یک روز به یادماندنی در تاریخ دیپلماسی کشور رقم خورد

رییس جمهور اعلام کرد که آمریکا نه توانست ائتلافی علیه ما ایجاد کند و نه توانست تلاشی که برای لغو محدودیتهای تسلیحاتی ایران داشت را به ثمر برساند.

حجتالاسلام و المسلمین حسن روحانی طی سخنانی در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه همانطور که در روزهای قبل پیشبینی میکردیم امروز به عنوان یک روز به یادماندنی در تاریخ دیپلماسی کشور خواهد بود، اظهار کرد: آمریکا به عنوان یک کشور زورگو در سطح جهان از دو سال پیش تلاش سرسختانه برای تحمیل مجدد تحریمهای شورای امنیت علیه ایران را آغاز کرد که امروز به نقطه شکست خود رسید. وی افزود: آمریکا در همه این مدت و از روزی که از توافق هستهای خارج شدند فکر میکردند که میتوانند اتحادیه اروپا را به سمت خود بکشانند یا با تحریکاتی که انجام میدهند جمهوری اسلامی را به جایی برسانند که بتوانند بهانهای برای بازگرداندن تحریمهای شورای امنیت داشته باشند اما آمریکا نه توانست ائتلافی علیه ما ایجاد کند و نه توانست تلاشی که برای لغو محدودیتهای تسلیحاتی ایران داشت را به ثمر برساند. رییس جمهوری تاکید کرد: امروز باید گفت که فشار حداکثری آمریکا از لحاظ سیاسی و حقوقی بر ایران منجر به شکست و انزوای خود این کشور شده است. آمریکا در طول دو ماه گذشته سه بار برابر ایران شکست خورد. آنهم در جایی که فکر میکرد در آنجا لااقل شکست نمیخورد اما شاهد این بودیم که ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت دربرابر آمریکا ایستادند و از برجام دفاع کردند.

 

ردپای دولت در بازار مسکن، سکه و ارز دیده میشود

نماینده مرند در مجلس گفت: آقای روحانی! مردم به دین حاکمانشان هستند، شما خودتان سرمایهها را به سمت تولید نمیبرید و ردپای دولت در بازار ملک، مسکن، سکه و ارز دیده میشود.به گزارش فارس، معصومه پاشایی بهرام گفت: رفتارها و واکنشهای دولت به مسائل داخلی و خارجی، مردم را به این باور رسانده که دولت نسبت به شرایط زندگی آنان بیتفاوت شدهاند.وی گفت: دولت در این شرایط بحرانی بازار و معیشتی مردم عزمی برای معرفی وزیر صمت ندارد. وی درباره عدم کنترل و نظارت کافی بر شرکتها و مؤسسات دولتی، بانکها و صندوقها تذکر داد و گفت: متأسفانه به جای سرمایهگذاری در تولید، به سمت بازار غیرمولد و دلالی رفتهاند. آقای روحانی! مردم به دین حاکمانشان هستند، وقتی دولت سرمایهها را به سمت تولید نمیبرد، چه طور از مردم انتظار دارید که نقدینگیشان را به سمت تولید ببرند و در بازار آرامش حاکم شود.نماینده مرند در مجلس با بیان اینکه درمان درد اقتصاد سامانهها است، گفت:چرا دولت این کار را انجام نمیدهد و میخواهد شفافیت بر اقتصاد ما حاکم شود و از این بحران داخلی خارج شویم؟ منافع چه کسانی حکم میکنند که از منافع ملی میگذرند؟

دفاع گستاخانه ترامپ
از ترور شهید سلیمانی

رئیسجمهور آمریکا بار دیگر با گستاخی تمام از ترور سردار سلیمانی دفاع کرد.به گزارش ایلنا از ان بی سی، دونالد ترامپ، بار دیگر در اظهارات گستاخانه و یاوهگوییهای خود علیه سردار سپهبد شهید سلیمانی مدعی شد: «ما سردار سلیمانی تروریست اول جهان و عامل قتل نظامیان آمریکایی و بسیاری دیگر را کشتیم. او کشته شد، من از توافق فاجعهبار دولت قبل با ایران خارج شدم. بنابراین به وعدههای انتخاباتی خودم پایبند ماندم!»

بررسی برداشت از صندوق توسعه ملی

نماینده نجف آباد در مجلس با بیان اینکه دولت فقط ۳۰ درصد از مبلغ برداشت شده از صندوق توسعه ملی را به وزارت بهداشت برای مبارزه و درمان کرونا داده است، گفت: دیوان محاسبات باید به این مقوله ورود کند. به گزارش فارس، ابوالفضل ابوترابی طی تذکری شفاهی گفت: در مجلس دهم از ۵ کتاب قانون تجارت، ۳ کتاب تحت عنوان اصلاح قانون تجارت مصوب کردیم و به شورای نگهبان فرستادیم و شورا باید ظرف ۱۰ روز پاسخ میداد اما الان چند ماه گذشته بنابراین چون بیش از ۱۰ روز گذشته باید رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور این سه قانون را ابلاغ کند.وی افزود: اصلاح قانون تجارت، قانون بسیار مهمی است و در جنگ اقتصادی ابزار مهم تجار و همچنین ورشکستگی و اسناد تجاری است که بعد از ۱۲ سال این قانون اصلاح شد و یکی از افتخارات مجلس دهم نیز محسوب میشود.

آمریکا در انزوای بیسابقه

سفیر ایران در لندن گفت: آمریکا با یک انزوای بی سابقه روبرو شده و سیاست ضدبرجامی اش با شکست کامل روبرو شده است.به گزارش ایسنا، حمید بعیدینژاد در توییتر نوشت: با گذشت ۳۰ روز از درخواست اولیه آمریکا برای بازگشت ۶ قطعنامه تحریم سازمان ملل متحد علیه ایران، شورای امنیت بدون هیچگونه اقدامی، مخالفت خود را با آمریکا اعلام و آن درخواست را بایگانی نمود. آمریکا با یک انزوای بیسابقه روبرو شده و سیاست ضدبرجامی اش با شکست کامل روبرو شده است.دولت آمریکا علیرغم مخالفت و عدم حمایت اعضای شورای امنیت از بازگردانی تحریمهای بینالمللی علیه ایران و گفتن این که آمریکا از جایگاهی قانونی برای این اقدام برخوردار نیست، شب گذشته مدعی شد تحریم ها علیه ایران را باز گردانده است که این ادعا با مخالفت و واکنش سایر اعضای شورای امنیت از جمله تروئیکای اروپا(آلمان، فرانسه و انگلیس) مواجه شده است.

تشکیل فراکسیون مستقلین ولایی
در مجلس

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از تشکیل فراکسیون نمایندگان مستقلین ولایی با حضور نمایندگان مستقل و اصلاح طلب در مجلس یازدهم خبر داد.ذبیح الله اعظمی در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: حدودا چند وقت پیش برخی از دوستان در مجلس اقدام به برنامه ریزی و پیگیری برای تشکیل فراکسیون مستقلین ولایی کردند بنده نیز به عنوان یک عضو در این فراکسیون ثبت نام کردم امیدواریم این فراکسیون بتواند گام های مثبتی در حوزه مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و اشتغال بردارد.

گرانی غیرقابل تحمل ٥٠ تا ١٠٠ درصدی

نماینده بوکان در مجلس گفت: کارگران و کارمندان که حقوقشان ۱۵ تا۲۰ درصد افزایش داشته، اکنون چگونه میتوانند گرانی ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی کالاهای اساسی را تحمل کنند. انور حبیبزاده در نطق میان دستور گفت: در این شرایط سخت کرونایی؛ رکود، تورم و بیکاری بیداد میکند. تورم لجام گسیخته به بازارهای کالاهای اساسی مردم سرایت کرده است. نهاده های دامی و کشاورزی افزایش قیمت بیسابقهای یافتند. بر همین اساس روزانه صدها پیام از سوی شهروندان ارسال میشود که از گرانی گلایه دارند.

وی ادامه داد: یک کارگر با این گرانی کمرشکن نمیتواند شکم خانواده خود را سیر کند.

کارگران و کارمندان که حقوقشان ۱۵ تا۲۰ درصد افزایش داشته، اکنون چگونه میتوانند گرانی ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی کالاهای اساسی را تحمل کنند. پیش از این خرید خانه به رویا تبدیل شده بود اما اکنون اجاره بهای خانه محقر به رویا تبدیل شده و هر روز شاهد ظهور پدیدههایی مانند پشت بام خوابی هستیم.

واکنش ایران به هر اقدام آمریکا

تحلیلگر ارشد سیاست خارجه و مسائل آمریکا به تحلیل آنچه که اقدام ایالات متحده پس از فعالسازی مکانیسم ماشه خوانده میشود پرداخت و تاکید کرد که هر اقدام احتمالی آمریکا واکنش ایران را در پی خواهد داشت و پیامهای ایران، آمریکا را خویشتندار کرده است.

امیرعلی ابوالفتح در گفتوگو با ایلنا، درباره اقداماتی که آمریکاییها ادعا میکنند، اظهار داشت: آمریکاییها معتقدند که تمام قطعنامههای پیشین شورای امنیت که با قطعنامه ۲۲۳۱ از بین رفته بودند، دوباره بازگشتهاند؛ از سوی دیگر خودشان را محق میدانند که در چارچوب آن قطعنامهها اقداماتی را علیه ایران انجام دهند، این ادعای آمریکا است و جامعه جهانی، شورای امنیت، دبیرکل سازمان ملل و هیچکس دیگری حرفهای آمریکا را نپذیرفته است. اما آمریکاییها برای خودشان تفسیر قائل هستند و معتقدند که میتوانند این کار را انجام دهند و مثلاً در مورد تحریمهای اقتصادی آنچه که میتوانستهاند، انجام شده است.

سازمان ملل و تروئیکای اروپایی با بازگشت تحریم های ایران مخالفت کردند

گروه سیاسی کورش شرفشاهی: در حالی که آمریکا به ریاست ترامپ بارها ایران را تهدید به انواع تحریمها کرده، اما گویا این بار همه چیز تفاوت دارد زیرا دیگر کمتر کشوری حاضر است ننگ سرسپردگی آمریکا را بپذیرد. ترامپ در حالی که مبارزات انتخاباتی را با جدیت پیگیری می کند، ایران را به عنوان سرفصل مبارزاتش در نظر گرفته و هیچ سخنرانی را بدون سواستفاده از نام ایران به پایان نبرده است. اما اشکال اینجاست که دروغ پراکنی و ادعاهای بی پایه را ملاک قرار داده که نه تنها به شکست منجر خواهد شد بلکه آبرو ریزی بدی را برایش به همراه خواهد داشت.

ادعای بازگشت تحریمها

از آنجا که آمریکا به دنبال اجرای بازگشت مکانیسم ماشه بود، مدعی شد که این کشور به منظور بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل علیه ایران، مکانیسم ماشه علیه ایران را فعال کرده است. وزیر امورخارجه آمریکا مدعی شد که با فعالسازی مکانیسم ماشه، تحریمهای سازمان ملل علیه ایران از سر گرفته خواهد شد. مایک پمپئو گفته اگر سازمان ملل متحد نتواند تحریمها را اجرا کند، این موضوع «پیامدهایی» خواهد داشت. وزیر خارجه آمریکا جزییاتی از تازهترین تهدید دولت ایالات متحده علیه یک سازمان بینالمللی را اعلام نکرد.او همچنین گفت: آمریکا متعهد میشود کسانی که تحریمهای ایران را نقض میکنند، مجازات کند.وزیرخارجه آمریکا با تکرار ادعاهای خود علیه ایران گفت که «با همکاری متحدان و شرکای خود {علیه ایران} کار خواهیم کرد».پمپئو مدعی شد که «با وضع مجدد تحریمها، دنیا امنتر خواهد شد».

واکنش جدی دبیرکل سازمان ملل

هنوز از ادعای پمپئو مدت زیادی نگذشته بود که دبیرکل سازمان ملل در نامه ای به شورای امنیت اعلام کرد اقدامی بر اساس ادعاهای آمریکا مبنی بر آغاز روند بازگردانی تحریم های بین المللی علیه ایران انجام نمی دهد. آنتونیو گوترش گفت که نمی تواند اقدامی در زمینه اظهارات آمریکا مبنی بر این که تمام تحریم های سازمان ملل علیه ایران بازگردانده شده اند انجام دهد، چرا که «موجب ایجاد ابهام پیرامون این مسئله خواهد شد». گوترش در این باره در نامه ای به شورای امنیت، بیان کرد: این امر موجب ایجاد ابهام خواهد شد که آیا روند (اعمال تحریم ها) آغاز شد است و آیا انقضای تحریم ها هنوز به قوت خود باقی هستند یا نه.او افزود: دبیرکل نباید طوری پیش برود که انگار چنین ابهامی وجود ندارد. مقامات سازمان ملل به شورای امنیت در زمینه اجرای مقررات تحریم ها پشتیباتی فنی و اجرایی ارائه می کنند. دبیرکل سازمان ملل در این باره اظهار کرد که با توجه به این که درباره وضعیت حال حاضر تحریم های ایران هنوز شفاف سازی نشده است، هیچ اقدامی در حمایت از روند اعمال تحریم ها نمی کند.

مخالفت قاطع تروییکای اروپایی با آمریکا

اما تروییکای اروپا نیز با دبیرکل سازمان ملل همراه شد و تاکید کرد که این اقدام آمریکا قانونی نیست.به گزارش ایسنا، وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه ای در واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر اینکه تمام تحریم های سازمان ملل علیه ایران بازگردانده شدهاند، تاکید کردند: آمریکا سی روز پیش به دنبال فعال کردن مکانیسم بازگردانی تحریم ها(اسنپ بک) بود که به مشارکت کنندگان توافق هسته ای اجازه می دهد اعمال دوباره تحریم های چندجانبه علیه ایران را که در سال ۲۰۱۵ طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت لغو شده بودند، مطالبه کنند.در ادامه این بیانیه آمده است: فرانسه، آلمان و انگلیس به خاطر دارند که آمریکا در ۸ ماه مه سال ۲۰۱۸ با خروج از این توافق، به مشارکت در آن پایان داد پس بن بر این اظهاریه دریافت شده از سوی آمریکا که به اعضای شورای امنیت داده شده و گفته شده بر اساس پاراگراف ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، از تاثیر قانونی برخوردار نیست. از این رو، هر تصمیم یا اقدامی که براساس این روند یا نتیجه آن در پیش گرفته شود نیز وجاهت قانونی نخواهد داشت.این سه کشور علاوه بر این بیان کردند: هدف ما حفظ اختیار و تمامیت شورای امنیت سازمان ملل است. تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) کاملا به اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که سند قانونی توافق هسته ای است، پایبند می باشند. ما برای حفظ توافق هسته ای به طور خستگی ناپذیری فعالیت کرده ایم و به این کار ادامه خواهیم داد.

نمایش موفقیت آمیز نبود

همچنین وزارت امور خارجه روسیه در بیانیهای به ادعای آمریکا مبنی بر بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران واکنش نشان داد و تاکید کرد: آمریکا با گمانه زنی برای اجرای روند از سرگیری قطعنامههای تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران که پس از انعقاد برجام در سال ۲۰۱۵ لغو شده بودند، جامعه جهانی را به سمت گمراهی می کشاند.وزارت خارجه روسیه افزود: شورای امنیت سازمان ملل اقداماتی را که منجر به از سرگیری تحریم های پیشین علیه ایران میشود، نپذیرفت. کاری که واشنگتن انجام می دهد، چیزی بیشتر از اجرای یک نمایش نیست. آنها صحنه پردازی می کنند تا سیاست خود یعنی «فشار حداکثری بر ایران» را به شورای امنیت بقبولانند و این سازمان معتبر را به ابزار دست خود تبدیل کند. اجرای این نمایش موفقیت آمیز نبود.

هشدار ایران به آمریکا و دستنشاندههایش

در این رابطه وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: آمریکا امروز در حالی به دروغ مدعی بازگشت قطعنامههای تحریمی شورای امنیت ملل متحد علیه جمهوری اسلامی ایران است که درخواست آمریکا به عنوان یک کشور غیرعضو در برجام برای آغاز روند احیای تحریمها از اساس از سوی شورای امنیت رد شده و این روند هیچگاه آغاز نشده که امروز به سرانجام رسیده باشد.وزارت خارجه کشورمان در بیانیه خود آورده است: وزیر امور خارجه آمریکا خود نیز می داند که ادعایش در مورد بازگشت تحریمهای شورای امنیت بی اساس، باطل و فاقد هرگونه اثرگذاری قانونی است و لذا به روش مالوف خود اقدام به تهدید و ارعاب کشورها به وضع تحریمهای ملی فرامرزی علیه آنان کرده است که خود بهترین گواه اعتراف آمریکا به شکست در حرکتش در شورای امنیت است.همانگونه که جمهوری اسلامی ایران بار ها تاکید کرده ، رژیم ایالات متحده بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت جهانی است؛ این واقعیت هیچگاه مانند امروز که آمریکا علنا به ارعاب و تهدید جهان میپردازد و قطعنامههای شورای امنیت را به هیچ میانگارد، نمایان و علنی نشده بود.رویکرد رژیم کنونی آمریکا خطری بزرگ برای صلح و امنیت بینالمللی و تهدیدی بی سابقه برای سازمان ملل متحد و شورای امنیت است. این بار وزیر خارجه رژیم آمریکا نه تنها تمامی اصول حقوق بینالملل و منشور ملل متحد را به سخره میگیرد بلکه رسما و علنا جامعه بینالمللی را به چالش کشیده و قلدری و یاغیگری دولتش را از اقدامات پشت صحنه به حرکت وقیحانه علنی تبدیل میکند.جمهوری اسلامی ایران تأکید مینماید که چنانچه آمریکا رأسا - یا با همکاری معدود دستنشاندههای خود اقدامی در راستای این تهدیدات انجام دهد با واکنش جدی مواجه خواهد شد و مسئول تمامی عواقب خطرناک آن خواهد بود.

نماینده قائمشهر:

نماینده قائمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: تراکم و انباشت مشکلات مزمن اقتصادی، معیشتی، نارساییهای فرهنگی و آسیبهای اجتماعی که همه برخواسته از کاستیها و ضعفهای مدیریتی و اجرایی در دولت و کمبودهای نظارتی مجلس قبلی بوده، بار مشکلات زیادی بر دوش مجلس یازدهم قرار داده است.به گزارش ایلنا، کمال علیپور خنکداری در نطق میاندستور افزود: مردم شریف انتظار دارند لایحه مدیریت تعارض منافع در کنار لایحه شفافیت در دستور کار فوری مجلس قرار بگیرد، لایحه شفافیت یک تصمیم مهم در اداره کشور و تعامل دولت با مردم است که هدف گیری آن بازیابی اعتماد عمومی مردم است.وی، گفت: اگر قرار است تا سال ۱۴۰۴ قدرت برتر منطقه شویم باید نظارت و مدیریت جهادی را سرلوحه کار خود قرار دهیم، جای تاسف است از سال ۹۱ تا ۹۸ رشد اقتصادی حدود صفر و بعضا منفی بوده در حال که در برنامه پنجم و ششم این میزان ۸ درصد پیشبینی شده، باید ایستاد و شناسایی کرد.نماینده قائمشهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ۸ سال رشد اقتصادی کشور صفر و منفی بوده، دولتی که ادعای رفع مشکلات در صد روز را داشت به چه کنم، چه کنم افتاده است. زیرا از توانمندی و استعدادهای داخل کشور، منابع عظیم، نیروی جوان و پر استعداد کشور غافل شده بود، هنوز نیز دیر نشده حدود یک سال از عمر دولت باقی مانده، آقای رئیس جمهور همین مقدار فرصت را دریاب زیرا قطعا سوال از شما سخت خواهد بود.وی، گفت: درآمد کشور از سال ۹۰ تا ۹۸؛ ۳۴ درصد کاهش داشته و قدرت خانوارهای ایرانی یک سوم نسبت به سال گذشته کاهش یافته که بیانگر عملکرد نادرست مسئولان کشور اجرایی کشور بوده است، جای تاسف دارد که یک شبه اقلام در بازار چندین برابر میشود.این نماینده مجلس افزود: یک شبه کود کشاورزی از کیسهای هفتاد هزار تومان به ۶۰۰ هزار تومان افزایش مییابد، نهادههای کشاورزی همانند ذرت و سویا یک شبه ۱۰ برابر افزایش پیدا میکند، نهادههای ساختمانی بیش از ۱۰ الی ۲۰ برابر افزایش داشته، مواد پروتئینی همانند موشک رشد قیمت داشته و هیچ چیز سرجای خود باقی نمانده است.

ماینده ساری:

نماینده ساری در مجلس گفت: بر اساس قانونی که ما سوگند یاد کردیم مجلس باید صدای مردم باشد مردم امروز گلایه مند هستند و معیشت آنها به ویژه طبقات ضعیف جامعه زیر سایه برخی سوء مدیریت ها دستخوش بحران های کوچک و بزرگ شده است؛ همانطوری که رهبری انقلاب در افتتاحیه مجلس یازدهم فرهنگ و اقتصاد به ویژه معیشت طبقات ضعیف را در صدر اولویت های کشور خواندند نمایندگان را به مسائلی مانند اولویت دادن به معیشت این قشر و اصلاح خطوط اصلی اقتصاد مانند اشتغال، تولید و تورم توصیه کردند. به گزارش خانه ملت، علی بابایی کارنامی در نطق میان دستور گفت: تحریمی که اگر چه ظالمانه و غیرانسانی است اما به عاملی برای دیده نشدن سوءمدیریت در اقتصاد کشور نیز تبدیل شده است؛ در صورتی که معظم له همواره از تحریم به عنوان فرصت یاد کردند در مواردی که مدیریتی درستی صورت گرفت منجر به خوداتکایی و خودکفایی ملت ایران شده است. باباییکارنامی با بیان اینکه راه مقابله با مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم زیر بار اسم تحریم گم شده است، تصریح کرد: بسیاری از کشورهای دنیا با بحرانهایی همچون جنگ، بیسوادی سیاسی و تحریم روبرو هستند اما تورمی همانند کشور ما ندارند البته در این امر تردیدی وجود ندارد که تحریم بر بخش تولیدی کشور تاثیر میگذارد و آسیبهایی به اقتصاد کشور می زند اما نمیتوان سوء مدیریت را در تورم افسارگسیخته کشور نادیده گرفت. رئیس فراکسیون کارگری مجلس یادآور شد: تکیه بر تحریمها به عنوان عامل تورم پاک کردن صورت مساله است و نیندیشیدن تدبیر مناسب در این رابطه اشتباهی بزرگ است. این نماینده مجلس خطاب به رئیس جمهور، گفت: اگر نمی دانید و پیام انتخابات مجلس یازدهم را درک نکردید اما بدانید ملت ایران در انتخابات ۱۴۰۰ می گویند ما چه مشکلاتی داشتیم؛ ملت ایران طی دو سه سال اخیر مظلوم واقع شده اند و زیر سایه بسیاری از سوءتدبیرها دارند له میشوند؛ همانطوری که رهبر معظم انقلاب فرمودند تولید اساس اقتصاد کشور است تدبیر ایشان در نامگذاری سالهای اخیر با محوریت تولید خود نشان از نقش پررنگ این امر به عنوان راهحلی در تقویت اقتصاد ملی و مقابله با تحریمها دارد اما واردات بی رویه و بی ضابطه کالاهایی که مشابه داخلی دارند تولید داخل را کمرنگ و کمرنگ تر می کند.

واکنش خطیب زاده به اظهارات پمپئو

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه بر اساس فشار حداکثری آمریکا علیه ایران تحرکات دریایی ایران کاهش پیدا کرده و ایران میلیاردها دلار از درآمدهای خود را از دست داده است، گفت: ضررها و خسارت هایی که ناجوانمردانه با تحریم به ایران زده اند را ما نه فراموش می کنیم و نه می بخشیم، آنها باید خسارت های وارده به ایران را پرداخت کنند.اگر روزی آمریکا بخواهد به جامعه جهانی برگردد باید این خسارت ها را پرداخت کند و آن موقع تازه اول ماجراست. باید خیلی چیزها را جبران کند. به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده در نشست خبری تاکید کرد: پیام تهران به واشنگتن روشن است، به جامعه جهانی برگرد، به تعهدات خود عمل کن، دست از یاغیگری بردار که در این صورت جامعه جهانی تو را خواهد پذیرفت. وی با بیان اینکه وزیر خارجه کشورمان روز دوشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می کند گفت: رئیس جمهور نیز در سه شنبه در این مجمع سخنرانی خواهد کرد.

ی با اشاره به مخالفت جهانی با اقدام آمریکا در خصوص تحریم ایران گفت: اقدام آمریکا یک نوع گردن کشی و قلدری است و آنها یک اقدام جدیدی را به لیست قلدری های خود اضافه کردند.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: اقدامات آمریکایی ها یک هیاهو برای هیچ است، من فکر می کنم که آمریکایی ها در حال گذراندن تلخ ترین روزها و ساعت های تاریخ خود هستند. انتخاب آمریکا این بوده که در طرف اشتباه تاریخ بایستد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اقدام احتمالی آمریکا برای بازرسی از کشتی ها و هواپیماهای ایرانی گفت: هر نوع اقدامی که ناقض حاکمیت جمهوری اسلامی و قوانین و مقررات بین المللی باشد از سوی ایران با جدیت و بدون لحظه ای تردید پاسخ داده خواهد شد.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: پیام های لازم در ادوار مختلف به آمریکا داده شده و بار دیگر داده می شود. ما به آنها تاکید می کنیم دست از راهزنی دریایی و هوایی بردارند. چرا که دوران راهزنی تمام شده است.

این دیپلمات کشورمان در مورد اظهارات وزیر خارجه انگلیس مبنی بر اینکه برجام کامل نیست و نیازمند این است که در آن تمهیداتی ایجاد شود، گفت: برجام توافقنامه ای است که یک بار با مذاکره جمع بندی و نهایی، امضا و مهر و موم شد و هر اقدامی که بخواهد این مهر و موم را باز کند به معنای پایان برجام است.