حضرت آیت الله خامنه ای بر کنترل فوری قیمت ها تاکید فرمودند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خجسته عید قربان در سخنرانی زنده تلویزیونی، ملت شریف ایران را به حضور پر نشاط و گستردهتر در مسابقه معنوی «کمک مؤمنانه به قشرهای آسیب دیده و یاری مجاهدان سلامت» فراخواندند و با تشریح اهداف کوتاهمدت، میانمدت و درازمدت امریکا در جنایت تحریم ملت ایران تأکید کردند: دشمن به موازات جریان تحریم، جریان تحریف حقایق را هم دنبال می کند اما به فضل الهی و با هوشیاری، زیرکی و شناخت عمیق ملت ایران از امریکا به هیچ کدام از اهدافش نرسیده و نخواهد رسید و ایران عزیز با صبر و ثبات، تلاش بیشتر مسئولان برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت های داخلی به راه روشن خود ادامه خواهد داد.

حضرت آیتالله خامنهای درباره عزاداری ماه محرم نیز تأکید کردند: همه سوگواران حسینی، هیأتها و مداحان موظفند به هرچه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام میکند، عمل کنند زیرا موضوع بسیار مهم است.

رهبر انقلاب با تبریک عید سعید قربان به ملت عزیز ایران، مسلمانان جهان و پیروان ادیان ابراهیمی، دهه اول ذیحجه را دهه خاطرات پر شکوه و هدایتگر و دهه تضرع و توسل خواندند و افزودند: دهه دوم این ماه پر برکت، با توجه به عید سعید غدیر دهه ولایت است که این موضوع از همه احکام الهی جایگاه برتری دارد چرا که ولایت تضمین کننده اجرای همه احکام الهی است.

ایشان افزودند: دهه سوم ذیحجه نیز با مناسبتهایی از جمله مباهله، دهه مهمی است که امیدواریم ملت دهه اول را به مبارکی و دو دهه بعد را آنچنان که موجب رضای الهی و خوشبختی ملت است، سپری کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای دیدارهای مردمی را از دلخوشی ها و دلبستگی های پرجاذبه خود خواندند و خاطرنشان کردند: این دشمن حقیر اما بسیار خطیر یعنی کرونا این دلخوشی را نیز سلب کرده است.

ایشان در همین زمینه افزودند: قرار بود این دیدار به صورت تصویری با خدمتگزاران عرصه سلامت و کمک مؤمنانه انجام شود اما چون ستاد ملی مبارزه با کرونا گفته اجتماع بیش از ده نفر ممنوع است، متأسفانه این دیدار تصویری هم ممکن نشد.

ایشان ایثارگری را از خصوصیات بارز ملت ایران برشمردند و افزودند: امروز نیز که مجموعههای درمانی اعم از پزشکان، پرستاران و دیگر عوامل، با تمام وجود در خدمت بیماران کرونا هستند لازم است داوطلبان در کارهای غیرتخصصی و عمومی به یاری آنان بشتابند.

رهبر انقلاب با اشاره به آسیب دیدن اقتصادی اغلب مردم در دوران کرونا افزودند: البته در این میان عده ای دچار آسیب ها و مشکلات جدی شده اند که باید با گسترش نهضت کمک مؤمنانه مردمی، به کمک این قشرها شتافت.

حضرت آیت الله خامنه ای با استناد به آیات قرآنی، مردم را به حضور پرنشاط و فعالتر در این مسابقه معنوی دعوت کردند و افزودند: سبقت در کار خیر از دستورات مؤکد و مکرر الهی در قرآن مجید است و موجب شوق و انگیزه دیگران به کارهای خیر نیز می شود. رهبر انقلاب اینگونه کارها را معنای واقعی انقلابیگری خواند و افزودند: اطعام ماهمحرم نیز میتواند با رعایت کامل دستورالعملهای بهداشتی به شکل کمک مؤمنانه به دست خانوادهها برسد. حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تلاشهای جدی علمی در کشور برای شناخت ویروس کرونا و راههای مقابله و درمان آن افزودند: اینگونه تلاش ها در همه ابعاد باید گسترش یابد. رهبر انقلاب در بخش دوم سخنانشان، تحریمهای امریکا را جنایتی بزرگ علیه ملت ایران برشمردند و افزودند: دشمن خبیث از این تحریمها که همه ملت را نشانه گرفته اهداف مختلفی دارد. ایشان «خسته کردن و به ستوه آوردن ملت» را هدف کوتاهمدت تحریمها برشمردند و گفتند: دشمن می خواهد مردم را آشفته کند تا در خیابانها در مقابل حکومت بایستند به همین علت مدام از تابستان داغ سخن گفته و می گوید اما اکنون خودشان به تابستان داغ مبتلا شده اند.

«ایجاد محدودیت و جلوگیری از پیشرفت کشور بخصوص در بعد علمی» هدف میان مدت امریکاییهاست که رهبر انقلاب با تبیین آن گفتند: دشمن در درازمدت هم دنبال به ورشکستگی کشاندن و فروپاشی اقتصادی ایران است چرا که در آن صورت، ادامه حیات برای یک کشور، امکان پذیر نخواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه ای «قطع رابطه جمهوری اسلامی با مراکز و جریانهای مقاومت در منطقه» را هدف جنبی امریکاییها از تحریم ایران دانستند و در جمع بندی این بخش از سخنانشان گفتند: به فضل الهی و با هوشیاری ملت، دشمن در تحقق همه این اهداف ناکام مانده و به قول ما ایرانیها شتر در خواب بیند پنبه دانه!

رهبر انقلاب افزودند: البته کشور دچار مشکلاتی است که بخشی از آن به تحریمها، بخشی به ضعفها و مدیریتها و بخشی هم به کرونا باز می گردد اما همانگونه که شماری از اندیشمندان و فعالان غربی هم به صراحت اعتراف می کنند دشمن با همه شدت عمل خود نتوانسته به اهداف خود در جنایت تحریم دست یابد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه به موازات جریان تحریم، یک جریان «تحریف حقایق» و واژگون نشان دادن واقعیات هم وجود دارد، گفتند: هدف این جریان، ضربه زدن به روحیه مردم و دادن آدرس غلط درباره علاج تحریم است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به سخنان مداوم مقامهای آمریکایی و تبلیغات گسترده رسانههای وابسته به آنها برای واژگون نشان دادن واقعیات ایران افزودند: هدف دشمن، گرفتن نشاط و امید از ملت بویژه جوانان است تا اینگونه القا کنند که کشور به بن بست رسیده و امکان حل مشکلات وجود ندارد.

ایشان تحریف واقعیات را خط ثابت تبلیغاتی رسانه های غربی در طول چهل و یک سال گذشته خواندند و خاطر نشان کردند: در این خط تبلیغاتی، نقاط قوت بهطور کلی انکار و یا در مورد آن سکوت می شود اما اگر نقطه ضعفی باشد، دهها و حتی صدها برابر بزرگنمایی می شود. رهبر انقلاب اسلامی درخصوص آدرس غلط دادن برای رفع تحریمها نیز گفتند: در این خط تبلیغاتی گفته میشود اگر میخواهید تحریمها برطرف شود، کوتاه بیایید و ایستادگی نکنید و متأسفانه برخی در داخل هم این آدرس غلط را تکرار می کنند اما این خط بر روی اکثریت ملت ایران با شناختی که از دشمن و غرض ورزی او دارند ، مؤثر نیست.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه جریان تحریف واقعیات به مقاصد خود نرسیده است، خاطر نشان کردند: اگر جریان تحریف شکست بخورد، قطعاً جریان تحریم هم شکست خواهد خورد، زیرا عرصه کنونی، میدان جنگ اراده ها است و اگر اراده ملت ایران مستحکم باقی بماند، بر اراده دشمن غلبه خواهد کرد.

نکته دیگری که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند، استفاده ملت زیرک ایران از تحریم برای شکوفایی علمی کشور بود.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: با اینکه تحریم یک جنایت بزرگ است اما مردم بویژه جوانان، مسئولان، دانشمندان و فعالان سیاسی از این موضوع برای افزایش اتکاء به نفس ملی استفاده کردند. رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه افزودند: تولید جت آموزشی و قطعات حساس و ظریف، راه اندازی چند هزار شرکت دانش بنیان، ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس به دست سپاه، اقدامات بزرگ در پارس جنوبی، طرح های وزارت نیرو در زمینه آب و برق، طرح های وزارت راه و تولیدات شگفت انگیز دفاعی، همه در دوران تحریم انجام شده است. حضرت ایت الله خامنه ای یکی دیگر از آثار دوران تحریم را تمرین جداسازی اقتصاد کشور از نفت برشمردند و گفتند: به علت آنکه نفت کشور کمتر فروش می رود، جداسازی اقتصاد از نفت خام بهطور طبیعی درحال روی دادن است که این موضوع باید با پیگیری دولت و مجلس به سرانجام برسد. رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ به این سؤال مهم که «آیا تحریم ها قابل علاج است؟» گفتند: تحریم ها قطعاً قابل علاج است اما علاج آن، عقب نشینی و کوتاه آمدن در مقابل امریکا نیست زیرا عقب نشینی موجب پیشروی متجاوز می شود. ایشان افزودند: خواسته امروز آمریکا از ایران، کنار گذاشتن کاملِ صنعت هسته ای، کاهش بسیار شدید توان دفاعی و رها کردن اقتدار منطقه ای است اما پذیرفتن این خواستهها قطعا موجب عقبنشینی آمریکا نخواهد شد و هیچ عقلی نیز حکم نمی کند که برای توقف متجاوز، خواسته های او را اجابت کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی با اظهار تأسف از تکرار حرف های دشمن مبنی بر فایده نداشتن صنعت هسته ای از زبان عده ای در داخل گفتند: صنعت هسته ای نیاز قطعی فردای کشور برای تولید برق است و امروز باید به فکر فردا باشیم.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه با وجود خسارات فراوان برجام، اصل صنعت هسته ای حفظ شده است، درخصوص ادعای آمریکاییها برای مذاکره با ایران، خاطر نشان کردند: من علت مذاکره نکردن با امریکاییها را بارها گفته ام اما برخی یا متوجه نمی شوند و یا وانمود می کنند که متوجه نشده اند.

ایشان تأکید کردند: هدف اصلی امریکاییها از ادعای مذاکره، گرفتن توانایی های حیاتی ملت ایران است. البته رییس جمهور فعلی امریکا هم بهدنبال برخی منافع شخصی و انتخاباتی است همچون استفاده تبلیغاتی از مذاکره با کره شمالی.

ایشان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با همه کشورها به جز آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی مذاکره می کند، افزودند: علاج تحریمها، عقب نشینی و مذاکره با دشمن نیست بلکه علاج واقعی آن، تکیه بر توانایی های ملی، وارد کردن جوانان به میدان و احیای ظرفیت های فراوان کشور، و در یک کلام عمل به ارکان اقتصاد مقاومتی یعنی درون زایی و برون گرایی است.

رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: ما امکانات و توانایی های داخلی و ظرفیت های بین المللی فراوان داریم که باید با مدیریت جهادی و تدبیر واقعی، به فعلیت در بیایند.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران دوستان مؤثری در دنیا دارد اما تکیه واقعی نظام اسلامی به خدا و مردم است، گفتند: تکیه بر امکانات و استقلال داخلی، هم دشمنان خارجی و هم بدخواهان داخلی دارد. آن کسی که برای منافع خودش حاضر است کالایی را که در داخل تولید می شود، از خارج وارد کند، در واقع خیانت می کند و با وجود تأکیدهای مکرری که شده است اما همچنان واردات کالاهایی که در داخل تولید می شوند، ادامه دارد. آخرین نکته ای که رهبر انقلاب اسلامی درخصوص تحریم ها گفتند «دل نبستن به وعده های توخالیِ دیگران» بود. حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: در سال ۹۷ و بعد از خروج آمریکا از برجام، متاسفانه کشور ماهها معطل وعده های اروپایی ها باقی ماند و اقتصاد کشور شرطی شد در حالیکه معطل کردن اقتصاد به وعده های دیگران، بسیار مضر است.

ایشان افزودند: اروپایی ها هیچ کاری برای مقابله با تحریم های آمریکا نکردند و آنچه که به نام اینستکس نیز مطرح کردند، بازیچهای بود که محقق نشد. رهبر انقلاب اسلامی در جع بندی این بخش از سخنان خود تاکید کردند: علاج تحریم ها فعال کردن ظرفیت های داخلی است که نیازمند مجاهدت است.

حضرت آیتالله خامنهای در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به گرانیها و مشکلات جدی خانوارها در تأمین معیشت، گفتند: کارهای لازم برای رفع این مشکلات را در جلسات خصوصی با مسئولان از جمله آقای رئیسجمهور مطرح کردهایم و باز هم به دستگاههای مسئول تأکید میکنیم.

رهبر انقلاب اسلامی مسئله فوری در بخش اقتصاد را «مهار نوسان قیمتها، ایجاد ثبات در بازار و حفظ ارزش پولی ملی» دانستند و افزودند: این حالتِ هر روز یک قیمت برای اجناس و افسار پاره کردن قیمت ارز برای کشور مضرّ است و افراد آشنا به مدیریتهای اجرایی معتقدند که این مسئله با برخورد دستگاههای اجرایی و در مواردی دستگاه قضایی قابل مهار است.

ایشان افزودند: در قضیه ارز، بانک مرکزی تلاشهای زیادی انجام میدهد که انشاءالله موفق خواهد شد البته گزارشهای مطمئنی وجود دارد که دلایل سیاسی، امنیتی در افزایش قیمت ارز بیش از دلایل اقتصادی مؤثر است که در این صورت باید با کسانی که به این آتش دامن میزنند، جداً مقابله شود.

حضرت آیت الله خامنهای مسئله «هدایت نقدینگی به سمت تولید» و همچنین «رفع موانع جهش تولید» را از دیگر اولویتهای اقتصاد کشور خواندند و گفتند: عدهای از کارشناسان پیشنهاد کردهاند رؤسای سه قوه کارگروهی را برای شناسایی و رفع موانع تولید تعیین کنند. رهبر انقلاب اسلامی اصلاحات اساسی در اقتصاد کشور را «اصلاح ساختار بودجه»، «اصلاح نظام بانکی»، «ارتقاء سرمایهگذاری و اشتغال» و «بهبود محیط کسب و کار» برشمردند و گفتند: این موارد دو سال قبل و همزمان با تشکیل جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به سران قوا ابلاغ شد که البته با وجود تلاشها پیشرفت قابل توجهی نداشته است البته مهم این است که ما میدانیم چه میخواهیم و به دنبال چه برنامهای هستیم.

ایشان، «صبر» و «ثبات» را دو نیاز اساسی برای آینده کشور دانستند و با تأکید بر اینکه بر اثر ایمان مذهبی و اعتماد مردم به نظام، ثبات ملت خوب است، افزودند: مسئولین هم باید با کار جهادی، صبر و ثبات خود را نشان دهند و از تردید و نگرانیهای مضرّ اجتناب کنند. حضرت آیت الله خامنهای، مشکلات دشمن اصلی یعنی آمریکا را بسیار بزرگ و غیرقابل مقایسه با مشکلات ایران خواندند و با برشمردن مصادیقی از مشکلاتِ امروز آمریکا مثل فاصله طبقاتی عجیب، تبعیض نژادی، مشکلات اقتصادی و بیکاریهای گسترده، مشکلات مدیریتی در قضیه کرونا و مدیریت اجتماعی ضعیف که منجر به بیرحمی و قتل و شکنجه به دست پلیس آمریکا میشود، گفتند: امروز آمریکا در سطح دنیا منفور و منزوی است. ایشان تأکید کردند: حوادث جاری آمریکا آتش زیر خاکستری است که شعلهور شده و اگرچه آن را سرکوب کنند اما دوباره شعلهور میشود و نظام کنونی آمریکا را از بین میبرد چرا که فلسفه سیاسی و اقتصادی این نظام غلط و محکوم به نابودی است. رهبر انقلاب اسلامی سخنان مکرر مقامهای آمریکایی علیه ایران را نشاندهنده سردرگمی آنها دانستند و افزودند: مدیریت آمریکا دچار سرگیجه و آشفتگی است. آمریکاییها به دنبال پیدا کردن دشمن هستند بنابراین گاهی از ایران اسم میبرند و گاهی از روسیه و چین، اما امروز رژیم آمریکا دشمنی بزرگتر از ملت خود ندارد و همین دشمن آن رژیم را به زانو درخواهد آورد. حضرت آیت الله خامنهای با تأکید مجدد بر صبر، ثبات و کار جهادی افزودند: دولت در اواخر دوران مسئولیت خود قرار دارد البته در طول این ۷ سال هر چه توانستند تلاش کردند و در برخی بخشهای دولت نیز واقعاً کارهای خوبی انجام گرفت، پس از این دولت هم، دولت تازهنفسی خواهد آمد که کارها را با جدیت بیشتر دنبال کند.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان به مسئله عزاداری در محرم اشاره و تأکید کردند: در عزاردایها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام میکند. بنده هر چه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیئات، منبریها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعهای بزرگ پدید خواهد آمد.

روحانی در مراسم بهره برداری طرحهای صنعتی مطرح کرد:

رییس جمهوری گفت: ما شنبهها به دشمنان نشان خواهیم داد که در برابر بیماری کرونا چگونه مقاومت خواهیم کرد و در پنجشنبهها با کار افتتاح و تولید نشانشان میدهیم که برخلاف تحریمها ما اقتصادمان را زمین نگذاشتهایم. به گزارش ایسنا، حن روحانی در مراسم بهرهبرداری از طرحهای ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این که «مهم است در شرایط سختی که دشمنان به وجود آوردند ملت مان در برابر تحریم و کرونا مقاومت میکنند»، اظهار کرد: مردم بیشتر از گذشته پروتکلهای بهداشتی را رعایت میکنند و کار اصلی در دست مردم است اما انصافا کادر درمانی هم به طور مداوم در حال ایثار و فداکاری هستند. وی افزود: بخش بزرگی از نیازها و صادرات غیرنفتی ما بارش بر دوش صنعت است و امروز صنعت و معدن در کنار هم نقش ارزشمندی را ایفا میکنند و در زنجیره فولاد ما امروز حرکت بسیار خوبی را مشاهده میکنیم. رییس جمهور تاکید کرد: در زنجیره فولاد از سال ۹۲ تا امروز این تولیدات را دوبرابر کردیم و این در شرایطی رخ داده که تحریمها هم پابرجاست و در همین سال ۹۹، ۲۶ میلیون تن به زنجیره فولاد کشور افزوده میشود که تا الان که ماه پنجم سال است ۱۶ میلیون تن آن افتتاح شده است. روحانی تصریح کرد: آنچه که به تولید و اشتغال مردم مربوط میشود باید در همین شنبهها که ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا برقرار است و پنجشنبهها که به افتتاح طرحها در سراسر کشور اختصاص دارد را تاکید کردهایم که مرتبط و به صورت یک سریال باید برگزار شود و هر هفته این شنبهها و پنجشنبهها خاری در چشم دشمنان باشد. یک خار در روز شنبه در یک چشم و خار دیگر در روز پنجشنبه در چشم دیگر. وی افزود: ما شنبهها به دشمنان نشان خواهیم داد که در برابر بیماری کرونا چگونه مقاومت خواهیم کرد و در پنجشنبهها با کار افتتاح و تولید نشانشان میدهیم که برخلاف تحریمها ما اقتصادمان را زمین نگذاشتهایم. رییس جمهور با تاکید بر این که «راهحل ما این است که همه دست به دست هم دهیم»، گفت: فضای تعامل سازنده بین همه قوا و بخش خصوصی و دولتی برقرار شود و مشکلات مردم توسط دولت حل شود. من اعتراف میکنم که هنوز هم در بخش تولید مشکلاتی وجود دارد و باید آن را رفع کنیم. روحانی گفت: رابطه نزدیک بین بخش خصوصی و دولتی و رفع محدودیتها مشکلات را کمتر میکند و دولت و سرمایهگذاران را به هم نزدیک میکند. وی در پایان گفت: روز عید قربان و امروز که عرفه است را به خوبی مورد توجه قرار دهیم و در عین حال همه پروتکلهای بهداشتی را در آن رعایت کنیم، مخصوصا برادران اهل سنت ما که در روز عید قربان برنامههای بیشتری دارند به این موضوع توجه داشته باشند. رییس جمهور در واکنش به گزارش استاندار مازندران از وضعیت شیوع کرونا گفت: خوشحالیم که استان مازندران هم وضعیت بهتری را نسبت به گذشته از لحاظ شیوع کرونا دارد. در کل کشور هم به جز دو استان که وضعیت نامناسبی دارند، در سایر استانها شیوع کرونا به سمت عبور از پیک پیش میرود.

تجارت از سرگردانی تجار در شرایط ارزی جدید گزارش می دهد

گروه اقتصادی – کورش شرفشاهی: یکی از جدی ترین گزینه ها برای رونق کسب وکار و میل به سرمایه گذاری، ثبات اقتصادی است اما اینکه دایم وضعیت اقتصاد متغیر باشد و یک روز صادرکننده وحشت کند و فردا واردکننده زیان ببیند، همه چیز را به هم می ریزد. آنجه برای تولیدکننده، واردکننده و صادرکننده اهمیت دارد، ثبات در نرخ ارز است اما نوسانات قیمت ارز در ماههای گذشته شرایط خاصی را برای اقتصاد ایران رقم زده و به تبع آن سیاستهای ارزی را با فراز و نشیبهای بسیاری همراه کرده است. در نتیجه این آشفته بازار ارزی، بسیاری از بخشهای اقتصادی متأثر از تغییر این نوع سیاستها درگیر مسائلی شدهاند که کار تجارت را برایشان سخت کرده یا در مرز زمینگیر کردن قرارشان داده است.

سردرگمی با تنوع ارزی

طی سالهای اخیر برای مدیریت مصارف ارزی کشوری، تخصیص ارز به اقلام وارداتی با تدابیری مواجه شد و کالاهای مختلف با توجه به درجه اهمیت خود، در چند دسته اولویت بندی و به هر اولویت، ارز با نرخ مشخص تخصیص یافت. در سال ۹۷ زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی بعنوان نرخ مبنای دولتی برای واردات اقلام ضروری تعیین شد، بسیاری از کالاها برای واردات مشمول این ارز دولتی بود اما از سال گذشته، با اعلام بانک مرکزی به دولت، ارز برخی از اقلام و کالاهای اساسی و ضروری کشور از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تغییر کرده و اکنون بنا به اعلام مقامات دولتی، تنها ۵ قلم کالای اساسی مورد نیاز کشور، ارز دولتی دریافت میکنند که میزان واردات آنها نیز با دقت بیشتری مدیریت و ارز کمتری نسبت به گذشته به آنها اختصاص داده میشود.

چالش دلار ٤٢٠٠ تومانی

بر این اساس بسیاری از کالاها از ارز ۴۲۰۰ تومانی قطع و به ارز نیمایی گره زده شد. البته حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی طی دو سال گذشته خواسته قاطبه فعالان اقتصادی، تشکلها، انجمنهای تولیدی و وارداتی بود چرا که رانت حاصل از توزیع این ارز برای واردات، نه فقط فرایند واردات و توزیع این اقلام را با فساد مواجه کرده بود بلکه فضای فعالیت را غیررقابتی کرده بود و مهمتر از همه اینها، اقلام وارداتی با دلار ۴۲۰۰ تومانی بعضاً با قیمت دلار ازاد به دست مردم میرسید. اما یک باره با نوسانات فزاینده نرخ ارز، موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جنبه دیگری به خود گرفت. ارز نیمایی نیز به تبع تغییرات نرخ ارز روز به روز با افزایش قیمت بیشتری مواجه شد و این امر، علاوه بر اینکه واردکنندگان بسیاری را با کسری منابع مواجه کرده، رغبت آنها برای واردات را هم کاهش داد؛ چراکه به خصوص در حوزههایی همچون کالاهای اساسی و اقلام ضروری مورد نیاز مردم، دولت همچنان در قیمتگذاری دخالت کرده و سعی در کنترل قیمت این اقلام دارد؛ در حالی که ارز به شدت رو به افزایش نهاده و اگر قرار باشد تأثیرات قیمت ارز را در کالاها محاسبه کرد، قطعاً بخش عمدهای از مردم دچار مشکل میشوند.

زیان ناشی از اعتماد به دولت

اما همین تغییرات نرخ ارز منجر به بروز مشکل برای بسیاری از واردکنندگان شده است. اکنون واردکنندگانی هستند که کالاهای خود را با مصوبات دولتی به صورت امانی از گمرکات ترخیص کرده و با قیمت مصوب بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی تحت نظر وزارت صمت به فروش رساندهاند و اکنون که نوبت به پرداخت ارز آنها رسیده، بانک مرکزی میگوید چیزی به اسم دلار ۴۲۰۰ تومانی ندارد و همه باید تسویه حسابها را با ارز نیمایی انجام دهند.این رویکرد عجیب، واردکنندگان بسیاری را با مشکل مواجه کرده است؛ از جمله واردکنندگان برنج که میگویند با مصوبه دولت در سال ۹۸ اقدام به ترخیص برنج و فروش آن بر مبنای نرخ ۴۲۰۰ تومانی ارز کردهاند اما حالا که پس از ماهها موعد تسویه فرا رسیده، بانک مرکزی میگوید فقط میتواند ارز نیمایی به آنها تخصیص دهد و از ارز دولتی خبری نیست.

رنج واردکنندگان برنج

در همین ارتباط یکی از واردکنندگان برنج در گفتگو با مهر گفت: حجم زیادی از بار وارداتی را اسفند و فروردین حسب نظر ستاد تنظیم بازار بصورت درصدی از گمرک ترخیص و در شبکه منتخب مدنظر ستاد تنظیم بازار بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی با نرخ مصوب توزیع کردیم.وی ادامه داد: اما در اردیبهشت ماه امسال اولویت ارز برنج تغییر کرد و این کالای اساسی از شمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد. این در حالی بود که ما اقلام وارداتی خود را بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی و به درخواست دولت در بازار توزیع کرده بودیم و تمام اسناد مثبته نیز موید این مطلب است اما بانک مرکزی اکنون پس از گذشت حدود ۶ ماه، حاضر نیست مطالبات ما را تسویه کند.این واردکننده برنج گفت: مابقی محموله وارداتی ما همچنان در گمرکات معطل مانده و در حال خراب شدن است و در صورت تداوم وضع موجود، غیر قابل استفاده خواهد شد.

دربسته بانک مرکزی مقابل واردکنندگان

آنگونه که واردکنندگان با یک حساب سرانگشتی میگویند نیاز ارزی این گروه برای تخصیص ارز حوالی ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار است و دولت باید ارز آنها را ۴۲۰۰ تومانی حساب کند؛ اما به در بسته بانک مرکزی خوردهاند و از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها خودداری میشود.بسیاری از این واردکنندگان در نامههای جداگانه ای به وزارت صمت به این اقدام عجیب بانک مرکزی اعتراض کردهاند و گفته میشود ستاد تنظیم بازار نیز مکاتبات متعددی را با بانک مرکزی انجام داده اما هنوز پاسخی نگرفته است.

به دنبال چاره اندیشی

از سوی دیگر یک مقام مسئول در نظام بانکی به مهر گفت: ستاد تنظیم بازار چندین نامه را برای حل مشکل واردکنندگان همراه با اسامی واردکنندگان و میزان ارز مورد نیاز آنها به بانک مرکزی ارسال کرده است.وی افزود: حتی در مردادماه امسال نیز ستاد تنظیم بازار این پیگیری را انجام داده و نامههایی را به بانک مرکزی ارسال کرده است؛ اما محدودیتهای ارزی به بانک مرکزی اجازه تأمین این ارز را نمیدهد.

خلف وعده بانک مرکزی

رویکرد عجیب بانک مرکزی در امتناع از تخصیص ارز به این گروه از واردکنندگان که کالایشان را حسب نظر ستاد تنظیم بازار بصورت درصد از گمرکات ترخیص و با نرخ مصوب در بازار فروختهاند در حالی است که بانک مرکزی کاملاً در جریان این اقدامات بوده و ماهها قبل وعده تأمین ارز این کالاها را داده و اکنون بصورت ناگهانی تغییر رویه داده و پا پس کشیده است.در یکی از نمونه نامههایی که اواخر سال ۹۸ صادر شده، یکی از بانکهای عامل خطاب به گمرکات به صراحت اعلام کرده که بابت ثبت سفارشهای برنج، گواهی آماری صادر شده است و ثبت سفارشهای واردات در صف تخصیص و تأمین ارز از جانب بانک مرکزی است.در واقع بانکها با ارسال این نامه به گمرکات اعلام کردهاند که ترخیص کالا صورت گیرد تا بعداً بانک مرکزی نسبت به تأمین ارز اقدام نماید؛ اما حال که کالا ترخیص و با قیمت دولتی بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی در شبکه موردنظر وزارت صمت فروخته شده است، بانک مرکزی با نامه نگاری به دستگاههای ذیربط اعلام میکند که این کد تخصیص را قبول ندارد و ارزی هم برای آن تأمین نمیکند.

از دست رفتن اعتماد

نااطمینانی به سیاستهای دولت علاوه بر اینکه واردکنندگان را با تردید در ادامه واردات مواجه میسازد بلکه چهرهای جدید از بانک مرکزی در میزان پایبندی به تصمیمات و مصوبات خود بر جای میگذارد که گویی نباید به هیچیک از بخشنامهها و دستورالعملهای این بانک در بخشهای مختلف تجاری اعم از واردات و صادرات اتکا کرد چراکه هر لحظه ممکن است این سیاستها بدون توجه به خسارات سنگینی که برای بخش خصوصی دارد تغییر کند و خلف وعدههایی آشکار را از سوی سیاست گذار به نمایش بگذارد. خلف وعدههایی که نمونههای آن در ماههای گذشته بسیار به چشم میخورد، چه از بخشنامههایی که در حوزه رفع تعهد ارزی صادر شده و پس گرفته شده است؛ چه از موافقتها و بخشنامههایی که در حوزه واردات وجود دارد اما خبری از پایبندی به آنها نیست.

اجرای طرح عرضه مستقیم کالا به زوج های جوان حاشیه ساز شد

گروه اصناف و کشاورزی: در حالی که بازار لوازم خانگی روزهای آشفتهای را با روند صعودی قیمتها پشت سر میگذارد که اجرای طرح ویژه عرضه مستقیم لوازم خانگی برای زوجهای جوان حاشیههای زیادی را به وجود آورده است.

به گزاری میزان، صنعت لوازم خانگی جزو صنایع مهم در کشور است که سهم ۱.۳ درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور دارد و حدود ۹۰ هزار نفر در این بخش اشتغال دارند.

حدود ۲ سال قبل وزارت صمت در راستای حمایت از تولید داخل واردات لوازم خانگی را ممنوع کرد تا هم مانع خروج ارز از کشور شود و هم به نوعی تولیدات داخلی بتوانند بازار را در اختیار بگیرند و حتی بتوانند حجم صادرات را نیز افزایش دهند.

آذرماه سال گذشته بود که زرندی معاون برنامه ریزی وزیر صمت خبر از برنامه ریزی ویژه این وزارتخانه در این بخش داد و ابراز امیدواری کرده بود که در این صنعت سه تا پنج برند اصلی شکل بگیرد، اما در این میان یکی از مشکلاتی اصلی که به گفته معاون وزیر صمت وجود دارد، نیاز به سرمایه در گردش سالانه بین ۵ تا ۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد.

بنا بر آمار متولیان وزارت صمت ظرفیت تولید بیش از ۱۹ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور و وجود دارد که در برخی از این لوازم عمق ساخت داخل به ۹۰ درصد رسیده است.

ادامه روند صعودی قیمت در سال جدید

در حالی که طی دو سال اخیر با خروج برندهای خارجی مسئولان وزارت صمت از این صنعت حمایت کردند که در تمام این مدت بازار لوازم خانگی روی آرامش را به خود ندیده است و از نظر قیمت روزهای آشفتهای را پشت سر گذاشته است و طی این مدت همواره شاهد افزایش قیمت بوده است. حتی در سال جدید نیز این روند ادامه داشت و در ابتدای سال تولیدکنندگان قیمت محصولات خود را بدون مصوبه سازمان حمایت افزایش دادند که پس مدتی سازمان حمایت به این افزایش قیمت رسمیت بخشید و رسما افزایش ۲۵ درصدی قیمتها را اعلام و تولیدکنندگان را موظف به ثبت اطلاعات قیمت در سامانه ۱۲۴ کرد. حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتوگو با میزان در این باره اظهار کرد: برخی از افراد بدون داشتن واحد تولیدی، در سامانه بهین یاب به عنوان تولیدکننده اقدام به خرید ورق میکنند و در بازار آزاد آن را به فروش میرسانند.وی افزود: به همین دلیل تولیدکنندگان واقعی ناچار هستند مابقی نیاز خود به ورق فولادی را در بازار آزاد تهیه کنند.

حاشیه های یک طرح

آشفتگی قیمت در این بازار به حدی رسیده که بسیاری از جوانان که در شرف ازدواج هستند برای تهیه لوازم مورد نیاز با مشکل مواجه شده اند و توانایی خرید ندارند تا جایی که سرپرست وزارت صمت ناچار شد در این باره دستور ویژه صادر کند و طرح ویژه عرضه مستقیم لوازم خانگی برای زوجهای جوان را در دستور کار این وزارتخانه قرار دهد. البته این طرح هم نیز بدون حاشیه نبود و برخی از تولیدکنندگان مدعی شدند که از ۱.۵ میلیارد دلار ارز در نظر گرفته به صنعت لوازم خانگی با تصمیم وزارت صمت و بانک مرکزی قرار است در راستای اجرای طرح ویژه عرضه مستقیم لوازم خانگی برای زوجهای جوان حدود ۴۰ درصد آن فقط به یک کارخانه تولیدی اختصاص داده شود در حالی که مابقی این مبلغ باید بین ۲۳۰ واحد تولیدی تقسیم شود. اما بلافاصله محمدرضا کلامی سرپرست معاونت بازرگانی وزارت صمت در این باره اظهار کرد: تمامی شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی که توانایی حضور در طرح “تولید و تحویل لوازم خانگی ارزانقیمت” را دارند میتوانند در این طرح مشارکت کنند.در این طرح مشارکت از تمامی تولیدکنندگانی که قادر باشند، تمام یا بخشی از ۵ قلم کالای پرمصرف تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و جاروبرقی را تامین کنند، دعوت به عمل میآید.

افزایش چندبرابری قیمت در بازار

اما اکبر پازوکی که به تازگی به عنوان رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی انتخاب شده است نیز در گفتوگو با میزان با اشاره به آشفتگی بازار لوازم خانگی از کاهش تقاضا در این بازار خبر داد و گفت: در حالی که دو سال قبل با سرمایه ۵۰ میلیون تومانی یک فروشگاه ۳۰ متری پر از لوازم خانگی میشد، اما اکنون این رقم به یک میلیارد تومان افزایش یافته و همین موضوع نشان دهنده افزایش چند برابری قیمتها است.به گفته وی؛ هزینه خرید یک دستگاه ماشین لباسشویی تولید داخل به ۱۰ میلیون تومان رسیده است.رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تاکید کرد: افزایش قیمت موجب کاهش ۴۰ درصدی تقاضا در بازار شده است

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

گروه راه و مسکن: معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر پیگیری سیاست جداکردن بازار سرمایه از بازار مصرف در بخش مسکن، از عرضه واحدهای مسکونی ملی با قیمتی کمتر از قیمت کنونی بازار به متقاضیان مسکن، خبر داد.

محمود محمودزاده در گفتگو با وزارت راه و شهرسازی، در خصوص برنامه ها و سیاستگذاری های وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی بازار مسکن، کنترل قیمت ها و کاهش آن به میزانی که برای مصرف کنندگان واقعی قابل معامله باشد، گفت: قوانینی که در جریان تصویب است، چه پیشنهادهای دولت و چه طرح هایی که در مجلس در حال بررسی است، چنانچه زودتر عملیاتی و ابلاغ شوند حتما روی بازار مسکن و کنترل قیمت ها، تاثیر می گذارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که بازار مسکن در شرایط فعلی اقتصادی متاثر از بازارهای مجاورش همچون طلا و ارز است، توضیح داد: استراتژی دولت و مشخصا وزارت راه و شهرسازی، جدا کردن بازار مصرف از بازار سرمایه گذاری است.

محمودزاده تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی در راستای جدا کردن بازار مصرف از بازار سرمایه، روی این موضوع متمرکز است تا واحدهایی را که در قالب طرح ملی با مشارکت بخش خصوصی در دست ساخت قرار دارد را با قیمت مناسب تر از قیمت های فعلی بازار به متقاضیان واقعی مسکن، عرضه کند.

گفتنی است، میانگین قیمت هر مترمربع واحد آپارتمانی مسکونی پایتخت در تیر امسال نسبت به خرداد افزایش در حدود ۲ میلیون تومانی را تجربه کرد. خرداد امسال هرمترمربع واحد مسکونی آپارتمانی در پایتخت با قیمت بیش از ۱۹ میلیون تومان معامله شد که این رقم در تیر به حدود ۲۱ میلیون تومان، افزایش یافت.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگر صحبت های خود از پالایش ثبتنامهای تسهیلات اجاره مسکن از روز شنبه ۱۱ مرداد خبر داد و در خصوص آخرین جزئیات ثبتنامیها برای دریافت تسهیلات مرابحه کالا و خدمات، اعلام کرد: بر اساس آخرین آماری که وجود دارد حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ثبتنام کردهاند.معاون وزیر راه و شهرسازی، آغاز پالایش ها را روز شنبه ۱۱ مرداد اعلام کرد و افزود: نتایج ثبت نامی ها برای دریافت تسهیلات مرابحه کالا و خدمات پس از جمع بندی، اعلام عمومی خواهد شد.

تلاش برای جلوگیری از احتکار مسکن

محمودزاده همچنین در خصوص بانکی که مالکیت یکهزار واحد مسکونی را در اختیار دارد، گفت: دغدغه وزارت راه و شهرسازی، اینکه اشخاص حقیقی و یا حقوقی چه تعداد واحد مسکونی در اختیار دارند، نیست. بلکه دغدغه وزارت راه و شهرسازی این است که واحدهای مسکونی احتکار نشوند و وارد بازار شود تا در قالب اجاره به مستاجران و یا خرید و فروش برای رونق در بازار مسکن مورد استفاده قرار بگیرد.وی توضیح داد: بانک مرکزی از وزارت راه و شهرسازی تقاضایی داشت تا املاک تمامی بانکها شناسایی شود که در همین باره، املاک تمامی بانکها را شناسایی و یکجا به بانک مرکزی اعلام خواهیم کرد تا شناسایی املاک بانکها تنها به یک یا دو بانک مختص نباشد و تمامی بانکها در این شناسایی باشند.وی تاکید کرد: اصرار وزارت راه و شهرسازی، ارایه واحدهای مسکونی خالی به بازار مسکن است تا متقاضیان بتوانند از آنها استفاده کنند.

محمود محمودزاده همچنین در گفت وگو با ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا قیمتهای موجود در این جدول ملاک عمل برای بازار و معاملات مردم قرار نمیگیرد، اظهار داشت: این یک بحث عام است و در این موضوعات (اخذ مالیات از خانههای خالی ) از روش قیمتهای منطقهای استفاده میکنند اما واقعیت این است که قیمت دو واحد هم متراژ در یک کوچه هم میتواند متفاوت از هم باشد و قیمتها ثابت نیستند.

محمودزاده تاکید کرد: از سوی دیگر مالیات جزو حقوق دولتی است و برای آن قرار نیست که مو از ماست کشیده شود اما در معاملات افراد حقیقی و دو شخص، حقوق خصوصی مطرح میشود و باید صد درصد درست انجام
شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مجلس به دنبال تعدیل قیمتها در قانون مالیات بر خانههای خالی است و نرخهای فعلی را بازدارنده نمیداند، گفت: در قانون فعلی نرخ مالیات بر خانههای خالی ۵۰ درصد قیمت اجاره بود که مجلس به دنبال آن است که بتواند ۱۰ برابر عدد این قانون را برای اخذ مالیات به تصویب برساند.

 
 
راز نوسان های اخیر شاخص کل بازار سرمایه چیست؟

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (هشتم مرداد) به عدد یک میلیون و ۹۰۴ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته کمتر از یک درصد رشد را تجربه کرد.

بازار سهام در نخستین روزهای مردادماه همچون هفته گذشته روزهای پرنوسانی را سپری و اصلاحی نه چندان عمیق را نسبت به بازار هفته گذشته تجربه کرد. شاخص بورس در معاملات هفته جاری سه هزار واحد افزایش داشت؛ شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (یکم مرداد ماه) با عدد یک میلیون و ۹۰۱ واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (هشتم مرداد ماه) به عدد یک میلیون و ۹۰۴ هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل (هم وزن) در پایان هفته گذشته ۵۰۳ هزار و ۱۱۹ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۵۰۷ هزار و ۱۹۱ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) از ۳۳۰ هزار و ۴۵۱ واحد به عدد ۳۳۲ هزار و ۹۹۷ واحد رسید.

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس نمادهای گلوکوزان، بانک ملت، ملی صنایع مس ایران، گسترش سرمایهگذاری ایران خودرو، سرمایه گذاری غدیر، بانک صادرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت بندرعباس در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

در هفتهای که گذشت محصولات چرمی، وسایل ارتباطی، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری، عمده فروشی، انبوه سازی املاک و مستغلات، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، مخابرات، چاپ، چند رشته ای صنعتی، هتل و رستوران، پیمانکاری صنعتی، رایانه، محصولات فلزی، فعالیت مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط، منسجوجات، قند و شکر، فرآوردههای نفتی، اطلاعات و ارتباطات، بیمه و بازنشستگی، کاشی و سرامیک، بانکها و موسسات اعتباری، محصولات چوبی، صنایع غذایی به جز قند و شکر، لاستیک و پلاستیک، استخراج کانه های فلزی، سایر واسطه گری های مالی، ماشین آلات و تجهیزات، کانی های غیرفلزی، فنی و مهندسی با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.

در مقابل عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، استخراج ذغال سنگ، دارویی، سرمایه گذاری ها، خرده فروشی، زراعت و خدمات وابسته، دستگاه های برقی، سیمان، آهک و گچ، شیمیایی، خودرو و قطعات، فلزات اساسی، فعالیتهای هنری، سرگرمی و خلاقانه، استخراج کانه های غیرفلزی، محصولات کاغذی، استخراج سایر معادن و سایر حمل و نقل از جمله نمادهایی بودند که بازدهی منفی را با خود در بازار به همراه داشتند.

همچنین نمادهای بیمه سامان (بساما)، صنعتی دوده فام (شصدف)، بیمه رازی (ورازی)، بانک گردشگری (وگردش)، بانک دی (دی)، گز سکه (غگز)، نهادهای مالی بورس انرژی (انرژی ۱)، نهادهای مالی بورس اوراق بهادار (نبورس)، پارس الکترونیک (لپارس)، دارویی برکت (برکت)، بانک سینا (وسینا)، گروه صنعتی ملی (وملی)، کی بی سی (کی بی سی)، ارتباطات سیار (همراه)، توسعه ساختمان (ثاخت)، مارگارین (غمارگ)، دشت مرغاب (غدشت)، کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد)، توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، کاشی سعدی (کسعدی)، تامین مسکن جوانان (ثجوان)، بیمه البرز (البرز)، سرمایه گذاری بوعلی (وبوعلی)، افرانت (افرا)، سرمایه گذاری شاهد (ثشاهد)، محور خودرو (خمحور)، سرمایه گذاری نفت (ونفت)، سایپا (خساپا)، غلتک سازان سپاهان (فسازان)، برق آبادان (آبادا)، باما (کاما)، نروگاه زاگرس کوثر (بزاگرس)، پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول)، صنعتی بهپاک (بهپاک)، دارو جابر ابن حیان (دجابر)، پشم شیشه ایران (کپشیر)، صنایع ماشین های اداری ایران (مادیرا) و شیمی داروپخش (دشیمی) جزو مثبتترین نمادهای بازار بودند.

در هفتهای که گذشت، نمادهای پارس خودرو (خپارس)، لیزینگ ایرانیان (ولیز)، سرمایه گذاری پتروشیمی (وپترو)، سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، ماشین سازی نیرو محرکه (تمحرکه)، قطعات اتومبیل (ختوقا)، سیمان صوفیان (سصوفی)، سیمان خزر (سخزر)، الکترونیک خودرو شرق (خشرق)، نیرو محرکه (خمحرکه)، مهرکام پارس (خمهر)، نفت پاسارگاد (شپاس)، سیمان کردستان (سکرد)، لیزینگ صنعت و معدن (ولصنم)، محور سازان (خوساز)، لنت ترمز (خلنت)، سیمان دورود (سدور)، تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا)، بیمه پارسیان (پارسیان) و کارتن ایران (چکارن) از جمله نمادهای منفی معاملاتی در بازار بودند.

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

در اینکه کرونا زندگی همه مردم نه تنها در ایران بلکه جهان را مختل کرده شکی نیست. امروزه خانه نشینی جایگزین مسافرت، خودداری از روابط اجتماعی بجای رفت و آمد وحتی صله رحم، نظافت و ضدعفونی جایگزین جدی بی بندوباری و... شده است. امروزه همه چیز تغییر کرده و این تغییرات اقتصاد، سیاست، ورزش و دیگر روابط انسانی را تحت تأثیر خود قرار داده است.

از روزی که خطرهای کرونا برای همه اثبات شده، در کشورمان ستاد ملی کرونا تشکیل شده که ریاست آن بر عهده وزیر بهداشت گذاشته شده است. از همان روز اول که شاهد آشفتگی در تصمیم گیری بودیم، مقام معظم رهبری دستور دادند که همه دستگاهها گوش به فرمان تصمیمات ستاد ملی کرونا باشند و تاکنون نیز این اتفاق افتاده است. مراسم عروسی و عزا تعطیل شد. درهای مساجد بروی نمازگزاران بسته شد. درهای اماکن متبرکه را برای جلوگیری از شیوع کرونا بر روی مردم بستند. مسافرت به دیگر شهرها را ممنوع کردند و حتی مردم در ورودی شهرها با سنگ و چوب به استقبال مردمی رفتند که بی توجه به دستورات پیشگیرانه به شهرشان آمده بودند تا ویروس را گسترش بدهند و پیک مرگ باشند. در نتیجه این مراقبتها تا حدودی کرونا کنترل شد. میزان مرگ ومیر گاهش یافت و تعداد جان باختگان به زیر ۱۰۰ نفر و حتی کمتر از ۵۰ نفر رسید. اما در نتیجه بی خیالی عدهای، دوباره شاهد رشد این ویروس بودیم به نوعی که میزان ابتلا و مرگ ومیر کرونایی روزانه رکورد زد و به ۲۳۰ کشته رسید. در حالی که فرمان تعطیلی مراکز کسب و کار مردم تمدید شد و همچنان افراد بسیاری به دلیل تصمیمات ستاد ملی کرونا، با مشکل مالی شدید رو به رو شدند، یک باره شاهد تصمیم رییس جمهوری مبنی بر برگزاری ایام عزاداری محرم هستیم. این تصمیم به اندازهای عجیب و سؤال برانگیز بود که با واکنشهای بسیاری در فضای مجازی رو به رو شد. البته حسن روحانی در حالی که بر رعایت مسائل بهداشتی در ایام عزاداری تاکید کرد و خواستار برخورد جدی با متخلفان شد، تاکید کرد که «باید شیوههای تازهای برای عزاداری امام حسین (ع) را تجربه کنیم و هم سلامت جسم و جان و هم تقویت و تبیین ایمان حفظ شود، سوگواریها را چنان برگزار کنیم که بعد از ایام محرم کسی سوگوار عزیزانش نشود» اما این تصمیم عجیب و غریب با واکنشهای متفاوتی رو به رو شد که در عجیبترین آنها سعید حدادیان، مداح جنجال آفرین گفت که «مراسم محرم امسال را باید با شکوه برگزار کنیم. حتی اگر قرار باشد کسی بمیرد کسانی هستند که بخواهند جانشان را برای این مراسم بدهند. اجازه جان ما که دست خودمان است» این اظهار نظر به اندازهای احساسی بود که حجت الاسلام محمد عندلیب همدانی واکنش نشان داد و نوشت که «من فعلاً راجع به کیفیت برگزاری مراسم محرم امسال سخنی ندارم، ولی به آقای حدادیان می گویم: «امام شهید سلام الله علیه نه اذن به خودکشی میدهد و نه دیگر کشی، آنچه در روایات اهل بیت علیهم السلام در باره جواز تحمل ضرر در مسیر زیارت حضرت سیدالشهدا علیه السلام وارد شده است ربطی به سخنان شما ندارد». اگرچه حدادیان نسبت به نحوه انعکاس این اظهاراتش واکنش نشان داد و مدعی تقطیع سخنانش شد، اما مفهوم کلی تشویق به برگزاری مراسم عزاداری و برانگیختن احساسات مردم بود بدون آنکه تبعات این هیجانات را مشخص کند. اکنون این سؤال مطرح است که مگر عدهای برای زیارت حضرت معصومه درهای حرم را نشکستند و نسبت به مسوولان توهین نکردند؟ در آن زمان پاسخ مراجع وکارشناسان دینی این بود که نیازی به حضور نیست و میتوان از راه دور و با حضور قلب به زیارت ائمه رفت. اکنون چه توجیهی برای برگزاری مراسم محرم وجود دارد در حالی که شخص رییس جمهور اعتراف کرده بعد از مراسم عزاداری مردم به عزای عزیزانشان خواهند نشست. این تصمیم بیانگر سومدیریتی است که مدتها از سوی منتقدان دولت تدبیر و امید مطرح میشود. اگر گرانیهای دلار، خودرو، طلا، مسکن، ارزاق عمومی و بسیاری موارد دیگر را ناشی از سومدیریت دولت روحانی بدانیم که بنابر تاکید بخش بزرگی از متخصصان و نمایندگان مجلس و کارشناسان همین طور است، اگر در نتیجه اصرار روحانی بر برگزاری عزاداری محرم، با شیوع گسترده و افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا رو به رو شویم، سند دیگری از بی تدبیری نمایان خواهد شد. بهتر است روحانی به این سؤال پاسخ بدهد که تا چه اندازه اقتصاد به دستور روحانی گوش کرد که اکنون انتظار دارد کرونا و عزاداران به دستور روحانی گوش کنند؟ سؤال دیگر اینکه روحانی دستور نظارت و برخورد با متخلفانی که نکات بهداشتی را در عزاداریها رعایت نمیکنند را داده است، بهتر است بگوید چه تعداد نیرو در اختیار دارد که میخواهد حاشیههای بی توجهی به نکات بهداشتی عزاداریها را مدیریت کند؟ اما خوشبختانه مقام معظم رهبری در قالب بیاناتشان در عید قربان، تصمیمات ستاد ملی کرونا را ملاک عزاداری تعیین کردند و در قالب فرمایشات ایشان، اظهار نظرهای احساسی جایگزین تصمیمات عقلانی و منطقی ستاد ملی کرونا خواهد شد.

یادداشت

مسلم صالحی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

قیمتهای بی حساب و کتاب و ناتوانی دولت در کنترل قیمتها باعث شد تا نمایندگان مجلس به دنبال راهکاری باشند که قیمتها مدیریت شود. در این رابطه مباحث بسیاری مطرح شد که در نهایت طرح یکفوریتی تأمین کالاهای اساسی موسوم به ارائه "کالا برگ برای کالاهای اساسی" از سوی نمایندگان به صحن علنی ارائه و تصویب شد.

 اما مساله اصلی در نحوه اجرای این طرح است که چندین پیشنهاد برای دادن این کالابرگها وجود دارد؛ از جمله آنکه کارتهای الکترونیک به افراد مشمول داده شود یا مانند دوران دفاع مقدس، مردم کوپن دریافت کنند و حتی مطرح شد کمکهای معیشتی دولت افزایش پیدا کند. اما نکته مهمی که باید جدیتر مورد توجه قرار گیرد، راهکارهایی برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی است که در شرایط کنونی میبایست طرح کوپنی کردن ارزاق هرچه سریعتر عملیاتی شود تا کالاها مطابق قیمت مصوبه دولت به دست خانوارها برسد چراکه نوسانات شدید قیمت ارز و دلار مانع از کنترل قیمتها شده است. لذا دولت باید از راهکارهای کوتاه مدتی همچون کوپنی کردن کالاهای اساسی استفاده کند. البته نکتهای که مغفول مانده، نقش دولت در کنترل قیمتهاست. بی شک افزایش نظارت دولت، راهکار اصلی برای کنترل قیمت کالاهای اساسی است. اگرچه با وضعیت ایجاد شده کنترل بازار از دست دولت وزارت صمت و اصناف و اتاق بازرگانی خارج شده است اما با توجه به بهمریختگی جو روانی جامعه نظارتها هم بینتیجه میمانند. باید توجه داشت که دولت باید راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشد که راهکار بلند مدت برای تثبت و کاهش قیمت کالاهای اساسی، منوط به ایجاد ثبات در بازار ارز است. لذا تا در این بازار ثبات ایجاد نشود نمیتوان به ساماندهی کالای اساسی خیلی امیدوار بود چراکه وضعیت تمامی بازارها همچون زنجیرهای به یکدیگر متصل هستند.

آمریکا اجازه انتقال پول ایران به کانال سوئیس را نمیدهد

خبرگزاری رویترز گزارش داده شبکه پیچیده تحریمهای آمریکا موجب ایجاد اخلال در مبادله اقلام بشردوستانه با ایران شده است. به گزارش فارس، رویترز افزود: چند منبع میگویند مقامهای کره جنوبی و ژاپن از انتقال پول نقد به سوئیس بدون اجازه آمریکا خودداری میکنند. وزارت خارجه کره جنوبی این موضوع را تأیید کرد. یک مقام این وزارتخانه رویترز گفت: «با توجه به تحریمهای آمریکا بازگرداندن پول به صورت نقد امکانپذیر نیست. هر گونه مجوز درباره این وجوه باید از طرف آمریکا صادر شود.»مقام وزارت خارجه کره جنوبی گفت سئول درباره انتقال پول ایران به مسیر کانال سوئیس رایزنیهایی را انجام داده. او با وجود این گفت: «آمریکا نظر مثبتی درباره چنین طرحهایی ندارد.»رویترز نوشته مشخص نیست چرا ایالات متحده آمریکا برای چنین مبادلاتی مجوز صادر نکرده است.یک مقام وزارت خارجه ژاپن از اظهارنظر خودداری کرده و مسئله را به مقامهای ایران ارجاع داده است. بانک مرکزی ایران به درخواست رویترز برای مصاحبه پاسخ نداده است. یک سخنگوی وزارت خزانهداری آمریکا در پاسخ به این سئول که آیا انتقال وجوه به این شکل مجاز است و آیا آمریکا مجوز آن را صادر میکند گفت ایالات متحده به تضمین تحویل کالاها و خدمات بشردوستانه به مردم ایران متعهد است.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران هشدار داد:

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران گفت: بیشترین آمار بستری در دو هفته اخیر به گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ سال تعلق دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر علیرضا زالی در خصوص توزیع نسبی گروه های سنی افرادی که در تهران از ابتدای اسفندماه بستری شدند، گفت: بیشترین گروه سنی بستری، افراد بین ۵۰ تا ۵۹ سال و گروه دوم افراد بین ۳۰ تا ۳۹ سال بود، اما در دو هفته اخیر شاهد افزایش بستری گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ سال هستیم. زالی بیان کرد: ۵۸ درصد آمار بیماران بستری را اقایان تشکیل می دهند.او با اشاره به اینکه از مجموعه بیمارانی که تا ۵ مردادماه در تهران بستری شدند، ۶۱ درصد ترخیص شدند و تاکنون ۷,۷ درصد از بیماران فوت کرده اند، گفت: ۲۱ درصد آمار فوتی ها در گروه سنی ۹۰ سال به بالا و ۱۸ درصد در گروه سنی۸۰ تا ۸۹ سال رخ داده است. بالاترین میزان فوتی بین گروه سنی ۷۰ تا ۷۹ سال و بعد ۶۰ تا ۶۹ سال بوده است و در گروه های سنی پایین تر میزان کمتری از مرگ و میر را شاهد بودیم. زالی از جمع آوری اطلاعات ۵۰ هزار بیمار ترخیصی در تهران خبر داد و افزود: بالاترین میزان ابتلا در ‍مناطق شرقی و جنوب شرقی گزارش شده است. در این مناطق شرایط اجتماعی، اقتصادی و امکاناتی متفاوتی نسبت به سایر مناطق مشاهده می شود. او ادامه داد: نانوایی ها در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، آسیب پذیرترین صنف شناخته شده اند و بعد از آنها، سوپرمارکت ها این وضعیت را دارند. وی با اشاره به اینکه حداقل تا سه سال آینده عرصه جهانی با این پدیده رو به رو خواهد بود، ادامه داد: در دنیا و در کشور با مدیریت یکپارچه، اتکا به شواهد و مستندات علمی، بهره جستن از تجارب کشورهای موفق و توجه به توصیه های اکید و موثر سازمان بهداشت جهانی می توان تا حد زیادی این مشکل را کنترل کرد.