برنامه ۲ برابرسازی سهم صنایع دریایی در بازار جهانی ساخت کشتی

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی گفت: سهم صنایع دریایی در بازار جهانی ساخت کشتی و شناور تا افق ۱۴۰۴ باید به یک درصد برسد.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، «عبدالمجید رضوانی» در مجمع عمومی عادی سالیانه صندوق توسعه صنایع دریایی، خودکفایی در ساخت و افزایش ظرفیت ساخت کشتی و شناور را از اهداف حمایتی این صندوق عنوان کرد.

وی گفت: منابع لازم برای تحقق اهداف حوزه دریا در برنامه ششم توسعه سالیانه سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار خواهد بود. رضوانی ادامه داد: سهم صنایع دریایی کشور در بازار جهانی ساخت کشتی و شناور بر اساس برنامه ششم توسعه نیم درصد است. در این جلسه «مهدی اصفهانی» معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت صنعت نیز بر لزوم توجه به شرکت های دانش بنیان در حوزه دریا تاکید کرد. وی با تاکید بر ضرورت هماهنگی صندوق توسعه صنایع دریایی با سیاستهای شورای عالی صنایع دریایی کشور بیان کرد: در مجمع عمومی صندوق توسعه صنایع دریایی دستگاههای مرتبط و مستقیم این حوزه حضور دارند که باید از این ظرفیت استفاده بهینه شود.

 

ساخت ۵۰ هزار مسکن محرومان توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره)

علی اکبر محرابیان، رئیس هیاتمدیره شرکت توسعهگران عمران ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، با بیان اینکه در بخش توانمندسازی اقتصادی ۳۰ هزار طرح به ارزش ۷۲ هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی ۳۶۰ هزار نفری اجار شده یا در حال اجراست، ادامه داد:در بخش زیربنایی ۳۴۳۵۰ طرح با مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان اجرا شده که شامل ساخت ۱۷۷۰ مدرسه، ۱۱۰۰ باب مسجد و حسینیه، ۱۵ مرکز درمانی و مرکز درمان سرطان و ساخت ۳۰ هزار مسکن برای محرومان است.

وی افزود: مجموع کل خدمات ارائه شده توسط ستاد اجرایی فرمان امام بیش از ۶۰ هزار طرح به مبلغ ۷۸ هزار میلیارد تومان با اشتغالزایی مجموع ۴۶۰ هزار نفری است.

رئیس هیئت مدیره مرکز عمران ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در ادامه با ساخت مسکن ارزانقیمت در قالب طرح ملی مسکن برای محرومان اشاره و تصریح کرد: در این مرحله ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفته است.

مدت زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات خرید مسکن کاهش یابد

عضو کمیسیون عمران مجلس، با اعلام اینکه تسهیلات خرید مسکن باید دو برابر شود، گفت: در بحث افزایش سقف تسهیلات مسکن باید مدت زمان بازپرداخت اقساط آن نیز مورد توجه قرار گیرد. احمد محرم زاده در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانهملت، با اشاره به پایین بودن سقف تسهیلات خرید مسکن، گفت: متأسفانه در چند سال اخیر قیمت مسکن افزایش چشمگیر و نگران کننده ای داشته است و در شرایط کنونی مردم قدرت مالی کافی برای خرید مسکن را ندارند، این در حالی است که سقف تسهیلات خرید مسکن حدود ۱۶۰ میلیون تومان است.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه خرید مسکن به آرزوی زوج های جوان تبدیل شده، زیرا پس اندازهای کنونی کفاف خرید مسکن را نمی دهد، از این رو مسئولان حوزه وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به ایجاد زیرساخت های لازم برای افزایش قدرت مالی خریداران اقدام کنند.

وی با اعلام اینکه تسهیلات خرید مسکن باید دو برابر شود، افزود: من اخیرا وضعیت قیمت بازار مسکن در مناطق مختلف تهران را مورد بررسی قرار دادم، به طور مثال در یکی از مناطق متوسط تهران، خانه ای در طبقات پایین تر با نرخ بالا قیمت گذاری شده بود و طبقات بالاتر به مراتب گران تر عرضه می شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: البته مهم ترین راه کار برای مدیریت قیمت مسکن در کشور، اجرای طرح های کنترل برای کاهش قیمت تمام شده مسکن است، از این رو کمیسیون عمران مجلس اخیرا طرحی را برای جهش بازار تولید مسکن تدوین کرد که با تصویب و اجرای آن، اراضی رایگان در اختیار سازندگان قرار می گیرد، همچنین نرخ مصالح ساختمانی در این طرح کاهش می یابد.

محرم زاده گفت: از طرف دیگر در بحث افزایش سقف تسهیلات باید مدت زمان بازپرداخت اقساط آن نیز مورد توجه قرار گیرد، قطعا اگر تسهیلات خرید مسکن افزایش یافته اما مدت زمان بالا نرود، مردم باز هم نمی توانند نسبت به بهرهمندی از این تسهیلات اقدام کنند. وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل مهم در حوزه تسهیلات خرید مسکن، کاهش سود وام است، در بسیاری از کشورها، وام خرید مسکن با سود قابل قبول عرضه می شود، اما متأسفانه بانک ها ما با سود بالا تسهیلات ارائه می کنند که با این روند، خریداران قادر به استفاده از تسهیلات نخواهد بود

قیمت ملک در نیمه دو سال به کدام سو میرود؟

گروه مسکن: این روزها خرید خانه به یک رویای دست نیافتنی برای بسیاری از خانوارها تبدیل شده است و وقتی وضعیت بازار را در سال گذشته بررسی میکنیم در مییابیم که بازار مسکن در سال ۱۳۹۸ در عین رکود نوسانات زیادی داشت، هر چند از آذرماه به بعد شاهد رشد بیش از ۱۰۰ درصدی معاملات نسبت به ماههای قبل بود. اما اصل ماجرا این است که رکود به بازار مسکن راه پیدا کرد و تقریبا نفس خرید و فروش در بازار مسکن را قطع کرد به طوری که برخی از کارشناسان و صاحبنظران پیش آمدن چنین شرایطی را غیرعادی توصیف میکنند و معتقدند که قیمتها در حالی افزایشی شدهاند که بازار کشش این افزایش قیمت را نداشته است. در حالی که در اواخر سال گذشته برخی از کارشناسان اقتصاد مسکن، پیش بینی بازاری آرام در نیمه نخست امسال برای بازار مسکن را با این بهانه که بیش از این دیگر امکان افزایش قیمتها وجود ندارد و قدرت خرید خانوارها کاهش یافته، در گمانههای خود مطرح میکردند، بودند کارشناسانی که تلاطم غیر قابل مهاری را در بازار مسکن ۶ ماهه نخست سال جاری پیش روی سرمایه گذاران میدیدند.

با این حال، اتفاقی که رخ داد، ثبات قیمتها در بازارهای ارز و سکه و خودرو و رشد قیمت در بازارهای سهام و مسکن بود؛ هر چند که برخی پیش بینی بروز اصلاح قیمت در بورس را هم کرده بودند؛ اما آنچه در عمل رخ داد، خروج بازار سهام از مدار رشد و ایجاد تلاطم در بازارهای خودرو، سکه و ارز در دو ماه اخیر بود؛ ولی نهایتاً بازار مسکن همواره به سود سفتهبازان پیش رفت و حتی فراتر از پیش بینیها، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران از متری ۱۵ میلیون تومان در پایان اسفند ۹۸ به متری ۲۳ میلیون تومان در پایان مرداد ۹۹ رسید. به هر روی، باز هم دعوای «آینده بازار مسکن در نیمه دوم سال ۹۹» میان کارشناسان اقتصاد مسکن پابرجاست و دو قطبی «آرامش، رکود یا حتی کاهش قیمتها» و «رشد افسارگسیخته یا نهایتاً متناسب با تورم عمومی» میان اقتصاددانان در جریان است. هر چند که بیشتر کارشناسان اقتصاد مسکن، سمت میانه را در پیش گرفتهاند و معتقدند باید همه جوانب درون و برون بازار مسکن از جمله مسائل بینالمللی، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان ماه، نرخ دلار، وضعیت بازار سرمایه، قیمت انس جهانی طلا، انتخابات ریاست جمهوری سال آینده کشورمان، رکود ساخت و ساز، پایان دوره جابهجایی مستأجران، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، عدم استقبال مردم از وامهای نوسازی بافت فرسوده و بسیاری اتفاقات دیگر را هم در نظر گرفت؛ سپس با جمع بندی این متغیرها، به این نتیجه میرسند که احتمالاً بازار مسکن با رشد قیمت مواجه است اما نه با این شیب تندی که در نیمه اول امسال شاهد آن بودیم.

رزبان: شیب افزایش قیمت مسکن کم میشود

نرگس رزبان کارشناس اقتصادی با بیان اینکه پس از بروز جهش قیمتی در بازار مسکن طی سال ۹۷ این تصور وجود داشت که این بخش همچون روال تاریخی گذشته خود به یک دوره رکودی وارد میشود، میگوید: نحوه اثرگذاری دو دسته از فاکتورهای مهم بر روند بازار مسکن سبب شد تا این بازار برخلاف روال گذشته خود، یک دوره متفاوت به لحاظ قیمت و معاملات را آغاز کند.

عوامل احتمالی کاهنده قیمت مسکن در نیمه دوم سال

وی مهمترین عوامل اثرگذار بر روند قیمتی بازار مسکن را به دو گروه اولیه و ثانویه تقسیم بندی کرده و معتقد است: عواملی همچون کاهش قدرت خرید خانوار بهواسطه افزایش بیش از حد قیمت و اشباع قیمتی در بازار مسکن، کاهش قدرت پوشش دهی تسهیلات خرید مسکن، رشد قابلتوجه قیمت در ماههای گذشته، اجرای برنامههای تولید مسکن در قالب طرح اقدام ملی مسکن و تحویل مسکن مهر، احتمال کاهش تحریمها و ثبات نرخ ارز از جمله عواملی است که میتواند زمینه ثبات قیمت مسکن در ماههای آتی از سال جاری را رقم بزند.

کارشناس اقتصاد مسکن میگوید: علاوه بر این دسته از فاکتورهای اثرگذار بر بازار مسکن، دسته دیگری عواملی در صورت بروز میتوانند زمینه استمرار رشد قیمت در این بازار را رقم بزند.

عوامل احتمالی فزاینده نرخ مسکن در ماههای آتی

به گفته وی افزایش نرخ ارز و بروز نوسانات ارزی جدید، کاهش عرضه مسکن در مقایسه با نیاز، بالا بودن نرخ تورم عمومی و افزایش هزینههای ساخت و احتمال افزایش نقدینگی بهدلیل احتمال استقراض دولت از بانکمرکزی برای جبران کسری بودجه ناشی از کاهش درآمدهای نفتی و… از جمله عوامل مهمی است که احتمال افزایش مجدد قیمت ملک در ماههای آتی از سال جاری را فراهم خواهد کرد.