پوتین جهان را غافلگیر کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه به طور رسمی از ساخت نخستین واکسن کرونا و ثبت این واکسن در این کشور خبر داد.به گزارش ایسنا، پوتین گفت: وزارت بهداشتِ روسیه موفق به ساخت واکسن کرونا شده است.وی همچنین گفت: یکی از دخترانم در برابر کروناویروس واکسینه شده است.این واکسن با همکاری مشترک وزارت دفاع این کشور و موسسه تحقیقات گامالیا ساخته شد. آزمایشات بالینی این واکسن در هجدهم ماه ژوئن انجام گرفت و تمامی ۳۸ داوطلب دریافت کننده این واکسن در برابر ویروس مصون هستند.در حالی که چند ماهی است رقابت جهانی برای یافتن واکسن کووید-۱۹ بین تعدادی از کشورها ادامه داشته و شرکتهای داروسازی در حال تحقیق و بررسی روی نمونههای اولیه و آزمایشگاهی این واکسن بودهاند به نظر میرسد روسیه اکنون فاتح این رقابت شده و به عنوان اولین کشور در جهان از ساخت قطعی و ثبت رسمیِ نخستین واکسن کرونا خبر داده است.ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه در یک نشست گفت: روسیه اولین کشور در جهان است که موفق به ثبت واکسن بیماری کووید-۱۹ شده است.وی همچنین از وزیر بهداشت روسیه درخواست کرد تا او را در مورد واکسن مطلع سازد این درحالیست که پوتین تاکید کرد او از تاثیرگذاری کامل این واکسن و مصون ساختن افراد در برابر ویروس آگاهی دارد.به گزارش اسپوتنیک نیوز، همچنین رئیس جمهوری روسیه از تمامی افرادی که در جریان کشف و تولید واکسن بیماری کووید-۱۹ نقش داشته اند تشکر و قدردانی و این اقدام را گام مهمی برای جهان توصیف کرد.روز سه شنبه"کریل دمیتریف"، رئیس صندوق سرمایهگذاری مستقیم روسیه که در حال تأمین اعتبار آزمایشات واکسن کرونا در این کشور است، اظهار داشت: روسیه به طور سنتی در تولید واکسنها بسیار قوی بوده و واکسن ما در واقع نوعی کپیبرداری از واکسن ابولا است که پنج سال پیش در مسکو تهیه شده است.

 

 

نتایج یک پژوهش جالب که توسط محققان ایرانی انجام شده است، نشان میدهد در بعضی موارد، مشکلات حافظهای در افراد به وضع ژنتیکی آنها و ژنهایی که به ارث بردهاند، ربط دارد.به گزارش ایسنا، پروتئینی به نام «عامل رشد عصبی مشتق شده از مغز» یا بهاختصار BDNF، عاملی است که از طریق رشد دادن، تمایزپذیری و محافظت از سلولهای عصبی، موجبات ابقاء آنها را فراهم میکند. BDNF یکی از فراوانترین عوامل زیستی مولکولی در مغز فرد بالغ است و با رشد، شکلپذیری سیناپسی، یادگیری و تسهیل فرآیندهای شناختی در ارتباط است. بررسیها نشان میدهند که برخی عوامل نظیر ورزش میتوانند روی این عامل اثر مثبت داشته باشند.اما به گفته محققان، بروز چندشکلی در ژن کدکننده این پروتئین، میتواند تبعاتی را به وجود آورد. چراکه شکل و شمایل و نوع پروتئینهای تولیدی را از طریق تغییر در اسیدآمینهها تغییر میدهد. این موضوع میتواند برخی از فرایندهای شناختی نظیر حافظه و به خاطرسپاری را با مسائلی مواجه کنند.برای بررسی بیشتر این موضوع، گروهی از محققان کشورمان از دانشگاه جهرم، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان و دانشگاه خلیج فارس بوشهر پژوهشی را انجام دادهاند که در آن، اثر چندریختی بودن ژن فوق بر حافظه افراد بررسی شده است. نتایج این بررسیها نشان داده است که چندریختی ژنی به نام Val۶۶met تأثیر مشخصی بر بهره حافظه افراد دارد. بهگونهای که وجود این چندریختی در برخی از افراد احتمالاً از طریق اختلال در ترشح BDNF توانایی آنها نسبت به افراد فاقد این چندریختی را تضعیف میکند.

امیر قلعه نویی بعد از شکست مقابل استقلال، خودش را به عنوان مقصر اصلی این اتفاقات غرق کرد و از مردی که شش ماه قبل گزینه اصلی مربیگری تیم ملی بود، فرسنگها فاصله گرفت. به گزارش ایسنا، چه کسی فکرش را می کرد که امیر قلعه نویی با آن همه موفقیت کوچک و بزرگ و در فصلی که تیمش یکی از بختهای اصلی قهرمانی بود، به استعفا از تیمش رضایت دهد؟ قطعا خودش هم چنین خیالی نداشت که پیشنهاد مربیگری تیم ملی را هم رد کرد. کسانی که امیر قلعه نویی را میشناسند، میدانند که هنوز هم خودش را قربانی اتفاقات جام ملتهای ۲۰۰۷ میداند. شکست و حذف از جام حذفی، پایان یک فصل پر فراز و نشیب برای سپاهان بود و در نتیجه امیر قلعه نویی با یک پیام کوتاه و با اندکی گلایه و در نهایت عذرخواهی از اصفهانی های مهمان نواز، حکم تیر خلاص را به خودش وارد کرد و راه جدایی را انتخاب کرد.شاید به نظر برسد قلعه نویی راه اشتباه را انتخاب کرده که به تیم ملی نرفته چرا که اگر نیمکت ایران را انتخاب می کرد، به خاطر کرونا فعلا در معرض آزمون و خطا هم قرار نمی گرفت و همچنان داشت بازی ها را آنالیز می کرد اما قلعه نویی ماند تا رویای خودش و سپاهان را بعد از چند فصل ناکامی دنبال کند. اینطور به نظر می رسد که او اشتباه کرده ولی هیچ کس بهتر از قلعه نویی نمی تواند درباره این اتفاقات صحبت کند .

معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مدت زمان تعویق برگزاری کنکور یک ماهه است، گفت: داوطلبان خونسردی خود را حفظ کنند.به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی گفت: ما قبلا تصویب کردیم کنکور با رعایت پروتکل های بهداشتی(که قرار شد اعلام کنیم) در موعد مقرر برگزار شود، در واقع پروتکل های ما برای استان ها و مناطق مختلف اختصاصی تدوین شده است مثلا در استان های جنوبی که گرم تر هستند باید فاصله بیشتری را رعایت کنیم.وی در ادامه تصریح کرد: در جلسه روز دوشنبه ، مواردی را که ما در خصوص اجرای پروتکل های بهداشتی کنکور اعلام کرده بودیم مسئولان وزارت علوم عنوان کردند اجرای این پروتکل ها در این فاصله قابل اجرا در بسیاری از مناطق است ولی اجرای آن در تمامی مناطق امکان پذیر نمیباشد.معاون کل وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: مسئولان وزارت علوم روز گذشته عنوان کردند آیا اجازه کوتاه آمدن از اجرای پروتکل های بهداشتی در برخی مناطق برگزاری کنکور داده می شود؟ که این درخواست مورد موافقت قرار نگرفت.دکتر حریرچی تاکید کرد: قرار شد در ستاد ملی مقابله با کرونا موضوع تعویق کنکور مطرح شود. بنابراین بر اساس توافق صورت گرفته
تعویق زمان برگزاری کنکور یک ماهه است که البته اگر در ستاد تصویب شود، اجرایی خواهد شد. تا بتوانیم کنکور را با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار کنیم.