صادرات مویرگی راهکار جهش صادرات محصولات کشاورزی

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: با توجه به شیوع کرونا، در حال حاضر صادرات محصولات کشاورزی به صورت مویرگی در حال انجام است.

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به چالشهای پیش روی صادرات محصولات کشاورزی اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعهدات ارزی صادرکنندگان، صادرات محصولات کشاورزی به صورت مویرگی در حال انجام است. او افزود: با وجود فساد پذیری بالای محصولات میوه و تره بار و عدم ریسک پذیری شرکتهای بیمهای و تعهدات ارزی، صادرکنندگان مسیر دور زدن را در پیش گرفته اند. نورانی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی در توسعه صادرات غیرنفتی اهمیت به سزایی دارد، بیان کرد: با توجه به حجم بالای محصولات کشاورزی، روان سازی صادرات امری ضروری است؛ چرا که در شرایط فعلی تحریم امکان انتقال ارز به صورت مستقیم وجود ندارد. رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: در شرایط فعلی اقتصاد، مسئولان از صدور بخشنامه و دستورالعملهایی که منجر به کندی صادرات میشود، باید پرهیز کنند تا با ایجاد زیرساختهای لازم به سمت و سوی جهش صادرات حرکت کنیم. او با اشاره به راهکارهای رونق صادرات محصولات کشاورزی گفت: باید ارز حاصل از صادرات را به بانکهای ایرانی کشورهای حوزه خلیج فارس بدهند و ریال آن را به حساب صادرکننده واریز کنند یا در مقابل صادرات، واردات را بدون انتقال ارز انجام دهند.

 

امتیازات ویژه برای صادرکنندگان

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری های صنایع کوچک با بیان اینکه صدور ضمانتنامه به عنوان سرمایه در گردش بیشترین موضوع ضمانت نامهها بوده است، اظهار کرد: اخیرا جلساتی با بانک توسعه صادرات برای تمرکز بر تولیدکنندگانی که در زمینه صادرات هم فعالیت میکنند داشتیم تا در مدلهای اعتباری و همچنین در کمیته و هیئت مدیره این تولیدکنندگان امتیازات خاص و ویژهای را برایشان در نظر بگیریم. محمدحسین مقیسه از صدور یا تمدید ۸۳۹ فقره ضمانتنامه از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا پایان تیرماه ۱۳۹۹ در راستای دو راهبرد جهش تولید و اتمام طرحها و پروژههای نیمه تمام خبر داد و گفت: مجموع مبلغ ضمانتنامه های صادره و تمدیدی از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا پایان تیرماه ۱۳۹۹ حدود ۶۱۷۶ میلیارد ریال بوده است. به گفته وی از این تعداد، ۳۶۱ ضمانتنامه سرمایه در گردش صادر یا تمدید شد که ارزش این ضمانتنامهها ۳۲۲۳ میلیارد ریال بوده و در مجموع صدور ضمانتنامه به عنوان سرمایه در گردش بیشترین موضوع ضمانت نامهها بوده است. همچنین در مدت یاد شده ۱۸۳ ضمانت نامه در حوزه طرح های ایجادی به ارزش یک هزار و ۹۱۴ میلیارد ریال، ۱۲۵ فقره ضمانتنامه در حوزه حسن انجام کار به ارزش ۲۲۵ میلیارد ریال، ۷۰ فقره ضمانت نامه در حوزه طرحهای توسعهای و به ارزش ۵۳۱ میلیارد ریال، ۶۳ ضمانت نامه به ارزش ۱۴۹ میلیارد ریال در حوزه پیشپرداخت، ۲۳ فقره ضمانت نامه در حوزه شرکت در مناقصه به ارزش ۳۷ میلیارد ریال و ۱۴ فقره ضمانتنامه در حوزه اعتبار خرید به ارزش ۹۸ میلیارد ریال تمدید یا صادر شده است.

مشارکت بالای استارتاپها
در اولین نمایشگاه مجازی کشور

رییس پارک فناوری پردیس با بیان اینکه بیش از ۲۰ هزار نفر در رویدادهای نوآوری حضور دارند، گفت: اینوتکس یکی از عناصر فعال اکوسیستم نوآوری است و نهمین دوره آن به عنوان اولین نمایشگاه مجازی کشور از امروز آغاز به کرد، درحالی که صدها استارتاپ در آن مشارکت دارند.

مهدی صفاری نیا در افتتاحیه نهمین نمایشگاه فناوری و نوآوری اینوتکس۲۰۲۰ که به صورت مجازی در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد، با بیان اینکه از ۹ سال پیش که در زمینه برگزاری نمایشگاه اینوتکس آغاز به فعالیت کردیم، امروز این نمایشگاه به بلوع خود رسیده است، افزود: اینوتکس از همان ابتدا فرزند زمان خودش بود؛ آن زمان که کشور نیاز به انتقال تکنولوژی داشت اینوتکس هم با محوریت انتقال تکنولوژی و رفع نیاز کشور شروع به کار کرد، ولی بعد از آن نیز موضوع صادرات مطرح شد که اینوتکس با محوریت صادرات و همکاریهای فناورانه بین کشورها برگزار شد.

وی با تاکید بر اینکه اینوتکس در زمینه صادرات و همکاریهای بین المللی محصولات شرکتهای دانش بنیان نقش آفرینی کرده است، اظهار کرد: از سال ۹۳ اینوتکس با موضوع پیشرفتهای کشور و ایجاد اکوسیستم فناوری و نوآوری برگزار شد و از همان زمان موضوع شتابدهنده های نوآوری، استارتاپها، صندوقهای نوآوری و خطر پذیر مطرح شد که این فرهنگ سازی در اینوتکس نیز به وجود آمد.

صفاری نیا، با بیان اینکه از همان زمان صدها و هزاران تیم به فعالیتهای نوآورانه در دانشگاهها وارد شدند، ادامه داد: دغدغه فعالیت استارتاپی که محرک اکوسیستم نوآوری هستند، آغاز شد و عملا با رویدادهای نوآورانهای که توسط پارک فناوری پردیس برگزار شد، بر اساس آخرین آمار بیش از ۲۰ هزار نفر در بیش از ۶۰ شهر کشور شرکت داشتند که این نشان میدهد عملا جریان نیروی انسانی وارد اکوسیستم نوآوری شده است.

رئیس پارک فناوری پردیس با تاکید بر اینکه از همان ابتدا دانشگاهها در کنار پارکها و مراکز رشد فعالیت خود در زمینه نوآوری را آغاز کردند، یادآور شد: امروز با فعال شدن عناصر کلیدی نوآوری در کشور شاهد هستیم که اینوتکس توانسته محفلی برای جمع شدن بازیگران اکوسیستم نوآوری در راستای هم افزایی و پیشرفت کشور باشد.

صفاری نیا با تاکید بر اینکه شرکتهای دانش بنیان بدون شبکه سازی و عناصر اکوسیستم نوآوری نمیتوانند نقشی ایفا کنند و باید در تعامل کامل با نهادهای تامین مالی، بازار و شرکتها باشند، افزود: نمایشگاه نوآوری و فناوری اینوتکس به این اکوسیستم فناوری ونوآوری توجه ویژهای کرده تا جریان هم افزایی در اکوسیستم نوآوری اتفاق بیفتد. اینوتکس یکی از عناصر فعال اکوسیستم نوآوری است که امسال به عنوان اولین نمایشگاه مجازی برگزار میشود و با این وجود صدها استارتاپ در آن مشارکت دارند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هزاران نفر این نمایشگاه را دنبال میکنند، خاطر کرد: این نشان میدهد که اینوتکس به عنوان یکی از اجزای اکوسیستم نوآوری نقشافرینی کرده است.

به گفته رئیس نمایشگاه اینوتکس، نمایشگاه امسال جریان زیست بوم را دنبال میکند، درحالی که مشارکت عناصر اکوسیستم نوآوری در این نمایشگاه آنلاین بیش از سالهای گذشته است.

نهمین نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۰ از امروز تا شنبه به صورت مجازی برگزار میشود.

عرضه ۴۳ هزار خودرو به بازار
طی هفتههای آینده

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید براینکه با ترخیص قطعات مورد نیاز شرکت ایرانخودرو از گمرک، میزان خودرو های دپو شده در پارکینگها تا ۵۰ درصد کاهش پیدا خواهند کرد، از ارائه ۴۳ هزار دستگاه خودرو طی هفتههای آینده خبر داد.

حسین مدرسخیابانی با بیان اینکه نبود قطعات بهانه نیست، گفت: طبق آمار و ارقام، در چهار ماهه ابتدایی سال جاری به طور تقریبی، بیش از ۳۶۰ هزار دستگاه خودرو سواری تولید کردیم که حدود ۱۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: با افزایش تولید، همچنین میزان تحویل خودروها نیز افزایش حدود ۳۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

وی با یادآوری اینکه میزان خودروهای ناقص به لحاظ قطعات یا همان خودروهای کف پارکینگ سال گذشته در همین ایام، حدود ۱۸۰ هزار دستگاه بوده است، اعلام کرد: در حال حاضر شمار خودروهای ناقص و دارای کسری قطعات در حدود ۸۰ هزار دستگاه است که به مرور قطعات آنها در حال تکمیل و تجاریسازی است.

مدرسخیابانی خبر داد: احتمالا طی همین هفته یا هفتههای آینده ۴۳ هزار دستگاه خودرو به سرعت آزاد خواهند شد؛ چراکه قطعات آنها رسیده است.

قیمت ها در بازار خودروهای داخلی و خارجی کاهش یافت

" نرخ دلار سقوط کرد" این خبری بود که چندی پیش در فضای مجازی منتشر شد و اثراتی هم در بازار گذاشت. از جمله اثرات آن در کاهش قیمت خودرو بود که باعث شد مقداری شاهد ارزانی خودرو در بازار باشیم.

سقوط نرخ دلار از یک طرف باعث شد که پیشروی بازار بورس کمی کنترل شود از طرف دیگر موجب شده که قیمتها در بازار گوشی، طلا و سکه، خودرو و حتی میوه و اقلام خوراکی تا حدودی کاهش یابد.

بررسیها نشان میدهد که در هفتهای که گذشت بیشترین کاهش قیمت برای پراید ۱۳۲ با کاهش یک میلیون تومانی، پراید ۱۳۱ با کاهش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی، تیبا ۲ با کاهش ۵ میلیون تومانی و در آخر ساینا هم با کاهش ۵ میلیون تومانی همراه بوده است.

  • قیمت سازی در بازار خودرو؛ گرانی خودرو

    میلاد بیگی کارشناس حوزه خودرو در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اثرات نرخ دلار بر بازار خودرو، اظهار کرد: متأسفانه بازار خودرو در کشور ما عمق کافی را ندارد، به عبارتی سادهتر عرضه کننده و بازار مصرف زیادی وجود ندارد و همین امر باعث شده تا قیمت سازی بسیار راحتتر باشد. با توجه به تعداد محدودی که از عرضه کنندهها وجود دارد، امکان قدرت گرفتن آنها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و شرایط مناسبی برای فعالیت متخلفان فراهم میشود.

    او با اشاره به تأثیر وجود سایتهای خرید و فروش بر انجام این کار گفت: امروزه شرایطی فراهم شده است تا هر کسی حتی بدون داشتن خودرو بتواند ایجاد آگهی کرده و بازار را تحت تأثیر قرار دهد؛ از طرفی با توجه به این که قیمت خودروها با هم در ارتباط است، اثر گذاشتن بر روی هر یک از آنها میتواند افزایش قیمت را در کل بازار به همراه داشته باشد.

    بیگی تصریح کرد: نوسانات قیمت دلار در سال ۹۷ و همراه شدن آن با افزایش قیمت خودرو، مردم را نسبت به این موضوع شرطی کرده و باعث میشود همه این تغییرات را بپذیرند.

    این کارشناس خودرو تصریح کرد: ممکن است گسترش کرونا باعث ایجاد اضطراب از کاهش تولید در بین مردم شده و افزایش قیمت را به همراه داشته باشد.

    سعید مؤتمنی رئیس نمایشگاه داران خودرو علت کاهش قیمت خودرو را کاهش قیمت دلار دانست و گفت: با کاهش ناگهانی قیمت دلار قیمت خودروهای داخلی در بازار ارزان شد. به طوری که قیمت خودرو پراید تا ۱۰ میلیون تومان هم ارزان شده است.

  • تاثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت خودرو

    امیر حسین کاکائی کارشناس صنعت خودرو درباره تاثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت خودرو، گفت: نرخ دلار به شدت در نرخ خودرو موثر است. سال گذشته در یک مقطعی دلار به ۱۹ هزار تومان رسید و این حباب قیمتها فقط میان افراد سودجو در بازار به وجود آمده بود.

    کاکائی در پاسخ به این سوال که آیا این روند کاهش قیمتی تداوم خواهد داشت یا خیر؟ افزود: باید منتظرماند و دید که آیا قیمت ارز تا کی و چه زمانی کاهش پیدا میکند. اگر این روند ادامه پیدا کند به این معنی است که قیمت خودرو یک مقداری کاهش پیدا خواهد کرد. این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: قیمتهای داخل هنوز به روز شده نیست، ولی امیدواریم قیمتها ثبات پیدا کند. در این مدت حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت خودرو درب کارخانه را داشتهایم و این افزایش اثرات منفی در بازار آزاد داشته و قیمت ها به شدت افزایش یافته است.

    او تصریح کرد: گاهی مواد اولیه برخی از قطعات در صنعت خودروسازی در داخل کشور تولید میشود و متاسفانه برخی افراد سودجو در این روند دخیل هستند و خوشبختانه دولت جلوی این افراد را گرفته است و باید امیدوار باشیم که با تمهیدات دولت که یکی از آن کنترل نرخ ارز است، کالاهای بورسی و مواد اولیه کنترل شود.

    کاکائی کاهش تقاضا را یکی از دلایل کاهش قیمت در برخی از بازارها برشمرد و ادامه داد: اکنون به دلیل اتفاقاتی که در سه ماه اخیر در بازار ایران رخ داد شاهد کاهش تقاضا در بخش خودرو و ارز بودیم. این استاد دانشگاه بیان کرد: قیمت خودروهای خارجی وابسته به نرخ ارز هستند و با توجه به اینکه واردات خودرو ممنوع است، این قیمت خودروهای خارجی مانند حباب بوده است، به طوری که در اردیبهشت قیمت خودروهای خارجی حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد و سانتافه یک میلیارد تومانی به ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.

    او بیان کرد: امیدوارم با کنترلی که بانک مرکزی تا کنون داشته است، قیمتها به ثبات بهتری برسد و ما در این جنگ سیاسی پیروز میشویم.

  • نرخ دلار تاثیرات زیادی در افزایش یا کاهش قیمت خودرو دارد

    مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران با اشاره به اثرات نرخ دلار بر افزایش یا کاهش قیمت خودرو، گفت: نرخ دلار تاثیرات زیادی در افزایش یا کاهش قیمت خودرو دارد. با افزایش نرخ دلار قیمت قطعات خودرو افزایش پیدا می کند و در نتیجه قیمت خودرو افزایش می یابد.

    دبیر انجمن قطعه سازان در خصوص راه حل برای کاهش قیمت خودرو، ادامه داد: پیشنهاد داده ایم که قیمت خودرو در بورس ارائه شود چون زمانی که کالایی در بورس به فروش می رسد، قیمت آن شفاف می شود و در نتیجه قیمت ثابت می گیرد.

    قطعه سازان معتقد هستند که محدودیتها همچون تحریم، کرونا و نبود ارز مشکلات جدی را برای آنها فراهم کرده است. خروج موقت خودروسازیها از ورشکستگی با موفقیت به پایان رسیده است، موفقیتی که کارشناسان آن را طولانی نمیدانند و در صورت ادامه سیاست گذاری دستوری بحران مالی را به دنبال خواهد داشت. حال باید دید که امسال چه تصمیماتی برای قیمت گذاری خودرو خواهیم دید، آیا میشود طرح اصلاح قیمت گذاری مواد اولیه اجرایی شود؟

یاماهاTricity ۳۰۰ یک موتور سیکلت سه چرخه است که با امکانات ویژه خود از سرعت بالایی برخوردار است.
یاماها Tricity ۳۰۰ یک موتور سیکلت سه چرخه است که از یک موتور سیلند تشکیل شده است و از خنک کننده مایع و یورو ۴ استفاده می کند. این موتور سیکلت ۲۹۲ سی سی تک سیلندر و ۲۷.۶ اسب بخار قدرت در ۷، ۲۵۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور در ۵۷۵۰ دور در دقیقه تولید میکند.
این موتور سیکلت امکانات زیادی از جمله گیربکس CVT اتوماتیک با درایو نهایی کمربند، دیسکهای دوتایی ۲۶۷ میلی متر با کالیپرهای پیستونی تک پیست نیسان، دیسک ۲۶۷ میلی متر در عقب با کالیپر تک پیستون، ABS و سیستم ترمز ترکیبی، کنترل کشش، چنگالهایی با ۱۰۰ میلی متر سفر، شوک عقب دوتایی با سفر ۸۴ میلی متر، قلاب کیف، خط ال سی دی، روشنایی LED، شروع بدون کلید، پایه ایستاده و ترمز دستی دارد.
چرخهای جلو این موتور مانند Trishi ۱۲۵ از طراحی Ackerman استفاده میکنند که در هنگام حرکت می توان به حالت خم در آمد، اما برخلاف موتورسیکلت های دیگر Yamaha بر چابکی با Tretic تأکید کرده است.
هر چرخ جلو به چنگال مخصوص خود متصل میشود و یک پایه آن دارای سیستم تعلیق و سایر پایه است. در انگلستان مشخصه اصلی این است که چرخهای جلو از یکدیگر ۴۷۰ میلی متر فاصله دارند.
از مزایای چرخ جلو اضافی میتوان به ترمز بهبود یافته، کشش در گوشهها و همچنین قابلیت کنترل چالهها اشاره کرد.

حتی در حالت قائم در چراغها قفل خواهد شد، بنابراین نیازی به قرار دادن پایتان نیست؛ در هنگام فعال شدن دریچه گاز از کار میافتد.
سیستم ترمز متحد به شما امکان میدهد نیروی ترمز متعادل را در جلو و عقب با استفاده از ورودی هر دو اهرم اعمال کنید و به جلوگیری از قفل شدن چرخها کمک میکند. اعمال تنها ترمز جلو فقط دیسکهای جلو را فعال میکند و عقب هر سه را فعال میکند.
فضای زیر ذخیره سازی برای دو کلاه ایمنی کامل کافی است و شامل روشنایی LED نیز میشود، بعلاوه یک کابین سوراخ با یک سوکت ۱۲ ولت برای شارژ تلفن شما وجود دارد.

عضو اتاق بازرگانی ایران میگوید تا زمانی که تکلیف اقتصاد ایران در برخی ساختارها و مبانی حل نشود، هر روز مشکل رشد و اوج گیری قیمت یک کالای جدید به وجود آمده و آرامش مردم را بر هم میزند. خسرو فروغان گران سایه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در اقتصاد ما هیچگاه تکلیف برخی مسائل مهم روشن نشده است. برای مثال ما هنوز نمیدانیم که اقتصاد ایران دولتی است یا بناست در آن بخش خصوصی فعالیت کند؟ وقتی پاسخی به این سوال نداریم، این طبیعی است که هر بازاری در اقتصاد ایران با سنت و تفکر خاص خود جلو میرود و در برخی بازارها قیمت ها هر روز بالا میرود و در برخی بازارها دولت اجازه هیچ تغییری نمیدهد. وی با بیان اینکه ساختار توزیع کالا در اقتصاد ایران با مشکل جدی مواجه است، گفت: اینکه کالا چگونه به دست مصرف کننده برسد و در این مسیر چه افرادی حضور داشته باشند، هرگز تعیین تکلیف نشده و همین امر بر روی قیمت نهایی محصولات تاثیر میگذارد. از سوی دیگر، وقتی نظام توزیع شفاف نیست، فرایند تولید نیز عملا ناپیدا میماند و این سرآغاز مشکلات در حمایت از تولید است. عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تکلیف دولت در حمایت از بخشهای مختلف اقتصاد روشن نیست، توضیح داد: برای مثال در سالهای گذشته دولتها همواره از خودروسازان حمایت کردهاند و منابع اعتباری قابل توجهی صرف این حوزه شده است اما در عمل ما میبینیم که نه کیفیت محصولات نه قیمت نهایی آنها مورد رضایت مردم نیست. فروغان گران سایه ادامه داد: از سوی دیگر مثلا در حوزهای مانند لبنیات اصرار بر این وجود دارد که قیمت محصول از حدی بالاتر نرود و دولت فشار جدی بر تولیدکنندگان آن میگذارد. در چنین شرایطی یا باید هزینه مابه التفاوت تولید صورت گرفته با قیمت نهایی دائما از سوی دولت پرداخت شود یا مشکلاتی مانند کاهش پنهانی کیفیت محصولات به وجود میآید که ما نمونههای آنها را در سالهای گذشته بارها دیدهایم. وی با بیان اینکه با جمع بندی دیدگاهها تجربیات غلط سالهای گذشته، باید تکلیف اقتصاد روشن شود، اظهار کرد: حتی اگر یک برنامه پنج ساله نیاز است ما باید آن را کلید بزنیم و پس از تحقیقات فراوان، شرایط هر بازار با توجه به شرایط خاص آن رصد شده و اگر بناست حمایتی از تولید صورت گیرد، از سوی دولت اجرایی شود.

بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ثبت سفارش گوشتکوب برقی، همزن برقی، آسیاب الکتریکی و مخلوط کن الکتریکی در ذیل کد تعرفه ۸۵۰۹۴۰۰۰ منوط به اخذ شناسه کالا است.

سعید عباسپور، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در نامهای به مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک جمهوری اسلامی ایران و روسای سازمانهای صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب استان کرمان اعلام کرد که ثبت سفارش برخی اقلام تحت کد تعرفه ۸۵۰۹۴۰۰ منوط به به اخذ شناسه کالا شده است.

در این نامه گفته شده که با توجه به نامه شماره ۶۰/ ۱۱۴۹۰۲ تاریخ ۱۳۹۶ مدیر کل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت متبوع. ثبت سفارش گوشتکوب برقی همزن برقی، آسیاب الکتریکی و مخلوط کن الکتریکی در ذیل کد تعرفه ۸۵۰۹۴۰۰۰ منوط به اخذ شناسه کالا است.

آئیننامه اجرایی شناسههای کالا و رهگیری کالا موضوع ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اواخر شهریور ماه ۱۳۹۵ از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیسجمهوری، برای اجرا ابلاغ شد. ماده ۲۰ این آئیننامه مسئولیت اجرای آنرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول کرده و طبق ماده ۱۲ آن وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) موظف است "امکان ثبت شناسه رهگیری و دریافت گواهی الکترونیکی را در سامانه جامع تجارت فراهم کند و یکتا بودن شناسههای رهگیری را در سطح تمامی کالاهای مشمول، تضمین کند".

پیرو این آیین نامه دستورالعمل اجرایی ثبت و اخذ شناسه کالا برای گروه هفت قلم کالای لوازم خانگی شامل کولر، یخچال، فریزر، تلویزیون، ماشین لباس شویی، ماکروویو، جاروبرقی تدوین شد که در ابلاغیه سال گذشته پکیج نیز به آن اضافه شد.البته مقرر شده این طرح در قدمهای بعدی تمامی اقلام لوازم خانگی را شامل شود.

با این وجود این طرح، حداقل در بخش لوازم خانگی، تا زمستان سال گذشته به اجرا درنیامده بود، اما به نظر میرسد افزایش قاچاق کالا در پی ممنوعیت واردات و افزایش چشمگیر قیمتها در بازار لوازم خانگی باعث شد که بالاخره آئیننامه اجرایی شناسههای کالا و رهگیری کالا در این بخش اجرا شود و از میانه بهمن سال گذشته طرح برخورد با کالاهای بدون شناسه از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آغاز شد. البته نظارت بر اجرای این طرح در پی شیوع ویروس کرونا برای حدود دو ماه متوقف شد و بعد از تعطیلات عید فطر از سر گرفته شد.

البته طبق گفته تولیدکنندگان و مسئولان وزارت صمت راهکاری که میتواند تا حد زیادی جلوی قاچاق کالا را بگیر اجرای طرح کد رهگیری است، چراکه شناسه کالا یک شناسه کلی برای کالا است، اما کد رهگیری، بارکدی است که مشخص میکند کالا در کدام کارخانه، چه روز و ساعتی و چگونه تولید شده است. درباره کالاهای وارداتی نیز کد رهگیری مبدا آن را مشخص میکند و میتواند تا حد زیادی جلوی کالای قاچاق را بگیرد.