ختم حاشیه نشینی را اعلام میکنیم

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: مهمترین اقدام ما حذف غیرقابل قبول موضوع حاشیهنشینی است.به گزارش ایلنا محمد اسلامی در مراسم تفاهمنامه محرومیتزدایی با سازمان بسیج اظهار داشت: ما متعهد هستیم که در جهت رفع مشکل محرومان با همکاری سایر نهادها نسبت به تامین مسکن این اقشار اقدام کنیم و این مشکل را برطرف سازیم که بخشی از این تفاهمنامه هم درباره رفع مسکن محرومان است.اسلامی با بیان اینکه مهمترین اقدام ما حذف غیرقابل قبول موضوع حاشیهنشینی است تاکید کرد: ختم حاشیهنشینی را باید اعلام کنیم.وی افزود: برای رفع حاشیهنشینی راهکارهای را دستور کارمان قرار دادهایم تا بتوانیم از این طریق خانهای مناسب و در شان و منزلت ایرانیان مهیا سازیم.

وی با اشاره به افزایش طول راههای روستایی و راههای آسفالته در مناطق محروم گفت: با توجه به تسهیلاتی که در اختیار روستاییان عزیز قرار گرفته است باید زیرساختهای روستایی را گسترش دهیم تا دسترسیهای آنها هم آسان شود و زیرساختهایشان توسعه یابد.وزیر راه و شهرسازی گفت: نقشه مناطق محروم را در اختیار داریم و برای اینکه عدالت منطقهای را برقرار کنیم به سمت اصلاح زیرساختها در این مناطق روی آوردیم.

 

اجرای پروتکلهای خاص کشورها پروازها را به تاخیر انداخت

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه اگر مجوز پروازهای خارجی به مقاصد مختلف از سوی کشورها صادر شود سازمان هواپیمایی کشوری نیز در صدور مجوز برای شرکتهای هواپیمایی مشکلی ندارد، گفت: البته برای انجام پروازهای خارجی ورود مسافران خارجی به کشور سازمان هواپیمایی کشوری مانند دیگر کشورها بنا بر وضعیت بهداشتی هر یک از مقاصد خارجی و براساس شیوهنامههایی که طبق دستورالعملهای صادر شده تدوین کرده، عمل میکند.رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آغاز مجدد پروازهای خارجی چگونه بوده و تحت چه شرایطی ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: در حال حاضر پروازها به صورت یک سر خالی انجام میشود چرا که بسیاری از کشورها پروتکلهای خاص خودشان را دارند، بنابراین رفع محدودیتها و باز شدن مرزهای هوایی براساس پروتکلهای هر کشور میتواند متفاوت باشد. وی افزود: بعضا مطرح شده بود که برخی ایرلاینهای خارجی مجوز پروازهای خارجی را دریافت کردند و برای ایرلاینهای داخلی این مجوز صادر نشده است اما سازمان هواپیمایی هیچ منعی برای صدور مجوز پروازهای خارجی برای شرکتهای هواپیمایی مختلف ندارد و آنچه مهم است اینکه اگر پروازهای برنامهای انجام نمیشود به خاطر اجرای پروتکلهای بهداشتی خاص کشورهای مختلف است.

ثبت نام ٤/١میلیون نفر برای وام ودیعه مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی از ثبتنام پیامکی ۱.۴میلیون نفر برای وام ودیعه مسکن خبر داد و گفت: سابقه سکونت ۵ساله جزو شروط ثبتنام وام ودیعه نیست.محمود محمودزاده در گفتوگو با تسنیم، اظهار کرد: از روز شنبه تا روز ۶ مرداد ۱.۴ میلیون نفر بهصورت پیامکی در طرح وزارت راه و شهرسازی برای پرداخت وام ودیعه مسکن ثبتنام کردهاند.وی با بیان اینکه ثبتنام وام ودیعه مسکن تا ۹ مرداد (۵شنبه هفته جاری) ادامه دارد، افزود: کارگران، خانوارهای دارای ۳ فرزند، زوجهای جوان و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی در اولویت دریافت این وام قرار دارند.وی با تکذیب مجدد قرمز شدن فرم «ج» متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن، تصریح کرد: تأهل، و سرپرست خانوار بودن از جمله شروط دریافت وام مذکور است و داشتن سابقه ۵ سال سکونت جزو شرطهای ثبتنام وام ودیعه مسکن نیست.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه، تاکید کرد: برنامه دولت افزایش محدودیتهای استفاده از تسهیلات دولتی برای خانهدار شدن نیست، وام ودیعه اجاره ارتباطی با طرح اقدام ملی مسکن ندارد .

 

۶۲۷ هزار تن کالای اساسی
وارد بندر چابهار شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: امسال ۶۲۷ هزار تن انواع کالای اساسی از کشورهای مختلف سهم استانهای شرقی کشور بود که در بندر شهیدبهشتی چابهار به وسیله کشتیهای بزرگ پهلوگیری و تخلیه شد.بهروز آقایی گفتوگو با ایرنا اظهارداشت: واردات کالای اساسی در سالجاری نسبت به سالهای گذشته رشد چشمگیری داشته و این امر نوید بخش آینده و افق روشن توسعه در چابهار بزرگترین بندر اقیانوسی کشور است.وی افزود: امسال شاهد ثبت رکورد خروج روزانه ۸۰۰ کامیون به صورت حمل یکسره از بندر شهید بهشتی چابهار بودیم چون یکی از اهداف این ادارهکل در راستای افزایش کیفیت خدمات دریایی و بندری، افزایش سرعت تخلیه و بارگیری کالا در این بندر اقیانوسی است.وی گفت: این مهم با توجه به وجود تجهیزات پیشرفته، پیگیریهای مجدانه و تلاشهای شبانه روزی محقق شده و شاهد رضایت صاحبان بار و کالا و رشد چشمگیر واردات و صادرات از طریق این بندر اقیانوسی هستیم.وی تصریح کرد: در پی حمل و جا به جایی کالا با حجم زیاد تاثیر شگرفی در اشتغالزایی در بخش حمل و نقل داشته است.

رشد ۵۴ درصدی قیمت مسکن نسبت به سال ٩٨؛

گروه مسکن: تیرماه امسال میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران به حدود ۲۱ میلیون تومان رسید که نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۴ درصد رشد نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گزارشی وضعیت بازار مسکن شهر تهران را طی فروردین تا تیرماه سالجاری، اعلام کرد.بنا بر اعلام دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، تعداد مبایعات ثبتشده در چهارماه نخست امسال ۳۸ هزار و ۲۴۵ مبایعهنامه است که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، ۴۲.۵ درصد رشد را نشان میدهد. همچنین، متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی آپارتمانی در چهارماه نخست امسال ۱۸ میلیون و ۱۵۲ هزار تومان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ که رقمی معادل ۱۲ میلیون و ۷۹۱ هزار تومان بوده، افزایش ۴۱.۹ درصدی یافته است.

کاهش ۲۰.۵ درصدی صدور پروانههای ساختمانی

این گزارش حاکی است که تعداد پروانههای ساختمانی صادره در چهارماه نخست امسال ۷ هزار و ۵۰۱ واحد ثبت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقمی معادل ۹ هزار و ۴۳۸ واحد، گزارش شده، کاهش ۲۰.۵ درصدی یافته است.بر اساس اعلام دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در ماه گذشته ۱۴ هزار و ۳۳۰ معامله به ثبت رسیده است که نسبت به تیر ۹۸ که رقمی معادل ۴ هزار و ۸۹۸ واحد بوده، افزایش ۱۹۲.۶ درصدی و نسبت به خردادماه امسال که رقمی معادل ۱۱ هزار و ۴۶ واحد بوده است رشد ۲۹.۷ درصدی یافته است. آمارها از فروردین سالجاری تاکنون حاکی از رشد معاملات در پایتخت است. بر اساس آمار ارایه شده، متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی آپارتمانی در تیر امسال معادل ۲۰ میلیون و ۹۸۶ هزار تومان بوده که نسبت به تیر سال گذشته که معادل ۱۳ میلیون و ۶۱۵ هزار تومان بوده افزایش ۵۴.۱ درصدی و نسبت به خرداد امسال که رقمی معادل ۱۹ میلیون و ۷۱ هزار تومان بوده، ۱۰ درصد افزایش یافته است.

بیشترین معاملات در مناطق ۵، ۴ و ۲ تهران

گزارشها حاکی است که بیشترین معاملات در منطقه ۵ تهران با یکهزار و ۹۳۸ مبایعه با هر مترمربع ۲۶ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، منطقه ۴ با یکهزار و ۱۱۹ مبایعه به قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۲۰ میلیون و ۶۳۲ هزار تومان و منطقه ۲ با یکهراز و ۷۹ مبایعه به قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۳۲ میلیون و ۴۹۴ هزارتومان به ثبت رسیده است. همچنین کمترین معاملات پایتخت نیز در تیرماه به مناطق ۱۹ با ۷۳ مبایعه نامه، منطقه ۹ با ۱۴۰ مبایعه نامه و منطقه ۱۶ با ۱۵۰ مبایعه نامه اختصاص داشت. قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده در منطقه ۱۹، ۱۱ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان، منطقه ۹، ۱۳ میلیون و ۷۷۲ هزار تومان و منطقه ۱۶، ۱۱ میلیون و ۲۶۸ هزار تومان بوده است. بیشترین قیمت های هر مترمربع واحد مسکونی آپارتمانی نیز همانند ماه های گذشته به مناطق یک با۴۵ میلیون و ۳۱۷ هزار تومان، منطقه ۳ با ۳۸ میلیون و ۴۲۴ هزار تومان و منطقه ۲ با ۳۲ میلیون و ۴۹۴ هزار تومان اختصاص یافت. همچنین کمترین میزان قیمت های هرمترمربع واحد مسکونی آپارتمانی پایتخت به منطقه ۱۸ با ۹ میلیون و ۶۲۵ هزار تومان، منطقه ۲۰ با ۹ میلیون و ۷۹۸ هزار تومان و منطقه ۱۷ با ۱۰ میلیون و ۵۷۳ هزار تومان اختصاص یافت.

احتمال کاهش قیمت مسکن در ماههای آتی

همچنین در خبری دیگر علیاصغرخانی، عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به روند قیمت گذاری در بازار مسکن، به خانه ملت گفت: به نظر می رسد که با توجه به اقدامات و سیاست گذاری های صورت گرفته و معاملات بازار، قیمت مسکن در ماه های آتی کاهش خواهد یافت و در این میان احتمال افزایش قیمت ها بسیار ضعیف است. نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت مسکن در دو سال اخیر به ویژه در پنج ماهه سال جاری، این احتمال وجود دارد که بازار مسکن در حوزه خرید و فروش وارد یک وضعیت رکودی بسیار سنگین شود، در این شرایط این پیش بینی می شود که قیمت ها ثابت مانده و یا روند نزولی به خود گیرد.

وی تصریح کرد: یکی از عوامل تأثیرگذار در کاهش قیمت مسکن طی ماه های آینده، اجرای قانون ساماندهی خانه های خالی از سکنه است، این تحلیل وجود دارد که با اجرای درست و دقیق قانون، حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه به بازار تزریق شود که این مسئله می تواند بخش اعظمی از نیاز کنونی بازار را مرتفع کند.خانی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش آتی قیمت مسکن، تأثیر روانی و میدانی طرح مجلس برای تولید ۴ میلیون واحد مسکونی جدید است، این مسئله قطعا می تواند تنش های بازار را کاهش داده و قیمت مسکن را نزولی کند.