برگزاری غیرحضوری مجامع و انتخابات الکترونیکی احزاب

مدیرکل دفتر سیاسی وزارت کشور با اعلام خبر ابلاغ دستورالعمل و الزامات مربوط به برگزاری غیرحضوری مجامع عمومی و انتخابات الکترونیکی احزاب و گروههای سیاسی و انجمنهای اقلیتهای دینی، گفت: پیرو محدودیت های ابلاغی از سوی ستاد ملی مدیریت مقابله با بیماری کرونا در خصوص برگزاری اجتماعات انسانی، تصمیم بر این شده که برگزاری جلسات، مجامع عمومی و انتخابات احزاب به صورت غیر حضوری و با استفاده از ظرفیت های الکترونیکی صورت گیرد. به گزارش ایسنا، حمید ملانوری افزود: این تصمیم بعد از بررسی های کارشناسی و جلسات متعدد با مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور اتخاذ شده است.وی افزود: چارچوب دستورالعمل و شیوه نامه برگزاری غیرحضوری مجامع عمومی و انتخابات الکترونیکی احزاب و گروههای سیاسی و انجمنهای اقلیتهای دینی که مشتمل بر الزامات فرایندی و محتوایی برگزاری این نوع مجامع می باشد تدوین گردیده و آماده اجرا است.وی گفت: تا عادی شدن شرایط و رفع محدودیت های برگزاری اجتماعات انسانی، این دستورالعمل مبنای برگزاری مجامع خواهد بود.

 

سیاستبازی به جای سیاستورزی جا افتاده است

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: متاسفانه امروز بخشی از مشکلات فضای سیاسی کشور به دلیل رونق سیاستبازی به جای سیاستورزی است. سیاستورزی کاری بسیار پسندیده است که منطق، کار کارشناسی، انصاف و قضاوت درست پشت آن است، اما در سیاسیبازی و سیاسیکاری فقط منافع باندی و گروهی نهفته است.امیررضا واعظ آشتیانی در گفتوگو با ایلنا، افزود: آقای روحانی حقوقدان است، اما مهمترین چیزی که به آن احترام نگذاشت قانون بود. وی افزود: اگر ایشان در دوران ریاستجمهوری به قانون احترام میگذاشت، حداقل در یکسری مسائل و مراودات و حتی افکار عمومی اینگونه جا میافتاد که بالاترین مقامهای ارشد کشور به قانون احترام میگذارند و مردم خودشان را مکلف به احترام به قانون میدیدند. رئیسجمهوری که در مناظره انتخاباتی به طرف مقابل میگوید که من حقوقدان هستم، یعنی اینکه من آمدهام مُرّ قانون را اجرا کنم، آمدهام به قانون احترام بگذارم و آمدهام که به مردم این پیام را بدهم که من قانون را اجرا میکنم و این خیلی مهم است. وی افزود: برخی معتقد هستند که بهتر است رییسجمهور دیپلمات باشد که این حوزه هم نزدیکی زیادی با رشته حقوق دارد.

آمریکا مجبور به عقبنشینی مقابل ایران

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: آمریکا پس از مخالفت اعضای شورای امنیت، مجبور به عقب نشینی از پیش نویس قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران شد.به گزارش ایسنا، مجید تخت روانچی در توییتی نوشت: آمریکا پس از مخالفت اعضای شورای امنیت، مجبور به عقب نشینی از پیش نویس قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران شد و امروز (به وقت آمریکا) نسخه دیگری را ارائه داد- که آن هم نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است. پیش نویس جدید در ماهیت و هدف مشابه پیش نویس قبلی است. به طور حتم شورا این پیش نویس را هم دوباره رد خواهد کرد.

غرور قربانی گرفت

مشاور روحانی به عدم اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت واکنش نشان داد.به گزارش ایسنا، حسامالدین آشنا در حساب کاربری خود در توئیتر در واکنش به عدم اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نوشت: «‏غرور قربانی گرفت.»

اعلام وصول سوال از وزیر نفت

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی سوال از وزیر نفت درباره پارس جنوبی را اعلام وصول کرد.به گزارش ایسنا، سید محسن دهنوی در جلسه علنی از اعلام وصول طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوقهای بازنشستگی، طرح اصلاح قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و لایحه اصلاح ماده ۲۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد.وی اظهار کرد: سوال ملی ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان و تعدادی از نمایندگان از وزیر نفت در خصوص علت عدم بهرهبرداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی اعلام وصول شده است.

ادعاهای ساختگی پمپئو علیه ایران

یک نماینده دموکرات آمریکایی ادعاهای پمپئو علیه ایران را برای فروش اسلحه به متحدان آمریکا و ساختگی خواند.به گزارش ایلنا از پایگاه خبری کنگره آمریکا، الیوت انگل اعلام کرد: گزارش دفتر بازرس کل نشان میدهد که استفاده پمپئو وزیر خارجه آمریکا از اعلام وضعیت اضطراری در قبال ایران برای فروش تسلیحات، «ساختگی» بوده است.وی افزود: گزارش بازرس کل ثابت میکند که پمپئو از اختیارات خود برای فروش میلیاردها دلار اسلحه به کشورهای متحد آمریکا بدون کسب تایید و مجوز کنگره آمریکا سوءاستفاده کرد.

ادامه سرپرستی وزارت صمت با اذن رهبری

یک عضو هیات رئیسه مجلس بیان کرد: روحانی باید برای معرفی سرپرست جدید از مقام معظم رهبری اجازه و حکم حکومتی بگیرد.به گزارش ایلنا، احمد امیرآبادی گفت: دولت فرصت سه ماهه را از دست داد؛ چراکه هر وزارتخانه طبق قانون فقط میتواند به مدت سه ماه با سرپرست اداره شود.وی افزود: رئیسجمهور باید از مقام معظم رهبری درخواست کسب اجازه حکم حکومتی داشته باشد تا برای ادامه کار مشکل قانونی نداشته باشند. رئیسجمهور باید بعد از اذن حکومتی از مقام معظم رهبری سرپرست جدید وزارت صمت را اعلام کند.امیرآبادی گفت: رئیسجمهور باید سریعتر سرپرست جدید وزارت صمت را معرفی کند، این در حالی است که دریافت حکم حکومتی از مقام معظم رهبری بیشتر به منظور رفع مشکلات در کشور صادر میشود.

آمریکا بدنبال توافق جایگزین برجام

نماینده پیشین آمریکا در امور ایران اعلام کرد که رئیسجمهور آمریکا میخواهد به توافقی با ایران دست یابد تا جایگزین برجام شود.به گزارش ایسنا، برایان هوک ادعا کرد که به آینده روابط ایران و آمریکا امیدوار است.این مقام پیشین ایالات متحده که در آخرین ماموریت خود درخصوص متحد کردن دیگر کشورها برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران شکست خورده، درخصوص تحریمهای یکجانبه واشنگتن علیه تهران گفت: رئیسجمهور ترامپ کار فوقالعادهای انجام داده است. ایران حالا با یکی از بدترین بحرانهای اقتصادی خود در ۴۱ سال اخیر مواجه شده است. فشار حداکثری ما باعث شده پولهای زیادی به این دولت نرسد.

عراق خواهان معافیت از تحریم ایران

مشاور نخستوزیر عراق با مهم توصیف کردن سفر قریب الوقوع الکاظمی به واشنگتن گفت: الکاظمی مجددا درخواست معافیت از تحریم های ایران را مطرح خواهد کرد.به گزارش ایسنا از بغداد الیوم، هشام داود گفت: در نتیجه سیاست های اشتباه عراق در ۱۷سال گذشته این کشور همچنان نیازمند کشورهای منطقه برای وارد کردن برق و گاز است و تجدید معافیت عراق از تحریم های آمریکا علیه ایران با نیازهای ملت عراق تطابق دارد.مشاور الکاظمی با مهم خواندن سفر قریب الوقوع وی به آمریکا گفت: این سفر ۳ یا ۴ روزه خواهد بود و وزرای دارایی و نفت و برخی دیگر وزرای امنیتی به همراه نخست وزیر عراق به واشنگتن خواهند رفت.

ضرورت رعایت پروتکلهای بهداشتی

دبیر شورای نگهبان با تاکید بر اینکه همه باید به وظایف شرعی، اخلاقی و بهداشتی خود نسبت به شرایط کرونایی عمل کنیم، گفت: دولت و دستگاههای مختلف، نظارت داشته باشند تا افراد مسألهدار که به دنبال برگزاری مراسم محرم به روش پیش از کرونا هستند، هدایت شوند و در مسیر درست قرار بگیرند تا عزاداری امام حسین(ع) با رعایت کامل مسائل بهداشتی برگزار شود. به گزارش فارس، احمد جنتی در جلسه شورای نگهبان از پاسخ دقیق و مهم آیتالله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق درباره عزاداری محرم در شرایط کرونا تشکر کرد و گفت: ایشان به درستی و به موقع شرایط برگزاری عزاداری سرور و سالار شهیدان در ایام کرونا را تببین کردند که بسیار راهگشا خواهد

مجلس به وزیر پیشنهادی صمت اعتماد نکرد

گروه سیاسی : مجلس شورای اسلامی بررسی برنامه و صلاحیت حسین مدرس خیابانی برای تصدی وزارت صمت را در دستور کار نمایندگان قرار داد، اما پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف، مجلس به مدرس رای اعتماد نداد. این اولین آزمون تعامل مجلس یازدهم با دولت دوازدهم بود که توفیقی برای دولت نداشت. در این جلسه که بدون حضور حسن روحانی رییس جمهور برگزار شد، علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس به حضور نیافتن روحانی انتقاد کرد که قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: هم آقای امیری معاون امور مجلس ریاست جمهوری به من نامه نوشت و هم نامه دفتر ریاست جمهور به من ارسال شد که رئیس جمهور از ستاد مبارزه با کرونا برای حضور در مجلس استعلام کرده و آنها حضور ایشان را به مصلحت ندیده بودند. این نامه مکتوب است و معاون رئیس جمهور هم نامه کتبی دادند که آن را به اطلاع دوستان در جلسه برسانم. پس از آنکه مجلس وارد دستور رای اعتماد شد، موافقان و مخالفان به اظهار نظر پرداختند.

مخالفان وزیر پیشنهادی صمت

ابتدا نماینده تربت حیدریه با بیان اینکه اقتصاد کشور در دست مافیاهای مختلف صنعت، معدن و کالاهای اساسی است، گفت: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت قابلیت مقابله با مافیاها را ندارد. محسن زنگنه گفت: مخالفت ما با شخص آقای مدرس خیابانی نیست بلکه با یکسال عملکرد ضعیف بزرگترین وزارتخانه اقتصادی دولت است که معیشت، تولید و اشتغال به آن گره خورده و ایشان به عنوان قائم مقام سهمی در این ناکامی داشته است.در ادامه عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد که عدم توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی، رصد نکردن هوشمندانه صادرات و واردات و نداشتن روحیه کار جهادی از مهمترین دلایلی است که نباید به آقای خیابانی رای اعتماد داد. حسینعلی حاجی دلیگانی بیان کرد: آقای خیابانی از نسل قدیم بازرگانی است، ایشان از نسل چرتکه و ماموران تعزیزات در مغازهها و نسل نمایشگاههای عرضه مستقیم کالاها است که دیگر این مفاهیم در حوزه رقابت و فناوری اطلاعات قابل درک نیست. ما با خیابانیها اختلاف کارشناسی نداریم بلکه مشکل ما قانون شکنی آنها است. همچنین نماینده بروجرد با بیان اینکه مدرس خیابانی ۱۵ ماه بالاترین اختیارات را در وزارت صنعت داشته گفت: مدرس خیابانی به جای اینکه کاندیدای اخذ رأی برای وزارت باشد باید در جایگاه پاسخگو قرار گیرد. عباس گودرزی گفت: امروز روز امتحان برای مجلس یازدهم است. ما هیچ دعوای جناحی با هیچ یک از مسئولان کشور نداریم بلکه شاخص ما انقلاب، منافع مردم و معیشت اقشار ضعیف است. ما دلسوز دولت هستیم. پس از آن نماینده سبزوار گفت: اقای مدرس خیابانی با یک تیر سه نشان میزند هم تنظیم بازار را خراب کرده و هم قیمتها دو برابر افزایش یافته و صادرات نیز کاهش یافته است. علی اصغر عنابستانی گفت: استخوانهای مردم مظلوم و بی پناه زیر چرخ گرانی، تورم و بی ثباتی ناشی از سیاستهای غلط دولت خرد شده است. آقای مدرس خیابانی سوابق طولانی در وزارت بازرگانی و خارج از دولت دارد. ایشان ۱۰ الی ۱۵ سال در شرکتهای مختلف بودهاند. از آن جا که رئیس جمهور با تشکیل وزارت صمت مخالف بود و مدام به ایجاد وزارت بازرگانی تاکید میکرد در عمل وزارت صمت ایجاد نشد و معرفی آقای مدرس خیابانی به همین منظور است.

موافقان وزیر پیشنهادی صمت

نماینده ارومیه به عنوان اولین موافق وزیر پیشنهادی صمت، مبارزه با فساد را به عنوان یکی از اولویتهای کاری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت عنوان و اظهار کرد: یکی از ویژگیهای آقای مدرس خیابانی فراجناحی عمل کردن و توجه به تخصص و توانمندی است.مبارزه با فساد هم یکی از ویژگیهای مدرس خیابانی است. سید سلمان ذاکر گفت: نباید همه مشکلات کنونی کشور را به گردن آقای مدرس خیابانی انداخت. نباید همه نواقص و آسیبها را به ایشان منتسب کرد و صغرا، کبرا چید و نتیجه گرفت. کما این که بعد از معرفی آقای خیابانی، ایشان در کمیسیونها و فراکسیونها به سوالات متفاوت پاسخ داده و رفع ابهام کردند. در ادامه رییس فراکسیون کارگری تاکید کرد: کسانی که تا دیروز در حوزه صنعت خودرو در جهت گرانی تلاش داشته امروز قصد دارند ما را مدیریت کنند که به مدرس خیابانی رای ندهیم. علی بابایی کارنامی گفت: مخالفین عزیز سخنان شما صحیح است، ولی چرا مدرس خیابانی باید پاسخگو باشد؟ آقای حاجی دلیگانی بدانید آقای مدرس خیابانی دارای کارنامه روشنی است؛ چرا وی باید پاسخگوی مجلس هشتم، نهم و دهم باشد؟همچنین نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد که مدرس خیابانی مدیری شجاع، مدبر، توانمند و متعهد بوده و کارآمدی خود را در پستهای متعددی در وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته است به اثبات رسانده است. محمد خدابخشی بیان کرد: سمت مدیریت و وزارت امانت الهی است که به وزیر سپرده میشود و باید از این امانت الهی مراقبت کنند. بنده قصد دارم به معیارهای انتخاب مدیران و وزیران در چند سال اخیر نگاهی داشته باشم. ویژگیهای شخصیتی، سوابق اجرایی و مرتبط با حوزه کاری ویژگیهای علمی و تخصصی، مسئولیت پذیری اجتماعی، توجه به شایسته سالاری، تواناییهای جسمی و ذهنی، مهارت ارتباط انسانی، آگاهی و توانمندی در انجام وظایف از جمله معیارهایی است که در انتخاب مدیران و وزیران باید مورد توجه قرار گیرد.

از سوی دیگر نماینده دماوند سلامت و دیانت را به عنوان ویژگیهای وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برشمرد و گفت: نباید تمام مشکلات ۷ سال دولت را برگردن آقای خیابانی انداخت. احمد رسولینژاد گفت: بنده در دورههای قبلی کمتر به عنوان موافق وزیر صحبت کردم و عمدتا مخالف بودم. در دولتهای سازندگی و اصلاحات در مجلس حضور داشتم و آقای جهانگیری هم خاطرش است که در آن زمان به عنوان مخالف وزیر صنایع صحبت کردم.

دفاعیات وزیر صمت

در ادامه وزیر پیشنهادی صمت به تشریح و دفاع از برنامه های خود پرداخت و گفت: اطمینان می دهم وزارت صنعت در دوره جدید فعالیت خود همچون ماه های گذشته با هرگونه واردات بی رویه به شدت ممانعت کند و از این آسیب مراقبت لازم را به عمل آورد.به گزارش ایسنا، حسین مدرس خیابانی گفت: امیدوارم به یاری خداوند و با کمک نمایندگان و همت مردم به ویژه صنعت گران، تولید کنندگان برای خدمتگذاری و برای پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی در این شرایط کوشا باشم.وی افزود: شرایط کنونی کشور سخت و البته اعتلابخش، سخت به دلیل جنگ اقتصادی و تحریم و همراه شدن شیوع کرونا ویروس با آن که بی سابقه ترین فشار اقتصادی را در پی آن شاهد هستیم و اعتلابخش از جهت فرصت هایی که این شرایط برای خودکفایی و بلوغ توانمندی های تولید و صادرات ایجاد می کند،در کنار هم قرار گرفتن حاکمیت، مردم و نهاد های انقلابی در مدیریت شیوع کرونا در کنار ابتکار هوشمندانه مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جهش تولید از مصادیق این تعالی بخشی است.مدرس خیابانی عنوان کرد: از رویکرهای اصلی برنامه من که حاصل کار کارشناسی،حضور میدانی در بازدید از واحد ها صنعتی و تشکیل جلسات مکرر با بخش های صنعتی است بهبود معیشت مردم و اشتغال است، دقیقا همان دو موضوعی که دشمن آن را نشانه رفته است، در این برنامه تلاش شده ضمن پاسخگویی به دغدغه های نمایندگان مجلس حرکتی منطبق بر اسناد بالا دستی، سیاست های اقتصاد مقاومتی، بیانیه گام دوم انقلاب، قانون رفع موانع تولید و استفاده حداکثری از توانمندی تولید داخلی مبتنی بر سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در تحقق جهش تولید در وزارت صمت شکل بگیرد.

مدرس خیابانی وزیر نشد

بعد از توضیح وزیر و اظهارات مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی، رأیگیری آغاز شد و نمایندگان دولت جلسه علنی مجلس را ترک کردند. نمایندگان با ۱۰۴ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۵۴ با انتخاب حسین مدرس خیابانی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت مخالفت کردند.قالیباف رییس مجلس پس از اعلام رای عدم اعتماد به مدرس خیابانی گفت: از رییس جمهور می خواهیم هر چه سریعتر وزیر پیشنهادی صنعت را به مجلس معرفی کند.

استاد دانشگاه کارلتون کانادا دلایل استعفای هوک را تشریح کرد

استاد دانشگاه کارلتون در مورد دلایل استعفای هوک گفت: دلایل استعفا مشخص نیست. این اتفاق میتواند به دلایل شخصی باشد. این دولت بیشتر به عنوان دولت چرخشها و استعفاها و انتصابها شناخته میشود، بنابراین ثبات و استمرار در سمتهای بالا در این دولت نادر است. این احتمال وجود دارد که هوک از تلاش برای اجرای سیاستی (فشار حداکثری) که کار نمیکند، خسته شده باشد.

این تصمیم سیاست خاصی از سوی ایالات متحده نبوده، به ویژه که انتصاب آبرامز به جای هوک حاکی از عدم برنامهریزی قبلی است. دان رولاندز در گفتوگو با ایلنا در مورد استعفای هوک گفت: با استعفای هوک و انتصاب آبرامز بین ایران و آمریکا چیزی تغییر نخواهد کرد. به نظر میرسد که هر دو از سیاستگذاری سخت ایالات متحده علیه ایران حمایت میکنند و تمایل به سازش یا ایجاد حرکات آشتیکننده ندارند. فکر نمیکنم که اصول اساسی برای رسیدن به اهداف سیاستهای ایالات متحده در منطقه تغییر کرده باشد تا چنین تغییر سیاستی به زودی محتمل باشد.وی گفت: بدترین سناریو که هنوز هم منطقی به نظر میرسد، این است که آبرامز سیاستهای سختتری را علیه ایران به ارمغان آورد و به این دلیل است که دولت آمریکا میخواهد با ورود به انتخابات پاییز، سرسخت به نظر برسد.

با این حال مشخص نیست که چرا هوک چنین کاری انجام داد، این تغییر میتواند سیاست فشار را بیشتر کند. استاد اقتصاد دانشگاه کارلتون کانادا افزود: بهترین سناریو این است که ترامپ به دنبال کسب یک پیروزی در مورد ایران قبل از انتخابات است، حل اختلاف با ایران یک پیروزی محکم برای او خواهد بود.

انتقاد ظریف از رفتارهای آمریکا علیه کشورمان:

وزیر امور خارجه گفت: یقین دارم که قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی رای نخواهد آورد و به احتمال قریب به یقین با قطعنامه جدیدی روبهرو نمیشویم.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در حاشیه هیات دولت در خصوص واکنش جمهوری اسلامی به احتمال تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: آمریکاییها سه ماه است روی یک قطعنامه بسیار طولانی و تند، با مفاد در برخی موارد بسیار غیرقابلباور، مشغول رایزنی با همه دنیا بودند و از همه توان خود در دوران کرونا استفاده کردند و در بالاترین سطوح وزارت خارجه به خصوص شخص وزیر خارجه آمریکا، سفرهایی به کشورهای مختلف داشتند و به این نتیجه رسیدند که این قطعنامه کمتر از پنج رای میآورد. وی افزود: حتی در برخی پیشبینیها در نیویورک گفته شد که این قطعنامه یک یا دو رای میآورد. این کار باعث میشد که انزوای آمریکا در دنیا به صورت کامل و مشخص نشان داده شود. هفته گذشته آمریکاییها گفتند که روز دوشنبه به صورت رسمی سندشان را پخش میکنند و روز بعد درباره آن رأیگیری انجام میشود اما دیروز عصر شنیدیم که رأیگیری را به تعویق انداختند. وزیر امور خارجه افزود: آنان یک قطعنامه کوتاهتر و در چند بند اما با همان هدف قبلی را منتشر کردند و به صورت موزیانه کوشیدند که آن را به تصویب برسانند. آنان برای اعضای شورای امنیت شعوری قائل نیستند و فکر میکنند اگر یک قطعنامه پنجصفحهای را به پنج خط برسانند، تغییر محتوایی ایجاد شده است! ظریف تصریح کرد: این قطعنامه بسیار غیرقانونی است. میخواهند از مکانیزم شورای امنیت برای نابودکردن خود شورای امنیت استفاده کنند و یقین دارم که این قطعنامه هم رای نخواهد آورد.

واعظی آخرین وضعیت طرح گشایش اقتصادی را تشریح کرد

رییس دفتر رئیس جمهور گفت: موضوع پیش فروش نفت برای تصمیم گیری نهایی خدمت رهبری ارسال شده است. به گزارش ایسنا، محمود واعظی درباره علت عدم حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت اظهار کرد: اینکه فردی برای چند جلسه دعوت میشود، دلیل نمیشود که برای همه جلسات از او دعوت شود.وی درباره طرح گشایش اقتصادی و فروش داخلی نفت گفت: این ایده در ابتدا در وزارت نفت مطرح شد، پس از آن کمیته ای با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، و وزرای نفت و اقتصاد و امور دارایی تشکیل شد تا ابعاد این طرح را بررسی کنند و سپس در ستاد اقتصادی دولت به بحث گذاشته شد.وی ادامه داد: این طرح را در دو جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوا مفصل بحث کردیم، کلیات آن تصویب شد و بر اساس روال نتایج تصمیم گیری خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم شد و پس از آن که ایشان تایید یا نظرات اصلاحی را ابلاغ کنند، آن را علنی میکنیم.رئیس دفتر رئیسجمهوری تاکید کرد: در دولت روال بر این است تا زمانی که مقام معظم رهبری مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی قوا را تایید نکنند، این مصوبه تلقی نمیشود، بلکه فقط یک پیشنهاد است.واعظی گفت: بعد از تایید و تصویب کلیات، به دستور رئیس جمهوری آیین نامه آن توسط گروه سازمان برنامه و بودجه و وزرای نفت و اقتصاد به همراه دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی تدوین میشود.وی درباره هدف دولت از اجرای این طرح به نوسات بازار طلا و ارز اشاره کرد و گفت: میخواهیم این امکان را برای مردم ایجاد کنیم تا بتوانند بر اساس توان خود از یک الی صدهزار بشکه نفت بخرند؛ با سازو کاری که برای این طرح آماده میشود به مردم اطمینان داده می شود که سود آنها در این طرح از سود سالانه بانکی کمتر نشود و تضمین داده شود که اگر کسی تعدادی بشکه نفت خریداری کرد، سال آینده در زمان فروش اگر قیمت نفت بین المللی که امروز ممکن است ۳۸ دلار باشد، به ۵۰ تا ۶۰ دلار رسید، بتواند نفت را به قیمت روز بفروشد. رئیس دفتر رئیسجمهوری ادامه داد: این فرض را گذاشتیم که اگر قیمت نفت به ۳۰ دلار کاهش یافت؛ جهت جلوگیری از ضرر و زیان شهروندی که امروز سرمایه گذاری کرده، شرکت نفت ما به تفاوت نفت خریداری شده با نرخ سود بانکی را محاسبه و پرداخت میکند.واعظی خاطر نشان کرد: از مزایای این طرح آن است که اولا تورمی ایجاد نخواهد شد در ثانی در این طرح کالا معامله می شود. از طرف دیگر این اقدام انگیزهای برای شرکت های خصوصی ایرانی ایجاد می کند تا زمانی که خریدشان به اندازه رسید خودشان در زمینه صادرات نیز فعالیت کنند.