روحانی در آیین بهره برداری از طرحهای نفتی تاکید کرد:

رییس جمهوری گفت: اینکه میگوییم چگونه تامین ارز کشور را فراهم کنیم یک راهش این است که تولید داخلی را رونق دهیم تا اساسأ به خارج و قطعات خارجی نیازمند نشویم.به گزارش ایسنا، حسن روحانی در آیین بهرهبرداری از طرحهای ملی وزارت نفت در استانهای بوشهر و لرستان با بیان اینکه امروز شرکتهای دانشبنیان ما در همه زمینهها فعالند، اظهار کرد: ما داریم در بسیاری از زمینهها به خودکفایی میرسیم. اینکه میگوییم چگونه تامین ارز کشور را فراهم کنیم یک راهش این است که تولید داخلی را رونق دهیم تا اساسأ به خارج و قطعات خارجی نیازمند نشویم.وی افزود: در زمینه پتروشیمی شاهد یک تحول بزرگ هستیم. ما در سال ۷۶ کل تولید پتروشیمیمان یک میلیارد دلار بوده و در سال ۹۲ حدود ۱۱ میلیارد دلار بوده و حالا ما شاهد یک جهش بزرگ تا پایان سال و در سال بعد هستیم که کاری ارزشمند در این زمینه است.روحانی گفت: ما ۱۷ طرح را برای امسال در نظر گرفتیم که ۱۳ طرح هنوز باقیمانده است. همچنین امیدواریم جهش سوم پتروشیمی در سال ۱۴۰۴ به ثمر برسد که از ۱۱ میلیارد دلار سال ۹۲ که الان این رقم را به ۲۵ میلیارد دلار نزدیک کردهایم، در جهش بعدی فراتر رویم.رییس جمهوری ادامه داد: آنچه ما امروز در این سه پروژه افتتاح کردیم یک میلیارد و ششصد میلیون دلار ارزش داشت و این در شرایطی که ما در آن قرار گرفتهایم و با توجه به تحریمها انجام میشود.روحانی با اشاره به روز خبرنگار گفت: به همه خبرنگاران تبریک میگوییم که برای آگاهی و هوشیاری مردم در موضوعات کرونا تلاشهای زیادی انجام دادند. آنان رسالت سنگینی دارند که همان ایجاد امید، اعتماد و نشاط برای جامعه و آینده ما است.وی تصریح کرد: اعتراف میکنم که روزهای سختی را پشت سر میگذاریم، در کنار کرونا، تحریم و در کنار تحریم، تحریف و در کنار تحریف، تهدید را داریم و نیز رسانههایی که در خارج از کشور سعی میکنند امید را در کشور از میان ببرند که در این زمینه خبرنگاران و رسانههای داخلی میتوانند اثرگذار باشند.رییس جمهوری گفت: به وزیر ارتباطات نیز دستور میدهم که امسال مانند سال گذشته برای خبرنگاران در روز هفدهم مرداد که روز خبرنگاران است، هدیهای همانند پارسال در نظر بگیرند و اینترنت مجانی را در اختیارشان قرار دهند.

همچنین روحانی در جلسه کمیتههای تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برابر همه قرائن و شواهد علمی موجود، اجرای دقیق و صحیح پروتکلهای بهداشتی، تنها راه مبارزه قطعی با شیوع ویروس کرونا است.وی افزود: پس از مهار همهگیری کرونا، متاسفانه در اثر عدم رعایت دقیق توصیهها و دستورالعملها، شیوع گستردهتر بیماری کرونا، جامعه را فرا گرفت، لذا ضروری است همه مردم با رعایت کامل و دقیق همه دستورالعملهای بهداشتی، علاوه بر تسریع در عبور از خیز بیماری، مانع از بروز موج جدید شوند.‎رئیس جمهور در تشریح روند تدوین تضامین لازم برای اجرای دقیق دستورالعملهای بهداشتی اظهار داشت: ستاد ملی کرونا با بررسی دقیق در خصوص فاصلهگذاری هوشمند اجتماعی، دستورالعملهای لازم برای تضمین همزمان سلامت مردم به بهترین نحو، در کنار تامین شرایط مناسب برای تداوم زندگی عادی و برقراری فعالیتهای اقتصادی و معیشتی مردم را تدوین کرده است. دکتر روحانی اضافه کرد: در این راستا هر جا که احساس میشد سبک زندگی مردم باید تغییر کند، موضوع در یک روند اقناعی با اطلاعرسانی و آگاهیبخشی برای مردم تبیین شد و در عین حال دستورالعملهای لازم به دقت و منطبق با استانداردهای توصیه شده از سوی متخصصین و مجامع جهانی تدوین و در اختیار مردم قرار گرفت.‎رئیس جمهور با بیان اینکه قدم بعدی، نظارت بر حسن اجرای پروتکلهای بهداشتی است، تصریح کرد: دولت در این زمینه نیز در سه بخش مجزا برنامهریزیهای لازم را انجام داده است. بخش اول برنامهریزی کمیتههای درمان و اجتماعی-امنیتی ستاد مقابله با کرونا برای ادارات و دستگاههای اجرایی و دولتی، تدوین و ابلاغ دستورالعملهای بهداشتی و تعریف و تعیین ضمانتهای لازم برای اجرای این دستورالعملها بوده است.روحانی ادامه داد: بر این اساس دستگاههای دولتی و اجرایی موظف شدند هر گونه تخلف از اجرای دستورالعملهای بهداشتی را به عنوان تخلف اداری تلقی کرده و با این تخلفات همانند جرایم اداری برخورد کنند. البته با توجه به ارزیابیها و نظارتهای انجام شده، مجموعه ادارات و کارمندان دولت جزو بخشهایی شناسایی شدهاند که بالاترین میزان رعایت پروتکلها در آنها انجام شده و امیدواریم گزارشهایی که در برخی دستگاهها از عدم رعایت دقیق این دستورالعملها وجود دارد نیز به سرعت تصحیح و برطرف شود.

‎رئیس جمهور تصریح کرد: بخش دوم صنوف و کسب و کارهای غیردولتی هستند که در این حوزه هم کمیتههای درمان، اجتماعی-امنیتی و اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا، جلساتی با اصناف برگزار کرده و دستورالعملهای منطبق و لازم برای هر رسته از کسب و کارها را تدوین و به آنها ابلاغ کردهاند. همچنین نحوه نظارت و ضمانتهای اجرای این دستورالعملها در قالب تذکر یا در صورت ضرورت توقف فعالیت صنوف و واحدهای متخلف نیز به صنوف مختلف ابلاغ شده است.

روحانی با تاکید بر اینکه مسئولیت حسن اجرا و رعایت دستورالعملهای بهداشتی در رستههای مختلف فعالیتهای اقتصادی، در وهله اول بر عهده خود صنوف و واحدهای اقتصادی است، خاطرنشان کرد: مسئول اجرای این پروتکلها اصناف هستند و ستاد ملی کرونا صحت رعایت آنها را از خود اصناف مطالبه میکند.

‎رئیس جمهور بخش سوم را حوزه عمومی و مردمی عنوان کرد و گفت: در این حوزه نیز پروتکلهای بهداشتی به شکل کاملا گسترده، فراگیر و اقناعی از طریق رسانهها و فضای مجازی و به ویژه رسانه ملی اطلاعرسانی شد و فرهنگسازی و آگاهیبخشی برای مردم به شکل مستمر ادامه دارد.

روحانی تاکید کرد: اجرا و رعایت پروتکلهای بهداشتی در این بخش باید با نگاهی واقعبینانه تضمین شوند به شکلی که برای تخطی از دستورالعملهای بهداشتی در حوزه عمومی و مردمی جرایمی تعیین شود که در عمل قابل اجرا و منجر به رعایت این مقررات شود. ‎رئیس جمهور با اشاره به اینکه عدم ارائه خدمات به متخلفین میتواند جزو جرایم اولیه در نظر گرفته شود، افزود: البته بالاترین ضامن و ناظر بر اجرای پروتکلهای بهداشتی خود مردم هستند که باید نسبت به سلامت یکدیگر حساسیت و مراقبت لازم را به عمل بیاورند و همدیگر را به رعایت این دستورالعملها ترغیب کنند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم، درباره آیینهای سوگواری در این ایام اظهار داشت: با عنایت به اقتضائات جامعه دینی ایران، امکان و نحوه برگزاری مراسمهای عزاداری، به شکل منطقی از سوی کمیتههای مختلف ستاد ملی مقابله با کرونا طراحی شده است و از این مرحله به بعد آنچه مهم است، مسئولیتپذیری برگزارکنندگان و متولیان مراسمها و مراعات خود مردم است.

‎رئیس جمهور تصریح کرد: مجددا تاکید میکنم که امسال متولیان مراسم عزاداری حضرت اباعبدالحسین (ع) فقط مسئول برگزاری شکوهمند این مراسمها نیستند، بلکه در ابتدا مسئول صیانت از سلامت و جان عاشقان و علاقمندان به خاندان پیامبر (ص)، امام حسین (ع) و یاران باوفایش هستند.

روحانی تاکید کرد: انتظار از دستگاههای مرتبط با برگزاری مراسم سوگواری محرم این است که تا فرصت باقیمانده، ابتکارات و نوآوریهایشان را برای برگزاری آیینهای عزاداری، در چارچوب پروتکلهای بهداشتی به اطلاع مردم برسانند تا این آیینها با کمترین تجمع و عمدتا در فضای مجازی، به شکلی متفاوت که باعث عدم تجمع و احتمال سرایت بیماری میشود، برگزار شوند.

طرفهای باقیمانده نسبت به حفظ برجام متعهد هستند

روابط بینالملل دانشگاه آکسفورد گفت: برای رئیسجمهور آمریکا کنار گذاشتن سیاست فشار بر ایران بسیار دشوار است. ایالات متحده، ایران را یک تهدید استراتژیک برای منافع خود در منطقه میداند و فشارهای شدید سیاسی بر رئیسجمهور برای ادامه فشار بر ایران وجود دارد. ریچارد کاپلان در گفتوگو با ایلنا در مورد آینده برجام گفت: آیا بایدن در صورت انتخاب، به دنبال عضویت دوباره در برجام خواهد بود و اگر این کار را انجام دهد، آیا به دنبال اصلاحات اساسی است یا به دنبال کسب امتیازات بیشتر از ایران است؟ سؤال این است که آیا ایران خواهان احیای معامله است؟ ، به ویژه با توجه به اینکه «بد عهدی» از جانب ایالات متحده را تجربه کرده است. خبر خوب، برای کسانی که از این توافقنامه حمایت میکنند، این است که به نظر میرسد طرفهای دیگر نسبت به حفظ توافق متعهد هستند. وی توافق ایران و چین را دارای مزایای قابل توجهی برای طرفین دانست و گفت: ایران از سرمایهگذاریهای بسیار چشمگیر چینی بهرهمند خواهد شد، در حالیکه چین طی ۲۵ سال آینده به طور مرتب از نفت ایران استفاده میکند و یک جایگاه استراتژیک در خلیج فارس پیدا میکند.

 

 

ترامپ در رویای مذاکره با ایران

رئیسجمهوری آمریکا گفت که در صورت پیروزی در انتخابات پیش رو، خیلی سریع با ایران به توافق خواهد رسید.به گزارش ایلنا از گاردین، دونالد ترامپ طی یاوهگوییهای مضحک مدعی شد: «ایران برای توافق خود را به آب و آتش میزند ولی آنها منتظر هستند ببینند چه پیش میآید چرا که تمایل بیشتری دارند که با بایدن معامله کنند».وی که در کنفرانسی خبری در باشگاه گلف خود در «بدمینستر» در نیوجرسی صحبت میکرد، در واکنش به گزارش ادعایی مقامهای اطلاعاتی آمریکا در خصوص تلاش ایران، روسیه و چین برای دخالت در انتخابات ریاستجمهوری ایالات متحده گفت: «معتقدم که آخرین فردی که روسیه خواستار روی کار آمدن او خواهد بود، دونالد ترامپ است چرا که هیچکس به اندازه من در برابر روسیه سختگیر نبوده است».ترامپ ادامه داد: «چین میخواهد ما انتخاباتی داشته باشیم که در آن دونالد ترامپ به جو بایدن خوابآلود میبازد. اگر جو بایدن رئیسجمهوری بود، چین صاحب کشور ما میشد. ایران هم خواستار آن است که ببیند من رئیسجمهوری نشدهام».وی افزود: در صورت پیروزی در انتخابات با کرهشمالی نیز به سرعت توافق خواهم کرد.

تجارت اظهارات خوش بینانه مسئولان را بررسی کرد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: در شرایطی که همه روزه شاهد گرانی وتورم بیشتر هستیم و هر لحظه بخشی از اقتصاد متاثر می شود، اظهارات مسوولان احساسات مردم را به بازی می گیرد، اظهاراتی که هیچ پشتوانه اجرایی و عملیاتی ندارد و زمان اجرای آن نیز مشخص نمی شود. متاسفانه یک باره شاهد هجمه خبری در خصوص تصمیمی هستیم که تاثیر آن به هیچ عنوان بر اقتصاد مشخص نیست.

سریال وعده ها

یک باره شاهد اظهارات متعدد در بخشهای مختلف هستیم. به نوعی که رییس جمهور اعلام می کند "در هفته آینده قرار است گشایشی از لحاظ اقتصادی در کشور به وجود بیاید و دست دولت مقداری باز میشود.» حسن روحانی بر گشایشی تاکید کرده که معلوم نیست تا چه اندازه دست دولت را باز میکند و مهمتر اینکه بازشدن دست دولت تا چه اندازه در سفره مردم اثر می گذارد. از سوی دیگر محمدباقر قالیباف به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی که فرد مطلعی شناخته می شود، بر گشایشی تاکید میکند که قرار است بازار پول و ارز را سامان بدهد و چون قیمت دلار سرسام آور رشد می کند، مردم گمان می کنند این گشایش تغییری در بخش پولی و مالی خواهد بود. بعد از آن محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در مراسم رونمایی از محصولات سایپا در مقابل خبرنگاران گفت: با علامتهایی که از کشورهای اروپایی و آسیایی و دیگران دریافت کردهایم در روزهای پایانی تحریم قرار داریم، زیرا تحریمکنندگان به هیچ یک از اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی خود نرسیدند. باید تاکید کنم که ماههای آینده وضعیت به مراتب بهتر میشود. هنوز از این اظهارات سرگیجه داشتیم که کار به کجا می رسد که حسامالدین آشنا مشاور رئیس جمهور در امور رسانه در حساب کاربریاش در توئیتر با هشتگ پیشنهاد نوشت: قبل از هر تصمیم اقتصادی شخصی یک هفته صبر کنید. جمله معناداری که بعید است بیارتباط با صحبتهای حسن روحانی و محمود واعظی باشد. این اظهارات به نوعی است که هنوز هیچ اتفاق خاصی در بازار رخ نداده و دلار، سکه، خودرو، مسکن، کالاهای اساسی، لوازم خانگی، لبنیات و دیگر کالاهای موجود در بازار مسیر خود را می روند.

تحقق تمام درآمدهای پیش بینی شده

از سوی دیگر رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اینکه بودجه سال جاری با عدم تحقق منابع در بخش درآمدهای نفت مواجه است گفت: بخش دیگر درآمدها در حوزه مالیات، اوراق و حتی واگذاری سهام کارخانجات دولت؛ محقق شده حتی پیش بینی کرده بودیم که در کل سال ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، درآمد ناشی از واگذاری سهام داشته باشیم که تا کنون نزدیک به ۱۶ هزار میلیارد تومان، سهام عرضه شده است. مقایسه عملکرد بودجه چهارماهه امسال با سال گذشته نشان میدهد که تا این مقطع زمانی، در میزان تحقق منابع درآمدی دولت، تفاوت چندانی با بودجه سنوات سال گذشته نداریم. تحقق درآمدها به جز حوزه درآمدهای نفتی، در دیگر بخشها نه تنها محقق شده بلکه اوضاع امسال بهتر از سالهای قبل هم هست و ما با اختیارات قانونیای که داریم در دولت عمل میکنیم.

قول متعادل سازی نرخ ارز

از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی در مقابل دید مردم در رسانه ملی قرار می گیرد و تاکید می کند: تمام تلاشمان را میکنیم تا فشار حداکثری بر مردم را کم کنیم و از آنجا که التهابات بازار ارز را در سال ۹۷ مدیریت کردیم، امسال هم میتوانیم همان اقدامات را انجام بدهیم. قیمت ارز این اعداد نیست و ما تلاش میکنیم تا متعادل شود و در آینده نزدیک به مردم قول میدهیم تا نتایج اقدامات ما در متعادل سازی نرخ ارز را ببینند. عبدالناصر همتی افزود: نرخ واقعی ارز خیلی پایینتر از میزان حال حاضر آن در بازار است. دلار در اقتصاد ما شاخص مهمی است و انشالله سعی ما براین است تا وضعیت دلار را درست میکنیم. ابزارهایی بکار میبریم تا نرخ ارز را متعادل کند.

افزایش ١٨ درصدی تولید خودرو

از سوی دیگر معاونت امور صنایع وزارت صمت اعلام می کند؛ تولید تجمعی خودرو از اول فروردین تا ۲۴ تیرماه ۹۹ با رشد ۱۸ درصدی مواجه بوده؛ به نحوی که میزان تولید تجمعی خودروسازان از ۲۳۸ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۸ به ۲۸۲ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۹ رسیده است.همچنین تحویل خودرو نیز از ابتدای امسال تا ۲۴ تیرماه، از رشد ۳۰ درصدی برخوردار بوده، به نحوی که در این بازه زمانی در سال ۹۸ معادل ۱۶۴ هزار و ۱۹۰ دستگاه خودرو تحویل مشتریان شده که این میزان در سال ۹۹ به ۲۱۴ هزار و ۲۴ دستگاه رسیده است.همچنین تحویل خودروهای مربوط به تعهدات معوق ۴۱ درصد بهبود یافته به نحوی که تعداد تحویل و تعهدات معوق خودروسازان در سال ۹۸ معادل ۱۲۶ هزار و ۴۳۳ دستگاه بوده که در مدت مشابه سال جاری به ۱۷۸ هزار و ۲۰۹ دستگاه رسیده است.

مردم در انتظار دوشنبه بزرگ

همچنین رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در مورد در راه بودن یک اتفاق مهم اقتصادی برای ایران میگوید: گمانه زنیها درباره گشایش اقتصادی اگر به اتفاقی بزرگ ختم نشود، نتیجه ای جز عصبانیتر کردن جامعه که در ماههای اخیر فشارهای اقتصادی جدی را تحمل کرده نخواهد داشت.مجیدرضا حریری در گفت و گو با ایسنا، افزود: متاسفانه شرایط اقتصادی کشور به گونهای پیش رفته که دیگر با طرحهای صرفا اقتصادی و مدیریتی نمیتوان توقع تحولی جدی داشت و راهکار از دل سیاست میگذرد. وقتی فشارهای تحریم یکی از عوامل تاثیرگذار بر مشکلات بوده، قاعدتا برای برون رفت از این شرایط، باید به مسائل دیپلماتیک نیز فکر کرد.وی با بیان اینکه حل نکردن مشکلات و ناموفق بودن طرحها، شرایط را برای اقشار کم درآمد جامعه دشوار کرده است، گفت: وقتی جامعه میبیند که برای برون رفت از این شرایط راهکار دقیقی وجود ندارد، عصبانی میشود و با مطرح کردن وعدههایی مبنی بر اینکه در روزهای آینده اتفاقی بزرگ رخ خواهد داد، جامعه را عصبانیتر میکند. امروز مردم نیاز دارند که ببینند مسئولان اجرایی فضای زندگی آنها را درک کرده و بر مبنای آن تصمیم میگیرند و در این مسیر مطرح کردن پازل و معما چندان نتیجه مثبت ندارد.

معجزه اتفاق میافتد؟

این تنها بخشی از وعده های بر زمین مانده و بی تاثیر در زندگی مردم است. با اظهاراتی که از سوی مسوولان مطرح می شود، مردم انتظار دارند ظرف این هفته اتفاق بزرگی در گشایش اقتصادی کشور را شاهد باشند. مردم منتظر هستند دلار به ۱۰ هزار تومان بازگردد چون رییس بانک مرکزی قول داده، پراید به ۲۰ میلیون تومان بازگردد چون معاونت وزارت صمت وعده داده، گرانی و تورم کنترل شود به به ۶ ماه قبل بازگردد، چون رییس مجلس شورای اسلامی قول داده و خلاصه اینکه همه در انتظار اتفاق تعجب آوری در همه عرصه ها هستند. البته اگر این اظهارات و قول ها پشتوانه علمی دارد یا اتفاقی در عرصه سیاسی افتاده که مردم از آن خبر ندارند، که بسیار عالی است و مردم حق دارند در انتظار معجزه باشند. اما وای به روزگاری که این همه قول ها ادعایی بیش نباشد و هیچ ضمانت اجرایی نداشته باشد، در آن صورت اعتماد عمومی خدشه دار می شود و برگ سیاه دیگری در عرصه مدیریت کشور ورق خواهد خورد.

اقتصاد احساسی بی حساب و کتاب

نکته مهم اینجاست که در عرصه اقتصادی هر اتفاقی به برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نیاز دارد. اینکه برنامه کوتاه مدت را چگونه تفسیر کنیم، جای بحث دارد، اما به نظر می رسد آنچه مسوولان مطرح می کنند، شعاری بیش نخواهد بود. کدام اقتصادی را سراغ داریم که ظرف یک هفته بتواند گشایشی ایجاد کند که بدین اندازه تبلیغات در مورد آن صورت گرفته باشد؟ اما این اظهارات را به فال نیک می گیریم و آرزومندیم این وعده ها محقق شود زیرا منافع آن نصیب همه مردم می شود، اما نگران این هستیم که بار دیگر گرفتار شعار درمانی شده باشیم، آنگاه مردم چه ضربه روحی و روانی بزرگی را متحمل خواهند شد. تصور کنید که مردم به وعده های رییس جمهور، رییس مجلس، رییس دفتر رییس جمهور، وزیر صمت، مشاور رییس جمهور و... اعتماد کنند و برای یک هفته خرید نکنند، اما وقتی پس از یک هفته به بازار مراجعه کردند، ببینند نه تنها گشایشی اتفاق نیفتاده بلکه قیمت ها گرانتر هم شده است. آنگاه ضربه بزرگی به اعتماد عمومی وارد خواهد آمد.

در انتظار شوک مدیریتی در اقتصاد

واکنش کارشناسان نیز در این زمینه جالب است. بسیاری از صاحب نظران وکارشناسان معتقد هستند با هیچ اقدامی نمی توان چنین تحول بزرگی را رقم زد. البته اقتصاد ایران آشنایی خاصی می خواهد. هنگامی که یک شبه قیمت دلار دو هزار تومان بالا می رود یا سکه ۵۰۰ هزار تومان گران می شود یا از خواب بیدار می شویم و لبنیات ۲۵ درصد گران شده یا پراید ۲۰ میلیونی که لقب تابوت مرگ را به آن می دادند، امروز ۹۳ میلیون تومان خرید و فروش می شود، یعنی این اقتصاد تابع هیچ مدیریتی نیست و درگیر آشفته بازار مدیریتی است. به هر حال وقتی قیمت ها با آن رشد سرسام اور بالا می رود، باید بپذیریم که روند کاهشی آن هرگز بالا نخواهد بود. بنابر این از مسوولان انتظار می رود چنانچه طرح های ضربتی تاثیر گذاری در اقتصاد ندارند و نمی توانند آنچنان تحولی که وعده داده اند را محقق کنند، بهتر است سکوت اختیار کنند، زیرا مردم وقتی با سکوت مسوولان رو به رو می شوند، سومدیریت مسوولان را باور می کنند اما وقتی وعده درمانی مطرح می شود، به شعور و اعتماد مردم توهین می شود و تبعات آن بسیار شدیدتر خواهد بود.

سرمقاله

شهباز حسن پور بیگلری

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

امروزه شاهد بحران ارزی در کشور هستیم به نوعی که قیمت ارز درگیر رفتارهای احساسی است و بدون آنکه هیچ منطق و استدلال محکمی وجود داشته باشد، در مدت کوتاهی رشد سرسام آوری را دارد که باعث ایجاد چالش در عرصه های اقتصادی کشور می شود. دولت برای آنکه این بحران را کنترل کندتصم یم گرفته ارز را به اشکال کوناگون ارایه کند که همین امر باعث مشکلات بسیاری برای اقتصاد و دستگاه قضایی کشور شده است. با نگاه به گذشته متوجه می شویم که ۲ نرخی بودن ارز در کشور خود باعث ایجاد رانت و فساد است و باید این مسئله اصلاح و جلوی آن گرفته شود. ما زمانی میتوانیم جلوی مفاسد اقتصادی در کشور را بگیریم که در این حوزه شفافیت صورت بپذیرد و از این طریق است که میتوان جلوی مفاسد اقتصادی را گرفت. مشکل دیگر این است که بالا رفتن دلار و کاهش ارزش پول ملی باعث بحران در عرصه اقتصاد شده و جهش قیمت و گرانیها کالاها و خدمات را به دنبال داشته که به بزرگترین مشکل در جامعه تبدیل شده است. این در حالی است که مسولان به ویژه دولت نباید اجازه بدهد ملت انقلابی ایران در تأمین معاش خود با مشکل مواجه شوند. برای آنکه پی به مشکلات و تاثیرات آن ببریم کافی است به سخنان رهبر معظم انقلاب در روز عید قربان توجه کنیم. اظهارات ایشان هشداری برای هر سه قوه بود تا برای رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم بکوشند و همگان برای تحقق بخشیدن این فرمایش رهبری باید به طور جد کار کنیم. یکی از مواردی که باعث می شود چالش ها ادامه داشته باشد، توجه بیش از اندازه به سیاست خارجی و کمک دیگر کشورهاست در حالی که باید از اروپا و آمریکا در ارتباط با بهبود وضعیت اقتصادی و گشایش در این حوزه قطع امید کرد چرا که آنها پس از هفت سال نشان داد که هیچگاه در این باره به ما کمکی نخواهند کرد و ما باید برای حل مشکلات اقتصادیمان به توانمندیهای داخلی تکیه کنیم. در این شرایط اختلاس ها و زدوبندها باعث شده تا فضای یاس و ناامیدی بر کشور مستولی شود که موقعیت کشور حکم می کند جلوگیری از رانت و فساد، ایجاد شفافیت در حوزه اقتصادی، تکیه بر توانمندیهای داخلی، تسهیل مجوز کسب و کار در دستور کار قرار گیرد و برخورد با مفسدان و متخلفان برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم باید به طور جد مدنظر قرار گیرد و به آن جامه عمل پوشاند.

یادداشت

مالک شریعتی نیاسر

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی

بارها شاهد تاکید مقام معظم رهبری درخصوص جدایی اقتصاد از نفت بوده ایم. آن چیزی که رهبری فرمودند جداسازی اقتصاد از خامفروشی نفت بود؛ زیرا کشور ما مزیت بزرگی همچون ذخایر نفت و گاز را دارد که در دنیا اول است. اگر ذخایر نفت و گاز خودمان را به صورت خام بفروشیم، علاوه بر اینکه یک فرصت بینظیراقتصادی را از دست دادهایم کشور را هم دچار اقتصاد تک محصولی کرده و زمینه را برای اعمال فشار دشمن در تحریم به وجود آوردهایم. اما اگر نفت و گاز را به عنوان ماده اولیه برای تولید محصولات پاییندستی استفاده کنیم، در واقع علاوه بر اینکه زمینه را برای تحریمکنندگان از بین میبریم، نفت و گازمان را تحریمناپذیر میکنیم؛ زیرا هنگامی که تنوع محصولات زیاد شود، تنوع بازار ایجاد میشود که این کار از یک سو تحریم را سخت میکند و از سوی دیگر ارزش افزوده بیشتری را برای اقتصاد ما فراهم میکند.

این در حالی است که در بعضی از زنجیرههای پاییندستی محصولات بخصوص در پتروشیمی تا هزار برابر میتوانیم در محصول نهایی ارزش افزوده ایجاد کنیم. اصل موضوع این است که ما محصولات خودمان را از خامفروشی تبدیل به فرآورده های قابل استفاده در داخل و خارج کنیم. ما میتوانیم محصولاتی را بخصوص به کشورهای همسایه صادر کنیم که برای تحقق این مهم نیازمند یک دیپلماسی اقتصادی منطقهای قوی هستیم. نکته ای که نادیده گرفته شده این است که بازار کشورهای همسایه بالغ بر هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار ظرفیت دارد و سهم ایران زیر ۲ درصد است، درصورتی که اگر سهم خودمان را در بازار کشورهای منطقه بخصوص از محصولات پایین دستی نفت و گاز توسعه دهیم و حداقل ۲ برابر کنیم، بیش از ۲۴ میلیارد دلار به درآمدهای ارزی کشور اضافه کردهایم. البته برای استفاده از بازار منطقهای نیازمند یک عزم ملی و همکاری بین بخشی خصوصا در وزارتخانههای نفت، صمت و امورخارجه هستیم. تبدیل مواد اولیه به محصولات نهایی باید با همکاری دو وزارتخانه نفت و صمت صورت گیرد و سپس برای صادرات و ایجاد بازارهای جدید وزارت امور خارجه باید بیش از پیش دیپلماسی اقتصادی را قوی کند.

برای تحقق تولید فراورده به خام فروشی، کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بحثهای مختلفی را در این خصوص داشته و روی ۲ موضوع به صورت ویژه تمرکز شده است. موضوع اول اجرای درست و دقیق طرح پترو پالایشگاهها از انتهای مرداد ماه ۹۹ است که میتواند نقدینگی زیادی را در جامعه جذب کند و اقتصاد ما را خصوصا در بخش سیل نقدینگی از خطرات نجات دهد و ظرفیت جدیدی برای بازار سرمایه در کشور ایجاد کند. موضوع دیگر هم این است که زنجیره محصولات صنایع پائیندستی پتروشیمی کامل شود که انشاالله با کمک کمیسیون صنایع این کار را از دولت پیگیری خواهیم کرد، زیرا اشتغالزایی زیادی برای کشور به ارمغان میآورد.

مرکز پژوهش های اتاق ایران هشدار داد:

گروه صنعت و تجارت: مرکز پژوهشهای اقتصادی اتاق ایران، دهمین دوره شامخ کل اقتصاد مربوط به تیرماه ۱۳۹۹ را مانند ۴ ماه گذشته با هشدار دوباره نسبت به کمبود و افزایش قیمت خرید مواد اولیه و لوازم مورد نیاز تولید منتشر کرد. در تیرماه امسال شامخ کل اقتصاد به ۴۵.۴۷ واحد رسیده که نسبت به ماه قبل ۲.۹۳ واحد معادل ۶.۴۲ درصد افت کرده است. در گزارش شامخ تیرماه ۱۳۹۹، رقم شامخ کل اقتصاد ۴۵.۴۸ واحد و شامخ بخش صنعت ۵۵.۲۵ واحد محاسبه شده است. بررسی این گزارش نشان میدهد عدد شامخ کل اقتصاد به ۴۵.۴۷ واحد رسیده و اکثر بنگاههای اقتصادی، وضعیت فعالیت خود را نسبت به خرداد ۱۳۹۹ تا حدودی بدتر گزارش دادهاند.

طبق نظرسنجی انجام شده از بنگاههای اقتصادی کشور، شاخص مدیران خرید برای کل اقتصاد ایران در تیرماه، ۴۵.۴۷ به دست آمده است که نسبت به خردادماه (۴۸.۴۱) کمتر شده است. در تیرماه، کل زیرشاخصهای اصلی محاسبه شده زیر ۵۰ بودهاند، این روند نشان میدهد که علیرغم ادامه وضعیت نسبی رونق در بخش صنعت، بخش خدمات کماکان در وضعیت نامناسبی به سر میبرد و با توجه به سهم آن در کل اقتصاد، منجر به کاهش شامخ کل اقتصاد شده است. درمجموع بنگاههای اقتصادی که در طرح شامخ شرکت کردهاند، شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده (۳۵.۲۹) کمترین مقدار را داشته و میزان سفارشات جدید مشتریان (۴۴.۲۹)، سرعت انجام و تحویل سفارش (۴۷.۷۱) و میزان فروش کالا و خدمات (۴۴.۶۹) در تیرماه را کمتر از مقدار آن در خردادماه ارزیابی کردهاند و در مقابل شاخص میزان استخدام و بهکارگیری نیروی انسانی (۴۷.۳۹) با کمی افزایش نسبت به ماه قبل روبرو بوده است. شاخص موجودی مواد اولیه و لوازم خریداری شده (۳۵.۲۹) طی سه ماه گذشته به کمترین میزان خود رسیده است و اکثر بنگاههای اقتصادی علاوه بر مشکل کمبود مواد اولیه و لوازم مورد نیاز با کاهش در موجودی انبار (۴۲.۷۸) نیز روبرو هستند که در مدیریت تأمین سفارشات جدید مشتریان اخلال ایجاد کرده است. شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم خریداری شده (۵۲/۸۹)، پس از دو ماه افزایش پیاپی، اندکی کاهش پیدا کرد ولیکن هنوز در محدوده قرمز قرار دارد که دلیل اصلی این موضوع هم نوسانات شدید قیمتها و افزایش نرخ ارز در تیرماه بوده است. در مجموع اکثر بنگاههای اقتصادی در بخش خدمات (بهجز تعدادی از بنگاههای بخش خردهفروشی و تعمیرات و سایر خدمات) همچنان در اثر تبعات شیوع ویروس کرونا بهویژه با اوجگیری دوباره آن و همچنین تغییرات شدید نرخ ارز، به شرایط باثبات و بهبود در فعالیتها بازنگشتهاند و وضعیت را بدتر از ماههای قبل همراه با نرخ کاهش بیشتر در فعالیتها گزارش کردهاند.

شاخص بخش صنعت در ماه تیر، ۵۵.۲۵ واحد است که اندکی کاهش نسبت به ماه قبل (۵۶.۸۰) را نشان میدهد. نتایج در بخش صنعت نشان میدهد که بیش از نیمی از کسبوکارها در این بخش در تیرماه وضعیت کسبوکار خود را بهتر از خردادماه ارزیابی کردهاند. با این همه، محدودیتهای ناشی از ویروس کووید ۱۹ در تیرماه نتوانست مانع ادامه فعالیتها در بخش صنعت باشد و این کاهش نیز به دلیل کم شدن مواد اولیه در بسیاری از بنگاههای تولیدی است که باعث شده با ظرفیتهای پایینتر از توان تولیدی کار کنند، هرچند که کمبود مواد اولیه و نوسان قیمتها، شرایط را تا حدودی شکننده نموده است. شاخص تولید در بخش صنعت با عدد ۵۶.۴۷ واحد نشاندهنده آن است که بیشتر بنگاههای اقتصادی در بخش صنعت وضعیت تولید در تیرماه را بهتر از خردادماه ارزیابی کردهاند اما نرخ بهبود شاخص نسبت به خردادماه (۵۸.۶۹) کاهشی است.

شاخص موجودی مواد اولیه در تیرماه ۳۹.۵۳ است که نسبت به خردادماه (۴۲.۹۶) کاهش بیشتری داشته است و شدت گرفتن این روند کاهشی نشان میدهد که اکثر فعالان اقتصادی با کمبود شدید مواد اولیه مواجه هستند و این موضوع باعث شده است تا بسیاری از خطوط تولید بلااستفاده مانده است و تولیدکنندگان بهمنظور مدیریت منابع موجود، ناچار به تولید در ظرفیت پایینتری از توان خود باشند و جهت تأمین سفارشات خود با مشکل روبرو هستند. شاخص قیمت مواد اولیه در تیرماه ۹۴.۷۴ بیشترین میزان خود را از ابتدای شروع طرح (مهر ۹۷) به ثبت رسانده است. این افزایش بیرویه ناشی از نوسانات شدید نرخ ارز و به دنبال آن افزایش قیمتهاست و ازآنجاییکه اکثر صنایع در کشور مواد اولیه خود را از خارج وارد میکنند، برای تأمین ارز موردنیاز بهشدت با مشکل روبرو شدهاند. شاخص قیمت فروش محصولات تولید شده نیز ۷۶.۱۶ است که این شاخص نیز طی یک سال گذشته بیشترین مقدار را نشان میدهد هرچند به دلایلی نظیر رقابتی بودن بازار و قدرت خرید مشتریان هنوز به میزان افزایش قیمت مواد اولیه افزایش نیافته است.

عمده دلایل افت در بخش صنعت را میتوان ادامه مشکل افزایش بیرویه قیمت مواد اولیه، نبود مواد اولیه و عدم تخصیص درست آن بر اساس ظرفیت تولید بنگاهها برشمرد. بسیاری از فعالان اقتصادی در بخش صنعت (بهویژه در صنایع لاستیک و پلاستیک، نساجی و شیمیایی) که مواد اولیه موردنیاز خود باید از طریق بورس کالا تهیه کنند، ازآنجاییکه نظارت صحیح بر روی نحوه عرضه و توزیع درست در بین خریداران صورت نمیگیرد، به علت عدم تخصیص مواد اولیه متناسب با ظرفیتهای تولیدی با مشکل روبرو شدهاند. همچنین افزایش شدید قیمت و کمبود مواد اولیه، در شرایطی که بسیاری از بنگاههای اقتصادی نیاز به واردات مواد اولیه دارند و مناسب نبودن کیفیت مواد اولیه داخلی در بعضی از کالاها، منجر به پایین آمدن کیفیت کالای تولیدی بنگاهها شده و تولیدکنندگانی که کیفیت را مبنای کار خود قرار میدهند از صحنه رقابت حذف میشوند که این درنهایت به ضرر مصرفکننده میشود.

*ریشه مشکلات تولید کجاست؟

در همین ارتباط ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران میگوید: بزرگترین مشکل تولید در این روزها عدم دسترسی به تأمین مواد اولیه است؛ تامین ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه، قطعات مورد نیاز بهدلیل تحریمها، عدم انجام مبادلات بانکی و شیوع بیماری کرونا با مشکلات جدی روبروست.

وی ادامه میدهد: دسترسی به مواد اولیه و تخصیص منابع ارزی و جریان حملونقل محدودیتهایی را برای حوزه تولید به وجود آورده است. در چنین شرایطی دولت باید سعی کند امکان تأمین منابع ارزی را برای بخش مولد اقتصادی فراهم کند. روغنی گلپایگانی اضافه کرد: کرونا برخی از صنایع را بهشدت تحت تأثیر قرار داده است، برای همین بیم این میرود که بهزودی در برخی از صنایع به دلیل تأمین ارز مشکلات جدی داشته باشیم. رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران میگوید: صنایع وابسته به فلزات اساسی نیاز به واردات در بخش مواد اولیه و قطعات یدکی دارد. در شرایطی که نیاز این صنایع تأمین نمیشود، صنایع وابسته بهشدت آسیبدیدهاند. روغنی گلپایگانی معتقد است: به نظر میرسد که این مشکل در ماههای آینده تشدید یابد و ما در ماههای آینده مشکلات جدیتری داشته باشیم. روغنی گلپایگانی راهکار را در تجدید نظر بانک مرکزی در دستورات خود میداند و میگوید: بانک مرکزی باید اجازه دهد صادرکننده با ارز حاصل از صادرات، مواد اولیه مورد نیاز صنعت را به کشور وارد کند. این عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه میدهد: با محدودیتهای امروز صنعت کشور بهشدت آسیب میبیند و نباید چنین اجازهای را داد که بخش مولد اقتصاد بیش از این ضربه بخورد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با اقدامات انجام شده در دو ماه گذشته بخصوص منطقی سازی قیمت کارخانهای خودروها و افزایش عرضه و کنترل نرخ ارز، بازار خودرو به تعادل نزدیک میشود. حسین مدرس خیابانی در گفتگو با ایرنا درخصوص آشفتگی این روزهای بازار خودرو و اقدامات وزارت صنعت برای بازگشت آرامش به بازار، افزود: شرایطی که امروز در بازار خودرو با آن مواجه ایم با دو ماه پیشتر متفاوت است. به گفته این مقام مسوول، دو ماه پیش شورای رقابت هنوز اسناد و مدارک دریافتی از خودروسازان را به طور کامل بررسی نکرده و در قیمت تمام شده خودروها بازنگری نکرده بود، به همین دلیل فاصله زیادی بین قیمت کارخانه ای و بازاری خودروها افتاد. وی اظهار داشت: به همین دلیل تقاضای غیرواقعی در بازار وجود داشت و عده ای از این فاصله قیمتی ایجاد شده کاسبی میکردند. مدرس خیابانی، به طور نمونه به برنامههای پیش فروش دو خودروساز بزرگ کشور اشاره کرد که برای ۲۵ هزار دستگاه خودرو، بیش از پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند و خودروسازان در نهایت مجبور به قرعهکشی شدند. وی خاطرنشان کرد: در آن مقطع زمانی دو اقدام به انجام رسید، یکی اینکه تقاضاها را واقعی کنیم تا افرادی که مصرف کننده واقعی خودرو هستند موفق به ثبت نام شوند و اقدام دوم، ارائه قیمتهای واقعی خودرو بود. این مقام مسوول با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با شورای رقابت به این منظور، تشریح کرد: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز تولید خودرو از جمله ورق های فولادی، محصولات پتروشیمی، فلزات اساسی و غیره تابع شرایط بورس است. وی با بیان اینکه خودروسازان هنوز معتقدند که زیر قیمت تمام شده خودرو تولید میکنند، به زیان انباشته ۴۰ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا اشاره و خاطرنشان کرد: با اقدامهای انجام شده اکنون فاصله قیمتی بازاری و کارخانه کمتر شده و عطش افراد برای ثبت نام کاهش یافته است. مدرس خیابانی ادامه داد: شرایطی که امروز در بازار خودرو مشاهده می شود، ناشی از افزایش نرخ ارز است و همه خودروهای داخلی و خارجی از این قضیه متاثر شده اند. وی درخصوص خودروهای خارجی نیز گفت: قیمت این خودروها به دلیل ممنوعیت واردات افزایش یافته است، زیرا امروز کشور انتخاب کرده که واردات خودرو خارجی نداشته باشد و از توان داخل خود استفاده کند. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت خودروهای داخلی نیز متاثر از نرخ ارز شده است، تاکید کرد: اگر با تلاش های بانک مرکزی نرخ ارز کنترل شود، بازار خودرو بیش از پیش به تعادل نزدیک خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: ما برای متعادل کردن بازار، عرضه خودرو را افزایش داده ایم، به طوری که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۹ درصد تولید خودرو و ۳۰ درصد تحویل خودرو به مشتریان افزایش یافته، همچنین تعداد خودروهای ناقص خودروسازان ۷۱ درصد کاهش یافته و میزان تعهدات معوق در اکثر خودروها صفر شده است. مدرس خیابانی تاکید کرد: مراقبت و کنترل نرخ ارز بسیار مهم است وگرنه افزایش قیمت روی همه کالاها از جمله خودرو اتفاق خواهد افتاد.

وزیر نفت در آئین افتتاح ۳ طرح پتروشیمی عنوان کرد؛

گروه انرژی: وزیر نفت از افزایش دو برابری تولید محصولات پتروشیمی در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: با ریلگذاری انجامشده و طرحهایی که پیشرفت فیزیکی مشخص دارند این مقدار تا پایان سال ۱۴۰۴ به بیش از سه برابر نسبت به ابتدای دولت میرسد.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه در آیین افتتاح سه طرح پتروشیمی اظهار کرد: دو طرح مهم متانول و یک طرح فناورانه تولید کاتالیست به در حال حاضر بهرهبرداری رسید و تا پایان سال، ۱۳ طرح دیگر نیز به بهرهبرداری خواهد رسید که ۲۵ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور میافزاید.وی تصریح کرد: یکی از مهمترین وظایف صنعت پتروشیمی جلوگیری از خامفروشی با تکمیل زنجیره افزوده در صنعت نفت و گاز است، همچنین تأمین خوراک بخش پاییندستی در صنایع داخلی، جلوگیری از خروج بیش از ۵ میلیارد دلار ارز از کشور در سال و تأمینکننده نخست ارز کشور در سامانه نیما از مواهب صنعت پتروشیمی است.

افتتاح ۱۸ طرح پتروشیمی از سال ۹۲ تا ۹۸

وزیر نفت با اشاره به اینکه ارزش تولید محصولات صنعت پتروشیمی در سال ۷۶ با تمام تلاشهای انجام شده کمتر از یک میلیارد دلار بود که با یک جهش در دو دوره دولت اصلاحات و فعالیتهای پس از آن این رقم در سال ۹۲ به حدود ۱۱ میلیارد دلار به قیمت ثابت سال ۹۵ رسید، افزود: از سال ۹۲ و با جهش دوم صنعت پتروشیمی ۱۸ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۹۸ به بهرهبرداری رسید.وی ادامه داد: با به مرحله تولید رسیدن ۲۷ طرح دیگر پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ و با سرمایهگذاری ۱۷ میلیارد دلاری، مجموع ارزش تولیدات پتروشیمی به ۲۵ میلیارد دلار و تا پایان سال ۱۴۰۳ و در ادامه کار در جهش سوم به ۳۷ میلیارد دلار میرسد.به گفته زنگنه، تولید محصولات پتروشیمی تا پایان این دولت نسبت به ابتدای دولت دو برابر و با ریلگذاری انجامشده و طرحهایی که پیشرفت فیزیکی مشخص دارند و پیشرفت آنها نیز عنوان شده تا ۱۴۰۴ به بیش از سه برابر نسبت به ابتدای دولت میرسد.

نقش مهم پتروشیمیها در بورس

وزیر نفت با بیان اینکه پتروشیمیها نقش بسیار مهمی در بورس دارند و ۲۵ درصد ارزش بازار سرمایه متعلق به شرکتهای پتروشیمی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکتهای پتروشیمی از گروههای ارزآور و صادراتمحور هستند مورد استقبال مردم است.وی افزود: در سالهای گذشته تلاشهای زیادی انجام شد تا شرکتهای پتروشیمی برای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی، گسترش مالکیت عمومی و مردمی کردن اقتصاد در بورس عرضه شوند. شرکتهای پتروشیمی پارس، تندگویان و نوری طی دو سال اخیر عرضه شدند و ان شاءالله چند شرکت دیگر هم با همکاری بورس بهزودی عرضه میشوند.

افزایش خوراک پتروشیمیها

زنگنه با بیان اینکه از دیگر کارهایی که در مسیر صنعت پتروشیمی انجام گرفت جمعآوری گازهای همراه نفت است، تصریح کرد: انجیال ۳۲۰۰ و انجیال ۳۱۰۰، طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس بهعنوان بزرگترین انجیال کشور و طرحهای پتروپالایش کنگان همه برای تأمین خوراک پتروشیمیهاست.وی با افزایش تولید اتان اشاره کرد و گفت: تولید اتان از ۳.۵ میلیون تن ابتدای این دولت به ۱۴ میلیون تن تا انتهای دولت میرسد، یعنی ۴ برابر شده است.

ساخت ۱۸ کاتالیست تا ۱۴۰۰

وزیر نفت با اشاره به اینکه ما ۴۰ گروه کاتالیست داریم و ۸۵ نوع کاتالیست در صنعت پتروشیمی با ارزش ۲۷۰ میلیون دلار مصرف میشود، گفت: در هفت سال اخیر ۱۸ کاتالیست به ارزش ۱۰۴ میلیون دلار بومیسازی و در داخل کشور تولید شده است.وی ادامه داد: با برنامهریزی انجامشده تا سال ۱۴۰۰، ۱۸ کاتالیست دیگر به ارزش تقریباً ۹۰ میلیون دلار در داخل ساخته میشود.

افزایش تولید متانول کشور و یک هشدار

زنگنه با بیان اینکه با افتتاح دو طرح کیمیای پارس خاورمیانه و کاوه ۴ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور افزوده میشود، تصریح کرد: متانول کاوه بزرگترین متانول دنیاست که از سوی بخش خصوصی انجام شده و کیمیای پارس خاورمیانه که متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان است و فرهنگیان عزیز ما از نعمت و درآمد آن استفاده خواهند کرد. وی، ارزش این سه طرح را حدود ۱.۶ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: تولید متانول کشور تا پایان پارسال ۶.۷ میلیون تن بوده که با پایان جهش دوم این مقدار به ۱۷.۵ میلیون تن و در پایان جهش سوم به ۲۴ میلیون تن میرسد.

حضور در «مختارنامه» به کارگردانی داوود میرباقری اولین تجربه بازی زندهیاد ماهچهره خلیلی در یک مجموعه تلویزیونی محسوب میشود. او در این سریال نقش جاریه، خواهر ناتنی مختار ثقفی و همسر عمربن سعد را برعهده داشت.

۱۷ مرداد ماه عرصه نمایش بازیگر جوان دیگری را برای همیشه از دست داد؛ زندهیاد ماهچهره خلیلی را اغلب به خاطر حضورش در سریالهای تاریخی از «مختارنامه» و نقش جاریه گرفته تا ایفای نقش مادر بیژن ایرانی در سریال «در چشم باد» به یاد می آوریم. بازی در سریال «مرضیه» آخرین حضور این هنرمند در قاب تلویزیون بود.به گزارش ایسنا، حضور در «مختارنامه» به کارگردانی داوود میرباقری اولین تجربه بازی زندهیاد ماهچهره خلیلی در یک مجموعه تلویزیونی محسوب میشود. او در این سریال نقش جاریه، خواهر ناتنی مختار ثقفی و همسر عمربن سعد را برعهده داشت.ایفای نقش در سریال تاریخی «در چشم باد» دومین تجربه تلویزیونی زنده یاد خلیلی محسوب می شود. او در این سریال نقش مادر شخصیت اول سریال یعنی بیژن ایرانی با بازی پارسا پیروزفر را برعهده داشت. ماه چهره خلیلی در این سریال ایفای نقش «گلسنا» را از جوانی تا پیری برعهده داشت. «گذر از رنجها» دیگر سریال تاریخی است که ماه چهره خلیلی در آن حضور داشته است. پس از حضور در سریال «دختر گمشده» به کارگردانی احمد کاوری، سریال «مرضیه» به کاگردانی فلورا سام، آخرین حضور او در یک سریال تلویزیونی محسوب می شود. زنده یاد ماه چهره خلیلی روز جمعه به دلیل ابتلا به سرطان در کشور انگلیس جان خود را از دست داد.