رییس شورای عالی نظام پزشکی اعلام کرد؛

رئیس شورای عالی نظام پزشکی، پاندمی کرونا را ابرچالش و بحرانی عمیق خواند که آینده جامعه بشری را تحت تاثیر قرار خواهد داد و بر لزوم افزایش حمایتها از جامعه پزشکی تاکید کرد. به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی معین در نشست خبری با تاکید بر لزوم برگزاری مراسمهای عزاداری در منزل و استفاده از فضای مجازی برای جلوگیری از تشدید کرونا، هشدار داد که در غیر اینصورت ممکن است بعد از شهریور ماه و بعد از کنکور و محرم، موجهای جدیدی از بیماری را تجربه کنیم. ضمن آنکه در فصل پاییز علاوه بر پاندمی کرونا، موضوع آلودگی هوا، شیوع بیشتر سرماخوردگیها و آنفلوآنزا وجود خواهد داشت. این در حالی است که اگر مدارس و دانشگاهها نیز آغاز به کار کنند، وضعیت سختی به وجود خواهد آمد. کشور باید مسوولانه با پشتوانه مالی و حداکثر سرمایه برای مهار کرونا تلاش کند. البته باید در نظر بگیریم که عواقب کرونا ادامهدار خواهد بود و باید سالها با آن به شکل مسالمت آمیز زندگی کنیم. وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر دفاع تمام قد جامعه پزشکی از مردم در برابر این بیماری اظهار کرد: حمایتها از پزشکان باید افزایش یابد. این حمایتها چه در بخش لجستیک و چه در بخش تجهیزات ایمنی باشد، به حفظ کادر درمان کمک میکند. اگر سیستم درمانی ما دچار مشکل شوند، به مشکل برخواهیم خورد. پاندمی کرونا توانست فرصتها و تهدیدهای جدید به وجود آورد که اگر نظام، دولت، مجلس و غیره آگاهانه و با تدبیر با این موضوع برخورد کنند، میتوانیم از فرصتهای کرونا استفاده کنیم. این فرصتها یعنی کنار گذاشتن عادات قدیمی و تغییر شیوه زندگی. به عنوان مثال تقویت سیستم الکترونیک و فضای مجازی کشور که یک نعمت بود، اما تاکنون مورد غفلت قرار میگرفت. از سوی دیگر احساس خطر مشترک برای همه مردم باعث افزایش همبستگی و تعاون در جامعه میشود که میتواند زیرساختهای مدیریت بحران را تقویت کند. باید بسیاری از اختیارات به شکل استانی تفویض شود تا باعث تقویت جامعه مدنی باشد.

 

 

تصمیم مشترک فیفا و AFC برای تعویق دیدارهای مرحله نخست گروهی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ شانس برگزاری متمرکز مسابقات را بیشتر کرد.به گزارش تسنیم، تصمیم مشترک فیفا و AFC برای تعویق مجدد رقابتهای انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملتهای آسیا ۲۰۲۳ چین، احتمال برگزاری متمرکز این مسابقات را بیشتر از قبل کرده است. تعویق این مسابقات هم فرصتی برای تصمیمگیری قطعی در این خصوص بوده است تا فیفا و AFC بتوانند تصمیمی قاطع بگیرند.در بیانیه مشترک فیفا و AFC آمده است که تصمیم تعویق مجدد مسابقات با هدف حفظ سلامت تمام شرکتکنندگان اتخاذ شده است تا پس از بررسی دقیق از شرایط بیماری در منطقه، تاریخهای جدید اعلام شود. قرار است تاریخ جدید دیدارهای انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملتهای آسیا ۲۰۲۳ چین بهزودی مشخص شود و احتمال برگزاری متمرکز بازیها وجود دارد. پیش از این هم پیشنهاد برگزاری متمرکز مسابقات انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا مطرح شده بود که موافقان و مخالفانی داشت.شرایط کشورهای مختلف در مواجهه با کرونا هنوز به ثبات نرسیده و شمار مبتلایان همچنان رو به افزایش است. از همین رو سفر کردنهای متوالی به کشورهای مختلف ریسک بالایی دارد و ممکن است ابتلای حتی یک بازیکن، بازیها را لغو کرده و برنامهریزیها را با مشکل مواجه کند. در این شرایط برگزاری متمرکز مسابقات علاوه بر کم کردن این ریسک، برگزاری تمام بازیها در یک تاریخ مشخص را امکانپذیر میکند تا خللی در انتخاب ۳۱ تیم برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ ایجاد نشود.

پژوهشگران آمریکایی، نوعی آجر ابداع کردهاند که توانایی ذخیره انرژی دارد و میتواند جایگزین باتری شود.به گزارش ایسنا و به نقل از نیوساینتیت، شاید به زودی، یک دیوار آجری بتواند عملکرد یک باتری را داشته باشد. آجرها به خاطر رنگدانههای قرمزی که دارند، میتوانند به ابزاری کارآمد برای ذخیره انرژی تبدیل شوند.پژوهشگران "دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس"(WUSTL)، از یک پلیمر رسانای مخصوص موسوم به "PEDOT" استفاده کردند تا آجرهای ذخیره انرژی خود را بسازند.آنها ابتدا آجرهای قرمزی که معمولا در ساخت خانه به کار میروند، برداشتند و سپس آنها را با بخار اسید گرم کردند. این کار، ماده معدنی موسوم به "هماتیت"(Hematite) را که در آجرها وجود دارد و دلیل رنگ قرمز آنها است، حل کرد. سپس پژوهشگران، ترکیبات دیگری را به آن افزودند که با هماتیت حل شده، واکنش نشان میدهند. نتیجه نهایی این کار، آجری با شبکهای از الیاف کوچک و رسانای PEDOT بود. آجرها پس از طی این روند، به رنگ آبی- قهوهای تیره درآمدند.پژوهشگران پس از این مرحله، آجرها را با اپوکسی پوشاندند تا ضد آب شوند. این آجرهای پلیمری میتوانند منبع انرژی نیز باشند و برای مثال، یک لامپ سبز LED را شارژ کنند.

رضا صادقی خواننده کشورمان، کرونا را شکست داد و دوباره سلامتی خود را به دست آورد.رضا صادقی خواننده موسیقی پاپ کشورمان، در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص مبتلا شدنش به بیماری کرونا گفت: چند روزی با کرونا دست و پنجه نرم کردم؛ به لطف خدا در حال حاضر حالم خوب است و جواب آزمایش جدیدم منفی شد.وی درباره دلایل خود برای افشانکردن ابتلایش به این بیماری اظهار کرد: دوست نداشتم زمانی که بیمارم، این خبر را اطلاع رسانی کنم؛ در کل دوست ندارم از ناراحتیام برای مردم بگویم. همیشه گفتهام «بجنگ برای لبخندی که این روزها کم است». خودم هم با لبخند و به دور از هر استرسی با این بیماری جنگیدم و از آن رد شدم.خواننده کشورمان در مورد نحوه عبور از این بیماری بیان کرد: نه دارویی از خارج از کشور برایم آوردند و نه پزشکی بالای سرم بود؛ بلکه با استراحت در خانه و رعایت نکات بهداشتی و با استفاده از داروهای معمولی سلامتی خود را به دست آوردم.وی افزود: شب و روزهای سختی را گذراندم و تنگی نفس بدی داشتم؛ اما با لبخند و انرژی خوب خانوادهام از این سختیها عبور کردم. حالا قصد دارم از نحوه شکست این ویروس منحوس برای مردم بگویم. سلامتی را برای تک تک مردم کشورم آرزو دارم و امیدوارم به زودی شرّ این ویروس منحوس از همه دنیا کم شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در خصوص میزان اهدای پلاسما توسط بهبود یافتگان کرونا گفت: تاکنون بیش از ۲۸۰ هزار نفر از کرونا بهبود یافته اند، اما فقط ۶ هزار بهبود یافته ( معادل ۲ درصد) برای اهدا پلاسما مراجعه کردهاند.به گزارش ایسنا، دکتر پیمان عشقی با بیان اینکه طرح نذر خون امسال هم ادامه دارد، ولی با شرایط کرونا همراه با امکانات بیشتر و تغییراتی در شعارها و درخواستها از مردم است، اظهار کرد: درخواست ما از مردم استفاده از سامانه نوبت دهی اینترنتی است تا اهداکنندگان برای جلوگیری از تجمع، سر نوبت مراجعه کنند و معطل نشوند و در عین حال فاصله گذاری فیزیکی رعایت شود.مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه در ادارات کل ٣١ استان نوبت دهی اینترنتی وجود دارد، اظهار کرد: به ویژه روزهای اول دهه اول محرم مراجعات افزایش مییابد. نذر خون مربوط به ۴٠ روز محرم و صفر است که مردم با خون ارادت عملی خود را نشان میدهند. وی در خصوص احتمال ابتلا به کرونا به دنبال مراجعه برای اهدای خون نیز گفت: در همه جوامع باورهای غلط وجود دارد، اما کرونا بیماری تنفسی است و هیچ مستنداتی در مورد ابتلا به کرونا از طریق خون وجود ندارد.

فرمانده انتظامی پایتخت از اجرای پنجمین مرحله از طرح ظفر و کشف بیش از ۲ تن انواع موادمخدر خبر داد.به گزارش فارس، پنجمین مرحله از طرح ظفر در راستای برخورد با قاچاقچیان و خرده فروشان مواد مخدر با تلاش مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت کلید خورد.سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت در حاشیه این طرح در جمع خبرنگاران تصریح کرد: در این راستا و در ادامه طرحهای پلیس برای برخورد با مجرمان و قاقچیان مواد مخدر، در پنجمین مرحله از طرح ظفر دو تن و ۲۲۴ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف و ضبط شد.سردار رحیمی گفت: سه باند بزرگ قاچاق مواد مخدر نیز در این طرح شناسایی و منهدم شد.وی از دستگیری ۲۵قاچاقچی بزرگ خبر داد و افزود: ده هاباند خرده فروشی مواد متلاشی و ۹۲۳ نفر خرده فروش نیز دستگیر شدند.سردار رحیمی گفت: ۱۳مرکز توزیع عمده مواد مخدر در تهران شناسایی و پلمب شده و ۲هزار و۱۰۰نفر معتاد متجاهر از سطح شهر جمع آوری شدند.رییس پلیس پایتخت ارزش ریالی مواد مخدر و اقلام کشف شده را ۲۱ میلیارد تومان برآورد کرد.فرمانده انتظامی پایتخت تصریح کرد: در این طرح ۴۲۰عدد انواع آلات و ادوات کشف و ۸۱ دستگاه موتورسیکلت و خودرو توقیف شده است.