دستور ویژه سرپرست وزارت صمت به سازمان حمایت

سرپرست وزارت صمت با صدور دستور ویژهای به رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، از این سازمان خواست؛ تشدید بازرسی، نظارت و کنترل قیمت ها با اهتمام جدی در اولویت کاری سازمان حمایت قرار گیرد. به گزارش شاتا، در متن دستور جعفر سرقینی آمده است؛ از آنجا که در شرایط حساس کنونی، علیرغم فراوانی کالا در بازار و شرایط مناسب تولید در کشور مشاهده می شود برخی از اشخاص سودجو با احتکار کالا و عدم عرضه به موقع و عدم رعایت قیمت ها به هر طریقی موجب کمبود کالا و افزایش کاذب قیمت ها شده اند؛ لذا به منظور تامین آرامش و ثبات بازار و ایجاد بستر امن برای عموم مردم و جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی، ضرورت دارد با استفاده از تمام توان و ظرفیت بازرسان آن سازمان و با همکاری دستگاههای ذیربط از جمله سازمان تعزیرات حکومتی، سازمانهای نظارتی، اتحادیههای صنفی، بسیج اصناف و سایر تشکل ها و دریافت گزارشات و شکایات مردمی، تشدید بازرسی، نظارت و کنترل قیمتها با اهتمام جدی در اولویت کاری قرار گیرد. در متن دستور ویژه سرپرست وزارت صمت همچنین تاکید شده است؛ در صورت مشاهده هرگونه تخلف سریعاً متخلفین شناسایی و جهت سیر مراحل قانونی به سازمان تعزیرات حکومتی و سایر مراجع ذیربط معرفی شوند. انتظار میرود اقدامات موثر و به موقع آن سازمان فرصت هرگونه سوءاستفاده را از محتکرین و گران فروشان گرفته و موجبات آرامش بازار را فراهم آورد.

 

ضرورت جلوگیری از فعالیت رقبای خارجی در حوزه دخانیات

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با اشاره به اینکه هنوز شرکت دخانیات در بازار حضور قوی ندارد، تصریح کرد: اگرچه در روند تولید رو به جلو هستیم و در ۶ ماهه اول در تولید رشد خوبی را شاهد بودیم، اما نسبت به برنامههای خودمان هنوز عقب هستیم و تامین نقدینگی میتواند به ما کمک کند حتی از برنامه ها پیشی بگیریم. سیاوش افضلی گفت: اتفاقات متعددی در یک دهه اخیر در صنعت دخانیات کشور رخ داده و ما توانستهایم از سهمی که دخانیات در سال ۹۸ در بازار داشت به سهم ۱۵ درصدی برسیم اما هنوز وضعیت اصلا مطلوب نیست. وی افزود: هدف مهم ما این است که امسال سهم دخانیات را در بازار به ۲۰ درصد برسانیم و برای تحقق این هدف موانعی وجود دارد که باید از سر راه برداریم. افضلی ادامه داد: تامین مواد اولیه از ضروریات است که حمایتهایی برای تامین آن انجام شده و باید بیشتر شود. وی افزود: علاوه بر اینکه در افزایش تولید سیگار رشد داشتهایم در حوزه فروش هم روند صعودی داریم. مدیرعامل شرکت دخانیات ایران خاطرنشان کرد: ضمن اینکه کیفیت محصولات خود را افزایش دادهایم، محصولات ما ثبات قیمت خود را در بازار حفظ کردهاند. افضلی با اشاره به اینکه کشورهای دیگر ذائقه کشور را در دخانیات عوض کردند، گفت: باید با نوسازی ماشین آلات شرکت های دخانیات کشور بتوانیم از ورود رقبای خارجی به کشور جلوگیری کنیم.

افزایش قیمت خودرو مردم را
سردرگم کرده است

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: افزایش قیمت در حوزه بازار خودرو مردم را سردرگم کرده است. مصطفی رضاحسینی قطب آبادی در گفتگو با ایسنا با اشاره به وضعیت بازار خودرو گفت: ما در حوزه قانونگذاری چیزی کم نداریم بلکه مشکل در اجرا و نظارت است. مگر میشود در یک کشور دو واحد خودروسازی دولتی وجود داشته باشند که هر کاری میخواهند انجام دهند؟ آن هم در شرایطی که شرکتهای خودروسازی خصوصی هم وجود دارند که مردم از آنها خودرو میخرند و اعتراضی ندارند. وی با اشاره به این که افزایش قیمت خودرو عمدتا مربوط به دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا است تصریح کرد: احتمالا مدیران این شرکتها توان مدیریت ندارند که بهتر است پست و مقام را رها کنند؛ البته تحولات بسیاری در حوزههای مدیریتی هم از ضعفهای ماست. تغییرات سیاسی دولتها گاهی باعث میشود افراد توانمند کنار گذاشته شوند. این نماینده مجلس با بیان این که افزایش قیمت خودرو مردم را سردرگم کرده، تاکید کرد: بهتر بود از پولهای جذب شده به بازار بورس در بخش تولید و زیربنایی استفاده میشد.

کاهش تولید فرش دستباف
با تحریم خارجی و قوانین داخلی

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعانیهای تولیدکنندگان فرش دستباف شهری و عشایری ایران گفت: در کنار تحریمهای خارجی قوانین دست و پاگیر داخلی و کرونا تولید فرش دستباف به شدت کاهش یافته است. عبدالله بهرامی در گفتگو با فارس اظهار کرد: تولید زمانی اضافه میشود که هم فروش داخلی و هم صادرات فرش دستباف باشد، چون اگر تولیدکننده از محل فروش یا صادرات درآمدی نداشته باشد، نمیتواند مواد اولیه برای تولید فرش تهیه کند. بهرامی با بیان اینکه فرش دستباف حدود ۱۵درصد به مصرف داخل میرسد و ۸۵ درصد آن صادر میشود، افزود: متأسفانه صادرات فرش که زمانی در دهه هفتاد شمسی به سالی یک تا ۱.۲ میلیارد دلار میرسید و حتی در سالهای تحریم به طور میانگین سالانه ۳۰۰ میلیون دلار فرش دستباف صادر میشد، اما متأسفانه پارسال فقط ۷۲ میلیون دلار فرش صادر شد. در چهار ماه اول سال جاری فقط ۱۵ میلیون دلار از محل صادرات فرش دستباف نصیب کشور ما شده است که در بالاترین برآورد پیشبینی میشود تا آخر امسال حداکثر ۵۰ میلیون دلار از محل صادرات فرش دستباف عاید کشور شود. وی گفت: روند صادرات به شدت کاهش یافته که در کنار تحریمهای آمریکا برای فرش ایرانی متأسفانه عملکرد و تحریمهای داخلی هم مانند مصوبه بانک مرکزی مبنی بر تعهد پیمانسپاری صادرکنندگان فرش باعث ضربه وارد شدن به صادرات فرش دستباف شده است.

فروش ویژه خودرو، هر ۲ هفته یکبار
تا پایان امسال

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: طرح فروش ویژه خودروسازان هر ۲ هفته یک بار تا پایان امسال برگزار میشود که در آن در مجموع حدود ۱۵۲ هزار خودرو واگذار شده و ۱۰درصد قیمت رسمی خودرو هنگام ثبتنام دریافت خواهد شد. به گزارش شاتا، سهیل معمارباشی درباره جزییات طرحهای فروش ویژه خودروسازان، افزود: افزایش فروش فوقالعاده یکی از برنامهها برای کمک به تثبیت آرامش در بازار خودرو است که به همین منظور با دستور سرپرست وزارت صنعت و تصویب کمیته خودرو مقرر شد عرضه خودروها در قالب فروش فوقالعاده افزایش یابد. وی، یکی از شروط واگذاری خودرو در این طرحها را پرداخت ۱۰درصد قیمت رسمی خودرو در هنگام ثبتنام برشمرد و خاطرنشانکرد: این شرط برای اطمینان از خرید خودرو توسط متقاضی و مدیریت تقاضا منعقد شده است. مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت ادامه داد: این مبلغ در هنگام ثبتنام به حساب واسطی که توسط شرکتهای خودروساز اعلام میشود، باید واریز شود. معمارباشی، درخصوص تجدیدنظر در شرط نداشتن پلاک فعال خانوار برای ثبتنام خودرو نیز گفت: این محدودیت در آخرین جلسه کمیته خودرو به سبب مشکلاتی که برای برخی از متقاضیان ایجاد کرده بود، برداشته شد و اکنون فقط شخص متقاضی نباید پلاک فعال داشته باشد.

برنامهریزی برای٢/٣ میلیارد دلار داخلیسازی تا پایان امسال

رئیس مرکز ساخت داخل وزارت صمت گفت: پارسال با امضای تفاهمنامهها و قراردادهای مرتبط بیش از سه میلیارد دلار از برنامه داخلیسازی تولیدات عملیاتی شد و برای امسال نیز تحقق سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار داخلیسازی کالای وارداتی در دستور کار است. به گزارش ایرنا، سیدمحمدمهدی هادوی افزود: وزارت صمت برای تحقق اهداف برنامه تعمیق ساخت داخل، در مجموع برای سالهای ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ دستیابی به هدف ۱۰ میلیارد دلاری داخلیسازی انواع اقلام کالایی وارداتی را به عنوان برنامه محوری
خود تعیین کرده است. وی ادامه داد: ۲۰۳ قلم کالا با استفاده از سامانه رتبهبندی واردات شناسایی شده که از بین آنها ۱۴۲ قلم کالا به عنوان اقلام کالایی گلوگاهی شناخته شدهاند.

هادوی تاکید کرد: با بومیسازی این اقلام گلوگاهی
در بسیاری از موارد زنجیره ارزش تولیدات کشور تکمیل میشود؛ در این ۱۴۲ مورد مواد اولیه، اجزا و قطعات و ماشینآلات مورد توجه قرار گرفته که در صورت رعایت الزامهای کمی و کیفی میتواند هموار کننده مسیر سایر بخشهای صنعتی کشور بوده و شرایط را برای تحقق حداکثری اهداف جدید تولید مهیا کند.

٣١ شهریورماه اولتیماتوم بانک مرکزی به صادرکنندگان بدحساب پایان مییابد
 

گروه صنعت و تجارت: با عرضه نزدیک به ۴۴۰ میلیون یورو ارز، رکورد معامله هفتگی سامانه نیما در سال ۹۹ تاکنون شکسته شد و پیشبینی میشود با تداوم این روند، نرخ ارز روند کاهشی به خود بگیرد. پیگیریهای نشان میدهد در دو روز پایانی هفته گذشته بیش از ۳۲۰ میلیون دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده که از این میزان، حدود ۲۲۰ میلیون دلار معامله شده و ۱۰۰ میلیون دلار بدون مشتری مانده است. با این حساب پیشبینی میشود با سیاست جدید بانک مرکزی مبنی بر برداشتن سقف فروش در سامانه نیما و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و فروش ارز پتروشیمیها، معدنیها و فولادیها، باعث رونق سامانه نیما در صرافیهای مجاز و تسریع در بازگشت ارزهای صادراتی شود. به این ترتیب، انتظار میرود با تقویت عرضه قیمت نیز پایین آمده و تامین ارز کالاهای وارداتی هم سرعت خواهد گرفت.

در روزهای گذشته، پس از افزایش عرضه ارز، روند پرشتاب رشد قیمت دلار و سایر ارزها، متوقف شده و حتی روندی نزولی نیز یافت. سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاستهای ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حوالههای ارزی تعیین شد. روز پنجشنبه (۲۷ شهریور) در ساعت ۱۵، دلار در صرافیهای بانکی با کاهش ۴۰۰ تومانی نسبت به روز قبل از آن (چهارشنبه) با نرخ ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری و با قیمت ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش میرسد. همچنین تابلوی صرافیهای بانکی برای خرید و فروش یورو نیز شاهد کاهش ۳۵۰ تومانی قیمتها نسبت به روزهای قبل بود. در این صرافیها بهای ۳۱ هزار و ۴۵۰ تومان برای خرید یورو و ۳۱ هزار و ۵۵۰ تومان برای فروش این ارز ثبت شده است.

یک هفته پیش از این بود که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که متوسط عرضه ارز در نیما به صورت روزانه ۱۰۰ میلیون دلار است که تداوم این روند نشان دهنده بهبود روند بازگشت ارزهای صادراتی است. عبدالناصر همتی با اشاره به روند مناسب تامین ارز در سامانه نیما طی روزهای گذشته گفت: در روز جاری ۱۲۸ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه شده که بیش از ۷۰ میلیون دلار آن معامله شده است. بر همین اساس در این روزها متوسط عرضه ارز در نیما به صورت روزانه ۱۰۰ میلیون دلار بوده و تداوم این روند نشان دهنده بهبود روند بازگشت ارزهای صادراتی به کشور بر مبنای سیاستهای اتخاذ شده و استقبال صادرکنندگان است. رییس شورای پول و اعتبار همچنین با اشاره به کاهش میزان صادرات کشور در سه ماه نخست سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و برخی محدودیتها گفت: خوشبختانه روند صادرات کشور پس از طی سه ماهه اول سال درحال احیاست و روند تامین ارز کالاهای وارداتی سرعت خواهد گرفت.

تابستان امسال فصلی پر ماجرا برای صادرکنندگان کشور بود زیرا از همان آغاز طبق مصوبات هیات دولت، دستورالعمل هایی مبنی بر الزام تجار به بازگشت ارز حاصل از صادرات ابلاغ و ۳۱ تیرماه به عنوان آخرین زمان برای ایفای تعهدات ارزی تعیین شد. از سوی دیگر بعد از اتمام این مهلت، تاریخی جدید برای تعامل تجار با بانک مرکزی برای پرداخت ارز حاصل از صادرات اعلام شد تا بازرگانان فرصتی ۲ ماهه برای برگزاری جلسات و رفع مشکلات و موانع بازگرداندن ارز صادراتی سال های ۹۷ و ۹۸ داشته باشند. بر این اساس ۱۵ شهریورماه زمانی برای صادرکنندگانی که تا ۳۰ درصد از تعهدات ارزی خود را ایفا کرده بودند و ۳۱ شهریورماه برای تجاری که بین ۳۱ تا ۶۹ درصد ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانده باشند تعیین شد تا کارت بازرگانی آنها تعلیق نشود.

از ۲۱ هزار و ۱۸۴ صادرکننده در سال های ۹۷ و ۹۸ با کارت های مختلف بازرگانی حدود ۲ هزار و ۵۶ شرکت به طور کامل تعهدات ارزی خود را ایفا کردند که مبلغ صادرات آنها حدود ۱۴ میلیارد برآورد شده است که ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو از آن را به کشور بازگرداندند. همچنین حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ نفر نیز هیچ میزان از ارز صادراتی خود را به کشور بازنگرداندهاند که بیش از ۱۲ هزار نفر از آنها تعهدی زیر ۱۰۰ هزار یورو دارند.

در همین حال احسان قمری، مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با ایرنا، درخصوص آخرین آمار از میزان ایفای تعهدات ارزی و تعلیق کارت های بازرگانی گفت: بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت روزانه ۱۰۰ میلیون یورو ارز به نیما یا سنا از سوی صادرکنندگان جهت تسویه حساب واریز می شود که البته شامل صادرات سال ۹۹ نیز می شود. وی با بیان اینکه این میزان بازگشت روزانه ارز صادراتی رقم چشمگیری نسبت به چندماه گذشته محسوب می شود، خاطرنشان کرد: این روند نشان می دهد که با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه تجارت، اتاق های اصناف، بازرگانی و تعاون، صادرکنندگان شرایط فعلی را درک کرده و در جهت کمک به دولت و کشور گام بر می دارند.

به گفته قمری، حدود ۷۰۰ صادرکننده تعهدی بیشتر از یک میلیون یورو داشتند اما هیچ میزان ارز حاصل از صادرات خود را پرداخت نکرده اند که ارزش آن بالغ ۹ میلیارد یورو می شود که برخی از این افراد به قوه قضایی معرفی شده اند. وی افزود: آمار خردادماه نشان می دهد یک هزار و ۴۰۰ صادرکننده تعهدات ارزی خود را ایفا کرده اند که این عدد در مردادماه به بیش از ۲ هزار نفر رسیده است و بعد از تفکیک افراد متعهدی که به صورت ماهانه ارز حاصل از صادرات خود را پرداخت کرده اند به زودی مورد تشویق قرار می گیرند و البته مشوق ها صادراتی نیز با اولویت پرداخت ارز پرداخت خواهد شد.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تعلیق کارت بازرگانی صادرکنندگانی که به تازگی بازگشت ارز حاصل از صادرات خود را آغاز کرده اند و طی جلسات با سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی در زمان بندی های مشخص شده تعهدات خود را ایفا خواهند کرد از دستور کار خارج شده است. وی افزود: برخی از صادرکنندگان، واردات نیز انجام می دهند و می توانند کالای مورد نیاز کشور را وارد کنند که مشکلات این افراد در زمینه صادرات و کارت بازرگانی حل خواهد شد. به گفته وی، هر روز می توانیم کارت های بازرگانی را تعلیق کنیم اما فرصت های تجارت را نباید از فعالان این بخش دریغ کرد. قمری همچنین تاکید کرد: تاکنون هیچ کارت بازرگانی از واحدهای تولیدی تعلیق نشده و تصمیمی نیز برای این گرفته نشده است و فقط کارت بازرگانی آن دسته از تجاری که اقدام به صادرات تولیدات خود می کنند اما تاکنون هیچ میزان از تعهدات ارزی خود را ایفا نکرده اند در ۳۱ شهریورماه تعلیق خواهد شد.

براساس اعلام سازمان توسعه تجارت بعد از پایان مهلت تعیین شده درباره ابطال کارت های بازرگانی صادرکنندگان متخلف در کمیته اقدام ارزی و کارگروه پایش سوءرفتار تجاری تصمیم گیری خواهد شد. سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاستهای ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حوالههای ارزی تعیین شد.

معاون امور صنایع وزارت صمت تاکید کرد: علت اینکه وزارت صمت تاکید بر عرضه محصولات در بورس کالا را دارد این است که شرکتهای تولیدکننده فولاد از مزایای بورس استفاده کنند و در همین راستا باید کل تولید کارخانجات فولاد در بورس قیمت گذاری و عرضه شود. به گزارش شاتا، مهدی صادقی نیارکی گفت: قیمت کالاهای عرضه شده در بورس تابع مکانیسمهای قیمت جهانی است و نمیشود با عرضه کم و وجود تقاضای زیاد قیمت را ذیل قیمت جهانی تعیین کنیم و مدعی کشف قیمت باشیم و خارج از بورس با هر قیمتی که مورد نظر است عرضه را انجام دهیم. وی تصریح کرد: اصلاح این روند در دستور کار معاونت امور صنایع وزارت صمت است و مطمئنا این موضوع و فرآیند موجود ساماندهی می شود. صادقی نیارکی تاکید کرد: تامین مواد اولیه فولاد باید ذیل سامانه بهین یاب و براساس سهمیه هایی که مستند بر صورت های مالی حسابرسی شده؛ انجام شود و همچنان که کل تقاضا باید از طریق بورس باشد، همه تولیدکنندگان فولاد نیز مکلف هستند تمام عرضه خود را از طریق بورس انجام دهند. معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: کسانیکه براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور در بورس عرضه را انجام ندهند، ورق گرم برای تبدیل به ورق سرد به آنها تحویل نخواهد شد و واحدهایی که ورق گرم خود را به بورس عرضه نکنند و به آنها نیز اسلب تعلق نخواهد گرفت. معاون امور صنایع وزارت صمت ادامه داد: حدود سه ماه است که مسئولیت عرضه و تقاضای ورق فولادی به این معاونت واگذار شده و با توجه به اینکه باید میزان عرضه و تقاضا با هم دیده شوند، نمی شود که از مجموعه فولادسازان فقط یک شرکت محصول خود را آن هم با درصد پایین در بورس عرضه کند و برای تقاضای بالا در بورس کشف قیمت شده و تحت عنوان مچینگ خارج از این چارچوب محصولات فروخته شود. صادقی نیارکی گفت: در بخش عرضه متاسفانه همه فولادسازان عرضه خود را به طور کامل انجام نمی دهند.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: امروز باید در حوزههای حمل و نقل، ترانزیت و تعاملات بانکی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا گروههایی فعال شود تا بتوان توسعه تجارت را به معنای واقعی محقق ساخت. به گزارش ایرنا، حمید زادبوم در جلسه ویدیو کنفرانسی با عضو شورای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا و رییس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان جمهوری قرقیزستان، آمادگی این سازمان و سایر دستگاههای مسوول درحوزه اوراسیا برای حمایت از همکاری بین بخشهای خصوصی دو طرف به ویژه اتاق بازرگانی ایران و شورای تجاری اوراسیا را اعلام کرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین پیرامون مذاکرات انجام شده در چارچوب موافقتنامه موقت با اوراسیا افزود: انتظار می رود گروه کاری در حوزههای حمل و نقل، ترانزیت و همچنین تعاملات بانکی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا فعال شود تا بتوان توسعه تجارت را به معنای واقعی محقق ساخت. رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: چنانچه مقام های دولتی زمینه همکاری را به شکل صحیحی طراحی کنند، مشکلات بخشهای خصوصی طرفین نیز قابل حل است و خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیک شدن، سالگرد امضای تفاهمنامه بین اتاق بازرگانی ایران و شورای تجاری اوراسیا باید این همکاری بیش از پیش پیگیری شود و تشکیل شورای مشترک تجاری در دستور کار قرار گیرد. زادبوم همچنین با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت موافقتنامه موقت بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای توسعه همکاری بین تجار و بخشهای خصوصی دو طرف و به ویژه قرقیزستان، توسعه تجارت را مهمترین هدف این موافقتنامه بیان کرد. عضو شورای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز در این جلسه با اشاره به سفر سال گذشته به ایران و بازدید از کارخانه ها و توانمندیهای ایران، گفت: ایران امکانات و ظرفیت خوبی برای صادرات دارد و بخشهای خصوصی قرقیزستان نیز آماده خرید محصولات باکیفیت، با قیمت و بستهبندی مناسب است.