مجلس به وزیر پیشنهادی صمت اعتماد نکرد

گروه سیاسی : مجلس شورای اسلامی بررسی برنامه و صلاحیت حسین مدرس خیابانی برای تصدی وزارت صمت را در دستور کار نمایندگان قرار داد، اما پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف، مجلس به مدرس رای اعتماد نداد. این اولین آزمون تعامل مجلس یازدهم با دولت دوازدهم بود که توفیقی برای دولت نداشت. در این جلسه که بدون حضور حسن روحانی رییس جمهور برگزار شد، علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس به حضور نیافتن روحانی انتقاد کرد که قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: هم آقای امیری معاون امور مجلس ریاست جمهوری به من نامه نوشت و هم نامه دفتر ریاست جمهور به من ارسال شد که رئیس جمهور از ستاد مبارزه با کرونا برای حضور در مجلس استعلام کرده و آنها حضور ایشان را به مصلحت ندیده بودند. این نامه مکتوب است و معاون رئیس جمهور هم نامه کتبی دادند که آن را به اطلاع دوستان در جلسه برسانم. پس از آنکه مجلس وارد دستور رای اعتماد شد، موافقان و مخالفان به اظهار نظر پرداختند.

مخالفان وزیر پیشنهادی صمت

ابتدا نماینده تربت حیدریه با بیان اینکه اقتصاد کشور در دست مافیاهای مختلف صنعت، معدن و کالاهای اساسی است، گفت: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت قابلیت مقابله با مافیاها را ندارد. محسن زنگنه گفت: مخالفت ما با شخص آقای مدرس خیابانی نیست بلکه با یکسال عملکرد ضعیف بزرگترین وزارتخانه اقتصادی دولت است که معیشت، تولید و اشتغال به آن گره خورده و ایشان به عنوان قائم مقام سهمی در این ناکامی داشته است.در ادامه عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد که عدم توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی، رصد نکردن هوشمندانه صادرات و واردات و نداشتن روحیه کار جهادی از مهمترین دلایلی است که نباید به آقای خیابانی رای اعتماد داد. حسینعلی حاجی دلیگانی بیان کرد: آقای خیابانی از نسل قدیم بازرگانی است، ایشان از نسل چرتکه و ماموران تعزیزات در مغازهها و نسل نمایشگاههای عرضه مستقیم کالاها است که دیگر این مفاهیم در حوزه رقابت و فناوری اطلاعات قابل درک نیست. ما با خیابانیها اختلاف کارشناسی نداریم بلکه مشکل ما قانون شکنی آنها است. همچنین نماینده بروجرد با بیان اینکه مدرس خیابانی ۱۵ ماه بالاترین اختیارات را در وزارت صنعت داشته گفت: مدرس خیابانی به جای اینکه کاندیدای اخذ رأی برای وزارت باشد باید در جایگاه پاسخگو قرار گیرد. عباس گودرزی گفت: امروز روز امتحان برای مجلس یازدهم است. ما هیچ دعوای جناحی با هیچ یک از مسئولان کشور نداریم بلکه شاخص ما انقلاب، منافع مردم و معیشت اقشار ضعیف است. ما دلسوز دولت هستیم. پس از آن نماینده سبزوار گفت: اقای مدرس خیابانی با یک تیر سه نشان میزند هم تنظیم بازار را خراب کرده و هم قیمتها دو برابر افزایش یافته و صادرات نیز کاهش یافته است. علی اصغر عنابستانی گفت: استخوانهای مردم مظلوم و بی پناه زیر چرخ گرانی، تورم و بی ثباتی ناشی از سیاستهای غلط دولت خرد شده است. آقای مدرس خیابانی سوابق طولانی در وزارت بازرگانی و خارج از دولت دارد. ایشان ۱۰ الی ۱۵ سال در شرکتهای مختلف بودهاند. از آن جا که رئیس جمهور با تشکیل وزارت صمت مخالف بود و مدام به ایجاد وزارت بازرگانی تاکید میکرد در عمل وزارت صمت ایجاد نشد و معرفی آقای مدرس خیابانی به همین منظور است.

موافقان وزیر پیشنهادی صمت

نماینده ارومیه به عنوان اولین موافق وزیر پیشنهادی صمت، مبارزه با فساد را به عنوان یکی از اولویتهای کاری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت عنوان و اظهار کرد: یکی از ویژگیهای آقای مدرس خیابانی فراجناحی عمل کردن و توجه به تخصص و توانمندی است.مبارزه با فساد هم یکی از ویژگیهای مدرس خیابانی است. سید سلمان ذاکر گفت: نباید همه مشکلات کنونی کشور را به گردن آقای مدرس خیابانی انداخت. نباید همه نواقص و آسیبها را به ایشان منتسب کرد و صغرا، کبرا چید و نتیجه گرفت. کما این که بعد از معرفی آقای خیابانی، ایشان در کمیسیونها و فراکسیونها به سوالات متفاوت پاسخ داده و رفع ابهام کردند. در ادامه رییس فراکسیون کارگری تاکید کرد: کسانی که تا دیروز در حوزه صنعت خودرو در جهت گرانی تلاش داشته امروز قصد دارند ما را مدیریت کنند که به مدرس خیابانی رای ندهیم. علی بابایی کارنامی گفت: مخالفین عزیز سخنان شما صحیح است، ولی چرا مدرس خیابانی باید پاسخگو باشد؟ آقای حاجی دلیگانی بدانید آقای مدرس خیابانی دارای کارنامه روشنی است؛ چرا وی باید پاسخگوی مجلس هشتم، نهم و دهم باشد؟همچنین نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد که مدرس خیابانی مدیری شجاع، مدبر، توانمند و متعهد بوده و کارآمدی خود را در پستهای متعددی در وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته است به اثبات رسانده است. محمد خدابخشی بیان کرد: سمت مدیریت و وزارت امانت الهی است که به وزیر سپرده میشود و باید از این امانت الهی مراقبت کنند. بنده قصد دارم به معیارهای انتخاب مدیران و وزیران در چند سال اخیر نگاهی داشته باشم. ویژگیهای شخصیتی، سوابق اجرایی و مرتبط با حوزه کاری ویژگیهای علمی و تخصصی، مسئولیت پذیری اجتماعی، توجه به شایسته سالاری، تواناییهای جسمی و ذهنی، مهارت ارتباط انسانی، آگاهی و توانمندی در انجام وظایف از جمله معیارهایی است که در انتخاب مدیران و وزیران باید مورد توجه قرار گیرد.

از سوی دیگر نماینده دماوند سلامت و دیانت را به عنوان ویژگیهای وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برشمرد و گفت: نباید تمام مشکلات ۷ سال دولت را برگردن آقای خیابانی انداخت. احمد رسولینژاد گفت: بنده در دورههای قبلی کمتر به عنوان موافق وزیر صحبت کردم و عمدتا مخالف بودم. در دولتهای سازندگی و اصلاحات در مجلس حضور داشتم و آقای جهانگیری هم خاطرش است که در آن زمان به عنوان مخالف وزیر صنایع صحبت کردم.

دفاعیات وزیر صمت

در ادامه وزیر پیشنهادی صمت به تشریح و دفاع از برنامه های خود پرداخت و گفت: اطمینان می دهم وزارت صنعت در دوره جدید فعالیت خود همچون ماه های گذشته با هرگونه واردات بی رویه به شدت ممانعت کند و از این آسیب مراقبت لازم را به عمل آورد.به گزارش ایسنا، حسین مدرس خیابانی گفت: امیدوارم به یاری خداوند و با کمک نمایندگان و همت مردم به ویژه صنعت گران، تولید کنندگان برای خدمتگذاری و برای پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی در این شرایط کوشا باشم.وی افزود: شرایط کنونی کشور سخت و البته اعتلابخش، سخت به دلیل جنگ اقتصادی و تحریم و همراه شدن شیوع کرونا ویروس با آن که بی سابقه ترین فشار اقتصادی را در پی آن شاهد هستیم و اعتلابخش از جهت فرصت هایی که این شرایط برای خودکفایی و بلوغ توانمندی های تولید و صادرات ایجاد می کند،در کنار هم قرار گرفتن حاکمیت، مردم و نهاد های انقلابی در مدیریت شیوع کرونا در کنار ابتکار هوشمندانه مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جهش تولید از مصادیق این تعالی بخشی است.مدرس خیابانی عنوان کرد: از رویکرهای اصلی برنامه من که حاصل کار کارشناسی،حضور میدانی در بازدید از واحد ها صنعتی و تشکیل جلسات مکرر با بخش های صنعتی است بهبود معیشت مردم و اشتغال است، دقیقا همان دو موضوعی که دشمن آن را نشانه رفته است، در این برنامه تلاش شده ضمن پاسخگویی به دغدغه های نمایندگان مجلس حرکتی منطبق بر اسناد بالا دستی، سیاست های اقتصاد مقاومتی، بیانیه گام دوم انقلاب، قانون رفع موانع تولید و استفاده حداکثری از توانمندی تولید داخلی مبتنی بر سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در تحقق جهش تولید در وزارت صمت شکل بگیرد.

مدرس خیابانی وزیر نشد

بعد از توضیح وزیر و اظهارات مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی، رأیگیری آغاز شد و نمایندگان دولت جلسه علنی مجلس را ترک کردند. نمایندگان با ۱۰۴ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۵۴ با انتخاب حسین مدرس خیابانی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت مخالفت کردند.قالیباف رییس مجلس پس از اعلام رای عدم اعتماد به مدرس خیابانی گفت: از رییس جمهور می خواهیم هر چه سریعتر وزیر پیشنهادی صنعت را به مجلس معرفی کند.

تجارت از افزایش سرمایه شرکت های بورسی گزارش می دهد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: امروزه اقتصاد کشور با بحران های متعددی رو به رو شده که رشد سرسام آور نقدینگی و هدایت این نقدینگی به بازارهای دلالی باعث گرانی و تورم در بخشهای گوناگون شده است. وقتی صحبت از گرانی خودرو، دلار، سکه، مسکن، لوازم خانگی و... می شود بدون آنکه بازار تقاضا تحریک شده باشد، باعث تعجب و تاسف می شود. اما نکته مهم اینجاست که دولت به عنوان مسوول مدیریت بازار، و ظیفه دارد این بحران ها را کنترل کند. تاکنون دولت در کنترل تورم و نقدینگی شکست خورده که تاوان آن را مردم داده اند اما اکنون رونق بازار بورس باعث امیدواری دولت شده و مسوولان بنا دارند از این ظرفیت استفاده کنند به همین دلیل دولت لایحه "افزایش سرمایه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم" را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد که کلیات آن با ۱۷۰ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

عزم جدی دولت بر افزایش سرمایه

استارت آنچه در مجلس رقم خورد، درهیات وزیران زده شد به نوعی که دولت در راستای تقویت و مدیریت عرضه سهام شرکتها در بازار سرمایه و تأمین مالی بیش از پیش شرکتهای بورسی در بازار سرمایه از طریق افزایش سرمایه با استفاده از سرمایههای خرد تزریق شده به آن، لایحه افزایش سرمایه شرکتهای بورسی را با قید دو فوریت مصوب کرد تا در مجلس شورای اسلامی بررسی شود.طبق این لایحه شرکتهای پذیرفته شده در بورس که در سال۱۳۹۹ نسبت به افزایش سرمایه از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم اقدام کرده و حداکثر چهار ماه پس از پایان سال مالی مستندات مربوط به ثبت افزایش سرمایه را به مرجع ثبت شرکتها تقدیم کنند تا سقف ۲۰ درصد مبلغ افزایش سرمایه مذکور از سود سال ۹۸ آنها مشمول مالیات به نرخ صفر میشود؛ منوط به اینکه گواهی ثبت افزایش سرمایه ارائه کنند. دو فوریت این لایحه هفته گذشته به تصویب نمایندگان مجلس رسید که نشان از اهمیت بازار سرمایه در بین دولتیها و مجلسیها دارد.

بررسی کلیات طرح

اگرچه تصویب دوفوریت این طرح بیانگر آن بود که کلیات این طرح نیز بدون دردسر تصویب می شود، اما نیاز به طی مراحل قانونی داشت. به همین دلیل در دستور کار مجلس قرار گرفت و در جریان بررسی کلیات این لایحه، دو نماینده به عنوان موافق و دو نماینده به عنوان مخالف نظرات خود را بیان کردند و وزیر اقتصاد هم از این لایحه دفاع کرد.

اظهارات مخالفان و موافقان

در حالی کلیات لایحه افزایش سرمایه شرکتهای بورسی در مجلس تصویب شد که موافقان، این لایحه را گامی موثر برای شفافیت در بورس دانسته و مخالفان از وضعیت فعلی بورس انتقاد کردند. ابتدا نماینده اراک به عنوان اولین مخالف گفت: چندی پیش در جلسهای با آقای قالیباف رئیس سازمان بورس گفتند که از ابتدای امسال بیش از هفت میلیون نفر وارد بورس شدند. دولت چه برنامهای برای آنها دارد؟. اگر فکری نشود این تبدیل به تهدید خواهد شد. در حالی برخی صنایع وارد بورس شدند که سهام آنها بیشتر از ارزش ذاتیشان خرید و فروش میشود. کاری که منطقی ندارد و باید درباره آن بررسیهای لازم صورت گیرد. محمدحسن آصفری با انتقاد از قیمتهای غیرواقعی و غیرکارشناسی سهام برخی شرکتهای بورسی گفت: مردم وام گرفته و یا طلا و ماشین فروخته و سهم خریدند آن هم سهامهایی که ارزش واقعی ندارند. حال میخواهیم با این لایحه شرکتهای بورسی افزایش سرمایه داشته باشند کاری که بدون حسابرسی و دقیق است، آن هم برای بسیاری از کارخانههایی که در بورس بوده و عملا ورشکسته هستند. چطور میخواهید در نهایت پول مردم را بدهید.پس از آن سیدکاظم دلخوش نماینده صومعهسرا در موافقت با کلیات این لایحه گفت: طبق تجربه قبلی در نوشتن قانون بورس معتقدم این لایحه به دلیل افزایش سرمایه میتواند باعث رونق بازار شود و شرکتهای بورسی تحت کنترل دولت هم سهام خود را در اختیار عموم قرار میدهند.

طبق قانون، شرکتها موظف شدهاند تا پایان قانون برنامه پنجم تأمین مالی داشته باشند. در ادامه علیرضا سلیمی نماینده محلات به عنوان دومین مخالف کلیات این لایحه گفت: این لایحه شبهات زیادی دارد. ما هم موافق رونق بورس و رونق اقتصاد هستیم اما باید فکری به حال رفع شبهات کرد. اینکه گفته میشود قرار است شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرابورس سهام خود را عرضه کنند ابهام دارد. بخشی از این لایحه مغایر قانون برنامه و اصل ۸۵ و اصل ۱۳۸ قانون اساسی است. باید درباره این موارد تدبیری اندیشیده شود.همچنین نماینده آباده به عنوان آخرین موافق کلیات این لایحه گفت: این لایحه باعث کارآمدسازی بازار سرمایه و شفافیت میشود. در این لایحه ایرادات قبلی به بازار سرمایه رفع شده است و میتوان به سمت بهرهبرداری از ابزارهای مالی و رقابتپذیری بازار بورس حرکت کرد. این لایحه ابزار نظارتی برای مجلس و دستگاههای نظارتی شده که بتوانند نظارتهای لازم را در بازار بورس داشته باشند. رحیم زارع اظهار کرد: باید کمک کنیم که سرمایههای خرد به سمت بازار سرمایه حرکت کند. این لایحه میتواند گامی برای رسیدن به این هدف باشد.در ادامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امروز بازار سرمایه متأثر از فضای عرضه و تقاضاست. تنمایل زیادی از طرف مردم به سمت بازار سرمایه حرکت کرده که میتوان از این ظرفیت استفاده کرد.

در تمام دنیا بازار سرمایه محل ارائه نقدینگی خرد است که باید ما هم بتوانیم آنها را تجمیع کنیم. محمدرضا پورابراهیمی افزود: البته بازار سرمایه فرصت و تهدید است. تهدید از آن جهت که قیمت برخی سهامها فراتر از قیمت واقعی بوده و با کوچکترین ریزشی مردم متضرر میشوند. فرصت هم از این لحاظ که میتوان نقدینگیهای خرد را جذب تولید کرد به جای آنکه در بازارهای دیگر صرف شود.رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد که باید نقدینگی مردم در بازار سرمایه به سمت تولید و اشتغال رود. گلایه ما از دولت این است که چرا پروژههای جدید نفتی و معدنی در قالب شرکتهای جدید تأسیس نمیکند که بتوان این پروژههارا اجرایی کرد. این لایحه میتواند منابع جدید را برای بهبود وضعیت اقتصادی خلق کند.

گامی در جهت مردمی کردن اقتصاد

در ادامه این اظهارات وزیر اقتصاد تأکید کرد که لایحه افزایش سرمایه شرکتهای بورسی باعث هدایت نقدینگی به بازار سرمایه، شفافسازی بورس و مشارکت مردم در اقتصاد میشود. فرهاد دژپسند گفت: تمامی دغدغهها به بازار سرمایه ناظر بر اقبال و استقبال پرشور از طریق آحاد جامعه به خصوص دارندههای سرمایههای خرد به بازار بورس است که باید پاسخ درخوری به اعتماد آنها به بازار سرمایه داد. اقتضای این امر آن است که بتوانیم در بازار اولیه سرمایه اقدامات درستی انجام دهیم. امروز ۳۰ درصد نقدینگی در عرض حدود پنج ماهه اول سال جاری جذب شده و به بازار سرمایه رفته که باید این ظرفیت را به خوبی جذب کرد.وی ادامه داد: باید بررسی کرد که چطور این نقدینگی را میتوان در بازارهای اولیه و ثانویه جذب کرد؟. برای تقویت بازار اولیه باید نقدینگی به صورت درست هدایت شود. یکی از نیازهای فوری امروز کشور سرمایهگذاری جهت هدایت نقدینگی است. دولت برای این کار سهام شناور را به ۲۵ درصد افزایش داد و شرکتهای دولتی موظف به عرضه سهام در بورس شدند. شرایط برای شرکتهای خصوصی برای ورود به بورس هم تسهیل شد.

اینها همه برای شفافیت بازار بورس و ایجاد محیط رقابتی است. برای رونق عرضه اولیه، تسهیلات لازم برای بخشهای دولتی و خصوصی فراهم شد تا بتوانند به خوبی وارد این بازار شوند. این کار را بخش خصوصی برای تأمین مالی کمک میکند تا بتوان سرمایه را به سمت تولید حرکت دهند.وزیر اقتصاد گفت: این لایحه نقش طلایی برای افزایش سرمایه واقعی با مشارکت بخش حقیقی و سهامداران خرد دارد و میتوان با آن مدل مشارکت مردمی در اقتصاد را اجرایی کرد. افزایش سرمایه شرکتها هم به دو شرط صرف سهام و سلب حق تقدم صورت میگیرد که نتیجه نهایی آن جذب سرمایه خواهد بود.دژپسند افزود: درباره مغایرت معافیت مالیاتی با قانون برنامه هم اگر مجلس به آن رأی دو سومی دهد مشکل حل خواهد شد، در نهایت این لایحه گام اساسی در بحث اقتصادی خواهد داشت. فراموش نکنیم که یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی مردمی بودن آن است که این لایحه میتواند چنین هدفی را محقق کند.

اجبار دولت به رونق بورس

در این رابطه یک اقتصاددان گفت: کاهش درآمدهای دولت و سرکوب تورم ناشی از نقدینگی بالای جامعه دولت را وادار به رونق بورس کرده است. آلبرت بغوزیان در گفت و گو با موج دولت با افزایش سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی از طریق ایجاد رونق در بورس، اقتصاد را بهبود می بخشد تا اقتصاد جان تازه ای گرفته و از این طریق درآمدهای مالیاتی دولت بهبود یابد. وی گفت: در سال های گذشته رکود اقتصادی و کاهش جذابیت بخش های مولد، نقدینگی در بازار را افزایش داده بود، در این شرایط مردم برای جلوگیری از کاهش ارزش پولشان وارد بازارهای مختلف می شوند و نوسانات آن بازارها را زیاد می کردند، در این شرایط دولت برای جلوگیری از نوسانات این بازارها به دنبال جذب نقدینگی برآمده و بورس به عنوان ابزاری مناسب توانسته سیاست های دولت در این بخش را اجرایی کند.

احراز گرانفروشی۶۰۰ میلیارد تومانی اپراتورها

وزیر ارتباطات گفت: میزان گرانفروشی اپراتورها به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور احراز شده است.به گزارش ایلنا، محمدجواد آذری جهرمی افزود: در این خصوص دادگاهی تشکیل شده و دادگاه با توجه به ضوابط خود احکامی را صادر خواهد کرد. عمل کردن بر خلاف مقررات و در جهت ظلم به مردم، اتفاق ناخوشایندی است که ما با قاطعیت با آن برخورد خواهیم کرد.وزیر ارتباطات اعلام کرد: گزارشهای سال مالی که از سوی شرکتهای اپراتورها اعلام شده است و بر اساس آن مالیات پرداخت میکنند، حاکی از سودهای چند هزار میلیارد تومانی در سال گذشته دارد. وی افزود: شیوع کرونا استفاده مردم از اینترنت را بالا برده است و بر اساس گزارشهایی که وجود دارد در برخی از ماهها درآمد آنها رشد ۴۰درصدی داشته است.

جهرمی افزود: هزینههای اپراتورها مانند اجاره مکان، مسائل فنی و نیروی انسانی ثابت است، اما درآمدشان رشد بسیار خوبی داشته است. بنابراین افزایش تعرفه آنها توجیه اقتصادی ندارد. البته برخی اپراتورها عنوان کردند برای حمایت از محتوای داخلی و رشد پیامرسان این اقدامات را انجام دادهاند، اما باید گفت در تمام مدتی که تعرفهها افزایش پیدا کرده است نه تنها در مصرف پیامرسانهای داخلی رشدی اتفاق نیفتاده بلکه استفاده از پیامرسان خارجی نیز با کاهش مواجه نشده است.

وی اشاره کرد: سیاست محدودسازی بستههای اینترنت نشان میدهد عملا مصرف ترافیک داخلی در برخی اپراتورها کاهش پیدا کرده و در واقع این سیاست بر ضد خودشان عمل کرده است.

وزیر ارتباطات افزود: بحث سوم در حوزه مقررات است که اقدام خلاف مقررات وضع شده است. وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات برای برخورد با این تخلف، اختیاری تا حد جریمه دو میلیارد تومانی را داشت که انجام شد. پس از آن از دولت درخواست شد اختیارات بیشتری به این وزارتخانه بدهد تا بتواند با تخلفات، جدیتر برخورد کند.

وی اشاره کرد: روز گذشته (۲۱ مرداد) این مصوبه صادر شد و بر اساس آن اگر تا ۴۸ ساعت بستهها به حالت اول برنگردد ما مجاز هستیم روزانه برای همراه اول حدود ۱۷ میلیارد تومان و برای اپراتور ایرانسل ۱۲ میلیارد تومان جریمه اعمال کنیم.

قیمت ها در بازار خودروهای داخلی و خارجی کاهش یافت

" نرخ دلار سقوط کرد" این خبری بود که چندی پیش در فضای مجازی منتشر شد و اثراتی هم در بازار گذاشت. از جمله اثرات آن در کاهش قیمت خودرو بود که باعث شد مقداری شاهد ارزانی خودرو در بازار باشیم.

سقوط نرخ دلار از یک طرف باعث شد که پیشروی بازار بورس کمی کنترل شود از طرف دیگر موجب شده که قیمتها در بازار گوشی، طلا و سکه، خودرو و حتی میوه و اقلام خوراکی تا حدودی کاهش یابد.

بررسیها نشان میدهد که در هفتهای که گذشت بیشترین کاهش قیمت برای پراید ۱۳۲ با کاهش یک میلیون تومانی، پراید ۱۳۱ با کاهش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی، تیبا ۲ با کاهش ۵ میلیون تومانی و در آخر ساینا هم با کاهش ۵ میلیون تومانی همراه بوده است.

  • قیمت سازی در بازار خودرو؛ گرانی خودرو

    میلاد بیگی کارشناس حوزه خودرو در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اثرات نرخ دلار بر بازار خودرو، اظهار کرد: متأسفانه بازار خودرو در کشور ما عمق کافی را ندارد، به عبارتی سادهتر عرضه کننده و بازار مصرف زیادی وجود ندارد و همین امر باعث شده تا قیمت سازی بسیار راحتتر باشد. با توجه به تعداد محدودی که از عرضه کنندهها وجود دارد، امکان قدرت گرفتن آنها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و شرایط مناسبی برای فعالیت متخلفان فراهم میشود.

    او با اشاره به تأثیر وجود سایتهای خرید و فروش بر انجام این کار گفت: امروزه شرایطی فراهم شده است تا هر کسی حتی بدون داشتن خودرو بتواند ایجاد آگهی کرده و بازار را تحت تأثیر قرار دهد؛ از طرفی با توجه به این که قیمت خودروها با هم در ارتباط است، اثر گذاشتن بر روی هر یک از آنها میتواند افزایش قیمت را در کل بازار به همراه داشته باشد.

    بیگی تصریح کرد: نوسانات قیمت دلار در سال ۹۷ و همراه شدن آن با افزایش قیمت خودرو، مردم را نسبت به این موضوع شرطی کرده و باعث میشود همه این تغییرات را بپذیرند.

    این کارشناس خودرو تصریح کرد: ممکن است گسترش کرونا باعث ایجاد اضطراب از کاهش تولید در بین مردم شده و افزایش قیمت را به همراه داشته باشد.

    سعید مؤتمنی رئیس نمایشگاه داران خودرو علت کاهش قیمت خودرو را کاهش قیمت دلار دانست و گفت: با کاهش ناگهانی قیمت دلار قیمت خودروهای داخلی در بازار ارزان شد. به طوری که قیمت خودرو پراید تا ۱۰ میلیون تومان هم ارزان شده است.

  • تاثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت خودرو

    امیر حسین کاکائی کارشناس صنعت خودرو درباره تاثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت خودرو، گفت: نرخ دلار به شدت در نرخ خودرو موثر است. سال گذشته در یک مقطعی دلار به ۱۹ هزار تومان رسید و این حباب قیمتها فقط میان افراد سودجو در بازار به وجود آمده بود.

    کاکائی در پاسخ به این سوال که آیا این روند کاهش قیمتی تداوم خواهد داشت یا خیر؟ افزود: باید منتظرماند و دید که آیا قیمت ارز تا کی و چه زمانی کاهش پیدا میکند. اگر این روند ادامه پیدا کند به این معنی است که قیمت خودرو یک مقداری کاهش پیدا خواهد کرد. این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: قیمتهای داخل هنوز به روز شده نیست، ولی امیدواریم قیمتها ثبات پیدا کند. در این مدت حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت خودرو درب کارخانه را داشتهایم و این افزایش اثرات منفی در بازار آزاد داشته و قیمت ها به شدت افزایش یافته است.

    او تصریح کرد: گاهی مواد اولیه برخی از قطعات در صنعت خودروسازی در داخل کشور تولید میشود و متاسفانه برخی افراد سودجو در این روند دخیل هستند و خوشبختانه دولت جلوی این افراد را گرفته است و باید امیدوار باشیم که با تمهیدات دولت که یکی از آن کنترل نرخ ارز است، کالاهای بورسی و مواد اولیه کنترل شود.

    کاکائی کاهش تقاضا را یکی از دلایل کاهش قیمت در برخی از بازارها برشمرد و ادامه داد: اکنون به دلیل اتفاقاتی که در سه ماه اخیر در بازار ایران رخ داد شاهد کاهش تقاضا در بخش خودرو و ارز بودیم. این استاد دانشگاه بیان کرد: قیمت خودروهای خارجی وابسته به نرخ ارز هستند و با توجه به اینکه واردات خودرو ممنوع است، این قیمت خودروهای خارجی مانند حباب بوده است، به طوری که در اردیبهشت قیمت خودروهای خارجی حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد و سانتافه یک میلیارد تومانی به ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.

    او بیان کرد: امیدوارم با کنترلی که بانک مرکزی تا کنون داشته است، قیمتها به ثبات بهتری برسد و ما در این جنگ سیاسی پیروز میشویم.

  • نرخ دلار تاثیرات زیادی در افزایش یا کاهش قیمت خودرو دارد

    مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران با اشاره به اثرات نرخ دلار بر افزایش یا کاهش قیمت خودرو، گفت: نرخ دلار تاثیرات زیادی در افزایش یا کاهش قیمت خودرو دارد. با افزایش نرخ دلار قیمت قطعات خودرو افزایش پیدا می کند و در نتیجه قیمت خودرو افزایش می یابد.

    دبیر انجمن قطعه سازان در خصوص راه حل برای کاهش قیمت خودرو، ادامه داد: پیشنهاد داده ایم که قیمت خودرو در بورس ارائه شود چون زمانی که کالایی در بورس به فروش می رسد، قیمت آن شفاف می شود و در نتیجه قیمت ثابت می گیرد.

    قطعه سازان معتقد هستند که محدودیتها همچون تحریم، کرونا و نبود ارز مشکلات جدی را برای آنها فراهم کرده است. خروج موقت خودروسازیها از ورشکستگی با موفقیت به پایان رسیده است، موفقیتی که کارشناسان آن را طولانی نمیدانند و در صورت ادامه سیاست گذاری دستوری بحران مالی را به دنبال خواهد داشت. حال باید دید که امسال چه تصمیماتی برای قیمت گذاری خودرو خواهیم دید، آیا میشود طرح اصلاح قیمت گذاری مواد اولیه اجرایی شود؟

وزیر نفت جزئیات اصلاح طرح سهمیهبندی بنزین را تشریح کرد:

گروه انرژی: وزیر نفت با اشاره به اینکه در خصوص تغییر سهمیهبندی بنزین در دولت بحث نشده است، گفت: هنوز مشخص نیست چه چیزی در مجلس به تصویب میرسد با این حال مقدار بنزین سهمیهای تغییر نخواهد کرد اما در آن صورت، بنزین به یک قیمت خواهد بود و بقیه آن در حساب یارانه افراد واریز میشود.

به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تغییر سهمیهبندی بنزین در دولت بحث نشده و بستگی دارد چه چیزی تصویب شود، ادامه داد: در طرح مجلس پیشنهاد اختصاص ۲۰ لیتر بنزین به هر فرد در ماه مطرح شده که به معنای ۰.۷ لیتر در روز است.وی افزود: در این صورت میزان بنزین سهمیهای در روز عددی حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز خواهد بود که با میزان فعلی برابر است. در آن صورت، بنزین به یک قیمت خواهد بود و بقیه آن در حساب یارانه افراد واریز میشود.

صندوق ETF پالایشی در زمان مقرر عرضه میشود

زنگنه با اشاره به صندوق ETF پالایشی و با رد اختلاف بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد در این زمینه، تاکید کرد: تعجب میکنم با یک ناپختگی مسوولی در سازمان خصوصیسازی اسباب نگرانی مردم فراهم شد.وی گفت: ابتدا اعلام شد سهام پالایشگاهها در قالب صندوق ETF پالایشی عرضه شود و بعد از آن اعلام شد که اینکار لازم نیست و سهام پالایشگاهها که در اختیار دولت است به صورت بلوکی عرضه میشود.

وزیر نفت ادامه داد: یک شنبه شب در دولت هم چیزی مطرح نشد و دیروز که گفتند صندوق ETF پالایشی تشکیل شود به سرعت دستور انجام آن را دادم.وی افزود: اختلافی بین ما نبوده و نیست و طبق قاعده و در زمان مقرر کار انجام خواهد شد. در وزارت نفت همیشه موافقم خصوصیسازی پالایشگاه نفت بودیم و تصمیم دولت را اجرا خواهیم کرد. زنگنه نسبت به واگذاری بخشی از سهام به بازماندگان سهام عدالت اظهار بیاطلاعی کرد و گفت:این موارد مربوط به هیات واگذاری و سازمان خصوصیسازی است و به نفت ربطی ندارد ما تنها سهام را در اختیارشان هست تا به هر ترتیبی که قانون اجازه دهد، اقدام کنند.وزیر نفت در مورد فروش نفت در بورس گفت که هنوز چیزی قطعی نشده و در صورت تصمیم نهایی، رئیسجمهوری آن را اعلام خواهد کرد. وی در مورد فعالیتها در صنعت نفت ادامه داد: آنچه که مهم است در این شرایط کرونا در سراسر جهان فعالیتهای صنعت نفت دچار رکورد شده و یا با تعطیلی رو به رو است. در ایران اما تلاش کردیم در این شرایط و با وجود اینکه با شدیدترین تحریمهای تاریخی رو به رو هستیم، هیچ فعالیتی از طرحهای نفت دچار نقصان نشود. زنگنه افزود: برای تامین منابع با رجوع به بازار سرمایه در همین هفته بالای ۲ هزار میلیارد تومان اوراق فروختیم و این کار را ادامه خواهیم داد تا منابع را برای طرحهای توسعه صنعت نفت در دریا و خشکی تامین کنیم.

امضای ۹ قرارداد نفتی در هفته آینده

به گفته وزیر نفت، روز دوشنبه هفته آینده(۲۷ مردادماه) مراسم امضای ۹ قرارداد نفتی انجام خواهد شد که نشاندهنده تداوم کار است.وی با اشاره به اینکه در پارس جنوبی ۱۷ فاز جدید در دریا تمام شده، گفت: در بخش خشکی نیز ۱۵ پالایشگاه جدید تمام شده و در فاز ۱۴ نیز اولین واحد پالایشگاهی تا پایان سال وارد مدار میشود. زنگنه با تاکید بر اینکه ازنظر تولید گاز در شرایط خوبی هستیم، ادامه داد: در گازرسانی روستایی با بهرهبرداری از طرحهای جدید مرتب استانها سبز میشوند و دسترسی به شبکه گاز به بالای ۹۵ درصد میرسد.وی با بیان اینکه جهش دوم و سوم پتروشیمی به صورت همزمان در جریان است، افزود: طی سال جاری، در جهش دوم ۱۷ طرح با تولید ۲۵ میلیون تن افتتاح میشود. وزیر نفت با اشاره به اینکه در زمینه پالایشی نیز تولید بنزین و گازوئیل از نظر کمی و کیفی پیشرفت داشته و حتی صادرات نیز انجام میشود، گفت: در پتروپالایشگاهها، کار ما تمام و تقاضاها بررسی شده است. آنها که طبق قاعده بودند و پذیرفته شدند.وی افزود: منتظریم جلسه هیات امنای صندوق توسعه برای تنفس خوراک تشکیل شود تا سقف تنفس خوراک را مشخص کنند و مجوزها صادر شوند.

به گفته وزیر نفت، حدود ۱.۵ میلیون بشکه طرح پتروپالایشگاهی پذیرفته شده که شامل ۳ طرح ۳۰۰ هزار بشکه نفت، یک طرح ۲۰۰ هزار بشکه نفت، یک طرح ۱۸۰ هزار بشکه میعانات گازی و ... است

رییس شورای عالی نظام پزشکی اعلام کرد؛

رئیس شورای عالی نظام پزشکی، پاندمی کرونا را ابرچالش و بحرانی عمیق خواند که آینده جامعه بشری را تحت تاثیر قرار خواهد داد و بر لزوم افزایش حمایتها از جامعه پزشکی تاکید کرد. به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی معین در نشست خبری با تاکید بر لزوم برگزاری مراسمهای عزاداری در منزل و استفاده از فضای مجازی برای جلوگیری از تشدید کرونا، هشدار داد که در غیر اینصورت ممکن است بعد از شهریور ماه و بعد از کنکور و محرم، موجهای جدیدی از بیماری را تجربه کنیم. ضمن آنکه در فصل پاییز علاوه بر پاندمی کرونا، موضوع آلودگی هوا، شیوع بیشتر سرماخوردگیها و آنفلوآنزا وجود خواهد داشت. این در حالی است که اگر مدارس و دانشگاهها نیز آغاز به کار کنند، وضعیت سختی به وجود خواهد آمد. کشور باید مسوولانه با پشتوانه مالی و حداکثر سرمایه برای مهار کرونا تلاش کند. البته باید در نظر بگیریم که عواقب کرونا ادامهدار خواهد بود و باید سالها با آن به شکل مسالمت آمیز زندگی کنیم. وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر دفاع تمام قد جامعه پزشکی از مردم در برابر این بیماری اظهار کرد: حمایتها از پزشکان باید افزایش یابد. این حمایتها چه در بخش لجستیک و چه در بخش تجهیزات ایمنی باشد، به حفظ کادر درمان کمک میکند. اگر سیستم درمانی ما دچار مشکل شوند، به مشکل برخواهیم خورد. پاندمی کرونا توانست فرصتها و تهدیدهای جدید به وجود آورد که اگر نظام، دولت، مجلس و غیره آگاهانه و با تدبیر با این موضوع برخورد کنند، میتوانیم از فرصتهای کرونا استفاده کنیم. این فرصتها یعنی کنار گذاشتن عادات قدیمی و تغییر شیوه زندگی. به عنوان مثال تقویت سیستم الکترونیک و فضای مجازی کشور که یک نعمت بود، اما تاکنون مورد غفلت قرار میگرفت. از سوی دیگر احساس خطر مشترک برای همه مردم باعث افزایش همبستگی و تعاون در جامعه میشود که میتواند زیرساختهای مدیریت بحران را تقویت کند. باید بسیاری از اختیارات به شکل استانی تفویض شود تا باعث تقویت جامعه مدنی باشد.

 

 

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

در حالی مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی صمت رای اعتماد نداد که همه چیز بیانگر آشفتگی در روابط دو قوه بود. رییس جمهور کرونا را بهانه کرد تا برای دفاع از وزیر پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی نرود و مجوز آن را از ستاد مقابله با کرونا گرفت، ستادی که ریاست آن را وزیری بر عهده دارد که حکم ریاستش را از روحانی گرفته است بی شک این غیبت رای نمایندگان مجلس گران تمام شد و تاوانش را مدرس داد. این غیبت رییس جمهور که منجر به از دست دادن فرصت دفاع از وزیر پیشنهادی شد، در دولت احمدی نژاد نیز سابقه داشت و همان موقع نیز مجلس در حالی که همسو با احمدی نژاد بود، رای اعتماد را از وزیر احمدی نژاد برداشت. اکنون نیز این گمان تقویت شده که روحانی تمایلی به وزارت مدرس نداشته و برای آنکه هزینه رای اعتماد ندادن به گزینه دلخواهش را بالا ببرد، این بلا را بروز مجلس و مدرس آورد. این گمانه زنی ها خواه درست یا غلط باشد، بازی هایی است که مال این زمان نیست، بلکه مربوط به زمانی است که عرصه های سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع ثبات داشته باشد. بدتر آنکه این بازیها بر اصلی ترین وزارتخانه انجام شد، وزارت صمت که کارساز ترین موارد چالش را پیگیری میکند. بی شک وزارت صمت مسئول اصلی ترین دغدغه های مردم یعنی خودرو، لوازم خانگی، گندم، ارزاق عمومی و... است و نباید با سرپرست اداره شود اما رفتار روحانی و واکنش آن از سوی مجلس، مصداق سواستفاده از کرونا و لجبازی مجلس را داشت که در نهایت به زیان مردم تمام می شود. مسولان باید بدانند که این قبیل دعواهای زرگری دولت و مجلس برای مردم آوردن نان و آب نمی شود. اما بی شک جرم روحانی در مقایسه با نمایندگان بیشتر است. رییس جمهوری باید بداند در شرایطی از رفتن به مجلس سرباز زده که مردم همه روزه سوار مترو و اتوبوس می شوند تا به محل کارشان برسند، مردم با تشویق همین دولت، درب مغازه ها را باز می کنند، کارگران و کارمندان همه روزه مسیرهای طولانی را طی میکنند تا به کارخانه و کارگاهها برسند و ا ین در شرایطی است که حسن روحانی بدون واهمه از تبعات حضور مردم در اجتماعات، مردم را موظف به برگزاری مراسم عزاداری محرم می کند؟! رییس جمهوری که خودش از حضور در خانه ملت واهمه دارد و می ترسد به مجلسی برود که نمایندگانش همه روزه کنترل می شوند، چگونه از مردم انتظار دارد به اظهاراتش توجه کنند؟ برای مردم خوشایند نیست که عضو تاثیر گذار ستاد مقابله با کرونا که دایم تاکید دارد نباید همه چیز را بخاطر کرونا تعطیل کنیم و باید به کارهای روزمره بازگردیم، خود را در پس پرده مخفی کند و از حضور در مجامع به ویژه خانه ملت واهمه داشته باشد. روحانی باید بداند که رفتارش موجب از بین رفتن روحیه مردم به ویژه کارگران و کارمندانی میشود که هیچ چارهای به غیر از حضور در سر کار ندارند. اگر روحانی به هر دلیلی دلش نمی خواست به مجلس برود یا هدف دیگری داشت، بهتر بود کسالت را بهانه کند یا دلایل دیگری بیاورد که به چالش منجر نشود و اعتماد عمومی را هدف نگیرد. روحانی باید بداند که دولت و مجلس در اولین آزمون جدی برای رسیدن به تعامل مردود شدند و نگرانی از بابت این تقابل در آینده بشدت احساس می شود.

یادداشت

علی موسوی

عضو کمیسیون اقتصادی

مشکلات صنعت خودروسازی به اندازه ای جدی است که نمی توان سکوت کرد به همین دلیل تحقیق و تفحص از خودرو سازان کلید خورد. البته وظیفه نماینده این است که اگر در جایی مشاهده کرد که احتمال فساد و یا کمکاری وجود دارد، دست به کار شوند و تحقیق و تفحص از خودروسازی یک امر خوب و لازم است.اگر یک نماینده مجلس تشخیص دهد جایی تحقیق و تفحص لازم است و این کار را هم انجام دهد، یعنی وظیفه قانونی خودش را انجام داده است. ما باید به این وظیفه قانونی احترام بگذاریم و برایش ارزش قائل شویم. نمایندگان میخواهند با تحقیق و تفحص متوجه شوند در خودروسازی چه اتفاقی افتاده و میافتد. امروز تلاطم در بازار خودرو وجود دارد و خودروسازان باید پاسخگو باشند. برای مردم ایجاد سوال شده که دلیل قیمتهای سرسامآور با این کیفیت پائین خودروها چیست؟ این همه نکات در جامعه مطرح میشود. یکی از سوالات اذهان عمومی این است که امروز خودروسازان به تعهدات قبلی خود عمل نکردهاند اما مجدداً برای محصولات دیگر دست به پیش فروش زدهاند آیا نظارتی روی بازار خودرو نیست، این رویکرد به هیچ عنوان درست نیست و اگر واقعاً خودروسازان به تعهدات قبلیشان عمل نکرده اما مجدداً ثبت نام میکنند و تعهد جدیدی را به تعهدات قبلی اضافه میکنند، این کار اصلا درست نیست. یک زمانی آمار تولید بالاست و خودروساز علیرغم تعهد قبلی ثبتنام مجدد انجام میدهد اما در حال حاضر که آمار تولید و کیفیت پایین است، اصلا کار درستی انجام نمیدهند. البته افزایش آمار تولید هم باید باتوجه به گذارههای علمی و درست باشد اما با این وضعیتی که آمار تولید خودروسازان نشان میدهد و به تعهدات قبلیشان هم عمل نکردهاند، این کار غلط است. نکته مهم این است که بسیاری از مشاغل از بیماری کرونا آسیب دیدهاند و مردم از دولت و مجلس انتظار دارند اما چه کاری باید در این زمینه انجام دهند؟ اکثریت مشاغل از کرونا آسیب دیدهاند و اقتصاد هم متاثر از کرونا شده است، از همین جهت میگویند اقتصاد کرونایی و دولت باید برنامههایی برای حمایت از مشاغل آسیبدیده داشته باشد.تولید و اقتصاد باید روی روال بیفتد تا بتوانیم آسیبهای کرونا را جبران کنیم، امید است در سال جهش تولید، تولید نفسی بکشد.

روحانی در جلسه هیات دولت تاکید کرد

رییس جمهور در هیات دولت با بیان اینکه مقایسه شرایط جنگ با شرایط صلح خطاست، گفت: اگر آمار رشد اقتصادی دولت با نفت را در سال های اخیر مقایسه کنیم، رشد ۱۴ درصد هم داشتیم و به طور متوسط ۵ درصد رشد اقتصادی با نفت داشتیم. به گزارش ایسنا، حسن روحانی افزود: وقتی نفت تحریم میشود رشد اقتصادی منفی میشود و وقتی که اینها را کنار هم میگذاریم و میگوییم دولت رشد اقتصادی مثبت نداشته غلط است، چرا که ما رشد اقتصادی را همیشه با فروش نفت در نظر میگرفتیم. ما تا سال ۹۷ که این تحریم شدید نبوده با رشد متوسط هفت درصد کشور را اداره کردیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه امسال هم رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت بود، تاکید کرد: حواسمان باشد در زمین دشمن بازی نکنیم. دشمن میخواهد بگوید ما از لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به پیروزی رسیدیم اما ما میخواهیم در عمل نشان دهیم و ثابت کنیم که چنین نیست.

روحانی گفت: ما سعی میکنیم در بخش بودجهای ایجاد توازن کنیم و برای مردم در آینده یک سرمایه مطمئنی ایجاد کنیم. ما میخواهیم جان تازهای به بورس دهیم و در عین حال شرایط را برای چگونگی فروش نفت مشخص کنیم. وی افزود: این کار دولت که بزودی آییننامه آن نوشته میشود حتما در زندگی مردم تأثیر میگذارد. کاری که دولت برایش با همکاری قوا ماهها زحمت کشیده را برخی که معلوم نیست مبنایشان چیست میگویند این دولت میخواهد فشار را از خودش به دولت بعدی منتقل کند. حرفی که دروغ و کاملاً بیاساس است.

رییس جمهوری تصریح کرد: ما امسال ۱۷ طرح پتروشیمی را داریم. مرتب در روستاها آب و برق میکشیم. در عسلویه فعالیت میکنیم. حالا آیا کسی می تواند بگوید که این کارهای دولت در سال پایانی به سود دولت بعدی است؟ این چه حرف بچهگانه و کودکانهای است؟

روحانی ادامه داد: باید تلاش کنیم که در شرایط سخت تحریم کشور را اداره کنیم. با کسی که شوخی نداریم! این حرفها را کنار بگذاریم. کسی که به کار دولت در این زمینه ایراد میگیرد، بیاید و لطفاً بگوید راهکارش چیست؟ با درشتگویی و حرفهای این چنینی کاری پیش نمی رود.

رییس جمهوری گفت: برخلاف اینکه برخی میگویند دولت در زمینه مسکن برنامهریزی نکرده و علی رغم اینکه خودم دوست داشتم در زمینه مسکن شرایط بهتری داشته باشیم اما تا پایان این دولت دو میلیون واحد مسکونی را تحویل مردم میدهیم. بروید و این میزان را با دولتهای قبل مقایسه کنید.

روحانی ادامه داد: دولت تلاش بزرگی کرده که طرحهای عمرانی را در سال پایانی تحرک فوقالعاده ای ببخشد و تا الان ۴۰ هزار میلیارد برای طرحهای عمرانی تخصیص دادیم آن هم در شرایط سخت تحریم.

وی یادآور شد: تمام اقداماتی که ما میکنیم به معنای آن است که دولت علی رغم فشارهای آمریکا در بخش اقتصادی شکست نخواهد خورد. مشکل برای مردم وجود دارد اما تلاش میکنیم که این مشکلات را به حداقل برسانیم. رییس جمهوری ادامه داد: همه کارهایی که ما برای ایتیاف و بورس انجام میدهیم برای این است که مردم بدانند جای سرمایهگذاری دلار و سکه نیست، جای سرمایهگذاری بورس و نفت است.

روحانی با اشاره به تلاشهای آمریکا از لحاظ سیاسی برای مقابله با ایران، اظهار کرد: آمریکا از برجام بیرون آمد به امید آنکه ما و اروپا هم خارج شویم که نشد. آنان علیه ایران در لهستان کنفرانس برگزار کردند، در شورای امنیت در سال ۹۷ تشکیل جلسه دادند و هر ۱۴ عضو با رییس جمهوری آمریکا مخالفت کردند و این یک اتفاق تاریخی در سازمان ملل است.

وی تصریح کرد: دیروز هم آمریکا قطعنامهای برای ضربه زدن به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ایجاد کرده که ما امید فراوان داریم که طرح آمریکا شکست بخورد و بار دیگر انزوای آمریکا در جهان دیده شود اما واکنش ما هم در صورت تصویب احتمالی آن مشخص است. اگر چنین طرحی به تصویب برسد به معنای نقض فاحش و آشکار برجام است و عواقب آن بر عهده کسانی است که در این زمینه تلاش میکنند.

وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی، انعقاد قرارداد سهجانبه برای نوسازی ناوگان حمل و نقل برونشهری بخش کالا را گامی بزرگ در جهت نوسازی ناوگان فرسوده دانست و گفت: در قالب این قرارداد پنج هزار دستگاه کامیون فرسوده از رده خارج و با کامیون نو جایگزین میشود.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی در بخشی از آیین امضای قرارداد سهجانبه نوسازی ناوگان حملونقل برونشهری بخش کالا با اشاره به اینکه ۶۵ هزار کامیون برونشهری دارای فرسودگی و مشمول طرح نوسازی هستند، گفت: در سال جهش تولید، گام دیگری را در نوسازی ناوگان فرسوده با تکیه بر توان داخلی بر میداریم. او با اشاره به اینکه برای نوسازی این ناوگان به ترتیب اولویت کار خواهیم کرد، افزود: در قراردادی که میان سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، بانک صادرات و بخش خصوصی به امضاء رسید، اولین قرارداد ساخت داخل طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل برونشهری در بخش کالا با محوریت کامیونهای بالای۵۰ سال به امضاء رسید.بر اساس این قرارداد، پنج هزار دستگاه کامیون با سیستم قوای محرکه مطلوب برای رانندگان در نظر گرفته شده است که دو هزار و ۴۵۰ دستگاه آن در فاز نخست و باقیمانده در فازهای بعدی اجرا میشود.

تامین ۸۰ درصد قیمت کامیون از محل تسهیلات بانکی

اسلامی عنوان کرد: ۲۰ درصد قیمت کامیون از محل آورده متقاضیان و ۸۰ درصد از محل تسهیلات بانک صادرات با کارمزد ۱۸ درصد پرداخت میشود که ۹ درصد این کارمزد را سازمان راهداری یارانه پرداخت میکند؛ مدت قرارداد نیز ۶ ساله است و اقساط در طول این مدت توسط خریدار پرداخت میشود.او عنوان کرد: متقاضیان باید در سامانه سازمان راهداری ثبتنام و خودروی خود را اسقاط کنند. این فرآیند با یک نظام نظارتی مضاعف اجرا خواهد شد و کامیون فرسوده باید کارکرد داشته باشد و بارنامه فعال آن در سازمان راهداری ثبت شده باشد تا مطمئن شویم که از ناوگان فعال، کامیون فرسوده خارج و با کامیون نو جایگزین میشود.در قالب این طرح، کامیونهای یخچالدار و نیز کامیونهایی که برای ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی مورد نیاز است، بهصورت ترکیبی قابل خریداری از بخش خصوصی است و با استفاده از تسهیلات مناسب، در طی یک فرآیند مشخص به رانندگان کمک میکنیم تا کامیون خود را نوسازی کنند. انتظار داریم که کیفیت جابهجایی بار با ورود ناوگان جدید افزایش یابد و ضایعات، تلفات و خسارتهای کمتری در این بخش داشته باشیم.

نوسازی ناوگان، ظرفیت ترانزیتی کشور را افزایش میدهد

او افزایش و ارتقای ظرفیت ناوگان حمل بار، بالا رفتن ایمنی و استاندارد در جادهها، کاهش مصرف سوخت و کاهش مخاطرات زیستمحیطی را از مزایای اجرای این طرح عنوان و اعلام کرد: این طرح همچنین کمک میکند که ظرفیت حمل و نقل بینالمللی کشور نیز افزایش یابد. وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد به زودی اولین سری از کامیونهای تولید داخل که شامل ۲۰۰ کامیون میشود در قالب این طرح به متقاضیان تحویل داده شود. او با اشاره به اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به مالکان کامیون های بالای ۵۰ سال برای ثبتنام در این طرح پیام فرستاده است، از رانندگان و مالکان این کامیونها خواست تا از این فرصت مناسب استفاده کنند.اسلامی با بیان اینکه ما از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و نیز از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه استفاده میکنیم، ابراز امیدواری کرد، فاز نوسازی دو هزار و ۴۵۰ دستگاه کامیون برونشهری بخش کالا امسال عملیاتی شود تا بتوان به سرعت وارد فاز دوم این طرح شد.

صرفهجویی یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون لیتر سوخت با نوسازی ۵۰۰۰ دستگاه کامیون فرسوده

همچنین در ادامه عبدالهاشم حسننیا، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور با اشاره به اینکه ۶۵ هزار دستگاه کامیون بالای ۴۰ سال در کشور وجود دارد، گفت: در راستای سیاستهای دولت و تاکیدات وزیر راه و شهرسازی، نوسازی این ناوگان را در دستور کار خود قرار دادیم.او افزود: در فاز نخست این طرح، تعداد پنج هزار دستگاه کامیون با سرمایهگذاری ۱۴ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی و بهرهگیری از تسهیلات بانک صادرات ایران، نوسازی خواهد شد.حسننیا با بیان اینکه فعالیت کامیونهای فرسوده فعال در شبکه حمل و نقل، پایش شده و موجود است، افزود: بر این اساس، کامیونهایی که فعال نبودهاند، امکان استفاده از تسهیلات این طرح را ندارند.او همچنین عنوان کرد: این طرح، صرفهجویی یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون لیتری سوخت را در یک دوره هفت ساله به دنبال خواهد داشت. رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور با اشاره به اینکه در فاز نخست، نوسازی کامیونهای بالای ۵۰ سال را هدفگذاری کردهایم، خاطرنشان کرد: هر مالکی که ماشین خود را اسقاط کند به شرکت سازنده معرفی میشود تا کامیون جدید را تحویل بگیرد. ضمن اینکه شرکت تولیدکننده نیز افرادی را که ما در قالب این طرح معرفی میکنیم در اولویت تحویل کامیون قرار میدهد.