رهبر انقلاب در پیامی به مناسبت ایام حج مطرح کردند

رهبر انقلاب در پیامی بهمناسبت ایام حج بر وحدت امت اسلامی در برابر آمریکای متجاوز و رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

در پیام حضرت آیت الله خامنه ای آمده است:موسم حج که همواره موسم احساس عزت و عظمت و شکفتگی جهان اسلام بود، امسال دستخوش اندوه و حسرت مؤمنان و مبتلا به احساس فراق و ناکامی مشتاقان است. دلها از غربت کعبه احساس غربت میکند و لبّیکِ جداماندگان با اشک و آه درهم میآمیزد.

این محرومیت، کوتهمدت است و بحول و قوه الهی دیر نخواهد پائید، لکن درس آن که قدردانستن نعمت بزرگ حج است باید ماندگار شود و ما را از غفلت برهاند. رمز عظمت و قدرت امت اسلام در جمع فراگیر و متنوع مؤمنان در حریم کعبه و حرم پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمهی بقیع علیهمالسلام را امسال باید بیش از همیشه حس کنیم و در آن بیندیشیم.حج، فریضهئی بیمانند است؛ گل صد برگ در میان فرائض اسلامی است؛ گوئی همهی جوانب مهمّ فردی و اجتماعی، و زمینی و آسمانی، و تاریخی و جهانی دین، قرار است در آن مرور شود.معنویت در آن هست، ولی بدون انزوا و گوشهنشینی و خلوتگزینی. اجتماع در آن هست، ولی به دور از درگیری و بدگوئی و بدخواهی. از سوئی حظ روحی از مناجات و ابتهال و ذکر الهی، و از سویِ دیگر پیوند اُنس و ارتباط مردمی.

حاجی با یک چشم پیوند دیرین خود با تاریخ، با ابراهیم و اسماعیل و هاجر، با رسول خدا در هنگام ورود پیروزمندانه به مسجدالحرام، و با خیل مؤمنان صدر اول را مینگرد، و با چشمی دیگر انبوه مؤمنان همروزگار خود را که هر کدام میتوانند دستی برای همیاری و اعتصام جمعی به حبلالله باشند.تدبر و اندیشیدن در پدیدهی حج، حجگزار را به این باور قطعی میرساند که بسیاری از آرمانها و آرزوهای دین برای بشریت، بدون همافزائی و همدلی و همکاری مجموعه دینداران، به بار نمینشیند، و با پیدایش این همدلی و همکاری، کید معاندان و دشمنان، مشکل مهمی بر سر این راه پدید نمیآورد.

حج، رزمایش قدرت در برابر مستکبرانی است که کانون فساد و ظلم و ضعیفکُشی و غارتگریاند و امروز جسم و جان امت اسلامی از ستمگری و خباثت آنان آزرده و خونآلود است. حج، نمایش توانائیهای سخت و نرم امت است.این، طبیعت حج و روح حج و بخشی از مهمترین هدفهای حج است، این همان است که امام راحل خمینی کبیر، آن را حج ابراهیمی نامید، و این همان است که اگر متولیان امر حج که خود را خادم حرمین مینامند، صادقانه به آن گردن نهند و بجای خشنودی دولت امریکا، رضای الهی را برگزینند، میتواند مشکلات بزرگی از جهان اسلام را حل کند.

امروز مانند همیشه ــ و بیش از همیشه ــ مصلحتِ الزامی امت اسلامی، در وحدت است؛ وحدتی که ید واحده در برابر تهدیدها و دشمنیها پدید آورد و بر سر شیطان مجسّم، امریکای متجاوز و غدّار و سگ زنجیریش رژیم صهیونیستی، رعدآسا فریاد کشد و در برابر زورگوئیها شجاعانه سینه سپر کند.این معنی فرمان الهی است که فرمود: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا..

قرآن حکیم، امت اسلامی را در چهارچوب أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ معرفی میکند، و از او وظیفهی: وَلَا تَرْکَنُوا إِلَی الَّذِینَ ظَلَمُوا، وَلَن یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا، فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ و لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَعَدُوَّکُمْ أَوْلِیَاءَ را میطلبد، و برای اینکه دشمن را مشخص کند، حکم: لا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُم مِّن دِیَارِکُمْ.. صادر میفرماید.این فرمانهای مهم و سرنوشتساز هرگز نباید از منظومهی فکری و ارزشی ما مسلمانان جدامانده و بهدست فراموشی سپرده شود.امروز بیش از همیشه زمینهی این تحول اساسی در دسترس امّت و نخبگان دلسوز و صلاحاندیش آن است. امروز بیداری اسلامی به معنی توجه نخبگان و جوانان مسلمان به دارائیهای معرفتی و معنوی خود یک حقیقت انکار نشدنی است. امروز لیبرالیسم و کمونیسم که در صد سال پیش و پنجاه سال پیش برجستهترین ارمغانهای تمدن غرب شمرده میشد، بکلی از جلوه افتاده و عیوب درمانناپذیر آنها اشکار شده است. نظام مبتنی بر آن یک فروپاشید و نظام مبتنی بر این دیگری هم درگیر بحرانهای عمیق و در شُرُف فروپاشی است.

امروز نه فقط الگوی فرهنگی غرب ــ که از آغاز هم با وقاحت و رسوائی پا به میدان گذاشت ــ بلکه حتی الگوی سیاسی و اقتصادی آن یعنی دموکراسی پولْمحور و سرمایهداری طبقاتی و تبعیضآمیز، هم ناکارآمدی و فسادانگیزی خود را نشان داده است.امروز کم نیستند نخبگانی در جهان اسلام که با گردن برافراشته و باافتخار و سربلندی، همهی ادعاهای معرفتی و تمدنی غرب را به چالش میکشند و جایگزینهای اسلامی را با صراحت نشان میدهند. امروز حتی برخی متفکران غربی که پیش از این، لیبرالیسم را مغرورانه، پایان تاریخ معرفی میکردند، به ناچار آن ادعا را پس گرفته و به سرگردانی نظری و عملی خود اعتراف میکنند.

نگاهی به خیابانهای امریکا، به رفتار دولتمردان آمریکا با مردم خود، به درهی عمیق فاصلهی طبقاتی در آن کشور، به حقارت و بلاهتِ کسانی که برای مدیریت آن کشور انتخاب شدهاند، به تبعیضنژادی هولناک در آن، به قساوت مأمور موظف آن که یک غیرمجرم را در خیابان با خونسردی و در برابر چشم رهگذران با شکنجه به قتل میرساند، عمق بحران اخلاقی و اجتماعی تمدن غربی و اعوجاج و بطلان فلسفهی سیاسی و اقتصادی آن را آشکار میکند.رفتار امریکا با ملتهای ضعیف، نسخهی بزرگشدهی رفتار آن پلیس است که زانوی خود را بر گردن یک سیاهپوست بیدفاع گذاشت و آن قدر فشرد تا جان داد.دولتهای دیگر غربی هم هر یک به اندازهی وُسع و امکان خود نمونههای دیگر از این وضعیت فاجعهبارند.

حج ابراهیمی پدیدهی شکوهمند اسلام در برابر این جاهلیت مدرن است؛ دعوت به اسلام و نمایش نمادین زیست جامعهی اسلامی است. جامعهئی که در آن همزیستی مؤمنان، در حرکتی پیوسته، بر گرد محور توحید، برترین نشانه است؛ دوری از تنازع و تعارض، دوری از تبعیض و امتیازات اشرافی، دوری از فساد و آلودگی، شرط لازم است؛ رمی شیطان و برائت از مشرکان و آمیختگی با فرودستان و کمک به مستمندان و برافراشتن شعائر اهل ایمان، در شمار وظائف اصلی است؛ و دست یافتن به منافع و مصالح عمومی همراه با یاد خدا و شکر او و بندگی او هدفهای میانی و نهائی است.این تصویر اجمالی از جامعهی اسلامی در آئینهی حج ابراهیمی است، و مقایسهی آن با واقعیّت جوامع غربی پر ادّعا، دل هر مسلمان با همّت را لبریز از شوق به تلاش و مبارزه برای رسیدن به چنین جامعهئی میسازد.

ما مردم ایران به هدایت و رهبری امام خمینی کبیر، با چنین شوقی قدم در راه گذاشتیم و موفق شدیم. ادعا نمیکنیم که توانستهایم آنچه را که میشناسیم و دوست میداریم یکسره تحقق بخشیم، ولی ادعا میکنیم که در این راه بسی پیش رفته و موانع بسیاری را از سر راه برداشتهایم. به برکت اعتماد به وعدههای قرآنی، گام ما استوار مانده است. بزرگترین شیطان راهزن و غدار این زمان یعنی رژیم آمریکا نتوانسته است ما را بترساند یا مغلوب مکر و فریب خود کند، یا جلو پیشرفت مادی و معنوی ما را بگیرد.

ما همهی ملتهای مسلمان را برادران خود میدانیم، و با غیر مسلمانانی که در جبههی معارض وارد نشدهاند با نیکی و عدالت رفتار میکنیم. غم و گرفتاری جوامع مسلمان را گرفتاری خود به شمار میآوریم و برای علاج آن تلاش میکنیم. کمک به فلسطین مظلوم، دلسوزی برای پیکر مجروح یمن و دغدغهی مسلمانان زیر ستم در هر نقطهی جهان را اهتمام همیشگی خود قرار میدهیم.

نصیحت به سران برخی کشورهای مسلمان را وظیفه میدانیم؛ دولتمردانی که به جای تکیه به برادر مسلمان خود، به آغوش دشمن پناه میبرند و برای سود شخصی چند روزه، تحقیر و زورگوئی دشمن را تحمل میکنند و چوب حراج به عزت و استقلال ملت خود میزنند. آنان که بقاء رژیم غاصب و ظالم صهیونیست را میپذیرند و پنهان و آشکار دست دوستی به آنان میدهند. اینان را نصیحت میکنیم و از پیامدهای تلخ این رفتار بر حذر میداریم.

حضور آمریکا در منطقهی غرب آسیا را به زیان ملتهای این منطقه و موجب ناامنی و ویرانی و عقبماندگی کشورها میدانیم. در قضایای کنونی آمریکا و حرکت ضد تبعیض نژادی در آن هم، موضع قاطع ما جانبداری از مردم و محکوم کردن رفتار قساوتآمیز دولت نژادپرست آن کشور است.در پایان با سلام و صلوات به حضرت بقیةاللّه ارواحنا فداه، یاد امام راحل را گرامی میدارم و به ارواح طیبهی شهیدان درود میفرستم و حجّ ایمن و مقبول و مبارک را در آیندهی نزدیک برای امت اسلامی از خداوند متعال مسألت میکنم.

تجارت نسخه کارشناسان برای مقابله با جهش حجم پول را بررسی میکند

گروه اقتصادی- کورش شرفشاهی: نقدینگی همچنان روند صعودی دارد و در حالی که در ابتدای سال بیش از ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده بود اکنون از ۲۶۰۰ هزار میلیارد تومان هم عبور کرده است. اگر به مناظره های تبلیغاتی دولت روحانی توجه کنیم، یکی از انتقادهای جدی تیم اقتصادی روحانی به دولت احمدی نژاد، افزایش نقدینگی بود. این در حالی است که در مدت ۷ سال گذشته شاهد رشد وحشتناک نقدینگی در کشور بوده ایم به نوعی که جدیدترین آمار و ارقام بانک مرکزی نشان میدهد که نقدینگی تا پایان خردادماه به ۲۶ هزار و ۵۷۱ میلیارد تومان رسیده و سهم پول ۵۰۲۰ میلیارد و شبه پول ۲۱ هزار و ۵۵۱ میلیارد تومان بوده که هر یک نسبت به خرداد پارسال ۶۱.۵ و ۲۹.۱ درصد افزایش یافته است.همچنین، میزان نقدینگی در پایان خرداد امسال در مقایسه با خرداد پارسال ۳۴.۲ درصد و نسبت به اسفند سال گذشته معادل ۷.۵ درصد افزایش یافته است.

ابزارهای کنترل نقدینگی

اگرچه بانک مرکزی موظف است آمارهای مربوط به رشد پول و نقدینگی را منتشر کند، اما از این اعلام آمارها هیچ دل خوشی ندارد، زیرا سوژه ای برای رسانه هاست تا ضعف مدیریت نظام بانکی کشور در کنترل نقدینگی را به رخ بکشد. به همین دلیل رییس کل بانک مرکزی سعی می کند به توجیه بپردازد. بدین منظور همتی علت رشد نقدینگی در مقایسه با پارسال را تحت تأثیر حمایتهای صورت گرفته از خانوارها و فعالان اقتصادی در پی شیوع ویروس کرونا و نیز افزایش میزان تنخواهگردان دولت در سال جاری اعلام کرد. از سوی دیگر جهانگیری و دژپسند بارها با تایید کسری بودجه دولت مطرح کرده بودند بحث استقراض دولت از بانک مرکزی به هیچ عنوان مطرح نیست، زیرا منجر به افزایش نقدینگی می شود و تاکید کرده بودند که سعی دولت بر این است تا با روشهای دیگری، کسری بودجه اش را تامین کند که این روشها می بایست از سوی بانک مرکزی اجرایی شود. اما همتی بارها از ابزارهای گوناگون بانکی برای تامین کسری بودجه بدون تاثیر بر رشد نقدینگی خبر داده و آنچه تاکنون اتفاق افتاده، بانک مرکزی برای مهار پول و هدایت متغیرهای پولی و نرخ سود در مسیر مورد نظر در چارچوب هدف تورمی، اقداماتی همچون فراهم کردن بستر عرضه و فروش اوراق بدهی دولتی از طریق کارگزاری خود، افزایش نرخ سود سپرده بانکها نزد این بانک تا ۱۲ درصد، جایگزینی گواهی سپرده یورویی، پیشنهاد انتشار اوراق ودیعه دو ساله و افزایش نرخ سود سپردههای بانکی را درنظر گرفته است.

انتشار اوراق ودیعه

اما یکی از ابزارهایی که همواره به عنوان ابزاری جدی برای کنترل نقدینگی مطرح می شود، توزیع اوراق ودیعه است. این اوراق همانگونه که از نامش پیداست، مبالغی را به عنوان ودیعه مطرح می کند که می بایست نزد بانک مرکزی سپرده گذاری شود که پس از گذشت زمان مشخصی که دولت تعیین می کند، بین شبکه بانکی توزیع می شود. در این زمینه معاون بانک مرکزی تاکید کرده که هر ۱۰ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق ودیعه، رشد پایه پولی و نقدینگی را به میزان ۲.۸ واحد درصد کاهش خواهد داد اما با وجود اهمیت این اوراق، هنوز خبری از اجرای این پیشنهاد مطرح نشده است. علاوه براین، جایگزینی گواهی سپرده یورویی به جای ریال که طبق آن بانک مرکزی در قالب گواهی یورویی با سود مشخص و با فروش به نرخ بازار، نسبت به جمع آوری ریال اقدام کند و در این طرح، بانک مرکزی با تکیه بر ذخایر کافی اسکناس یورویی خود متعهد میشود، عین مبلغ را در زمان سررسید به یورو پرداخت کند، هم همچنان بلاتکلیف است.

سرگردانی سود سپرده

یکی دیگر از ابزارهای کنترل نقدینگی، دستکاری نرخ سود سپردههای بانکی است. متاسفانه دولت هیچ برنامه ای که بتواند با اتکای به آن سود سپرده را ثابت نگه دارد، وجود ندارد به نوعی که هرگاه اراده کند سود را کاهش و هرگاه که دستش به جایی بند نباشد، سود را افزایش می دهد. اکنون نیز که میزان نقدینگی رشد وحشتناکی پیدا کرد و نقدینگی در بازارهای دیگری همچون ارز، خودرو، طلا و مسکن یکه تازی می کند، دولت به فکر افتاده تا با افزایش سود سپرده، جذابیت سود بانکی را افزایش دهد تا شاید مردم نقدینگی خود را به بانکها بسپارند. بنابر این براساس تصمیم اعضای شورای پول و اعتبار، سقف سپردهگذاری یکساله از ۱۵ درصد به ۱۶ درصد افزایش یافت. شورا تصمیم گرفت به بانکها اجازه دهد با نرخ سود ۱۸ درصد اقدام به افتتاح حساب با سررسید زمانی دو ساله کنند. علاوه بر این، مجوز افتتاح حساب با سررسید زمانی سه ماهه نیز برای بانکها صادر شد که نرخ سود در نظر گرفته شده برای این دوره زمانی ۱۲ درصد است. البته بیشترین افزایش نرخ برای سپردهگذاری با سررسید ۶ ماهه است که سیاستگذار با افزایش سه واحد درصدی، نرخ سود سپردهگذاری شش ماهه را ۱۴ درصد تعیین کرده است.

ضرورت افزایش نرخ سود بانکی

در این رابطه یک تحلیلگر اقتصادی گفت: افزایش نرخ سود بانکی میتواند در کنترل و مهار نقدینگی موثر باشد اما نه با افزایش یک تا دو درصدی. آنچه در این زمینه حائز اهمیت است سیاست بانک مرکزی درباره نرخ بهره مرجع (نرخ بهره بین بانکی) است که کف این نرخ بهره را تا ۱۳ درصد افزایش داده اما آن برای کنترل نقدینگی کفایت نمیکند و باید به درصد بیشتری افزایش پیدا کند. کامران ندری در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه افزایش نرخ بهره بانکی باید متناسب با نرخ تورم هدف باشد، گفت: پیشنهاد انتشار اوراق ودیعه هم میتواند در مهار پول سرکش موثر باشد که تاکنون اقدامی در این جهت صورت نگرفته است و ابتدا بانک مرکزی باید دالان نرخ بهره را اصلاح کند و پس از افزایش دالان نرخ بهره نسبت به فروش اوراق ودیعه اقدام کند تا نتیجه موثرتری داشته باشد. این کارشناس اقتصادی با تاکید براینکه کنترل نقدینگی تنها برعهده بانک مرکزی نیست بلکه این امر به همکاری سایر نهادهای اقتصادی هم نیاز دارد، افزود: اکنون یک ناهماهنگی بین وزارتخانههای اقتصادی وجود دارد که به اقتصاد و سیاستهای آن صدمه میزند. بانک مرکزی باید برای کنترل نقدینگی سریعتر عمل کند و نرخ بهره بانکی را بیشتر افزایش بدهد.ندری ادامه داد: برنامههای بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی کاملا درست و منطقی است اما تنها ضعفی که در این زمینه دیده میشود، کند بودن سرعت اجرای این برنامهها و کمیت تغییرات است و اینکه متناسب با شرایط اقتصادی و تورم نیست زیرا، افزایش دو تا سه درصدی نرخ بهره بانکی کمکی به اقتصاد نمیکند.وی با بیان اینکه رغبت مردم به سرمایهگذاری بلند مدت در بانکها کم شده است، گفت: هر اقدام بانک مرکزی که بتواند این رغبت را در مردم افزایش بدهد، به کنترل نقدینگی تاحدودی کمک میکند.

بورس عامل کنترل نقدینگی

از سوی دیگر مشاور بازار سرمایه با بیان این که بازدهی سرمایهگذاری در بورس در دراز مدت بیش از بازارهای رقیب است، گفت: اکنون بازار سرمایه به بستری برای کنترل نقدینگی، کمک به تامین سرمایه در گردش تولید و عامل تامین مالی دولت شده است.

حسین عبدی با تاکید بر اینکه الگوهای حاکم بر بازار سرمایه ایران مانند گذشته نیست و باید بپذیریم که شرایط جدیدی بر بازار حاکم است، گفت: بورس ایران همچنان از بازار های موازی جذاب تر است. وی ادامه داد: این گزاره وقتی قابل اتکا تر به نظر خواهد رسید که بدانیم رقبای بورس چه از نظر تاریخی و چه از جنبه فنی و نقد شوندگی توان رقابت با این بازار را حداقل برای یک سال آینده نخواهند داشت؛ برای مثال بازار مسکن در اکثر نقاط پایتخت پس از دوره رشد تقریبا ممتد ۲۰ ساله به جایی رسیده که دیگر رابطهای منطقی میان جریانات نقدی ملک و مبلغ سرمایهگذاری نمیتوان یافت و البته نرخ رشد مسکن هم اگر چه کماکان مثبت اما گام این رشد بسیار کمتر از بورس برآورد میشود.

عبدی یکی از مهمترین عوامل رشد بازار های سرمایه در سراسر دنیا را حمایت دولتها و تمایل آنها به رشد بازار سرمایه دانست و توضیح داد: در ایران نیز پس از سالها شاهد تغییر الگوی مدیریتی در این بازار هستیم و این امر یعنی حمایت همه جانبه دولت از بازار سرمایه و ورود بازار سرمایه به وضعیتی که هیچ گاه پیش از این شاهد آن نبودیم؛ به بیان دیگر الگوهای حاکم بر بازار سرمایه دیگر مانند قبل قابل تکرار نیستند و تغییرات بزرگ در مدیریت بازار و نگاه بانک مرکزی، این بازار را تبدیل به یک بستر متفاوت برای کنترل نقدینگی، کمک به تولید و تامین مالی دولت کرده است.

یادداشت

نصرالله پژمانفر
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی

مدتی است درگیر گرانی در بازار هستیم که ناتوانی دولت در کنترل بازار، یکی مهمترین فاکتورهایی است که مردم را بیش از همه نگران کرده و در این میان نوسانات قیمت ارز به صورت طبیعی نیست.
ارز دولتی نسبت به ارز نیمایی کمتر توزیع می شود و این واقعیتی است که مردم آن را حس می کنند چون طبیعتا تاثیراتش در قیمت تمام شده کلاهای مورد نیازشان مشاهده می شود. آن چیزی که امروز بیشتر از همه نگران کننده به نظر می رسد عدم نظارت و وادادگی در این حوزه است به این معنی که مبنایی برای نوسانات قیمت ارز وجود ندارد.
یک مشت دلال سر چهار راه هستند که از طریق هدایت هایی که برخی بانک های سطح کشور انجام می دهند نوساناتی در ارز ایجاد می کنند.
از طرف دیگر فسادی که در بازار نسبت به ارائه محصولات در مقابل تقاضا وجود دارد که دارای عوامل مختلف ساختگی است موجب نابسامانی و فسادهایی می شود که امروز قابل مشاهده است.
متاسفانه بسته ای از کوتاهی دارد رخ می دهد که منجر به مشکلات امروز در فضای تهیه کالای مردم شده است.
نکته دیگر تاثیر صادرات کالاها بر افسار گسیختگی قیمت هاست. افزایش قیمت ها عوامل مختلفی داشته و دارد که کار را بدین جا رسانده اما این عوامل منحصر به موارد مانند به صادرات و ارز آوری نیست.
باید بخشی از عوامل پنهان افزایش قیمت ها و دستگاه های دولتی موثر در گرانی ها پیدا کنیم اما دلیل عمده مشکلات رانتی است که در این قضیه وجود دارد و این رانت ها منجر به مسائلی شده امروز مشاهده قابل مشاهده است.
تلاطم های بازار ارز حاصل فعالیت افرادی است که برای خود قرار هایی دارند و گاهی به صورت شبکه ای تلاش می کند فساد را در جامعه گسترش دهند.

دبیر انجمن قطعه سازان خبر داد:

گروه صنعت و تجارت: چند روز پیش از این و به دنبال مشخص شدن زمان تعطیلات تابستانی خودروسازان برای ایرانخودرو (۲۳ مرداد لغایت ۱ شهریورماه) و سایپا (۹ مرداد لغایت ۱۸ مردادماه)، دبیر انجمن ساززندگان قطعه و مجموعههای خودرو در نامه ای خطاب به مدیران عامل دو خودروساز با اشاره به اینکه اعمال تاریخ های متفاوت برای تعطیلات تابستانی توسط خودروسازان موجب سردرگمی و بی نظمی در تولید قطعه سازان خواهد شد؛ تاکید کرد که در این صورت فرصت تامین مواد اولیه کسری و همچنین تعمیرات پیشگیرانه قطعه سازان از بین خواهد رفت.

در نامه دبیر انجمن قطعه سازان به مدیران عامل خودروسازان آمده بود که زنجیره تامین مشترک شرکت های سایپا و ایران خودرو نیاز به تعیین تاریخ واحد جهت تعطیلات دارند تا اقدامات ضروری تامین کسری مواد و تعمیرات اساسی تجهیزات تولیدی را انجام دهند؛ لذا خواستار تعیین زمان برای واحد برای تعطیلات تابستانی خودروسازان شدند تا قطعه سازان نیز امکان استفاده از این تعطیلات را داشته باشند. ضمن اینکه تعیین تاریخ واحد و همزمان خودروسازان و قطعه سازان می تواند نقش مهمی در کاهش نرخ شیوع ویروس کرونا داشته باشد.

حالا و به فاصله چند روز از درخواست انجمن قطعه سازان برای هماهنگ شدن تعطیلات دو خودروساز بزرگ و همچنین بهره مندی قطعه سازان و مهمتر جلوگیری از ایجاد بی نظمی در روال کاری صنعت قطعه، پیرو توافقات صورت گرفته، مقرر شد تا تعطیلات تابستانی صنعت قطعه سازی همزمان با تعطیلات ایران خودرو صورت پذیرد و در زمان تعطیلات گروه سایپا، نیاز این خودروساز را تولید و تامین کند.

بر این اساس و پیرو توافقات صورت گرفته در کمیته خودرو روز چهارشنبه (دیروز) که با حضور شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا و همچنین انجمن قطعه سازان برگزار شد، مقرر گردید تا تعطیلات صنعت قطعه سازی به صورت همزمان با گروه صنعتی ایرانخودرو (۲۳ مرداد لغایت ۱ شهریورماه) صورت پذیرد. همچنین به منظور حفظ تولید گروه خودروسازی سایپا در طی تعطیلات صنعت قطعه سازی، مقرر شد تا قطعه سازان در طول تعطیلات گروه سایپا (۹ مرداد لغایت ۱۸ مردادماه)، قطعات مورد نیاز این خودروساز را تولید و به شرکت ارسال کند تا در زمان تعطیلات شرکت های قطعه ساز، خللی در تولید این شرکت صورت نگیرد و از ذخایر دریافتی استفاده کنند.

رشد ٥٠ درصدی هزینه تولید قطعات خودرو

در همین حال دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت مواد اولیه و ارز برای تولید قطعات خودرو، گفت: مدارک لازم برای افزایش قیمت قطعات ارائه شده و امیدواریم طی ۲ ماه آینده رشد قیمت برای ۱۶۰ شرکت قطعه ساز نهایی شود. مازیار بیگلو در گفتگو با فارس در مورد بحثهای مطرح شده مبنی بر ایجاد قطب سوم خودروسازی در کشور و مذاکره با برخی شرکتهای خارجی گفت: در این مورد با ما صحبتی نشده در عین حال بعید میدانم خودروساز خارجی به توجه به شرایط فعلی حاضر به سرمایهگذاری در کشورمان باشد. در مورد چینیها نیز تجربه نشان داده هر وقت در ایران حضور داشتهاند اقدام خاصی برای داخلیسازی قطعات انجام ندادهاند. وی افزود: شنیدهایم که وزارت صنعت پیگیر ایجاد قطب سوم خودروسازی است ولی صحبتی ما با نشده است. دبیر انجمن قطعه سازان همچنین در مورد نامهنگاری شرکت ساپکو با قطعه سازان برای بهروزرسانی قیمت قطعات در قرارداد با ایران خودرو نیز گفت: جلسات در این خصوص در حال برگزاری است و قطعه سازان مدارک خود را ارائه کردهاند. بیگلو گفت: با توجه به بررسی های در حال انجام امیدواریم طی ۲ ماه آینده در مورد بروز رسانی قیمت قطعات ۱۶۰ شرکت به جمع بندی برسیم. وی افزود: البته این بروز رسانی قطعات براساس نرخ تولید تا پایان تیرماه است و پس از آن براساس نوسانات قیمت نهاده های تولید، اگر نیاز باشد مجددا بازنگری صورت خواهد گرفت. دبیر انجمن قطعه سازان تصریح کرد: قیمت قطعات برخی شرکتهای قطعهساز حتی برای سه ماهه آخر سال ۹۸ نیز بهروز رسانی نشده است. به گفته بیگلو، قیمت مواد اولیه و ارز از ابتدای سال تا پایان تیرماه برای قطعه سازان ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته که افزایش قیمت ۳۰ تا ۴۰ درصد باید بر روی قطعات اعمال شود. در عین حال این افزایش قیمت بر روی خودرو ۱۰ درصد کمتر از این ارقام خواهد بود.

رایزنی میان قطعه سازان و مجلس برای حل مشکلات

از طرف دیگر طی روزهای گذشته رسانه ها خبر داده اند که طرحی از سوی انجمن قطعه سازان با محور تعدیل سود در زنجیره تأمین، تدوین شده است. این طرح که در مراحل تهیه و بررسی قرار دارد، طرحی کارشناسی است که براساس آن غیرمنطقی بودن این فرضیه مطرح میشود که چرا یک خودروساز باید متحمل زیان ۲۰ هزار میلیارد تومانی شود اما در همان حال، یک شرکت فولاد سود ۲۵ هزار میلیارد تومانی شناسایی کند. در هیچ کجای دنیا چنین روالی وجود ندارد. بنابراین باید این نرخ سود تعدیل شود. اولین قدمی که باید در این زمینه انجام شود، ارجاع این طرح به کمیسیون صنایع و معادن مجلس و تصمیم گیری درباره آن است. زیرا این طرح مبنای قانون گذاری دارد و باید به صورت طرحی کارشناسی در سطح مجلس مطرح شود. در مذاکراتی که میان انجمن قطعه سازان و نمایندگان کمیسیون صنایع برگزار می شود، اعلام شده است که می توان قانون را اصلاح و یک تبصره به آن اضافه کرد که به موجب آن، تولیدکنندگان داخلی، مواد اولیه شأن را با نرخ یارانه ای از فروشندگان مواد اولیه داخلی خریداری کنند. این مساله علاوه بر تعدیل و کاهش قیمت، تأثیری مثبت بر روی فضای ذهنی بازار خواهد گذاشت. فعالان صنعت قطعه سازی کشور می گویند هر قدر که بتوانیم قیمت قطعه را به واقعیت نزدیکتر کرده و هم زمان از نیروی قطعه سازان برای افزایش تیراژ تولید و تعدیل سود استفاده کنیم، منافع نهایی آن شامل شرکت های خودروساز خواهد شد. مهم این است که در حال حاضر قطعه سازی را زنده نگه داریم تا بتوانیم تیراژ تولید را حفظ کنیم. براساس برخی گزارش ها در حال حاضر تخصیص ارز به واحدهای تولیدی فعال در حوزه قطعه سازی صورت بسیار قطره چکانی و با مشقت فراوان صورت می گیرد. همچنین درصد ارزی که از ابتدای سال درخواست آن توسط قطعه سازان داده شده بود و در نهایت دریافت شد نیز آن قدر پایین است که قطعه سازان در تهیه مواد و قطعات استاندارد اولیه با مشکل مواجه شده اند.

دبیر انجمن قطعه سازان در این باره می گوید که نتیجه این شکل از تخصیص ارز این می شود که در ابتدای سال خودروی ناقص را با حمایت خودروسازان و قطعه سازان تقریبا جمع کرده بودیم، اما امروز بیش از ۱۰۰ هزار خودروی ناقص در مجموع دو خودروساز انباشت شده است. وجود این معضل صرفا به دلیل کمبود قطعاتی است که بانک مرکزی نتوانسته ارز آن را تأمین کند و در نتیجه خودروساز یا قطعه ساز نتوانسته مواد اولیه را وارد کند. به همین دلیل میزان خودروهای کف بالا رفته و بازهم گردش نقدینگی در سطح خودروسازی متوقف و به سیستم قطعه سازی کشور نیز تسری یافته است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر برخورد با گرانفروشان، تصریح کرد که در حال حاضر کالا به وفور وجود دارد و تغییرات قیمت کالاها ناشی از افزایش هزینههای تولید است و نه گرانفروشی. به گزارش ایسنا، حسین مدرس خیابانی با بیان اینکه بازار در حال حاضر با کمبود و گرانی مواجه نیست، تصریح کرد: بخش عمدهای از کالاها تحت تاثیر شاخصهای کلان اقتصاد مثل نرخ ارز، نرخ تورم و دستمزد هستند، ضمن اینکه وفور و فراوانی کالا هم وجود دارد. بنابراین افزایش قیمتی که در حال حاضر در همه کالاها شاهد هستیم متاثر از شاخصهای کلان اقتصادی است و اگر جلو تغییرات طبیعی قیمت متاثر از افزایش قیمت عوامل تولید را بگیریم و دستوری برخورد کنیم، یعنی در سال جهش تولید جلو تولید را میگیریم. وی افزود: البته در این شرایط عدهای هم سوء استفاده میکنند، بنابراین اگر گرانفروشی ناشی از احتکار و امتناع اتفاق افتاده باشد و نه تغییرات قیمت و گرانی، به شدت برخورد میکنیم. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین از افتتاح پنج طرح صنعتی و معدنی یا سرمایه گذاری ۵هزار و۶۰۰ میلیارد تومان خبر داد. مدرس خیابانی در حاشیه جلسه هیات دولت اظهار کرد: وزارت صمت برای دستیابی به جهش تولید چهار مسیر استفاده از ظرفیت های خالی برای تولید، اتمام طرح های نیمه تمام، راه اندازی واحدهای غیرفعال و دستیابی به فناوری های نوین را دنبال می کند. وی ادامه داد: افزایش ۳۹درصدی تولید آلومینیوم،۴۲درصدی تلویزیون،۱۰درصدی فولاد و ۴۴ درصدی ماشین لباسشویی یا استفاده از ظرفیت خالی تولید انجام شده است.

سرپرست وزارت صمت با بیان اینکه ۱۳هزار طرح با پیشرفت بالای شصت درصد داریم، گفت: فردا پنج طرح بزرگ صنعتی معدنی با حضور رییس جمهور افتتاح می شود. طرح فولاد در استان خوزستان، واحد تولید کربنات سدیم و دو سیلو گندم در استان فارس و واحد تولید ام دی اف در استان مازندران با سرمایه گذاری ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افتتاح می شود که برای ۱۷۰۰ نفر اشتعال مستقیم و پنج هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می کند.

انتقاد عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ؛

گروه راه و مسکن: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه افزایش تعداد خانه های خالی موجب رشد قیمت مسکن و اجاره بها شد، گفت: براساس سرشماری سال ۹۵ تعداد خانه های خالی به ۲.۶ میلیون واحد رسیده است.

مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره ضرورت ارائه طرح دوفوریتی مجلس برای اصلاح قانون مالیات بر خانه های خالی، گفت: در سالهای اخیر تعداد خانههای خالی افزایش چشمگیری یافته و براساس سرشماری سال ۹۵ تعداد آن به ۲.۶ میلیون واحد رسید، یعنی رشد چندین درصدی نسبت به سال ۸۵ را تجربه کرده است.وی با بیان اینکه افزایش تعداد خانه های خالی موجب افزایش قیمت مسکن و اجاره بها شد، افزود: از آنجایی که قانون مالیات بر خانه های خالی مصوب سال ۱۳۹۴ ناقص بوده و به درستی اجرا نشد، نمایندگان مجلس طرح اصلاحیه این قانون را تدوین کردند تا نواقص این قانون برطرف شده و قانون هر چه سریعتر به مرحله اجرا برسد.

نحوه شناسایی خانههای خالی مهمترین چالش اخد مالیات از مسکن های خالی

وی درباره علت عدم اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی از سال ۹۴، اظهار کرد: براساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم مصوب سال ۹۴، وزارت راه و شهرسازی فرصتی ۶ ماهه داشت تا طبق تبصره ۷ ماده ۱۶۹ همان قانون، پیشنیاز آن یعنی «سامانه ملی املاک و اسکان کشور» را ایجاد و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد. علیرغم وجود قانون صریح وزارت راه و شهرسازی تاکنون (بعد از ۴ سال) این سامانه را راه اندازی نکرده است.این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: قانون مصوب سال ۹۴ ایرادات و چالشهای بسیاری دارد. چالش اول قانون موجود، ابهامات اجرایی است. از جمله مهمترین این ابهامات عدم تعریف خانه خالی است. به طور مثال باید مشخص شود، خانههای غیرقابل سکونت، خانههای تعطیلاتی و دوم یا حتی خانههایی که برای فروش قرار داده شدهاند خانه خالی هستند یا خیر؟

نرخ اخد مالیات از خانه های خالی باید اصلاح شود

طاهری ادامه داد: مهمترین چالش اجرای این نوع مالیات نحوه شناسایی خانههای خالی است. در متن قانون به مکانیزم شناسایی خانه های خالی هیچ اشارهای نشده و مجریان قانون نیز به راهکار عملیاتی دست پیدا نکرده بودند.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره نرخ اخذ مالیات از خانه های خالی مصوب سال ۹۴ را باز غیربازدارنده دانست و گفت: از دیگر مواردی که لازم بود در قانون اصلاح شود، نرخ و میزان مالیات تعیین شده برای خانه های خالی است. این درصدها برای واحدهای گرانقیمت بازدارنده نیست و در صورتی که مالک آنها حتی مشمول مالیات شود، بدون آنکه کوچکترین فشاری متحمل شود، آن را پرداخت کرده و مجدداً از عرضه ملک خالی خود اجتناب خواهند کرد. وی در تشریح علت بازدارنده نبودن نرخ مالیات بر خانههای خالی به بیان مثالی پرداخت و توضیح داد: به عنوان نمونه مشمولان، ۵۰ درصد مالیات بر اجاره را در سال دوم پرداخت خواهند کرد که برای واحدهای مسکونی با قیمتهای متوسط (حدود یک میلیاردی) در سال تقریبا ۱.۵ میلیون تومان است که ناچیز خواهد بود و علاوه بر این با توجه به اینکه مالیات بر خانههای خالی همانند مالیات بر درآمد اجاره محاسبه میشود از ۲۵ درصد معافیت استهلاک مالیات بر اجاره نیز بهرهمند بوده که طبیعتاً نباید اینطور باشد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره طرح دو فوریتی اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم برای اخذ مالیات از خانههای خالی گفت: چالش ها و نواقص ذکر شده و البته افزایش سرسامآور قیمت مسکن موجب شد نمایندگان مجلس دست به کار شوند و طرح اصلاحیه قانون مالیات بر خانه های خالی را ارائه کنند.طاهری تصریح کرد: در این طرح سعی شده است که نواقص قانون قبلی برطرف شود و ضمانت اجرایی مناسبی برای سامانه اطلاعاتی این قانون که سامانه ملی املاک و اسکان کشور است، دیده شود.

مجلس برای بهبود بازار مسکن برنامه دارد

طاهری درباره برخی شائبه ها مبنی بر اینکه اخذ مالیات از خانه های خالی تنها موجب پر کردن جیب دولت و تامین کسری بودجه می شود، بیان کرد: سیاست مالیات بر خانههای خالی به معنای واقعی کلمه برای نپرداختن مالیات طراحی شده است؛ بدین معنا که با تنظیمی بودن این مالیات باید مالکان واحدهای خالی انگیزه کافی را برای فروش و اجاره ملک خود به دست آورند تا خانههایشان خالی نماند تا دیگر نیاز به پرداخت هیچ مالیاتی نباشد. لذا این حرفها که دولت و مجلس با این مالیات به دنبال پر کردن جیب دولتند اشتباه است

تعداد نفرات آزمون دکتری اندازه ورودی پاساژ علاءالدین نیست

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه "فرض برگزار نشدن کنکور را باید کنار بگذاریم" گفت: باید مراقب باشیم در زمین دیگران بازی نکنیم و آنچه را به صلاح مملکت خودمان است، انجام دهیم.به گزارش تسنیم ؛ دکتر ایرج حریرچی گفت: درباره کنکور دو بحث مطرح است، یکی اینکه اصلاً کنکور برگزار نکنیم که فکر نمیکنم کسی دنبال این باشد که امسال ورودی دانشگاه نداشته باشیم زیرا ما برای آینده کشور نیاز به پزشک و پرستار و مهندس و رشتههای دیگر داریم. فرض برگزار نشدن کنکور را باید کنار بگذاریم و باید فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی و اجتماعی را همراه با رعایت فاصلهگذاری اجتماعی داشته باشیم.وی افزود: دوم اینکه اگر بخواهیم کنکور را برگزار کنیم باید زمان مناسب را برای آن پیدا کنیم؛ وقتی که برای کنکور تعیین شده است و مسئولیت تعیین آن با وزارت علوم و ستاد ملی مقابله با کرونا بوده است؛ انتهای مرداد است؛ کنکور دکتری نیز از لحاظ تعداد جمعیت بالایی ندارد؛ فاصلهگذاری اجتماعی در آن رعایت خواهد شد؛ ۱.۸ متر فاصله بین داوطلبین وجود خواهد داشت و تعداد کل نفرات امتحان جامع دکتری به اندازه یک روز ورودی پاساژ علاءالدین نیست.حریرچی ادامه داد: کنکور سراسری نیز در چهار روز برگزار خواهد شد و افراد مشکوک به کرونا در سالنهای مجزا در محلهای دیگر آزمون خواهند داد. اگر کسی بیمار باشد در بیمارستان از او امتحان گرفته میشود و اگر کنکور را در آخر مرداد برگزار نکنیم باید برگزاری آن را به آخر شهریور یا مهر موکول کنیم. در این مورد، خط تبلیغاتی را تعقیب کنید و ببینید از کجا میآید؛ تعدادی از افراد دنبال فالوور هستند و تعدادی نیز از آلبانی مشغول به تبلیغ علیه این کار هستند و دوست دارند آرامش ما بر هم بخورد؛ اگر کنکور برگزار کنیم عدهای میگویند برگزار نکنید و اگر برگزار نکنیم میگویند ببینید مملکت چهقدر به هم ریخته است که نمیتوانند کنکور برگزار کنند بنابراین باید مراقب باشیم در زمین دیگران بازی نکنیم و آنچه به صلاح مملکت خودمان است را انجام دهیم.

 

ش

رییس جمهور خبرداد

رییس جمهور تاکید کرد: امروز کالاهای مورد نیاز مردم در اختیار آنان است و وفور وجود دارد اما در کنار آن باید اقداماتی برای قیمتگذاری بهتر انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه هیئت دولت گفت: این ایامی است که برابر توطئه های بدخواهان قویتر میشویم. آنان میخواستند اقتصاد ما را به هم بریزند تا نتواند کار خود را ادامه دهد و فکر میکردند ظرف چند ماه میتوانند این کار را انجام دهند و تورم سه رقمی در کشور ایجاد کنند.

رییس جمهوری با بیان اینکه تولیدکنندکان کارهای بزرگی در این مدت انجام دادند، گفت: در تمام صنایع مهم ما از فولاد تا آلومینیوم بیشتر کار و تولید میکنند و ما فولاد و مس بیشتری نسبت به گذشته صادر میکنیم و وزن صادرات ما بالاتر رفته است.

وی افزود: از اول قرارداد اقتصادی ما با اوراسیا تا امروز ۶۳ درصد به این میزان صادرات افزوده شده و این در حالی است که ما کرونا را داشتیم و مرزها مثل قدیم باز نبود.

روحانی با بیان اینکه مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم قابل حل است، تصریح کرد: با نظارت دقیق از تولید تا مصرف از سفارش تا تأمین ارز تا روزی که کالا با کشتی می آید و در بندر ترخیص میشود، اگر مثل سایه این روند را دنبال کنیم که با سامانه الکترونیک این انجام شدنی است، آن وقت برخی اشکالات قابل حل است هرچند ممکن است برخی به این راحتی قابل حل نباشد.

رییس جمهوری اظهار کرد: در هفت سال گذشته زنجیره تولید فولاد نسبت به کل تاریخ، هفت برابر شده است این کار بزرگی است که نشان از توانمندی ما دارد. در پتروشیمی هم تولید در این هفت سال نسبت به گذشته نزدیک به دو برابر شده است.

وی افزود: در ده روز گذشته صادرکنندگان خوب ما ۲/۵ میلیارد دلار ارزآوری داشتند که آن را به درستی برمیگردانند و در سامانه نیما قرار میدهند و به نیاز کشور کمک می کنند هرچند اقلیتی هم هستند که تخلف میکنند و باید با آنان هم برخورد کرد که وزارت صمت و دادگستری وظیفه سنگینی را برای اجرا و عملیاتی کردن نظارت بر بازار به عهده دارند.

روحانی تاکید کرد: یکی دیگر از چیزهایی که دشمنان به آن امیدوار شده بودند، اختلاف میان قوا بود که البته با سخنان رهبری و دستور ایشان که هیچ یک از قوا نباید دنبال حاشیه باشند این امید هم از دست آنان گرفته شد و تقریباً از آن گذشتیم.

وی ادامه داد: راه سوم دشمن شایعه سازی است. می.گویند کوههای ما را فروختهاند، بعد روز دیگر میگویند نه وقف شده است بعد میگویند جنگلها فروخته شده و بعد میگویند نه وقف شده است. این چه حرفی است؟ مگر میشود زمین خدا و مرتع و اقیانوس و دریا و کوه و جنگل که جزو انفال است، وقف کرد؟ مگر مال کسی است که وقف کند؟

روحانی تصریح کرد: گاهی میگویند شمال ایران را فروختند و گاهی میگویند جنوب ایران به فروش رفت. من از شایعه سازی دشمنان تعجب نمیکنم از این تعجب میکنم که چطور گوش شنوایی برای این سخنان وجود دارد.

رییس جمهوری گفت: جلوی این شایعات و حرف های ناروا که گاهی برخی دوستان هم این حرف ها را نمی شوند و درست نقل و نقد نمی کنند را باید گرفت. همه جا دین و مراسم هست و مقید به چارچوب های بهداشتی انجام میشود. اگر میگوییم روزهای عزا به جای ۲۰ روز ۳ روز باشد باید انجام شود، اگر به جای ۷ ساعت ۳ ساعت شود، باید چنین باشد. همه این پروتکلها مشخص است. عدم تجمع مشخص است و ما نه به کسانی که میخواهند عزاداری نباشد، اجازه چنین کاری میدهیم ونه به کسانی که میخواهند عزاداری را طوری جلوه دهند که عامل بیماری شود چنین اجازهای می دهیم.

روحانی با اعلام اینکه دشمنان در مجامع بینالمللی هم صبح تا شب مثل دلال از کاخ سفید راه افتاده اند و با این و آن تلفنی حرف می زنند که این ماجرای پایان تحریم تسلیحاتی ایران را عقب بیندازند که تاکنون هیچ هم موفق نشده اند گفت: کار را به جایی رساندند که با تروریسم هوایی، جنگندهای را کنار یک هواپیمای مسافربری بفرستند و ایجاد رعب و وحشت کنند. البته این ماجرا از سوی آمریکا در پایان جنگ هم رخ داده بود و به بهانه واهی یک هواپیمای خود ما را هم هدف قرار داده بودند و این چیزی نیست که تازگی داشته باشد.

روحانی گفت: مگر میشود؟ پس ایکائو کجاست؟ شورای امنیت کجاست؟ سازمان ملل کجاست؟ کشورهای منطقه کجا هستند؟ کشورهایی که این هواپیما به مقصد آنها بوده است هم باید بیایند و حرف بزنند. مگر میشود که در یک کریدور بینالمللی و یک روت مشخص هوایی جنگندهای بیاید و به هواپیمای مسافربری نزدیک شود و مسافران را بترساند. این کار تروریستی است و ایکائو و شورای امنیت باید با تروریست برخورد کند.

وی افزود: این شیطنتها و بازیها برای این است که دربرابر ایران شکست خوردند ولی ما به سردمداران آمریکا می گوییم که یک راه در برابر ایران بیشتر ندارید و آن هم اجرای پیمان و حق و حقوق ما و پرداخت خسارات ناشی از بی توجهی به این حقوق است و گرنه ملت ایران با همه سختیهایی که تحمل میکنند در برابر شما کرنش نخواهند کرد.

سرمقاله

احمد مرادی

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی

هنگامی که از فساد سخن به میان می آید، هر کس که به هر نوعی در مسیر اجرای قانون انحراف ایجاد کند و از این انحراف قانونی به نفع جیب خودش کسب درآمد کند، مفسد است. اما اینکه میزان این انحراف چقدر باشد، چگونه سود ببرد، چه میزان به بیت المال زیان وارد کند و بازتاب آن در اذهان مردم و جهان چقدر باشد، به همان میزان اهمیت دارداما نکته مهم این جاست که نباید اجازه دهیم تخلفات عدهای معدود موجبات نارضایتی مردم را از نظام مقدس جمهوری اسلامی فراهم کند و خطاهای آنان بهپای نظام نوشته شود. این در حالی است که متاسفانه مفسدان در همه جا بچشم می خورند و در حالی که عواقب سنگینی در انتظار آنهاست، بازهم دست بردار نیسند. البته برخورد با دانهدرشتهای مفاسد اقتصادی از سوی دستگاه قضایی بارقههای امید را در دل مردم ایجاد کرده است که عزم جدی در برخورد با چپاول گران بیتالمال ایجاد شده است. وقتی دستگاه قضایی برخورد با مفاسد اقتصادی را از خود شروع کرد، این موضوع پیام مهمی برای تمامی کسانی است که چشم در گرو اموال بیتالمال دارند. خوشبختانه دستگاه قضایی و در رأس آن آیتالله رئیسی در این مدت نشان دادند برای بازپسگیری اموال بیتالمال
با هیچکس مدارا نخواهند کرد و همین مهم سبب شده که مردم شاهد این تغییر رویکرد در دستگاه قضایی باشند.

نکته مهم اینجاست که برخورد دستگاه قضا با متخلفان ادامهدار باشد و تمامی مفاسد اقتصادی در این عزم جدی دستگاه قضایی گرفتار شوند، چرا که اینگونه اقدامات بهطور حتم در جلوگیری از چپاول اموال بیتالمال بهطور حتم مؤثر خواهد بود و قدرت بازدارندگی بالایی دارد.

اکنون برخورد با مفاسد مورد تاکید مردم است و باید قاطعانه با افرادی که برای چپاول کردن بیتالمال و پر کردن جیب خودشان برنامهریزی میکنند، برخورد صورت گیرد و در این موضوع خودی و غیرخودی نباید ملاک باشد بلکه ملاک نوع عملکرد و حرکت در مسیر درست و صحیح است.