سخنگوی قوه قضائیه خبر داد:

سخنگوی قوه قضائیه درباره صدور رأی پرونده طبری، بازداشت تعدادی جاسوس، وضعیت متهمان متواری پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی، جنگل هیرکانی، پرونده سرمربی تیم ملی و دستگیری یک نماینده سابق مجلس توضیح داد.

به گزارش ایلنا، غلامحسین اسماعیلی در سیویکمین نشست خبری گفت: امروز جامعه ما از ناحیه دشمنان و بدخواهان این مرز و بوم با دوگانه تحریم و تحریف مواجه است، همانگونه که کشور با جنگ اقتصادی مواجه شده؛ اهمیت حرفه خبرنگاری در جامعه امروز ما و در مواجهه با جنگ رسانهای و تحریف از ناحیه دشمنان بیش از پیش بر ما روشن و آشکار شده است.

وی ادامه داد: ما در ماههای اخیر شاهد گزارشگری فساد توسط جامعه رسانهای کشور بودهایم، در این حوزه خبرنگاران ما را همکار خود بدانند و میتوان گفت به نوعی خبرنگاران چشم و گوش بینا و شنوای دستگاه قضایی در یافتن مشکلات و آسیب ها به شمار میآیند.

وی اضافه کرد: سیاست اصلی ما این است که خبرنگاران خودشان قانون را رعایت کنند و با اعمال نظارتهای صنفی و انجمنهای صنفی مربوطه اگر تخلفی انجام میشود در واحدهای صنفی رسیدگی شود و هیات رسیدگی بر مطبوعات و وزارت ارشاد به عنوان نهادهای متولی در این حوزه قبل از رسیدگی دستگاه قضا مسئولیتهای قانونی خود را در این حوزه انجام دهند.

وی با اعلام اینکه در یک سال اخیر هیچ روزنامه و خبرگزاری از ناحیه قوه قضاییه توقیف نشده گفت: جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه که قبلاً با محکومیتهایی مواجه شده بودند، در دوره اخیر از عفو مقام معظم رهبری و سایر ارفاقهای قانونی بهرهمند شدند.

اسماعیلی بیان داشت: خواهش ما این است که جامعه اطلاعرسانی کشور در حوزه مسائل امنیتی کشور و نظام، خط قرمزها را مراعات کنند و علیرغم اینکه گفتن این حرف شاید خیلی هم مناسب نباشد اما چارهای نیست که اگر جرم و تخلفی انجام شد، به ویژه در حوزه امنیتی و عبور از خطوط قرمز، رسیدگی مأموریت اصلی ما است.

اسماعیلی با اعلام اینکه در سال گذشته هیچ واحد تولیدی با حکم مقامهای قضایی تعطیل نشده و جایی که برخی گروههای دیگر هم به دنبال تعطیلی کارگاه بودند، با مداخله دستگاه قضایی از تعطیلی جلوگیری شده افزود: تعطیلی را به هیچ عنوان و از ناحیه هیچکس بر نمیتابیم، خواه بانک باشد به عنوان طلبکار یا سایر طلبکاران باشند که مطالباتی از واحدهای تولیدی دارند.

اسماعیلی از آخرین جلسه دادگاه طبری خبرداد و گفت: آخرین دفاع او هفته گذشته اخذ شده و آخرین دفاعهای تعدادی از متهمان باقی مانده نیز اخذ میشود. پیشبینی میکنیم تا دو هفته آینده رأی صادر شود. آنچه در دادگاه رسیدگی شد، همه موارد اتهامی این فرد نبود و به زودی بخش دوم این پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد.

سخنگوی دستگاه قضا درباره وضعیت متهمان متواری پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی اظهار کرد: این افراد در خارج از کشور به سر میبرند که سه نفر از آنها قبل از تشکیل پرونده از کشور خارج شده بودند و یک نفر از متهمان یعنی شریفی نیکنفس زمانی که پرونده در دادسرا بود از کشور خارج شده و متهم ریاحی نیز اخیراً با وجود اینکه ممنوعالخروج بوده با پاسپورت جعلی از کشور خارج شده است. عدم حضور آنها مانع رسیدگی نیست و دادگاه حکم را صادر خواهد کرد.

اسماعیلی گفت: از اوایل سال ۹۸ تا به امروز در تهران با پیگیری سازمان امور مالیاتی و اقدام نمایندگان دادستان در حوزه مالیاتی بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان مالیات از بدهکاران عمده به دست آمده و فقط سراغ بدهکاران بزرگ مالیاتی رفتیم. نیابتهایی که به سایر استانها داده شده بود نیز حدود ۶ هزار میلیارد تومان بدهی مالیاتی را جمع آوری کرد و مجموعا بیش از ۲۹ هزار میلیارد تومان گرفته و به سازمان امور مالیاتی تسلیم شده است.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: هفته گذشته نیز ۱۴۰ میلیارد تومان بدهی، عمده بانکی مربوط به گروه فرزانراد به بانک مسکن تسویه شد و نیز ۲۳۰ میلیارد تومان بدهی این واحد به بانک رفاه در حال تسویه است. همچنین با کمک سازمان بازرسی بیش از هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است.

اسماعیلی درباره پرونده جنگل هیرکانی گفت: قبل از آنکه سازمان جنگلها و مراتع کشور به موضوع ورود پیدا کند، رئیس کل دادگستری استان مازندران به همراه هیئتی شخصاً از منطقه بازدید و آن را مورد بررسی و معاینه محلی قرار داد، گزارشی را رئیس دادگستری مبنی بر اینکه حکم دارای اشکال است و باید بر اساس ماده ۴۷۷ مورد بازبینی قرار بگیرد، تهیه کرد؛ پرونده بازگردانده شده و در حال بررسی است.

وی گفت: در مورد پرونده سرمربی تیم ملی هم قوه قضاییه ورود کرده و سازمان بازرسی کشور اشکالات مختلفی را در این پرونده پیدا کرده هم به لحاظ شکلی که بدون نظر بخش فنی انجام شده است هم در مورد میزان قرار داد این موضوع دقیق بررسی شده و اشکالات کار احساس شده و اقدامات مقتضی اتخاذ خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص ادعای مطرح شده از سوی میرسلیم پیرامون رشوه ۶۵ میلیاردی در مجلس گذشته و ارسال مدارک آن به قوه قضاییه، گفت: مدارک مرتبط با آن به قوه قضاییه ارسال شده و درحال رسیدگی هستیم، رسیدگیها به تازگی شروع شده و در همین رابطه یکی از نمایندگان سابق بازداشت شده است.

اسماعیلی در خصوص ورود قوه قضاییه به موضوع گرانی خودرو گفت: به صورت خاص سازمان بازرسی ورود و بازرسی جدی انجام داد. در یک نمونه در بازرسی از ایران خودرو به این نتیجه رسیدند که یکی از تأمین کنندهها با تبانی مبادرت به گراننمایی و گران فروشی میکرده و علیرغم اینکه فولاد آلیاژی میتوانسته از داخل تولید شود از خارج تهیه شده است؛ با پیگیری ما ۵۳۳ میلیارد تومان از ۵۴۴ میلیارد تومان در این پرونده به شرکت خودروساز عودت داده شد.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به آرای کمیسیون ماده صد اظهار کرد : ما با ماده صد مقابله میکنیم و این تبصرهها باید اصلاح شود و به ازای تخلف خود وجوهی را بپردازند که بستر درآمد نامتعارف برای شهرداریها است و خواستیم به زودی مجلس ماده صد را اصلاح کند و به شکل قانونمندی وضعیت آن بررسی شود.

اسماعیلی با اشاره به بازداشت تعدادی از جاسوسان گفت: در روزهای گذشته تعدادی جاسوس توسط سربازان گمنام امام زمان دستگیر شدند و این افراد هم در وزارت امور خارجه و صنایع تامینکننده قطعات و حوزه انرژی و وزارت دفاع و انرژی هستهای بودند.

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین جزئیات پرونده هفت تپه گفت: بخشی از پرونده به کارشناسی رفته و بخشی دیگر درباره اعتراضات خصوصیسازی است که در حال پیگیری آن هستیم. توصیه کردهایم هرچه سریعتر موضوع بررسی و تعیین تکلیف شود تا نحوه واگذاری شرکت هفت تپه به بخش خصوصی پیگیری شود، ضمن آنکه با دستور ریاست قوه قضاییه و در جلسهای که با حضور مقامات ذیربط برگزار شد، به دادستان کل کشور مأموریت داده شد تا موضوع را به صورت تخصصی بررسی کند و پیگیری آن انجام شود و دادستان کل کل کشور جلسات متعددی را برگزار کرده است.

سخنگوی دستگاه قضا درباره استعفاء یکی از رؤسای فدراسیونهای مهم ورزشی و موضوعاتی پیرامون بدهکاری او و فرزندش، گفت: اگر همان فردی باشد که در ذهن من است موضوع ابر بدهکار بودن برای وی نداریم، پروندهای برای پسر یکی از روسای فدراسیونها تشکیل شده است.

روحانی به مردم اطمینان داد

رئیس جمهور با تاکید مجدد بر اینکه دولت تا آخرین ساعت کارخود، با همه توان انجام وظیفه خواهد کرد، اظهارداشت: مردم باید در زمینه تلاش دولت برای ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد اطمینان خاطر داشته باشند و بدانند برای حفظ معیشت و دارایی آنان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد. به گزارش ایسنا، حسن روحانی روز سهشنبه در یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با اشاره به دغدغههای متخصصان و اقتصاددانان در زمینه حجم نقدینگی موجود در جامعه و لزوم هدایت آن به مسیر تولید و مقابله باتحریم و جنگ اقتصادی دشمنان، تاکید کرد: دولت بویژه ستاد اقتصادی همواره در تلاش برای اتخاذ و اجرای سیاست ها وتدابیری در جهت کنترل نقدینگی و هدایت آن به مسیر درست و چرخه تولید بوده است. رئیس جمهور طرح فروش داخلی نفت و عرضه آن در بورس انرژی را از جمله طرح های مبتنی بر اقتصاد مردم محور و اقدامی موثر در راستای سامان دادن به بازار سرمایه و بورس و گام مهمی برای مقابله با تحریم نفتی دشمنان دانست و با توجه به تصویب کلیات این طرح در جلسه روز گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، اظهار امیدواری کرد پس از تصویب نهایی و تدوین شیوه اجرایی، دولت بتواند این اقدام را عملیاتی کند. روحانی با اشاره به تدوین نقشه راه اقتصادی این ستاد برای هشتمین سال کار دولت و در راستای گشایش در معیشت مردم بر مبنای جهش تولید و بهبود محیط کسب و کار، ارتقاء سرمایه گذاری و اشتغال، گفت: این نقشه راه مجموعه منسجمی از سیاستهای کلان در حوزه های مختلف اقتصادی است که برای یک سال پیش رو طراحی و تدوین شده تا دولت بتواند در عین مقابله با جنگ اقتصادی دشمنان و گذر از مشکلات و تنگناهای به وجود آمده در اثر شیوع کرونا، اقتصاد را از تکانه های بیرونی حفظ کرده و گشایش هایی را در زندگی و معیشت مردم ایجاد کند. رئیس جمهور اتکا به ظرفیت ها و توانمندیهای داخلی، آزادسازی و فعال کردن ظرفیت های نیمه فعال اقتصادی در کشور و استفاده از مشارکت مردمی را از ویژگی های مهم این برنامه دانست و گفت: این نقشه راه با ایجاد همگرایی و هماهنگی میان همه بخشهای فعال اقتصادی، افقی روشن برای کشور تا یک سال آینده را ترسیم خواهد کرد.

تجارت دیدگاه های موافقان و مخالفان طرح گشایش اقتصادی دولت را بررسی کرد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: از روزی که حسن روحانی مژده گشایش اقتصادی ظرف هفته آینده را مطرح کرد، با واکنش های بسیاری رو به رو شد. عده ای از این اظهارات انتقاد کرده و آن را وعده های محقق نشدنی توصیف کردند و عده ای دیگر به استقبال آن شتافته و از آن حمایت کردند. اگرچه این طرح هنوز بخوبی رونمایی نشده و معلوم نیست چگونه قرار است انجام شود، اما آنچه به صورت جسته و گریخته مطرح می شود بیانگر آن است که نفت در داخل کشور به فروش برسد و در اصل به عنوان ودیعه یا وثیقه یا کالای مورد معامله از نفت استفاده شود. هنوز معلوم نیست این نفت به مردم تحویل می شود یا سود پول به مردم تعلق خواهد گرفت؟ معلوم نیست هدف این طرح، کشیدن پای نفت به بازار بورس است؟ هنوز بخاطر داریم که چندین نوبت نفت در بورس انرژی عرضه شد اما خریداری نداشت و در اصل عرضه نفت در بورس شکست خورد و اکنون با این ترفند دولت بنا دارد از بازار داغ بورس برای عرضه نفت استفاده کند. دولت اگر چه می خواهد بر اساس برنامه توسعه و سند چشم انداز ۲۰ ساله از اقتصاد نفتی فاصله بگیرد اما گویا این کار سختی است و در هر صورت این نفت است که باید در اقتصاد کشور نقش آفرینی کند که آخرین نمونه آن گشایش اقتصادی با محوریت نفت است.

گشایش یا ساقط کردن کشور

از آنجا که این طرح با منتقدان متعددی رو به رو شد، رییس دیده بان شفافیت نسبت به آن وانش نشان داد. احمد توکلی در واکنش به وعده دولت برای گشایش اقتصادی، در پیامی نوشت: "دولت و شرکتهای دولتی تنها از فروش اوراق به مردم حداقل ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان، بدهی دارند، که سود آن تا پایان سال ۱۳۹۸ تقریباً ۲۴۰ هزار میلیارد تومان میشود.دولت این سود را از کجا میدهد؟ عمدتاً با چاپ اوراق جدید! وی افزود:دولت امسال اگر قرض جدیدی نگیرد باید برای اصل و فرع اوراق گذشته به مردم ۱۴۴۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کند.

این ربح مرکب است و حرام و غیرقانونی است. کدام بدهکاری از ربح مرکب رهیده است؟ رییس دیده بان شفافیت با تاکید بر اینکه این آینده فروشی و انتقال مشکلات از امروز به فرداست ادامه داد: آقای روحانی ظاهراً می خواهد با پیش فروشی نفت سال های آینده به مردم، آنان از دولت غیر از طلب ریالی، دلار نیز طلبکار باشند. تا حالا امروزمان را با نفت سر می کردیم، بعد از این فردا را هم به نفت گره می زنیم. وی خطاب به رییس جمهور افزود: آقای روحانی قیمت دلار را ظرف ۷ سال ۶ برابر کرده اید.

اگر دولت های بعدی مانند شما باشند، بدهی خود را چگونه بپردازند؟ این ساقط کردن کشور به دره فلاکت است. توکلی با تاکید بر اینکهاگر کاری نکنیم با این دست فرمان، سقوط در پیش است افزود: اگر ساقط کردن کشور در چند سال دیگر برای جبران ندانم کاری، راحت طلبی و فساد نامش گشایش است، پس فلاکت چیست؟ خوش بین که باشیم می گوییم نه میدانند، نه می توانند و نه میخواهند، چون دانایان توانای خوش نیت هستند، اینها همه چاره دارد اگر گوش شنوایی باشد."

نقد با راهکار باشد

امروز در شرایط بسیار بحرانی قرار داریم. هیچ کس منکر بحران کنونی ناشی از تحریم های آمریکا نیست. نباید فراموش کنیم که رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چند روز قبل اعلام کرد که تنها ۶ درصد فروش نفت در بودجه محقق شده است. نباید فراموش کنیم که دلارهای ناشی از فروش نفت ایران در کشورهای دیگر از جمله کره جنوبی، هند، چین، عراق و... بلوکه شده و برای آنکه این دلارها را به کشور بازگردانیم، باید حق واسطه گری به صرافان داخلی و خارجی بدهیم و چندین دست بگردانیم تا بتوانیم ارز را به کشور وارد کنیم یا این دلارها را به کالایی دیگر تبدیل و وارد کشور کنیم. نباید درگیری های مرزی با ترکیه، افغانستان، عراق و پاکستان را نادیده بگیریم و صف کامیونهایی که قصد دارند کالای ایرانی را صادر یا کالای خارجی را وارد کنند اما با کم لطفی و لج بازی رو به رو می شوند را نادیده بگیریم. در حالی که دولت به کسری بودجه اعتراف کرده، باید بدانیم که در هر صورت باید راهکاری برای تامین این کسری بودجه پیدا کنیم. امروزه دولت به اندازه کافی با چالش رو به رو است و هر کاری می کند با انتقاد رو به رو می شود. اگر اوراق مشارکت، ودیعه و... بفروشد به آینده فروشی متهم می شود، اموال دولتی را بفروشد به خالی کردن جیب دولت متهم می شود، از صندوق توسعه ملی برداشت کند، به نابود کردن دستاورد دولتهای قبل متهم می شود، برجام را امضا می کند، به سازشکاری متهم می شود و خلاصه اینکه اکنون دولت روحانی در حالت آچمزی قرار گرفته که هر قدمی بردارد، با انتقاد گروهی از جامعه رو به رو می شود. در این شرایط راهکاری ارایه نمی شود و تنها به انتقاد می پردازند در حالی که عقل سلیم حکم می کند اگر کسی لب به انتقاد می گشاید، باید راهکار نیز ارایه کند. البته انتقاد افراد عادی با انتقاد کارشناسان، صاحبنظران، نمایندگان مجلس و نخبگان تفاوت دارد. اگر می گوییم نفت نفروشیم، از خام فروشی فاصله بگیریم، اوراق مشارکت منتشر نکنیم، با اقتصاد تک محصولی نفتی و بودجه وابسته به نفت خداحافظی کنیم، باید راهکاری هم برای جایگزینی داشته باشیم. البته قرار نیست راهکاری بدهیم که عملیاتی نباشد.

رمزگشایی از گشایش اقتصادی

و اما سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی درباره پیشنهاد پیش فروش نفت که در جلسه با رئیسجمهور برای اجرای پروژههای عمرانی مطرح شد گفت: ما در حال حاضر امکان فروش نفت را نداریم، بنابراین برای اداره کشور منابع لازم را در اختیار نداریم، برای اینکه به عامه مردم و اقتصاد فشار وارد نشود باید به فکر تامین منابع از داخل و خارج باشیم، تا کشور از گردنه تحریم عبور کند. حسین مرعشی درگفتوگو با ایلنا افزود: امسال سال سختی برای اقتصاد کشور است، زیرا همچنان با تداوم عدم درآمدهای نفتی به خاطر تحریم و در کل کاهش درآمد غیرنفتی به دلیل کرونا مواجهیم، بنابراین برای اینکه زندگی جریان عادی خود را داشته باشد باید از هر فرصتی استفاده کنیم، بخشی از درآمد مورد نیاز را میتوانیم از پسانداز مردم که تبدیل به سکه و ارز شده، تامین کنیم. وی گفت: بنده پیشنهادی به دولت مبنی بر فروش اوراق و پتههای نفتی به مردم مطرح کردم که جایگزین ارز و سکه خانوارها شود، به این ترتیب پول در خدمت اقتصاد ملی خواهد بود و فشاری نیز به مردم وارد نمیشود. مرعشی تاکید کرد: هدف این است که ارز و سکه تبدیل به اوراق نفتی و وارد چرخه اقتصاد ملی شود. سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی توضیح داد: مثلا امروز مردم نفت را بشکهای ۳۵ دلار میخرند، اگر بعد از کرونا به ۶۰ دلار برسد، قطعا کسی که اوراق را میخرد سود میکند. دولت هم سود میکند زیرا کشور را با هزینه کمتری اداره میکند، عامه مردم سود میکنند، زیرا کالا گران نمیشود.

دولت به دنبال تامین کسری بودجه

همچنین نایب رئیس مجلس با بیان اینکه نمایندگان از طرح اقتصادی دولت خبر نداشتند، گفت: طرح گشایش اقتصادی برای رفع مشکلات مردم نیست بلکه بیشتر برای تامین کسری بودجه دولت است. امیرحسین قاضیزاده هاشمی با بیان اینکه برنامههای اقتصادی سورپرایزی نیست، اظهار داشت: طرحها باید در معرض کارشناسی قرار بگیرند تا کارشناسان درباره آن اظهارنظر کنند.نایب رییس مجلس با اشاره به رفتارهای هیجانی در اقتصاد توسط دولت، گفت: وقتی که از ثبات اقتصادی حرف میزنیم الزاماً منظور اقتصاد بدون تورم نیست بلکه باید رفتارهای اقتصادی قابل پیشبینی باشد تا مردم دچار استرس و سردرگمی نشوند.وی در خصوص طرح گشایش اقتصادی که دولت آن را اعلام کرده است، گفت: این طرح برای رفع مشکلات مردم نیست بلکه بیشتر برای تأمین کسری بودجه دولت است و برای دولت بعدی تعهدات مالی به همراه دارد لذا مجلس مخالف این طرح است.قاضیزاده هاشمی با اشاره به جزئیات طرح دولت، تصریح کرد: دولت میخواهد با فروش آینده، مشکلات امروز را حل کند که این منطقی نیست.نایب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه سازوکار فروش اوراق نفت در بورس موجود است اما وزارت نفت به آن عمل نمیکند، گفت: باید از دولت پرسید که چرا از اصل غافلگیری برای انجام طرحهای خود استفاده میکند و بدون اینکه نمایندگان مجلس را در جریان موضوع قرار دهد به یکباره طرح موسوم به گشایش اقتصادی را در جلسه سران مطرح میکند؟وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس از این طرح خبر نداشتند، افزود: مجلس در حال تهیه یک بسته اقتصادی برای حل مشکلات بوده که اساس آن نیز در پی منظم کردن نظام مالیاتی کشور است که رکن اساسی آن شفاف سازی اقتصادی است.

در جلسه کارگروه تخصصی صادرات شورای گفتگو مطرح شد؛

گروه صنعت و تجارت: حاشیه های بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور هنوز هم ادامه دارد. طی هفته های موضوع معرفی صادرکنندگان متخلف به دستگاه قضایی و ایجاد محدودیت در صدور و تمدید کارت های بازرگانی بارها از سوی رسانه ها مورد توجه قرار گرفته است. از طرف دیگر فعالان بخش خصوصی حوزه تجارت همچنان درباره شیوه رفع تعهد ارزی و سیاست های دولت و بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به داخل کشور گلایه های خود را مطرح می کنند.

چند روز پیش از این بود که گمرک جمهوری اسلامی ایران در مورد اجرایی شدن تبصره ۱ بند ۱ بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات سال ۱۳۹۹ و رفع تعهدات ایفا نشده سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در سامانه جامع تجارت اطلاعیهای صادر کرد. در این اطلاعیه خطاب به کاربران سامانه جامع تجارت آمده است: به اطلاع میرساند در فرآیند ثبت پرونده ثبتسفارش سامانه جامع تجارت، امکان انتخاب محل تأمین ارز «از محل صادرات خود» ذیل نوع عملیات ارزی «بانکی» فراهم شده است. براساس این اطلاعیه تنها کاربرانی که دارای مجوز تولیدی بوده و دارای پروانه صادراتی سال ۱۳۹۸ و بعد از آن باشند، امکان استفاده از محل تأمین ارز «از محل صادرات خود» را دارند. کاربرانی که قبلاً محل تأمین ارز «از محل صادرات» را استفاده کرده و قصد استفاده از صادرات خود را دارند بایستی پروندههای خود را ویرایش کرده و محل تأمین ارز «از محل صادرات خود» را انتخاب کنند. مطابق اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران از این پس امکان انتخاب محل تأمین ارز «از محل صادرات» برای پروندههای جدید وجود نخواهد داشت.

عملکرد متفاوت برخی از ممیزین مالیاتی در محاسبه مالیات سود تسعیر نرخ ارز حاصل از صادرات موضوع نشست اخیر کارگروه تخصصی شورای گفتوگو بود. در این نشست مقرر شد سازمان امور مالیاتی با ابلاغ بخشنامهای به ادارات مالیاتی تاکید کند صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی کردهاند، میتوانند بدون قید و شرط از معافیت مالیاتی سود تسعیر ارز حاصل از صادرات استفاده کنند". اعضای کارگروه تخصصی شورای گفتوگو در تازهترین نشست، موضوع معافیت مالیاتی سود تفاوت نرخ ارز ناشی از تسعیر ارز حاصل از صادرات را بررسی کردند.

محسن عامری، مدیر دبیرخانه شورای گفتگو در ابتدای این جلسه با اشاره به بند (ب) ماده ۴۵ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور یادآور شد: سود تفاوت نرخ ارز ناشی از تسعیر ارز حاصل از صادرات از هرگونه مالیات معاف است، اما برخی ممیزین مالیاتی در بررسی حسابهای مؤدیان، مالیات را به دو بخش صادرات معاف از مالیات و صادرات غیر معاف تقسیم کرده و بر این اساس برای سود تفاوت نرخ ارز ناشی از تسعیر ارز حاصل از صادرات غیر معاف، مالیات محاسبه میکنند. براساس اظهارات او در قانون هیچ استثنائی برای معافیت مالیاتی در نظر گرفته نشده و راجع به معافیت سود تفاوت نرخ ارز ناشی از تسعیر، کلمه صادرات به صورت عام به کار رفته است. همچنین بخشنامه سازمان امور مالیاتی درباره چگونگی استفاده صادرکنندگان از مشوقهای مالیاتی پس از رفع تعهد ارزی مربوط به کسانی است که تعهد ارزی خود را انجام ندادهاند و مشمول کسانی که تعهد ارزی خود را انجام دادهاند، نمیشود.

علی رستم پور، مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: قانونگذار در دو سال اخیر با ابلاغ قوانین بودجه سالهای ۹۸ و ۹۹، معافیت مالیاتی صادرات را موکول به رفع تعهد ارزی کرده بنابراین افرادی که رفع تعهد ارزی نکردهاند نمیتوانند از معافیت تسعیر ارز استفاده کنند؛ طبق بخشنامه شورای عالی مالیاتی استفاده از معافیت تسعیر ارز حاصل از صادرات منوط به رفع تعهد ارزی است. وی خاطرنشان کرد: به منظور رفع ابهام در مورد کسانی که رفع تعهد ارزی انجام دادهاند اما ممیزین مالیاتی از آنها برای تسعیر ارز، مالیات مطالبه کردهاند، سازمان امور مالیاتی بخشنامهای به منظور شفافیت و وحدت رویه صادر میکند.

در ادامه این نشست، مشکل صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و محصولات کشاورزی درباره معافیتهای مالیاتی صادرات در سال ۹۷ مطرح شد. بر اساس اظهارات نمایندگان سندیکای شرکتهای ساختمانی، صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، خدماتی را طی ۵ سال و یا بیشتر ارائه میکنند و محاسبه کارکرد و بررسیهای مالیاتی و رفع تعهد ارزی آنان سخت است. امروز که عملکرد سال ۹۷ در حال رسیدگی است، ممیزین مالیاتی بر اساس پیشرفت کار، برای آنها درآمد ارزی شناسایی و از صادرکنندگان مالیات مطالبه کردهاند، در صورتی که آنها در سال ۹۷ امکان رفع تعهد ارزی نداشتهاند، ضمن اینکه در قانون بودجه سال ۹۹ از حکم رفع تعهد ارزی به منظور استفاده از مشوقهای مالیاتی مستثنی شدهاند.

علی رستم پور، نماینده سازمان امور مالیاتی در این رابطه نیز یادآور شد: قانونگذار طبق حکم جزء (۱) بند (ک) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۹۹، صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و محصولات کشاورزی را از مشوقهای مالیاتی صادرات برای سالهای ۹۸ و ۹۹ مستثنی کرده اما در بند (ج) تبصره ۸ قانون بودجه سال ۹۸ استثنائی ذکر نشده است، پس استفاده آنها برای مشوقهای مالیاتی سال ۹۷ مانند سایر مشمولین و به شرط رفع تعهد ارزی است و نمیتوان استثناء رفع تعهد ارزی سالهای ۹۸ و ۹۹ را به سال ۹۷ تسری داد، مگر اینکه حکمی در قانون جدیدی تصویب شود و یا سران سه قوا و مرجع صالح حکم مستثنی بودن آنها برای سال ۹۷ را ابلاغ کند.

در نهایت مقرر شد سازمان امور مالیاتی برای حل مشکلات صادرکنندگان، بخشنامهای به ادارات مالیاتی ابلاغ کند مبنی بر اینکه صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی خود را انجام دادهاند، میتوانند بدون قید و شرط از معافیت سود تفاوت نرخ ارز ناشی از تسعیر ارز حاصل از صادرات استفاده کنند. همچنین دبیرخانه شورای گفتگو پیشنهاد تسری حکم جزء (۱) بند (ک) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۹۹ به سال ۹۷ را به منظور رفع مشکلات صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و محصولات کشاورزی در شورای هماهنگی اقتصادی اعلام و پیگیری خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی وعده داد؛

گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی گفت: ۹۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان دولت دوازدهم افتتاح خواهد شد که ۵۰۰ هزار واحد آن مربوط به مسکن مهر نیمهتمامی است که تکمیل میشود.

محمد اسلامی در گفت و گو با ایرنا افزود: ۹۳۰ هزار نفر واجد در سامانه طرح اقدام ملی مسکن پرونده خود را تکمیل کردند که ۴۰۰ هزار نفر واجد شرایط هستند. همچنین تلاش میکنیم ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در سراسر کشور احداث کنیم.وی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور تعداد واحدهای مسکونی نسبت به تعداد خانوار بیشتر است، گفت: اما در نظر داریم برای جامعه هدف که استطاعت خرید خانههای موجود را ندارند زمینه خانهدار شدنشان را فراهم کنیم.

به زودی جشن اختتامیه مسکن مهر را برگزار میکنیم

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: البته تعداد۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام، علاوه بر تعداد واحدهای مسکن مهری است که در محاکم پرونده دارند که عمدتا تعاونی بوده و طرف قرارداد با وزارت راه و شهرسازی نیستند و تا زمانی که رای دادگاه برای این پروندهها صادر نشود، نمیتوانیم کاری کنیم چرا که خارج از کنترل ماست.اسلامی توضیح داد: در حال حاضر از ۵۰۰ هزار واحد نیمه تمام مسکن مهر، حدود ۶۸ هزار واحد نیمه تمام را در حال ساخت داریم که پرونده آن به زودی بسته میشودوزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با افتتاح بقیه واحدها به زودی جشن اختتامیه مسکن مهر را در استانها برگزار میکنیم.

وی در توضیح طرح اقدام ملی مسکن گفت: در ابتدا که اقدام به ثبت نام متقاضیان کردیم برای تحت پوشش قراردادن جامعه کارگری و بازنشستگان با وزارت تعاون، برای جامعه فرهنگی شاغل و بازنشسته با وزارت آموزش و پرورش و برای شاغلین و بازنشستگان نیروهای مسلح با وزارت دفاع و سایر دستگاهها تفاهمنامههایی را مبادله کردیم تا منابع و زمین بیاورند و بتوانیم جامعه هدف خود را گسترش دهیم.اسلامی گفت: در حال حاضر ۴۰۰ هزار طرح اقدام ملی مسکن در سطح کشور تامین زمین شده و پروژههای آن تعریف شده است.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: تعداد بسیاری از شهرها زمین توسط بنیاد مسکن به مردم واگذار شده یا در حال واگذاری است که به صورت گروهی، واحدهای خود را میسازند.وی ادامه داد: در برخی شهرها خانهها یک طبقه است و در برخی نیز ساختمانهای دو طبقه چهار واحدی در یک زمین برای چندین خانوار تخصیص داده خواهد شد که توسط بنیاد مسکن مدیریت میشود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: شماری از استانهای پیشتاز در طرح اقدام ملی مسکن، به آستانه تحویل رسیدهاند و به زودی مسکن ملی را به مردم ارائه میدهند.وی خاطر نشان کرد: در سایر استانها نیز واحدهای طراحی شده در دست احداث است.

۱۲۷۵ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور تکمیل میشود

وی در بخش دیگری از سخنان خودبه تکمیل یکهزار و ۲۵ کیلومتر از کریدور بزرگراهی بازرگان بندر امام خمینی(ره) موسوم به کریدور غرب کشور اشاره کرد و گفت: برنامه ما این است که تا پایان دولت دوازدهم، ۲۵۰ کیلومتر دیگر را دوبانده کرده و به اتمام برسانیم.

محمد اسلامی اضافه کرد: تا پایان دولت، تمام قطعاتی که بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند به اتمام رسیده و مورد بهره برداری قرار میگیرد که
از جمله آنها میتوان به افتتاح ۱۵۰ کیلومتر در آذربایجان غربی، ۲۵ کیلومتر در کردستان، ۳۰ کیلومتر در کرمانشاه و ۲۵ کیلومتر در لرستان اشاره کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در آذربایجان غربی نیز این مسیر از بازرگان شروع شده و تا جنوب این استان ادامه دارد که در فازهای مختلف در دست مطالعه است.

تکمیل کریدور بزرگراهی غرب کشور با توجه به موقعیت راهبردی آذربایجانغربی در حملونقل بینالمللی جادهای اهرم کارآمدی برای کاهش تاثیر تحریمها و بیرونرفت از مشکلات اقتصادی محسوب میشود

این مسیر از مرز بازرگان در شمال آذربایجانغربی آغاز شده و با عبور از آذربایجانغربی ، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان و بندر امام خمینی (ره) ختم میشود.

از این مسیر، ۳۰۰ کیلومتر در آذربایجانغربی و ۳۲۰ کیلومتر آن در کردستان قرار دارد که ۶ تونل به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر، ۱۱ تقاطع غیرهمسطح و یکهزار و ۲۰ متر پل در این منطقه ساخته میشود

پوتین جهان را غافلگیر کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه به طور رسمی از ساخت نخستین واکسن کرونا و ثبت این واکسن در این کشور خبر داد.به گزارش ایسنا، پوتین گفت: وزارت بهداشتِ روسیه موفق به ساخت واکسن کرونا شده است.وی همچنین گفت: یکی از دخترانم در برابر کروناویروس واکسینه شده است.این واکسن با همکاری مشترک وزارت دفاع این کشور و موسسه تحقیقات گامالیا ساخته شد. آزمایشات بالینی این واکسن در هجدهم ماه ژوئن انجام گرفت و تمامی ۳۸ داوطلب دریافت کننده این واکسن در برابر ویروس مصون هستند.در حالی که چند ماهی است رقابت جهانی برای یافتن واکسن کووید-۱۹ بین تعدادی از کشورها ادامه داشته و شرکتهای داروسازی در حال تحقیق و بررسی روی نمونههای اولیه و آزمایشگاهی این واکسن بودهاند به نظر میرسد روسیه اکنون فاتح این رقابت شده و به عنوان اولین کشور در جهان از ساخت قطعی و ثبت رسمیِ نخستین واکسن کرونا خبر داده است.ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه در یک نشست گفت: روسیه اولین کشور در جهان است که موفق به ثبت واکسن بیماری کووید-۱۹ شده است.وی همچنین از وزیر بهداشت روسیه درخواست کرد تا او را در مورد واکسن مطلع سازد این درحالیست که پوتین تاکید کرد او از تاثیرگذاری کامل این واکسن و مصون ساختن افراد در برابر ویروس آگاهی دارد.به گزارش اسپوتنیک نیوز، همچنین رئیس جمهوری روسیه از تمامی افرادی که در جریان کشف و تولید واکسن بیماری کووید-۱۹ نقش داشته اند تشکر و قدردانی و این اقدام را گام مهمی برای جهان توصیف کرد.روز سه شنبه"کریل دمیتریف"، رئیس صندوق سرمایهگذاری مستقیم روسیه که در حال تأمین اعتبار آزمایشات واکسن کرونا در این کشور است، اظهار داشت: روسیه به طور سنتی در تولید واکسنها بسیار قوی بوده و واکسن ما در واقع نوعی کپیبرداری از واکسن ابولا است که پنج سال پیش در مسکو تهیه شده است.

 

 

معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مدت زمان تعویق برگزاری کنکور یک ماهه است، گفت: داوطلبان خونسردی خود را حفظ کنند.به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی گفت: ما قبلا تصویب کردیم کنکور با رعایت پروتکل های بهداشتی(که قرار شد اعلام کنیم) در موعد مقرر برگزار شود، در واقع پروتکل های ما برای استان ها و مناطق مختلف اختصاصی تدوین شده است مثلا در استان های جنوبی که گرم تر هستند باید فاصله بیشتری را رعایت کنیم.وی در ادامه تصریح کرد: در جلسه روز دوشنبه ، مواردی را که ما در خصوص اجرای پروتکل های بهداشتی کنکور اعلام کرده بودیم مسئولان وزارت علوم عنوان کردند اجرای این پروتکل ها در این فاصله قابل اجرا در بسیاری از مناطق است ولی اجرای آن در تمامی مناطق امکان پذیر نمیباشد.معاون کل وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: مسئولان وزارت علوم روز گذشته عنوان کردند آیا اجازه کوتاه آمدن از اجرای پروتکل های بهداشتی در برخی مناطق برگزاری کنکور داده می شود؟ که این درخواست مورد موافقت قرار نگرفت.دکتر حریرچی تاکید کرد: قرار شد در ستاد ملی مقابله با کرونا موضوع تعویق کنکور مطرح شود. بنابراین بر اساس توافق صورت گرفته
تعویق زمان برگزاری کنکور یک ماهه است که البته اگر در ستاد تصویب شود، اجرایی خواهد شد. تا بتوانیم کنکور را با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار کنیم.

یادداشت

حسین محمدصالحی دارایی

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس

یکی از اعضای شورای شهر تهران با لحنی نامناسب خواستار ساماندهی دستفروشان شده، این شعار زمانی معنا پیدا میکند که تمام شهروندان به ویژه افرادی که از درآمد پایینی برخوردار هستند و با مشکلات معیشتی جدی مواجه هستند از حقوق شهروندی برابری برخوردار شوند. شهرداری موظف است برای حمایت از تمام اصناف برنامهریزی دقیقی داشته باشد که دستفروشان باید به عنوان یکی از همین مشاغل مورد توجه قرار گیرند و تامین رفاه آنها به گونهای تضمین شود که بتوانند در این شهر بزرگ نفس بکشند و زندگی کنند. یکی از نکاتی که در خصوص دستفروشان باید مورد توجه قرار گیرد، این است که نبود مشاغل سیار مشکلاتی را برای مردم ایجاد میکند، بنابراین باید در چارچوب قانون برای ساماندهی آنها تدبیری اندیشیده شود. آنچه که نادیده گرفته شده، آن بخش از مشکلات مردم است که دستفروشان حل میکنند. مشاغل سیار بخشی از مشکلات مردم را در شرایطی که به دلیل شیوع کرونا به آنها توصیه میشود در خانه بمانند و کمتر برای خرید در بازار حضور پیدا کنند، رفع میکنند و کالاهای مورد نظر آنها را به دستشان میرسانند، بنابراین مجریان قانون باید بستر لازم برای فعالیت آنها را فراهم کرده و ما نیز موانعی که در مسیر اجرای قانون وجود دارد را رفع کنیم. در این شرایط دستفروشان و مشاغل سیار از جمله مشاغلی هستند که از شیوع کرونا آسیب دیده و متضرر شدهاند و حتی به دلیل درآمد محدودی که به دست میآورند بیشتر از سایر مشاغل آسیب دیدهاند، بنابراین لازم است که برای رفع مشکلات اقتصادی آنها نیز همچون سایر مشاغلی که در حوزههای مختلف فعالیت دارند و رفع مشکلات معیشتی آنها دغدغه تعداد زیادی از نمایندگان است، برنامهریزی شود. البته دولت برای ساماندهی مشاغل آسیبدیده از کرونا برنامهریزی دقیقی دارد که لازم است در آن ساماندهی دستفروشان و مشاغل سیارهم در نظر گرفته شود. این در حالی است که شهرداری میتواند با ایجاد بازارهایی در بخشهای مختلفی از شهر برای ساماندهی دستفروشان و مشاغل سیار اقدام کند، اما در نهایت ضرورت فعالیت به شکل سیار برای تعدادی از آنها اجتنابناپذیر است که شهرداری باید در حوزه اصناف آنها را شناسایی کرده و فعالیتشان را نظاممند کند و افراد سودجو را از افرادی که با نیت ارائه خدمات صحیح به مردم فعالیت میکنند، تفکیک کند.

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

در اینکه حال اقتصاد خوب نیست، شکی وجود ندارد. اکنون در بدترین شرایط اقتصادی یعنی رکود تورمی بسر می بریم. امروزه در حالی شاهد افزایش بی رویه قیمت ها هستیم که خریداری وجود ندارد. قیمت طلا گرمی یک میلیون تومان را هم رد کرده، پراید هم با عبور از ۹۰ میلیون تومان رکورد زده، دلار بین ۲۶ هزار و ۲۱ هزار تومان بالا و پایین می رود و قیمت میانگین آپارتمان متری ۲۰ میلیون تومان است. اما دستمزد کارگر با ۲۶ درصد افزایش، بزور به ۲ میلیون تومان رسیده و حقوق کارکنان دولت با منتی که مجلس و دولت بر سر مردم گذاشته اند به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. با نگاهی به جامعه آماری کشور، متوجه می شویم که بخش اعظمی از جامعه حقوق بگیر هستند. آمارهای تامین اجتماعی نشان می دهد که ۱۴ میلیون حقوق بگیر وجود دارد که بیش از ۸۰ درصد آنها حداقل بگیر هستند. همچنین ۶۰ درصد از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی حداقل بگیر هستند و بقیه نیز در همین مرزها قرار دارند و تنها درصد انگشت شماری حقوقهای بالا می گیرند. این اعداد و ارقام در بین حقوق بگیران و بازنشستگان دولتی نیز مشاهده می شود. از سوی دیگر در مدت کمتر از ۵ ماه قیمت سکه طلا نزدیک ۳۰۰درصد، خودرو ۴۰۰ درصد، مسکن بیش از ۲۰۰درصد، دلار بیش از ۲۰۰درصد، ارزاق عمومی بیش از ۵۰ درصد، لوازم خانگی ۱۰۰درصد افزوده شده که این گرانی و تورم را در بخشهای دیگر نیز شاهد هستیم. اکنون در مقایسه گرانی کالا و خدمات با افزایش حقوق کارکنان و کارگران، متوجه دلایل اسفبار رکود تورمی می شویم، بدین معنا که اکثریت قریب به اتفاق جامعه به اندازه ای درآمد ندارند که بتوانند کالایی را خریداری کنند. مفهوم این جمله سقوط روز افزون بخشهای مختلف جامعه به زیر خط فقر است، خط فقری که در اردیبهشت سال ۹۸ به میزان ۸ میلیون تومان برای یک خانواده ۴ نفری اعلام شد و در اردیبهشت سال جاری به ۹ میلیون تومان افزایش یافت تا شاهد فقیرتر شدن جامعه باشیم. البته بسیاری از کارشناسان معتقد هستند آمار دقیقی از خط فقر اعلام نشده، اما همین کارشناسان اعتراف می کنند وضعیت معیشتی مردم به مراتب سختتر از سال گذشته است. تاسف به حال مردم در حالی بیشتر می شود که اقتصاددانان معتقد هستند مردم فقیر هرگز نمی توانند اقتصاد ایران را شکوفا کنند. به عبارت بهتر اقتصاد کشور زمانی شکوفا می شود که نیروی انسانی آن به اندازه ای تامین باشد که بتواند وارد بازار شود و خرید کند. اگر امروز کشورهای جهان به لحاظ اقتصادی شکوفا شده اند، به دلیل آن است که تقاضای نیروی انسانی را تحریک کردند و با افزایش حقوق مکفی، توان نیروی کار را بالا بردند که آثار آن را در روند عرضه دیدند و بعد هم تقاضا تحریک شد. وقتی با افزایش مناسب دستمزد، اقتصاد کشور تحریک می شود، فقیر نگهداشتن نیروی کار و جامعه را دچار فقر کردن، هنر نیست. همچنین در شرایطی دولت به سوی مهار حقوق و دستمزد می رود و جامعه را فقیر نگه داشته که تورم کار خود را می کند. وقتی ادعای قدرت تولید داریم، اگر میخواهیم جهش تولید بر اساس شعار سال از جانب رهبری محقق شود و به واقعیت بپیوندد، مهمترین راهکار آن است که قدرت خرید نیروی انسانی افزایش یابد و باید دستمزد واقعی شود.