موافقت رهبری با تخفیف مجازات تعدادی از محکومان به مناسبت اعیاد سعید قربان و غدیر

حضرت آیتالله خامنهای با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات دو هزار و یکصد و سی و پنج تن (۲۱۳۵) از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند.
حجتالاسلام والمسلمین رئیسی رئیس قوه قضاییه به مناسبت فرا رسیدن اعیاد سعید قربان و غدیر خم در نامهای به رهبر انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات این محکومان را که پروندههای عفو آنان در کمیسیون عفو و بخشودگی بررسی شده و واجد شرایط لازم تشخیص داده شدهاند، ارائه کرد که این پیشنهاد در اجرای بند ۱۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی مورد قبول حضرت آیتالله خامنهای قرار گرفت.

 

 

گرانی، تورم و مشکلات اقتصادی
جز لاینفک زندگی مردم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم بیان کرد: گرانی، تورم و مشکلات اقتصادی انگار جزئی لاینفک از زندگی مردم شده و گویا مسوولان به این امر عادت کردهاند. به گزارش ایسنا، عبدالناصر درخشان گفت: در برههای از تاریخ زندگی خویش قرار داریم که ما را نمایندگان ملت ایران مینامند اکنون در دنیایی به سر میبریم که پر از زشتی، زیبایی و پر از خوبی و بدی است. بگذاریم ارزشهای متعالی انسانی در جهت رفع محرومیت از مردمان این سرزمین و آنانی که کمتر دیده شدند مورد توجه باشند. وی ادامه داد: مراقب قضاوت تاریخ سرزمینمان در خصوص خودمان باشیم. گرانی، تورم و مشکلات اقتصادی گویی جزئی لاینفک از زندگی مردم این سرزمین شده و گویا مسئولین به این موضوع عادت کردهاند.

رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت:

رییس جمهور با اشاره به اینکه تسلیم شدن در برابر دشمن خواست ملت ما نیست، تاکید کرد: اگر همه در کنار هم باشیم، تا پایان سال رشد اقتصادی ما می تواند منفی نباشد.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه ۱۱۴سال از مشروطه گذشته و ایران پیشگام مردمسالاری و تأسیس پارلمان در منطقه است، گفت: ملت ما در این مدت روزهای بسیار سخت و راحت داشته اند اما تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی، حکومت به ظاهر مشروطه بود اما در عمل کمتر مشروطیت را مشاهده کردیم و انقلاب اسلامی، مشروطیت را کامل کرد.

وی افزود: امروز مردمسالاری دینی داریم و تا روزی که به آرای مردم احترام می گذاریم، هیچ قدرتی به ما نمیتواند آسیب بزند.وقتی حکومت توسط مردم انتخاب می شود، معنی ندارد کسی در کاخی برای پایان حکومت در ایران تصمیم بگیرد.این ها حرف های کهنه و بی اساس است.تا زمانی که انتخابات است، جمهوری اسلامی هم می ماند البته می توانند ما را اذیت کنند اما نمی توانند حکومت را از مردم بگیرند.

روحانی با اشاره به بیانات رهبری درباره جریان تحریف خاطرنشان کرد: تحریم بسیار رنج آور است، ولی تحریف بسیار دردآور است؛ تحریم را دشمن انجام می دهد، اما تحریف را گاهی دشمن انجام داده و گاهی در داخل انجام می شود. ما در میدان جنگ هستیم اما کسی در بیرون ایستاده و طعنه می زند که زخمی بر بدن ما نشسته است، او درک نمی کند که سرباز ما در حال جنگ با دشمن است و در جنگ، زخم و رنج وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تسلیم شدن در برابر دشمن خواست ملت ما نیست، افزود: رشد اقتصادی کشورهایی که تحریم نیستند هم تا سی درصد کاهش یافته است و رشد اقتصاد جهانی هم پنج درصد کاهش یافته است. ما در شرایط جنگ با دشمن هستیم ولی اگر همه در کنار هم باشیم، تا پایان سال رشد اقتصادی ما می تواند منفی نباشد.

وی با انتقاد از اینکه گفته می شود چرا دولت مشکلات را برطرف نمی کند، گفت: باید میدان تشخیص داده شود. آیا دولت در بیابان سبز مشغول استراحت است یا در میدان جنگ است؟ دولت در یک شرایط سخت تحریم، کار خود را آغاز کرد و توانست در صد روز اول تحریم را به طور موقت بشکند و به توافق کوتاه مدت رسیدیم.در زمستان۹۴ از تحریم خارج شدیم و آن سال زمان تنفس ما بود.

روحانی ادامه داد: هرچند طرف مقابل به تمام تعهدات خود عمل نکرد، اما ما توانستیم نفت و کالاهای خود را بفروشیم و فعالیت های بانکی ما انجام می شد.داشتیم آماده می شدیم که از سایر کشورها اعتبار اخذ کنیم و کشورهای بسیاری برای سرمایه گذاری در ایران صف بسته بودند تا اینکه آدم های ناشی در کاخ سفید روی کار آمدند. فکر آنها این بود که با اعمال تحریم شدید، نظام را از بین ببرند، آنها هیچ گاه هم با این صراحت اعلام نکرده بودند که با تحریم شدید نظام را از بین می برند و در۲۲ بهمن نظام جشن پیروزی نخواهد داشت.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در سال۹۷یک رییس جمهور اروپایی به من گفت که ترامپ به او اعلام کرده است که اروپا فقط سه ماه صبر کند زیرا بعد از سه ماه جمهوری اسلامی ایران از بین می رود که من خندیدم و به او گفتم که سه ماه دیگر هم را خواهیم دید و سال بعد این موضوع را به آن رییس جمهور یادآوری کردم.دشمن به دنبال این بود که نظام جمهوری اسلامی و مردمسالاری را از بین ببرد و در ایران نظامی حاکم کند که نوکر آنها باشد، اما ما امروز قوی تر از دیروز هستیم.

روحانی تاکید کرد: شرایط ما بهتر شده است، ما از بین نرفتیم، بلکه ایستادیم و می ایستیم. وزیر راه اعلام کرده که علاوه بر آزادراه ها و خطوط راه آهن ساخته شده، تا پایان دولت، ۵۱۸کیلومتر آزادراه و۱۴۰۰ کیلومتر راه آهن دیگر افتتاح می شود. آمار پتروشیمی، فولاد، آب، برق، کشاورزی و بورس نشان می دهد ما قوی تر شده ایم.

رییس جمهور با تشکر از بیانات رهبری درباره تحریم و تحریف، اظهار کرد: تحریف دردناک تر از تحریم است.ما برای حل مشکلات تلاش می کنیم اما بعضی از دور وزوز کرده و بر روی نقطه زخم نشسته و میگویند چرا این مشکل حل نشده است؟ چرا آنها مشکلاتی که حل شده است را بیان نمیکنند؟ هشتاد درصد مشکلاتی که حل شده را بگویند، بیست درصد مشکلاتی را که حل نشده است را هم بگویند.

روحانی با بیان اینکه یک اشکال بزرگ ما این است که پایان زمان انتخابات در ایران اعلام نمی شود، تصریح کرد: وزیر کشور زمان آغاز انتخابات را اعلام می کند، اما انتخابات ما پایان ندارد و دعوا و رقابت ادامه پیدا می کند، روزی که منتخب اعلام شد، دیگر نباید رقابت داشته باشیم. انتقادات و حرف ها باید در زمان انتخابات بیان شود و بعد از انتخابات باید همه با هم کار کنیم زیرا دولت به تنهایی نمی تواند همه مشکلات را حل کند. مجلس، قوه قضاییه، نیروهای مسلح و صداوسیما باید در کنار دولت باشند. ما با هم می توانیم با دشمن مبارزه کنیم، زیرا دشمن برای نابودی نظام آمده است.

وی با تاکید بر اینکه نباید تحریف دشمن در داخل دنبال شود، افزود: اشکال از تحریم آمریکاست، البته ممکن است برخی اشکالات دیگر هم وجود داشته باشد اما باید شرایطی که اقدامات مثبت و منفی انجام می شود را ببینیم.عده ای اشکال تحریم ها را نمی بینند. ما قادریم تحریم ها را بشکنیم به شرطی که اول تحریف را بشکنیم. اگر مردم را نگران و مایوس کنیم، شکست می خوریم، اما اگر تحریف را کنار بگذاریم و واقعیات را زیر خنجر تحریف ذبح نکنیم، موفق می شویم.

روحانی اظهار کرد: سرپرست وزارت صمت اعلام کرده که به جای واردات، در شش ماه گذشته ۹۰میلیون دلار قطعات در داخل کشور تولید کرده ایم و۴۳۲واحد که خوابیده بود، راه افتاده است.این آمار جای افتخار دارد. رهبری هم دستوراتی داده اند که باید آنها را اجرایی کنیم.دیروز در جلسه سران قوا، طرحی بحث شد و نظرات بسیار به هم نزدیک بود.سه قوه در کنار هم هستند و اگر این طرح در جلسه بعد به نتیجه برسد و رهبری موافقت کنند، گشایشی به لحاظ اقتصادی ایجاد شده و دست دولت مقداری باز می شود.

وی با بیان اینکه مجلس و قوه قضاییه در کنار دولت هستند و شرایط کشور را لمس می کنند، تصریح کرد: برخی می گویند مجلس دنبال زمین زدن دولت است، اما من در جلسات سران قوا چنین رویکردی را نمی بینم. سایر قوا در تلاش برای کمک به دولت هستند. امیدوارم با کمک هم دشمن را وادار کنیم که بفهمد از راه تحریم نمی تواند ما را به زانو درآورد .صبر و مقاومت ما را به پیروزی می رساند.

وی با تقاضا از وزرا برای انجام عرضه های اولیه در بورس گفت: در روزهای گذشته در یک عرضه ۶۲۰میلیارد تومان و در عرضه دیگر ۷۶۳میلیارد تومان سهام عرضه شد و باز هم اینکار انجام می شود و شاهد تحرک بسیار خوبی در مسائل اقتصادی خواهیم بود.

تجارت از آثار تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی گزارش می دهد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: متاسفانه اقتصاد کشور ما به وسیله عده ای فرصت طلب به حاشیه کشیده می شود و دولت نیز توان مدیریت و نظارت بر این سواستفاده گران را ندارد. یکی از این بخشها، مسکن است. امروزه افزایش قیمت مسکن به چالش جدی برای تمامی آحاد جامعه تبدیل شده است. آنهایی که می خواهند خانه خود را تبدیل به احسن کنند، برای تامین مبلغ افزایش مشکل دارند، آنهایی که می خواهند ابتدا به ساکن خانه بخرند، می بایست پول بادآورده ای به دست آورده باشند تا بتوانند مسکن بخرند و آنهایی که این پول بادآورده را ندارند، در خیل اجاره نشینان قرار می گیرند. اما بدتر اینکه خریداران خانه یا اجاره نشینان به دلیل آنکه توان خرید مسکن در شهرهای بزرگ را ندارند، حاشیه نشین می شوند و این امر به اندازه ای رشد کرده که در اطراف شهرها مناطق بسیاری پذیرای حاشیه نشینان شده است. امروزه در جنوب، شرق و غرب تهران به وفور حاشیه نشینان ساکن شده اند که خود حاشیه نشینی به بحرانی جدی تبدیل شده است، زیرا بسیاری از حاشین نشینان در تهران و دیگر کلانشهرها اشتغال بکار دارند در حالی که در فاصله ۳۰ تا ۶۰ کیلومتری کلانشهرها ساکن هستند و همه روزه ساعتها در مسیر خانه تا محل کار سرگردان هستند. بدتر اینکه بخش قابل توجهی از درآمدشان را بابت کرایه می پردازند و زمانی که می توانند در جمع کانون خانواده باشند یا به استراحت بپردازند، داخل اتوبوس، مترو یا وسیله شخصی طی طریق می کنند.

احتکار با عنوان خانه خالی

تاکنون کلمه محتکر مصداق افرادی بود که کالاهای اساسی، لوازم خانگی، مواد غذایی و کالاهایی از این دست را در گوشه ای انبار می کردند تا به محض گران شدن، هزینه های سگنین را به مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر تحمیل کنند و از این طریق سودهای کلانی به دست بیاورند. اما مدتی است احتکار در بخشهای دیگر نیز وجود دارد به نوعی که محتکران خودرو در نتیجه رانت و سومدیریت مسوولان، خودروهای بسیاری را در پارکینگ ها انبار می کنند. این محتکران به اندازه ای وقیه شده اند که ترسی از انبار کردن ندارند و زیر گوش مسوولان و مردم کالاهایشان را احتکار می کنند. نکته جالب توجه احکتار کنندگان در بخش مسکن هستند. برای اولین بار خانم زهرا سعیدی نماینده مبارکه در برنامه ای تلویزیونی از وجود محتکران بزرگ مسکن خبر داد و اعلام کرد که فردی در تهران ۷۰۰ دستگاه آپارتمان و دیگری ۱۵۰۰ دستگاه آپارتمان دارد. این در حالی است که اگر این واحدهای مسکونی وارد بازار شوند، بازار مسکن به آرامش می رسد.

ردپای بانکها این بار در مسکن

نکته دیگر ظرفیت فساد آفرین نقدینگی بانکهاست. برای آنکه بدانیم بانکها چگونه به چاقویی تبدیل شده اند که دسته خودش را می برد کافی است به اظهارات نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس توجه کنیم. احسان خاندوزی با بیان این که ۸ بانک بیش از ۵۰۰ واحد مسکونی در اختیار دارند گفت: اگر احتکار واحدهای مسکونی به وسیله بانکها یا دستگاههای دولتی و نهادها انجام شود دو برابر مالیات محتکران مسکن حقیقی از آنها مالیات گرفته میشود. وی با بیان این که سیاست گذاری حوزه اقتصادی مسکن فاجعه بار است و بار آن را جامعه به دوش میکشد افزود: با بررسی نمونه چهار میلیون نفری متوجه شدیم ۲۵۰ فرد زیر ۱۸ سال هر کدام بیش از پنج واحد مسکونی به نام خود دارند. خاندوزی گفت: این در حالی است که آمار تعداد خانههای خالی و مالکان و ساکنان خانهها را هیچ کس نمیداند و کشور در آشوب و بی نظمی اطلاعات بازار مسکن به سر میبرد که فضا را برای سوداگران این بازار مطلوب کرده است.

تصویب قانون مقابله با احتکار

اگرچه مردم انتظار دارند نمایندگانی که انتخاب کرده اند، چالش ها را شناسایی و معضلات را مرتفع کنند، اما در واقع مجلس نیز به مرکز رانت تبدیل شده و در مواردی به عامل بحران زایی تبدیل می شوند. برای اثبات این ادعا کافی است به دو تن از نمایندگان مجلس دهم که در پرونده فساد خودرو به ۶۱ ماه حبس محکوم شده اند، توجه کنیم که البته از این دست فراوان است و رد صلاحیت ۹۰ نماینده مجلس دهم تنها به دلیل فساد اقتصادی که از سوی شورای نگهبان مطرح شده، می تواند عمق فاجعه را نشان دهد. البته طرح دریافت مالیات از خانه های خالی در مجلس دهم کلید خورد و در حالی که همان مجلس در روزهای پایانی طرح های عجولانه را تصویب کرد، دریافت مالیات از خانه های خالی با وجود بحران زایی بخش مسکن در اقتصاد، همچنان باقی ماند تا آنکه نمایندگان مردم در مجلس یازدهم این طرح را به سرعت بررسی و تصویب کردند. نمایندگان مجلس با تصویب تبصره های۱۰ گانه ماده ۵۴ قانون مالیات های مستقیم، سازوکار اخذ مالیات از خانه های خالی را مشخص کردند. نمایندگان با اصلاح ماده ۵۴ این قانون با ۱۶۹ رأی موافق، ۲۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

میزان مالیات خانه های خالی

در ماده ۵۴ مکرر قانون آمده است: مالکان واحدهای مسکونی که واقع در کلیه شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از چهار ماه به عنوان خانه خالی شناسایی شوند، به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، به صورت ماهانه مشمول مالیاتی برمبنای مالیات بر درآمد اجاره میشوند. بر اساس این ماده مالکان خانه های خالی در سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، در سال دوم معادل دوازده برابر مالیات متعلقه و از سال سوم به بعد معادل هجده برابر مالیات متعلقه باید مالیات بپردازند. واحدهای نوسازی پس از دوازده ماه و در پروژههای انبوهسازی پس از هجده ماه از پایان مهلت اتمام عملیات ساختمانی مندرج در پروانه ساخت، مشمول مالیات موضوع این ماده میشوند که سازمان امور مالیاتی مؤظف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یک ماه قبل از اتمام مهلتهای مذکور، اخطار لازم را به مالک واحد یا به کدپستی محل آن ارسال دارد.

ثبت اطلاعات برای نظارت

در تبصره یک این مصوبه، وزارت راه و شهرسازی مکلف است حداکثر یک ماه پس از لازمالاجرا شدن این ماده، ضمن تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات، امکان اظهار رایگان اطلاعات مالکیت و اقامت را در تمام مناطق کشور براساس کد ملی یا کد شناسایی اتباع غیر ایرانی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور فراهم نماید.مالکان واحدهای مسکونی در تمام مناطق کشور اعم از شهری و روستایی مؤظفند اطلاعات املاک مسکونی تحت تملک خود را با تعیین نوع کاربری (مسکونی، اداری، تجاری) حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از انتشار دستورالعمل مربوطه، در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نمایند. در تبصره ۲ نیز آمده است که سرپرستان خانوار مکلفند اقامتگاه اصلی خانوار را حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از انتشار دستورالعمل مذکور در تبصره (۱) این ماده، در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نمایند، علاوه بر اقامتگاه اصلی، هر خانوار میتواند حداکثر یکی از واحدهای تحت تملک خود در شهر غیر از محل اقامتگاه اصلی را به عنوان اقامتگاه فرعی ثبت نماید. اقامتگاههای موضوع این تبصره معاف از مالیات مندرج در این ماده است.

صاحبان صنوف و دانشجویان دو خانه ای

در تبصره ۳ و ۴ این قانون برای دانشجویان مشغول به تحصیل، شاغلین و سایر اشخاص و نیز واحد مسکونی محل اشتغال صاحبان صنوف، مشاغل، مؤسسات یا شرکتهای فعال که ممنوعیتی برای فعالیت در واحدهای مسکونی ندارند، راهکار معافیت از مالیات تعریف شده است.

کدام خانه ها خالی محسوب می شود

بر اساس این مصوبه واحدهای مسکونی که اطلاعات اقامت و مالکیت آنها در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی محسوب میشوند و در صورت احراز تخلف در ثبت اطلاعات، واحد مسکونی مشمول جریمهای معادل مالیات سال اول صدر این ماده میشود. همچنین کلیه اشخاص مشمول موضوع این ماده مکلفند حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از هرگونه تغییر در محل اقامت یا خرید و فروش واحد تحت تملک خود، اطلاعات جدید را در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نمایند.

محرومیت از دریافت خدمات برای متخلفان

در بخش دیگری از این قانون آمده که پس از پایان مهلت خوداظهاری، دستگاههای اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاستهای حمایتی، یارانهای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبتنام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفاً با اخذ کد ملی و براساس کدپستی یا شرح نشانی یکتای درج شده در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه نمایند. همچنین حداکثر شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این ماده، کلیه ارائهدهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مکلفند قبوض مصرفی را براساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان کشور، مطابق با کد پستی یا آدرس یکتا و به نام مالک یا بهرهبردار صادر نمایند.وزارت نیرو مکلف است تعرفه برق کنتورهایی که مالکان آنها در سامانه املاک و اسکان خوداظهاری نکرده اند با بالاترین پلکان قیمتی محاسبه نماید. همچنین ثبت اطلاعات اشخاص به عنوان مالک در سامانه املاک و اسکان کشور، حق مالکیت برای اشخاص ایجاد نمیکند و مبنای مالکیت جهت استفاده در دستگاههای اجرایی یا محاکم قضایی نیست. مرجع رسیدگی به اعتراض مالک واحد مسکونی نسبت به خالی بودن آن، هیأت حل اختلاف موضوع ماده (۲۴۴) این قانون است. در این موارد، نماینده وزارت راه و شهرسازی مکلف است مستندات سامانه املاک و اسکان را در جلسه هیأت حل اختلاف مالیاتی ارائه نماید.

سرمقاله

اصغر نعمتی

مدیرمسئول

اهالی رسانه در حالی به استقبال روز خبرنگار میروند که از یکسو همزمانی این روز با عید بزرگ شیعیان موجب خرسندی و نشاط آنهاست و از سوی دیگر باید آنها این روز را در حالی گرامی بدارند که برخی از دوستان را به دلیل بیماری کرونا در میان خود ندارند. به هر روی روز خبرنگار ۹۹ با محدودیتهای کرونایی شاید گردهماییهای همهساله اهالی رسانه را حتی در گروههای خرد میسر نسازد اما این محدودیت ها چیزی از ارزش های این روز و فضائل خبرنگاران نخواهد کاست.
هفدهم مرداد ۱۳۷۷ برای همه فعالان عرصه خبر یکی از تلخ ترین روزها به شمار میرود. در این روز محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مستقر در مزار شریف افغانستان همراه با ۸ تن از کارکنان سرکنسولگری ایران در آن شهر به دست عوامل گروه طالبان به شهادت رسیدند.
محمود صارمی را، بهواقع میتوان «شهید خبر» نامید؛ چراکه او هیچ نقشی بهجز ارسال اخبار و گزارشهای مربوط به وضعیت افغانستان برای انتشار در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، به عهده نداشت و دقیقاً در همین راه نیز به شهادت رسید. روز شهادت این خبرنگار متعهد کشورمان، روز خبرنگار نامیده شده است. درواقع پیام این نامگذاری، به همه کسانی که در عرصه خبر قلم میزنند، این است که این عرصه، تقدسی چنان والا و پرارج دارد که خون شهیدانی چون صارمی و دهها شهید خبرنگار عرصه دفاع مقدس، به پای آن ریخته شده است. بنابراین در عرصه ای این چنین، نه جای دست یازیدن به ضد ارزش ها برای کسب خبر و ایجاد جذابیت های خبری است و نه حتی مجال بی تفاوت بودن نسبت به منافع اسلام و انقلاب و کشور در خبرهای تولیدی و ارسالی.
خبرنگاری که وارث خون به ناحق ریخته شده صارمی است، علاوه بر پایبندی به اصول اعتقادی در عرصه فعالیت های حرفه ای، باید در روند تهیه و ارسال خبر، به مصالح اسلامی و ملی توجه داشته باشد و کاری نکند که ارزش های اعتقادی و ملی ما در فرایند تهیه و تولید خبر، خدشه دار شود.
بنده به عنوان کسی که سالیانی از عمر خود را در حوزه رسانه سپری کرده است، با همه وجود معتقدم که دست اندرکاران عرصه رسانه و خبر، باید در همه لحظات فعالیت خطیر شغلی خود، این نکته را مد نظر داشته باشند که وارث چه مظلومیتی در این عرصه هستند. شکنجه هایی که پیش از شهادت بر شهید صارمی وارد آمده بود، پس از پیدا شدن پیکر وی، برملا شد و نشان داد که خبرنگاری، چگونه شغلی است و پیشه آگاه سازی مردم، چه هزینه هنگفت و چه بهای سنگینی برای انجام صحیح وظیفه می طلبد. این مظلومیتی است که خبرنگاران در همه عرصه های خبری، در راه انجام وظایف خود، هر یک به نسبتی و به فراخور کاری که انجام می دهند، با آن مواجه اند. امروز همه ما می دانیم که موانع کار خبرنگاری چیست و خبرنگار با چه چالش هایی در راه کسب خبر و انجام وظیفه اطلاع رسانی خویش مواجه است؛ اما با همه این ها، مردم از خبرنگاران انتظار دارند که با وجود همه این دشواری ها، اصول اخلاقی حرفه خود را رعایت کنند و به مسائلی چون احساس مسئولیت اجتماعی - که بیانگر وظایف اجتماعی خبرنگاران است - همین طور به صداقت و واقع نمائی پایبند باشند. خبرنگار، باید هر چیز را آن چنان که هست، ببیند و همان طور که دیده است، بیان کند. مردم انتظار دارند که خبرنگار، رعایت عدالت و انصاف را بکند و موضع گیری اش در باره خبر، بر پایه حق باشد. توقع مردم از خبرنگار، این است که سودمندی و فایده رسانی را در انجام وظایف خبری خود رعایت کند. خبررسانی، ماهیتی آموزشی دارد و خبرنگار، به حکم وظیفه اخلاقی و اجتماعی خود، می باید مروج خوبی ها باشد و به انتشار خبرهای سودمند بپردازد.
ضمن تبریک این روز و عید سعید غدیر به اهالی رسانه به ویژه خبرنگاران برای همه عزیزانی که در این یکسال از میان ما پر کشیدند طلب مغفرت مینماییم.

یادداشت

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

پس از آنکه بررسی های جامع و کامل نشان داد با معضل احتکار در بخش مسکن هم رو به رو هستیم، فهمیدیم که در کلانشهر تهران یک نفر ۷۰۰ واحد مسکونی یا فرد دیگر ۱۵۰۰ واحد مسکونی دارد و افرادی در این مملکت هستند که آنقدر توان دارند که قیمت مسکن را تعیین کند و به عبارت بهتر سلطان مسکن هم وجود دارد وقتی مشخص شد نظام بانکی ما به جای آنکه حامی تولید باشد و دست تولید کننده را بگیرد، پای تولید کننده را می کشد تا از این آشفته بازار جیب های خودش را پر کند، وقتی پی بردیم بانکها نه تنها بنگاه داری می کنند، بلکه با سپرده های مردم وارد بازار خرید و فروش سکه و دلار می شوند تا آن بازار را به آشوب بکشند و بدتر اینکه بانکها با خرید و احتکار مسکن این بخش از اقتصاد را نیز به چالش می کشند و هزاران هزار اما و اگر دیگر را پی بردیم، تازه متوجه شدیم در بخش مسکن به قانون بازدارنده نیاز داریم تا حداقل اگر دولتهای ما در خواب سنگین فرو می روند تا فنر بحران مسکن فشرده و یک باره رها شود، اجازه حاشیه سازی و احتکار در این بخش را ندهیم. بنابر این نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند پیشنهاد دریافت مالیات از خانه های خالی را به قانون تبدیل کنند. اگرچه این قانون از سوی خانم زهرا سعیدی نماینده مبارکه در مجلس دهم کلید زده شد، اما آنقدر نمایندگان مجلس دهم نسبت به وضعیت مسکن بی توجه بودند که این طرح در مجلس یازدهم تصویب شد. به نظر می رسد این قانون همه چیز را در نظر گرفته و مواد آن به اندازه ای جدی است که از این پس تمام افراد و دستگاههایی که خانه های خالی را برای گران شدن احتکار کرده اند، می بایست به سرعت بفروشند یا اجاره بدهند و در صورت خودداری از این مهم، شامل جرایم سنگین خواهند شد. اما نکته تاسف آور این است که همواره قانون گریز از قوه مقننه و مجریه جلوتر است و هنگامی که مجلس در حال بررسی و تدوین قانون است تا طرح یا لایحه را به قانون تبدیل کند و پس از آن در بروکراسی اداری قوه مجریه سرگردان باشد، قانون گریزان و سواستفاده کنندگان به دنبال راهکارهایی برای دور زدن قانون هستند. اتفاقی که سالهاست نظام اجرایی و دستگاه قضایی کشور با آن دست به گریبان است. با نگاهی به آمارهای اعلام شده از سازمان امور مالیاتی در بخش فرار مالیاتی، متوجه می شویم که حتی قوانین سخت هم نتوانسته مانع آنهایی شود که رانت را می شناسند، از بازی های سیاسی خبرداند، می دانند از کدام در وارد شوند و چگونه با چه کسی از کدام در خارج شوند.

نصف شدن آمار و درآمدهای صادراتی زنگ های هشدار را به صدا درآورد

گروه صنعت و تجارت: ایران در سه ماهه نخست سال ۹۸ رقمی معادل ۱۱.۴ میلیارد دلار صادرات و ۱۰.۴ میلیارد دلار واردات داشت و مجموع تجارت کشور در این مدت ۲۱.۸ میلیارد دلار بود، با این حال بررسی ها نشان می دهد که در سه ماهه نخست امسال رقمی معادل ۶.۴ میلیارد دلار صادرات و ۷.۶ میلیارد دلار واردات داشته که بر این اساس رقم کل تجارت در فصل بهار به ۱۴ میلیارد دلار رسیده است.

صادرات ایران در فصل بهار ۹۹ به ۶.۴ میلیارد دلار رسید که این رقم ۴۴ درصد از صادرات ۱۱.۴ میلیارد دلاری مدت مشابه سال قبل کمتر است. صادرات ایران از نظر وزنی نیز در بهار سال ۹۸ رقمی معادل ۴۰.۰ میلیون تن بود که در مدت زمان مشابه امسال این رقم به ۲۱.۹ میلیون تن کاهش یافته است. مقایسه این دو رقم حاکی از کاهش ۴۵.۱ درصدی صادرات ایران طی فصل بهار ۹۹ است. همچنین ایران طی این مدت واردات ایران ۷.۶ میلیارد دلار داشته که نسبت به واردات ۱۰.۴ میلیارد دلاری مدت مشابه سال قبل ۲۶.۸ درصد کاهش داشته است. با این حال از نظر وزنی واردات ایران طی این مدت رقمی معادل ۸.۹ میلیون تن بوده که تنها ۰.۸ درصد از مدت زمان مشابه سال قبل کمتر است. ایران در سه ماهه نخست سال ۹۸ رقمی معادل ۹.۰ میلیون تن کالا وارد کرده بود.

براساس این گزارش، متوسط قیمت صادرات کالاهای تجاری ایران طی سه ماهه نخست امسال ۲۹۰ دلار برای هر تن بوده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۲.۱ درصد افزایش را به ثبت رسانده است. با این حال متوسط قیمت واردات کالاهای تجاری ایران در بهار ۹۹ برابر با ۸۵۴ دلار به ازای هر تن بوده که ۲۶.۲ درصد کمتر از مدت زمان مشابه سال ۹۸ است. میانگین قیمت هر تن کالای وارداتی ایران در سال ۹۸ برابر با یک هزار و ۱۵۷ دلار بود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که اصلی ترین عامل کاهش صادرات ایران طی ماه های گذشته از ابتدای موضوع شیوع ویروس کرونا بوده و این موضوع بر اقتصاد جهانی نیز تاثیرگذار است. بسته شدن مرزها، قطع رفت و آمدها، عدم امکان مذاکرات و برگزار نشدن نمایشگاه ها از عوامل موثر بر کاهش صادرات است. کاهش درآمد بسیاری از کشورها همسایه از جمله کاهش درآمد نفتی کشورهای همسایه نیز بر کاهش صادرات ایران تاثیر قابل توجهی داشته است. از طرف دیگر باید در خاطر داشت که تراز تجاری ایران بدون احتساب فروش نفت همیشه منفی بوده و این موضوع عجیبی در اقتصاد کشور ما نیست. با این حال برخی از فعالان اقتصادی نسبت به وضعیت آینده اقتصاد کشور با توجه به کاهش سهم ایران از تجارت جهانی و محدود شدن کشورهای دارای تجارت هشدار می دهند.

در همین ارتباط مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین می گوید: ساختار نظام تولید در کشور، تولید صادرات محور نیست یعنی تولید برای صادرات انجام نمی شود بلکه تولید صرفاً برای جلوگیری از واردات و صرف مصارف داخلی انجام می شود. همچنین آنچه که به عنوان صادرات غیرنفتی مطرح است و مانور داده می شود، حدود ۵۵ درصد آن شامل صادرات پتروشیمی، میعانات گازی و فرآوردههای نفتی است یعنی دقیقاً باز هم پای صادرات نفت با تغییرات جزئی در میان است.

این فعال اقتصادی به موضوع دیگری هم اشاره داشته و می گوید: اقتصاد و تجارت در حوزه بین الملل به شدت وابسته به رفتار سیاسی هر کشوری است و رفتار سیاسی ما هم بر تجارت جهانی تاثیرگذار خواهد بود. با این حساب اندازه تجارت جهانی ایران در حال کوچک شدن است. تجارت بین الملل کشورمان در ۴ ماه سال حدود ۲۱ میلیارد دلار شده است که تا پایان سال جاری، تجارت خارجی منهای نفت، به حدود ۸۰ میلیارد دلار می رسد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: اندازه تجارت خارجی ۱۰ سال پیش ایران بدون احتساب معاملات قاچاق در واردات و صادرات و بدون احتساب صادرات نفت، حدود ۱۴۰ میلیارد دلار بوده و در حال حاضر این رقم به نصف رسیده است. این تغییرات چشمگیر و نابود کننده معیار تجارت جهانی است نه تراز منفی و مثبت. همچنین در حال حاضر ۷۵ درصد تجارت جهانی کشور (سه چهارم) تنها با ۷ کشور انجام می شود و خرید ما عمدتاً از ۵ کشور است. این خطر بزرگی است که اقتصاد کشور را تهدید می کند. در نهایت می توان گفت که در مجموع خرید و فروش ما با ۱۰ کشور جهانی یعنی شرایط سخت تجاری و کوچک شدن تجارت جهانی ایران است و نقش ما در بازارهای جهانی بسیار کمرنگ شده است.

حریری با اشاره به اینکه ۲۵ درصد باقی مانده (۱۰ میلیارد دلار ) نیز شامل صادرات محصولات کشاورزی است گفت: این محصولات به عراق و افغانستان صادرات می شود و بازار بزرگی از تجارت جهانی را به خود اختصاص نمی دهد، در واقع سهم اندک ایران از بازار در اختیار دو کشور همسایه است. همچنین بخش دیگری از صادرات غیرنفتی شامل صادرات سیمان، کاشی، سرامیک و سایر محصولات مشابه است که شاکله آن باز به نفت برمی گردد چراکه بخش اصلی تولید در این بخش ها، انرژی است که صنایع با یک پنجم قیمت جهانی در حال مصرف هستند. در واقع در حال صادرات یارانه به سایر کشورها هستیم نه صادرات محصول؛ اگر یارانه انرژی از صنایع گرفته شود حاضر به همین میزان تولید و صادرات هم نخواهند بود.

رییس اتاق ایران و چین درباره اقدامات لازم برای توسعه و حفظ تجارت، گفت: ما می خواهیم بدون هیچ برنامه ریزی و اساس کار، همه چیز را تولید کنیم و همه تولیدات در کشور
هم تولیدات درجه یک باشد، این بدور از واقعیت و توان هر کشوری است که بدون واردات بتواند تولید کننده اول در بازار جهانی باشد و بدون هیچ وابستگی به سایر بازارهای جهانی، صاحبنام باشد. ما به غیر از پسته و زعفران محصول درجه یک دیگری نداریم که در بازار بین المللی مطرح باشد. صادرات کشور پیش نیاز می خواهد و آن هم این است که تولید قابل عرضه به بازارهای جهانی داشته باشد، تولیدی که در آن رقابت باشد نه با تعرفه و سوبسید از آن حمایت شود، بلکه باید تولیدات ما وارد میدان رقابت جهانی شود تا بتواند پشتوانه قوی پیدا کند.

حریری در پایان با تاکید بر اهمیت و نقش حضور در بازار جهانی گفت: کوچک شدن اندازه تجارت جهانی ایران، کاهش تعداد شرکای تجاری و عدم یکپارچی در تصمیم گیری ها به دلیل نبود فرمانده واحد تجاری و رفتارهای سیاسی کشور، سردرگمی فعالان اقتصادی را رقم زده است و تولیدات داخلی هرچند ناکافی، قدرت مانور در بازار جهانی را از دست داده است.

وزیر نیرو وعده داد:

گروه انرژی: وزیر نیرو با بیان اینکه تعداد سدهای بهرهبرداری شده در مناطق مرزی توسط دولت تدبیر و امید به ۳۵ سد خواهد رسید، گفت: تثبیت جمعیت، امنیت، توسعه و اشتغال مولد از دستاوردهای احداث سدهای مرزی است.

رضا اردکانیان در گفت وگو با ایرنا با تشریح دستاوردهای صنعت آب و برق، افزود: توسعه آبریز مشترک، آسایش و امنیت شهروندان در مناطق مرزی از آسایش و رفاه همسایگان جدا نیست.وی با اشاره به ۱۲ استان که مرز زمینی مشترک با همسایگان دارند، اظهار داشت: ایران ۴۰ سال پیش یک سد مرزی ارس را داشت اما بعد از انقلاب تاکنون به ۷۳ سد مرزی رسیدیم.اردکانیان گفت: تاکنون ۲۴ سد در دولت تدبیر و امید افتتاح شده است که تا پایان این دولت به ۳۵ سد مرزی میرسد.

وزیر نیرو با اشاره به راهاندازی سد برای بخش ضروری شرب و بخش کشاورزی، تصریح کرد: طرح زهکشی ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی مرغوب استانهای کرمانشاه و ایلام انجام شده که بخش اصلی آن برعهده وظیفه وزارت نیرو و بخش فرعی مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است.وی با اشاره به طرحهای آمادگی برای بهرهبرداری در این بخش، خاطرنشان کرد: یک هزار ۵۰۰ میلیارد تومان، سرمایهگذاری انجام شده است که موجب اشتغال مستقیم ۱۱ هزار نفر و اشتغال غیر مستقیم ۲ هزار و ۵۰۰ نفر میشود.

۱۲ برابر شدن ظرفیت نصبشده نیروگاهی

وی گفت: در حالی که جمعیت کشور از زمان انقلاب سه برابر شده و این در شرایطی است که ظرفیت نصب شده نیروگاهی ۱۲ برابر رشد را نشان میدهد.اردکانیان با اشاره به اینکه پیش از پیروزی انقلاب مانند امروز یک کشور نفتی و دارای منابع سرشار سوخت فسیلی بودیم، خاطرنشان کرد: اگرچه در آن زمان به لحاظ دانش و فناوری غنی نبودیم اما دسترسیهای حکومت به فناوریهای روز دنیا محدود نبود.

احداث ۲۴۳ تصفیهخانه فاضلاب

وزیر نیرو اضافه کرد: تامین بهداشت عمومی به عنوان یک وظیفه مهم و حاکمیتی به شمار میرود که بررسیها نشان میدهد پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هشت و نیم درصد جمعیت شهری در پوشش شبکههای تصفیه فاضلاب با چهار تصفیه خانه بودند در حالی که در حال حاضر بالای ۵۱ درصد جمعیت شهری با بیش از ۲۴۳ تصفیه خانه فاضلاب از این پوشش برخوردار هستند.وی افزود: در حال حاضر نه تنها سطح فناوری و نیروهای متخصص بلکه مهمتر از آن ساز و کارهای مالی متنوع و کارا شدهاند که بدون اتکای به منابع عمومی هر ۳۰ روز یک تصفیه خانه فاضلاب با فناوری روز دنیا در شهرستان های دور و نزدیک راهاندازی میشود. اردکانیان با اشاره به اینکه بخش صنعت به درستی، فاضلاب تصفیه شده را یک منبع مطمئنتر از آب خام برای مصارف میداند، خاطرنشان کرد: تامین آبخام در سالهای خشک دارای محدودیتهایی خواهد بود، در این صورت با توجه به اولویت شرب، نیاز صنعت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و با کمبود مواجه میشود، اما خروجی آب تصفیه خانه فاضلاب، ثابت و مطمئن است.

دسترسی ۱۰۰ درصدی جوامع شهری ایران به آب شیرین

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه بر اساس ساز و کارهای مالی، قوانین بودجه و تجربیات دولتهای مختلف به عنوان یکی از کشورهای پیشروی دنیا مطرح شدهایم، تصریح کرد: تامین آب شرب برای مردم یک وظیفه ملی است که ایران به برکت جمهوری اسلامی در این مساله یکی از کشورهای تراز اول است.وی افزود: امروز متوسط دسترسی جوامع شهری در دنیا به آب شیرین و پایدار حدود ۸۵ درصد است در حالی که ایران به عدد ۱۰۰ درصد نزدیک شده است.اردکانیان اضافه کرد: همچنین در جوامع روستایی متوسط جهانی دسترسی حدود ۵۳ درصد است که این عدد در کشور ما به ۸۲.۵ درصد رسیده است.وی ادامه داد: در حال حاضر در خانههای روستایی همانند شهرها دسترسی به آب به وجود آمده است در حالی که در تعریف جهانی، شاخص دسترسی به آب شرب در جوامع روستایی رسیدن به منبع تامین آب با ۳۰ دقیقه پیادهروی است.

انجام ۹۵ درصد طراحی ساخت تجهیزات برقی در داخل کشور

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در زمینه برق دارای توانمندی طراحی و ساخت ۹۵ درصد تجهیزات هستیم، اظهار داشت: بر همین اساس در بازار منطقه حضور پیدا کردیم و ۶ سال متوالی، صنعت آب و برق از نظر صدور و ارائه خدمات فنی و مهندسی رتبه اول را به دست آورده است.اردکانیان یادآور شد: اکنون ۵۷.۵ درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور در عرصه آب و برق است.وی با اشاره به آغاز فعالیت در عرصه ساز و کاری این صنعت در سال جدید خاطرنشان کرد: فعالیت در مدیریت مصرف و تقاضا به عنوان شاخه جدیدی از علم است و با بهره گرفتن از ظرفیتهای داخلی در این عرصه دست آوردهای بزرگی را ایجاد کردهایم.

اوج بار مصرف برق به یک درصد کاهش یافته است

وزیر نیرو با بیان اینکه در هر سال بیش از پنج درصد اوج بار مصرف برق را شاهد بودیم، تصریح کرد: لازمه نداشتن خاموشی در تابستان، ایجاد ظرفیت پنج درصدی است.وی افزود: عنوان مثال اگر سال ۹۵ اوج بار در پایه ۵۰ هزار مگابایت بوده با توجه به اضافه شدن یک میلیون مشترک جدید خانگی، تجاری، صنعتی و تولیدی به صورت سالانه علاوه بر افزایش ظرفیت برای این بخشها به میزان پنج درصد معادل ۲ هزار و ۵۰۰ مگابایت نیاز به ایجاد ظرفیت جدید در زمان اوج بار بودیم تا بدون خاموشی قله مصرف را رد کنیم.

اردکانیان افزود: در صورت ایجاد ۲ تا ۳ هزار مگابایت ظرفیت جدید باید برای چهار هزار مگابایت نیروگاه ساخته شود که به عدد مورد نظر برسیم و هر مگابایت حدود ۸۰۰ میلیون یورو هزینه در بر دارد که سالانه به عددی بالغ بر سه میلیارد دلار میرسد.وی با بیان اینه سال آینده در همین دولت این دست آورد را تکرار میکنیم و با گزارش سه ساله آن را به عنوان یک الگو اعلام میکنیم تا این انتظار و مطالبه در جامعه برای صنعت برق تثبیت شود، رشد اوج بار مصرف نباید بیش از حدود یک درصد باشد.

جهان به کشته و زخمی شدن ٤ هزار لبنانی در فاجعه انفجار بندر بیروت واکنش نشان داد

روز گذشته خورشید چهارشنبه در حالی در بیروت طلوع کرد که از این شهر زیبا که زمانی عروس خاورمیانه نامیده میشد، خرابهای بیشتر برجا نمانده بود. به ندرت ساختمانی در این شهر یافت می شود که از انفجار ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم با قدرت یک پنجم انفجار هستهای هیروشیما بیتاثیر مانده باشد. خیابان پشت خیابان، ساختمانها بدون بام و پنجره هستند و داخل ساختمانها براثر شدت انفجار خراب شده است.
به گزارش ایسنا، پس از یک شبانه روز شوک و وحشت میزان تخریب و تلفات در بیروت غیرقابل باور است، بیمارستانها امکانات و حتی جایی برای پذیرش مجروحان ندارند و هنوز دود غلیظی از ساختمانهای نیمه سوخته رو به آسمان است.
تعداد جان باختگان انفجار روز سهشنبه، در بیروت، پایتخت لبنانِ به ۱۰۰ نفر و شمار زخمیها به بیش از ۴ هزار نفر افزایش پیدا کرد. هنوز البته جستجو ادامه دارد و ممکن است به این آمار اضافه شود. وزیر دفاع لبنان تأکید کرده است که عاملان انفجارهای بندر بیروت مجازات خواهند شد.
استاندار بیروت گفته است که نیمی از شهر در اثر انفجار تخریب شده است، قاضی مروان عبود، استاندار بیروت با اشاره به اینکه نیمی از شهر در اثر انفجار آسیب دیده یا ویران شده، گفت: انفجار بیروت شبیه به انفجار هیروشیما و ناگازاکی بود.
او افزود: حجم خسارات وارده به بندر بیروت و اطراف آن در اثر انفجار روز گذشته بین ۳ تا ۵ میلیارد دلار و چه بسا بیشتر برآورد شده است.
حتی فرودگاه اصلی بیروت که شش مایل با بندر فاصله دارد در اثر انفجار تخریب شده است. و تخمین زده می شود که بیش از ۳۰۰ هزار نفر آواره شدند.

دلیل انفجار چه بود؟

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در خصوص این انفجار تایید کرد که ۲ هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم که در تهیه کودها و بمبها مورد استفاده قرار میگیرد به مدت شش سال در بندر بیروت و بدون تمهیدات ایمنی نگه داشته شده و دلیل انفجار نیز همین بوده است.
بنا بر گزارشها، این نیترات آمونیوم از یک کشتی که در سال ۲۰۱۳ میلادی در بندر بیروت مستقر شده تخلیه و سپس در یکی از انبارها ذخیره شده است.
نیترات آمونیوم کاربردهای مختلفی دارد ، اما دو مورد رایج آن استفاده به عنوان کود کشاورزی و همچنین مواد منفجره است. این ماده شیمایی در هنگام برخورد با آتش بسیار انفجاری عمل میکند و میتواند گازهای سمی از جمله اکسیدهای ازت و گاز آمونیاک آزاد نماید.
این انفجار به اندازهای قوی بوده که حتی تا ۲۴۰ کیلومتر دورتر در جزیره قبرس در شرق دریای مدیترانه احساس شده و مردم این جزیره تصور کردند زمین لرزهای به وقوع پیوسته است.
در همین حال افزایش سریع تعداد تلفات و زخمیها نگرانیها در خصوص وضعیت انسانی را افزایش داده است. جورج کتانی، رئیس صلیب سرخ لبنان به شبکه المیادین گفت: «ما شاهد یک فاجعه بزرگ هستیم، قربانیان و تلفات در همه جای شهر دیده میشوند و هر لحظه نیز بر تعداد آنها افزوده میشود.
انفجار مهیب روز سهشنبه برای بسیاری از لبنانیها خاطرات تلخ سالها جنگ داخلی در این کشور ۱۹۷۵-۱۹۹۰ را زنده کرد. خاطرات روزهایی که بمبگذاری در خودروها و جنگهای خیابانی در کنار حملات هوایی اسرائیل روزگار دشواری را برای عروس خاورمیانه رقم میزد.
حسان دیاب، نخست وزیر لبنان به مردم این کشور قول داد تا این حادثه را پیگیری خواهد کرد و کسانی که باعث آن شدهاند هزینه آنرا را پرداخت خواهند.
اما نگرانکنندهتر از تعداد ۱۰۰ کشته افرادی هستند که پس از حادثه روز گذشته مفقود شدهاند. مردم از شب گذشته به اورژانسهای بیمارستانهای مختلف سر میزدند و سراغ عزیزان خود را میگرفتند، این در حالی است که قطعی برق کار را دشوارتر نیز کرده است.
حزبالله لبنان دیروز در راستای همبستگی و همدردی با زخمیهای انفجار بندر بیروت، برای شرکت در طرح اهدای خون در تمامی مراکز درمانی و بیمارستانهای این کشور فراخوان داد.

واکنشهای بینالمللی

فاجعه انفجار مهیب در پایتخت لبنان جهان را در شوک و اندوه فرو برد و از لحظات نخست حادثه پیام های بسیاری برای همدردی با مردم لبنان از سوی دولت ها و شخصیت های جهان منتشر شد.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در پیامی توییتری کشته و زخمی شدن شمار زیادی شهروندان لبنان بر اثر انفجار را به مردم و دولت لبنان تسلیت گفت.
وی در پیام توئیتری خود به زبان عربی نوشت: «قلبهای ما در این فاجعه بزرگ با ملت لبنان است. شهدا مورد رحمت قرار بگیرند و صبر و آرامش برای خانوده قربانیان و مجروحان نیز شفا یابند. سلام و درور خدا به این ملت غرورآفرین.»
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نواف الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد کویت عبدالله دوم، پادشاه اردن رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر،مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس از جمله کسانی بودند که با دولت و ملت لبنان ابراز همدردی کرده و برای ارسال کمک اعلام آمادگی کردند.
پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان برای لبنان و قربانیان این انفجار دست به دعا برداشت و گفت:لبنان با لحظه بسیار تراژیک و دردناکی روبرو است اما با کمک جامعه بینالمللی بر این بحران بزرگ فائق خواهد آمد.
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در ساعات پایانی روز سهشنبه با میشل عون، همتای لبنانی خود بصورت تلفنی گفتگو کرد و به او خبر داد که گروهی از امدادرسانهای فرانسه را برای کمک به بیروت میفرستد.
الیزه همچنین اعلام کرده که ماکرون امروز (پنجشنبه) به لبنان سفر میکند.
شورای امنیت نیز اعلام کرد که روز دوشنبه آینده به درخواست کشورهای عربی برای بررسی انفجار بیروت تشکیل جلسه خواهد داد.
در این میان مشاهده فیلمهای عجیب و غریب این انفجار در شبکههای اجتماعی موجی از گمانهزنی را در میان افراد مختلف در خصوص دلیل این حادثه پدید آورد که در مهمترین آنها دونالد ترامپ، پس از مشاهده فیلمهای اولیه این حادثه استدلال کرده دلیل این انفجار یک حمله احتمالی بوده است.
وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت میکرد ضمن ابراز آمادگی واشنگتن برای کمک به دولت لبنان گفت: «به نظر میرسد که انفجار بیروت یک حمله وحشتناک باشد.»رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد که سران نظامی آمریکا ارزیابی کردهاند که به نظر میرسد انفجارهای بیروت ناشی از یک حمله یا یک بمب باشد.
این در حالی است که چندین منبع امنیتی در دولت آمریکا پس از بررسی جوانب مختلف ماجرا، به خبرگزاری رویترز گفتهاند که اطلاعات موجود با استدلال ترامپ مغایر است.

شرایط آنقدر سخت نیست که به سمت «کالابرگ» برویم

معاون اول رییس جمهور گفت: وقتی کسی میگوید که کالابرگ باید ایجاد شود، اول باید سازوکار دولتی آن را ایجاد کند، ایجاد آن سازوکار یعنی هزینه سنگین، گروه انسانی بسیار زیاد و توزیع مناسب صورت گیرد، اما شرایط هنوز به شکلی است که میتوانیم نیاز مردم را برطرف کرده و کالاهای مورد نیاز مردم را به وفور به دست آنها برسانیم و شرایط آنقدر سخت نیست که بخواهیم به سمت کالابرگ برویم. به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری ، درخصوص طرح بازگشت کالابرگ به اقتصاد کشور گفت: کالابرگ یعنی، دولتی که خودش تامینکننده و توزیعکننده باشد و کالا را به اقصی نقاط کشور برساند و توزیع کالا را برعهده بگیرد.رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ادامه داد: این مساله در زمان جنگ ایجاد شد که در آن دوران یک ستاد بسیج اقتصادی بود و یک تشکیلات وسیعی در این خصوص وجود داشت که کالا را تامین میکرد و خودش سیستم توزیع داشت و به سراسر کشور میرساند، آن سازوکار در این سالها به طور کامل بههم خورده و برچیده شده و در حوزه توزیع کالا در کشور تقریبا یک نظام آزادی شکل گرفته است.

 

شناسایی ۴ میلیون جا مانده از دریافت سهام عدالت

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: افراد جا مانده از دوره قبل و افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی در مجموع ۴ میلیون نفر میشوند که باید به آنها نیز سهام عدالت پرداخت شود.به گزارش خانه ملت مهدی طغیانی با اشاره به تصمیمات جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: همچنین مقرر شد بررسی شود چه تعداد جامانده سهام عدالت در ۶ دهک اول درآمدی وجود دارد که به آنها نیز سهام عدالت پرداخت شود، البته رایگیری نهایی در این رابطه به جلسه بعدی موکول شد. وی با اشاره به اینکه مدیران عامل بانکهای دولتی، خصوصی و نیمه خصوصی نیز مشکلات نظام بانکی در فضای اقتصادی کشور همچون بالا بودن هزینه تسهیلات و بالا بودن هزینه تمام شده تراکنشها در نظام بانکی را مطرح کردند گفت: آنان تاکید داشتند این مشکلات در مجموع هزینه بالای به نظام بانکی وارد میکنند.نماینده اصفهان با بیان اینکه مدیران عامل بانکها برای تامین سرمایه در گردش صنایع و توسعه اقتصادی کشور در سال جهش تولید اعلام آمادگی کردند، افزود: نمایندگان نیز بر مشکلاتی همچون تعامل میان فعالان حوزههای مختلف صنعتی و بانکها تاکید داشتند.