ثبت درخواست بیمه بیکاری الکترونیکی شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی جزئیات جدید ثبت درخواست بیمه بیکاری در زیر سامانه بیکاری را تشریح کرد.محمدتقی آبایی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ابلاغ جزئیات ثبت درخواست بیمه بیکاری در زیر سامانه بیکاری در راستای تحقق دولت الکترونیک، اظهار کرد: برابر اعلام اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، زیر سامانه جدید بیمه بیکاری در پنج استان قزوین، اردبیل، فارس، سمنان و هرمزگان به صورت آزمایشی راه اندازی شد و پس از تست به سراسر کشور ابلاغ شد. وی افزود: متقاضیان بیمه بیکاری باید ابتدا به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت کرده و سپس به سامانه prkar.mcls.gov.ir وارد شده و مدارک خود را بارگذاری کنند. همچنین زمان ورود به سامانه جدید برای کسانی که پیش از این در سامانه بیمه بیکاری درخواست خود را ثبت کرده اند و بیکاری آنان کماکان ادامه دارد، از طریق ارسال پیامک اطلاع رسانی خواهد شد و سامانه جدید بیمه بیکاری پس از آنکه مراحل آزمایشی خود را در استان های مذکور گذارند، در سراسر کشور به اجرا در خواهد آمد.

 

مهارتی معنا دارد که باعث تغییر شود

معاون وزیر کار با بیان اینکه شیوع کرونا، اهمیت مهارت آموزی را نشان داد، گفت: الزام به فراگیری مهارت یک ضرورت ملی است و باید در برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه به این موضوع پرداخته شود.علی اوسط هاشمی در گفت و گو با مهر، درباره لزوم افزایش مهارت در بازار کار، اظهار داشت: با توجه به اینکه مهارت ضامن ماندگاری است از این رو امروزه مهارتی معنا دارد که بتواند تغییری را رقم بزند؛ تغییر به این معنا که هر نوع پدیدهای که به وجود آمد، فرد با تکیه بر قابلیتهای خود و مهارتهایی که آموخته است، از عهده برون رفت از آن شرایط برآید. رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افزود: بروز کرونا، اهمیت مهارت را به خوبی نشان داد. وقتی رابطه مهارت با اشتغال به درستی تبیین شود، در شرایطی همچون شرایط کرونا شاهد نزول شدید اشتغال نخواهیم بود.وی با تاکید بر اینکه باید در نظام آموزشی کشور، مهارت نیز آموزش داده شود، گفت: وقتی فردی مهارت داشته باشد به خوبی از فرصتها استفاده میکند. مهارت به فرد یک موقعیت جهانی میدهد؛ هر کسی که دارای مهارت باشد جغرافیا برای او معنا ندارد.

دستگیری سرکرده دلالان بازار ارز

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از دستگیری یک از عناصراصلی و سرکرده دلالی در بازار ارز خبر داد. به گزارش ایسنا، رحیمی در حاشیه طرح رعد گفت: طی سه چهار روز گذشته این فرد که شبکهای ٣٠ نفره را زیرمجموعه خود داشت ، با تلاش و کار اطلاعات همکاران من در یکی از استانهای غربی کشور شناسایی و دستگیر شد. ماموران پلیس پایتخت از مدت ها قبل این فرد را تحت نظر داشتند و حتی خود فرد مجرم نیز با اطلاع از تحت تعقیب بودند، در صندوق عقب خودرو جابجا می شد.وی با بیان اینکه ٢۴ نفر دیگر از اعضای این شبکه نیز شناسایی و چندین عملیات دستگیر شدند، گفت: این فرد در نوسانات بازار ارز نقش داشت.

رحیمی درمورد جرائم مربوط به ارز در فضای مجازی گفت: پلیس فتا در این حوزه اشراف خوبی دارد و تاکنون ده ها سایت در زمینه ارز و دلار شناسایی و مسدود شده و از گردانندگان آنها نیز تعهدات لازم اخذ شده است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ تصریح کرد: نظارت ما بر بازار ارز چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی با هماهنگی نهادهای مرتبط ادامه دارد و با تخلفات و هرنوع سوءاستفاده برخورد خواهد شد.

وضعیت اسکناس و مسکوک در بهار

میزان اسکناس و مسکوک در سه ماهه ابتدایی امسال معادل ۷۱۷ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با پایان خرداد پارسال ۹.۱ درصد افزایش یافته است.به گزارش ایسنا طبق اعلام بانک مرکزی، در پایان خرداد امسال معادل ۷۱۷ میلیارد تومان اسکناس و مسکوک منتشر شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با ۹.۱ درصد افزایش مواجه شده اما در مقایسه با اسفند پارسال هیچ تغییری نکرده است.از این میزان اسکناس و مسکوک خلق شده، ۵۷۸ میلیارد تومان آن در دست اشخاص قرار دارد که اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل معادل ۱۵.۱ درصد افزایش یافته اما این رقم نسبت به اسفند پارسال ۵.۵ درصد کاهش یافته است.همچنین، معادل ۱۲۴ میلیارد تومان از ۷۱۷ میلیارد تومان اسکناس و مسکوک منتشر شده نزد بانکها است که این میزان نسبت به خرداد و اسفند پارسال به ترتیب با ۱.۱ و ۳۷.۹ درصد افزایش مواجه شده است.علاوه براین، معادل ۱۵ میلیارد تومان از اسکناس و مسکوک منتشر شده نزد بانک مرکزی است که در مقایسه با خرداد و اسفند سال گذشته ۵۲.۶ و ۴.۳ درصد کاهش یافته است.

تراز تجاری منفی شد

طبق آنچه که بانک مرکزی از وضعیت صادرات و واردات در سه ماهه ابتدایی سال جاری منتشر کرده، ۸ میلیون و ۹۲۳ هزار تن به ارزش ۷ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار کالا به کشور وارد شده است.همچنین، در این مدت ۲۱ میلیون و ۹۲۹ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار صادر شده است. به گزارش ایسنا، بررسی جزئیات واردات در ماههای فروردین، اردیبهشت و خرداد بیانگر آن است که در این ماهها به ترتیب معادل ۲ میلیون و ۵۲۶، ۳ میلیون و ۸۷۹ و ۲ میلیون ۵۱۸ هزار تن واردات صورت گرفته و ارزش واردات در این ماهها نیز به ترتیب یک میلیارد و ۹۳۱ میلیون دلار، ۳ میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار و ۲ میلیارد و ۵۷۹ میلیون دلار بوده است.با این حساب، بیشترین ارزش واردات مربوط به ماه اردیبشهت بوده و کمترین ارزش واردات متعلق به فروردین بوده است. علاوه براین، کمترین میزان واردات مربوط به خرداد ماه معادل ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار تن و بیشترین میزان واردات هم در ماه اردیبهشت معادل ۳ میلیون و ۸۷۹ هزار تن اتفاق افتاده است.

مردم فرار مالیاتی را سوت بزنند

سازمان امور مالیاتی کشور در راستای مبارزه با فرار مالیاتی، درگاه اینترنتی برای دریافت گزارش مردمی از فرار مالیاتی راهاندازی کرد.به گزارش فارس، در راستای سوت زنی (گزارش موارد فساد و فرار مالیاتی)، سازمان امور مالیاتی به منظور مقابله با فرار مالیاتی، امکانی را فراهم کرده تا مردم بتوانند گزارشها و مستندات خود را از فرار مالیاتی بدون آنکه اسم، آدرس یا نشانی از خودشان وجود داشته باشد، تخلفات و فرار مالیاتی احتمالی را سوت بزنند.

در این روش هر شهروند مسئولی میتواند به راحتی با ورود به این درگاه اطلاعات خود از نحوه تخلف مورد نظر را با ذکر توضیحات و حتی مستندات ثبت کند تا در اسرع وقت از سوی مسئولان سازمان مالیاتی پیگیری شود. طبق اعلام رسمی امیدعلی پارسا رئیس کل سازمان مالیاتی، بالغ بر ۴۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد و حجم اقتصاد زیرزمینی براساس محاسبات این سازمان در سال ۹۶ بیش از ۵۵۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

طلسم بیت کوین بالاخره شکست

برای نخستین بار در طول دو ماه اخیر، بیت کوین موفق به شکستن کانال ۱۰ هزار دلاری شد. به گفته تحلیلگران، سد ۱۰ هزار دلاری محدوده مهمی در مقاومت برابر افزایش قیمت بیت کوین محسوب می شود و معامله گران امیدوارند شکسته شدن این سد به جهش مجدد این ارز محبوب دیجیتالی منجر شود. به گزارش ایسنا از سی ان بی سی، بیت کوین در معاملات امروز با ۸.۴۱ درصد افزایش به ۱۰ هزار و ۷۳۴.۳۶ دلار رسید. به گفته تحلیلگران، تشدید تنش ها بین چین و آمریکا و هم چنین رکوردشکنی طلا در رسیدن بیت کوین به قله ۱۰ ماهه خود موثر بوده اند. از سوی دیگر شمار مبتلایان به کرونا در جهان بار دیگر روندی صعودی به خود گرفته است و بسیاری از کارشناسان نگران بروز موج دوم در پاییز هستند. تاکنون بیش از ۶۵۴ هزار نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده اند.

تجارت از آشفتگی و ضعف برنامه ریزی در بازار مسکن گزارش می دهد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: آشفتگی در اقتصاد برای مردم عادی شده است. مردم در حالی صبح از خواب بیدار می شوند که بجای شنیدن خبرهای خوب، در انتظار شنیدن بحران، گرانی، تورم و... هستند. البته این مطلب را حسن روحانی در سال ۹۲ و هنگامی که می خواست رای مردم را برای تکیه زدن بر مسند ریاست جمهوری بدست بیاورد بارها تکرار کرد. یکی از بحرانهایی که زندگی مردم را مختل کرده، آشفته بازار مسکن است. اتفاق شومی که هر چند وقت یک بار تمام حساب و کتابهای زندگی مردم را بر هم می ریزد. جالب اینجاست که دولتمردان با شعارزدگی و حرف درمانی سعی در آرام کردن مردم دارند و تصمیمات درستی تاکنون برای کنترل قیمت مسکن نگرفته اند. بدتر اینکه بارها شاهد ادبیات دستوری در عرصه مسکن بوده ایم و هرگز آقایان در نظر نگرفته اند که مسکن تابع گزینه های بسیاری همچون تورم، بی توجهی به ساخت و ساز، گرانی مصالح ساختمانی، افزایش قیمت دستمزد و... است.

یک بازی جدید

در حالی که قیمت مسکن رشد وحشتناکی داشته و در مدت کوتاهی ۲۰۰ درصد گران شده، آقایان در قالب راه اندازی بورس املاک، پای مسکن را به بازار بورس کشیدند. توجیه آقایان این است که می توان از سرمایه های خرد مردمی در کنار سرمایه های کلان هدفمند، برای مدیریت بازار مسکن استفاده کرد. اما به نظر می رسد که این نیز یکی از اشتباهات ساختاری مدیریت دولتی است. آنهایی که چنین ادعایی دارند، باید به دو پرسش پاسخ بدهند، اول اینکه چگونه می خواهند تورم افسار گسیخته که ناشی از افزایش قیمت همه مصالح بکار رفته در ساختمان است را کاهش دهند؟ یا چگونه می خواهند قیمت زمین که بخش اصلی گرانی مسکن را شامل می شود، مدیریت کنند؟ سوال دوم اینکه در مورد بورس چه فکری کرده اند؟ مگر بورس در این سالها برای بخش تولید و کنترل تورم چه کار کرده است؟ مگر غیر از این است که بورس به محلی باری سفته بازی تبدیل شده است؟ زمانی که امروزه در بورس شرکتهایی با هزار اما و اگر پذیرش می شوند، سهامشان با قیمت مناسب بفروش می رسد و هر روز نگران ورشکست شدن تازه واردهای عرصه بورس هستیم، بورسی که عده ای سهام را خریده و حاضر نیستند پای زیان آن بمانند و به محض بحرانی شدن، سرمایه های خود را به بخش دیگری منتقل می کنند، چگونه می خواهد به کنترل قیمت مسکن کمک کند؟

میانبری ناکارآمد

وقتی مشکلات را حل نکرده ایم، زیرساختها آماده نیست، وضعیت مسکن هنوز روشن نیست و دولت به عنوان متولی مسکن کشور، هیچ برنامه ای برای کنترل مسکن ندارد و پس از گذشت ۷ سال از مدیریت دولت تدبیر و امید، هنوز نمی دانیم مسکن اجتماعی چیست و دولت می خواهد چکار کند، چه انتظاری در کنترل قیمت مسکن داریم؟ اکنون دولت می خواهد با بورس املاک راه میانبری برای حل مشکل پیدا کند، اما بی شک این راه میانبر در اندازه جاده خاکی هم نیست و نه تنها به کنترل مسکن منجر نمی شود بلکه سرعت گیر خواهد بود.

راهکارهای موقتی به جای دایمی

یکی از جدی ترین مشکلات مسکن یا بهتر بگوییم کشور، نبود برنامه ریزی مناسب است. این یک واقعیت تلخ است که هرگز کشور برنامه پذیری نبوده ایم. کافی است نگاهی به برنامه های توسعه در تمامی دولتهای قبل بیندازیم تا متوجه عمق فاجعه بشویم. بنابر اعتراف دیوان محاسبات کشور، هیچکدام از برنامه های توسعه ۵ ساله کشور حتی ۵۰ درصد هم اجرایی نشده و سند چشم انداز ۲۰ ساله در حالی که چیزی تا۱۴۰۴ نداریم، حتی ۲۰ درصد هم اجرایی نشده است. در این شرایط برای بخش مسکن هیچ برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی تعریف نشده است. تنها برنامه ای که به صورت ضربتی اجرایی شده، مسکن مهر بود که آن هم با هزار اما و اگر اجرایی شد.

ناکارآمدی بورس برای تولید

آنهایی که گمان می کنند بورس املاک می تواند مشکل مسکن را حل کند، نقش بورس در تولید را در تمامی سالهای گذشته بررسی کنند. براستی تاکنون کدام بخش از سرمایه گذاری های بورسی منجر به نجات یک بنگاه اقتصادی شده است؟ بورس بازان در بخشی سهام می خرند که از سود آن مطمئن باشند. اکنون دو خودروساز بزرگ که سهامشان در بورس بالا و پایین می شود، بزرگترین شرکتهای بدهکار هستند اما می بینیم که سهام این شرکتها مانند نقل و نبات در دست بورس بازان جابجا می شود. با این وصف، شورای عالی بورس در حالی با راهاندازی بورس املاک موافقت کرده که برخی کارشناسان آن را بازاری غیر ضروری دانسته و درباره خطر شکلگیری بازار جدید سفتهبازی در آن هشدار میدهند.

ماهیت بورس پنجم

اما رئیس سازمان بورس درباره جزییات بورس املاک گفت: سرمایه اولیه تشکیل این بورس، ۵ هزار میلیارد تومان است و بنا بر این مصوبه، سه گروه سهامداری بورس املاک، مستغلات و امتیازات، شامل ۳۵ درصد تشکلهای بخش خصوصی و تعاونی، ۳۵ درصد نهادهای عمومی دولتی و غیر دولتی و ۳۰ درصد نیز عامه مردم خواهند بود.به نظر میرسد منظور از تشکلهای بخش خصوصی و تعاونی، صرفاً اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و اتاق تعاون باشد؛ نهادهای عمومی غیر دولتی نیز عمدتاً مربوط به املاک ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان، شهرداریها و بانکهاست.

حمایت وزیر از بورس تازهوارد

اما وزیر راه و شهرسازی که بدرستی حرفی در عرصه مسکن کشور ندارد، زیرا کار تاثیر گذاری نکرده است، از تشکیل بورس املاک حمایت کرد و در مورد ابزارهای مورد بررسی برای حل مشکل مسکن و تأمین مالی این صنعت از طریق بورس املاک گفت: انتشار اوراق سلف موازی استاندارد و امکان فروش متری مسکن، انتشار اوراق خرید دین مسکن، بازار مصالح ساختمانی، صندوقهای املاک و مستغلات، بازار تهاتری ملک و مصالح به همراه توسعه صندوقهای زمین و ساختمان مهمترین این ابزارها هستند که از میان آنها، تاکنون صندوقهای سرمایهگذاری زمین و ساختمان، عملیاتی شده و بررسیهای لازم جهت کارآمدتر شدن این ابزار در دستور کار قرار دارد. سایر ابزارها نیز در حال بررسی هستند و در آیندهای نزدیک، بهویژه اوراق سلف موازی استاندارد مسکن، عملیاتی خواهد شد.

نیازی به بورس مستقل نبود

اما کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است: آخرِ کارکرد این بورس، تأمین مالی با ابزارهایی چون صندوق زمین و ساختمان، صندوق املاک و مستغلات، فروش متری مسکن و… است که اساساً نیاز به ایجاد بورس جدید نداشته و در حیطه فعالیت و وظایف نهادهای موجود خصوصاً شرکتهای تأمین سرمایه قرار میگیرد. ضمن اینکه با وجود بورسهای کنونی فعال در کشور، هیچ خلائی احساس نمیشود.» بهروز ملکی افزود:به زبان خیلی ساده، همه کارکردهایی که برای بورس املاک میتوان تعریف کرد، توسط ساختار موجود نیز قابل انجام است. ظاهراً دوستان عزمشان را جزم کردهاند مشکل هویت بورس املاک را با سرمایه فوق سنگینِ ۵ هزار میلیارد تومانی جبران کنند!»

بورس املاک بنگاه معاملاتی نیست

از سوی دیگر عضو شورای عالی بورس گفت: مشابه این بورس در انگلیس و دوبی راه اندازی و معاملات بورس املاک لندن آغاز شده و بورس املاک دوبی هم به زودی فعالیت خود را آغاز میکند. شاهین چراغی به مهر گفت: بخش مسکن هم اشتغال بالایی ایجاد میکند و هم مورد نیاز مردم است؛ ما در این بورس بحثمان بیشتر مشابه بازار اولیه است به این معنا که صنعت ساخت و ساز در حوزههای مسکونی و پروژهای را قرار است توسعه دهیم.عضو هیئت مدیره بورس کالا یادآور شد: خیلیها تصورشان از بورس املاک این است که قرار است شبیه بنگاههای املاکی رفتار کنیم و اقدام به دلالی خرید و فروش مسکن کنیم؛ در حالی که این اتفاق قرار نیست رخ دهد بلکه قرار است بورس املاک به یک بازار مولد تبدیل شود که در آن پروژههای انبوه سازی مسکن یا پروژههای عمرانی کشور که نیاز به منابع دارند، تأمین مالی شوند.وی خاطرنشان کرد: تمام این داراییهای ملکی از طریق اوراق (اوراق سلف موازی) مورد معامله قرار میگیرند با توجه به اینکه باید در کشور سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود، قرار است منابع مالی ای که در جامعه وجود دارد را به سمت بورس املاک هدایت کنیم تا در بخش مسکن مصرف شود.

فیروزآبادی از ابلاغ سند مقابله با انحصار سکوها خبرداد

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور از ابلاغ سند سیاست ها و الزامات کلان حمایت از رقابت و مقابله با انحصار سکوهای فضای مجازی خبر داد.به گزارش ایسنا، سید ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به دستاوردها و نکات مثبت توسعه اقتصاد سکویی در دنیا و به تبع آن در کشور گفت: بهواسطه ویژگیهای منحصر بهفردی چون بهرهگیری از صرفه اقتصادی ناشی از توسعه مقیاس و توسعه قلمرو، کنترل قابل توجه بر کلاندادهها و بهرهگیری از اثرات قدرتمند شبکهای، نگرانیهای جدی در خصوص شکل­گیری و تقویت انحصارها و کاهش رقابتپذیری و افزایش موانع ورود به بازار برای کسبوکارهای نوپا در این زمینه وجود دارد. وی با بیان این که قانونگذاری و تنظیمگری در حوزه تقویت رقابت و مقابله با انحصار، تقریباً در اکثر کشورهای دنیا از دو سال پیش با جدیت آغاز شده، افزود: اتحادیه اروپا فعالیت قابل توجهی را در این حوزه آغاز کرده و در داخل کشور نیز با روند رو به افزایش چالشها، پروندهها و منازعات مرتبط با شکل­گیری انحصار یا بروز و ظهور رفتارهای ضدرقابتی در بازار کسبوکارهای فضای مجازی کشور روبهرو هستیم. این روندها نشان میدهد که موضوع ایجاد انحصار در فضای کسبوکار سکوهای فضای مجازی و نحوه مواجهه با آن به یک دغدغه تبدیل شده است. رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در خصوص اهداف این سند تصریح کرد: مرکز ملی فضای مجازی با اهداف "استفاده از فرصتها و ظرفیتها و مقابله با آسیبها و تهدیدات ناشی از تحولات پرشتاب عرصه فضای مجازی"، "انتظامبخشی و مدیریت ابعاد و مسائل نوپدید این فضا"، "تضمین حفاظت حداکثری از حقوق کسبوکارها" و "برنامهریزی همهجانبه برای بهبود شرایط کسبوکار مرتبط با فناوریهای مجازی" در صدد تدوین سازوکاری برآمد که علاوه بر حمایت از رقابت و مقابله با شکلگیری انحصار در بازار سکوهای فضای مجازی و کاهش موانع ورود کسب‏وکارهای نوپا به بازار سکوها، ارتقاء کیفیت و مطلوبیت خدمات ارائهشده به کاربران را نیز مدنظر قرار دهد.

معاون مرکز آمار از رشد تورم خبرداد

معاون اقتصادی و محاسبات مرکز آمار با بیان اینکه در لیست ۶ کشور پر تورم جهان قرار داریم گفت: تورم نقطه به نقطه ۲۶.۹درصدی مربوط به رشد قیمتی ۴۷۵ قلم کالا در تیر امسال نسبت به تیر سال ۹۸ است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ایوب فرامرزی در خصوص آمار تورم تیرماه تصریح کرد: برای محاسبه نرخ تورم از فرمول بین المللی استفاده می شود. برای گرفتن آمار تورم شهری به ۲۳۱ شهر کشور و ۳۵۷ منطقه و برای اخذ تورم روستایی به ۳۲۶ آبادی کشور مراجعه می کنیم.

او ادامه داد: برای اخذ آمار هزینه و درآمد خانوار به خانواده ها مراجعه می کنیم و اطلاعات استفاده خانوار از ۱۰۰۰ قم کالا کسب می شود.فرامرزی افزود: همچنین قیمت ۴۷۵ قلم کالای پرمصرف ۲ تا ۳ بار در ماه جمع آوری می شود و بعد از جمع آوری در کل کشور میانگین قیمت میگیریم با استفاده از سهم کالا در سبد خانوار گروه کالایی را تشکیل می دهیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تورم اعلام شده مربوط به متوسط قیمت ۴۷۵ قلم کالا است گفت: تورم ماهانه رشد قیمت کالا نسبت به ماه قبل را نشان می دهد که آمار تیرماه ۶.۴ درصد بوده و این عدد نسبت به ماه های قبل بسیار بالاست.

او افزود: تورم نقطه به نقطه ۲۶.۹ درصدی مربوط به رشد قیمتی کالاها در تیر امسال نسبت به تیرماه سال ۹۸ می شود.فرامرزی در پاسخ به این انتقاد که مظنه قیمتی کالاها در سایت مرکز آمار مشخص نیست گفت: داده های باز باید در اختیار کاربران قرار بگیرد .

در حال حاضر قیمت را از کارگاه های خرده فروشی به دست می آوریم اما قرار دادن داده های باز بر روی سایت در دستور کار ما قرار دارد.او ادامه داد: هم اکنون متوسط قیمت برخی کالاها را روی سایت می گذاریم به طور مثال متوسط قیمت گوشت گوسفند در تیرماه ۱۰۰ هزار تومان بوده است.

طی سه ماهه ابتدای سال ۹۹ صورت گرفت

تسهیلات پرداختی بانکها طی سه ماهه ابتدای سال ۹۹ به بخشهای اقتصادی مبلغ ۲۲۴۷.۸ هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۷۵۴ هزار میلیارد ریال (معادل ۵۰.۵ درصد) افزایش داشته است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، جدول یک بیانگر هدف از دریافت تسهیلات پرداختی در بخشهای اقتصادی طی سه ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ است. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخشهای اقتصادی طی سه ماهه سال جاری مبلغ ۱۴۰۶.۸ هزار میلیارد ریال معادل ۶۲.۶ درصد کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۵۲۲.۹ هزار میلیارد ریال معادل ۵۹.۲ درصد افزایش داشته است.

سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن طی سه ماهه سال جاری معادل ۵۸۷ هزار میلیارد ریال بوده که حاکی از تخصیص ۴۱.۷ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش تمام بخشهای اقتصادی (مبلغ ۱۴۰۶.۸ هزار میلیارد ریال) است.

ملاحظه میشود از ۷۳۹.۵ هزارمیلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۷۹.۴ درصد آن (مبلغ ۵۸۷ هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده که بیانگر توجه و اولویتدهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانکها در سال جاری است.