برخورد با مفسدان و دانه درشتها مطالبه مردم

نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: اشرافی گری و تبعیض و بی عدالتی سم مهلک برای جامعه است و برخورد با مفسدین و دانه درشتها از مطالبات جدی مردم است. به گزارش ایسنا، حبیب الله دهمرده با تاکید بر ضرورت رسیدگی به معیشت مردم یادآور شد: انتظار میرود مجلس اقدامی انجام دهد مبلغ یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی مربوط به عهد دقیانوس است و مردم انتظار دارند این رقم حداقل به ۱۰۰ هزار تومان افزایش یابد.دهمرده با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت بنیاد مستضعفان و بخش خصوصی برای پروژههای نیمه تمام گفت: تکمیل طرحهای ۴۶ هزار هکتاری سیستان، راه آهن و بزگراره زابل - زاهدان، انتقال آب از دریای عمان، حل مشکل فاضلاب، حاشیه نشینی و استفاده از مرز به عنوان ظرفیت و برطرف کردن موانع آن از جمله مطالبات مردم است.نماینده زابل با تاکید بر ضرورت توجه به موضوع ریزگردهای سیستان سلیقهای عمل کردن بانکها، رتبه بندی معلمان و همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: کنکور چند سال است که مثل سوهان به روح و روان مردم آسیب میزند و لازم است تمهیدی برای آن اندیشیده شود.

 

روحانی باید پاسخگوی این همه بلایی باشد که آورده است

عضو هیات رییسه مجلس گفت: فشار اقتصادی به مردم روز به روز در حال افزایش است، از این رو مردم از مجلس انقلابی و رئیس جهادی آن انتظار عمل دارند. گرانی روزانه نرخ ارز، خودرو، مسکن و عدم امنیت اقتصادی برای مردم و تولیدکنندگان شرایط سختی را ایجاد کرده است. به گزارش ایلنا، سیدناصر موسوی لارگانی گفت: روحانی، به طور کامل کار را رها کرده و میگوید مردم در تامین نیازهای اولیه خود مشکلی ندارند، ای کاش رئیسجمهور یک روز مانند مردم عادی زندگی میکرد تا درک کند که چه بلایی سر مردم آمده است.وی با بیان اینکه طرح سوال از رئیسجمهور به دنبال موضوعات اقتصادی است، افزود: مجلس به دنبال مجادله با دولت نبوده، اما کسی که نتیجه عملکرد ۷ ساله اش این همه بلا بر ملت آورده، باید به مردم و نمایندگان پاسخ دهد.لارگانی گفت: ۵ سوال عمدتاً اقتصادی که ملت با آن درگیر هستند، طرح شده و تا آخرین لحظه پیگیر طرح آن و احضار رئیس جمهور به مجلس هستیم، بهتر است سوالات هر چه سریعتر در کمیسیون های تخصصی بررسی شود تا امید مردم به یأس تبدیل نشود، مجلس نیز تکلیف خود را با بی قانونی های دولت مشخص کند.

فقر و بیکاری علت توهین به مقدسات

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: باید تعهد، تخصص و وجدان کاری سرلوحه اموراتمان باشد، در حوزه معیشتی آسیب پذیر هستیم و علت توهین به مقدسات در فضای مجازی فقر و بیکاری است که باید برطرف شود.به گزارش ایلنا، مرتضی محمودوند در تذکر شفاهی به دولت گفت: بیکاری در استان لرستان مردم را به سختی و رنج انداخته و حقوق زنان طبق تبصره یک اصل ۲۱ قانون اساسی رعایت نمی شود.نماینده خرم آباد با بیان اینکه ساز و کار شناسایی افراد نیازمند به مشاغل خانگی فراهم است، گفت: بانوان منطقه زنان شرافتمندی هستند که برای تامین نان سفره خالی کودکان یتیم خود تلاش می کنند و بهزیستی و کمیته امداد مشکلات آن ها را برطرف نمی کند. باید تعهد، تخصص و وجدان کاری سرلوحه اموراتمان باشد، در حوزه معیشتی آسیب پذیر هستیم و علت توهین به مقدسات در فضای مجازی فقر و بیکاری است که باید برطرف شود.

بازی جمهوری خواهان با تنها برگشان

استاد علوم سیاسی موسسه فناوری ماساچوست گفت: ایده عجیبی چون برگزاری انتخابات ریاستجمهوری در زمانی دیگر باعث نشده که جمهوریخواهان بهطور کامل از رئیسجمهوری فعلی رویگردان شوند. این نکته مهمی است و نشان میدهد که بهرغم تمامی مشکلات، جبهه جمهوریخواه همچنان بنا دارد با تنها کارتی که در حال حاضر در دست دارد به بازی ادامه دهد.پروفسور «استفان ویلیام وان اورا» در گفت و گو با ایلنا با اشاره به درخواست اخیر ترامپ مبنی بر به تاخیر انداختن انتخابات ریاستجمهوری این کشور به تاریخی دیگر گفت: در چند هفته اخیر، ترامپ بار دیگر توانست خود را به اظهارنظرهای عجیب و غریبش در معرض توجهها قرار دهد.

ایراد متوجه مدیران نه نظام و انقلاب

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اعتقاد به اینکه دشمنان سعی دارند واقعیات موجود را در حوزه موفقیت های انقلاب اسلامی تحریف کنند، عنوان کرد: اگر ایرادی وجود دارد متوجه مدیران است نه اصل نظام و انقلاب.محمدرضا احمدی در گفت و گو با ایسنا افزود: صرفا برخی نقاط ضعف عده ای را متوجه انقلاب می دانند و حرکت های مثبت انقلاب را وارونه جلوه می دهند، در واقع برخی از جاهلین یا معاندین بعضی موارد را به نادرست به انقلاب اسلامی و نظام منتسب می کنند.عضو کمیسیون آموزش مجلس عنوان کرد: اگرچه کم کاری هایی وجود دارد؛ برای مثال خود حضرت آقا اشاره فرموند ما در حوزه اقتصاد موفق نبودیم، ولی باید توجه کنیم که نسبت دادن این امر به اصل انقلاب و نظام کار درستی نیست، اگر ایرادی وجود دارد متوجه اصل نظام نبوده و صرفا به دلیل مدیریت غلط مدیران است که نتوانستند در تراز انقلاب اسلامی مدیریت کنند، اما از سوی دیگر بزرگانی بودند و هستند که بزرگی آفریدند.

انتقاد از قانونگذاری در شورای سران قوا

نماینده تربت حیدریه با انتقاد از عدم اطلاع مجلس شورای اسلامی از بررسی برخی از طرحها در شورای عالی هماهنگی سران سه قوه، خواستار بازگشت مجلس به راس امور و در جریان قرار گرفتن مسائل مختلف در حوزه قانونگذاری شد.به گزارش ایسنا، محسن زنگنه در تذکری خطاب به هیات رییسه مجلس بیان کرد: براساس قانون اساسی وظیفه قانونگذاری برعهده مجلس بوده و قانون فقط مجلس شورای اسلامی را مرجع قانونگذاری در کشور تعیین کرده است.وی اظهار کرد: رییس جمهور اعلام کرد که هفته آینده مصوبهای در حوزه مسائل اقتصادی مطرح میشود و گشایشی در پی دارد. گویا تلویحا همه پذیرفتهایم که بسیاری از اختیارات مجلس شورای اسلامی به سران قوا تنفیذ میشود و مجلس شورای اسلامی خاصیت خود را در مسائل اصلی جامعه از دست داده و کنار گذاشته شده است.

نگرانی پمپئو از همکاری ایران و چین

وزیر خارجه آمریکا با مطرح کردن ادعاهایی، نسبت به سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین ابراز نگرانی کرد.به گزارش ایسنا، مایک پمپئو با مطرح کردن ادعاهایی علیه کشورمان درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت: ورود چین به ایران موجب بی ثبات کردن منطقه خواهد شد.وی ایران را بزرگ ترین کشور حامی تروریسم خواند و ادعا کرد که داشتن دسترسی به سامانه تسلیحاتی و تجارت و پولی که از چین سرازیر شود، تنها موجب افزایش این خطر برای منطقه می شود. او درباره چین ادامه داد: در سراسر جهان خطر حزب کمونیست آشکار و آشکارتر میشود و حکومت هایی که افکار مشابهی دارند، در تجدید نظر در این باره، مقابله با آن و حفاظت از آزادی و دموکراسی در حال ملحق شدن به یکدیگر هستند.

از «آبرامز»باید ترسید؟

یک کارشناس مسائل امریکا گفت: به جایگزینی آبرامز با برایان هوک نباید بیش از اندازه وزن داد، چرا که سیاستها در جای دیگری تنظیم شده و ریلگذاری انجام گرفته است و توسط این مجری اجرا میشود البته این مجری در مرحله اجرا میتواند اثرگذار باشد و قطعا مکانیکی نیست اما برای سطح مدیر میانی حضور یا فقدان یک آدم آنقدر تاثیرگذار نیست.امیرعلی ابوالفتح در گفتوگو با ایسنا با اشاره به جایگزینی الیوت آبرامز و برایان هوک در مورد نقش اشخاص در سیاستگذاری خارجی امریکا اظهار کرد: سیاست خارجه هر کشوری از جمله امریکا متاثر از کارگزار و سیستم است، یعنی بخشی برگرفته سلایق اندیشهها و تفکرات شخصیتهای حقیقی است که در جایگاه حقوق قرار میگیرند از جمله رییس جمهور، وزیر امور خارجه مشاور امنیت ملی، وزیر دفاع و بخشی دیگر نیز فعل و انفعالات سیستم است، یعنی هیات حاکم در هر کشوری است که سیاست خارجه یک برآیندی از این دو است.

رئیس مجلس از مردم خواست توقع حل مشکلات در هفته و ماه را نداشته باشند

گروه سیاسی کورش شرفشاهی: در هفته گذشته با خیل وعده های بزرگ و کوچک مسوولان رو به رو بودیم که در راس آنها وعده گشایش اقتصادی مطرح شد. اما در این بین قالیباف رییس مجلس و برخی نمایندگان نیز از گشایش اقتصادی با ادبیاتی متفاوت خبر داده بودند. اگر چه این اظهارات برای مسوولان که همواره از باب وعده با مردم سخن می گویند، امری عادی بود، اما مردم را بسیار امیداور کرد. مردم که سالهاست در انتظار گشایش اقتصادی هستند، هنوز چشم به دهان مسوولان دوخته و گمان می کنند که این اظهارات نه تنها وعده نیست، بلکه از بحث ها و بررسی های دقیق با تیم کارشناسی نشات گرفته و بزودی محقق خواهد شد و آنچان رونقی ایجاد خواهد کرد که مردم نیازی به یارانه نداشته باشند. اما رسانه ها که با لحن ادبیات وعده بخوبی آشنایی دارند، به نقد این اظهارات پرداختند. روزنامه تجارت نیز که نگران از دست رفتن اعتماد عمومی در نتیجه وعده های بدون پشتوانه و ضمانت اجراست، نسبت به وعده ها هشدار داد و آنها را به نقد کشید. به نظر می رسد که این انتقادها نتیجه بخش بوده و باعث عقب نشینی مدعیان گشایش اقتصادی شده است. اولین واکنش را رئیس مجلس شورای اسلامی نشان داد. محمد باقر قالیباف در جلسه علنی ۱۹ مرداد مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور با اشاره به اهمیت تقویت اقتصاد در میان آحاد مردم، گفت: بدون قوی شدن تک تک مردم، نه ایران قوی می شود و نه دولت قوی خواهد شد.

به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف ضمن تبریک عید سعید غدیر به همه مسلمانان، حق جویان و عدالت خواهان جهان، گفت: آنچه دشمنان را از مؤمنان ناامید می کند، مسیر ولایت در اسلام است چرا که عیار تشخیص اسلام ناب از اسلام اموی، آمریکایی، صهیونی و تکفیری فقط و فقط پیروی از خط ولایت است؛ به همین جهت است که این روز را عیدالله الاکبر نامیده و نزد مسلمین عیدی بزرگ تر از عید کامل شدن دین و جدا شدن ابدی مسیر حق از باطل وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این روزها درباره گشایش اقتصادی در جامعه سوالاتی مطرح است، اظهار داشت: ما تحقق آینده خوب را از مسیر سخت ممکن می دانیم ولی نباید توقع حل مشکلات را در هفته و ماه داشت بلکه اثر اقدامات در فصل های پیش رو دیده خواهد شد. وی افزود: طرح مهمی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا در حال بررسی است که می تواند بر اقتصاد تأثیر ملموسی بگذارد اما باید تصریح کرد که این طرح فقط در صورتی که در جزئیات آن، نظرات کارشناسی برای حفظ منافع مردم مد نظر قرار گیرد می تواند به اهداف خود برسد. قالیباف ادامه داد: در این زمینه اختلاف نظرات کارشناسی وجود دارد و هنوز هیچ طرحی قطعی نشده است لذا باید صبر کرد و اجازه داد این بحث ها در فضای کارشناسی بررسی شده و به نتیجه نهایی برسد. رئیس قوه مقننه همچنین تصریح کرد: مردم عزیز اطمینان داشته باشند که مجلس با ترکیبی از نمایندگان توانمند در عرصه اقتصاد و کارشناسان مرکز پژوهش ها با رعایت نظرات کارشناسی، منافع مردم را تأمین خواهد کرد و همانطور که در بسته اقتصادی مردمی توضیح داده شد، مجلس مبنای عمل خود را مردمی کردن اقتصاد به نفع طبقه متوسط و محروم قرار داده است و معتقد است بدون قوی شدن تک تک مردم، نه ایران قوی می شود و نه دولت قوی خواهد شد.

وی با اشاره به مسائلی درباره برگزاری کنکور، یادآور شد: بعد از مطالبه نگرانی مردم در برگزاری کنکور، وزرای بهداشت و علوم پروتکل های جدیدی را برای اطمینان از سلامت در برگزاری کنکور تنظیم کرده و متعهد شدند اجرای آن را به درستی انجام دهند. قالیباف تصریح کرد: در راستای پیگیری نگرانی های مردم، نمایندگان محترم و معاونت نظارت مجلس با حضور در حوزه های برگزاری کنکور کارشناسی ارشد، بر چگونگی اجرای تعهدات نظارت کردند و گزارش ها حاکی از این است که نحوه برگزاری نسبت به آزمون دکتری بهتر شده است اما همچنان اشکالات اساسی وجود دارد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان بر اساس گزارش های رسیده به وی عنوان کرد: بر این اساس در کنکور دکتری، ۱۰ درصد و در کنکور کارشناسی ارشد حدود ۱۵ درصد از داوطلبان نسبت به سال گذشته عموما به دلیل هراس از ابتلا به کرونا در آزمون کمتر شرکت کرده اند که معنای آن این است که ده ها هزار نفر به دلیل نگرانی، از حق شرکت در آزمون محروم شدند. در کنکور سراسری این نگرانی ها می تواند به محرومیت از حضور در دانشگاه منجر شده که بسیار نگران کننده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در عین افزایش انتظارات از نهادهای اجرایی برگزاری کنکور، بودجه لازم برای عمل به پروتکل ها از سوی دولت اختصاص داده نشده است، اظهار داشت: تهیه تجهیزات لازم ضدعفونی و گندزدایی، افزایش عوامل اجرایی، تهیه لوازم محافظتی لازم و به کارگیری افراد کارآزموده برای اخذ امتحان از داوطلبان مشکوک و یا مبتلا به کرونا به بودجه نیاز دارد که باید پیگیری شود.

قالیباف ادامه داد: نمایندگان مجلس و وزرای بهداشت و علوم بر لزوم رعایت فاصله ۱.۸ متری تأکید کرده اند اما این فاصله در عین عمل در بسیاری از مواقع رعایت نشده و علاوه بر آن در کنکور سراسری پیش رو، تعداد بسیار بیشتر داوطلبان نسبت به کنکور دکتری و ارشد و تجربه کمتر داوطلبان برای حضور در آزمون های سراسری و آشنایی کمتر آنها با فضای آزمون نسبت به آزمون های تحصیلات تکمیلی و همچنین تعداد بسیار زیادی از داوطلبان حتما همراه و مشایعت اعضای خانواده خود به محل برگزاری آزمون می روند که این به معنای افزوده شدن صدها هزار نفر از والدین پشت درب های محل برگزاری آزمون است که خود نیازمند تمهید، برنامه ریزی، مدیریت و حتی اطلاع رسانی های لازم است.

وی افزود: همچنین در این گزارش به موارد دیگری از پروتکل های جدید که به طور کامل رعایت نشده است، اشاره شده بر این اساس ضروری است رؤسای کمیسیون های بهداشت و آموزش و معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی ظرف ۴۸ ساعت، در جلسه ای با حضور وزرای بهداشت و علوم، مشکلات موجود را بررسی و برای نحوه رفع این مشکلات برنامه ریزی کنند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: آنچه مهم است این است که برگزاری کنکور سراسری ضروری بوده اما این کنکور باید زمانی برگزار شود که از رفع اشکالات موجود اطمینان کامل حاصل شود.

فرجی راد از افزایش نگرانیهای رییس جمهور آمریکا خبرداد

تحلیلگر مسائل آمریکا ضمن تحلیل سخان اخیر ترامپ مبنی بر مذاکره با ایران و دخالت دول خارجی در انتخابات آمریکا به آثار این سخنان در انتخابات آمریکا و روابطش با ایران پرداخت. عبدالرضا فرجیراد درباره سخنان اخیر ترامپ و موضوع توافق با ایران گفت: با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا نگرانیهای ترامپ زیادتر شده و این موضوع از چهره و حالات عصبی او کاملا مشخص است. او حدود ۱۰ درصد از بایدن عقب است و این نگرانی را دارد که کشورهای خارجی ممکن است ضرر بیشتری به وی برساند و آنقدر این موضوع را تکرار کرده که خودش هم باورش شده این مسئله جدی است، لذا در حال حاضر ترامپ به دنبال این است که ایران را به گونهای آرام کند که به خیال خودش در انتخابات تاثیرگذار نباشد. وی افزود: ترامپ تلاش دارد این پیام را به ایران بدهد که علی رغم اینکه ایرانیها منتظر هستند تا با جو بایدن به توافق برسند، اما اگر او نیز رئیسجمهور شود به سرعت با ایرانیها به توافق خواهد رسید. همچنین میخواهد شایعاتی که در مورد برخورد تند ترامپ در دور دوم علیه ایران مطرح است را خنثی کند؛ کنار گذاشتن برایان هوک نیز در همین ارتباط است. تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: یعنی اگر سخنانش را چراغ سبز آرامکننده اوضاع تلقی کنیم، رفتن برایان هوک و انتخاب جانشین او که کارش مسائل ونزوئلا بوده و ایران را نیز به او محول کردهاند، این پیام را دارد که نمیخواهد تا انتخابات اوضاع را متشنج و ایران را عصبانی کند؛ یا اینکه ایران هم دخالت ادعایی آنها در انتخابات آمریکا با چینیها همکاری کند. وی تصریح کرد: چین به صورت جدی با ترامپ در افتاده است و تلاش میکند روی انتخابات آمریکا اثر بگذارد، برخلاف روسیه که روی رای بایدن اثر منفی میگذارد. لذا ترامپ نگران است که ایرانیها دست به اقداماتی بزنند که میزان رای او بیش از آنچه که پایین است، ریزش کند. سفیر پیشین ایران در نروژ با بیان اینکه برآیند ترامپ این است که با انجام این کارها در این سه ماه باقی مانده تا انتخابات، ایرانیها وارد مذاکره با او شوند، بیان داشت: ترامپ معتقد است که اگر قدمهایی بردارد و صحبتهای مثبتی انجام دهد، از سویی برایان هوک را هم عزل کند شاید ایرانیها ترغیب به مذاکره شوند. آمریکای ترامپ در سیاست خارجی خود دستاوردی نداشته و بسیار نیازمند مذاکره با ایران است.

کرونا حداقل برای ٦ ماه آینده مهمان ماست

رییس جمهور گفت: در جلسه ستاد ملی کرونا روی دستورالعملهای ماه محرم تاکید شد؛ باید اعتدال در دستورکار باشد اگر بگوییم ماه محرم عزاداری نباشد نادرست است و مردم را دلگیر میکند و اضطراب و افسردگی برای مردم ایجاد می کند؛ باید این مراسم ها با جمعیت های کمتر برگزار شود؛ ما عدد را کم میکنیم اما اصل عزاداری را باید انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با تاکید بر لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی در ایام محرم گفت: امسال باید دقیقاً سلامت مردم و سوگواری مردم را در کنار هم قرار دهیم؛ این کار شدنی است و دستورالعملهای لازم صادر شده است. ممکن است امسال روزها و ساعات عزاداری کمتر باشد و پذیرایی از عزاداران ممنوع شود.

۶ ماه است با ویروس کرونا مواجهیم و شاید روزهای اول به مردم میگفتیم ماه و سال معیار است و نه روز و هفته، اما برخی می گفتند ما در چند هفته این ویروس را از پا درمی اوردیم، اما امروز ۶ ماه از آغاز شیوع کرونا گذشته و بخش های درمانی، صنعتی و علمی عملکرد خوبی داشتند و مردم نیز در جاهایی که نیاز بوده همراهی کردند. باید بدانیم حداقل تا ۶ ماه دیگر با این شرایط مواجهیم و باید خود را آماده کنیم تا روزی که یک واکسنی بدست ما برسد و به اندازه کافی در اختیار ما قرار بگیرد و بتوانیم آن را تولید کنیم؛ تا آن زمان که خیلی روشن نیست همه باید مراعات کنیم.

وی با اشاره به در پیش بودن ایام سوگواری محرم خاطرنشان کرد: این روزها دو طرف را می بینیم؛ یک مرتبه عدهای نامه می نویسند و اظهار نظر می کنند که چرا محمدودیت ها را زیاد می کنید و ماه محرم و ماه عزاداری است و از طرف دیگر عده ای نامه می نویسند و میگویند امسال حج که واجب بود، برگزار نشد و محرم که مستحبی است هم نباید مراسمی برگزار شود. عدهای هم میگفتند که مغازه ها نباید باز شوند و مردم از خانههای خود نباید خارج شوند؛ این کارها شاید برای مدتی لازم بود اما ما نه میتوانیم فعالیت های اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی را بطور کامل تعطیل کنیم و نه میتوانیم مانند گذشته این فعالیت ها را برگزار کنیم. باید حد وسطی را انتخاب کنیم و آن مسیر را طی کنیم.

اولین جلسه دادگاه متهمان پرونده خودروهای قاچاق برگزار شد

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده شرکتهای نگین خودرو، ایرتویا، آریتا، نگین خودروی ایرسا در شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور به ریاست قاضی زرگر برگزار شد.

به گزارش ایسنا قاضی زرگر در ابتدای جلسه دادگاه با تشریح اهمیت موضوع اقتصاد در جامعه اسلامی، بیان کرد: یکی از ارکان مهم پیشرفت کشور، داشتن اقتصاد سالم است، برای اینکه اقتصاد سالم در کشور به وجود آید باید عواملی را که میتواند اقتصاد را سالم کند به وجود بیاوریم و موانع را نیز از بین ببریم.

در ادامه وهاب نماینده دادستان کیفرخواست را قرائت کرد و افزود: مسلماً اخلال در نظام اقتصادی کشور به فعالیت مجرمانه یک شخص واحد ختم نمیشود. تحقیقات اولیه نشان از آن دارد که افراد متعددی در ماههای اخیر در این بخش فعال بودند، اگرچه همه آنها به یک میزان نقش نداشتند، ولی عملکرد هر یک از آنها به نوعی موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور شده است.

وی گفت:اخلال در نظام اقتصادی کشور به صورت گسترده و با علم به موثر بودن آن در مقابل با نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق مشارکت در قاچاق سازمان یافته تعداد ۴۲۴ دستگاه انواع خودرو خارجی شامل رنو داستر، رنو کولئوس، تالیسمان، تویوتا رافورد و تویوتا پریوس، به نام شرکتهای نگین خودرو، ایر تویا و آریتا به ارزش ریالی ۳۹۰ میلیارد و ۵۶ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۹۶۶ تومان با استفاده و از طریق اظهار کالا و اسناد خلاف واقع و مجعول.

وی ادامه داد: اما متعاقب آن با توجه به تحقیقات انجام شده از سوی شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی به شرح ذیل اصلاح شده است:اخلال در نظام اقتصادی کشور به صورت گسترده و با علم به موثر بودن آن در مقابله با نظام از طریق مشارکت در قاچاق سازمان یافته تعداد ۵۴ هزار و ۳۲۳ دستگاه انواع خودرو خارجی به نام شرکتهای نگینخودرو، ایر تویا، آریتا و نگین خودرو ایرسا، در بازه زمانی سالهای ۹۰ تا ۹۷ از طریق وارکالا با اسناد و مجوزهای جعلی. پس از قرائت عناوین اتهامی متهمان پرونده از سوی نماینده دادستان، قاضی زرگر گفت: زمانی که پرونده از بندرعباس به شعبه ما ارجاع شد در ارتباط با ۴۲۴ خودرو بود که آنجا در فضای باز نگهداری میشدند. وی افزود: براساس تصمیم صورت گرفته، مقرر شد کسانی که کامل پول خود را داده بودند خودرو به آنها تحویل داده شود و کسانی که بخشی از پول را داده بودند به قیمت روز باقیمانده پول را بدهند و خودرو را تحویل بگیرند. بقیه خودروها هم که برای شرکت مربوط است، باید فروخته شود و به حساب دادگستری واریز شود.کار به خوبی انجام گرفت؛ قاضی در رابطه با علت رسیدگی به این پرونده در تهران بیان داشت: عنوان کردیم آن کسانی که در بندرعباس تخلف میکردند، هرچه از تهران به آنها فرمان میدادند را انجام میدادند. ما در تهران با تحلیل کارشناسهای قوی، موضوع را بررسی و پیگیری کردیم و خوشبختانه به ۵۴ هزار وسیله نقلیه رسیدیم که بدون رعایت قانون وارد کشور شدهاند. نماینده دادستان در ادامه با اشاره به اظهارات متهم ردیف سوم نزد ضابط پرونده عنوان کرد: نامبرده ادعا دارد که اقدامات انجام گرفته در خصوص حقوق دولت تاثیری نخواهد داشت. وی با اشاره به اظهارات متهم ردیف چهارم گرفت: بر اساس قانون باید ارزش جهانی خودرو استخراج و بررسی شود. وهاب با اشاره به دفاع بلاوجه متهم ردیف اول تا چهارم در دادسرای کارکنان دولت به قرائت ادله و مستندات کیفرخواست پرداخت و در ادامه با استناد به مواد قانونی از دادگاه برای متهمان درخواست تعقیب کیفری و صدور حکم کرد.