طرفهای باقیمانده نسبت به حفظ برجام متعهد هستند

روابط بینالملل دانشگاه آکسفورد گفت: برای رئیسجمهور آمریکا کنار گذاشتن سیاست فشار بر ایران بسیار دشوار است. ایالات متحده، ایران را یک تهدید استراتژیک برای منافع خود در منطقه میداند و فشارهای شدید سیاسی بر رئیسجمهور برای ادامه فشار بر ایران وجود دارد. ریچارد کاپلان در گفتوگو با ایلنا در مورد آینده برجام گفت: آیا بایدن در صورت انتخاب، به دنبال عضویت دوباره در برجام خواهد بود و اگر این کار را انجام دهد، آیا به دنبال اصلاحات اساسی است یا به دنبال کسب امتیازات بیشتر از ایران است؟ سؤال این است که آیا ایران خواهان احیای معامله است؟ ، به ویژه با توجه به اینکه «بد عهدی» از جانب ایالات متحده را تجربه کرده است. خبر خوب، برای کسانی که از این توافقنامه حمایت میکنند، این است که به نظر میرسد طرفهای دیگر نسبت به حفظ توافق متعهد هستند. وی توافق ایران و چین را دارای مزایای قابل توجهی برای طرفین دانست و گفت: ایران از سرمایهگذاریهای بسیار چشمگیر چینی بهرهمند خواهد شد، در حالیکه چین طی ۲۵ سال آینده به طور مرتب از نفت ایران استفاده میکند و یک جایگاه استراتژیک در خلیج فارس پیدا میکند.

 

 

ترامپ در رویای مذاکره با ایران

رئیسجمهوری آمریکا گفت که در صورت پیروزی در انتخابات پیش رو، خیلی سریع با ایران به توافق خواهد رسید.به گزارش ایلنا از گاردین، دونالد ترامپ طی یاوهگوییهای مضحک مدعی شد: «ایران برای توافق خود را به آب و آتش میزند ولی آنها منتظر هستند ببینند چه پیش میآید چرا که تمایل بیشتری دارند که با بایدن معامله کنند».وی که در کنفرانسی خبری در باشگاه گلف خود در «بدمینستر» در نیوجرسی صحبت میکرد، در واکنش به گزارش ادعایی مقامهای اطلاعاتی آمریکا در خصوص تلاش ایران، روسیه و چین برای دخالت در انتخابات ریاستجمهوری ایالات متحده گفت: «معتقدم که آخرین فردی که روسیه خواستار روی کار آمدن او خواهد بود، دونالد ترامپ است چرا که هیچکس به اندازه من در برابر روسیه سختگیر نبوده است».ترامپ ادامه داد: «چین میخواهد ما انتخاباتی داشته باشیم که در آن دونالد ترامپ به جو بایدن خوابآلود میبازد. اگر جو بایدن رئیسجمهوری بود، چین صاحب کشور ما میشد. ایران هم خواستار آن است که ببیند من رئیسجمهوری نشدهام».وی افزود: در صورت پیروزی در انتخابات با کرهشمالی نیز به سرعت توافق خواهم کرد.

توضیح وعده گشایش اقتصادی

معاون ارتباطات و اطلاعرسانی دفتر رئیسجمهوری گفت که وعده «گشایش اقتصادی» روحانی در هفته آتی، دربارهی لوایح مرتبط با FATF نیست.به گزارش ایسنا، علیرضا معزی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏گرچه خبرمهم اقتصادی که ‎رییس جمهور از آن سخن میگوید دربارهی لوایح مرتبط با FATF نیست، اما ای کاش آنها که برخلاف نظر دولت و مجلس وقت، راه را بر آن بستند، دریابندکه درگمانهزنی فعالان اقتصادی وشهروندان،تصویب لوایح چهارگانه وجای نداشتن در لیست سیاه FATF، «گشایش اقتصادی» محسوب میشود.» حسن روحانی رئیسجمهوری در جلسه هیئت وزیران اعلام کرد که در جلسه اخرین جلسه سران قوا که روز سهشنبه ۱۴ مرداد برگزار شد، تصمیمات و نتایج مهمی گرفته شد که پس از به نتیجه رسیدن در هفته آینده و موافقت مقام معظم رهبری اعلام می شود که گشایشی اقتصادی در کشور بوجود می آید.

برایان هوک کنارهگیری کرد

برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، از سمت خود کنارهگیری کرد.به گزارش ایسنا از یورونیوز، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با تأیید استعفای برایان هوک، او را عضوی ارزشمند در وزارت امور خارجه آمریکا توصیف کرد و گفت: «من از برایان هوک نماینده ویژه آمریکا بهخاطر بیش از سه سال خدمت در وزارت خارجه تشکر میکنم.»روزنامه آمریکایی نیویورکتایمز درباره جانشین برایان هوک نوشته «الیوت آبرامز» که هماکنون نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا است به جای برایان هوک نماینده امور ایران خواهد شد. آبرامز از جمله حامیان اصلی حمله آمریکا به عراق در دولت «بوش» محسوب میشد.هوک در گفتوگو با روزنامه نیویورک تایمز مدعی شده که ایران و گروههایی که جمهوری اسلامی از آنها حمایت میکند نسبت به سه سال و نیم پیش ضعیفتر شده است و چه به توافق برسیم چه نرسیم، موفق بودهایم.

تکرار ادعاهای آمریکا علیه ایران

نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل در ادعاهایی ایران را "بزرگترین حامی تروریسم در جهان" خواند.به گزارش ایسنا، به نقل از یاهونیوز، کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل در اظهاراتی بار دیگر مدعی شد که ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است و از چین و روسیه خواست که شریک "بزرگترین حامی تروریسم" نباشند.وی با اشاره به اینکه شراکت چین و روسیه تنها بر سر حمایت از ایران آشکار نیست، افزود: آنها تنها میخواهند هرج و مرج، درگیری و آشوب را در خارج از مرزهایشان توسعه دهند. ما باید آنها را در تنگنا قرار دهیم.

شکست سیاست فشار علیه ایران

سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل با اشاره به استعفای هوک اعلام کرد که سیاست کمپین فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شکست خورده است.به گزارش ایسنا، علیرضا میریوسفی در واکنش به استعفای برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به رویترز گفت: استعفای هوک به ما ارتباطی نداشته و رویدادی تعیینکننده محسوب نمیشود. کمپین فشار به اصطلاح حداکثری که دولت آمریکا به راه انداخته بود، شکست خورده است.وی ادامه داد: ایران به زانو درنیامده و هرکس که مسئول اعمال این سیاست مردود باشد نیز ایران را به زانو در نخواهد آورد.

ایران لقمه بزرگتر از دهان آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ایران لقمه بزرگتر از دهان همه مقامات فعلی و آینده آمریکایی است.به گزارش ایسنا، سیدعباس موسوی در توییتی به زبان انگلیسی در واکنش به استعفای برایان هوک - نماینده ویژه امریکا در امور ایران- نوشت: «تفاوتی بین جان بولتون، برایان هوک یا الیوت آبرامز نیست؛ وقتی سیاست آمریکا در قبال ایران مطرح است؛ مقامات آمریکایی لقمه بزرگتر از دهان خود برداشتهاند. برای مایک پمپئو، دونالد ترامپ و آیندگان هم به همین صورت است.»موسوی در پایان توییت خود از هشتگ #سیاست_ورشکسته استفاده کرده است.

تحریم های یکجانبه، جنایت علیه بشریت

سفیر ایران در روسیه تاکید کرد : تحریم های یکجانبه تحت شرایط پاندمی بیماری کرونا که توان اقتصادی و ظرفیت های بهداشتی و درمانی یک کشور را هدف قرار می دهند جنایت علیه بشریت هستند.به گزارش ایسنا، کاظم جلالی در رشته توئیتی به زبان روسی نوشت: تحریم های یکجانبه از سوی یک کشور بر علیه کشور دیگر، از نظر قوانین بین المللی هیچ مبنای حقوقی نداشته و کاملا غیر قانونی می باشد. تحریم های یکجانبه ای که زندگی و رفاه شهروندان یک کشور را هدف قرار می دهند، به منزله جنگ علیه غیر نظامیان بوده و جنایت جنگی محسوب می شوند. تحریم های یکجانبه تحت شرایط پاندمی بیماری کرونا که توان اقتصادی و ظرفیت های بهداشتی و درمانی یک کشور را هدف قرار می دهند جنایت علیه بشریت هستند. کشورهای تحت تحریم ظالمانه که درگیر مقابله با شیوع بیماری کرونا هستند جنایت علیه بشریت را محکوم می کنند و از سازمان ملل به عنوان نهاد ذیصلاح بین المللی می خواهند جهت توقف این اعمال غیرقانونی در جهان، اقدام عاجل و فوری به عمل آورد.

نمی توان حق را ذلیل شمرد

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تبریک عید غدیر گفت: درس صفین به ما می گوید؛ نمی توان نماز را با علی و نهار را با معاویه بود.به گزارش ایسنا، دریابان علی شمخانی در توئیتی نوشت: سیره علی علیه السلام راه و رسم ماست. نمی توانیم جماعتی بی طرف باشیم که حق را ذلیل شمرده و را نصرت ببخشیم. درس صفین به ما می گوید؛ نمی توان نماز را با علی و نهار را با معاویه بود و بر تل نشست و بر میدان نظر کرد. غدیر بر غدیریان مبارک

روحانی در آیین بهره برداری از طرحهای نفتی تاکید کرد:

رییس جمهوری گفت: اینکه میگوییم چگونه تامین ارز کشور را فراهم کنیم یک راهش این است که تولید داخلی را رونق دهیم تا اساسأ به خارج و قطعات خارجی نیازمند نشویم.به گزارش ایسنا، حسن روحانی در آیین بهرهبرداری از طرحهای ملی وزارت نفت در استانهای بوشهر و لرستان با بیان اینکه امروز شرکتهای دانشبنیان ما در همه زمینهها فعالند، اظهار کرد: ما داریم در بسیاری از زمینهها به خودکفایی میرسیم. اینکه میگوییم چگونه تامین ارز کشور را فراهم کنیم یک راهش این است که تولید داخلی را رونق دهیم تا اساسأ به خارج و قطعات خارجی نیازمند نشویم.وی افزود: در زمینه پتروشیمی شاهد یک تحول بزرگ هستیم. ما در سال ۷۶ کل تولید پتروشیمیمان یک میلیارد دلار بوده و در سال ۹۲ حدود ۱۱ میلیارد دلار بوده و حالا ما شاهد یک جهش بزرگ تا پایان سال و در سال بعد هستیم که کاری ارزشمند در این زمینه است.روحانی گفت: ما ۱۷ طرح را برای امسال در نظر گرفتیم که ۱۳ طرح هنوز باقیمانده است. همچنین امیدواریم جهش سوم پتروشیمی در سال ۱۴۰۴ به ثمر برسد که از ۱۱ میلیارد دلار سال ۹۲ که الان این رقم را به ۲۵ میلیارد دلار نزدیک کردهایم، در جهش بعدی فراتر رویم.رییس جمهوری ادامه داد: آنچه ما امروز در این سه پروژه افتتاح کردیم یک میلیارد و ششصد میلیون دلار ارزش داشت و این در شرایطی که ما در آن قرار گرفتهایم و با توجه به تحریمها انجام میشود.روحانی با اشاره به روز خبرنگار گفت: به همه خبرنگاران تبریک میگوییم که برای آگاهی و هوشیاری مردم در موضوعات کرونا تلاشهای زیادی انجام دادند. آنان رسالت سنگینی دارند که همان ایجاد امید، اعتماد و نشاط برای جامعه و آینده ما است.وی تصریح کرد: اعتراف میکنم که روزهای سختی را پشت سر میگذاریم، در کنار کرونا، تحریم و در کنار تحریم، تحریف و در کنار تحریف، تهدید را داریم و نیز رسانههایی که در خارج از کشور سعی میکنند امید را در کشور از میان ببرند که در این زمینه خبرنگاران و رسانههای داخلی میتوانند اثرگذار باشند.رییس جمهوری گفت: به وزیر ارتباطات نیز دستور میدهم که امسال مانند سال گذشته برای خبرنگاران در روز هفدهم مرداد که روز خبرنگاران است، هدیهای همانند پارسال در نظر بگیرند و اینترنت مجانی را در اختیارشان قرار دهند.

همچنین روحانی در جلسه کمیتههای تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برابر همه قرائن و شواهد علمی موجود، اجرای دقیق و صحیح پروتکلهای بهداشتی، تنها راه مبارزه قطعی با شیوع ویروس کرونا است.وی افزود: پس از مهار همهگیری کرونا، متاسفانه در اثر عدم رعایت دقیق توصیهها و دستورالعملها، شیوع گستردهتر بیماری کرونا، جامعه را فرا گرفت، لذا ضروری است همه مردم با رعایت کامل و دقیق همه دستورالعملهای بهداشتی، علاوه بر تسریع در عبور از خیز بیماری، مانع از بروز موج جدید شوند.‎رئیس جمهور در تشریح روند تدوین تضامین لازم برای اجرای دقیق دستورالعملهای بهداشتی اظهار داشت: ستاد ملی کرونا با بررسی دقیق در خصوص فاصلهگذاری هوشمند اجتماعی، دستورالعملهای لازم برای تضمین همزمان سلامت مردم به بهترین نحو، در کنار تامین شرایط مناسب برای تداوم زندگی عادی و برقراری فعالیتهای اقتصادی و معیشتی مردم را تدوین کرده است. دکتر روحانی اضافه کرد: در این راستا هر جا که احساس میشد سبک زندگی مردم باید تغییر کند، موضوع در یک روند اقناعی با اطلاعرسانی و آگاهیبخشی برای مردم تبیین شد و در عین حال دستورالعملهای لازم به دقت و منطبق با استانداردهای توصیه شده از سوی متخصصین و مجامع جهانی تدوین و در اختیار مردم قرار گرفت.‎رئیس جمهور با بیان اینکه قدم بعدی، نظارت بر حسن اجرای پروتکلهای بهداشتی است، تصریح کرد: دولت در این زمینه نیز در سه بخش مجزا برنامهریزیهای لازم را انجام داده است. بخش اول برنامهریزی کمیتههای درمان و اجتماعی-امنیتی ستاد مقابله با کرونا برای ادارات و دستگاههای اجرایی و دولتی، تدوین و ابلاغ دستورالعملهای بهداشتی و تعریف و تعیین ضمانتهای لازم برای اجرای این دستورالعملها بوده است.روحانی ادامه داد: بر این اساس دستگاههای دولتی و اجرایی موظف شدند هر گونه تخلف از اجرای دستورالعملهای بهداشتی را به عنوان تخلف اداری تلقی کرده و با این تخلفات همانند جرایم اداری برخورد کنند. البته با توجه به ارزیابیها و نظارتهای انجام شده، مجموعه ادارات و کارمندان دولت جزو بخشهایی شناسایی شدهاند که بالاترین میزان رعایت پروتکلها در آنها انجام شده و امیدواریم گزارشهایی که در برخی دستگاهها از عدم رعایت دقیق این دستورالعملها وجود دارد نیز به سرعت تصحیح و برطرف شود.

‎رئیس جمهور تصریح کرد: بخش دوم صنوف و کسب و کارهای غیردولتی هستند که در این حوزه هم کمیتههای درمان، اجتماعی-امنیتی و اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا، جلساتی با اصناف برگزار کرده و دستورالعملهای منطبق و لازم برای هر رسته از کسب و کارها را تدوین و به آنها ابلاغ کردهاند. همچنین نحوه نظارت و ضمانتهای اجرای این دستورالعملها در قالب تذکر یا در صورت ضرورت توقف فعالیت صنوف و واحدهای متخلف نیز به صنوف مختلف ابلاغ شده است.

روحانی با تاکید بر اینکه مسئولیت حسن اجرا و رعایت دستورالعملهای بهداشتی در رستههای مختلف فعالیتهای اقتصادی، در وهله اول بر عهده خود صنوف و واحدهای اقتصادی است، خاطرنشان کرد: مسئول اجرای این پروتکلها اصناف هستند و ستاد ملی کرونا صحت رعایت آنها را از خود اصناف مطالبه میکند.

‎رئیس جمهور بخش سوم را حوزه عمومی و مردمی عنوان کرد و گفت: در این حوزه نیز پروتکلهای بهداشتی به شکل کاملا گسترده، فراگیر و اقناعی از طریق رسانهها و فضای مجازی و به ویژه رسانه ملی اطلاعرسانی شد و فرهنگسازی و آگاهیبخشی برای مردم به شکل مستمر ادامه دارد.

روحانی تاکید کرد: اجرا و رعایت پروتکلهای بهداشتی در این بخش باید با نگاهی واقعبینانه تضمین شوند به شکلی که برای تخطی از دستورالعملهای بهداشتی در حوزه عمومی و مردمی جرایمی تعیین شود که در عمل قابل اجرا و منجر به رعایت این مقررات شود. ‎رئیس جمهور با اشاره به اینکه عدم ارائه خدمات به متخلفین میتواند جزو جرایم اولیه در نظر گرفته شود، افزود: البته بالاترین ضامن و ناظر بر اجرای پروتکلهای بهداشتی خود مردم هستند که باید نسبت به سلامت یکدیگر حساسیت و مراقبت لازم را به عمل بیاورند و همدیگر را به رعایت این دستورالعملها ترغیب کنند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم، درباره آیینهای سوگواری در این ایام اظهار داشت: با عنایت به اقتضائات جامعه دینی ایران، امکان و نحوه برگزاری مراسمهای عزاداری، به شکل منطقی از سوی کمیتههای مختلف ستاد ملی مقابله با کرونا طراحی شده است و از این مرحله به بعد آنچه مهم است، مسئولیتپذیری برگزارکنندگان و متولیان مراسمها و مراعات خود مردم است.

‎رئیس جمهور تصریح کرد: مجددا تاکید میکنم که امسال متولیان مراسم عزاداری حضرت اباعبدالحسین (ع) فقط مسئول برگزاری شکوهمند این مراسمها نیستند، بلکه در ابتدا مسئول صیانت از سلامت و جان عاشقان و علاقمندان به خاندان پیامبر (ص)، امام حسین (ع) و یاران باوفایش هستند.

روحانی تاکید کرد: انتظار از دستگاههای مرتبط با برگزاری مراسم سوگواری محرم این است که تا فرصت باقیمانده، ابتکارات و نوآوریهایشان را برای برگزاری آیینهای عزاداری، در چارچوب پروتکلهای بهداشتی به اطلاع مردم برسانند تا این آیینها با کمترین تجمع و عمدتا در فضای مجازی، به شکلی متفاوت که باعث عدم تجمع و احتمال سرایت بیماری میشود، برگزار شوند.

محسن رضایی تشریح کرد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام انفجار کم سابقه بیروت را دانست و گفت: این حادثه با رفتارهای آمریکایی اسراییلی سالهای اخیر هماهنگی و سنخیت دارد.به گزارش ایسنا، محسن رضایی در یادداشتی به نام «هیروشیمای معیشت» نوشت:انفجار کم سابقه بیروت کاملا مشکوک است و با رفتارهای آمریکایی اسراییلی سالهای اخیر هماهنگی و سنخیت دارد. با این فرض حکایت انفجار بندر اقتصادی بیروت از دو منظر مهم جای تامل دارد:از زاویه ای جایگزینی جنگ اقتصادی به جای جنگ نظامی و طرف دیگر راهبرد تهدید معیشتی به جای استفاده از بمب اتم است.با این انگاره؛ می توان سیاست اسراییل و آمریکا را هیروشیمای معیشت و یا گندم نامید؛ زیرا با توجه به دو نکته ذیل در حادثه بیروت و حوادث مشابه بیشترین مساله ای که به عنوان پیش نیاز افزایش فشار بر مردم مورد تهدید و آسیب واقع شده معیشت و قوت مردم بوده است: ۱- سیاست ترامپ بر خلاف اسلاف خود از جمله بوش و ریگان از اولویت دهی به جنگ اقتصادی نسبت به اقدام نظامی برخوردار می باشد. برای مثال ترامپ علیه چین و اروپا از ابزار تعرفه ها و علیه ایران و روسیه از تحریم ها بهره برده است. به بیان دیگر ترامپ به نتیجه رسیده که بمب اتمی و دیگر ابزار نظامی خاصیت خود را از دست داده و جنگ اقتصادی را اولویت نخست خود قرار داده است.

۲- نتایج انفجار بیروت بسیار شبیه نتایج اقدامات دیگر آمریکا در لبنان ارزیابی می گردد از جمله اقدامات مذکور تلاش برای کاهش شدید لیر لبنانی در چند ماه اخیر است. جالب توجه است که سالهای زیادی هردلار در مقابل ۱۵۰۰ لیر لبنانی معامله می شده، ولی از پنج ماه قبل به این طرف هر دلار در مقابل۹۰۰۰ لیر لبنانی معاوضه گردیده است و با این تغییر قدرت خرید مردم لبنان به شدت کاهش یافته و معیشت مردم لبنان تحت فشار شدید قرار گرفته است.در انفجار بیروت نیز معیشت مردم یعنی ذخایر گندم و مواد غذایی آسیب جدی دیده است. به گزارش تجارت، در اینکه سیاست آمریکا تغییر کرده و از رویکرد نظامی به تهدید اقتصادی روی آورده شکی نیست. اما نکته مهم اینجاست که جهان این سیاست را در پیش گرفته و همگان به این نتیجه رسیده اند که همانگونه که فعالیت اقتصادی درست می تواند به شکوفایی برسد، تحریم و تهدید اقتصادی نیز می تواند تاثیرات مخرب خود را بر جای بگذارد.

معاون هماهنگی اموراقتصادی وزارت کشور تاکید کرد:

معاون هماهنگی اموراقتصادی وزارت کشور، تاکید کرد: ادارات از سرگردانی سرمایهگذاران و فعالان اقتصادی و مراجعات مکرر آنان در سطح ادارات دولتی که خود به عنوان یکی از مهمترین عوامل بروز انحراف و فساد اداری و تقویت امضاهای طلائی محسوب میگردد، پرهیز نمایند.به گزارش ایلنا، بابک دین پرست درجلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان تهران گفت: رفع موانع تولید و تحقق شعارجهش تولید، بایستی در سرلوحه فعالیت های تمامی مدیران اقتصادی در سطوح ملی و استانی قرار گیرد و جهش تولید؛ صرفاً با تغییراساسی وجهش جدی در رویکرد مدیران اجرایی محقق خواهد شد.

عضو ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید کشور، در این ارتباط ضمن تاکید براینکه؛ یکی از مهمترین عوامل بازدارنده سرمایه گذاری و به تبع از آن توسعه کشور، وضع قوانین و مقررات مزاحم درکشور و عدم اقدام جدی مراجع قانونی درجهت تنقیح قوانین مرتبط می باشد، افزود : برخی از وزارتخانه ها و سازمانها، علاوه بر تمسک جستن به قوانین وضع شده طی۴۰ ساله پس از انقلاب اسلامی، متاسفانه کماکان بدون توجه به شرایط حساس متاثر از تحریمهای ظالمانه علیه کشور عزیزمان و آسیب ها و خسارات ناشی از شیوع وگسترش بیماری کرونا، در بررسی ها و روند فرسایشی صدور مجوزها، به قوانین دست و پاگیر موجود بسنده نکرده و حتی بعضاً به برخی از قوانین ومقررات قبل ازانقلاب نیز استناد می کنند.دین پرست ادامه داد: حال باید تصور نمود که یک سرمایه گذار برای نیل به اهداف خود، چگونه بایستی از مجموعه قوانین وضع شده در طول حدوداً ۷۰ سال قبل عبور نماید و به قول رهبرمعظم انقلاب اسلامی، از ۷۰ خوان بگذرد.معاون اقتصادی وزیرکشور، یکی دیگر از موانع جدی موجود در مسیر سرمایه گذاری درکشور را تعدد دستگاههایی دانست که برخلاف رویه جاری دیگرکشورها، بی دلیل در مسیر بررسی طرحهای سرمایه گذاری قرارگرفته اند و اجراء و توسعه هرگونه طرح تولیدی، صنعتی و سرمایه گذاری را با استناد به همان قوانین و مقررات مزاحم، منوط به صدور مجوزهای پی درپی و فرسایشی، از سوی خود میدانند.

سخنگوی دستگاه قضا از بازگشت ٢/١میلیارد دلار خبرداد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اسماعیلی در ارتباط با بحث کنترل بازار ارز و عدم بازگشت ارزهای صادراتی تصریح کرد: تا هفته گذشته از ۶.۸ میلیارد دلار اعلام شده ۱.۲ میلیارد با پیگیری مرجع قضایی بازگشت. کسانی که حاضر نبودند پول را برگردانند مورد تعقیب قرار گرفتند و برخی بازداشت شدند.به گزارش ایلنا، غلامحسین اسماعیلی، افزود: برخی از کسانی که ارز ناشی از صادرات را برنگرداندند شرکتهای صوری و کاغذی بودند که در دادن مجوز صادرات به آنها دقت لازم نشده است و پیگیریهای جدی برای پشت پرده اینها در مراجع قضایی در حال انجام است. سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه جامعه خبرنگاری میتوانند بهترین گزارشگران فساد باشند، ادامه داد: از این کار استقبال میکنیم و مورد تشویق، حمایت و قدردانی قرار میگیرند و البته این موضوع را برای همه شهروندان در نظر گرفته ایم.

وی تصریح کرد: برای این ارتباط سیستمی از قبل وجود داشته که تقویت شده و جامعه خبرنگاران علاوه بر تمامی درگاههای موجود میتوانند بدلیل ارتباطشان با مرکز رسانه قوه قضاییه، مطالب مورد نظر را به این مرکز انتقال دهند.

سخنگوی قوه قضاییه در ارتباط با اصلاح رویه و بازنگری در برخورد با جامعه خبرنگاری بیان داشت: شاید در گذشته در گزارشات تخلفاتی که نسبت به جامعه خبرنگاری روش سختگیرانهای اعمال میشد. اسماعیلی گفت: اگر کسی مرتکب خطایی شد در بین حداقل و حداکثر مجازات جایی که امکان باشد مجازات کمتری در نظر میگیریم مگر مواردی که به امنیت کشور و جامعه بر میگردد و خطوط اصلی نظام رد میشود. از جامعه رسانهای میخواهیم از خطوط اصلی نظام و انقلاب عبور نکنند.

وی بیان داشت: موضوع حقوق عامه بویژه در ارتباط با اراضی ملی و منابع طبیعی جزو اولویتهای قوه قضاییه قرار گرفته است، همه بخشهای حاکمیت در سه قوه پای کار آمده اند تا از این حقوق حراست و حفاظت کنند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: لواسان یک نماد است و در هر شهری مناطق مشابهی همانند لواسان است که شناسایی میشوند و این موضوع در دستور کار قرار میگیرد.