عزاداری محرم با افراط و تفریط نباشد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: باید دستورات و پروتکلهای بهداشتی از سوی همه کسانی که به مراسم عزاداری میروند مورد توجه قرار گیرد.آیتالله حسن ممدوحی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به چگونگی برگزاری مراسم مذهبی در ماه محرم با توجه به پروتکلهای بهداشتی اظهار کرد: نباید برای برگزاری مراسم مذهبی در زمان شیوع کرونا شاهد افراط و تفریط باشیم. باید دستورات و پروتکلهای بهداشتی از سوی همه کسانی که به این مراسم میروند مورد توجه قرار گیرد.وی افزود: آنچه که رهبری در مورد آن تاکید کردند هم برگزاری مراسم سوگواری به شکلی است که زمینهساز افزایش ابتلا به این ویروس نشود. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: در مورد حضور جمعیت در زیر فضای مسقف نیز باید توجه داشته باشیم که فاصلهگذاری انجام شود و اگر هیئات مذهبی تصمیم به راهاندازی دستههای عزاداری دارند نیز به این مهم توجه کنند.ممدوحی گفت: برگزاری مراسم سخنرانی و دعا در محرم نیز باید با توجه به همان نکاتی انجام شود که در مورد مراسم سینهزنی مطرح است.

 

پرداخت یارانه احزاب در انتظار گزارش هزینه کرد

مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: با تکمیل شدن اعضای کمیسیون ماده۱۰احزاب، جلسات این کمیسیون در دوره جدید آغاز می شود.حمید ملانوری در گفت و گو با ایسنا درباره تخصیص یارانه احزاب گفت: یارانه سال۹۶و ۹۷ از طریق خانه احزاب به احزاب اختصاص داده شده است، البته احزاب باید گزارش هزینه کرد یارانه دریافتی سال۹۶را به کمیسیون ماده۱۰ اعلام می کردند تا یارانه۹۷ را دریافت کنند که برخی احزاب این گزارش را ارائه نکرده و بنابراین یارانه ۹۷را دریافت نکرده اند، در حالیکه اعتبار آن موجود است. ما همچنین در حال پیگیری برای تخصیص یارانه ۹۸ هستیم. وی درباره انتخاب مالک شریعتی و علی حدادی دو نماینده مجلس شورای اسلامی برای حضور در کمیسیون ماده۱۰ احزاب اظهار کرد: منتظر ابلاغ رسمی مجلس به کمیسیون هستیم تا جلسات را رسماً آغاز کنیم. امسال فقط یک جلسه کمیسسون برگزار شد و چون مجلس تغییر کرد، منتظر اعلام دو عضو از مجلس بودیم و اکنون باید تقاضای تاسیس احزاب و برگزاری مجامع و صلاحیت مسئولین شعب استانی احزاب را بررسی کنیم. اکنون شاهد افزایش تعامل وزارت کشور و احزاب هستیم.

اعلام لیست متخلفان ارزی

رییس سازمان بازرسی با اشاره به بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبتنی بر پیشنهادات سازمان بازرسی برای بازگرداندن ارز حاصل از واردات، ادامه داد: لیست هزار و ۴۰۸ واردکننده حقیقی و حقوقی با تعهدات ارزی معوقه به ارزش مجموعاً ۲۰ میلیارد یورو تهیه و طی نامهای به وزیر دادگستری اعلام شد. درویشیان پیگیری وصول بدهیها و جرایم مالیاتی بالای هزار میلیارد تومان را از دستورکارهای ویژه این سازمان عنوان کرد و از وصول بدهی و جرایم مالیاتی یک بدهکار بزرگ به ارزش هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خبر داد. وی به ارائه گزارشی از وضعیت تولید «مرغ لاین» نژاد ایرانی با عنوان «مرغ لاین آریَن» پرداخت و گفت: چرخه تولید مرغ مادر نیازمند فناوری پیچیده تولید و نگهداری است که فقط ۸ کشور از جمله ایران از آن برخوردارند. در حالی که از یک مرغ مادر ۳۰۰ هزار مرغ گوشتی به وجود میآید، خط تولید این نوع مرغ از سال ۸۰ به دلایل نامشخصی متوقف شد و کشور نیازمند واردات این گونه مرغ از شرکتهای خاصی شد که پس از مدتی به بهانه تحریم از فروش محصول به ما خودداری کردند.

دفاع مقام روس از حقوق ایران

مقام روس از حقوق ایران برای استفاده از انرژی هستهای دفاع کرد .به گزارش ایلنا، میخائیل اولیانوف در توئیتر نوشت: روسیه از حق جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از انرژی هستهای مطابق پیمان ان.پی.تی دفاع خواهد کرد. امکانات اتمی به ایران در چارچوب پیمان ان.پی.تی داده شده و کاملا قانونی است؛ زیرا تاکنون برای اهداف نظامی به کار گرفته نشده است.

دریافت بدهی مالیاتی از بدهکاران

دادستان تهران گزارشی از رسیدگی به جرایم مالیاتی و پیگیری وصول مطالبات از بدهکاران اصلی که با تأسیس شرکتهای کاغذی، حسابهای اجارهای و کارتهای بازرگانی دیگران در تلاش برای فرار از بدهیهای کلان مالیاتی هستند، ارائه کرد. القاصی مهر گفت که در نتیجه اقدامات صورت گرفته از سوی دادستانی، ۲۳۵ هزار میلیارد ریال بدهی مالیاتی از بدهکاران کلان دریافت و به خزانه واریز شده است.

نقش شرکت مخابراتی در ترور سلیمانی

یک شرکت تلفن همراه عراقی به دست داشتن در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس متهم شد.به گزارش ایسنا، پایگاه خبری شفق نیوز به نقل از یک منبع آگاه ادعا کرد که کمیته تحقیق در پرونده ترور ابومهدی المهندس و سردار شهید قاسم سلیمانی اتهاماتی را علیه یک شرکت مخابراتی عراقی مبنی بر دست داشتن در این ترور دریافت کرده است.این منبع آگاه تاکید کرد : کمیته تحقیق در این پرونده اسناد و مدارکی را از برخی رهبران الحشد الشعبی به دست آورده است که بر اساس آن یک شرکت تلفن همراه متهم به دادن اطلاعات تلفن سیار یکی از همراهان المهندس در اختیار فرماندهی ارتش آمریکا در پایگاه ویکتوریا در فرودگاه بغداد شده است. این منبع افزود: فرماندهی ارتش آمریکا از طریق این خط تلفن اطلاعات کافی درباره محل حضور المهندس و دیدارش با سردار سلیمانی را به دست آورده و این مساله به روند ترور آن دو شهید کمک کرده است.

امیدی به اروپایی ها نیست

یک کارشناس مسائل بینالملل و استراتژیک گفت: فکر نمی کنم بتوان امیدی به اروپایی ها داشت. آنها در عمل در زمینه ابراز نگرانی از پیامدهای منفی لغو تحریم تسلیحاتی با آمریکا هم داستان هستند.سید رضا میرطاهر در گفت وگو با ایسنا با اشاره به بی اعتمادی ایران به اروپا و همزمان انتظارات ایران در عرصه های مختلف برای مقابله با سیاست های ضد برجامی آمریکا اظهار کرد: اتحادیه اروپا به همراه تروئیکای اروپا قول داده بودند که بعد از خروج آمریکا از برجام برای کاهش تاثیر آن منفی و یک جانبه تحریم های آمریکا مراودات مالی و تجاری با ایران را تسهیل کنند و ساز و کار ویژه مبادلات مالی و تجاری با ایران را تحت عنوان اینستکس تعریف کردند. این ساز و کار الان بیش از یک سال و نیم است که گفته شده تشکیل شده است و مرحله مقدماتی آن راه اندازی شد اما هیچ اقدام موثری در این چارچوب هنوز انجام نشده است.

قدرت مانور پکن در منطقه

شورای آتلانتیک نوشت: ایران در همکاری با چین ایران تنها بازیگر خاورمیانه نیست. عربستان و امارات هم دارای توافق مشارکت راهبردی با چین هستند. چون چین علیرغم سودمندی مشارکت با ایران میخواهد رویکرد متعادل خود در خلیج فارس را ادامه دهد. به گزارش ایلنا، این شورا ادامه داد:اگرچه شکی نیست که چین و ایران در قبال یکدیگر و در پیشبرد شراکت جامع راهبردی خود جدی هستند، اما چین در این منطقه رویکردی متعادل بر اساس منافع، در دستور کار قرار خواهد داد.چین در خاورمیانه توپهای زیادی برای بازی دارد.

صادقی متهم به تبلیغ علیه نظام

نماینده تهران در مجلس دهم گفت: اتهام تبلیغ علیه نظام در پرونده من یک بار در دادگاه کارکنان دولت رسیدگی شد و طبق رأی صادره در ۲۷ بهمن ماه در خصوص این اتهام تبرئه شدم اما دوباره با همین عنوان اتهامی من را احضار کردهاند.محمود صادقی در گفتوگو با ایلنا، در خصوص جزئیات محاکمه خود به اتهام تبلیغ علیه نظام در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، اظهار کرد: اتهام من در دادگاه امروز تبلیغ علیه نظام بود که به سخنرانی من در ۱۵ آذر ۹۵ در خصوص آسیبشناسی و علل فساد در دستگاه قضایی و اجرایی در دانشگاه امیرکبیر داشتم مربوط میشد.وی افزود: پس از آن سخنرانی، دادستانی علیه من با اتهام تبلیغ علیه نظام شکایت کرد.

رییس دستگاه قضا وعده داد:

رییس قوه قضاییه از دستگاههای اطلاعاتی خواست با ریشه یابی علل امنیتی و سیاسی نوسانات بازار ارز، دستهای پنهانی که به دنبال اخلال در نظام ارزی و پولی کشور هستند شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند تا با آنها برخورد شود.

آیت الله سید ابراهیم رییسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به محورهای بیانات مقام معظم رهبری در عید قربان اظهار داشت: تحلیل جریان تحریم و تحریف از مهمترین مسائل مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری بود که باید مورد توجه سیاستمداران و اصحاب رسانه و همه آحاد مردم قرار گیرد.

وی افزود: تحریم و تحریف دوقلوی به هم پیوسته و بازوی نظام سلطه برای عملیات روانی و رسانهای و فرهنگی هستند که دشمن با توسل به تحریف، در تنور بیتوجهی به داشتههای داخلی میدمد و از این طریق اثربخشی تحریمها را بزرگ نمایی میکند.

رییس قوه قضاییه، خودباوری را از پادزهرهای مهم تحریف دانست و گفت: اتکا به تواناییهای خود و خصوصاً توجه به نیروی جوان کشور که در عرصههای مختلف فعالانه نقش آفرینی میکنند و استفاده بهینه از منابع و ذخایر ملی از پادزهرهای تحریف است.

رییسی تصریح کرد: خداوند ثروت زیادی به کشور ما عطا فرموده و تدبیر و مدیریت صحیح منابع، جلوگیری از خام فروشی و توجه به ارزش افزوده کالاها و ذخایر و معادن موجب افزایش تواناییهای اقتصادی خواهد شد.

رییس قوه قضاییه با بیان این که دشمن همواره با توسل به تحریم به دنبال ایجاد یاس در مردم است، اظهار داشت: راه مقابله با چالش آفرینی دشمن و رفع چالشها اتکا به داشتههای خودمان است و امید داشتن به خارج برای برون رفت از مشکلات، خطاست.

رییسی افزود: هر مشکلی به دست توانمند ملت و در سایه توجه به رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب برطرف میشود و هیچ چالشی نیست که خودمان توانیم رفع کنیم و هر جا در پرتو شعار کلیدی «ما میتوانیم» حرکت کردیم به دستاوردها و توفیقات بزرگی نایل شدیم.

رییس قوه قضاییه با اشاره به تحرکات نظام سلطه در چالش آفرینی برای کشورمان اظهارداشت: آمریکاییها که سالیان دور و درازی مرتکب بیعدالتی و نقض حقوق بشر شدهاند، اکنون گرفتار خودشان شدهاند، اما همچنان به رفتارهای خصمانه خود علیه ملتهای آزاده جهان ادامه میدهند.

رییسی با اشاره به دستگیری سرکرده گروهک تروریستی «تندر»، از سربازان گمنام امام زمان (عج) تقدیر کرد و افزود: امروز برای همه سؤال است که چگونه کشورهای مدعی حقوق بشر ملجاء و مأمنی برای تروریستهای عالم شدهاند و آمریکا و اروپا عاملان به خاک و خون کشیدن مردم بیگناه در اقصی نقاط جهان را پرورش میدهند و حمایت میکنند؟

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: برای مردم جهان روشن شده که آمریکا و اروپا بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند و منفورترین نظام در جهان، نظام سلطه آمریکایی است که بالاترین درجه نفرت نسبت به آنها در میان ملتها به وجود آمده است.

رییسی با تأکید بر این که هر گونه دلبستگی و عقب نشینی در مقابل دشمن خطای راهبردی است، خواستار تبیین تئوری مقاومت، ایستادگی و خودباوری از سوی رسانهها و افشاگری در خصوص ماهیت و عملکرد جریان تحریف شد.

ییس قوه قضاییه با اشاره به سه نکته محوری در بیانات اخیر مقام معظم رهبری به تبیین این نکات پرداخت و اظهار داشت: مدیریت بازار، کنترل قیت کالاهای اساسی و توجه به معیشت مردم از مسائل مورد تأکید رهبر انقلاب و نخبگان اقتصادی است که باید مورد اهتمام دولت باشد و هر جا هم لازم باشد، دستگاه قضایی نیز آماده همکاری است. رییسی دومین موضوع مورد تأکید مقام معظم رهبری را مدیریت و کنترل نوسانات بازار ارز عنوان کرد و با تأکید بر لزوم توجه دولت به این مسأله، از دستگاههای اطلاعاتی خواست با ریشه یابی علل امنیتی و سیاسی نوسانات بازار ارز، دستهای پنهانی که به دنبال اخلال در نظام ارزی و پولی کشور هستند شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند تا با آنها برخورد شود. رییس قوه قضاییه تشکیل کارگروه ویژه اقتصادی سه قوه را از دیگر نکات مورد تأکید مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: صرف تشکیل تشریفاتی یک کارگروه کارگشا نیست و مسألهای را حل نمیکند؛ باید کارگروهی کارآمد تشکیل شود که موانع تولید را شناسایی و رفع کند تا جهش تولید در عمل اتفاق بیافتد. رییسی با تقدیر از کادر درمانی کشور در مقابله با کرونا و همچنین قدردانی از همیاری نهادهای انقلابی و طلاب با افسران و سربازان در خط مقدم صیانت از جان مردم و کمکهای مؤمنانه به نیازمندان در این دوره، ابراز امیدواری کرد که آئین عزاداری محرم امسال با رعایت ضوابط و پروتکلهای بهداشتی که به زودی ابلاغ میشود، برگزار شود.

رییس قوه قضاییه در واکنش به گزارش رییس سازمان بازرسی و دادستان تهران درباره وصول مطالبات مالیاتی اظهار داشت: اولویت در وصول مطالبات مالیاتی باید بدهکاران کلان باشند. در موضوع مالیات باید وضعیت و شرایط کاسبان خُرد مراعات شود. ضرری که صاحبان برخی مشاغل خُرد و این کاسبها در کرونا دیدند، بعضاً جبران ناپذیر است.

آیت الله رییسی افزود: البته مردم صبور هستند و مشکلات را تحمل میکنند، ولی لازم است فلان واردکننده و بُرج ساز یا فعال اقتصادی که درآمد هنگفتی دارد و با زدوبند از پرداخت مالیات فرار میکند، مالیات درآمد هنگفت خود را به دولت و در واقع به ملت بپردازد. رییس قوه قضاییه در واکنش به گزارش رییس سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضاییه درباره اقدامات فسادزای برخی وکلا در روند دادرسیها، گفت: دادگاه عالی انتظامی قضات باید تمهیداتی اتخاذ کند که به هیچ وجه قاضی یا وکیلی که پیش از این توسط یکی از بخشهای قوه قضاییه سلب صلاحیت شده، امکان ورود یا بازگشت به جریان وکالت را نداشته باشد. تلاش ما باید این باشد که جریان وکالت هم با نظارتهای دقیق قانونی سالم بماند.

در این نشست صادقی رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف، با اشاره به گزارش سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر اعلام تنها ۲۵ درصد از اسامی واردکنندگان و صادرکنندگان متخلّف ارزی از سوی دولت به دستگاه قضا، اظهار داشت: آنچه از گزارشها برمی آید، ۷۵ درصد مابقی شرکتهای متخلّفی که اقدام به اجرای تعهدات ارزی خود و بازگرداندن ارز نکردهاند، شرکتهای عمده دولتی همچون شرکتهای نفتی و پتروشیمیها و امثال آن است که جا دارد سازمان بازرسی با شناسایی آنها، با مدیران متخلّف برخورد کرده و حقوق ملت را استیفا نماید.

رییس دستگاه قضا در واکنش به سخنان صادقی متذکر شد: گفته میشود ۲۷ میلیارد دلار تخلّف ارزی صورت گرفته، اما فقط یک چهارم متخلّفان به قوه قضاییه معرفی شوند و سه چهارم معرفی نمیشوند؛ لازم است سازمان بازرسی کل کشور موضوع بازگرداندن ارز حاصل از صادرات توسط شرکتهای دولتی را با جدیت پیگیری و گزارش اقدامات خود در این زمینه را ارائه کند.

دریادار سیاری از وحدت ارتش و سپاه خبرداد

معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان اینکه وحدت و مودّت بین ارتش و سپاه یک مسیر دو طرفه ناگسستنی است، یادآور شد که دشمن هوشمندانه به دنبال مخدوش کردن اتحاد و انسجام بین نیروهای مسلح است.

امیر دریادار سیاری گفت: حرکت در خط ولایت موجب پیروزی در سنگرهای مختلف انقلاب اسلامی شده و امیدواریم همه ما بتوانیم در خط ولایت باقی بمانیم و در این مسیر گامهای بلندی برداریم.

وی گفت: همه می دانیم هر جایی که در کشور وحدت وجود داشته موفق بودهایم، چه در عرصه دفاع مقدس و عملیاتهای گوناگون، چه در زمینه مقابله و مقاومت در برابر استکبار جهانی و چه در عرصههای مختلف سیاسی و اقتصادی، با اتحاد و انسجام توفیقات لازم حاصل شده است.

معاون هماهنگ کننده ارتش ادامه داد: دشمن هوشمندانه به دنبال مخدوش کردن اتحاد و انسجام بین نیروهای مسلح به ویژه ارتش مقتدر و سپاه سرافراز انقلاب اسلامی ایران است و تلاش میکند به این وحدت آسیب برساند اما ارتش و سپاه مشت گره کردهای علیه دشمنان از دفاع مقدس تا حال بوده و در شکل مقدس نیروهای مسلح، مقتدر و یک دست و یک صدا ایستادهاند.

وی افزود: ارتشی و سپاهی نه فقط در شعار ، بلکه در عمل نشان دادهاند، «یک لشکر الهی هستند» و اعتقاد ما این است که دشمن با بکارگیری انواع ابزار و تجهیزات اعم از، رسانهها، شبکههای اجتماعی و گروهکها در صدد وارد ساختن ضربه و آسیب به این مشت گره کرده است، بنابراین ما نباید اجازه کوچکترین نفوذ و جسارتی را به دشمن بدهیم و در مسیر خنثی کردن این دسیسهها گام برداریم. دریادار سیاری با تاکید بر ضرورت تشکیل جلسات مشترک بین ارتش و سپاه برای نحوه برگزاری چهلمین سالگرد دفاع مقدس تصریح کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران، آمادگی دارد تا در یک اقدام مشترک و همافزا برنامهریزیهای لازم با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای برگزاری هرچه باشکوهتر آیین چهلمین سالگرد دفاع مقدس را انجام دهد و لازم است یکی از هدفگذاریها در اجرای برنامهها، تبیین مقدس بودن دفاع ما در جنگ تحمیلی و برکات اتحاد، انسجام و همدلی برای نسل جوان باشد.

استاد دانشگاه کالیفرنیا تشریح کرد

استاد دانشگاه کالیفرنیا توافق ایران و چین را چالشی برای هژمونی آمریکا دانست و تاکید کرد: با توجه به وخامت اوضاعِ روابط ایالات متحده و چین، این توافقنامه نفوذ چین در منطقه را گسترش میدهد.

رونی لیپشوتز در گفتوگو با ایلنا در مورد توافق ایران و چین گفت: این توافق سرمایههای زیادی را برای ایران به همراه امکان فروش نفت فراهم میکند و یک رابطه استراتژیک برای چین محسوب میشود. در حقوق بینالملل چیزی وجود ندارد که مانع چنین توافقی شود. وی تاکید کرد: این توافقنامه توانایی ایالات متحده در اجرای تحریمها را کاهش میدهد و در صورت موفقیتآمیز بودن این توافق، ممکن است سایر کشورها (به عنوان مثال اروپاییها) را به نقض مجازاتها ترغیب کند. با توجه به وخامت اوضاعِ روابط ایالات متحده و چین، این توافقنامه نفوذ چین در منطقه را گسترش میدهد. من این همکاریها را به خودی خود «خطرناک» نمیدانم، بلکه به نظرم این همکاریها یک چالش برای هژمونی ایالات متحده در خاورمیانه و خلیج فارس است. این استاد دانشگاه کالیفرنیا در مورد سیاست فشار حداکثری گفت: شما باید درک کنید که این سیاستها چیزی بیشتر از روابط بینالملل یا تأثیرگذاری برای جو سیاسی داخلی است. واشنگتن به «دشمنان» احتیاج دارد تا در جامعه آمریکا (و متحدانش) ترس ایجاد کند که این سیاست به ویژه از طرف جمهوریخواهان حمایت شود این امر باعث میشود که جمهوریخواهان قوی و مسلط به نظر برسند. رونی لیپشوتز گفت: این واقعیت که این سیاستها موفقیتآمیز نیستند و باعث صدمه زدن به مردم در کشورهای هدف میشود، هیچ نگرانی و اهمیتی برای واشنگتن ندارد. وی در ادامه درباره شیوع گسترده کرونا در ایران و تاثیر تحریمها در این خصوص گفت: در ایالات متحده که تحت تحریم نیست، اوضاع کرونا خارج از کنترل شده است. این استاد دانشگاه در مورد تداوم برجام گفت: احتمالاً اگر جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر پیروز شود و دموکراتها کنترل سنا را به دست آورند، شرایط خیلی بهتر میشود اما حتی در آن صورت، من انتظار بازگشت سریع به توافق را ندارم، زیرا واقعاً در صدر دستور کار سیاسی هیچ کسی در حال حاضر نیست.

معاون اول رئیس جمهور:

جلسه شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ظهر امروز(دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد. معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مسئولیت هماهنگی و برنامه ریزی برای اجرای این سیاست ها را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: با وجود اقدامات و دستاوردهای خوبی که در بخش سرمایه گذاری و خصوصی سازی انجام شده اما هنوز فاصله زیادی با اهداف تعیین شده داریم. اسحاق جهانگیری افزود: پس از ابلاغ سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری و رفع محدودیت برای رشد بخش خصوصی، انتظار می رفت که بن بست های بزرگی از پیش روی بخش خصوصی برداشته و برای فعالان اقتصادی و بطور کلی برای اقتصاد کشور افق گشایی شود. معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه باید همزمان با ابلاغ سیاست ها و برنامه ریزی ها برای رشد بخش خصوصی، فرهنگ سازی لازم در جامعه نیز انجام می شد، خاطرنشان کرد: سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی باید به گفتمانی غالب در کشور تبدیل شود و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی به عنوان انسان هایی شریف در جامعه شناخته و معرفی شوند که با سرمایه گذاری خود به دنبال توسعه اقتصادی و اشتغالزایی در کشور هستند. وی با انتقاد از کسانی که به بخش خصوصی حمله و آنها را افرادی غارتگر معرفی می کنند تصریح کرد: باید فرهنگ حمایت و دفاع از بخش خصوصی در جامعه ترویج پیدا کند و اجازه ندهیم که به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در رسانه ها بی حرمتی شود. جهانگیری در ادامه جلسه با اشاره به گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص عملکرد هیئت مقررات زدایی و بهبود کسب و کار، این گزارش را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اینکه بر اساس گزارش ها روند صدور برخی مجوزها و استعلامات کاهش چشمگیری داشته و از ۵۶ روز به ۴ روز رسیده اتفاقی مبارک و گامی مثبت در بهبود کسب و کار در کشور است. معاون اول رییس جمهور ادامه داد: البته باید همپای کاهش فرایند صدور مجوزها، سازوکاری نیز برای جلوگیری از تولید بخشنامه و مقررات دست و پاگیر تعیین شود که لازم است، هیئت مقررات زدایی و بهبود کسب و کار در این زمینه نیز فعال باشد و راهکارهایی برای جلوگیری از تولید بخشنامه و مقررات زائد تدوین کند. جهانگیری با اشاره به سخنان برخی از اعضای جلسه در انتقاد به افرادی که اراضی و دارایی هایی را از دولت دریافت کرده اند اما هیچ اقدام اقتصادی و سرمایه گذاری در آن انجام نداده اند، تصریح کرد: بلوکه کردن سرمایه ها و دارایی های دولت اقدامی نامناسب است و باید در قراردادهایی که برای افراد تنظیم می شود زمان مشخصی تعیین گردد تا اگر در مدت معین شده کار و فعالیت انجام نشد، امکانات دولت متوقف نماند.