۳۰ درصد بورس مسکن در اختیار عموم است

نایب رییس اتاق ایران با تاکید بر اینکه این بورس با سرمایه ۵ هزار میلیارد تومانی راهاندازی میشود، ادامه داد: ۳۵ درصد سهام آن متعلق به شرکتهای بخش خصوصی در حوزههای مرتبط با ساختمان و کسب و کارهای مربوطه، ۳۵ درصد دیگر در اختیار نهادهای عمومی غیر دولتی و دولتی متناسب با این حوزه و ۳۰ درصد هم در اختیار عموم مردم در قالب پذیره نویسی قرار میگیرد.حسین سلاحورزی در گفت وگو با ایلنا، با بیان اینکه بورس املاک، مستغلات و امتیازات مجموعهای از اهداف، برنامهها و سیاستها را دنبال میکند، افزود: این بورس میتواند در حوزه مسکن موتور محرکی برای تولید انبوه مسکن و تقویت عرضه باشد و از این طریق تامین مالی پروژههای مسکن را میتوان دنبال کرد.سلاحورزی اظهار داشت: بورس املاک، مستغلات و امتیازات ایران برای مردم هم یک بازار متشکل محسوب میشود که از این طریق میتوانند با شفافیت و اطمینان در پروژههای انبوه سازی مسکن سرمایه گذاری کنند همچنین از این کانال برای تامین مالی و تکمیل پروژههای نیمه تمام میتوان اقدام کرد. وی تاکید کرد: عدهای بورس املاک و این ساز و کار را به بنگاههای معاملات ملکی تنزل و تقلیل می دهند اما این بورس کارکرد چند وجهی و چند جانبه دارد که اصلیترین رسالت آن کمک به تولید انبوه مسکن و با قیمت تمام شده مناسب است.

 

مالک یکهزار واحد مسکونی خالی، یک بانک است

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: مالک یکهزار واحد مسکونی خالی که پیشتر اعلام شده بود، یک بانک خصوصی-دولتی است.محمود محمودزاده در گفتوگو با مهر گفت: براین اساس پیامکی که به مالکان واحدهای خالی از هفته آینده ارسال میکنیم، از آنها میخواهیم تا اطلاعات مربوط به مالکیت این واحدها را ثبت کنند و بگویند که آیا ملک مذکور واگذار شده، یا خودشان در آن مستقر شدهاند یا به بازار اجاره عرضه شده است.محمودزاده در خصوص اینکه کدام دستگاه اجرایی است که هزار واحد مسکونی خالی احتکار کرده؟، گفت: برخی از همکاران ما از واژه نهاد نام برده بودند که شائبه ایجاد شده بود؛ مجموعهای که هزار واحد خالی دارد و به بازار عرضه نکرده، یکی از بانکهای شبه دولتی است.وی درباره اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای مدیریت بازار مسکن گفت: در یک سال گذشته اقدامات زیادی صورت گرفته و توانستهایم این بخش را با این فعالیتها، بار دیگر احیا کنیم.معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: وام ودیعه مسکن به صورت یک ساله در اختیار متقاضیان قرار میگیرد و سپس به بانک بازگردانده میشود؛ بنابراین متقاضی از شمول خانه اولی بودن، خارج نمیشود؛ درنتیجه میتواند تسهیلات خرید یا ساخت مسکن صندوق پسانداز مسکن یکم را هم دریافت کند.

احراز شرایط ۳۷۰۰ متقاضی
در طرح اقدام ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: بیش از ۷۳ هزار واحد برای ساخت اقدام ملی مسکن در برنامه استان تهران پیش بینی شده است.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی؛ خلیل محبت خواه، با اعلام این خبر که بیش از ۷۳ هزار واحد برای ساخت اقدام ملی مسکن در برنامه استان تهران پیش بینی شده است و ۳۷۰۰ نفر احراز شرایط شده اند، افزود: در این زمینه نکته حائز اهمیت این است که تاکنون در مجموع ۱۰۰۰ نفر اقدام به افتتاح حساب کردهاند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اضافه کرد: در این خصوص متأسفانه از این تعداد، تنها ۵۴ نفر واریز وجه داشته اند.وی با تصریح اینکه پیشرفت اقدام ملی در گرو واریز وجه متقاضیان مسکن در این طرح است، گفت: ضروری است همه شهروندان استان تهران که تاکنون پیامک افتتاح و واریز وجه دریافت کردهاند تا ۲ هفته آینده نسبت به واریز وجه اقدام کنند تا در سامانه اقدام ملی باقی بمانند چرا که در غیر اینصورت مشمول دستور العمل حذف از طرح خواهند شد.

کاهش ۵۳ درصدی مسافران بین شهری
در ۴ ماهه امسال

مدیر کل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: ظرفیت مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری ۵۳ درصد نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده اما تمام پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا به صورت جدی رعایت می شود.

به گزارش ایسنا، داریوش باقرجوان با اشاره به کمبود مسافر از اسفند ماه سال گذشته تاکنون در وسایل حمل و نقل عمومی بین شهری افزود: از آنجاکه همه مردم باید از قبل از خروج از منزل ماسک داشته باشند و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، بدون ماسک به هیچ وجه به هیچ یک از مسافران سرویسی ارائه نمی شود.

وی با بیان این که در حال حاضر فروش اینترنتی یا حضوری بلیت وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس با رعایت فاصله گذاری اجتماعی انجام میشود، گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته از نظر تعداد مسافر ۵۳ درصد کاهش در چهار ماهه ابتدایی امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته اتفاق افتاده و سفرهای بین شهری در همین مدت زمان ۳۷ درصد نسبت به پارسال کمتر شده است.

با حضور وزیر راه و شهرسازی؛

گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی همزمان با بهرهبرداری از ۵۰ دستگاه انواع ناوگان ریلی در شبکه راه آهن گفت: برنامه تولید و تحویل ناوگان تولید داخل با منابع صندوق توسعه ملی ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، محمد اسلامی در مراسم چهارمین مرحله بهره برداری از ناوگان جدید ریلی در سال جهش تولید که در محل ایستگاه راه آهن تهران برگزار شد، گفت: ۵۰ دستگاه ناوگان ریلی تولید داخل و بازسازی شده وارد شبکه ریلی کشور شد.

وی گفت: شاید گفته شود تشکیل جلسات ماهیانه چه ضرورتی دارد؟ اولین نتیجه آن اثبات تلاش دولت برای حمایت از تولید داخل و اراده ای است که نشان دهنده گسترش ظرفیت ریلی است و دوم اینکه تولیدکنندگان و شرکت های ریلی می توانند فرصتی را برای طرح مسایل و مشکلات پیدا کنند.

وزیر راه گفت: ممکن است حجم تولید و بازسازی با شعار جهش تولید منطبق نباشد اما جریان تولید و تحویل در راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد.وی ادامه داد: از محل تبصره ٢٨ و منابع صندوق توسعه ملی که در اختیار بانکها قرار گرفتن است، تمام پروژههای ریلی بدون مانع باید انجام شود و دلیلی ندارد این کار و تسهیلات به کندی انجام شود. وزیر راه تاکید کرد: کارخانجات باید بتوانند با ظرفیت مناسب به تولیدات خود ادامه دهند.وی با بیان اینکه افزایش عمق ساخت داخل را در دستور کار داریم، افزود: سال آینده در تولید سیستمهای ریلی به خودکفایی کامل خواهیم رسید. همچنین در استفاده از تکنولوژی روز، اراده تمام داریم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سالها کارخانههای واگنسازی و لکوموتیوسازی در رکود بود که از سال گذشته از رکود خارج شدهاند؛ امیدواریم دستگاههای ذیربط نیز حمایت بیشتری از این کارخانهها داشته باشند تا محصولات خود را توسعه دهند و به هدفگذاری ۱۰ هزار دستگاه تا پایان سال جاری دست یابیم.

اسلامی تصریح کرد: حمل و نقل ریلی، افزایش ایمنی حمل و نقل، کاهش آلایندگی و کاهش مصرف سوخت را در پی دارد و مورد تأکید همه مقامات نظام است. از این رو، سهم ریل از حمل بار را افزایش دادهایم که به عنوان مثال اتصال به چشمههای بار و مراکز لجستیک و دوخطه کردن خطوط از جمله این اقدامات است که در پی آن سهم ریل از حمل بار ۲.۳ برابر شده است.

وی نتیجه این اقدامات را تشویق سرمایهگذاران و صاحبان بار برای سرمایهگذاری در حمل و نقل ریلی عنوان و اظهار کرد: به عنوان مثال دو هفته قبل قرارداد ساخت سیلو در مرکز لجستیک آپرین به ارزش دو هزار میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی و همچنین قرارداد بخش معدن سنگان و دوخطه کردن راهآهن بافق به تربت حیدریه به ارزش ۸,۰۰۰ میلیارد تومان به امضا رسید.

دادگاه ویژه رسیدگی به مشکلات موجرومستأجر در کلانشهرها ایجادمیشود

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره سقف اجارهبها گفت: حکم سقف ۲۵ درصد در تهران به همه دادگاهها و شوراهای حل اختلاف ابلاغ شده و مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا برای همه لازمالاجراست. و نیز به رئیس قوه قضائیه اعلام کردم تا در هر کلانشهر شعبه خاص برای رسیدگی به مشکلات مستأجران تشکیل شود. اسلامی، اسبابکشی را از عوامل شتابدهنده گسترش ویروس کرونا دانست و یادآور شد: این مصوبه (مصوبه تعیین سقف اجارهبها) برای جلوگیری از افزایش اسبابکشی است. قوه قضائیه نیز با افزایشهای بیش از این برخورد میکند. وی درباره وام ودیعه مستأجران گفت: ثبتنام این تسهیلات از دیروز شروع شده و برای آنکه شبهه شرعی نداشته باشد، شورای فقهی بانک مرکزی مدلی طراحی کرده که بر اساس آن تسهیلات به موجر داده میشود تا شبهه شرعی آن رفع شود. وزیر راه و شهرسازی درباره تعرض هواپیمای ماهان اظهار کرد: این رفتار جنگندههای آمریکایی برخلاف پیمان شیکاگو بود چون هواپیمای ماهان در مسیر خود در حرکت بوده است؛ چنین رفتاری از سوی ما محکوم است و ما به سازمان جهانی هوانوردی (ایکائو) اعتراض کردهایم.به گفته اسلامی، دولت ایران مراتب اعتراض خود را در خصوص رفتار دولت تروریستی آمریکا به مراجع ذیربط اعلام کرده است.

افزایش سهم ٢.٣ برابری سهم راهآهن در تخلیه کالاهای اساسی از بنادر

وزیر راه وشهرسازی گفت:سه راهآهن در تخلیه کالاهای اساسی از بنادر در حال حاضر ۲.۳ برابر شده است.وی افزود: صنعت معدنی و فولادی کشور استفاده از حمل و نقل ریلی و ورود به این عرصه را فرصتی میدانند و در این حوزه سرمایهگذاری کردهاند. همچنین خط دوم بافق - تربت حیدریه به ارزش ۸ هزار میلیارد تومان در آستانه اجرا قرار گرفت و این نشان میدهد جذابیت حمل و نقل ریلی ایجاد شده است.