رهبر انقلاب درگذشت حجتالاسلام موسویان را تسلیت گفتند

حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت حجت الاسلام سیّدعباس موسویان از متخصصان فقه اقتصادی را تسلیت گفتند.به گزارش ایسنا در پیام رهبر انقلاب اسلامی آمده است:درگذشت جناب حجةالاسلام آقای سیّدعباس موسویان رحمةاللهعلیه را به بازماندگان مکرّم ایشان و نیز به شاگردان و همکاران و ارادتمندان این روحانی ارزشمند تسلیت عرض میکنم. ایشان از متخصصان فقه اقتصادی و صاحبنظر در بانکداری اسلامی و دیگر مسائل مالی فقه بودند و فقدان ایشان ضایعه است. از خداوند رحمت و مغفرت و علو درجات برای آن فقید و صبر و آرامش و اجر برای بازماندگانش مسألت میکنم.

وعده ترامپ برای توافق با ایران

رئیس جمهور آمریکا در جمع هوادارانش وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات ریاستجمهوری آمریکا به توافق با ایران دست مییابد.به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ که در جمعی خصوصی از هوادارانش حضور یافته بود وعده انتخاباتی دستیابی به نوعی توافق قریب الوقوع با ایران را داد.ترامپ در ویدیویی که پایگاه خبری جوییش اینسایدر آن را منتشر کرد، در این باره گفت: اگر ما در انتخابات پیروز شویم، ظرف چهار هفته به توافق با ایران دست پیدا می کنیم.بر اساس این گزارش، اظهارات ترامپ در این باره در حالی مطرح میشود که مقامات کشورمان بارها تاکید کردهاند پیش از خروج آمریکا از برجام در این چارجوب با این کشور مذاکره کردهاند و تنها در صورت بازگشت آمریکا به برجام و پایبندی کامل به تعهداتش با این کشور مذاکراتی انجام خواهند داد.

اثبات استقلال شورای امنیت با رای

رئیس دفتر رئیس جمهور بیان کرد: اعضای شورای امنیت در معرض آزمونی بزرگ برای نشان دادن استقلال رأی خود و واکنش منفی در قبال فشارهای رژیم آمریکا علیه ایران قرار دارند.به گزارش ایلنا، محمود واعظی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: اعضای شورای امنیت در معرض آزمونی بزرگ برای نشان دادن استقلال رأی خود و واکنش منفی در قبال فشارهای رژیم آمریکا برای تحمیل ارادهاش علیه ایران و نقض قطعنامه ٢٢٣١ و فروپاشیبرجام قرار دارند.

انتقاد اولیانوف از موضعگیری پمپئو

نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی در وین از موضع گیری اخیر وزیر امور خارجه آمریکا درباره نامه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به شورای امنیت و درخواست برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران انتقاد کرد.به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف در پیامی توییتری در انتقاد از واکنش مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به نامه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس که در برگیرنده درخواست این کشورها برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بود، نوشت: اظهاراتی غیر قابل انتظار: تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران "پس از سال ها دیپلماسی". چه جور دیپلماسی ای؟ سیاست فشار حداکثری ارتباط کمی به دیپلماسی دارد. و در هر مورد دیگری که آمریکا سعی کرد در پایان سال ۲۰۱۹ مسئله تحریک تسلیحاتی را مطرح کند. بنابراین چند ماه، نه چند سال.

ادعای دخالت ایران در انتخابات آمریکا

مشاور امنیت ملی رئیسجمهور آمریکا با مطرح کردن این ادعا که ممکن است از سوی کشورهای خارجی از جمله ایران مداخلهای در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا انجام شود، درباره عواقب این اقدام هشدار داد.به گزارش ایسنارابریت اوبرین با تکرار ادعای تلاش کشورهای ایران، روسیه و چین در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت: چه چین، روسیه یا ایران باشد، ما با این مسئله کنار نخواهیم آمد و برای هر کشوری که سعی کند در انتخابات آزاد و منصفانه ما مداخله کند، عواقبی سخت در کار خواهد بود.اوبرین گفت: این که سران این کشورها جو بایدن یا دونالد ترامپ را ترجیح دهند مهم نیست.

مقاومت فعال در برابر زیادهخواهی دشمن

رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت: رسالت ما در برابر زیاده خواهی دشمن، مقاومت فعال است.به گزارش ایلنا، عباس محمدحسنی با بیان اینکه چرا جمهوری اسلامی ایران همواره مورد طمع و تهدید اجانب قرار داشته و دارد گفت: دلیل مهم تهدیدهایی است که قبل از انقلاب هم وجود داشت موقعیت ژئوپلتیکی منحصر بفرد ایران اسلامی است، کارشناسان می گویند منطقه غرب آسیا قلب جهان و مرکز قلب جهان، ایران است. بنابراین هرکس مرکز قلب جهان را در اختیارداشته باشد می تواند ابتکار عمل در مدیریت جهان را را در دست داشته باشد. پس اگر ما شیعه و مسلمان هم نبودیم این تهدید متوجه کشور مان بود و اینک که هم ایرانی هستیم و هم مسلمان و شیعه ای هستیم که زیر بار زور نمی رویم بیشتر مورد تهدید قرار می گیریم زیرا جلو سیاست های استعماری دشمن ایستاده و معادلات آن ها را به هم ریخته ایم.

تبعات تحریف واقعیتها

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مستکبرین و دشمنان با وارونه نشان دادن حقایق کشور قصد دارند واقعیت ها را تحریف گنند، تصریح کرد: اگر در فضای تحریف واقعیت ها شکست بخوریم تحریم ها نیز ما را شکست خواهند داد.جواد نیک بین در گفت و گو با ایسنا گفت: تحریف واقعیت در یک کلام به معنای وارونه نشان دادن حقایق مجود است، مستکبرین از یک سو با تمام توانشان موضوع تحریم را علیه ما در پیش گرفته و با اینکار مقابل اظهارات حقوق بشری خودشان ایستاده اند، آنها مردم ایران، شخصیت ها و حتی مراکز درمانی و بیمارستان های ما را هم تحریم کردند.

رئیس قوه قضائیه بر اجرای بدون تبعیض عدالت تاکید کرد

رئیس قوه قضاییه با بیان این که برخی روشها در دستگاه قضایی نادرست است، بر لزوم اصلاح روندها و فرایندهای زحمت آفرین برای مردم در دستگاه قضایی تأکید کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قضایی گفت: نظام اجتماعی بر اساس عدالت شکل میگیرد و انتظار این است که در نظام اسلامی قوانین عادلانه تصویب شود، مجریان بر اساس عدالت رفتار کنند و قضاوت و داوری در دستگاه قضایی نیز همراه با عدالت باشد.

وی تصریح کرد: بر خلاف تصور برخی که اجرای عدالت را دشوار میدانند، اگر عدالت به معنای دوری از هوا و هوس و نفوذ و نفوذپذیری باشد، اجرای عدالت آسان است و همه باید به دور از هر گونه هوای نفس و فقط برای رضای الهی در مسیر اجرای حق و عدالت حرکت کنند.

رئیس قوه قضاییه، کشف حقیقت را مهمترین مسأله در نظام قضایی دانست و گفت: قاضی موظف به اجرای عدالت و صدور حکم بر اساس حقیقت است و همه ارکان دستگاه قضا و همچنین ضابطان قانونی نیز باید او را در کشف حقیقت یاری دهند.

رئیسی با تأکید بر این که کشف حقیقت و صدور حکم عادلانه موجب استحکام هر چه بیشتر نظام مقدس اسلامی و آرا و نظرات و دیدگاههای قضایی میشود، افزود: همت ما در دستگاه قضایی باید اجرای بدون تبعیض عدالت باشد؛ چرا که مردم کمبودها را تحمل میکنند، اما تحمل تبعیض برای آنها سخت است.

رئیس قوه قضاییه به طرح اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: اعلام هر طرح اقتصادی در کشور باید با نظرات کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی همراه باشد و پس از تصویب نیز، برای افکار عمومی به خوبی تبیین شود تا مورد استقبال همه قرار گیرد.

آیت الله رئیسی افزود: یک طرح اقتصادی وقتی ارزشمند است و به مردم آرامش میدهد که با نظرات نخبگان تهیه شده باشد و درباره جزئیات آن هم اطلاع رسانی شود؛ در غیر این صورت با ایجاد ابهام، مردم را نگران و فعالان اقتصادی را سرگردان میکند.

رئیس قوه قضاییه با ضروری خواندن توجه دولت و مجلس به موضوع معیشت، تصریح کرد: دولت و مجلس باید مسائل اقتصادی را با حساسیت و اولویت پیگیری کنند و با طرحهای راهگشا و کارشناسی شده برای حل مشکلات معیشتی و گره گشایی از زندگی مردم گام بردارند.

رئیسی با تبریک «روز خبرنگار»، از خبرنگاران به عنوان پل ارتباطی مطمئن مردم با مسئولان یاد کرده و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه رسانه، از زحمات آنان قدردانی کرد.

رئیس قوه قضاییه به مجاهدت برخی خبرنگاران برای تولید گزارشهای تحقیقی با هدف بررسی مشکلات کشور و رفع آنها اشاره کرده و افزود: خبرنگاران در برخی گزارشها در مقام یک بازرس به شهرها و استانهای مختلف سفر میکنند تا بتوانند یک گزارش اقناع کننده تولید کنند. مواردی مثل گزارش درباره فولاد و خام فروشی کُک، از نمونه گزارشهای جهادی بود که خبرنگاران برای تولید آنها حتی به برخی کشورها سفر کردند. این همت اگر با اخلاص همراه شود، برای کشور برکات زیادی به همراه خواهد داشت.

در این جلسه رئیس سازمان زندانها به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده برای اصلاح مجرمان در زندان ها، گفت: در سازمان زندانها تلاش داریم تا از پابند زدن به پایبند کردن مجرمان به ضوابط اجتماعی و اخلاقی و رعایت حقوق خانواده و افراد جامعه برسیم و برای این مهم به سراغ شهدا رفته ایم، چون آنها نقطه اتکاء مطمئنی هستند که زندانیان به راحتی با آنها ارتباط معنوی برقرار میکنند.

حاج محمدی افزود: بر همین اساس در اولین گام از این حرکت تربیتی، کتاب «زندگینامه شهید ابراهیم هادی» با همت و هزینه نویسنده کتاب در اختیار زندانیان قرار گرفته که بازخوردهای بسیار امیدوار کنندهای داشته است.

رئیس سازمان زندانها از اجرای «طرح جهادی زندگی در زندان» با محوریت طلّاب جهادی تبلیغی خبر داد و گفت: در این طرح طلّاب صرفاً به اقامه نماز و بیان چند حدیث در زندان اکتفا نکرده و از اذان صبح تا خاموشی با زندانیان زندگی میکنند، گوش شنوای آنها شده و همراه با آنان میخندند و گریه میکنند و اوقاتشان را سپری میکنند.

حاج محمدی به ذکر نمونهای از دستاوردهای حضور جهادی طلّاب در زندانها اشاره کرد و افزود: برای مثال در ایام عید غدیر ۱۱ تن از طلّاب در زندانها مستقر شدند که از ثمرات آن اطعام ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از زندانیان و آزادی ۱۵ نفر از مددجویان از طریق حل و فصل دعاوی و دیدار با خانوادهها بوده است.

رئیس قوه قضاییه در واکنش به گزارش رئیس سازمان زندان ها، اصلاح مجرمین را یکی از اصول قانون اساسی و وظایف دستگاه قضا دانست و گفت: در ابتدای انقلاب، شهید لاجوردی و امثال شهید کچویی این همت شخصی را داشتند که علاوه بر کیفر مجرمان، برای اصلاح آنها نیز تلاش کنند، اما به مرور این اقدامات تبدیل به برگزاری یک نماز جماعت ساده شد. انشاءالله این همت جهادی شکل گرفته در سازمان زندانها و کمک نیروها و طلّاب جهادی و خصوصاً شهدا، منجر به شکل گیری یک حرکت اصلاحی جدید در زندانها شود.

در این جلسه، رئیس دیوان عالی کشور نیز با اشاره به مشکلاتی، چون احاله و اعادههای مکرر که موجب اخلال در روند دادرسیها میشود، بر لزوم ایجاد سازوکاری برای اصلاح این رویهها و کاهش حجم کار قضات در جهت صدور آرای متقن قضایی تأکید کرد.

مرتضوی مقدم با اشاره به مشکلاتی که مردم از طریق فضای مجازی به وی منتقل میکنند، گفت: ظهور و بروز حق محوری و اجرای عدالت در احکام متقن قضایی است و مادامی که اقدامات دادسراها و خروجی دادگاههای ما در جهت اجرای عدالت نباشد، پشتوانه و دلگرمی برای مردم به وجود نمیآید.

وی متذکر شد که در حال حاضر تدبیری در دیوان عالی اندیشیده شده که قضات دیوان بر رسیدگی به فرجامها متمرکز شده و دیگر پروندهها به آنها ارجاع نشود تا پروندههای فرجام خواهی شده هر چه دقیقتر و با فراغ بال تعیین تکلیف شوند.

رئیس قوه قضاییه نیز در واکنش به گزارش رئیس دیوان عالی کشور گفت: گاهی روشها در دستگاه قضایی نادرست و برای مردم زحمت آفرین است که حتماً باید اصلاح شوند.

معاون بین الملل قوه قضاییه نیز برکناری برایان هوک از مسئولیت پیگیری امور ایران را فرصت مناسبی برای تحت تعقیب قرار گرفتن او به جرم اقدامات خصمانه علیه منافع ملی ایران دانست و گفت: لازم است کیفرخواستی علیه برایان هوک از سوی دادستانی صادر شود چرا که او بانی طرح فشار حداکثری به ایران، قطع دسترسی ایران به منابع مالی و تحریمهای ثانویه بود و علاوه بر توسل به زور، سردار قاآنی را نیز تهدید به ترور کرده است. علی باقری با اشاره به آغاز عملیات جمع آوری اسناد و مدارک برای تعقیب قضایی هوک، تصریح کرد: برایان هوک نگران بیکاری اش نباشد، چون تازه کار او با قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران شروع شده است.

بررسی های تجارت نشان می دهد

گروه اقتصادی- کورش شرفشاهی: دولت برای آنکه بتواند هزینه های خود را پوشش بدهد، باید به روشهای گوناگون کسب درآمد که فروش نفت، فروش اموال تملیکی، مالیات و... را شامل می شود. اما هنگامی که دولت در یک بخش با مشکل رو به رو شود، در بخشهای دیگر فعال می شود و از آن بخشها کسب درآمد می کند. یکی از این بخشها مالیات است. مالیات مبلغی است که بهموجب قانون و برای تأمین مخارج عمومی بهطور بلاعوض از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی به دولت پرداخت میشود؛ در واقع دولت مالیات را از دارایی و درآمد اشخاص برداشت میکند و هیچ تعهدی نسبت به پرداختکننده نخواهد داشت. مالیات از مهمترین منابع درآمد دولتها در سرتاسر جهان است. مالیات در ایران به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می شود. در تعریف این دو دسته از مالیاتها اختلافاتی وجود دارد با این وجود شایعترین تعریف این است که درصورتی که مؤدی مالیاتی و پرداختکننده مالیات یک نفر باشند آن مالیات مستقیم محسوب میشود وگرنه مالیات غیرمستقیم خواهد بود. مالیات مستقیم به دو دسته مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد تقسیم میشوند. مالیات بر دارایی شامل تمامی دارایی افراد می شود اما مالیات بر درآمد همواره چالش افرین بوده است. مالیات بر درآمد کشاورزی، مالیات بر درآمد حقوق، مالیات بر درآمد مشاغل، مالیات بر درآمد اتفاقی، مالیات بر درآمد املاک و مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی از انواع مالیات مستقیم است. اما در بحث مالیات های غیرمستقیم حقوق و عوارض گمرکی، مالیات بر مصرف، مالیات بر ارزش افزوده از جمله مالیاتهای دردسر ساز هستند. این مالیاتها همواره با اعتراض و انتقاد رو به رو شده که همواره بر اصلاح آن تاکید می شود.

وعده های بر زمین مانده اصلاح مالیات

ساماندهی و هدفمندی معافیتهای مالیاتی، ارائه مالیاتهای جدید مانند مالیات بر عایدی املاک و مالیات بر دارایی و مالیات بر مجموع درآمد از جمله تغییرات بنیادی و اساسی لایحه اصلاح مالیاتهای مستقیم است اما قریب به چهار سال است که بحث آن در دولت مطرح است اما در ارائه آن به مجلس تعلل صورت میگیرد.اولین بار صحبت از این لایحه در سال ۹۶ و پس از متوقف شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس به دلیل اصرار دولت بر ارائه یک لایحه در این موضوع مطرح شد. وزیر وقت اقتصاد و معاونین این وزارتخانه در سال ۹۶ و ۹۷ بر لزوم وضع این مالیات در بازار مسکن برای جلوگیری از تحرک مخرب سوداگران تاکید داشتند. با این حال تا پایان دوره وزارت کرباسیان و ریاست تقوی نژاد بر سازمان امور مالیاتی این وعده جامه عمل نپوشید و در مقام سخن باقی ماند.

ایجاد کارگروه بررسی فوری مالیات

پس از گذشت حدود یک سال از این وعده، حسین میرشجاعیان معاون سابق اقتصادی وزیر اقتصاد، مردادماه سال ۹۷ بر لزوم اجرای مالیات بر عایدی سرمایه تاکید کرد و گفت: به واسطه مالیات بر عایدی سرمایه میتوان به راحتی درآمدهای بادآورده را در این سیستم کنترل کرد. اما زمانی میتوان این کار را کرد که روی تمام نقل و انتقالات مالی نظارت داشت. وی از تشکیل کارگروهی ویژه در وزارت اقتصاد خبر داده و گفته بود که این کارگروه با توجه به شرایط فعلی بازارها قرار است به صورت فوری به مساله مالیات بر عایدی سرمایهها رسیدگی کند. محمد قاسم پناهی، سرپرست وقت سازمان امور مالیاتی نیز از ارسال لایحه در شش ماهه اول سال ۹۸ به مجلس خبر داده بود. پس از آن نیز اوایل اردیبهشت ماه سال ۹۸ فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی از آماده شدن پیشنویس لایحه مالیات بر عایدی سرمایه خبر داده و گفته بود که این لایحه تا پایان خرداد نهایی میشود.

ادغام لوایح مالیاتی

در این بین و در زمانی که همگان منتظر ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه به دولت بودند، هشتم مرداد ۹۸ فرهاد دژپسند از ادغام لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در لایحه اصلاح جامع نظام مالیاتی و مالیاتهای مستقیم خبر داد. دژپسند گفت که در متن لایحه اصلاح جامع نظام مالیاتی و مالیاتهای مستقیم بحث مالیات بر عایدی سرمایه نیز گنجانده میشود و این مسئله برای ایجاد هماهنگی بین بخشهای مختلف مالیات است. اواسط مرداد ماه، دژپسند در اظهارنظر دیگری گفت که لایحه اصلاح نظام جامع مالیاتی اواخر دی ماه به مجلس ارائه میشود.اواسط مهر ۹۸، فرهاد دژپسند، در گفت و گو با مهر، در مورد اینکه چه زمانی این لایحه به دولت ارسال میشود، گفت: بزودی لایحه را که به طور یکپارچه تهیه شده است، به دولت ارائه میدهیم. مهر ۹۸ هم به پایان رسید و خبری نشد اما دهنوی، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد اعلام کرد که کار بررسی لایحه مذکور پیچیده است و احتمالاً تا انتهای پاییز بررسیهای معاونت اقتصادی در خصوص پیشنویس لایحه به اتمام میرسد و پس از تکمیل بررسیها در معاونت اقتصادی، پیشنویس مربوطه به دولت ارجاع میشود. پاییز ۹۸ هم به پایان رسید و وعدهها محقق نشد؛ دهقان دهنوی بار دیگر اعلام کرد که بررسی کارشناسی لایحه کمی زمانبر شده است و در نظر داریم حداقل تا هفته آینده و حداکثر تا ۲۰ دی ماه بررسی آن در وزارت اقتصاد تمام شود.

لایحه به دولت رفت اما گیر کرد

وعدههای مکرر مسئولان وزارت اقتصاد که به برخی از آنها اشاره شد، سرانجام رنگ واقعیت به خود گرفت؛ پنجم بهمن ماه ۹۸ فرهاد دژپسند از ارسال لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم در اول بهمن ماه خبر داد. او گفته بود که لایحه به دولت ارسال شده و مالیات بر مجموع درآمد و مالیات بر عایدی سرمایه و ساماندهی معافیتها ارکان اساسی این لایحه هستند.۲۵ خرداد ۹۹، امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی در گفتگویی ابراز امیدواری کرد که این اصلاحیه هر چه زودتر در دولت نهایی شود و مجلس پیش از بودجه سال ۱۴۰۰، آن را تصویب کند.وی با اشاره به اینکه در لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم، مالیات بر عایدی سرمایه دیده شده است، اضافه کرد: همچنین مالیات بر مجموع درآمدها هم عملیاتی و معافیتهای مالیاتی هم ساماندهی میشود.

کلیات تصویب شد جزییات باقی است

در خرداد ۹۹، محمود علیزاده معاون سازمان امور مالیاتی نیز طی مصاحبهای تلویزیونی با بیان اینکه این لایحه در دولت مطرح است و کلیات آن تصویب شد و جزئیات آن در حال بررسی است، اظهار داشت: دولت از زمان وزارت آقای دژپسند بر امور اقتصادی و دارایی، موضوع اقتصاد هوشمند و تغییر در پایههای مالیاتی را در دستور کار خود قرار داد که با همکاری همه خبرگان بخش اقتصادی از جمله مرکز پژوهشهای مجلس، فرآیند اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم در دستور کار قرار گرفت. مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد در آن به عنوان جزئی از اصلاح این قانون دیده شده است.

تشکیل جلسه فوقالعاده برای اصلاح

اگرچه این لایحه هنوز در دولت باقی مانده ، اما فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، در پاسخ به مهر که آیا لایحه اصلاح مالیاتهای مستقیم تا مهر ۹۹ به مجلس میرسد، گفت: برای بررسی این لایحه جلسه فوقالعاده کمیسیون تشکیل دادهایم اما به مجلس رسیدن آن به اختیار من نیست چرا که بعد از کمیسیون باید دولت نیز آنرا تصویب کند و نمیتوانم زمانی را قول بدهم اما تمام تلاش خودمان را خواهیم کرد که این اتفاق بیفتد.بر اساس آنچه از گفته دژپسند و سایر شواهد بر میآید این لایحه بیش از ۷ ماه است که به دولت رفته اما عزمی برای پیگیری تصویب آن دیده نمیشود. این در حالی است که دولت در یکی از بی سابقهترین کسری بودجهها در سالیان اخیر قرار دارد و باید بتواند هرچه سریعتر درآمدهای خود از محل مالیات را بیشتر و هدفمند تر کند به نحوی که با کاهش فشار مالیاتی از تولیدیها و ایجاد پایههای جدید مالیاتی مانند مالیات بر مجموع درآمد ضمن کاستن از فشار مالیاتی بخش تولید، درآمدهای خود را نیز تقویت کند.

رییس بانک مرکزی مطرح کرد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: «نباید به دلیل اندک تخلفات از سوی معدود افراد، عملکرد کل شبکه بانکی و اعتماد به آن خدشهدار و تلاش های پرسنل خدوم نظام بانکی نادیده گرفته شود.» به گزارش ایلنا عبدالناصر همتی در جلسه دوره ای با مدیران عامل بانکها گفت: خوشبختانه طی دو سال گذشته علی رغم التهابها و نوسانات، بانکها با ثبات به وظایف خود اعم از سپرده گیری و تأمین مالی عمل کردهاند. خوشبختانه براساس گزارش های واصله شاخص های مهمی از نظام بانکی در حال اصلاح و بهبود است. همتی با بیان اینکه هدف اصلی ما کاهش ناترازی بانکهاست، گفت: از نظام بانکی انتظار میرود، این روند اصلاحی ادامهدار باشد و اجازه ندهد نقصانی به آن وارد شود. رئیس شورای پول و اعتبار ضمن تاکید بر اهتمام هر چه بیشتر شبکه بانکی بر مبارزه با پولشویی اظهار کرد: ضروری است، بانکها این نکته را جدی تلقی کنند و جلوی تخلفات را بگیرند. انتظار میرود شبکه بانکی بر شعب خود کنترل بیشتری داشته باشند و عمل به دستورالعملهای شورای پول و اعتبار را با جدیت بیشتری پیگیری کنند. همتی درخصوص کمک ودیعه مسکن، گفت: منابع در نظر گرفته شده برای این طرح ۲۰ هزار میلیارد تومان و در قالب «عقد مرابحه خرید کالا و خدمات» است. نگاه ما در شبکه بانکی این است که، تسهیلات یاد شده، در شرایط فعلی می تواند گرهگشای بخشی از مشکلات و گرفتاری های مستاجران باشد؛ البته نظام بانکی در حال حاضر از آمادگی کامل برخوردار است و سهمیه بانکها نیز مشخص شده است، اما متأسفانه تاکنون سامانه مرتبط وزارت راه و شهرسازی به بانک ها متصل نشده است. وی در خصوص شبهات مطرح شده درباره خانه های خالی متعلق به نظام بانکی عنوان کرد: این امر فرافکنی و نادرست است. براساس بررسیهای به عمل آمده و اذعان مدیران عامل بانکها، این تعداد کمتر از ۱۰ هزار ملک متعلق به ۳۰ بانک است و شامل خانههای خالی نیست بلکه تملیکی و عمدتاً برای فروش است. ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از این موارد خانه مسکونی نیست و کاربریهای دیگری دارد و بسیاری از آنها مربوط به سالیان گذشته است.

سرمقاله

احسان ارکانی

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس

مدتی است که گرانی و تورم بلای جان مردم شده و ناتوانی دولت در کنترل قیمت ها بر این بلا دامن زده است. به همین دلیل نمایندگان مجلس شورای اسلامی دست بکار شدند و بحث تامین کالاهای اساسی را با جدیت پیگیری کردند تا در قالب طرحی در صحن علنی مجلس بررسی و تصویب کردند. خوشبختانه اکنون اجماع نظری نسبت به کلیات و اجرای طرح تامین کالاهای اساسی در دولت و مجلس وجود دارد. اکنون باور همگانی بر این است که با وضعیت فعلی تورم افسارگسیخته و گران شدن کالاها، باید بتوانیم حداقل سبد معیشتی مردم را تامین کنیم.

اما نکته مهم اینجاست که در بین دهکهای جامعه، تنها ۶ یا هفت دهک به توجه نیاز دارند و بقیه نه تنها می توانند گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند بلکه از این آشفته بازار به نان و نوایی هم می رسند. به همین دلیل تنها راه حمایت از دهکهای ضعیف جامعه، ایجاد چتر حمایتی سبد معیشتی با استفاده از اعطای یارانه یا تخصیص بودجه است. برای آنکه بتوانیم بخوبی خدمات رسانی کنیم، باید آمار دقیقی داشته باشیم و بانک اطلاعاتی دقیقتری از وضعیت خانوادههای مشمول این طرح یعنی ۷ دهک جامعه ایجاد شود که این کار بر عهده بانک مرکزی و معاونت رفاه اجتماعی وزارت کار است.

آنچه مسوولان دولتی برای سنگ اندازی بر سر راه این طرح عنوان می کنند، تامین منابع مالی مورد نظر برای اجرای طرح تامین کالاهای اساسی است. کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای آنکه این بهانه را از دولت بگیرد، در جلسات خود در این مورد بحث و بررسیهای لازم را انجام داده و منابع قابل پیشبینی در تبصره ۱۴ بودجه امسال را برای اجرای این طرح در نظر گرفته است.

بحث دیگر تعداد اقلام خوراکی مورد نیاز در این طرح است که در این زمینه هم مباحثی مطرح و قرار شده، مواد غذایی اصلی مانند برنج، روغن، گوشت و ... از طریق کارتهای الکترونیکی غیرقابل برداشت در اختیار مردم قرار بگیرد تا آنها بتوانند به سهولت در تمام شهرها و روستاها این اقلام را تهیه کنند.

اکنون طرح به مرحله ای رسیده که می توان آن را تصویب و اجرا کرد اما دولتمردان به ویژه آنهایی که در مسیر اجرای این طرح سنگ اندازی می کنند، باید بدانند و البته مطمئن شوند که در صورت عدم اجرای طرحی برای تامین نیازهای حداقلی و معیشتی بسیاری از خانوادهها در سال جاری، مشکلات حادی بوجود خواهد آمد که بسادگی امکان رفع آن وجود نخواهد داشت.

یادداشت

مجید گودرزی

کارشناس امور مالی و اقتصادی

اگر نخبگان درگیر مسائل و مشکلات جامعه شوند، آن مشکلات حل می شود. اما در جامعه ای که نخبگان در مقابل مشکلات مصون شوند و بین فرهیختگان جامعه و مشکلات جامعه حصار کشی شود، امیدی به حل مشکلات نیست.وقتی می شنویم انواع نیازهای زندگی یک نماینده یا وزیر یا مسوولی را دیگران انجام میدهند، سخن گفتن از مشکلات، کوبیدن بر آهن  سرد و همانقدر بی تاثیر است. در جوامعی که نخبگان از مشکلات دور نگه داشته میشوند، آسیب دیدگان آسیب بیشتری می بینند و کسی قدمی بر نمی دارد. در حالی که باید حمایت شوند.

دعای خیری نیست اگر بگوئیم ای کاش نمایندگان یا وزرا مستاجر باشند یا تصادف کنند تا به عینه لمس کنند که چه وقایع تلخی در مدت خدمت رسانی برای یک نفر رخ می دهد و باید اصلاح شوند. وقتی یک مقام مسئول آسیب می بیند همه تلاش می کنند وقایع وارونه و خوشایند باشند و صدای مردم عادی بجایی نمی رسد.

وقتی بعد از تصادف می بینی که هزینه یک ساعت کار جرثقیل دهها برابر قیمت معمول است و سهم پلیس را هم باید بپردازی، پلیس ۱۱۰ بیش از ۱/۵ ساعت انهم در شرایطی که خودت و خانواده ات در بدترین شرایط هستی و بعد از ۷ بار تماس گرفتن سر صحنه تصادف حاضر میشود، اورژانس دکتر ندارد و ۷ ساعت طول می کشد تا یک دکتر به بالین مریض بیاید و یک پزشک دیگر آدرس مطبش را به سانحه دیده میدهد تا با حال نذار به مطلب مراجعه کند و نظریه پزشک را اخذ کند، وقتی پزشکی قانونی بی حساب و کتاب هزینه میتراشد و پزشک معتمد از همه ۴۰ هزار تومان هزینه می گیرد و از آسیب دیده ۱۰۰ هزار تومان و در مقابل اعتراض میگوید :" این قانون است" و بیمه هم هزینه ها را تعهد نمی کند، وقتی هزینه انجام ام.آر.آی ۲۷ هزار تومان است و هزینه پاکت ۲۵ هزار تومان، وقتی اوراقچی، خودرو تصادفی را یک چهارم میخواهند و تعمیرکاران دو برابر هزینه طلب می کنند، فقط به این علت که در شهر آنها غریب هستید و باید زودتر کار را انجام دهی و برگردی، وقتی هزینه کپی برابری می کند با تمام کپی هایی که در عمرت گرفته ای، وقتی بیمه با نظام فرانشیز به هر نحوی حقوق شما را پایمال می کند و بیمه شخص ثالث و بدنه بجای آرامش مایه عذاب الیم است، وقتی نمایندگی با بیمه برای حساب تراشی رقابت می کنند و هرکس را می بینی توصیه می کند دنبال گرفتن حقت نباشی چرا که بشدت آزار خواهی دید، اینها میشود قوز بالای قوز آسیب دیده و فیگورهای تبلیغاتی بیشتر آزارت می دهد. چون تلاش می کنند دروغ را توجیه و موجه کنند.این سیکل معیوب خدمت رسانی به آسیب دیدگان جاده ای است.اما چقدر غرور انگیز است غیرت و مردانگی پزشک مسافری که سر صحنه تصادف تا آخر می ایستد، معاینه می کند و روحیه می دهد. چقدر زیباست اشکهای رهگذران که بدون اینکه مصدومان را بشناسند، اشک می ریزند و با تمام توان امداد رسانی می کنند. غیرت آن چوپانی که میگوید من هم خود تصادف کرده ام و هر کمکی را حاضرم انجام دهم، شنیدنی ترین حرف است. مسئولان باید بدانید که این مردم فرشته هایی هستند که بدون چشمداشت به صحنه می آیند. مردم ما دوست داشتنی ترین، عاشق ترین و بهترین هستند.

سخنگوی شورای نگهبان خطاب به کاندیداهای ریاست جمهوری ١٤٠٠

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اعلام برخی از اسامی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: شورای نگهبان هنوز درگیر انتخابات نشده و در این زمینه ورود نکرده و اقدامی نیز نکرده. از جهات قانونی افراد میتوانند در هر زمان ثبت نام کنند اما میتوان توصیه کرد افرادی که در گذشته رد صلاحیت شدهاند، دیگر ثبت نام نکنند. به گزارش ایسنا عباسعلی کدخدایی در نشست خبری در پاسخ به اینکه چگونه فردی در یک دوره انتخابات تایید صلاحیت و در دوره دیگری رد صلاحیت میشود افزود: درباره صلاحیت افراد در شورای نگهبان رای گیری میشود؛ یک دوره شاید تشخیص دهند که فردی رجل سیاسی است و در دوره دیگری شاید این تشخیص را ندهند. موارد رد صلاحیت را به خود افراد اعلام کردیم و ای کاش قانون این اجازه را می داد که نسبت به افرادی که ادعاهایی را مطرح می کنند، به صورت شفاف مواردشان را اعلام کنیم. وی درباره اظهارنظر جنتی درباره ضرورت نظارت دائمی شورای نگهبان بر نمایندگان مجلس گفت: در گذشته قانونی برای تشکیل هیاتی برای نظارت برعملکرد نمایندگان تشکیل شد و آن هیات کارایی نداشت و پیشنهاد شد که نظارت دقیق تری باشد. ما در شورا هر چهار سال یکبار نظارت داریم و عمل می کنیم و بهتر است در طول این چهار سال برای مجلس و نهاد دیگری نظارت باشد. کدخدایی افزود: پژوهشکده شورای نگهبان قبلا مطالعاتی درباره نظام پارلمانی داشته اگر بحث جدیدی درباره ظرفیتهای قانون اساسی مطرح شود، آمادگی لازم را جهت نظر مشورتی دارد. وی ادامه داد: قبلا مطالعاتی درباره تغییر نظام به نظام پارلمانی داشتیم و اگر الان هم موضوع جدیدی باشد، پژوهشگران جوان پژوهشکده شورای نگهبان آماده اند که در این زمینه مطالعاتی داشته باشند. سخنگوی شورای نگهبان در خصوص واگذاری نظارت بر نامزدهای شورای شهر به شورای نگهبان گفت: دو بحث است، یکی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و یکی نظارت بر نمایندگان، آنچه که آیتالله جنتی اشاره کردند نظارت بر نمایندگان بود که من توضیح خواهم داد؛ نسبت به بحث اول دوستانمان در مجلس چنین نظری دارند که با توجه به اینکه مجلس سازوکار نظارت موثر در بحث انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را ندارد، این کار را به شورای نگهبان واگذار کنند. کدخدایی یادآور شد: در مصوبات مشابهی که در سالهای گذشته برایمان ارسال شده بود، اعضای شورای نگهبان اشکال اصل ۹۹ را گرفتند چون در آنجا به صورت حصری نظارت را بر انتخابات به عهده شورای نگهبان نهاده است، از این جهت این ایراد را در گذشته ما گرفتهایم باید منتظر طرح مجلس باشیم اگر مثل طرحهای گذشته باشد، شورای نگهبان آن را قبول نخواهد کرد.

 

 

طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان در دستور کار مجلس قرار می گیرد

گروه صنعت و تجارت: وضعیت بازار خودرو هنوز هم هیچ نشانه ای از بازگشت ثبات ندارد. به نظر می رسد دولت تصمیم گرفته در بازار خودرو هیچ دخالتی نداشته باشد. نمایندگان مجلس اما همزمان هم طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان را مطرح کرده اند و هم به دنبال ساماندهی بازار هستند. با نگاهی دقیق تر به وضعیت بازار خودرو اما مشخص می شود که نه خبری از تنظیم بازار است نه از مدیریت در قیمت گذاری؛ به نظر می رسد که گرانی روزانه خودروهای پرتیراژ به کانال میلیون وارد شده و قیمت خودرو در هفته های اخیر به شدت صعودی شده به طوری که قیمت پراید صفر به بالای ۹۰ میلیون تومان رسیده است. در حالی که روز به روز بر قیمت خودرو در بازار داخلی افزوده می شود، برخی کارشناسان این صنعت عرضه کم و نوسانات نرخ ارز را علت افزایش قیمت ها می دانند، اما خودروسازان با ارائه آمارهای تولید ماهانه این موضوع را رد می کنند.

آخرین آمارهای مربوط به میزان تولید خودرو روز گذشته از سوی مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد. براساس این گزارش در بازه زمانی چهار ماهه ابتدای امسال، ۳۲۳ هزار و ۶۶۳ دستگاه انواع خودرو تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با رشد ۲۰.۳ درصدی نشان میدهد. براساس گزارش های وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان کشور در چهار ماهه سال گذشته ۲۶۸ هزار و ۹۶۶ دستگاه خودرو تولید کرده بودند. این گزارش نشان می دهد که در تیرماه سال جاری نیز ۱۰۶ هزار و ۱۸ دستگاه خودرو تولید شد که با احتساب ۶۹ هزار و ۴۰۲ دستگاه انواع خودرو در تیرماه سال گذشته (۱۳۹۸) افزایش ۵۲.۸ درصدی نشان می دهد. آمارها نشان می دهد که افزایش ۱۹.۴ درصدی تولید خودرو سواری از ابتدای امسال تا پایان تیرماه صورت گرفته است. به بیان دیگر در این مدت ۲۹۶ هزار و ۳۲۸ دستگاه سواری تولید شد، در حالیکه میزان تولید سواری در مدت مشابه پارسال ۲۴۸ هزار و ۱۸۴ دستگاه بوده است.

شورای رقابت در اردیبهشت امسال رأی به افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۳ درصدی قیمت ها داد. از آنجا که خودروسازان از میزان افزایش قیمت ها رضایت نداشتند و فاکتورهای اقتصادی به ویژه نرخ ارز و تورم نیز روندی صعودی داشته و دارند، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار، بر سر کوتاه تر شدن بازه زمانی بازنگری در قیمت خودروها به توافق رسیدند و مقرر شد قیمت خودرو هر سه ماه یکبار بر اساس تورم بخشی که از سوی بانک مرکزی اعلام میشود افزایش یابد. قرار شد شورای رقابت به صورت فصلی و هر سه ماه یک بار با تغییر نرخ تورم نسبت به تغییر قیمت ها اقدام کند. البته این موضوع باید به تأیید ستاد تنظیم بازار هم برسد. بر همین اساس خودروسازان درخواست خود را با استناد به هزینه های تولید به وزارت صمت ارسال می کنند و این وزارتخانه اقدام به دریافت نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی می کند. در همین حال با توجه به اینکه دور نخست بازنگری در قیمت خودروها نیمه اردیبهشت امسال بود، انتظار می رفت شورای رقابت در اواخر مردادماه یا اوایل شهریور قیمت ها را مورد بازنگری قرار دهد، با این حال شورای رقابت زودتر از موعد پیش بینی شده، دور دوم افزایش قیمت را کلید زد.

افزایش قیمت خودروهای داخلی متناسب با تورمِ بخشی

در همین حال رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار و کارخانه، گفت: در اردیبهشت ماه دستورالعمل قیمت گذاری خودرو ارائه شد. شورای رقابت در آن دستورالعمل مصوب کرد که خودروهای ساخت داخل با توجه به تورمِ بخشی، می توانند افزایش قیمت داشته باشند. این مقام مسئول ادامه داد: یکی از متغیرها در قیمت گذاری خودرو، متغیر تورم بخشی است یعنی قیمت تورم هر خودرو در بانک مرکزی محاسبه می شود. شورای رقابت موافقت کرد که به دلیل وضعیت تورمی که هم اکنون در کشور است، خودروسازان می توانند هر سه ماه یکبار به بانک مرکزی مراجعه کنند و تورم بخشی را به ستاد تنظیم بازار بفرستند تا قیمت محصولاتشان تغییر کند. شیوا ادامه داد: در این صورت با تایید بانک مرکزی اگر تورم قابل ملاحظه ای بود می توانند به همان میزان افزایش قیمت داشته باشند. در حال حاضر هیچ تغییری در فرمول و قیمت خودرو نداریم، اما مجوز داده ایم که هر سه ماه یکبار با توجه به تورم بخشی اگر خودروسازها مایل بودند، می توانند از طریق ستاد تنظیم بازار اقدام کنند. رئیس شورای رقابت تشریح کرد: در آن زمان آنچه در فرمول محاسبه کردیم تا پایان خردادماه بود و اکنون خودروسازان می توانند برای سه ماه آینده تورم بخشی را بگیرند.

شیوا ادامه داد: زمانی که تورم داریم و نهاده های تولید افزایش پیدا می کنند، هزینه تمام شده هر کالایی افزایش پیدا می کند و وقتی افزایش پیدا کند، آنکه تولیدکننده است مجبور به افزایش قیمت است. وی بیان کرد: زمانی که قیمت فولاد، آلومینیوم، پلی استر و... در طی سه ماه افزایش پیدا می کند، باید شاهد افزایش قیمت نهایی کالا باشیم، در کالاهای دیگر هم این اتفاق رخ می دهد و شاهد افزایش قیمت نهایی آن کالا خواهیم بود. آنچه که مسلم است زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد، همیشه شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. رئیس شورای رقابت ادامه داد: بانک مرکزی آمار تمام نهاده های تولید را هر سه ماه یکبار اعلام می کند و اگر نهاده های تولید افزایش قیمت داشته باشد خودروساز می تواند اقدام به این افزایش کند.

نسخه بهارستان برای ساماندهی بازار و صنعت خودرو

در همین حال روز گذشته محسن علیزاده، نماینده مردم سپیدان در مجلس یازدهم در گفتگو با ایسنا از تقاضای جمعی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از خودروسازان خبر داد و گفت که نحوه قیمت گذاری توزیع و کیفیت از محورهای این تحقیق و تفحص است. مطابق صحبت های این نماینده مجلس تاکنون ۶۵ نفر از نمایندگان متقاضی تحقیق و تفحص از خودروسازان هستند و محورهای تحقیق و تفحص، نحوه قیمت گذاری، نحوه توزیع محصولات شرکت های خودروسازی و کیفیت خودرو و تطابق آن با استانداردهای مربوطه است.

از طرف دیگر نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس از طرح این کمیسیون برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو و رفع مشکلات این حوزه خبر داده است. سید احمد رسولی نژاد در گفتگو با ایرنا گفت: در کمیسیون صنایع و معادن مجلس ۶ کمیته و همچنین کارگروه هایی تشکیل شده که در آنها به صورت تخصصی مسائل و مشکلات بخش صنعت و معدن پیگیری میشود که یکی از این کمیته ها مربوط به صنعت خودرو است. این نماینده مجلس گفت: در کمیته خودروی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، طرح جامعی توسط متخصصان و اصحاب فن در دست تهیه است و در تلاش هستیم تا پس از بررسی همه مسائل، مشکلات و وضعیت صنعت و بازار خودرو، در کوتاه ترین زمان این طرح را به صحن علنی مجلس ببریم. وی با اشاره به فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار، تاکید کرد: نمایندگان مجلس همچون سایر اقشار جامعه نگران این موضوع هستند، هرچند نمی توان همه مشکلات را گردن تولیدکنندگان انداخت، اما باید دید چه مسائل و مشکلاتی وجود دارد که خودرو اینگونه عرضه و قیمت گذاری شده و این تفاوت فاحش قیمتی حاصل می شود.

با خروج پالایشی ها از صندوق ETF

گروه بورس: در روند معاملات روز دوشنبه ۲۰ مردادماه، بازار سرمایه شاخص کل بورس تاکنون بیش از ۱۳ هزار واحد کاهش پیدا کرده است که کارشناسان اصلیترین دلیل این کاهش را اعلام خبر خروج پالایشیها از صندوق ETF و عرضه سهم دولت در پالایشگاهها به صورت بلوکی میدانند.

به گزارش ایسنا، از آنجاکه به دلیل کاهش فشار روی هسته معاملات قرار شد برخی نمادها بعد از ساعت ۱۲:۳۰ معامله شوند روند معاملات همچنان ادامه دارد، اما شاخص کل بورس تاکنون با ۱۳ هزار و ۵۵۲ واحد کاهش به رقم دو میلیون و ۶۴ واحد رسیده است.شاخص کل با معیار هم وزن با ۸۷۲۰ واحد کاهش رقم ۵۲۴ هزار و ۷۲۴ واحد را ثبت کرد.معاملهگران تاکنون دو میلیون معامله به ارزش ۲۱۶ هزار و ۸۶۲ میلیارد ریال انجام دادند.

در این راستا، علت کاهشی شدن شاخص از سوی دست اندر کاران بازار تغییر در نوع عرضه دومین ETF دولت (صندوق سرمایه گذاری قابل معامله) است. چراکه در اواخر تیرماه از سوی مسئولان وعده داده شد، اما آخرین اخبار از تکذیب آغاز پذیرهنویسی این صندوق حکایت دارد. طبق وعده مسئولان قراربود دو صندوق دیگر که یکی شامل صنایع فلزی و خودرو و دیگری شامل چهار شرکت پالایشی می شود نیز عرضه شود. البته به نظر می رسید قرعه فال برای دارادوم به نام پالایشی ها شده بود و اعلام شد چهار شرکت پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران در این صندوق جای می گیرند اما آخرین اخبار از توقف آغاز پذیرهنویسی این صندوق حکایت دارد و روابط عمومی سازمان خصوصی سازی آغاز پذیره نویسی دارا دوم در شهریورماه را تکذیب کرد.

در این میان کارشناسان معتقدند خروج پالایشیها از صندوق ETF و عرضه سهم دولت در پالایشگاهها به صورت بلوکی باعث کاهش ۱۳ هزار واحدی شاخص بورس شده است.

گفتنی است؛ در بازار سرمایه دیروز دوشنبه مخابرات ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل فولاد مبارکه اصفهان، ایرانخودرو، فولاد خوزستان و گسترش نفت و گاز پارسیان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بازار گذاشتند.

سرمایه گذاری غدیر، پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، ملی صنایع مس ایران، بانک تجارت و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو نمادهای پربیننده دیروز در بورس بودند.

در آن سوی بازار سرمایه معاملات فرابورس در حالی به پایان رسیده است که شاخص کل این بازار ۳۵۷ واحد کاهش یافت و رقم ۲۱ هزار و ۱۷۸ واحد را ثبت کرد.

در این بازار ۶۹۰ هزار معامله به ارزش ۷۱ هزار و ۴۷۳ میلیارد ریال انجام شد. سنگ آهن گوهر زمین، پتروشیمی مارون، سهامی ذوبآهن اصفهان، سرمایه گذاری صبا تامین و پتروشیمی تندگویان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل پلیمر آریاساسول و سرمایه گذاری پویا نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

نمادهای پربیننده این بازار از سهامی ذوبآهن اصفهان، بانک دی، پتروشیمی تندگویان، صنایع ماشینهای اداری ایران، س.توسعه و عمران استان کرمان، گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و نیروگاه زاگرس کوثر تشکیل شده است.