رای حاضر نشوند. انگیزه خیلی قوی می خواهد که مردم خطر را به جان خریده و در صف رای گیری حاضر شوند.

 

عواقب رفتار آمریکا به ضرر خودش

سفیر ایران در چین گفت: ما تصمیم دولت آمریکا برای تعطیلی کنسولگری چین در هوستون را محکوم میکنیم و اعتقاد داریم چین قطعا پاسخ در خور و لازم را خواهد داد.به گزارش ایسنا، محمد کشاورززاده در رشته توییتی نوشت: آمریکا بار دیگر با نقض و زیر پا گذاشتن قوانین بینالمللی در تعطیلی سرکنسولگری چین در هوستون خوی سلطه طلب خود را به جهانیان نشان داد. کشوری که مدعی صلح و منجی جهانیان است در عمل باعث آشفتگی و آشوب در جهان است.آمریکا با خروج یک جانبه از توافق هسته ای و اعمال سیاست فشار حداکثری علیه ایران و تجاوز به عراق بر اساس اتهامات بی پایه و تحمیل جنگ به افغانستان و جنگ تجاری و فشار همه جانبه به چین نقاب صلح طلبی را از چهره خود برگرفته و چهره پلید سیاست هایش نمایان شده است. نگاه ایالات متحده به حقوق بین الملل و دیپلماسی نه تنها صلح و ثبات جهانی را تهدید می کند بلکه عواقب ناشی از این رفتار به ضرر خود آمریکا خواهد بود.

پایان بررسی جعبه سیاه هواپیما

سفیر ایران در فرانسه با بیان این که جعبه سیاه پس از خوانش در اختیار طرف ایرانی قرار می گیرد گفت: بررسی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به پایان رسید.به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی در توییتی نوشت: هیاتی متشکل از مدیران سازمان هواپیمایی کشوری و تعدادی از متخصصین ایرانی که بمنظور بازخوانی جعبه های سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی در مرکز BEA فرانسه کار بازخوانی و تحلیل یافته های بازیابی شده را آغاز کرده بودند، امروز و پس از چند روز تلاش فشرده به کار خود پایان دادند.جعبه های سیاه پس از خوانش در اختیار طرف ایرانی قرار دارد و طبق استانداردهای بین المللی و تخصصی متعارف، متعاقبا اقدامات لازم بعدی صورت خواهد پذیرفت.دولت فرانسه و بخصوص مرکز BEA پاریس در این مدت همکاری سازنده و حرفه ای مناسبی با هیات ایرانی داشتند.

گفتوگوی دلگرمکننده پوتین و ترامپ

نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی در وین تماس تلفنی روسای جمهور آمریکا و روسیه را که بر برنامه هستهای ایران نیز معطوف بود دلگرم کننده تلقی کرد.به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف در پیامی توییتری درباره گفتوگوی تلفنی دیشب دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نوشت: خبری بسیار دلگرم کننده. هر روز اتفاق نمی افتد. رهبران روسیه و آمریکا درباره مسائل ایران تبادل نظر کردند.اولیانوف در ادامه نوشت: هر دو طرف بر ضرورت تلاش جمعی برای حفظ ثبات در منطقه و همچنین مقرارت جهانی عدم اشاعه تسلیحات هستهای گفتوگو کردند.اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می شود که برنامه هستهای ایران از محورهای گفتوگوی تلفنی پوتین و ترامپ بود.

ادعای دخالت ایران در انتخابات آمریکا

وزیر امور خارجه آمریکا با ادعای دخالت احتمالی برخی کشورها از جمله ایران در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا گفت که انتخابات آتی خالی از هرگونه دخالتی خواهد بود.به گزارش ایسنا از واشنگتن تایمز، مایک پمپئو با ادعای مداخله احتمالی کشورهایی همچون ایران، چین و روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، گفت که انتخابات آتی خالی از هرگونه دخالت این کشورها خواهد بود.پمپئو با ادعای این که ممکن است برخی که در انتخابات سال های قبل تلاش کردند مداخله کنند باز هم تلاشی در راستای مداخله انجام دهند، گفت: ما در بحبوحه این انتخابات هستیم. اقدامات اولیه در سراسر کشور در حال انجام گرفتن است. اکنون ۱۰۰ روز به انتخابات ماه نوامبر مانده است. عاملان بدی از ایران، عاملان بدی از چین، عاملان غیر دولتی متخاصم ممکن است در اقدامات مداخله جویانه مشارکت کنند.

اطلاعات شهادت سلیمانی در دسترس

یک نماینده دموکرات کنگره آمریکا در تلاش است با ارائه درخواست به یک نهاد در دولت فدرال اطلاعات مربوط به حمله پهپادی به سردار سلیمانی را از حالت محرمانه خارج کند.به گزارش ایسنا، کریس مورفی بر مجبور کردن دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ارائه اطلاعات مربوط به حمله پهپادی به سردار قاسم سلیمانی پافشاری می کند.المانیتور مطرح کرد: مورفی درخواستش را با یک هیئت درون سازمانی در دولت فدرال که وظیفه آن بررسی درخواست ها برای غیر محرمانه کردن برخی اطلاعات است مطرح کرده است. این اولین بار است که یک قانون گذار خواستار غیرمحرمانه کردن اطلاعاتی از این هیئت شده است.این پایگاه خبری به نقل از مورفی نوشت: ما شاهد آن بوده ایم که دولت ترامپ چندین بار سعی کرده است تنها به دلیل این که از نظر سیاسی به ترامپ آسیب می زند، اطلاعاتی را طبقه بندی کرده و محرمانه نگه دارد و این به کنگره بستگی دارد که آن را متوقف کند.

هراس صهیونیستها از قرارداد ایران و چین

مدیر لابی صهیونیستی بنیاد به اصطلاح دفاع از دموکراسی خواستار تداوم کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ برای ممانعت از رسیدن توافق همکاری ایران و چین به اهدافش شد.به گزارش ایسنا، مارک دوبوویتز در پیامی توییتری درباره ممانعت از رسیدن توافق ۲۵ ساله ایران و چین به اهداف تعیین شده در آن نوشت: چین-ایران: راه اطمینان حاصل کردن از این که توافق چین-ایران هیچ گاه به (اهداف) بالقوه اش نمی رسد ادامه دادن کارزار فشار حداکثری و اعمال تحریم های ثانویه بر هر بانک یا شرکت چینی است که به سمت کسب و کار قابل تحریم برود.

رئیس جمهور در مراسم افتتاح طرح های کشاورزی:

رییس جمهور گفت: در شرایط بیماری کرونا بسیاری از کشورها محصولات کشاورزی را از ترس انبار کرده و نمی فروشند. خوشبختانه در محصولات استراتژیک مثل گندم خودکفا هستیم و امیدوارم در تولید سایر محصولات هم تلاش بیشتری کنیم.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در مراسم افتتاح طرح های کشاورزی در استان های هرمزگان، لرستان و یزد اظهار کرد: شاهد افتتاح لذت بخش ترین طرح های افتتاحی در ۱۵ هفته پیاپی هستیم.وی ادامه داد: کشور ما در سرزمین خشک و نیمه خشک قرار دارد بنابراین بسیار مهم است که الگوهای کشت و آبیاری را از حالت سنتی به صنعتی تبدیل کنیم؛ زیرا با شیوه سنتی نمی توانیم نیازهای خود را تامین کنیم.

رییس جمهور با اشاره به اقدامات دولت در زمینه کشاورزی خاطرنشان کرد: در آغاز دولت یازدهم میزان محصولات کشاورزی ۹۷ میلیون تن بود که امروز به حدود ۱۳۰ میلیون تن رسیده است یعنی ۳۲ درصد تولید بیشتر در اختیار داریم.روحانی ادامه داد: برای افزایش تولید تقریبا زمین بیشتری زیر کشت نرفته است، بلکه نحوه کشت و آبیاری را تغییر داده ایم. راندمان آب از ۳۹ درصد در سال ۹۲ به ۴۵ درصد رسیده است و میزان محصول کشاورزی در آغاز دولت یازدهم از ۹۳۰ گرم در هر متر به ۱۴۵۰ گرم رسیده است. در زمینه صرفه جویی آب هم از ۸/۶ میلیارد مکعب به ۱۴ میلیارد مکعب رسیده ایم یعنی حرکت ما در مسیر درست علمی بوده است. رئیس جمهور با بیان اینکه کشت گلخانه ای اهمیت زیادی دارد، گفت: تغییر فصول در این کشت خیلی تاثیر گذار نیست و با آب کم در چهار فصل می توان محصول داشته باشیم. محصولات گلخانه ای می تواند صادر شده و برای ما ارز آور باشد. در سال ۹۲ کل کشت گلخانه ای ۸ هزار هکتار بوده که این رقم اکنون به ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است. برنامه ما این است که تا پایان این دولت به ۲۳ هزار هکتار برسیم.وی ادامه داد: در کانال کشی آب، زهکشی، سامانه های نوین آبیاری و تجهیز اراضی کشاورزی اقدامات بسیار خوبی انجام داده ایم. در خوزستان و ایلام حدود ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را تجهیز کرده ایم که فاز دوم آن هم با حدود ۵۰ هزار هکتار آغاز می شود. ۸۰ هزار هکتار در استان گلستان تجهیز شده و ۱۸ هزار هکتار نیز در مناطق گرمسیری افتتاح می شود. اگر زهکشی در استان گلستان نبود خسارات سیل چند برابر می شد. رئیس جمهور با اشاره به افتتاح پروژه های کشاورزی به ارزش هزار و ۳۶۷میلیارد تومان اظهار کرد: با افتتاح این طرح ها ۱۲۷ هزار تن سبزی و صیفی جات ۲۵۰ تن میوه و ۲۹ میلیون شاخه گل تولید می شود.وی با تاکید بر اینکه باید از کشت دیم برای گیاهان دارویی یا انواع درخت ها استفاده بیشتری کنیم، گفت: تاکید میکنم تا پایان دولت باید الگوی کشت مدنظر باشد. باید شیوه کشت و آبیاری را عوض کنیم و حتی از کشت فراسرزمینی استفاده کرده و در کشورهای همسایه و حتی سایر قاره ها، زمین اجاره کرده و محصول تولید کنیم و به کشور بیاوریم. اقداماتی در این زمینه انجام شده که باید ادامه یابد.از خاک نیز باید بهره برداری درستی کنیم. نوع کود و بذر هم اهمیت دارد.

برگزاری آیینهای سوگواری

همچنین رئیس جمهور در جلسه کمیتههای تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه پس از موج دوباره شیوع کرونا در برخی مناطق کشور، ستاد ملی کرونا دو سیاست اصلی استفاده از ماسک و دوری از تجمعات را تصویب کرد، اظهار داشت: ارزیابیها حکایت از نزولی شدن شیب شیوع کرونا در بسیاری از استانهای کشور در نتیجه استفاده بیشتر مردم از ماسک و دوری از تجمعات دارد.

روحانی با اشاره به اینکه ایران از ابتدای شیوع ویروس کووید ۱۹ مقابله جدی با همهگیری آن را بر اساس استانداردهای علمی و جهانی در دستور کار قرار داد، گفت: تمام اقدامات انجام گرفته در این راستا از تدوین دستورالعملهای مراقبتی و بهداشتی تا ایجاد محدودیتها در دور اول شیوع کرونا، چه به لحاظ نوع سیاستگذاری و چه به جهت نحوه اجرای این سیاستها و تصمیمات ناشی از آن، بارها از سوی نهادهای تخصصی بینالمللی و به ویژه سازمان جهانی بهداشت مورد تایید و قدردانی قرار گرفته است.رئیس جمهور با قدردانی از اعتماد، همراهی و همکاری مردم با اقدامات و برنامههای مقابلهای دولت در برابر شیوع کرونا، افزود: همکاری و همراهی مطلوب مردم به ویژه در جریان موج اول فراگیری کرونا در ایران، تحسین مجامع بینالمللی را به دنبال داشت.روحانی اظهار داشت: نکته مهمی که در نتیجه ارزیابیها و برآوردهای دقیق به دست آمده این است که علت موج دوباره شیوع کرونا در برخی مناطق کشور فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی نبوده، بلکه عدم رعایت دقیق و کامل دستورالعملها در نتیجه ایجاد این تصور که ویروس ضعیف شده و به خاطر برگزاری تجمعات و دورهمیها و محافلی مثل مراسم ازدواج و مجالس ختم و عزاداریها بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به شروع موج دوم شیوع کرونا در بسیاری از کشورهای دنیا، تصریح کرد: ستاد ملی مقابله کرونا برای مبارزه با موج دوم شیوع کرونا در کشورمان دو سیاست کلان را طراحی کرد که اساس این دو سیاست اصلی استفاده از ماسک در مکانهای سرپوشیده عمومی و پرخطر از جمله محلهای کسب و کار با نظارت دقیق بر اجرای این دستورالعملها و همچنین ممنوعیت اجتماعات و تجمعها و برگزاری مراسم شادی و عزا و مهمانیها است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بعد از گذشت یکی دو هفته، ارزیابیها، حکایت از شیب نزولی شیوع در بسیاری از استانهای کشور دارد که این کاهش نتیجه اجرای گستردهتر پروتکلها و استفاده تعداد بیشتر از مردم از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و دوری از تجمعات بوده است.روحانی با تاکید بر لزوم اصلاح رفتار و سبک زندگی جامعه برای جلوگیری از شیوع مجدد در مرحله جدید مقابله با کرونا، گفت: کمیته درمان ستاد ملی مقابله با کرونا باید به تفکیک هر استان، میزان مراعات پروتکلها و استفاده از ماسک را اطلاعرسانی کرده تا به اصلاح رفتار مردم کمک شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت ویژه مراسم سوگواری حضرت امام حسین(ع) و بهرههای فراوان معنوی آن برای جامعه که نمیتوان از آن چشم پوشید، اظهار داشت: توسل به ائمه اطهار(ع) و بخصوص بهرهمندیهای معنوی مردم از آئینهای مرتبط با سوگواری حضرت سیدالشهداء(ع) یک نیاز روحی غیرقابل انکار بوده و برگزاری این آئین شکوهمند یک ضرورت قطعی است.

سخنگوی وزارت خارجه خبر داد:

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه هزاران حمله سایبری به صورت روزانه به زیرساخت های کشور می شود که چیز جدیدی نیست گفت: اکثر این حملات بدون هیچ تاثیری توسط سامانه های پدافند و "تیم های واکنش به حوادث کامپیوتری" ما دفع می شوند. به گزارش ایسنا، سیدعباس موسوی افزود : در چند ماه اخیر چند حمله سایبری با ابعاد گسترده تر هم به زیرساخت های کشور رخ داده که با تحلیل ابعاد و فناوری بکار رفته می توان گفت از ناحیه دولت ها پشتیبانی یا انجام شده است. خوشبختانه مهاجمان به اهداف اصلی خود در این حملات نرسیده اند. بررسی های فنی و الکترونیک فارنزیک توسط متخصصان داخلی انجام شده و دولتهای حمایت کننده و هدایت کننده حملات (در بعضی موارد دولت حامی) به همراه گروه های مباشر این حملات شناسایی شده اند. وی تاکید کرد: حجم ارتکاب به جرائم و اعمال نقض مقررات بین المللی که اکثر اعمال این مورد اخیر توسط دولت آمریکا صورت می گیرد یک مسئله نگران کننده برای همه جهان است که جامعه بین المللی باید پاسخ مناسبی به آن بدهد.

موسوی در واکنش به این که آیا خرابکاری ها و آتش سوزی های اخیر ناشی از این حملات بوده است، مخصوصا با توجه به خبری که در مورد دستور رییس جمهور آمریکا برای حمله سایبری به ایران و چند کشور دیگر منتشر شده است؟ اظهار کرد: آتش سوزی های اخیر ربطی به حملات سایبری نداشته و در مورد دستور ترامپ خیلی طبیعی است که از این پس هر حمله سایبری به ایران بشود مظنون اصلی دولت آمریکا خواهد بود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

وی ادامه داد: ما پیگیری بین المللی این دستور غیرقانونی و مجرمانه و اثبات مسئولیت دولت آمریکا را در دستور کار قرار خواهیم داد. همچنین حق برای دفاع مشروع و پاسخ متناسب و مقتضی به تجاوز و لطمه به کشورمان را به حملات سایبری و غیر سایبری محفوظ می داریم.

این دیپلمات کشورمان افزود: ایران حق خود در انجام عمل متقابلِ مناسب و متناسب را در زمان مقتضی محفوظ می داند. ما ممکن است در دفاع از خود در مقابل حملات سایبری از هر وسیله ای اعم از فضای سایبری یا سایر جنگ افزارها استفاده کنیم.

دادستان تهران از ارایه لیست متخلفان از سوی بانک مرکزی خبرداد

دادستان تهران با اعلام اینکه راجع به ارزهای حاصل از صادرات، بانک مرکزی در طی دو مرحله دو لیست جداگانه به قوه قضاییه ارسال کرده که مجموعا ۲۵۰ نفر از کسانیکه از صادرکنندگان کالا بودند، ارز آنها را به چرخه اقتصادی برنگردانند گفت: اگر ارزها را برنگردانند اتهام این افراد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی کشور است که جرم بسیار سنگینی است و رسیدگی به جرم آنها در دادگاههای علنی است.به گزارش ایسنا، علی القاصی گفت: بانک مرکزی در دو مرحله دو لیست جداگانه به قوه قضاییه ارسال کرده که مجموعا ۲۵۰ نفر از کسانیکه از صادرکنندگان کالا بودند، ارز آنها را به چرخه اقتصادی برنگردانند.دادستان تهران افزود: لیست اول که ۱۵۰ نفر بودند را بلافاصله در دستور کار بازپرسی قرار دادیم. در همان مرحله بازپرسی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از این ارزها رفع تعهد شد و برگشت.القاصی ادامه داد: راجع به کسانیکه ارزها را برنگردانند مسیر قضایی را طی کردیم و با صدور کیفرخواست، پرونده آن ها در دادگاه های ویژه رسیدگی و احکام بسیار خوبی در مورد این افراد صادر شد.وی گفت: تعدادی که از آن ۱۵۰ نفر باقی مانده، به لحاظ اینکه اطلاعات ناقص بوده و مکاتباتی که با بانک مرکزی داشتیم، در حال تحقیقات هستیم.دادستان تهران در پاسخ به اینکه اگر تخلف محرز شود قانون چه پیش بینی هایی انجام داده است، گفت: کمیته ویژه ای از نهادهای مختلف برای پیگیری و استرداد این ارزهای حاصل از صادرات تشکیل دادیم در این کمیته تمهیدات خوبی پیش بینی شده است که به این افراد در ضرب الاجلی که تعیین شده مراجعه کرده و ارز را برگردانند.وی افزود: بر اساس لیستی که بانک مرکزی اعلام کرده به صورت پیامکی اطلاع داده شد که مراجعه کنند و خودشان ارز را برگردانند. القاصی گفت: مجموع تعهداتی که حاصل از صادرات رفع تعهد ارزی نشده حدود ۲۵ میلیارد است.وی افزود: مجموع تعهد ۲۵۰ نفری که به قوه قضاییه معرفی شده اند ۶.۸ میلیارد است که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون در مرحله بازپرسی بازگرداندیم و در تیرماه نیز یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون بازگشت. چه ۲۵۰ نفر که بانک مرکزی اعلام کرده و چه کسانی که هنوز به ما اعلام نکردند خودشان مراجعه کنند قطعا با رجوع خودشان مسئولیت قانونی از آنها برداشته میشود.

واشنگتن گامی تازه در مسیر بحران آفرینی همیشگی خود برداشت

خبر شوکه کننده بود. شامگاه پنجشنبه پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان از تهران به مقصد بیروت به دلیل حرکت خطرناک و تهدیدآمیز دو جنگنده بر فراز آسمان سوریه مجبور به کاهش سریع ارتفاع شد که در این بین برخی مسافران این پرواز آسیب دیدند. مدتی بعد از این خبر مسئولان آمریکایی تایید کردند که جنگنده ای که در مسیر پرواز هواپیمای ماهان از تهران به لبنان ایجاد مزاحمت کرده بود، آمریکایی بوده است. رویترز به نقل از دو مسئول آمریکایی اعلام کرد که یک جنگنده اف۱۵ این کشور دست به چنین کار غیر قانونی و خطرناکی زده است.رویترز نوشت: یک جنگنده اف۱۵ آمریکایی در مسیر دید هواپیمای مسافربری ایرانی قرار گرفته اما این اقدام در فاصله ایمن انجام شده است.همچنین «بیل اوربان» سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا در این باره مدعی شد: یک جنگنده اف-۱۵ در ماوریت هوایی همیشگی خود برفراز پایگاه التنف در سوریه اقدام به بازرسی بصری هواپیمای مسافربری ماهان ایران کرد و این اقدام در فاصلهای ایمن با هواپیما انجام شد و خلبان جنگنده پس از اطمینان از آن هواپیما فاصله گرفت.البته پس از این حادثه هواپیمای غیرنظامی ماهان در فرودگاه بیروت به زمین نشست و پس از مدتی به کشورمان بازگشت. اما متاسفانه برخی سرنشینان این پرواز آسیب دیدند.

در این رابطه سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: جزئیات این حادثه در دست بررسی است و پس از تکمیل اطلاعات اقدامات لازم سیاسی و حقوقی به عمل خواهد آمد. سید عباس موسوی افزود: در عین حال در تماس مجید روانچی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد با آقای گوترش دبیرکل آن سازمان صراحتا تاکید شده است که چنانچه هر حادثه ای در مسیر برگشت برای این هواپیما اتفاق افتد جمهوری اسلامی ایران آمریکا را مسئول آن خواهد شناخت. این پیام همچنین به سفیر سویس در تهران نیز داده شده است.وزارت خارجه: اقدامات لازم در ارتباط با حادثه برای هواپیمای ماهان به عمل میآید.موسوی اظهار داشت: جزئیات این حادثه در دست بررسی است و پس از تکمیل اطلاعات اقدامات لازم سیاسی و حقوقی به عمل خواهد آمد. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این پیام همچنین به سفیر سویس در تهران داده شده است.

از سوی دیگر مشاور رئیسجمهور به اتفاق برای هواپیمای مسافربری ماهان واکنش نشان داد. حسامالدین آشنا با اشاره به مزاحمت جنگنده متخاصم آمریکایی که شب گذشته برای هواپیمایی ماهان اتفاق افتاد در توئیتر خود نوشت:کسی که جان رهبرانش را دوست دارد، با جان مسافران ما بازی نمیکند.

همچنین ستاد تروریستی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا به ایجاد مزاحمت جنگندههای این کشور برای هواپیمای ایرانی واکنش نشان داد.به گزارش ایلنا از رویترز، سنتکام در بیانیه ای تصریح کرد که این جنگندهها از نوع اف-۱۵ بودهاند.این بیانیه همچنین مدعی شد که این جنگندهها از فاصله یک کیلومتری و بنا به استانداردهای بینالمللی هواپیمای ایرانی را اسکورت کردند. این بیانیه مدعی شد: «یک جنگنده اف-۱۵ در جریان دورزنی همیشگی خود در قالب نیروهای ائتلاف بوده و طی عملیات بازبینی معمول، یک هوایپمای مسافربری ماهان را از فاصله امن یک کیلومتری مورد بررسی قرار داده است.»این بیانیه در ادامه مدعی شد که خلبان جنگنده پس از تعیین هویت از هواپیمای ماهان، از آن فاصله گرفته و این اقدام در چارچوب «استانداردهای بینالمللی» صورت گرفته است.