دانش بنیان ها در اولویت دریافت ضمانت نامه

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون با اعلام حمایت از تعاونی های زنان سرپرست خانوار و شرکتهای تولید ماسک و مواد ضدعفونی، از اختصاص خط اعتباری ویژه برای تعاونی های دانش بنیان و صدور ضمانت نامه تا سقف ۵۰ میلیارد تومان برای دانش بنیان ها خبر داد. مهدی حسین نژاد در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: اولویت ما در بحث صدور ضمانت نامه شرکتهای دانش بنیان است و برایشان خط اعتباری ویژه ای در نظر گرفته ایم و در صورتی که شرکتهای دانش بنیان درخواست بدهند محدودیتی در صدور ضمانت نامه نداریم. وی افزود: طی تفاهم نامه ای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم، مقرر شد تا سقف ۲۰۰ میلیارد تومان شرکتهای دانش بنیان را به ما معرفی کنند که تاکنون به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان معرفی شده و در حال بررسی و صدور ضمانت نامه هستیم. به گفته مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون، از محل حمایتهای صندوق، تاکنون صدور ۵۰ میلیارد تومان ضمانت نامه برای شرکتها و تعاونی های دانش بنیان عملیاتی شده است. حسین نژاد زنان سرپرست خانوار را از دیگر اولویتهای صندوق نام برد و گفت: تعاونی های زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار برای ما بسیار در اولویت هستند و برای حمایت از آنها کارمزدشان را به صورت قسطی دریافت می کنیم؛ همچنین تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان صدور ضمانت نامه برای تعاونی های زنان در نظر گرفته ایم و زنجیره ای از تامین مواد اولیه تا راهیابی به بازار را برایشان پیش بینی کرده ایم تا از این طریق آنها را تحت پوشش و حمایت قرار بدهیم.

 

کاهش ۸۴ درصدی پروازهای بین المللی در فرودگاه های کشور

بر اساس آمار رسمی طی مردادماه امسال نشست و برخاست پروازهای بین المللی در فرودگاه های تحت مالکیت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ۸۴ درصد کاهش یافته است. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مطابق آمار رسمی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران طی مردادماه امسال در ۱۸ فرودگاه تحت مالکیت این شرکت مجموعا ۴۰۳ فروند هواپیما در پروازهای بین المللی نشست و برخاست داشته اند که در مقایسه با ۲۴۸۰ نشست و برخاست مردادماه سال گذشته بالغ بر ۸۴ درصد کاهش را نشان می دهد. در فرودگاه شیراز این کاهش ۷۶ درصد بوده و برای لارستان رشد منفی ۲۴ درصدی ثبت شده است. نشست و برخاست پروازهای بین المللی در ماه مورد اشاره برای فرودگاه های مشهد، اصفهان، اهواز و تبریز به ترتیب رشد منفی ۹۴ درصدی، ۶۹ درصدی، ۴۲ و ۹۸ درصدی را ثبت کرده است. در این بین در فرودگاه بندرعباس این پروازها ۱۷ درصد رشد داشته است. در ۱۱ فرودگاه دیگر تحت مالکیت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران هیچ پرواز بین المللی در مرداد ۹۹ نشست و برخاست نداشته است. در فرودگاه اختصاصی کیش نیز عملکرد پروازهای بین المللی ۱۰۰ درصد و در قشم ۳۱ درصد رشد منفی داشته است.

بلاتکلیفی ٢ ساله سامانه برخط سازی اطلاعات تصادفات

مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری گفت: موضوع ثبت «موقعیت تصادف» و «زمان تصادف» از نظر ایمنی و رسیدگی دستگاههای امدادی، بسیار با اهمیت است اما با وجود گذشت ۲ سال از تصویب این موضوع در کمیسیون ایمنی راه ها، پلیس به عنوان دستگاه متولی کم کاری می کند.

محمدحسین میرشفیع در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: براساس مصوبات کمیسیون ایمنی راهها، پلیس راه موظف بوده است در تصادفات، اطلاعات «موقعیت تصادف» و «زمان تصادف» را به صورت یک کد واحد در سیستمی متمرکز فعال کند و حدود ۲ سال از تصویب این موضوع می گذرد با این حال هنوز این موضوع از سوی پلیس اجرا نشده است. وی افزود: موضوع ثبت «موقعیت تصادف» و «زمان تصادف» از نظر ایمنی و رسیدگی دستگاههای امدادی، بسیار با اهمیت است، اینکه ما بتوانیم اطلاعات تصادفات را به صورت برخط داشته باشیم و هر تصادفی یک کد واحد قابل پیگیری داشته باشد، ضرورت دارد. مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری گفت: این موضوع در امور بیمهای مهم است، همچنین اگر این اتفاق رخ دهد، در لحظه تصادف، به محض ثبت این کد با یک شماره تلفن از سوی دستگاه های متولی امکان تماس با همه دستگاههای امدادی وجود دارد و این امکان فراهم می شود که اطلاعرسانی سریع و مشترک به همه دستگاه های متولی درباره این حادثه انجام شود. وی با اشاره به کمکاری پلیس راه در این قضیه گفت: متأسفانه در این باره پیگیری از سوی پلیس راه انجام نشده است ما پیگیریهای متناوبی را انجام دادیم در آخرین مورد سردار هادیان فر رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد در شهریور ماه این موضوع را عملیاتی میکند اما طبق اطلاعاتی که گرفتهایم هنوز ارتباط نرمافزاری بین دستگاههای مختلف امدادی برقرار نشده است.

مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری افزود: در جلسهای که چندی پیش انجمنهای مردمنهاد مرتبط با ایمنی راهها داشتند این موضوع مطرح و مقرر شد پیگیریهای لازم به صورت مردمی و همچنین از سوی دستگاههای ذیربط انجام شود.

میرشفیع افزود: در این مورد، دستگاههای ذیربط کمیسیون ایمنی راهها در وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حملونقل جادهای و پلیس راه است و امیدواریم رسانهها هم به این موضوع توجه کنند؛ به هر حال ارتقای ایمنی جادهها و کاهش سوانح رانندگی برای کشور بسیار مهم است و ما باید آمار تلفات سوانح رانندگی را کاهش دهیم.

عزم وزارت راه برای ساماندهی بازار خرید و فروش مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: همانطور که توانستیم بازار اجاره مسکن را ساماندهی کنیم، پیشنهاداتی هم در خصوص ساماندهی بازار خرید و فروش مسکن داریم. محمود محمودزاده در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره سرنوشت عرضه مسکن در بورس اظهار داشت: بورس املاک، بحثی بود که وزارت اقتصاد آن را پیگیری میکند و وزارت راه و شهرسازی در آن نه موضع مدیریتی دارد نه موضع محوری؛ اما آنچه درباره ارتباط مسکن و بورس را وزارت راه و شهرسازی پیگیری میکند، موضوع صندوقهای زمین و ساختمان است. وی در خصوص صندوقهای زمین و ساختمان تصریح کرد: اصلاح آئین نامه اجرایی قانون صندوقهای سرمایه گذاری زمین و ساختمان، ذیل قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را از هیئت وزیران اخذ کردهایم؛ در حال حاضر در حال به روز رسانی مطالعات آن هستیم تا بتوانیم آن را پیاده سازی کنیم؛ هدف از اجرای قانون صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان، کمک به تولید انبوه و عرضه بالای مسکن و پروژههای خدماتی مکمل مسکن است. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره عرضه زمین متعلق به این وزارت خانه واقع در شهر جدید پردیس که ماه گذشته در بورس کالا عرضه شد، افزود: قرار است دستگاههایی که زمین مازاد دارند و آن را برای فروش عرضه کنند، برای آنکه حراج این اراضی در رقابتی شفاف رخ دهد، به بورس کالا میآید. این نوع عرضه قرار است جایگزین فروش حراج و مزایده شود که قبلاً در روزنامههای آگهی میشد.

بازار مسکن تک بُعدی نیست

وی درباره نقش دولت و وزارت راه و شهرسازی در کنترل بازار مسکن و گرانیهای اخیر این بخش گفت: موضوع مسکن یک موضوع چند متغیره و چند بعدی است؛ هیچ گاه نمیتوان بازار مسکن را با یک روش مدیریت کرد؛ مثلاً صرفاً با افزایش تولید مسکن نمیتوان مشکلات موجود در این بازار را رفع کرد؛ یا اینکه صرفاً با سخت گیری های نظام مالیاتی نمیتوان بازار را کنترل کرد، بلکه باید مجموعه اقداماتی برای کنترل بازار مسکن در پیش گرفت. محمودزاده به اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه بازار اجاره مسکن در تابستان امسال اشاره و تأکید کرد: ارزیابیهای ما نشان میدهد این برنامهها قابل قبول بوده و توانست بازار را کنترل کند؛ به همین منوال، در حوزه خرید و فروش مسکن هم ما پیشنهاداتی را ارائه دادیم؛ اگر آنها هم مصوب شود، تا حدود زیادی میتوانیم بازار خرید و فروش مسکن را هم کنترل کنیم؛ البته باید این را هم در نظر داشت که بازار مسکن، یک بازار ترکیبی است و از متغیرهای مختلف نقش پذیری دارد.

مردم به اشتباه به بازار مسکن به عنوان محل ذخیره سرمایههای خود مینگرند

وی ادامه داد: یکی از اثرگذارترین موضوعات بر بازار مسکن، بازارهای رقیب و موازی مسکن است؛ چون به اشتباه در فرهنگ ما، بخش مسکن و ملک، همواره یک پس انداز بوده است؛ هر رکودی که در بازارهای دیگر به وجود میآید، سرریز آن بلافاصله وارد بازار مسکن میشود؛ این یک واقعیت است و تکرارهایی که برای این اتفاق در سالهای پس از انقلاب رخ داده، میتواند بگوید که دقیقاً بعد از هر آرامش نسبی در سایر بازارها، سرریز آن وارد بازار مسکن میشود و مجدداً پس از مدتی این چرخه تکرار میشود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تأثیر کمبود عرضه مسکن بر گرانیهای اخیر این بازار یادآور شد: با توجه به اینکه در تهران دیگر زمینی تحت مالکیت دولت وجود ندارد تا با افزایش تولید، به کنترل قیمتها کمک کنیم، این اتفاق در حال رخ دادن در شهرهای جدید پیرامونی پایتخت در زمینه ساخت و ساز انبوه مسکن است.

سیاست ما جلوگیری از توسعه کلانشهرهاست

وی افزود: در حال حاضر ریل طرح اقدام ملی مسکن و دیگر پروژههای مسکنی که در حال اجرا هستند، هم در شهرهای جدید اطراف تهران و هم شهرستانهای استان تهران، عدد قابل ملاحظهای از مسکن در دست ساخت است؛ سیاست شهرسازی ما این است که کلانشهرهایمان را توسعه ندهیم؛ چون در غیر این صورت، نقطه توقف ندارد و ما هر چه قدر کلانشهرها را توسعه دهیم، باز هم تقاضای جدید برای ساخت مسکن در آنها وجود دارد.

لایحه مالیات بر عایدی سرمایه روی میز کمیسیون اقتصاد دولت

دبیر شورای عالی مسکن درباره آخرین وضعیت لایحه مالیات بر عایدی سرمایه نیز گفت: مسئولیت تهیه این لایحه بر عهده وزارت اقتصاد است و مراحل نهایی خود را در کمیسیون اقتصاد دولت میگذراند؛ پس از آن به صحن دولت آمده و نهایتاً به مجلس ارسال میشود.